abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209617286
Liveblog De Telegraaf
Wie zijn de 5 inzittenden van de vermiste onderzeeër Titan?
Film - Titanic (1997)

quote:
Waar is duikboot Titan? 'Op de bodem is er amper kans op een redding'

20 juni 2023 15:12


De duikboot Titan kan op de bodem van de oceaan liggen, of misschien wel de oppervlakte hebben gehaald en afgedreven zijn. Ook een implosie kan niet uitgesloten worden, zeggen deskundigen. Titan raakte zondag vermist tijdens een duik naar het wrak van de Titanic. "De inzittenden kunnen het luik niet van binnenuit openen."

"Het is speculeren wat er precies gebeurd is", zegt Erik Hasselman, commercieel directeur van de Nederlandse duikbootbouwer U-Boat Worx. "Op het eerste gezicht lijken er ruwweg twee mogelijkheden te zijn. Het zou kunnen dat de duikboot in de buurt van het wrak van de Titanic op de bodem van de zee ligt. Zijn er motorische en elektronische problemen? Zit hij daar ergens vast? Drukt de stroming hem tegen het wrak aan en kan hij zichzelf niet uit die positie bevrijden? Het kan."

'Vind hem maar eens op zee'
De tweede optie: de Titan is wel succesvol teruggekeerd naar het wateroppervlak, maar kan geen contact krijgen met het moederschip en dobbert ergens op open zee. "Dan mogen de inzittenden hopen op redding. Maar ja, vind hem dan maar eens. Hij is niet groot en steekt niet ver boven water uit."

Ook de Amerikaanse kustwacht houdt rekening met die twee opties. De kustwacht heeft twee transportvliegtuigen (C-130 Hercules vliegtuigen) ingezet om het oppervlak af te zoeken. Daarnaast zoekt een speciaal vliegtuig dat is uitgerust met sonar naar tekenen van de Titan ónder het wateroppervlak. Sonar is een techniek waarmee objecten onder water kunnen worden opgespoord.

Ook zijn er boeien met sonar ingezet. Later maakte de kustwacht bekend dat er ook een onderzeeër zoekt naar de Titan.



De Titan is door een moederschip naar de locatie van de Titanic gebracht, zo'n 600 kilometer uit de kust van Canada. De onderzeeër is 7 meter lang en weegt ruim 10.000 kilo. Elke duik met de Titan, die een verslaggever van de BBC eerder vanbinnen bekeek, duurt zo'n twaalf uur. De totale expeditie van het moederschip duurt 8 dagen.

Vijf mensen aan boord
Er zijn bij elke duik naar de bodem vijf mensen aan boord, een piloot en vier toeristen. De BBC sprak een Britse man die de excursie met de Titan meemaakte en zegt dat de 'hele operatie opvallend basaal en simpel' was. Hij moest vooraf een verklaring tekenen waarin hij afziet van claims, en waarin op pagina 1 al drie keer het woord 'death' stond.

Het wrak van het iconische schip ligt op bijna 4 kilometer diepte op de zeebodem - in twee delen, die op zo'n 800 meter afstand van elkaar liggen. De druk op die diepte is 401 bar. Ter vergelijking: in een autoband zit 2 bar, in een persluchtfles voor duikers 200.



Ook de Britse expert Alistair Greig van University College Londen houdt er rekening mee dat de duikboot afdrijft, zegt hij tegen de BBC: "Als er een storing is in de elektronica en de communicatie, heeft het vaartuig misschien ballast afgeworpen om naar de oppervlakte te drijven. En dan dobberen ze dus ergens op zee, in de hoop gevonden te worden."

Geen acrylaat maar carbon
In geval van het scenario dat de Titan op de bodem ligt en niet op eigen kracht los kan komen, is er volgens Greig weinig kans op redding: "Er zijn eigenlijk geen vaartuigen die geschikt zijn voor zo'n reddingsoperatie die zo diep kunnen komen."

En een derde optie, namelijk een implosie? Dat is het tegenovergestelde van een explosie. De druk aan de buitenkant is dan zoveel groter dan aan de binnenkant, waardoor de duikboot ontploft.

Een implosie is niet de eerste gedachte van Erik Hasselman, zegt hij. Maar: "Ook dat kun je niet helemaal uitsluiten. Het is wel zo dat deze boot is gemaakt van carbon. Dat is ongebruikelijk bij dit type onderzeeboten. Wij bouwen met vooral acrylaat voor de transparante delen, en verder met staal. Soms is alleen het luik nog maar van staal." Hasselman noemt dit opvallend, maar of het de mogelijkheid op een implosie groter maakt, is onduidelijk.

Titan niet gekeurd
De vermiste duikboot is bovendien niet gekeurd door een onafhankelijke keuringsinstantie, zegt hij. "De onderzeeërs die wij bouwen, laten we allemaal keuren. Dat moet, als je in territoriale wateren vaart. Zonder keuring wil geen verzekeraar je boot verzekeren. Vaar je in internationale wateren, dan is het toezicht op internationale veiligheidsregels en noodsystemen minder streng. Deze boot is een experimentele boot, door OceanGate Expeditions speciaal gebouwd voor deze Titanic- excursies."

Wat we zeker weten, is dat er geen contact is tussen het moederschip en de Titan, waarin vijf mensen aan boord zijn. Welke communicatiemiddelen de Titan precies aan boord heeft, is ook niet bekend. Maar volgens Hasselman heeft elke duikboot minstens twee manieren om contact te leggen. "Ten eerste heb je altijd een onderwatertelefoon, dat is het hoofdsysteem. Daarmee kun je met elkaar praten als met een walkietalkie. Het signaal gaat via een transducer aan de buitenkant van de boot."

Trackers, pingers en boeien
"Ten tweede ken ik geen boten zonder USDL, een tracksysteem. Er zit een transponder op de duikboot die elke paar seconden een signaal stuurt, dat weerkaatst tussen de duikboot en het moederschip. Die berekent de hoek en tijd, zodat je de locatie en de diepte kunt bepalen. Dat werkt beide kanten op: de duikboot ziet zo ook de locatie van het moederschip."

Daarnaast zijn de onderzeeërs van U-Boat Worx altijd uitgerust met 'pingers', die een signaal uitzenden. "Die zitten ook in de zwarte doos van vliegtuigen", zegt Hasselman. "Daarnaast kunnen onze boten een boei lanceren die naar de oppervlakte drijft. Die zit aan een touw, waarmee je de duikboot desnoods kunt ophijsen." De Nederlandse bouwer produceert op dit moment onderzeeërs die maximaal 1000 meter diep kunnen, maar werkt aan boten die nog dieper gaan.

Verticale communicatie
Welke oorzaak de totale radiostilte kan hebben, is giswerk. "Stel dat de Titan aan de oppervlakte is gekomen en afdrijft, dan is het nog steeds niet vanzelfsprekend dat je contact kunt leggen met deze systemen", zegt Hasselman. "Ze zijn gebouwd op verticale communicatie, van beneden naar boven. Daarom heb je op zee meer aan een satelliettelefoon."

Dat de zoekactie een uitdaging is, zie je in onderstaande video:
VIDEO BIJ BRON

De Britse omroep BBC sprak met deskundige Frank Owen, van het Australische 'submarine escape and rescue project', die zegt dat de Titan eerst naar de oppervlakte zal moeten komen voordat die een bruikbaar noodsignaal kan sturen. "Pas al ze bovenkomen, kunnen ze radio-, GPS- en radarsignalen versturen."

Alleen van buiten te openen
De inzittenden hebben voor vier dagen zuurstof aan boord. "Die vier dagen is een stelregel", zegt Hasselman. "Die tijd gaat in aan het eind van de missie, dus op het moment dat de boot volgens schema weer boven zou moeten komen." Dat was zondag, dus er zou nog voor twee, maximaal drie dagen zuurstof kunnen zijn."

Mocht de Titan de oppervlakte hebben bereikt, dan is het zuurstofgevaar niet geweken, omdat het vaartuig niet van binnenuit geopend kan worden. Hasselman: "Waarom ze daartoe besloten hebben, weet ik niet. Onze boten kun je van binnenuit openen."

Dit bevestigt ook de Amerikaanse journalist David Pogue van CBS, die vorig jaar naar de zeebodem ging in de Titan. Hij schrijft dat het luik van buiten werd gesloten met diverse bouten, die alleen van buiten weer losgemaakt konden worden. Ook moest hij een verklaring ondertekenen waarin stond: "Dit experimentele vaartuig is niet goedgekeurd of getest door een regelgevend instituut, en kan lichamelijk letsel, emotioneel trauma of de dood tot gevolg hebben."

Positief denken
Hasselman zegt de indruk te hebben dat er vooraf geen helder protocol is opgesteld voor noodgevallen. "Wij leggen onszelf de verplichting van een reddingsplan op. Ik heb nu het gevoel dat de actie wat laat op gang komt. Alsof ze er niet over nagedacht hadden."

Niettemin heeft hij de hoop niet opgegeven dat de inzittenden gered kunnen worden: "Zolang er zuurstof is, moet je positief blijven denken."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)c-redding-vermissing

quote:
Alan zat eerder in vermiste onderzeeër: 'Extreem gevaarlijke expeditie'
De Mexicaanse Youtuber Alan Estrada ging in 2022 mee met duikboot Titan op expeditie naar de Titanic. Hij legde alles vast: ook het moment dat de communicatie wegviel. "Als deelnemer aan dit soort expedities kende ik de risico's ervan heel goed."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)evaarlijke-expeditie
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209617316


Onvoorstelbaar, dan is het gewoon geluk dat dit ding niet veel eerder al geimplodeerd is. Carbon fibre is niet geschikt voor deze doeleinden.

In de Formule1 gebruikt men carbon fibre. Na afloop van een raceweekend gaat al dit materiaal door een röntgenscan om te kijken of er haarscheurtjes zichtbaar zijn. Ik ga er gewoon maar van uit dat dit niet bij zo'n lomp ding als die Titan is gebeurd.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_209617317
Shahzada and Suleman
pi_209617318
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:35 schreef ZanneG het volgende:
met reddingsvesten hadden ze het niet overleefd,
weet je wel wat een klap zo n implosie geeft?
en dan zaten ze ook nog op 4 km diepte
de naiviteit van sommigen :')
Naïviteit? Noem het beestje gewoon bij de naam. Het is pure onnozelheid.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_209617319
Gezondheid
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209617326
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[ afbeelding ]

Onvoorstelbaar, dan is het gewoon geluk dat dit ding niet veel eerder al geimplodeerd is. Carbon fibre is niet geschikt voor deze doeleinden.

In de Formule1 gebruikt men carbon fibre. Na afloop van een raceweekend gaat al dit materiaal door een röntgenscan om te kijken of er haarscheurtjes zichtbaar zijn. Ik ga er gewoon maar van uit dat dit niet bij zo'n lomp ding als die Titan is gebeurd.
Is ook niet gebeurd
Terwijl de directeur in 2018 dat wel wilde.
Koste zijn onslag.
pi_209617327
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Naïviteit? Noem het beestje gewoon bij de naam. Het is pure onnozelheid.
Ik denk en hoop dat die knul wel beter weet hoor maar het leuk vindt om zulke onnozele opmerkingen te maken en te kijken wie er op reageert.

Gisteren was die nog aan het vertellen dat ze waarschijnlijk met zn allen op een eiland zitten en best door de kustwacht nog gevonden kunnen worden
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:30:29 #8
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209617408
https://www.nu.nl/buitenl(...)assagiers-weten.html
De onderzeeër was helemaal niet veilig en dat konden de passagiers weten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209617411
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:22 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Is ook niet gebeurd
Terwijl de directeur in 2018 dat wel wilde.
Koste zijn onslag.
het is nog erger. Het raampje was gecertificeerd tot slechts 1300 meter.
maarliefst 38 experts hadden waarschuwingen afgegeven aan Oceangate.

En dan ook nog dit: de Titan was in zijn geheel niet gecertificeerd. Waarom niet? 'nouja, omdat dat jaren kan duren' reageerde Oceangate in 2019.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_209617433
https://www.hln.be/buiten(...)ars-lapte~af6ec4aeb/

Ik zou graag herinnerd worden als een innovator”, vertelt Rush in de video, terwijl hij in de cabine van de Titan zit. “Ik denk dat het generaal MacArthur (de opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten in het Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog, red.) was die ooit zei dat je herinnerd wordt voor de regels die je gebroken hebt. Ik heb wel wat regels gebroken om deze duikboot te maken.”

Daarop voegt hij eraan toe dat het volgens hem weloverwogen gebeurde. “Ik denk dat ik de regels gebroken hebben met mijn logica en goede techniek. Neem de koolstofvezels en titanium (waarmee de Titan gemaakt is, red.). Er is een regel dat je dat niet doet. Wel, ik heb het gedaan”, vertelt hij.


Video in de bron.
pi_209617440
Wat een megalomane gek, die Rush.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:34:08 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209617452
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
koolstofvezels en titanium
Waarom heeft ie niet staal gebruikt? Dat is 20x goedkoper dan titanium en in het water maakt gewicht niets uit
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:38:35 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209617500
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:34 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Waarom heeft ie niet staal gebruikt? Dat is 20x goedkoper dan titanium en in het water maakt gewicht niets uit
_O- _O- _O- _O-
Als er IETS belangrijk is bij een onderzeeër is het gewicht, en hoe dat verdeeld is. Hoe zwaarder een onderzeeer, hoe groter je hem moet maken, waardoor je hem weer moet versterken omdat de totale hoeveelheid druk groter wordt. Daardoor wordt ie weer zwaarder, etc etc
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:41:18 #14
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209617528
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 25% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 15:05:38 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:42:36 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209617542
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:41 schreef Tengano het volgende:

[..]

Lol ik vraag me af hoeveel mensen daar nu nog happig op zullen zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 23 juni 2023 @ 14:43:05 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209617549
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:30 schreef slashdotter3 het volgende:
Zo is er stevige kritiek op de constructie van de Titan. James Cameron, regisseur van de film Titanic, ontwerpt zelf ook onderzeeërs en noemt de constructie van de Titan tegenover ABC News "fundamenteel gebrekkig". Hij kraakt de koolstofvezelconstructie van het vaartuig.
Als James Cameron die constructie al kan kraken.... ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209617558
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:42 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Lol ik vraag me af hoeveel mensen daar nu nog happig op zullen zijn.
echt Amerikaans. 5 mensen omgekomen door een implosie.
"Oh, we gaan nog wel even kijken naar de veiligheid voor de volgende duik hoor"
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:51:39 #18
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209617620
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als er IETS belangrijk is bij een onderzeeër is het gewicht, en hoe dat verdeeld is. Hoe zwaarder een onderzeeer, hoe groter je hem moet maken, waardoor je hem weer moet versterken omdat de totale hoeveelheid druk groter wordt. Daardoor wordt ie weer zwaarder, etc etc
TIL ^O^

Maar hoe zit het dan met die mega vrachtschepen die van staal zijn gemaakt die honderden containers vervoeren?

[ Bericht 10% gewijzigd door slashdotter3 op 23-06-2023 15:00:18 ]
pi_209617648
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:51 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
TIL ^O^

Maar hoe zit het dan met die mega vrachtschepen die van staal zijn gemaakt die honderden containers vervoeren?
Zit je ons nou gewoon te trollen?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:56:08 #20
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209617652
Laten we blij zijn dat de veroorzaker van dit ongeval nu in ieder geval geen nieuwe slachtoffers kan maken.

Ik neem aan dat de nabestaanden van de overige slachtoffers en de overheid het bedrijf wel op de pijnbank leggen.
pi_209617664
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:56 schreef mcmlxiv het volgende:
Laten we blij zijn dat de veroorzaker van dit ongeval nu in ieder geval geen nieuwe slachtoffers kan maken.

Ik neem aan dat de nabestaanden van de overige slachtoffers en de overheid het bedrijf wel op de pijnbank leggen.
Lees gepost artikel eens door. Dat wordt moeilijk aangezien inzittenden een vrij waringsverklaring hebben ondertekend en alles buiten territoriale wateren gebeurde
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 14:58:52 #22
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209617674
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:57 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Lees gepost artikel eens door. Dat wordt moeilijk aangezien inzittenden een vrij waringsverklaring hebben ondertekend en alles buiten territoriale wateren gebeurde
Daarom overheid. Leuk zo’n vrijwaring, de kustwacht heeft wel miljoenen moeten spenderen aan deze zoektocht
pi_209617713
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:58 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Daarom overheid. Leuk zo’n vrijwaring, de kustwacht heeft wel miljoenen moeten spenderen aan deze zoektocht
Tja blijkbaar mag de zoektocht naar 5 miljardairs wat kosten. Vraag me af wat ze bij een ieder van ons gedaan hadden?
Laat ze de kosten maar verhalen op de families, daar valt nog wel wat te halen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 15:02:45 #24
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209617719
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Tja blijkbaar mag de zoektocht naar 5 miljardairs wat kosten. Vraag me af wat ze bij een ieder van ons gedaan hadden?
Laat ze de kosten maar verhalen op de families, daar valt nog wel wat te halen.
Eerst dat bedrijf om zeep helpen zou ik zeggen, wat overblijft uit de nalatenschap
  vrijdag 23 juni 2023 @ 15:04:15 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209617741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Vraag me af wat ze bij een ieder van ons gedaan hadden?
Nou ja, dat is wel duidelijk toch? Er verdrinken zo vaak mensen. Zelden tot nooit is de hele media dan een week in rep en roer en er wordt al helemaal nooit met groot materieel uit verschillende landen dagenlang gezocht.
pi_209617755
Misschien is de duikboot aangevallen door orkas, dat die daarom later is geïmplodeerd?
  vrijdag 23 juni 2023 @ 15:06:40 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209617764
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:51 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
TIL ^O^

Maar hoe zit het dan met die mega vrachtschepen die van staal zijn gemaakt waar duizenden containers op vervoerd worden?
Die hebben met veel minder druk te maken, de grootste containerschepen ter wereld hebben een maximale diepgang van 15 meter, dus een slordige 1,5 kilo druk per vierkante cm op de bodem van het schip, wat er voor zorgt dat ie drijft. Bij een onderzeeër die naar de Titanic duikt (3800 meter diep) is dat een slordige 387 Kilo per vierkante cm. Daarbij moet die onderzeeër over de gehele duikgang ongeveer hetzelfde volume huiden (mag niet wat ingedrukt worden) omdat ie dan zwaarder dan het water is en zinkt.

Goed, en omdat een Onderzeeer zich voorwaarts beweegt moet ie ook horizontaal in het water liggen als hij dezelfde diepte wil houden, met de neus naar boven als ie wil stijgen en met de neus naar beneden als ie wil dalen.
Dalen en stijgen kan verder ook met druklucht in tanks worden geregeld (water naar buiten of binnen laten) maar op deze dieptes is dat onzinnig.
pi_209617775
quote:
Volgens Rush waren de regels veel te streng. Als bewijs noemde hij dat er al 35 jaar geen ongelukken met onderzeeërs waren gebeurd.
Euh...wat?

List of submarine and submersible incidents since 2000

Kursk vergeten?
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 15:18:42 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209617923
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:41 schreef Tengano het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou Titanic III zijn
  vrijdag 23 juni 2023 @ 15:27:04 #30
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209618059
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 08:23 schreef BBach het volgende:
Blijkbaar zijn de endcaps uit titanium teruggevonden (zal interessant zijn om te zien of het portholeglas er nog in zou zitten). Maar de oorzaak zal wellicht het cyclisch overbelasten zijn van de carbonfibre cilinder. Of de lijm tussen de cilinder en de endcaps die gefaald is. Werd nogal op een amateuristische manier aangebracht zag ik in 1 van de constructiefilmpjes. Hun hull monitorringsysteem is ook een...mjah. Luisteren of een romp begint te kraken kan misschien handig zijn bij bv een metalen romp die flext voor faling, maar carbon faalt ogenblikkelijk.
Zou de druk van het water tegen de endcaps niet volstaan om eventuele fouten in de lijmverbinding te compenseren? Op 3000m diepte worden de endcaps met ruim 14500 ton tegen de cilinder gedrukt, dat is 15 ton per cm van de omtrek.
Sommige subs gebruiken die druk om de verbinding waterdicht te houden, de Triton 36000/2 bvb (die tot de bodem van de Mariana Trench afdaalde) bestond uit twee titanium halve bollen met o-ringen ertussen.

Cyclisch belasten van de cylinder lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het porthole raam was blijkbaar van (polymethylmeth)acrylaat, ben ook benieuwd of dat het de implosie overleefd heeft.
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 15:47:15 #31
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209618334
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
het is nog erger. Het raampje was gecertificeerd tot slechts 1300 meter.
maarliefst 38 experts hadden waarschuwingen afgegeven aan Oceangate.

En dan ook nog dit: de Titan was in zijn geheel niet gecertificeerd. Waarom niet? 'nouja, omdat dat jaren kan duren' reageerde Oceangate in 2019.
Dat het raampje slechts voor een diepte van 1300m gecertifieerd was zegt op zich niet veel. De fabrikant kiest zelf de diepte waarvoor ie een raampje certifieërt. Hoe groter de diepte, hoe duurder de tests waarschijnlijk zijn. Als er weinig vraag is naar raampjes voor grotere dieptes, of als ie ook duurdere raampjes verkoopt die wel gecertifieerd zijn voor zulke dieptes, gaat hij het niet doen. En misschien heeft ie een grote veiligheidsmarge toegepast, omdat hij aansprakelijk gesteld kan worden wanneer zo'n raampje faalt.

Ik neem aan dat OceanGate het toch gebruikte omdat ze op basis van de materiaaleigenschappen en de dikte ervan berekend hadden dat het veel meer dan 1300m aankon.
are we infinite or am I alone
pi_209618348
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:05 schreef grrrrg het volgende:
Misschien is de duikboot aangevallen door orkas, dat die daarom later is geïmplodeerd?
Ja wie weet...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:06:41 #33
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_209618598
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[ afbeelding ]

Onvoorstelbaar, dan is het gewoon geluk dat dit ding niet veel eerder al geimplodeerd is. Carbon fibre is niet geschikt voor deze doeleinden.

In de Formule1 gebruikt men carbon fibre. Na afloop van een raceweekend gaat al dit materiaal door een röntgenscan om te kijken of er haarscheurtjes zichtbaar zijn. Ik ga er gewoon maar van uit dat dit niet bij zo'n lomp ding als die Titan is gebeurd.
Voor het geld wat de deelnemers betaalden om mee te kunnen hadden ze dat maar beter kunnen doen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator vrijdag 23 juni 2023 @ 16:07:46 #34
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_209618613
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:09:35 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209618640
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Voor het geld wat de deelnemers betaalden om mee te kunnen hadden ze dat maar beter kunnen doen.
Ja die lui hoefden nergens op te beknibbelen zou je zeggen. Die hadden best een wat minder experimenteel duikbootje kunnen laten bouwen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:12:12 #36
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_209618670
En ik pas ergens dat die jongen van 19 zich door zijn vader had laten overhalen waar hij erg tegenop keek… Hij was angstig toen ze erin gingen. Ik vind het zielig. :X :'(
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_209618753
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:12 schreef MissButterflyy het volgende:
En ik pas ergens dat die jongen van 19 zich door zijn vader had laten overhalen waar hij erg tegenop keek… Hij was angstig toen ze erin gingen. Ik vind het zielig. :X :'(
Ik vind het ook zielig, voor alle 5 personen. dat zijn ook gewoon mensen die een partner of wellicht kinderen hebben.
De reactie 'wat een domme mensen' was niet bepaald wat er bij mij naar boven kwam.
zit een lang verhaal aanvast, iets met dat velen rijke mensen niets gunnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 23 juni 2023 @ 16:26:49 #38
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 23 juni 2023 @ 16:36:34 #39
408813 crew  trein2000
pi_209618984
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:04 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nou ja, dat is wel duidelijk toch? Er verdrinken zo vaak mensen. Zelden tot nooit is de hele media dan een week in rep en roer en er wordt al helemaal nooit met groot materieel uit verschillende landen dagenlang gezocht.
Wat een nonsens. Komt natuurlijk gewoon omdat het tot de verbeelding spreekt zo’n onderzeeër dat het in het nieuws is. Maar als jij een melding geeft van een zeil zonder kiteplank dan krijg je ook gewoon een SAR-actie, niet zo lang geleden was er nog een mooie serie over de KNRM op TV.
zie email 27 oktober
pi_209619006
twitter


Er is niets van ze over.
pi_209619042
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:38 schreef Rianne84 het volgende:
[ twitter ]

Er is niets van ze over.
In de comments:
twitter


Dun dun duuun :o
pi_209619111
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)ars-lapte~af6ec4aeb/

Ik zou graag herinnerd worden als een innovator”, vertelt Rush in de video, terwijl hij in de cabine van de Titan zit. “Ik denk dat het generaal MacArthur (de opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten in het Verre Oosten tijdens de Tweede Wereldoorlog, red.) was die ooit zei dat je herinnerd wordt voor de regels die je gebroken hebt. Ik heb wel wat regels gebroken om deze duikboot te maken.”

Daarop voegt hij eraan toe dat het volgens hem weloverwogen gebeurde. “Ik denk dat ik de regels gebroken hebben met mijn logica en goede techniek. Neem de koolstofvezels en titanium (waarmee de Titan gemaakt is, red.). Er is een regel dat je dat niet doet. Wel, ik heb het gedaan”, vertelt hij.

Video in de bron.
Daarom bestaat het spreekwoord "Hoogmoed komt voor de val" nog steeds en de Atari Titan niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Sigaartje op 23-06-2023 17:55:11 ]
pi_209619149
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:27 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zou de druk van het water tegen de endcaps niet volstaan om eventuele fouten in de lijmverbinding te compenseren? Op 3000m diepte worden de endcaps met ruim 14500 ton tegen de cilinder gedrukt, dat is 15 ton per cm van de omtrek.
Sommige subs gebruiken die druk om de verbinding waterdicht te houden, de Triton 36000/2 bvb (die tot de bodem van de Mariana Trench afdaalde) bestond uit twee titanium halve bollen met o-ringen ertussen.

Cyclisch belasten van de cylinder lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.
Het porthole raam was blijkbaar van (polymethylmeth)acrylaat, ben ook benieuwd of dat het de implosie overleefd heeft.
Daar heb je wel een punt eigenlijk, tenzij de lijm radiaal ergens een foutje heeft ontwikkeld. Want ook in de lengteas van de cilinder is er een cyclische beweging en invloed van temperatuur. Ik weet niet welke lijm ze gebruiken, maar ook bij veel vliegtuigen en schepen wordt lijm gebruikt die nog beter presteert dan lasnaden soms. Ga me er niet over uitspreken, maar ook niet uit te sluiten.
Composiet delaminatie lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijke. Ook omdat er ook een verhaal is, dat hij bij vorige duiken eens de controller heeft overhandigd aan een passagier, die er dan prompt mee in ze zeebodem botste. Ook iets dat composiet niet goed verdraagt.
Overigens halverwege de docu van Cameron over de Deepsea Challenge. Als je niet beter zou weten dan zou je ook denken dat dit in een DIY loodsje werd gebouwd, maar hun aanpak is veel en veel professioneler en rigoureuzer (en ook onder toezicht van Klasse DNV-GL, die -uit eigen ervaring- zeer kritisch en doortastend is)
pi_209619200
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:42 schreef Drxx het volgende:

[..]
In de comments:
[ twitter ]

Dun dun duuun :o
Dat is niet waar natuurlijk.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_209619224
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
_O- _O- _O- _O-
Als er IETS belangrijk is bij een onderzeeër is het gewicht, en hoe dat verdeeld is. Hoe zwaarder een onderzeeer, hoe groter je hem moet maken, waardoor je hem weer moet versterken omdat de totale hoeveelheid druk groter wordt. Daardoor wordt ie weer zwaarder, etc etc
Nope, dat is niet de reden. De reden om voor koolstofvezel te gaan was o.a. om het gewicht te beperken bij transport over land. Hoger gewicht=hogere transportkosten.
pi_209619319
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:00 schreef Soury het volgende:

[..]
Dat is niet waar natuurlijk.
Jaa, de wappen maken er weer een feest van met al die complottheorie.
Best wel ziek. Er zijn namelijk 5 mensen omgekomen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_209619329
@ Slashdotter 3 over containerschepen (quoten lukt me niet op mobiel momenteel)
Niet de verkeerde dingen leren ;)

Containerschepen (en andere) werken gewoon door het principe van archimedes. De waterverplaatsing zorgt voor de draagkracht om het zomaar te zeggen. Het gewicht van het schip is gelijk aan het gewicht van het water dat door de romp onder water wordt vervangen. Uiteraard zijn de drukken veel minder zoals Jan_Onderwater zegt. En er is ook gewoon veel ervaring over honderden jaren van scheepsbouw. De regels daarvoor zijn goed gekend en 'makkelijk' te berekenen, zeker in staal en met huidige FEM analyses (computermodellen die zeggen hoe een structuur zich vervormt bij een bepaalde belasting, bepaalde golfslag, etc.) Voor composiet is het gedrag van het materiaal veel onvoorspelbaarder, zeker als het niet tussen belastingen door gecontroleerd wordt.

Overigens: de max grootte van containerschepen wordt bepaald door omgevingsfactoren. De huidige grootste zijn de Panamax schepen (366m lang en 50m breed ofzo) omdat dat de grootste afmetingen zijn waarbij een schip door het Panamakanaal kan raken. Je zou in theorie gerust een schip kunnen bouwen van 600m lang en 80m breed om zomaar te zeggen, maar dat is dan gewoon niet bruikbaar in de realiteit (zoek daar dan ook maar eens een droogdok voor). Eigenlijk komt het neer op krachten verdelen op een oppervlak. Een schip: groot oppervlak en veel krachten, maar dit blijft binnen de limieten van staal. Of een onderzeeboot: gigantische krachten op een zeer klein oppervlak.
Denk aan het middelbare school experiment (leuk om te tonen aan de kindjes): houten lat halverwege op de tafelrand leggen, met een blad papier over het stuk dat op de tafel ligt. Je kan op het overkragende deel van de lat gewoon met jouw vuist slaan en de lat zal niet vallen. =kracht verdelen over een groot oppervlak

[ Bericht 17% gewijzigd door BBach op 23-06-2023 19:16:11 ]
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:13:12 #48
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 17:24:21 #49
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209619525
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:19 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Ik vind het ook zielig, voor alle 5 personen. dat zijn ook gewoon mensen die een partner of wellicht kinderen hebben.
De reactie 'wat een domme mensen' was niet bepaald wat er bij mij naar boven kwam.
zit een lang verhaal aanvast, iets met dat velen rijke mensen niets gunnen.
Ja, vijf slachtoffers is erg verdrietig. May they rest in pieces.....
pi_209619568
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 16:50 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Daarom bestaat het spreekwoord "Hoogmoed komt ten val voor de val" nog steeds en de Atari Titan niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')