abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juni 2023 @ 22:09:39 #176
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_209597988
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 20:41 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ik geloof je direct dat het zoveel is hoor.
Ah, ok. Ik las je bericht verkeerd, alsof ik feiten vrij aan het posten was.
I am a black hole shitting into the void
pi_209598295
Van der Tak nu bij Jinek. Als je die man 5 woorden hebt horen zeggen weet je weer wat voor een pipo dat is, alleen al door de tone of voice.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_209598519
Ik sluit niet uit dat het LTO is ingefluisterd door de BBB om weg te lopen, om zo hopelijk het kabinet te laten klappen zodat zij er garen bij kunnen spinnen bij een verkiezing.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_209598537
Zonder boeren geen graan.
Zonder graan geen bakkers.
Zonder bakkers geen brood.

De boer moet alles krijgen om overeind te worden gehouden.
De bakker nu ook?
  woensdag 21 juni 2023 @ 22:46:31 #180
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209598564
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 22:44 schreef Magister_Artium het volgende:

De bakker nu ook?
Doel is minder boeren, meer natuurbehoud.

Niet alle boeren van aardbodem laten verdwijnen. Dat wil niemand. Laten we alsjeblieft niet alles in extreme trekken.
pi_209598637
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 14:49 schreef Niek92 het volgende:

[..]
De boeren de schuld geven is wel een effectieve natuurlijk, ze hebben laten zien het land redelijk plat te kunnen leggen als ze willen. Nu de beschuldigende vinger kunnen wijzen is dan wel effectief, waarom zou je als burger nu nog akkoord gaan met boeren die een snelweg blokkeren?
Ik zag de aankondiging van Op1 en daar ging het al over hoe hard minister Adema hieraan gewerkt had, dan weet je wel hoe het geframed gaat. worden.

quote:
Ben het er overigens niet helemaal mee eens dat de regering gefaald heeft. Ze hebben laten zien te willen luisteren naar de wensen van de industrie en te komen tot een voor iedereen acceptabele oplossing. Was dat gelukt, had iedereen er in vrede aan mee kunnen werken. Niet de schuld van de overheid dat de boel geklapt is, daar zijn zelfs de andere gesprekspartners het over eens.
Nee, de oplossing blijkt niet voor iedereen acceptabel. Om te bepalen of LTO zich onredelijk opstelt moet je heel veel detailkennis hebben, om vast te stellen dat de regering zich in het algemeen onredelijk heeft opgesteld tegenover de boeren hoef je alleen maar het nieuws te hebben gevolgd het laatste jaar.

Operatie draagvlak voor de boeren ondermijnen is in ieder geval begonnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 21 juni 2023 @ 22:59:20 #182
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_209598673
Allemaal nog niet zo gevolgd vandaag, maar wat een lambal toch die van LTO. Hij was al nooit sterk in inhoudelijk reageren, maar dan zo weglopen..
pi_209598684
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 22:44 schreef Magister_Artium het volgende:

De bakker nu ook?
Nou, nee.

quote:
https://edepot.wur.nl/560517

Het belangrijkste graangewas in Nederland is tarwe. Tarwe is te verdelen in harde tarwe en zachte tarwe.
Harde tarwe wordt gebruikt voor het maken van pasta, bulgur en couscous, hiervoor is bijvoorbeeld durum
tarwe geschikt. Zachte tarwe wordt gebruikt voor het maken van brood, koek, ontbijtgranen en voor
veevoer. In Nederland wordt bijna geen harde tarwe geproduceerd vanwege het klimaat. De landelijke
productie van circa 1,2 mln. ton is dan ook vrijwel volledig zachte tarwe (figuur 2.5). Sinds de eeuwwisseling
nam het aandeel van tarwe toe van 65% naar 75% van het totale graanareaal in 2014, en ligt in 2019 op
67% van het areaal. Een klein deel van de geoogste tarwe wordt afgezet als zaaizaad: in 2021 certificeerde
de Nederlandse Algemene Keuringsdienst (NAK) 2.380 ha wintertarwe en 360 ha zomertarwe (NAK, 2021).
Andere graangewassen zijn gerst (brouwgerst), rogge en haver.

Veevoerindustrie belangrijkste afzetkanaal tarwe
Van de Nederlandse tarwe vindt slechts op beperkte schaal verkoop aan maalderijen plaats ten behoeve van
de bloemproductie; een groot deel van de in Nederland geteelde tarwe is vanwege de ontoereikende kwaliteit
(met name het lage eiwitgehalte) niet bakwaardig. De maalindustrie is dus in grote mate aangewezen op
importtarwe uit Frankrijk en Duitsland.

Veruit het grootste deel van het Nederlandse tarweaanbod vindt zijn weg naar de veevoerindustrie en wordt
verwerkt in mengvoeders.
Het aanbod van binnenlandse tarwe is onvoldoende om aan de vraag vanuit deze
sector te voldoen, zodat veel voertarwe uit Frankrijk en Duitsland wordt geïmporteerd. Daarnaast wordt de
tarwe bestemd voor de productie van bio-ethanol, zaaizaad, of de export.
Dus eh, onze graan is voornamelijk voor de dieren, want niet goed genoeg voor ons brood. Die granen komen uit Frankrijk en Duitsland.

Zonder boeren geen graan als veevoer.
Zonder veevoer minder vee.
Minder vee minder export van vlees.

Want daar zijn we dan wel weer EU koploper in; exporteren van vlees.

quote:
https://pointer.kro-ncrv.(...)-buitenlandse-boeren

Wij eten dus veel voedsel dat niet uit Nederland komt, maar het voedsel dat we zelf produceren gaat ook voor een groot deel naar het buitenland, vertelt Muilwijk. 'Als je bijvoorbeeld kijkt naar varkensvlees, dan produceren de boeren in Nederland 330 procent van wat we zelf eten. Maar als je dan ook kijkt naar wat we importeren voor consumptie dan is dat ook nog 54 procent. Dat wil dus zeggen dat we wat betreft varkensvlees veel meer produceren dan wat we nodig hebben, dat de productie van de Nederlandse boeren voor het overgrote deel naar het buitenland gaat, en dat ons eten voor de helft ook weer uit het buitenland komt. '
Qua varkensvlees produceren we 3,3x zoveel als wat we zelf consumeren. Maar zelfs van wat we zelf consumeren komt meer dan de helft uit het buitenland.

Grof gesteld; minder boeren, minder export. Maar er zelf minder eten door hebben, is onwaar. Dan moeten er wel héél veel boeren uitgekocht worden. Bij de varkensboeren produceert 1 op de 7 voor onze eigen consumptie.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 21-06-2023 23:16:55 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_209599145
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 23:01 schreef probeer het volgende:

[..]
Nou, nee.
[..]
Dus eh, onze graan is voornamelijk voor de dieren, want niet goed genoeg voor ons brood. Die granen komen uit Frankrijk en Duitsland.

Zonder boeren geen graan als veevoer.
Zonder veevoer minder vee.
Minder vee minder export van vlees.

Want daar zijn we dan wel weer EU koploper in; exporteren van vlees.
[..]
Qua varkensvlees produceren we 3,3x zoveel als wat we zelf consumeren. Maar zelfs van wat we zelf consumeren komt meer dan de helft uit het buitenland.

Grof gesteld; minder boeren, minder export. Maar er zelf minder eten door hebben, is onwaar. Dan moeten er wel héél veel boeren uitgekocht worden. Bij de varkensboeren produceert 1 op de 7 voor onze eigen consumptie.
Wat is je punt? Het word toch allemaal verkocht en opgegeten. Als wij stoppen met produceren doet een ander het. Laat die boer lekker ondernemen en maak je ergens anders druk om.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_209599167
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 00:03 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Wat is je punt? Het word toch allemaal verkocht en opgegeten. Als wij stoppen met produceren doet een ander het. Laat die boer lekker ondernemen en maak je ergens anders druk om.
Ja maar stikstofgevoelige natuur is heilig verklaart middels ons Natura2000 religie i.c.m. NL beleid tot instandhouding natura2000 gebied middels stikstofinstrumentarium, waarbij de stikstofnormen mega laag zijn ingezet waardoor het nooit proportioneel zou KUNNEN zijn, immers, zelfs als alle boeren weg zijn wordt de norm nog niet gehaald, derhalve de natte droom van clubs als extinction rebellion, bedrijvigheid op 0, de economie slopen, iedereen de tifus, fuck welvaart.

Religieus gedoe, eenieder die op een kabinetspartij heeft gestemd moet zich doodschamen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209599174
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 22:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Doel is minder boeren, meer natuurbehoud.

Niet alle boeren van aardbodem laten verdwijnen. Dat wil niemand. Laten we alsjeblieft niet alles in extreme trekken.
Tjah dit beleid is tamelijk extreem, dusseh? Wat verwacht je?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 22 juni 2023 @ 00:12:08 #187
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_209599194
quote:

[..]
Een punt is dat we de stront niet mee exporteren. Als we varkensvoer importeren en varkensvlees exporteren blijft stront achter. Als je dat vijftig jaar lang doet ben je de stontdelta van Europa geworden.
I am a black hole shitting into the void
pi_209599214
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 00:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Een punt is dat we de stront niet mee exporteren. Als we varkensvoer importeren en varkensvlees exporteren blijft stront achter. Als je dat vijftig jaar lang doet ben je de stontdelta van Europa geworden.
We gebruiken die stront toch ook weer om allerhande agrarische producten te fabriceren? Die dan vervolgens worden ge-exporteerd? Dat het teveel is zal best, maar dit natura2000 verhaal gaat niet om mest-injectie maar voornamelijk om vliegend ammoniak.
pi_209599219
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 00:12 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Mest word ook gewoon geëxporteerd hoor. Best nuttig als je iets wil laten groeien.
pi_209599802
quote:

[..]
Volgens mij maak ik geen punt. Ik ontkracht een punt van een andere user.

Maar als ik een punt zou maken, zou het zijn dat het prima minder kan met de veeteelt en dus ook een aanzienlijk deel van de landbouw. Zonder dat we daar een hap minder om eten.
"Pools are perfect for holding water"
pi_209599820
Straks 10 euro voor een stukje groente of fruit betalen gaat onze toekomst worden.
pi_209599890
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 00:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
We gebruiken die stront toch ook weer om allerhande agrarische producten te fabriceren? Die dan vervolgens worden ge-exporteerd? Dat het teveel is zal best, maar dit natura2000 verhaal gaat niet om mest-injectie maar voornamelijk om vliegend ammoniak.
Nee want we hebben teveel om op de rest van de akkers te gooien en akkerbouwers hebben het liefst koeienmest.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_209600588
quote:
2s.gif Op donderdag 22 juni 2023 05:09 schreef machtpen het volgende:
Straks 10 euro voor een stukje groente of fruit betalen gaat onze toekomst worden.
Ik weet dat je principieel niet aan onderbouwingen doet maar... Heb je daar een onderbouwing voor?

Als er veehouders stoppen, is dat eerder gunstig dan ongunstig voor de prijzen van groenten en fruit.
pi_209600616
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 22:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik zag de aankondiging van Op1 en daar ging het al over hoe hard minister Adema hieraan gewerkt had, dan weet je wel hoe het geframed gaat. worden.
[..]
Nee, de oplossing blijkt niet voor iedereen acceptabel. Om te bepalen of LTO zich onredelijk opstelt moet je heel veel detailkennis hebben, om vast te stellen dat de regering zich in het algemeen onredelijk heeft opgesteld tegenover de boeren hoef je alleen maar het nieuws te hebben gevolgd het laatste jaar.

Operatie draagvlak voor de boeren ondermijnen is in ieder geval begonnen.
Een andere gesprekspartner geeft aan dat de reden die LTO opgeeft niet klopt, afspraken zouden anders zijn. Dat is wat mij betreft een teken aan de wand.
Iedereen weet dat er wat moet veranderen, de overheid heeft de boeren daar ellenlang over mee laten praten. Veel meer dan andere industrieën, die zoals gebruikelijk gewoon regelgeving opgelegd krijgen. Daarin heeft de regering zich meer dan redelijk getoond. En dat ondanks dat boeren de bewindslieden thuis aan de voordeur kwamen bedreigen, wat meer dan genoeg reden was geweest om alle gesprekken stop te zetten tot ze zich fatsoenlijk gingen gedragen.

Lullige voor de boeren is dat ze de afgelopen jaren hun lobby zo sterk hebben laten gelden dat nodige regelgeving keer op keer werd uitgesteld. Nu wordt er vanuit de rechter en Europa gedwongen om wijzigingen te doen en moet dus alles in 1x. Was er 20 jaar geleden gezegd dat we ons als land gingen focussen op een minder intensieve vorm van boeren met als doel om enkel de eigen bevolking te voeden, was er nu niets aan de hand geweest. Dan hadden boeren een kleiner bedrijf gehad en meer de tijd gehad om écht te boeren, in plaats van te managen zoals veel nu geforceerd worden te doen door de schaalgrootte.
pi_209600654
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 08:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet dat je principieel niet aan onderbouwingen doet maar... Heb je daar een onderbouwing voor?

Als er veehouders stoppen, is dat eerder gunstig dan ongunstig voor de prijzen van groenten en fruit.
Ik heb wel wat beters met mijn tijd te doen dan de hele tijd de irritante betweter op internet te zijn.
pi_209600975
quote:

[..]
Dat mensen nog met droge ogen beelden van die varkenstallen bekijken en het allemaal normaal vinden om dat zo door te laten gaan.

Heel apart. Maar dat zal mijn gevoeligheid wel zijn dat ik het walgelijk vind en hoop dat dat echt gereduceerd gaat worden. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_209600991
quote:
2s.gif Op donderdag 22 juni 2023 08:47 schreef machtpen het volgende:

[..]
Ik heb wel wat beters met mijn tijd te doen dan de hele tijd de irritante betweter op internet te zijn.
hou daar dan ook gewoon mee op.
met je " straks betalen we 10 euro per stukje fruit" zonder onderbouwing.
pi_209601100
quote:
7s.gif Op donderdag 22 juni 2023 09:25 schreef koemleit het volgende:

[..]
hou daar dan ook gewoon mee op.
met je " straks betalen we 10 euro per stukje fruit" zonder onderbouwing.
Je zeurt !
pi_209601806
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 09:23 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Dat mensen nog met droge ogen beelden van die varkenstallen bekijken en het allemaal normaal vinden om dat zo door te laten gaan.

Heel apart. Maar dat zal mijn gevoeligheid wel zijn dat ik het walgelijk vind en hoop dat dat echt gereduceerd gaat worden. :)
Als je in Nederland de stallen sluit word er wereldwijd geen varken minder gegeten en heb jij de illusie dat de varkens het daar beter hebben? We zijn nu eenmaal vleeseters dus dan kan dit maar op zo’n efficient mogelijke manier geproduceerd worden.
pi_209601981
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 10:35 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als je in Nederland de stallen sluit word er wereldwijd geen varken minder gegeten en heb jij de illusie dat de varkens het daar beter hebben? We zijn nu eenmaal vleeseters dus dan kan dit maar op zo’n efficient mogelijke manier geproduceerd worden.
Wellicht is het dan handig dat de varkens die gegeten worden, ook lokaal gefokt worden. Stuk efficiënter dan ze de halve wereld over slepen, terwijl ze overal ter wereld gefokt kunnen worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')