abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211990963
Ik herken het van mijn hb kind, maar dan met poepen. Ook bij de Pipo poli gelopen, nooit wat uitgekomen en heeft ook niet echt geholpen. Nog steeds met verandering (feestdagen, vakantie) last van vieze onderbroeken. Hij is 7 nu.

Wij hebben qua school ingegrepen toen hij thuis niet meer tot spelen kwam en heel snel boos werd. Hij had toen al een klas overgeslagen en we hoopten allemaal dat het voldoende zou zijn maar vanuit school waarschuwden ze toen al dat hij waarschijnlijk weer voor ging lopen. Op school ging het op dat moment eigenlijk nog wel prima, alleen thuis dus niet. Toen ik dat aankaartte op school is gelijk de ib’er opnieuw betrokken en binnen een paar maanden hadden we een iq-test en aanpassingen op school. Sindsdien heb ik mijn lieve, spelende kind weer terug.
  FOK!fotograaf donderdag 11 januari 2024 @ 10:49:38 #252
148247 taxibabe
pi_211991270
Is het vanzelf goed gekomen met het poepen? Want omdat hij niet zonder ons wil plassen gaan we elke 'lange dag' om half 12 naar school om hem te laten plassen, zodat hij in ieder geval de hele dag naar school kan. Anders houdt hij het op (wat al niet goed is voor zijn blaas) tot het misgaat en in zijn broek plast. Maar dat is natuurlijk ook geen oplossing. Vandaar het idee van de arts om hem op het lerarentoilet te laten plassen, misschien dat hij dat wel wil zonder ons.
  donderdag 11 januari 2024 @ 11:45:30 #253
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211991755
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 10:49 schreef taxibabe het volgende:
Is het vanzelf goed gekomen met het poepen? Want omdat hij niet zonder ons wil plassen gaan we elke 'lange dag' om half 12 naar school om hem te laten plassen, zodat hij in ieder geval de hele dag naar school kan. Anders houdt hij het op (wat al niet goed is voor zijn blaas) tot het misgaat en in zijn broek plast. Maar dat is natuurlijk ook geen oplossing. Vandaar het idee van de arts om hem op het lerarentoilet te laten plassen, misschien dat hij dat wel wil zonder ons.
En andere aanpassingen (eventueel in combinatie met elkaar) om het vertrouwder te maken? Ik denk aan:
- Een plasmaatje in de vorm van een klasgenootje (dus een lief kind dat met hem mee wil) of een knuffel (iets wasbaars :X ) die mee mag.
- De juf die het op een vast moment even samen met hem probeert (bijv. tijdens het buitenspelen als de andere kindjes er niet zijn en er even rust en tijd is om het goed te begeleiden).
- Een ritueel in de vorm van een liedje dat hij kan zingen dat hij op school ook kan zingen op de wc of een boekje dat hij altijd leest
- Een kaartje met stapjes die je zet voor een blije plas. Voor mijn hb'er werkt dat bij andere spannende dingen. Door een kaartje (gelamineerd) te hebben voor dat soort situaties met wat de stapjes zijn en met een whiteboardmarker te kunnen afstrepen dat ze steeds een stapje gedaan heeft, heeft zij meer houvast. Je zou kunnen overleggen of ze in de klas/bij de wc een lijstje kunnen ophangen van de stapjes. En dat het ook oke is als hij niet verder komt dan stapje 1 (bijv twee vingers opsteken om aan te geven dat je moet of kijken of de plasketting er hangt). Zo kun je steeds een stukje uitbreiden misschien?

Of valt dit in het rijtje standaardoplossingen?

En als allerlaatste: hoe lang houden jullie dit vol? Geen idee hoe lang je onderweg bent, maar steeds op en neer moeten, is verre van ideaal. Zou het een heel gek idee zijn om - ivm de gezondheidsrisico's van plas lang ophouden en eventuele ongelukjes - een 'stoere' luierbroek aan te doen die hij zelf kan wisselen als hij echt nat is? Underwunder bijvoorbeeld? Of pamper met paw patrol ?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 11 januari 2024 @ 12:31:36 #254
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211992172
Hoe oud is hij @taxibabe?
  FOK!fotograaf donderdag 11 januari 2024 @ 12:33:33 #255
148247 taxibabe
pi_211992185
Dank voor je uitgebreide reactie!
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 11:45 schreef Tink89 het volgende:

[..]
En andere aanpassingen (eventueel in combinatie met elkaar) om het vertrouwder te maken? Ik denk aan:
- Een plasmaatje in de vorm van een klasgenootje (dus een lief kind dat met hem mee wil) of een knuffel (iets wasbaars :X ) die mee mag.
Een plasmaatje is geprobeerd, hij gaat wel mee, maar gaat dan gewoon ronddrentelen, maar gaat niet plassen. Een knuffel is wel een idee!
quote:
- De juf die het op een vast moment even samen met hem probeert (bijv. tijdens het buitenspelen als de andere kindjes er niet zijn en er even rust en tijd is om het goed te begeleiden).
Ook geprobeerd, ook loopt hij wel mee, maar zegt dan dat hij echt niet hoeft en thuis wel gaat.
quote:
- Een ritueel in de vorm van een liedje dat hij kan zingen dat hij op school ook kan zingen op de wc of een boekje dat hij altijd leest
- Een kaartje met stapjes die je zet voor een blije plas. Voor mijn hb'er werkt dat bij andere spannende dingen. Door een kaartje (gelamineerd) te hebben voor dat soort situaties met wat de stapjes zijn en met een whiteboardmarker te kunnen afstrepen dat ze steeds een stapje gedaan heeft, heeft zij meer houvast. Je zou kunnen overleggen of ze in de klas/bij de wc een lijstje kunnen ophangen van de stapjes. En dat het ook oke is als hij niet verder komt dan stapje 1 (bijv twee vingers opsteken om aan te geven dat je moet of kijken of de plasketting er hangt). Zo kun je steeds een stukje uitbreiden misschien?

Of valt dit in het rijtje standaardoplossingen?
Veel zijn wel de standaardoplossingen die ze ook al hebben geprobeerd op school, ook een plaswekker is geprobeerd (Alarm op de telefoon met dezelfde ringtone als thuis), maar dat werkte ook niet..
Heb je een voorbeeld van die kaart?
quote:
En als allerlaatste: hoe lang houden jullie dit vol? Geen idee hoe lang je onderweg bent, maar steeds op en neer moeten, is verre van ideaal. Zou het een heel gek idee zijn om - ivm de gezondheidsrisico's van plas lang ophouden en eventuele ongelukjes - een 'stoere' luierbroek aan te doen die hij zelf kan wisselen als hij echt nat is? Underwunder bijvoorbeeld? Of pamper met paw patrol ?
Tja, geen idee hoelang we dit volhouden. Gelukkig is het niet ver en meestal combineren we dit met bv. boodschappen doen. Een luier is de laatste oplossing, die eigenlijk niemand adviseert omdat je dan echt een stap terug gaat in de zindelijkheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door taxibabe op 11-01-2024 12:49:27 ]
  FOK!fotograaf donderdag 11 januari 2024 @ 12:33:49 #256
148247 taxibabe
pi_211992188
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:31 schreef Nanukerst het volgende:
Hoe oud is hij @:taxibabe?
Hij is in oktober 4 geworden
  donderdag 11 januari 2024 @ 12:34:28 #257
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211992198
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:33 schreef taxibabe het volgende:

[..]
Hij is in oktober 4 geworden
Hij is nog niet leerplichtig. Is school voor jullie/hem een must op het moment?
  FOK!fotograaf donderdag 11 januari 2024 @ 12:38:14 #258
148247 taxibabe
pi_211992224
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 12:34 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij is nog niet leerplichtig. Is school voor jullie/hem een must op het moment?
Ik merk aan hem dat hij echt wel toe is aan school/uitdaging. Hij gaat meestal ook nog geen volle weken, hij snippert regelmatig een middagje of een volle dag. Maar hij is wel een vrolijker kind als hij naar school is geweest.
pi_211993063
Ik merk dat ik advies nodig heb over mijn zoon van 5 met een ontwikkelingsvoorsprong. Mijn vraag is eigenlijk hoe je nu weet of je kind op de juiste plek zit?

Onze zoon heeft altijd al een ontwikkelingsvoorsprong gehad. In het eerste kleuterjaar kwam dat niet naar voren omdat hij behoorlijk verlegen was en echt tijd nodig had om te wennen. We hebben toen wel bij de juf aangekaart dat hij al kon lezen en rekenen. Maar zij gaf aan dat ze daar in de klas niets mee deden, dat was voor groep 3. En als dat het geval was dat hij het zelf wel zou laten zien in groep 2. We hadden ook niet het idee dat ze ons geloofde?

Maar dat was helemaal prima wat ons betreft, want we hadden een vrolijk, gelukkig kind die spelen leuk vindt en heel graag naar school gaat, aansluiting heeft in de groep. En alles in zijn leven loopt op rolletjes. En thuis bieden wij hem dan aan waar hij plezier en uitdaging in heeft.

Aan het begin van dit schooljaar in groep 2 liet hij ineens wel van alles in de klas zien. Op verzoek van school is hij toen getest om te kijken waar zijn niveau ligt. Op een aantal punten is hij groep 3 al voorbij.

Gelukkig is de school toen meteen in actie gekomen. Ze gaven ze aan dat het voor hem beter zou zijn als hij meteen naar groep 3 zou gaan. We hebben het samen aan hem gevraagd of hij dat leuk zou vinden. Hij reageerde superblij, ook omdat ‘al zijn vrienden’ nu in groep 3 zitten :D

Hij heeft nu voor de Kerstvakantie een aantal dagen gewend en dat is supergoed gegaan. Alleen qua motoriek is hij nog echt een kleuter en krijgt hij hulp hierbij. Begin februari gaat hij helemaal over naar groep 3. De school heeft een plusklas waarin hij kan aansluiten en als het nodig is dan doen ze een iq test. En daarnaast zijn er allerlei samenwerkingsverbanden met andere scholen.

Zijn juf en zorgbegeleider gaven ook aan ze dit niet handig hebben aangepakt. En dat ze nu een tool gaan inzetten voor de nieuwe kleuters om dit te signaleren. Mijn zoon heeft zijn voorsprong altijd verborgen.

We hebben nu in eens een compleet ander kind. Hij laat zich veel meer zien, is zekerder van zichzelf en is nog gemotiveerder en gedrevener om álles te weten. En is nog veel blijer dan eerst. De dame die hem ophaalt van school naar de BSO vertelde dat hij voor het eerst hele verhalen vertelde op weg naar de opvang. Dat had ze nog nooit eerder meegemaakt.

We zijn echt enorm blij dat de school dit zo oppakt. Maar ik voel me ook tekort schieten dat mijn man en ik dit niet zelf hebben doorgepakt.

Dit gebeurt me geen tweede keer. Dus hoe weten we nu of het écht goed gaat en onze zoon op de juiste plek zit? We zijn heel erg benieuwd of groep 3 voldoende uitdaging voor hem biedt. Na schooltijd vindt hij het nu leuk om thuis te lezen, te rekenen of andere uitdagingen te hebben. Zelfs na een hele lange dag met een partijtje en school wil hij in bed nog rekensommen maken. Daarnaast wordt hij ook nog tweetalig opgevoed dus ik hoop dat er een moment komt waarop zijn hoofd vol zit :P Fysiek krijgen we hem wel moe, maar mentaal niet ;)

We hebben er dus totaal geen ervaring mee en wie weet overdrijf ik wel gigantisch. Maar ik ben toch benieuwd waar ik rekening mee moet gaan houden om te zien of het goed met hem blijft gaan.
pi_211993106
Klinkt goed Dorothy! Je hoort zo vaak dat het helemaal niet of veel later wordt opgepikt.
Verder gewoon goed in de gaten houden of je kind goed in zijn vel zit. Zo niet dan merk je dat vanzelf aan bijv. driftbuien, verdriet, angsten, gepest worden, dalende cito-scores, thuis niet meer 'spelen' etc. Blijf naar hem luisteren vooral.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  FOK!fotograaf vrijdag 12 januari 2024 @ 11:32:36 #261
148247 taxibabe
pi_212002375
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 11:45 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Nou, een voorzichtige *O* ! Ik heb gisteren met Thomas een knuffel uitgezocht die mee mag naar school. Uitgelegd dat deze knuffel dan mee gaat naar het toilet zodat hij zonder ons naar het toilet kan gaan. En dat we dit ook samen aan de juf gaan vertellen.

Ik krijg net een berichtje van de juf, hij heeft geplast! *O*
  vrijdag 12 januari 2024 @ 15:42:35 #262
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212005185
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 11:32 schreef taxibabe het volgende:

[..]
Nou, een voorzichtige *O* ! Ik heb gisteren met Thomas een knuffel uitgezocht die mee mag naar school. Uitgelegd dat deze knuffel dan mee gaat naar het toilet zodat hij zonder ons naar het toilet kan gaan. En dat we dit ook samen aan de juf gaan vertellen.

Ik krijg net een berichtje van de juf, hij heeft geplast! *O*
Wat goed!
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212006326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 10:49 schreef taxibabe het volgende:
Lekker bemoedigend, maar nee 🙈 met periodes gaat het beter maar we moeten hem minimaal 1x per dag sturen om te proberen. Vakanties (op vakantie) zijn drama, gegarandeerd gaat dat weer mis.
  FOK!fotograaf vrijdag 12 januari 2024 @ 19:08:52 #264
148247 taxibabe
pi_212006808
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 15:42 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Wat goed!
Jaa, superblij! Nu duimen dat het volgende week doorzet. Hij was vanmiddag wel even verdrietig dat de knuffel nu op school ligt. Maar ik heb uitgelegd dat hij nu daar logeert om hem te helpen met het plassen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 18:13 schreef Nazil het volgende:

[..]
Lekker bemoedigend, maar nee 🙈 met periodes gaat het beter maar we moeten hem minimaal 1x per dag sturen om te proberen. Vakanties (op vakantie) zijn drama, gegarandeerd gaat dat weer mis.
Oh dat is wel vervelend zeg.. Gelukkig is poepen hier geen probleem. al was plassen tot de zomervakantie ook geen probleem. Hopelijk wordt het poepen bij je zoon snel beter omdat er een goede oplossing wordt gevonden of naarmate hij ouder wordt en daarmee zichzelf ook beter snapt.

[ Bericht 2% gewijzigd door taxibabe op 12-01-2024 22:27:09 ]
pi_212015263
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 14:15 schreef SaskiaR het volgende:
Klinkt goed Dorothy! Je hoort zo vaak dat het helemaal niet of veel later wordt opgepikt.
Verder gewoon goed in de gaten houden of je kind goed in zijn vel zit. Zo niet dan merk je dat vanzelf aan bijv. driftbuien, verdriet, angsten, gepest worden, dalende cito-scores, thuis niet meer 'spelen' etc. Blijf naar hem luisteren vooral.
Precies, we mogen in onze handen knijpen dat het allemaal zo snel gaat :) En dat de school het zo goed oppakt. Wat ik eigenlijk eerder bedoelde is dat mijn zoon al heel goed in zijn vel zat, alles lekker liep en dat het blijkbaar nog veel beter voor hem kon.
Maar goed, geen groot drama verder. Tot nu hoor ik alleen maar positieve verhalen van hem en heeft hij er enorm veel zin in :)
  FOK!fotograaf maandag 15 januari 2024 @ 16:43:11 #266
148247 taxibabe
pi_212039330
Zijn jullie bekend met Integrale Vroeghulp?
De kinderarts belde vandaag al terug n.a.v. MDO. Nadat ze over Thomas had verteld was HB het eerste van de orthopedagoog zei. Ze willen hem nu aanmelden bij het team van IVH.

Ik heb aangegeven dat we nu een knuffel hebben meegegeven en dat hij nu sinds 2 dagen plast op school (vandaag is het dus ook gelukt! *O* ). En dat we woensdag nog een gesprek hebben op school met de ib-er.
Maar ze zei dat IVH wel belangrijk blijft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 16 januari 2024 @ 09:08:12 #267
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212047401
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 16:43 schreef taxibabe het volgende:
Zijn jullie bekend met Integrale Vroeghulp?
De kinderarts belde vandaag al terug n.a.v. MDO. Nadat ze over Thomas had verteld was HB het eerste van de orthopedagoog zei. Ze willen hem nu aanmelden bij het team van IVH.

Ik heb aangegeven dat we nu een knuffel hebben meegegeven en dat hij nu sinds 2 dagen plast op school (vandaag is het dus ook gelukt! *O* ). En dat we woensdag nog een gesprek hebben op school met de ib-er.
Maar ze zei dat IVH wel belangrijk blijft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoera! Soms is het zoiets 'sufs' als een knuffel. Zo blij dat het werkt <3

En HB vind ik ook best logisch klinken, goed dat jullie verder kijken en om hulp vragen! Ik heb ook minstens 1 hb'er thuis en het vraagt soms echt iets anders van je als ouder dan ik zelf kan bedenken.

SPOILER
  FOK!fotograaf dinsdag 16 januari 2024 @ 11:22:37 #268
148247 taxibabe
pi_212049003
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 09:08 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hoera! Soms is het zoiets 'sufs' als een knuffel. Zo blij dat het werkt <3

En HB vind ik ook best logisch klinken, goed dat jullie verder kijken en om hulp vragen! Ik heb ook minstens 1 hb'er thuis en het vraagt soms echt iets anders van je als ouder dan ik zelf kan bedenken.

SPOILER
Ja, ik had het ook echt niet verwacht met die knuffel. Ik bedacht me later dat het misschien wel te vergelijken is met een knuffel mee met heimwee bij logeren.

SPOILER
pi_212049018
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 11:22 schreef taxibabe het volgende:

[..]
Ja, ik had het ook echt niet verwacht met die knuffel. Ik bedacht me later dat het misschien wel te vergelijken is met een knuffel mee met heimwee bij logeren.

SPOILER
Ik zou het nog even afwachten inderdaad, als er nu op school ook al dingen in gang gezet worden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_212050218
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 11:22 schreef taxibabe het volgende:

[..]

SPOILER
Ik zou ook afwachten, als het op school verder wel gaat. Zeker als ze vanuit school ook zo meewerken/denken.

Wij hebben lang op de grens gestaan, maar er was altijd wel een leraar/ib-er of plusklasjuf beschikbaar om mee te sparren.

Uiteindelijk in groep 6 toch hulp via de gemeente kregen omdat het uit de hand liep. Maar dat was qua leeftijd ook een prima tijd om zijn problemen aan te pakken (emotionele ontwikkeling in combi met HB vooral)
  woensdag 17 januari 2024 @ 09:03:08 #271
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212060027
Ik heb ook al gepost in het kleutertopic, maar misschien herkennen andere ouders van hb'ers hier misschien iets in:

Heeft er hier iemand ervaring met een kleuter die buikpijn zegt te hebben en weigert te eten?

SPOILER
Ik weet het effe niet meer. Het is een vrolijk, heel slim kind dat de laatste tijd juist weer veel plezier in school leek te hebben, vriendinnetjes en vriendjes heeft. Een tijdje terug heeft ze zich regelmatig flink misdragen (wegrennen in winkels, slaan, etc), maar dat is met consequent uitleggen en corrigeren helemaal over. Ik kan er de vinger niet opleggen wat er nu aan de hand is, maar ik maak me wel zorgen. Ik kan haar toch niet zomaar zonder ontbijt naar school laten gaan, met buikpijn van de honger naar bed. Maar haar dwingen om te eten, werkt natuurlijk ook niet.
pi_212061211
Wat bij T. goed werkt is uitleggen, informatie geven. Door te leren, te spelen, dingen te doen verbruik je energie. Om energie op te doen moet je eten. En dat kan hier best tot in detail gaan. Dus de functie van verschillende voedingsstoffen, et cetera. Je hebt een slim kind, die gaan hier vaak op aan. Wie weet werkt het.
  woensdag 17 januari 2024 @ 10:58:07 #273
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212061571
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 10:30 schreef Gogo83 het volgende:
Wat bij T. goed werkt is uitleggen, informatie geven. Door te leren, te spelen, dingen te doen verbruik je energie. Om energie op te doen moet je eten. En dat kan hier best tot in detail gaan. Dus de functie van verschillende voedingsstoffen, et cetera. Je hebt een slim kind, die gaan hier vaak op aan. Wie weet werkt het.
Ze gaat inderdaad wel aan op informatie en uitleg vaak. Ik ga het op z'n minst proberen. Txs.
pi_212062551
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 10:58 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ze gaat inderdaad wel aan op informatie en uitleg vaak. Ik ga het op z'n minst proberen. Txs.
Storybots heeft volgens mij ook een aflevering over voeding, op Netflix. Maar ik weet niet of dat nu vooral gaat over gezond eten of eten in het algemeen, misschien eerst een keertje zelf kijken om te kijken of ie aansluit.
pi_212062665
Ik weet nog wel dat ik zelf vroeger ook vaak buikpijn had door honger, maar ik had die link nooit gelegd. In eerste instantie vond ik het ook helemaal niet logisch, dat dat kan. Mijn opa was de eerste die mij dat toen vertelde en toen heb ik het toch maar uitgeprobeerd. Het was echt een soort eureka-moment. Ik was een jaar of 5 maar kan het me nog goed herinneren :D.

Naast uitleggen, misschien ook even overleggen met de juf op school. Dat als ze klaagt over buikpijn, dat de juf vraagt of ze honger heeft en dat ze dan ook iets mag eten op dat moment?
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')