Wij hebben de traptreden vanuit de bouw laten bekleden met Next Step en de rest er omheen is direct geschilderdquote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:31 schreef Icegiant het volgende:
Hi, ik ben benieuwd naar wat mensen met hun trap hebben gedaan in het begin?Meteen verven of bekleden?
Dat is handig. Hadden wij eigenlijk ook meteen vanuit de bouw moeten doen. Dat is echt zo’n ding met nieuwbouw haha, dan is het opgeleverd en baal je ervan dat je bepaalde opties niet (of wel, haha) hebt gekozen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wij hebben de traptreden vanuit de bouw laten bekleden met Next Step en de rest er omheen is direct geschilderd
Yup, herkenbaar, je moet het gewoon (net als onze buren) een keer of 10 doenquote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:43 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Dat is handig. Hadden wij eigenlijk ook meteen vanuit de bouw moeten doen. Dat is echt zo’n ding met nieuwbouw haha, dan is het opgeleverd en baal je ervan dat je bepaalde opties niet (of wel, haha) hebt gekozen.
Dit is onze tweede keer nieuwbouw en we zijn er echt helemaal klaar mee. Nooit mee zeiden we van de week. Het verloopt niet zo voorspoedig als de vorige keer. Dat we nog 200km verderop wonen maakt het niet makkelijker als men niet levert wanneer ze zeggen etc.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Yup, herkenbaar, je moet het gewoon (net als onze buren) een keer of 10 doen
Ik heb pvc gedaan(zelfde als mn vloeren) maar wel pas na 9 maanden ofzo. De vloerenboer gaf aan dat de(houten) trap eerst even alle seizoenen moest meemaken eer die bekleed zou worden.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:31 schreef Icegiant het volgende:
Hi, ik ben benieuwd naar wat mensen met hun trap hebben gedaan in het begin?Meteen verven of bekleden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Stukje van de tuin. Planten komen als we verhuisd zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En voor beneden hebben we nieuwe meubels besteld. Het voelt daardoor daar wel echt als huis nu. De bezorgmannen waren helemaal enthousiast om eens iets anders te monteren met onze elementen op deze manier
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Ik merk trouwens nu ook - ik woon er 8 maanden - dat raambekleding op het zuiden zoetjes aan geen kwaad kanik slaap op het noorden en doe niks met de kamers aan de zuidkant maar ook de woonkamer wordt wat warmpjes
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen![]()
Schop!
Wij gaan ons inschrijven voor een kavel. Er komen zes vrije bouwkavels in ons dorp nu. En nog eens 15 volgend jaar.
Hoe hebben jullie een kavel gekozen?K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)![]()
Ligging van de kavel (zon, weg, buren ed) en bouwkundige beperkingen indien verschillend per perceelquote:Op donderdag 26 oktober 2023 12:55 schreef Tink89 het volgende:
Schop!
Wij gaan ons inschrijven voor een kavel. Er komen zes vrije bouwkavels in ons dorp nu. En nog eens 15 volgend jaar.
Hoe hebben jullie een kavel gekozen?![]()
Txs. Het is een rijtje van zes kavels in een boogje. We hebben al besloten de eerste en laatste liever niet te willen ivm een voetpad langs de tuin. Maar de overige 4....quote:Op donderdag 26 oktober 2023 13:26 schreef Puala het volgende:
[..]
Ligging van de kavel (zon, weg, buren ed) en bouwkundige beperkingen indien verschillend per perceelK&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)![]()
Een voetpad is misschien wel fijner dan buren met wie je de erfafscheiding moet delen.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 15:13 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Txs. Het is een rijtje van zes kavels in een boogje. We hebben al besloten de eerste en laatste liever niet te willen ivm een voetpad langs de tuin. Maar de overige 4....![]()
Njah, het voetpad loopt naar de dijk. Ik voorzie veel hondenpoep, veel heel vroege en late wandelaars naast m'n huis en een grotere kans op inbraak.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 15:14 schreef Puala het volgende:
[..]
Een voetpad is misschien wel fijner dan buren met wie je de erfafscheiding moet delen.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
Wat komt er achter? Ga er eens staan, op die grond. Wellicht heb je er dan meteen een gevoel bij. Als het in een boogje loopt zou ik voor mijn gevoel ook niet in de middelste huizen willen zitten.Met een meidenkwartet![]()
Niks. Erachter ligt de dijk en dan water. Het is dus een boog waardoor de achtertuinen breed uitlopen. Kavels zijn ruim 600 m2.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 16:39 schreef Cathmar het volgende:
Wat komt er achter? Ga er eens staan, op die grond. Wellicht heb je er dan meteen een gevoel bij. Als het in een boogje loopt zou ik voor mijn gevoel ook niet in de middelste huizen willen zitten.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
De grootste van het stel, op de hoek, gekozen en alleen daarvoor ingeschrevenquote:Op donderdag 26 oktober 2023 12:55 schreef Tink89 het volgende:
Schop!
Hoe hebben jullie een kavel gekozen?![]()
![]()
Ik wilde een nieuw topic openen met een vraag, maar misschien past het hier ook wel. Sorry als het niet 100% on-topic is.
Aangezien ik vrijwel direct na mijn studie naar Duitsland ben verhuisd heb ik mezelf nooit bezig gehouden met huizenkoop in Nederland.
Eigenlijk ken ik alleen de afloop in Duitsland (via vrienden en bekenden, heb zelf geen huis).
Je koopt in Duitsland, tenminste voor zover ik weet de kavel én het huis. En in Dld bouwen mensen, veel vaker dan in NL, zelf hun huis.
Nu ben ik deze week bij mijn ouders en hier achter wordt een nieuwbouwwijk uit de grond gestampt. Mijn vraag nu, als je een nieuwbouwhuis koopt, koop je dan de grond ook? En mag je in principe daarmee doen wat je wil? Onder voorbehoud dat je je aan het bestemmingsplan houdt natuurlijk.
Stel, ik ben multimiljonair, ik koop een huis in een nieuwbouwwijk. Kan ik dan, theoretisch, mijn huis slopen en een ander huis bouwen? Mits dat huis qua uiterlijk en duurzaamheid binnen de normen past.Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.![]()
@hojdhupper
Of je de grond erbij koopt hangt af van de koop. In de meeste gevallen koop je ook de grond erbij. Maar een erfpachtconstructie is ook mogelijk, dan pacht je de grond van de gemeente.
En ja, in principe mag je doen met het huis wat je wil, dus ook slopen en herbouwen. Mits ook alle vergunningen worden verleend.
[ Bericht 6% gewijzigd door Mariposas op 31-10-2023 07:06:34 ]No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante![]()
Als het goed is ben ik vanmiddag ook in bezit van een nieuwbouwhuis. Start bouw pas over een maand of 5 en oplevering q4 2025 dus het wordt wel afwachten.
Hoe hebben mensen dat hier gedaan met de overbrugging?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Wachten met het huis verkopen tot de tijd tot oplevering te overzien is en iemand er wel mee akkoord zou gaan om een half jaartje bijvoorbeeld te wachten.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Als het goed is ben ik vanmiddag ook in bezit van een nieuwbouwhuis. Start bouw pas over een maand of 5 en oplevering q4 2025 dus het wordt wel afwachten.
Hoe hebben mensen dat hier gedaan met de overbrugging?
Maar onze bouw was al gestart toen we de nieuwbouw kochten afgelopen oktober en wisten dat het in Q2 dit jaar opgeleverd zou worden dus we konden het meteen in de verkoop zetten.
Je kan niet nu al verkopen en iemand tot Q4 2025 laten wachten![]()
Dus dan moet je of de huizenmarkt vertrouwen om het pas in 2025 te koop te zetten of op zeker gaan om nu je overwaarde te cashen en tijdelijke woonruimte zoeken.
Echter is er grote kans dat tijdelijke woonruimte duurder is en dat je door te blijven zitten waarschijnlijk ook nog maandelijks aflost op je huis. Die twee factoren samen maken dat iets minder overwaarde in de toekomst maar wel in je huidige woning blijven, misschien onderaan de streep op hetzelfde neerkomt als tijdelijk verhuizen. Minus alle rompslomp want verhuizen is al stom, 2x helemaal en tijdelijke woonruimte is ook schaars.
Met een markt die zeker niet inzakt momenteel zou ik persoonlijk blijven zitten voorlopig. Als het naar beneden gaat bewegen kan je het altijd nog te koop zetten. Over het algemeen gaat een daling namelijk geleidelijk dus dat zie je snel genoeg aankomen. Als de daling keihard is, dan is er waarschijnlijk op wel meer vlakken stront aan de knikker en is die overwaarde de zorg niet meer
Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Wij zijn gewoon blijven zitten, we hadden een afgeloste hypotheek, dus een deel overbruggingskrediet genomen op de te verwachten overwaarde. Na 2 jaar wachten konden we dan naar het nieuwbouwhuis verhuizen en toen hebben we er voor gekozen om eerst te verhuizen en daarna pas het oude huis te koop te zetten. Scheelde een boel opruimwerk. In de tussentijd kwam er wel een dip in de huizenprijzen, maar nog steeds niks echt dramatisch.
Overigens gaan onze buren na een jaar alweer verhuizen, ik moet er toch niet aan denken.
Hier was de hovenier vorige maand begonnen met de tuinaanleg, maar vanwege de extreme regenval ligt het al ruim een maand stil.
We hebben ook nog steeds geen echte straat, alleen een stoep en straatverlichting, ik ben de bende wel echt goed zat.![]()
Wij hebben het huis direct verkocht en zijn tussendoor in een huurappartement op loopafstand van de nieuwbouw gaan wonen.
Gezien de ontwikkeling van de markt is dat met de kennis van nu niet de voordeligste optie geweest (overdracht oude huis april 2020, in juni 2021 was ons nieuwe huis klaar), maar ja.... achteraf is mooi wonen
We hadden daardoor wel de zekerheid van money in the pocket en dat was zeker met de de Covid-situatie die nagenoeg tegelijk met onze verhuizing naar het tijdelijke appartement begon wel een stukje zekerheid, de prijzen hadden ook enorm kunnen dalen en dan hadden we een probleem gehad.
Het was voor de hypotheek wel een stuk makkelijker dat we de overwaarde op de bank hadden, helemaal omdat we zelf een huis lieten bouwen en dat ligt hypotheektechnisch een stukje lastiger dan een standaard nieuwbouwwoning kopen.
Dus met de kennis van nu hadden we het beter niet kunnen doen, maar de zekerheid die het gaf geeft wel zoveel rust dat we het denk ik weer op die manier zouden doen.
Hoewel ik uit dit huis eigenlijk alleen naar een huis met meer grond zou willen verhuizen, dus dan kunnen we ook tijdens de bouw in een recreatiewoning op het terrein zelf gaan wonen
Misschien die gewoon eerst neerzetten, kan hij als mantelzorgwoning blijven staan![]()
![]()
Ja dat snap ik maar ik vraag mij af hoe het werkt met bouwdepot en overbruggingskrediet.quote:Op dinsdag 28 november 2023 13:56 schreef laziness het volgende:
[..]
Wachten met het huis verkopen tot de tijd tot oplevering te overzien is en iemand er wel mee akkoord zou gaan om een half jaartje bijvoorbeeld te wachten.
Maar onze bouw was al gestart toen we de nieuwbouw kochten afgelopen oktober en wisten dat het in Q2 dit jaar opgeleverd zou worden dus we konden het meteen in de verkoop zetten.
Je kan niet nu al verkopen en iemand tot Q4 2025 laten wachten![]()
Dus dan moet je of de huizenmarkt vertrouwen om het pas in 2025 te koop te zetten of op zeker gaan om nu je overwaarde te cashen en tijdelijke woonruimte zoeken.
Echter is er grote kans dat tijdelijke woonruimte duurder is en dat je door te blijven zitten waarschijnlijk ook nog maandelijks aflost op je huis. Die twee factoren samen maken dat iets minder overwaarde in de toekomst maar wel in je huidige woning blijven, misschien onderaan de streep op hetzelfde neerkomt als tijdelijk verhuizen. Minus alle rompslomp want verhuizen is al stom, 2x helemaal en tijdelijke woonruimte is ook schaars.
Met een markt die zeker niet inzakt momenteel zou ik persoonlijk blijven zitten voorlopig. Als het naar beneden gaat bewegen kan je het altijd nog te koop zetten. Over het algemeen gaat een daling namelijk geleidelijk dus dat zie je snel genoeg aankomen. Als de daling keihard is, dan is er waarschijnlijk op wel meer vlakken stront aan de knikker en is die overwaarde de zorg niet meer
Kort geschetst heb ik nu een hypotheek van 200k en daar wil ik 130k bij lenen.
Mijn huidige huis is ca 480k waard en de nieuwe woning kost 600k.
Mijn eerste rekening is de grond met van ca 200k. Hoe betaal ik die straks?
Want een overbruggingshypotheek gaat maar tot 90% van de overwaarde.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Ik weet niet of dit in een ander topic moet of juist hier, maar mijn vraag is wel specifiek voor nieuwbouwwoningen. Hebben de mensen met nieuwbouwhuizen dat jullie per verdieping de temperatuur kunnen regelen? Ik vraag dit omdat dit in mijn huis niet zo is. Als ik de vloerverwarming aanzet, worden alle ruimten in huis verwarmd en kost het erg veel stroom. En ik vind het niet fijn om bijvoorbeeld zelfs mijn badkamer zo warm te hebben of kamers waar ik minder vaak kom. Maar beneden wil ik het wel warm hebben dus ik kan het onmogelijk uitzetten.![]()
De overbruggingshypotheek gaat uit van 90% van de waarde van je huidige woning, niet van de overwaarde.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar ik vraag mij af hoe het werkt met bouwdepot en overbruggingskrediet.
Want een overbruggingshypotheek gaat maar tot 90% van de overwaarde.
Een factuur voor de grond? Dat komt mij niet bekend voor. Wel facturen voor de bouw van de woning en die declareer je vanuit het bouwdepot, als je die niet uit eigen middelen betaalt.No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante![]()
-ik snap zelf niet meer wat ik hier had opgeschreven.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar ik vraag mij af hoe het werkt met bouwdepot en overbruggingskrediet.
[ Bericht 13% gewijzigd door Myraela op 29-11-2023 10:09:32 ]![]()
Dat bleek gezien alle antwoorden niet uit je vraagquote:Op woensdag 29 november 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik wacht nog op m'n huis. Maar volgens de beschrijving zouden als het goed is, straks de woonkamer en badkamer op dezelfde thermostaat moeten zitten. Maar hebben alle slaapkamers een eigen thermostaat.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:52 schreef Truien het volgende:
Ik weet niet of dit in een ander topic moet of juist hier, maar mijn vraag is wel specifiek voor nieuwbouwwoningen. Hebben de mensen met nieuwbouwhuizen dat jullie per verdieping de temperatuur kunnen regelen? Ik vraag dit omdat dit in mijn huis niet zo is. Als ik de vloerverwarming aanzet, worden alle ruimten in huis verwarmd en kost het erg veel stroom. En ik vind het niet fijn om bijvoorbeeld zelfs mijn badkamer zo warm te hebben of kamers waar ik minder vaak kom. Maar beneden wil ik het wel warm hebben dus ik kan het onmogelijk uitzetten.
Hoe oud is je huis? Ik lees online dat het nog niet heel lang verplicht is om die zones te hebben.![]()
Ik heb overal thermostaten: woonkamer, slaapkamers, badkamers, zolder, garage.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:52 schreef Truien het volgende:
Ik weet niet of dit in een ander topic moet of juist hier, maar mijn vraag is wel specifiek voor nieuwbouwwoningen. Hebben de mensen met nieuwbouwhuizen dat jullie per verdieping de temperatuur kunnen regelen? Ik vraag dit omdat dit in mijn huis niet zo is. Als ik de vloerverwarming aanzet, worden alle ruimten in huis verwarmd en kost het erg veel stroom. En ik vind het niet fijn om bijvoorbeeld zelfs mijn badkamer zo warm te hebben of kamers waar ik minder vaak kom. Maar beneden wil ik het wel warm hebben dus ik kan het onmogelijk uitzetten.
Maar de boel is primair buitentemperatuur gestuurd.![]()
Mij wel, sterker nog: wij hebben de grond eerst zelf gekocht (maar die overdracht was pas nadat de omgevingsvergunning voor de bouw van het huis rond was), ongeveer 2 maanden later begon de bouw van het huis.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:58 schreef Mariposas het volgende:
[..]
De overbruggingshypotheek gaat uit van 90% van de waarde van je huidige woning, niet van de overwaarde.
