Inclusief wat je Saldeert?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:01 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Op jaarbasis gebruik ik 60% van mijn opgewekte energie. Geen warmtepomp of elektrische auto.
Opbrengst 3200 , direct eigen gebruik 1900 , terug geleverd 1100quote:
Bedoel je hiermee teruglevering die hoger is dan saldering ?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dan heb je denk ik geen overproductie?
Die ga ik niet halen. Daarvoor heb ik nog 15 kWh nodig, om de beste maand ooit te evenaren, maar dat gaat niet meer lukken.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Record "beste maand ooit" al met ruim 10kWh verbroken
Hoe ligt jouw eigen verbruik in dat halve jaar?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
Dat was 42,57 kWh vandaag, waarmee het totaal op 1.282 kWh voor deze maand komt. Aangezien het jaar nu ook half voorbij is, is de totale opbrengst in dit eerste halve jaar van 2023 nu 4,22 MWh.
Deze maand is ook de 2e beste maand ooit sinds de installatie ligt. De allerbeste maand was mei 2020 met 1.291 kWh, oftewel, 9 kWh meer dan de huidige maand.
Bedoel je hoeveel ik van die 4.22 MWh ik direct zelf gebruikt heb, of hoeveel mijn stroomverbruik was in dat halve jaar, en welk deel daarvan uit het stopcontact was en welk gedeelte zonne-energie?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 23:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe ligt jouw eigen verbruik in dat halve jaar?
Hoeveel je er zelf van verbruikt hebtquote:Op vrijdag 30 juni 2023 23:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Bedoel je hoeveel ik van die 4.22 MWh ik direct zelf gebruikt heb, of hoeveel mijn stroomverbruik was in dat halve jaar, en welk deel daarvan uit het stopcontact was en welk gedeelte zonne-energie?
Dat kan ik niet volledig zien omdat ik begin van dit jaar mijn historie kwijt raakte omdat mijn Home Assistant device crashte, dus over januari heb ik geen gegevens. Vanaf 2 februari heb ik wél gegevens, dus vanaf die datum gezien kom ik dan op een eigen verbruik van 27,15%.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 23:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoeveel je er zelf van verbruikt hebt
Zover ik weet mag dat ook alleen met een omvormer tot 600Watt.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:13 schreef zalkc het volgende:
Domme vraag zo tussendoor
https://www.ibood.com/off(...)entrale-800-w/850145
Op IBOOD staat een setje plugin panelen van 800Wp, maar je mag toch niet meer als 600Wp op een stopcontact aansluiten?
Wel een leuke aanbieding.
De omvormer is ook 800Wattquote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik weet mag dat ook alleen met een omvormer tot 600Watt.
De panelen mogen wel meer Wp hebben, dat vlakt de omvormer wel af (mits het binnen de specs van de omvormer valt).
Je kan er natuurlijk wel netjes een groepje en werkschakelaar achter gooien als je het veilig wil doen.
Fixedquote:Op dinsdag 4 juli 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik.
Tot 600 Watt kanmag op stopcontact. Dit dus niet.
Ik begrijp je aanpassing niet want nu staat er dat het mag.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:08 schreef bambino het volgende:
[..]
Fixed
Kan prima namelijk. Alleen officieel mag het niet.
Oeh.quote:Op woensdag 5 juli 2023 11:27 schreef Patroon het volgende:
Nice, 20 euro per maand betalen en dan 344 euro terugkrijgen
Niks, ik heb het huis gekocht, dus dat was investering genoeg. De panelen lagen daar al op. Dan heb ik geen gas, dus mijn energiecontract omvat alleen elektra. Daar ik veel meer terug lever dan ik afneem stond bij Engie (waar ik tot een paar dagen geleden klant was) mijn voorschot op 10 euro, want lager kan daar niet. Nou, dat contract is voorbij, en ik ben in afwachting van mijn laatste jaarafrekening, maar de Engie app zei na de laatste update dat ik grofweg 600 euro terug ga krijgen.quote:Op woensdag 5 juli 2023 11:35 schreef MadMaster het volgende:
Wie heeft er een nog grotere plasser?
Graag dan wel met gefundeerde onderbouwing, incl. gemaakte investeringen, terugverdienmodellen e.d.
Ja, zat je er midden in? Want ik woon in het zuiden van het land, dus hier valt het behoorlijk mee.quote:Op woensdag 5 juli 2023 11:36 schreef MadMaster het volgende:
Ik ben al blij dat de Enphase app aangeeft dat ik nog steeds 10 operationele zonnepanelen heb...
Ik woon aan de westelijke rand van Amsterdam, de eerste woonwijk na een relatief open gebied.quote:Op woensdag 5 juli 2023 11:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, zat je er midden in? Want ik woon in het zuiden van het land, dus hier valt het behoorlijk mee.
quote:Op woensdag 5 juli 2023 12:00 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik woon aan de westelijke rand van Amsterdam, de eerste woonwijk na een relatief open gebied.
We zijn daar niet gewend dat struiken, zonweringen en tuinschuttingen door de straat vliegen...
Baas boven baas. Wij hebben helaas nog gas en dat zal ook wel zo blijven. Onze woning is niet geschikt voor gasloos (isolatie niet optimaal (woning uit 1980) en geen vloerverwarming.quote:Op woensdag 5 juli 2023 11:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oeh.
10 euro per maand betalen en dan 600 euro terug krijgen
Wij hebben de zonnepanelen in 2016 geplaats en sinds half 2022 alle kosten terugverdiend.quote:Op woensdag 5 juli 2023 11:35 schreef MadMaster het volgende:
Graag dan wel met gefundeerde onderbouwing, incl. gemaakte investeringen, terugverdienmodellen e.d.
Nee, dat maakt natuurlijk wel een verschil. Daar staat dan tegenover dat ik een grondgebonden warmtepomp heb en als je die moet vervangen (en dat heb ik recent gedaan), dan kost dat een hoop geld, en daar kun je ook weer redelijk wat gas voor kopenquote:Op woensdag 5 juli 2023 14:01 schreef Patroon het volgende:
[..]
Baas boven baas. Wij hebben helaas nog gas en dat zal ook wel zo blijven. Onze woning is niet geschikt voor gasloos (isolatie niet optimaal (woning uit 1980) en geen vloerverwarming.
Ja onze cv-ketel is nu wel ongeveer 21 jaar oud en mocht die aan vervanging toe zijn dan hoop ik dat de hybride warmtepompen ook geschikt zijn als het huis wat minder goed geisoleerd is en voor radiatoren.quote:Op woensdag 5 juli 2023 14:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat maakt natuurlijk wel een verschil. Daar staat dan tegenover dat ik een grondgebonden warmtepomp heb en als je die moet vervangen (en dat heb ik recent gedaan), dan kost dat een hoop geld, en daar kun je ook weer redelijk wat gas voor kopen
Ja, daar heb ik geen verstand van. Radiatoren zijn over het algemeen hoge temperatuur (HT) en er zijn wel HT pompen, maar die zijn niet efficiënt. Maar ik weet daar het fijne niet van, maar @TheFreshPrince wel als het goed is.quote:Op woensdag 5 juli 2023 14:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja onze cv-ketel is nu wel ongeveer 21 jaar oud en mocht die aan vervanging toe zijn dan hoop ik dat de hybride warmtepompen ook geschikt zijn als het huis wat minder goed geisoleerd is en voor radiatoren.
Over een paar maanden wordt mijn 2e woning (in verhuur) ook voorzien van een 8kW Mitsubishi warmtepomp.quote:Op woensdag 5 juli 2023 14:01 schreef Patroon het volgende:
[..]
Baas boven baas. Wij hebben helaas nog gas en dat zal ook wel zo blijven. Onze woning is niet geschikt voor gasloos (isolatie niet optimaal (woning uit 1980) en geen vloerverwarming.
Heb in mei een nieuwe gasverwarming in laten bouwen, want volgend jaar mag dat hier niet meer. Hybride stoken deed ik al, met de airco ernaastquote:Op woensdag 5 juli 2023 14:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja onze cv-ketel is nu wel ongeveer 21 jaar oud en mocht die aan vervanging toe zijn dan hoop ik dat de hybride warmtepompen ook geschikt zijn als het huis wat minder goed geisoleerd is en voor radiatoren.
Tot 600 watt MAG maximaal op een stopcontact.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik begrijp je aanpassing niet want nu staat er dat het mag.
Bedoel je:
- tot 600 Watt mag op een stopcontact
of
- tot 600 Watt mag officieel ook niet op een stopcontact
edit: ik zou het zelf sowieso nooit op deze manier doen
Denk dat de kans redelijk groot is dat ik dit ga winnen :-Pquote:Op woensdag 5 juli 2023 11:35 schreef MadMaster het volgende:
Nee zo werkt dat niet, je veiligheidssysteem kan daar niet mee omgaan en kan dan te veel stroom leveren op de andere WCD's.quote:Op donderdag 6 juli 2023 08:02 schreef bambino het volgende:
[..]
Tot 600 watt MAG maximaal op een stopcontact.
Er kan veel meer op zonder dat er meteen wat aan de hand is.
Ik heb ook een heater, op een 16A groep, van 2000W.
Als er 2000watt de ene kant op kan, kan er ook 2000watt de andere kant op.
Zo werkt het wel. Alleen klopt het dat wanneer er andere apparaten op zitten het niet goed gaat (of kans dat het niet goed gaat is hoog).quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee zo werkt dat niet, je veiligheidssysteem kan daar niet mee omgaan en kan dan te veel stroom leveren op de andere WCD's.
Ja de fysieke kabel kan het aan ja maar je automaat werkt dan niet meer.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Zo werkt het wel. Alleen klopt het dat wanneer er andere apparaten op zitten het niet goed gaat (of kans dat het niet goed gaat is hoog).
Ik zeg ook zeker niet dat je dit moet doen. Die 600 max is er niet voor niks, al is die wel iets aan de voorzichtige kant.
36 euro per maand, denk 2k terug eind van t jaarquote:Op woensdag 5 juli 2023 11:35 schreef MadMaster het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |