Mooi!quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:54 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als ik een pan groentesoep op het vuur zet, kan ik onmogelijk voorspellen waar elk stukje prei zich zal bevinden na 10 minuten, maar ik weet wel wat de temperatuur zal zijn.
Naaldbomen gaan overal in europa dood , vooral in Duitsland, maar naaldbomen horen hier niet (meer) thuisquote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik woon op een heuvelrug uit de voorlaatste ijstijd (zand en grind). Het grondwater hier ligt op een 40-60 meter diep. De bomen die hier groeien hebben zich daarop aangepast, want ze zij ook in droge zomers groen en gaan niet kapot. Natuurlijk niet zo super als in vochtige zomers, maar groen zijn ze.
Bomen die in gebieden groeien waar het grondwater vlak onder het oppervlak ligt hebben het in droge periodes veel moeilijker, die wortelen niet diep want normaal genoeg water, gaat het dan een meter ofzo omlaag hebben ze geen water meer.
Vandaar dat hier in de vlakke regio heel veel (vooral naaldbomen) dood zijn gegaan de laatste jaren en hier op de heuvelrug niet.
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:18 schreef michaelmoore het volgende:
mar naald boimen hoeren hoer niet (meer) thuis
quote:
quote:
Enzovoort, enzovoort.quote:
Je dacht, ik quote dezelfde post maar even drie keer?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:19 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
[..]
[..]
Enzovoort, enzovoort.
Ik denk dat het een heleboel zou helpen en ook de kwaliteit van de discussie een heel eind ten goede zou komen als je dat soort termen permanent in je mentale prullenbak werpt en mensen die zich zorgen maken over het klimaat en misschien zelfs iets in die richting gestudeerd en/of gepubliceerd hebben (ik weet hier op Fok! sowieso in ieder geval al drie hogergeschoolde publicisten) niet meer op een nogal hysterische manier te kennen geeft dat ze dringend psychiatrische hulp behoeven.
Bovendien zal het ergens in de nabije toekomst ongetwijfeld gebeuren dat je over een bepaald onderwerp voor jezelf plots moet toegeven dat er tóch iets inzit... en wat moet je dan? De wachtrijen bij de GGZ zijn momenteel best wel hevig, terwijl je in feite al tientallen keren indirect op Fok! hebt gemeld dat dus ook jij nu inmiddels dringend professionele hulp behoeft.
Iets dergelijks is ooit Richard de Mos (ex-PVV) overkomen toen hij onverwachts de portefeuille Milieu & Klimaat moest overnemen van de wél goed ingelezen Barry Madlener die naar "Europa" was gepromoveerd. Richard had echt nul benul van klimaatgedoe en heeft toen maar zijn inboxje opengezet voor iedereen die iets te melden had dat tegen het standpunt van het toenmalige kabinet inging. En toen gebeurde het dus dat hij van een aantal regelmatig naar hem gemailde kultheorieën begon te beseffen dat ze écht kul waren - en het tegenovergestelde kennelijk waar was. Niet dat hij dat openbaar kon zeggen natuurlijk, maar er waren een aantal onderwerpen waar hij opeens muisstil over was.![]()
quote:Pakistan is bracing for a heat wave with temperatures expected to climb as high as 50 degrees Celsius in the country's most populous province where people have been asked to stay indoors. "Temperatures are expected to climb as high as 50 degrees in southern Punjab and some areas of Sindh," chief meteorologist Sardar Sarfraz told the dpa news agency on June 20
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Neerslagtekort is ook een vreemde term.
Net alsof het elk jaar precies zoveel moet regenen als dat er verdampt.
Alleen dat tekort wordt gemeten in het voorjaar/zomer en stopt dan. In de winter is er altijd een overschot.
Klinkt allemaal alsof het iets is wat niet zo “hoort” terwijl het altijd zo geweest is.
Nb er zal volgens de climate change theorie veel meer neerslag komen over het geheel.
Kun je wel een achterlijke smiley posten.quote:
En het is normaal dat er in de zomer een neerslag tekort is.quote:. Wat is het neerslagtekort? In Nederland hanteert het KNMI het 'potentieel neerslagtekort'. Dit is het verschil tussen de hoeveelheid neerslag die er valt en de hoeveelheid vocht die verdampt. Elke dag wordt gemeten hoeveel regen er gevallen is.
Beter leren googelen, dan leer je ook het mechanisme kennen in plaats van enkel de definitie van een begrip.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kun je wel een achterlijke smiley posten.
De definitie van het “neerslagtekort” is
[..]
En het is normaal dat er in de zomer een neerslag tekort is.
Ik verwed dat veel mensen dat niet weten.
Wat probeer je nou te vertellen?quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:56 schreef Dven het volgende:
[..]
Beter leren googelen, dan leer je ook het mechanisme kennen in plaats van enkel de definitie van een begrip.
Zeg maar gerust moedwillig fout. Het is van nu. Stel klimaatgekkies daar op de redactie.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
De langste periode zonder regen gaat over Nederland. Jij toont records van een plek.
De langste regionale hittegolf gaat over de maand juni, staat in het artikel idd verkeerd of ongelukkig opgeschreven afhankelijk van hoe je leest.
5 keer per jaar ofzo.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:26 schreef Red_85 het volgende:
Klimaatjankers komen alleen naar buiten als het 30+ is blijkt.
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:19 schreef Poolbal het volgende:
Ik zie de hele situatie als een obese patiënt (de mensheid) en de arts (wetenschap).
Arts: "we waarschuwen u al langere tijd dat dit consumptiepatroon onhoudbaar is voor uw lichaam. U begint nu morbide obees te worden. Als u niet uw levensstijl verandert dan kunt u een beroerte krijgen, moeten we een been afzetten of uw hart stopt er plotseling mee. U moet minder eten, gezonder eten en meer sporten."
Patiënt: "dat klinkt niet best, maar ik heb m'n ongezonde toetje al vervangen voor yoghurt. Ik haal ook geluk en comfort uit snoep en snacks, dus dat wil ik niet opgeven.
Daarnaast is het dichtslibben van aderen ook een natuurlijk proces. En ik heb onderzoeken gelezen die betwijfelen of beweging bijdragen aan een gezonder leven. Leuk is sporten in ieder geval niet."
Arts: "ja, het is niet leuk dat je niet alles meer kunt eten en moet bewegen. Maar het is zeker dat als je zo doorgaat dat je vroeg of laat een beroerte of hartaanval krijgt. En dat gaat pas ten koste van de kwaliteit van leven en in het slechtste geval overleeft u het niet!"
Patiënt: "hmm zorgelijk, ik zal voortaan bruin brood eten in plaats van witbrood.
En ik ben hoopvol over innovatie! Binnenkort vinden ze vast caloriearme snoep en snacks uit. En een middel dat de aderen schoonmaakt! Of dat vet omzet in spierweefsel!"
Vraag: wat zijn je gedachten over deze patiënt?
Op de momenten dat het warmer is dan anders en we weer eens met een hittegolf te maken hebben (wellicht zelfs eerder dan anders) dan komen daar artikelen over ja. Weet je waarom? Omdat het nieuws is. Het is relevant.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeg maar gerust moedwillig fout. Het is van nu. Stel klimaatgekkies daar op de redactie.
Wederom is het stil met de histerici nu het een paar dagen waait en koeler is. Zoals gebruikelijk. Klimaatjankers komen alleen naar buiten als het 30+ is blijkt.
Ws dat jij dat warrige verhaal waar geen touw aan vast te knopen valt bij elkaar hebt gegoogeld.quote:
Eh, waarom denk je dat het KNMI grafieken zoals onderstaande maakt? Juist, dat is om te kijken naar patronen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Neerslagtekort is ook een vreemde term.
Net alsof het elk jaar precies zoveel moet regenen als dat er verdampt.
Alleen dat tekort wordt gemeten in het voorjaar/zomer en stopt dan. In de winter is er altijd een overschot.
Klinkt allemaal alsof het iets is wat niet zo “hoort” terwijl het altijd zo geweest is.
Nb er zal volgens de climate change theorie veel meer neerslag komen over het geheel.
Ja inderdaad. Heb meermaals gezien hier dat iemand, als bewijs dat het (te) droog was, deze grafiek postte. Maar de lijn zat dan onder de mediaan.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Eh, waarom denk je dat het KNMI grafieken zoals onderstaande maakt? Juist, dat is om te kijken naar patronen.
[ afbeelding ]
Als je zelf niet mee komt dan komt alles warrig over natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:07 schreef kibo het volgende:
[..]
Ws dat jij dat warrige verhaal waar geen touw aan vast te knopen valt bij elkaar hebt gegoogeld.
Die grafiek van @Molo met de droogste jaren van deze eeuw, is ook erg interessant. Het zijn natuurlijk verschillende vragen:quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Heb meermaals gezien hier dat iemand, als bewijs dat het (te) droog was, deze grafiek postte. Maar de lijn zat dan onder de mediaan.
Maar stel nu dat het het wel het eerste is. In het westen moeten wij daar toch gewoon mee om kunnen gaan?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die grafiek van @:molo met de droogste jaren van deze eeuw, is ook erg interessant. Het zijn natuurlijk verschillende vragen:
- Hebben we steeds vaker last van droogte?
- Hebben we dit jaar meer last van droogte dan normaal?
Op de tweede vraag luidt het antwoord vooralsnog ja. Jammer, want eerder dit jaar zag het er veelbelovend uit. De eerste vraag beantwoord je niet met mijn grafiek en ook niet (volledig) met die van @:molo:
[ afbeelding ]
Wat wil je doen dan? Een regendansje?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar stel nu dat het het wel het eerste is. In het westen moeten wij daar toch gewoon mee om kunnen gaan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |