Ik heb deze keer gekozen voor de voor mij onbekende Lawson Craddock. Ik werd getriggerd door de naam Lawson, want dat moet wel een talent zijn

Net zoals zijn naamgenoten Eddie Lawson en Liam Lawson. Dat het hier om een (tweede) voornaam gaat, zien we maar door de vingers.
In mijn onderzoek naar Craddock stuitte ik op zijn
website, maar die is al ruim 10 jaar niet bijgewerkt. Gelukkig bieden
Wikipedia en zijn
Twitter wat meer informatie. Hij blijkt dus een onvervalste Texaan te zijn. En fan van IndyCar coureur Alex Palou, dus heb ik toch een goede keus gemaakt

![CGKqCIc.jpg]()
Gregory Lawson Craddock is geboren op 20 februari 1992 in Houston en is al sinds 2011 profrenner. Eerst bij Trek-Livestrong, Tussen 2014 en 2016 bij Giant Shimano en tussen 2016 en 2021 bij Cannondale. Sinds vorig jaar rijdt hij in dienst van het Australische Team Jayco AlUla.
Hij deed al twee keer eerder mee aan de Tour, in 2016 en 2018, waarbij de Tour van 2018 wel opvallend was. Hij kwam ten val in de eerste rit en liep daarbij een scheurtje op in zijn schouderblad. Ondanks die blessure reed hij de Tour uit, en was elke dag de rode lantaarndrager. Dat heb ik dus toen helemaal gemist of niet meer onthouden, blijkbaar. Naast de tourdeelnames nam hij ook twee keer deel aan de Giro en vijf keer aan de Vuelta.
![hVY7SvC.jpg]()
Het gaat te ver om een heel overzicht geven van zijn carrière, maar even een paar hoogtepunten van de afgelopen jaren zijn onder andere een derde en vijfde plaats in de Ronde van Californië in 2014 en 2016, waar hij in 2014 ook de beste jongere was, winnaar van de proloog van de Ronde van Colombia in 2019 en 2020 en hij negende in de Amstel Gold Race van 2019. Datzelfde jaar werd hij zesde in het wereldkampioenschap tijdrijden op de weg. Dat hij een goede tijdrijder is, liet hij ook zien in het Amerikaans kampioenschap waar hij de titel won in 2021 en 2022. Vorig jaar miste hij het wereldkampioenschap doordat hij 20 minuten te laat zijn visum kreeg en daardoor zijn vlucht naar Australië misliep.
Craddock zal deze Tour een belangrijke helper moeten zijn voor zowel Simon Yates in de bergetappes, en Dylan Groenewegen in de sprintetappes. En ook in de tijdrit kan Craddock, getuige zijn eerdere resultaten, voor een goede klassering gaan.
[ Bericht 1% gewijzigd door Starflyer op 28-06-2023 14:37:32 ]