abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209552644

quote:
Mathilda slaagt met zes tienen voor gymnasium maar wil een negen herkansen: ‘Geen zesjescultuur in huis’

Zes tienen en verder alleen maar negens. Mathilda’s eindexamenuitslag van het gymnasium lijkt te mooi om waar te zijn. Toch is de 17-jarige zelf nog niet helemaal tevreden, ze herkanst scheikunde om ook daar een tien van te maken. „Bij ons thuis heerst geen zesjescultuur”, zegt haar trotse vader.

Geslaagd was ze sowieso, toch was Mathilda Kenessey de Kenese zenuwachtig toen ze woensdag op een belletje wachtte van haar mentor van het Christelijk Lyceum Zandvliet. De uitslag bleek overdonderend: zes tienen en een hele hoop negens. ,,Bij de allerlaatste vraag van natuurkunde had ik een slordigheidsfoutje gemaakt, anders had ik daar ook een tien voor gehad”, vertelt Mathilda vanaf de bank in haar ouderlijk huis. Benen netjes over elkaar, handen op de knieën gelegd.

Vorig jaar deed Mathilda voor wiskunde en Engels vervroegd examen, naast haar reguliere en extra vakken. Voor beide vakken haalde ze een tien. Van de negen voor scheikunde gaat ze in de herkansing een tien proberen te maken.

Het enige examen dat ze best pittig vond is Nederlands. ,,Ik vind de manier waarop dat getoetst wordt gek. Bij wiskunde doe je gewoon een berekening en die blijkt dan juist of onjuist, bij het leesexamen Nederlands is het wat subjectiever.”

Vele talenten
De zeventienjarige is blij, maar ingetogen. ,,Ik heb gewoon geprobeerd het beste ervan te maken.” Haar vader moet glimlachen. ,,Ze realiseert zich niet hoe goed ze is. Ik heb het haar wel vaker gezegd.” Eerder behaalde Mathilda een diploma aan de PRE University College aan de Universiteit Leiden, waar ze ook cum laude voor slaagde. En vorig jaar was ze het beste meisje van de vijfde klas tijdens de landelijke Wiskunde Olympiade.

Maar het is niet altijd makkelijk geweest op school, vertelt Mathilda. ,,Ik vind het altijd lastig om keuzes te maken. Vorig jaar in de vijfde klas ben ik wel tegen wat grenzen aan gelopen, omdat ik te veel vakken deed en twee vervroegde examens. Ik had geen vrije tijd meer.”

Ik was zelf ook best goed in studeren, en in de familie van mijn vrouw zitten ook behoorlijk wat ‘brains’
- Vader van Mathilda

Naast haar middelbare schoolvakken heeft ze altijd al veel extra gedaan. ,,Ik sport graag, en ik maak muziek”, begint Mathilda. ,,En je studeerde drie jaar lang Chinees”, voegt vader trots toe.

De liefde voor muziek is duidelijk zichtbaar in de woonkamer van hun portiekflat in Mariahoeve. Op een tafel ligt een glinsterende zilveren dwarsfluit bovenop allerlei soorten bladmuziek. ,,Dat is een sonata van Händel. Oh nee, van Bach. Gisteren begeleidde ik Mathilda op de piano, zij speelde dwarsfluit.”

Zesjesmentaliteit
Mathilda heeft haar motivatie en aanleg voor leren niet van vreemden. Haar twee broers doen het ook goed op school. ,,In dit gezin heerst geen zesjescultuur”, vertelt haar vader. ,,Ik was zelf ook best goed in studeren, en in de familie van mijn vrouw zitten ook behoorlijk wat ‘brains’. Een familielid van mijn vrouw is professor scheikunde aan Yale (een prestigieuze Amerikaanse universiteit, red.).”

Ik ben niet bang om haar uit huis te zien gaan, Mathilda is een heel verantwoor­de­lijk meisje

Vader van Mathilda
Mathilda wil geen professor worden in scheikunde, maar ze gaat wel een studie doen die daaraan verwant is: Nanobiologie. ,,Bij de studie Nanobiologie in Delft en Rotterdam zit een beetje natuurkunde, scheikunde en biologie.” Ook de fascinatie voor biologie zit in de familie. Vader: ,,Ik studeerde biologie, maar wat Mathilda nu gaat doen, zou ik eigenlijk ook wel willen doen.”

Op kamers wil ze ook, het liefst in Delft. Maar niet per se bij een vereniging, ze wil zich focussen op haar studie. ,,Ik ben niet bang om haar uit huis te zien gaan, Mathilda is een heel verantwoordelijk meisje”, zegt haar vader vol vertrouwen.
Gefeliciteerd Mathilda! En ik hoop dat je ook nog leert dat je soms best een zesje mag scoren. De lat te hoog leggen, kan ook een behoorlijke handicap worden.
  zondag 18 juni 2023 @ 11:59:31 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209552723
Een herkansing willen doen omdat je een klein slordigheidsfoutje hebt gemaakt :')

Ga lekker genieten van de zomer! Dit zijn prima cijfers!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209552732
Uitslover. Ik was altijd al tevreden met een 5.4, het was immers de hoogte onvoldoende
U MAD?
  Moderator zondag 18 juni 2023 @ 12:00:43 #4
138438 crew  Pizzakoppo
pi_209552738
‘Meisje van adel voldoet aan eisen binnen familie lijn’.

Of ‘perfectionisme oorzaak van burn-out bij jonge twintigers’.

Weet niet welke titel pakkender is.
pi_209552743
Mathilda zal het nog zwaar gaan krijgen in haar volwassen leven, dankzij haar pa die zeer goed niet goed genoeg vindt.
pi_209552754
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:00 schreef Pizzakoppo het volgende:
‘Meisje van adel voldoet aan eisen binnen familie lijn’.

Of ‘perfectionisme oorzaak van burn-out bij jonge twintigers’.

Weet niet welke titel pakkender is.
Aan de andere kant, die portiekflat in Mariahoeve is dan wel weer vreemd.
pi_209552764
Ach, niks te verliezen behalve 3 uur van je tijd toch?
Ja ik heb ook een ruime voldoende herkanst

Edit: Ik heb het alleen over de gratis herkansing. De rest is wel vrij eng ja.

[ Bericht 28% gewijzigd door Evangelion op 18-06-2023 12:20:28 ]
  zondag 18 juni 2023 @ 12:03:26 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209552781
quote:
10s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:02 schreef Evangelion het volgende:
Ach, niks te verliezen behalve 3 uur van je tijd toch?
Ja ik heb ook een ruime voldoende herkanst
Waarom zou je dat doen? Dat je van een 5.5 een 7 wil maken snap ik wel. Maar anders?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209552807
Wat een simpele ziel.
pi_209552857
Sneue vader
Alius aliud dicit
pi_209552869
Dat gaat niet goed komen met die meid
  zondag 18 juni 2023 @ 12:10:59 #12
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_209552911
Geen potentiële user van Fok! verwacht ik.
Wie dit leest is gek
  zondag 18 juni 2023 @ 12:13:22 #13
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_209552945
Het is natuurlijk maar een beschrijving van de situatie door de journalist, maar die vader komt doodeng over.
Ook de manier waarop hij het nadrukkelijk over de familie van zijn vrouw heeft - en niet over zijn vrouw- als het gaat over goed kunnen leren. En dat stukje over samen muziek maken maakte mij ook wat misselijk
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 18 juni 2023 @ 12:13:57 #14
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209552953
Ik vond mijn 6jes prima op de HAVO en heb inmiddels mijn master afgerond en niemand die ooit naar die cijfers heeft gekeken dus waar doe je het voor?
pi_209552969
Zij gaat goed crashen op het moment dat het moeilijk wordt in haar vervolgstudie, want zo te zien heeft ze het nooit echt moeilijk gehad en krijg ik dus het idee dat ze geen idee heeft hoe ze met een teleurstelling of tegenslag moet omgaan.

Komt vast wel goed met haar, maar ik hoop dat ze nog een beetje van haar studietijd kan genieten. En dat haar vader haar niet gek gaat maken wanneer net even minder gaat.
  zondag 18 juni 2023 @ 12:16:09 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_209552985
Zou Mathilda ook een eigen mening hebben? Zo te lezen doet haar vader via haar zijn jeugd over.
pi_209552987
Wat heb je er aan? Behalve dat er veel tijd en energie in gaat zitten die je ook in de geneugten des levens kan stoppen.
Als dat streberige echt je ding is zou ik lekker naar de VS emigreren. want daar schatten ze een dergelijke instelling veel meer op waarde. Ook qua beloning. In Nederland heb je er geen zak aan en lachen mensen je eerder uit dan dat je er status aan kunt ontlenen.
blablablabla
pi_209552996
quote:
84s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waarom zou je dat doen? Dat je van een 5.5 een 7 wil maken snap ik wel. Maar anders?
Puur voor mezelf dat ik wist dat als ik dat examen 10 keer zou maken, ik 9 keer ruim beter zou scoren. Geleerd heb je al, en het kan niet slechter uitvallen. Ik had alleen 1 oud examen extra geoefend om er even in te komen.

Ik besef zeker dat het niet helemaal rationeel is, maar de extra inspanning valt mee.
pi_209553004
Knappe meid, doe het haar niet na. Maar hoop niet dat ze haar jeugd weggooit met alleen maar leren, moet ook genieten want ken er een aantal die waren ook slim en op een gegeven moment gingen ze de verkeerde kant op omdat ze teveel zaken in hun jeugd hebben gemist en ook eens lekker los wilden gaan.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_209553007
Ik zie nu pas dat dat meisje op dezelfde school zit als ik toen. Misschien ligt het aan de docenten.
pi_209553017
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:13 schreef BaksteenMongool het volgende:
Ik vond mijn 6jes prima op de HAVO en heb inmiddels mijn master afgerond en niemand die ooit naar die cijfers heeft gekeken dus waar doe je het voor?
Omdat je er zelf voldoening uit haalt? Wat mij betreft een prima reden om er nog iets meer uit te halen.
Het wordt een ander verhaal als het uit frustratie is dat het cijfer niet hoger kan, of als ouders hun kind belagen met ontevredenheid. Vanochtend nog een cartoon gezien, waarin een jongedame haar eerste boek signeert: Mijn rotleven. De ouders staan ernaast en zeggen dat ze betere ouders hadden moeten zijn, nu ze zien dat hun kind maar schrijver is geworden.
  zondag 18 juni 2023 @ 12:20:30 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 18 juni 2023 @ 12:23:39 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 18 juni 2023 @ 12:27:06 #24
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_209553094
Aan de reacties te zien is ook duidelijk waarom er een zesjescultuur is :)
The more debt, the better
pi_209553176
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 12:27 schreef flyguy het volgende:
Aan de reacties te zien is ook duidelijk waarom er een zesjescultuur is :)
Amerikanen waarderen onze zesjescultuur enorm, het fenomeen burnout is daar niet zoals hier een erkende ziekte. Terwijl er daar meer mensen met een burnout thuis zitten dan hier
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')