Een factuur voor de grond? Dat komt mij niet bekend voor. Wel facturen voor de bouw van de woning en die declareer je vanuit het bouwdepot, als je die niet uit eigen middelen betaalt.![]()
Wij hebben ook als eerste de grond gekocht en tegelijkertijd de aanneemovereenkomst getekend.
Qua thermostaat hebben wij er ook maar 1 en die hangt op een voor mij onlogische plek, maar goed, het zij zo. De groepen van onze slaapkamer heb ik volledig dichtgedraaid en ik ga ergens binnenkort ook nog eens kijken of ik boven nog wat groepen een stukje dicht kan zetten.
De isolatie is een ander punt, het lijkt wel alsof de wind hier dwars door de ramen heen waait, ik heb inmiddels de ventilatieroosters vlak naast de bank dichtgeplakt. Het waait onder de voordeur door, als de wind op de voordeur staat is het echt koud in de gang, het waait zelfs door de lichtschakelaars naast de voordeur![]()
![]()
Huh, dat klinkt niet helemaal normaal toch, in zo'n nieuwe woning.quote:Op woensdag 29 november 2023 11:31 schreef Doedezemaar het volgende:
De isolatie is een ander punt, het lijkt wel alsof de wind hier dwars door de ramen heen waait, ik heb inmiddels de ventilatieroosters vlak naast de bank dichtgeplakt. Het waait onder de voordeur door, als de wind op de voordeur staat is het echt koud in de gang, het waait zelfs door de lichtschakelaars naast de voordeur![]()
Zover ik las bij Nationale Nederlanden betreft het echt alleen de overwaarde.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:58 schreef Mariposas het volgende:
[..]
De overbruggingshypotheek gaat uit van 90% van de waarde van je huidige woning, niet van de overwaarde.
Een factuur voor de grond? Dat komt mij niet bekend voor. Wel facturen voor de bouw van de woning en die declareer je vanuit het bouwdepot, als je die niet uit eigen middelen betaalt.
Ja als ik teken moet ik gelijk voor 2 ton aan grond aftikken.
Dit project moet grotendeels gefinancierd worden door de verkoop van mijn huidige woning.
Ik ga dit trouwens ook nog bespreken met mijn financiële adviseur maar was benieuwd naar de ervaringen hier.
In het ergste geval moet alles in de opslag en moet ik bij mijn ouders gaan wonen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Jep alle ruimten apart regelbaar. Overigens is het maar de vraag hoe zinnig het is wanneer je een WTW hebt.quote:Op woensdag 29 november 2023 09:52 schreef Truien het volgende:
Het zorgt namelijk ook voor sneller pendelen van je warmtepomp.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Het lijkt mij ook niet normaal, maar we hebben wel een energielabel A+++ gekregen en daarin staat alleen dat de voordeur zelf van een niet geisoleerd tyoe zou zijnquote:Op woensdag 29 november 2023 11:36 schreef Myraela het volgende:
[..]
Huh, dat klinkt niet helemaal normaal toch, in zo'n nieuwe woning.en verder zou alles binnen de normen zijn. De buurman zit aan de eettafel te werken waar ik op de bank zit (zij hebben de keuken achter, wij de woonkamer) en die klaagt ook steeds over een koude luchtstroom en zit meestal met een dekentje om. Ik zeg regelmatig: goh, we zijn toch niet voor niks uit onze jaren 70woning verhuisd, hoe kan het toch dat er hier zo’n kou van de ramen enzo komt?
![]()
Dat is niet goed hoor....quote:Op woensdag 29 november 2023 11:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hebben ook als eerste de grond gekocht en tegelijkertijd de aanneemovereenkomst getekend.
Qua thermostaat hebben wij er ook maar 1 en die hangt op een voor mij onlogische plek, maar goed, het zij zo. De groepen van onze slaapkamer heb ik volledig dichtgedraaid en ik ga ergens binnenkort ook nog eens kijken of ik boven nog wat groepen een stukje dicht kan zetten.
![]()
Jij hebt erfpacht dus dat klopt welquote:Op woensdag 29 november 2023 09:58 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Een factuur voor de grond? Dat komt mij niet bekend voor. Wel facturen voor de bouw van de woning en die declareer je vanuit het bouwdepot, als je die niet uit eigen middelen betaalt.
Blower door test vragen en je aannemer aansprakelijk stellen. Dit hoort echt niet.quote:Op woensdag 29 november 2023 15:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook niet normaal, maar we hebben wel een energielabel A+++ gekregen en daarin staat alleen dat de voordeur zelf van een niet geisoleerd tyoe zou zijnen verder zou alles binnen de normen zijn. De buurman zit aan de eettafel te werken waar ik op de bank zit (zij hebben de keuken achter, wij de woonkamer) en die klaagt ook steeds over een koude luchtstroom en zit meestal met een dekentje om. Ik zeg regelmatig: goh, we zijn toch niet voor niks uit onze jaren 70woning verhuisd, hoe kan het toch dat er hier zo’n kou van de ramen enzo komt?
Maar als je raamroosters hebt is het overigens weer niet vreemd maar dan nog moeten de stopcontacten en voordeur luchtdicht zijn.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
https://www.nn.nl/Particu(...)t.htm#tab:uniqueid-0quote:Op woensdag 29 november 2023 11:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zover ik las bij Nationale Nederlanden betreft het echt alleen de overwaarde.
Ja als ik teken moet ik gelijk voor 2 ton aan grond aftikken.
Dit project moet grotendeels gefinancierd worden door de verkoop van mijn huidige woning.
Ik ga dit trouwens ook nog bespreken met mijn financiële adviseur maar was benieuwd naar de ervaringen hier.
In het ergste geval moet alles in de opslag en moet ik bij mijn ouders gaan wonen.
Dit lees ik niet op de website. Wellicht dat je het verward met het overbruggingskrediet wat je kunt afsluiten? Dat betreft de overwaarde van 90% van de taxatiewaarde van je woning.
En eerste verkopen en tijdelijk overbruggen is niet per se een gek idee. Wij hebben wel gekozen voor te blijven in onze huidige woning omdat we kinderen hebben en het niet zo makkelijk is om hier in de buurt een geschikte huurwoning te vinden. Maar idealiter zou het niet mijn keuze zijn geweest. Het is best prijzig om twee woningen aan te houden. Wij schrokken ook behoorlijk toen na een jaar de rente van ons overbruggingskrediet afliep, en we voor de overbruggingshypotheek ineens van ¤300 per maand naar ¤600 per maand gingen.. naast dan nog eens de dubbele hypotheek die je toch al betaald. Ook met het budget was het niet ideaal omdat je natuurlijk niet weet wat de uiteindelijke verkoopprijs van je woning gaat zijn. Wij zijn daarom wat meerwerk soms wat terughoudend geweest. Gelukkig hebben we nu voor de verkoop nog iets meer gekregen dan de taxatiewaarde dus we hebben nog ruim genoeg voor de afwerking en om toch nog wat extra stopcontactjes na oplevering te laten plaatsen.No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante![]()
Heb je dit niet uitgeklaard voordat je een handtekening zette?quote:Op woensdag 29 november 2023 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Want een overbruggingshypotheek gaat maar tot 90% van de overwaarde.![]()
Wat wij hebben gedaan is volledige bedrag (dus jouw 600k) lenen in verschillende hypotheekstukjes.
Sommetje. Totale kosten huis incl meerwerk was 550k. Er is een deel van 250k. Een deel van 75k en een overbruggingskrediet van 225k.
Die overbrugging zit een max aan maar omdat we meer overwaarde verwachtten is daarom die 75k opgezet.
Bij de verkoop zorgt de notaris meteen voor aflossen van dat overbruggingskrediet. Die 75k kregen we gestort. Daarmee hebben we toen als nog dat aparte stukje hypotheek afgelost die voorwaarden had dat dit in 1x zonder boete mocht.
Als de overwaarde was tegengevallen dan hadden we gewoon een hypotheek nu van 325k ipv 250k gehad.
Als ik het zo lees zal je een hypotheek van 600k aan moeten gaan met overbruggingskrediet en als die lager is dan de verwachte overwaarde kan je het zoals ik beschrijf als apart hypotheekdeel opnemen wat je na verkoop ook direct aflost.
Hoe meer facturen je af moet tikken hoe hoger je lasten want je loopt langzaam op naar een maandbedrag behorende bij die 600k en pas bij oplevering ga je met de overwaarde dat weer naar beneden brengen. Tijdelijk twee hypotheken is een smak geld. Overigens kan je die dubbele lasten ook weer meefinancieren als je zou willen.
En je moet wel afdoende inkomen hebben om de hypotheek minus overbruggingskrediet aan waarde te kunnen verkrijgen natuurlijk.
[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 30-11-2023 08:58:27 ]Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Ik ben ook niet kapot van de roosters met deze kou.quote:Op woensdag 29 november 2023 15:37 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook niet normaal, maar we hebben wel een energielabel A+++ gekregen en daarin staat alleen dat de voordeur zelf van een niet geisoleerd tyoe zou zijnen verder zou alles binnen de normen zijn. De buurman zit aan de eettafel te werken waar ik op de bank zit (zij hebben de keuken achter, wij de woonkamer) en die klaagt ook steeds over een koude luchtstroom en zit meestal met een dekentje om. Ik zeg regelmatig: goh, we zijn toch niet voor niks uit onze jaren 70woning verhuisd, hoe kan het toch dat er hier zo’n kou van de ramen enzo komt?
Sinds de herfst inzette voel ik ook wel de kou als ik in de buurt van de roosters ben. Aan het keukeneiland kook je precies met de trek in je nek (1m tussen rooster en eiland). Wij zijn met dit weer dus de hele tijd bezig met open, dicht, of half open etc. En ze zijn te hoog voor mij om er zo bij te kunnendus annoying much.
Maar de roosters dienen wel een doel dus afplakken zou ik niet doen. Is gewoon dicht niet afdoende?
Overigens was balansventilatie met wtw ook niet geweldig qua klimaat in huis maar alles zat potdicht dus geen koude stromen in ieder geval. En die roosters komt ook dicht gewoon geluid door heen. Het vorige huis was met triple glas heerlijk stil.
Je voordeur zou ik beter af laten stellen. Wij hadden een kier bij de bergingdeur en daar begon het vocht dus te vormen. 3x zijn ze terug geweest maar hij sluit nu eindelijk volledig.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Hebben jullie het over die ventilatieroosters die bovenin een raam zitten? Wij hebben die niet in ons huis in aanbouw, ik dacht dat dit tegenwoordig niet meer werd gebruikt vanwege WTW-balansventilatie. Ik vind het zelf wel chill om frisse lucht te voelen maar dat het gehorig is, is zeker waar.No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante![]()
Wij hebben geen wtw, maar gewoon ouderwets mechanische ventilatie met een paar afzuigventielen in de keuken, toiletten, badkamer en zolder. Verder dus in iedere kamer 1 of meer roosters die echt dramatisch zijn, want dicht is dus niet helemaal dicht. Ze staan ook regelmatig te klapperen als de wind er verkeerd op staat. En ze laten ook veel geluid door ja, ook als ze dicht zitten.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef Mariposas het volgende:
Hebben jullie het over die ventilatieroosters die bovenin een raam zitten? Wij hebben die niet in ons huis in aanbouw, ik dacht dat dit tegenwoordig niet meer werd gebruikt vanwege WTW-balansventilatie. Ik vind het zelf wel chill om frisse lucht te voelen maar dat het gehorig is, is zeker waar.
Wanneer denken ze te kunnen opleveren bij jou?![]()
Prognose is maart, dus het begint nu op te schieten. Vorige week kijkdag gehad, heel leuk om in het huis te staan en echt aan te voelen hoe de ruimtes zijn. Alles zag er goed uit, ook een mooie piemeltekening op de muurquote:Op woensdag 29 november 2023 22:08 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wanneer denken ze te kunnen opleveren bij jou?, slechts 1 dingetje was niet conform onze tekening meerwerk dus dat is doorgeven.
Het betekent wel dat we dus nu echt knopen moeten gaan doorhakken mbt de keuken en vloeren, drama voor een besluiteloos iemand als ik.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante![]()
Ik lees toch echt dit:quote:Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef Mariposas het volgende:
[..]
https://www.nn.nl/Particu(...)t.htm#tab:uniqueid-0
Dit lees ik niet op de website. Wellicht dat je het verward met het overbruggingskrediet wat je kunt afsluiten? Dat betreft de overwaarde van 90% van de taxatiewaarde van je woning.
En eerste verkopen en tijdelijk overbruggen is niet per se een gek idee. Wij hebben wel gekozen voor te blijven in onze huidige woning omdat we kinderen hebben en het niet zo makkelijk is om hier in de buurt een geschikte huurwoning te vinden. Maar idealiter zou het niet mijn keuze zijn geweest. Het is best prijzig om twee woningen aan te houden. Wij schrokken ook behoorlijk toen na een jaar de rente van ons overbruggingskrediet afliep, en we voor de overbruggingshypotheek ineens van ¤300 per maand naar ¤600 per maand gingen.. naast dan nog eens de dubbele hypotheek die je toch al betaald. Ook met het budget was het niet ideaal omdat je natuurlijk niet weet wat de uiteindelijke verkoopprijs van je woning gaat zijn. Wij zijn daarom wat meerwerk soms wat terughoudend geweest. Gelukkig hebben we nu voor de verkoop nog iets meer gekregen dan de taxatiewaarde dus we hebben nog ruim genoeg voor de afwerking en om toch nog wat extra stopcontactjes na oplevering te laten plaatsen.En twee hypotheken aanhouden is idd prijzig maar dat is particulier huren ook.quote:Je oude huis is nog niet (definitief) verkocht
Stel: de (gevalideerde) taxatiewaarde van je huidige huis is ¤ 300.000,- en je hebt een hypotheek voor dit huis van ¤ 200.000,-. Je kunt dan een Overbruggingskrediet bij ons afsluiten van 90% van ¤ 300.000,- = ¤ 270.000,- minus de hypotheek van ¤ 200.000,- = ¤ 70.000,-.
En dan moet dat ook nog beschikbaar zijn. Een Shurgard box huren is ook al snel ¤150 per maand.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Nee en ik teken pas maandag. Wat ik gedaan heb is de waarde van mijn woning gepakt en daar de benodigde hypotheek bij opgeteld. Dat kan ik makkelijk betalen.quote:Op woensdag 29 november 2023 21:14 schreef laziness het volgende:
[..]
Heb je dit niet uitgeklaard voordat je een handtekening zette?![]()
Wat wij hebben gedaan is volledige bedrag (dus jouw 600k) lenen in verschillende hypotheekstukjes.
Sommetje. Totale kosten huis incl meerwerk was 550k. Er is een deel van 250k. Een deel van 75k en een overbruggingskrediet van 225k.
Die overbrugging zit een max aan maar omdat we meer overwaarde verwachtten is daarom die 75k opgezet.
Bij de verkoop zorgt de notaris meteen voor aflossen van dat overbruggingskrediet. Die 75k kregen we gestort. Daarmee hebben we toen als nog dat aparte stukje hypotheek afgelost die voorwaarden had dat dit in 1x zonder boete mocht.
Als de overwaarde was tegengevallen dan hadden we gewoon een hypotheek nu van 325k ipv 250k gehad.
Als ik het zo lees zal je een hypotheek van 600k aan moeten gaan met overbruggingskrediet en als die lager is dan de verwachte overwaarde kan je het zoals ik beschrijf als apart hypotheekdeel opnemen wat je na verkoop ook direct aflost.
Hoe meer facturen je af moet tikken hoe hoger je lasten want je loopt langzaam op naar een maandbedrag behorende bij die 600k en pas bij oplevering ga je met de overwaarde dat weer naar beneden brengen. Tijdelijk twee hypotheken is een smak geld. Overigens kan je die dubbele lasten ook weer meefinancieren als je zou willen.
En je moet wel afdoende inkomen hebben om de hypotheek minus overbruggingskrediet aan waarde te kunnen verkrijgen natuurlijk.
En ik heb 100k aan eigen vermogen achter de hand om meerwerken en dubbele lasten mee te kunnen betalen.
Dat leek mij voldoende. Maar als ik het zo zie kan ik beter een zo hoog mogelijke hypotheek aanvragen en die daarna aflossen wanneer er geld over is.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
90% van ¤100.000 is geen ¤70.000.quote:Op donderdag 30 november 2023 09:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik lees toch echt dit:
[..]
En twee hypotheken aanhouden is idd prijzig maar dat is particulier huren ook.
En dan moet dat ook nog beschikbaar zijn. Een Shurgard box huren is ook al snel ¤150 per maand.No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante![]()
Nee maar wel van 300k * 0,9 - 200k.quote:Op donderdag 30 november 2023 10:04 schreef Mariposas het volgende:
[..]
90% van ¤100.000 is geen ¤70.000.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |