Exact dit en dit heeft ons door het zelf te doen bijna 3 ton gekost in een tijd dat bouwmaterialen ook nog eens goedkoper waren dan nu.quote:Op maandag 3 juli 2023 23:01 schreef bleiblei het volgende:
Er staan trouwens geen foto's op funda van binnen, dus worst case (en niet heel onrealistisch) kan je uitgaan van:
- Al het leidingwerk vervangen (cv, water, elektra, riool).
- Dus ook alle plafonds/vloeren vervangen
- alle kozijnen buiten vervangen
- deuren binnen heb ik ook geen hoge verwachtingen van
- alles isoleren, en ik vermoed geen spouw dus voorzetwanden maar ook dak.
- alles stuken
En dan pas kom je uit bij de leuke zaken als aanbouw, keuken, badkamer, afwerking enz.
Dik kans dat slopen goedkoper is dan verbouwen (sowieso vaak het geval).
Ik zou het iig. niet doen...
Als het huis je niet om een specifieke reden enorm aan trekt.
Kan je beter perceel er naast kopen en daar een cataloguswoning op zetten en vervolgens proberen de kosten te drukken door daar de afwerking zelf van te doen.
Yes, ons uitgangspunt is inderdaad volledig strippen.quote:Op maandag 3 juli 2023 23:01 schreef bleiblei het volgende:
Er staan trouwens geen foto's op funda van binnen, dus worst case (en niet heel onrealistisch) kan je uitgaan van:
- Al het leidingwerk vervangen (cv, water, elektra, riool).
- Dus ook alle plafonds/vloeren vervangen
- alle kozijnen buiten vervangen
- deuren binnen heb ik ook geen hoge verwachtingen van
- alles stuken
En dan pas kom je uit bij de leuke zaken als aanbouw, keuken, badkamer, afwerking enz.
Dik kans dat slopen goedkoper is dan verbouwen (sowieso vaak het geval).
Ik zou het iig. niet doen...
Als het huis je niet om een specifieke reden enorm aan trekt.
Kan je beter perceel er naast kopen en daar een cataloguswoning op zetten en vervolgens proberen de kosten te drukken door daar de afwerking zelf van te doen.
Ja, met de bierviltjes berekeningen, maak je het altijd mooier en dat is wel een factor waar we rekening mee moeten houdenquote:Op maandag 3 juli 2023 23:50 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Exact dit en dit heeft ons door het zelf te doen bijna 3 ton gekost in een tijd dat bouwmaterialen ook nog eens goedkoper waren dan nu.
Haha, die hebben we inderdaad in onze favorieten staan!quote:Op dinsdag 4 juli 2023 02:30 schreef flipsen het volgende:
Strik er omheen, niets meer aan doen. Tenminste, beetje moderniseren, maar je kan er zo inVindersloon hebben we het nog wel over.
Mja, ik zal wel commentaar krijgen op bouwjaar enzo en die vreselijke bakstenen, maar de tuin is wel lekkah!En je kan vast wel een stuclaag eroverheen gooien ofzo
Ja, 93m is niet genoeg dus er moet wel uitgebouwd worden.quote:Op maandag 3 juli 2023 22:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat je met 2,5 ton rekening moet houden (voor de basis en de afwerking ervan, dus geen zonnepanelen bijvoorbeeld).
Hoe kijk je tegen de woonoppervlakte aan? Als je zou willen uitbouwen (ik heb niet gekeken of daar mogelijkheden toe zijn) wordt het nog veel duurder.
quote:Op dinsdag 4 juli 2023 02:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, die hebben we inderdaad in onze favorieten staan!![]()
Er zijn maar weinig huizen v.o.n. volgens mij en die zijn meestal een stuk duurder/nieuw te bouwen toch? Ik ken de omgeving van het majestueuze Apeldoorn niet, maar het ligt zo te zien tegen Eerbeek aan en dat is toch wel wat groter?quote:k.k ipv v.o.n.
De locatie is hier wel een nadeel, Laag-Soeren is echt heel klein dus ik weet niet of we hier op termijn zouden kunnen aarden.
Yep, gewoon ff uitvogelen hoeveel we kunnen doen voor 2 ton. En als er dan teveel open blijft staan, dan houdt het op. Uiteindelijk is het gewoon een balans oefening.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 06:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil niet pessimistisch doen nu jullie enthousiast zijn, maar omdat ik zelf alles heb uitbesteed weet ik hoe verschrikkelijk de prijs oploopt. Wij hebben ons huis volledig laten strippen en opbouwen en dat lukte net van 200k. Maar dat was alweer een paar jaar geleden. Daarna hebben we nog diverse investeringen gedaan zoals de warmtepomp.
Als je alles moet gaan vervangen, denk ik dat je het niet redt voor dit bedrag. Mocht je bijvoorbeeld een deel van de kozijnen kunnen behouden, dan kan het wat meevallen. Door zelf het sloopwerk en de afwerking te doen (vloeren, schilderwerk) kun je ook wat besparen. En je kunt voor een Ikeakeuken gaan.
Wij hebben zelf niet uitgebouwd omdat ons al meteen duidelijk was dat het veel te duur zou worden. Misschien zit daar wel het grote bezwaar voor jullie in.
Zorg hoe dan ook dat je in je rekensom uitgaat van een buffer. Ik weet nog goed hoe het voelde om de kosten uit de hand te zien lopen. Gaandeweg geldproblemen krijgen is een nachtmerriescenario. Als ik ooit weer een verbouwing laat doen, zorg ik voor een nog ruimere buffer.
Ja, het tijdplan is ook een factor om rekening mee te houden.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 07:06 schreef AnneX het volgende:
Tegen de tijd, dat huis etc. leefbaar en naar jullie zin is….gaat Colin op voetbal en zelf fietsen naar clubs en vriendjes. Naar school en het huis uit.
Afgezien van de ontnuchterende opmerkingen hierboven over genoemde investeringen en uitbestedingen en tijd en energie.
Voor dat geld kun je ook reizen maken en uitstapjes met Colin voor ervaringen.
(Tegenwoordig wonen er weer een stuk of wat jonge kinderen in de buurt.
Met elkaar en met de ouders voetballen en spelen op het grasveld voor de deur. )
#2cents.
Punt is, dat als de buurhuizen voor een ton meer 2 keer zo groot en helemaal hypermodern zijn, dat jullie huis dan veel minder waard is dan een ton minder dan de buurhuizen, en met een beetje pech veel minder waard is dan je er zelf aan besteed hebt.quote:Op maandag 3 juli 2023 22:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klopt, alleen die ton hebben wij niet. Maar nemen we wel mee in de overwegingen.
Jaren 70, goed gebouwd, dit is er idd een die heel geschikt zou zijn.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 02:30 schreef flipsen het volgende:
Strik er omheen, niets meer aan doen. Tenminste, beetje moderniseren, maar je kan er zo inVindersloon hebben we het nog wel over.
Mja, ik zal wel commentaar krijgen op bouwjaar enzo en die vreselijke bakstenen, maar de tuin is wel lekkah!En je kan vast wel een stuclaag eroverheen gooien ofzo
Zie allemaal nieuwbouw. Die mensen moe(s)ten ook aarden. Dus wellicht prima te doen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 07:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jaren 70, goed gebouwd, dit is er idd een die heel geschikt zou zijn.
En dan te bedenken dat jullie huis ook zonder die verbouwing in principe wel te bewonen was, en er aan 2 kanten buren aan de andere kant van de muur zitten.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 08:04 schreef MaJo het volgende:
Qua kosten: het viel mij ook vies tegen hoeveel de verbouwing kostte. Wij waren ongeveer een ton kwijt en dat was met name strippen/isolatie/nieuwe vloeren/verven. Het is echt ongelooflijk duur tegenwoordig
Hier ben ik dan weer niet zo pessimistisch over. Maaien is werk dat je gemakkelijk (tijdens een vakantie) uitbesteedt. En je kunt je tuin zo ontwerpen dat het maaien goed te doen is door een robot. Borders slim ontwerpen is wel aan @Seven. toevertrouwd.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 08:15 schreef Candaasje het volgende:
De tuin zelf is qua oppervlakte natuurlijk heerlijk, maar bedenk wel dat het echt veel onderhoud is. Wij hadden de wildernins een soort van onder controle (in de zin van; je struikelde niet meer om de 2 meter over de brandnetels), maar nu 3 weken op vakantie te zijn geweest kunnen we ongeveer opnieuw beginnen...
Dus je moet het niet alleen voor Collin doen, maar ook echt voor jezelf. (En neem daarin Six zijn gezondheid ook zeker mee). Een groot grasveld klinkt hele mooi voor een jong kind, maar als ik terugdenk aan mijn eigen tijd als kind/puber en ook naar mijn neefjes kijk, zie ik dat er ook veel in de buurt gespeeld wordt. En zeker niet enkel in de tuin.
Yup... Ik ben heel blij dat we het gedaan hebben, en de isolatie merk je nu al dat dit echt werkt in de zomer, maar jeetje wat is het duur. En dat was nog voor de bizar hoge gasprijzen, dat wordt nu ook overal in meegerekend.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 08:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat jullie huis ook zonder die verbouwing in principe wel te bewonen was, en er aan 2 kanten buren aan de andere kant van de muur zitten.
Dit is een vrijstaande doorwaaiwoning die zo goed als zeker niet bewoonbaar is.
Reken maar factor 3, en dan nog een uitbouw
Door het halfsteens metselverband en het ontbreken van gevelankers, denk ik eigenlijk wel dat huis in spouw gebouwd is (ons Apeldoornse huis met zelfde bouwjaar, is dat iig wel).quote:Op maandag 3 juli 2023 23:01 schreef bleiblei het volgende:
Beneden hebben we Ong 130m2. Boven (zonder bergzolder is 55m2)quote:Op dinsdag 4 juli 2023 02:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, met de bierviltjes berekeningen, maak je het altijd mooier en dat is wel een factor waar we rekening mee moeten houden. Wij zijn nog wel in de veronderstelling dat we het voor 2 ton bewoonbaar kunnen maken met uitbouw, en dan zo voorbereiden dat de zonnepanelen en warmtepomp later nog komen.
Hoe groot is jullie huis ook alweer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |