quote:PP23: Queens of the Stone Age roept de doden aan
Josh Homme probeert zijn zorgen weg te lachen
‘Er zijn vijf lange jaren voorbij gegaan sinds we hier speelden’, gromt Josh Homme. En in die vijf lange jaren had de grote rockgod van Landgraaf de duivel op de hielen, blijkt wel, want hij ziet eruit alsof-ie dik twee decennia ouder is geworden. Ver uitgeholde oogkassen, nog net wat bleker gelaat, grijze goatie. Vind je het gek: in de tussentijd belandde hij in een dikke vechtscheiding en moest om zijn kinderen knokken (uiteindelijk kreeg hij van de rechter de volledige voogdij en kreeg ex-vrouw Brody Dalle zelfs een contactverbod). En overleed dierbare vriend Mark Lanegan. En werd Homme geopereerd wegens kanker, vertelde hij summier in een van de enkele interviews die hij deed rond het verschijnen van nieuwe album Times New Roman (dit weekend!). In dat interview zei-ie ook: eigenlijk stond zijn kop totaal niet naar het schrijven van nieuwe muziek, maar alle pijn balde zich samen tot er bittere, stevige songs ontstonden, zoals dat gaat als muzikant.
Dus mogen we de onderkoelde rockgroove van ‘Emotional Sickness’ vandaag vast opvatten als een directe verwijzing naar zijn ex. Is het excentrieke ‘Carnavoyeur’ een ultiem opgeefanthem, dat totaal uit elkaar brokkelt. ‘When there’s nothing I can do, I smile’, klinkt het a capella in het outro. En die extreem bitterzoete introtape (‘Smile though your heart is aching’, schmiert Peggy Lee) is vast ook niet toevallig gekozen.
Maar Queens of the Stone Age is hier niet om te lang in het verdriet te blijven hangen, ze zijn op oorlogspad. Dus openen ze al met een vurige versie van ‘No One Knows’ én ‘Feel Good Hit Of The Summer’ en snel daarna ook ‘My God Is The Sun’. Het ultieme machtsvertoon. Zoals Homme met een sardonische grijns zegt: ‘Vanaf nu wordt het een vlotte vaart.’ Om door een stevige Greatest Hits-show heen te vliegen - en het derde nieuwe liedje op de setlist ook gewoon te skippen.
HET MOMENT:
Liever spelen ze het oorspronkelijk met Mark Lanegan geschreven ‘God Is In The Radio’ (voor het eerst sinds 2010!) als eerbetoon aan de boomlange bariton die het tijdelijke voor het eeuwige heeft verwisseld. Voor de gitaarsolo brengt de band het volume terug tot fluisterniveau, alsof Homme voorzichtig richting de hemel tast. En zodra hij door het wolkendek heen prikt begint het alsnog te donderen in de drums van Jon Theodore. Wow. En de nietsontziende afsluiter ‘Song For The Dead’ is al even intens, zo luid gespeeld dat het wel lijkt alsof ze de doden er wakker mee willen maken.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 14:26 schreef ioko het volgende:
Ik vond het optreden op Pinkpop erg goed en ben zeker fan van het nieuwe album. Blij dat ik kaarten heb voor het concert in november.
Zeker! Ben geen groot fan van de laatste twee albums, alhoewel ze zeker niet slecht zijn, maar ze hebben genoeg topnummers om een geweldige show neer te zettenquote:
Ja, eindelijk weer eens QotSA.quote:
Ik laat me verrassen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:36 schreef Breuls het volgende:
Ik ken de support acts helemaal niet.
Misschien van tevoren nog even beluisteren.
Heb Villains nog wel gekocht op vinyl destijds maar heb de nieuwe inmiddels denk ik vaker geluisterd dan ik Villains ooit heb gedaan. En dat is nog niet heel vaak hoor, keertje of 10 denk ik. Als ik die nieuwe nog eens als alternatieve* uitgave tegenkom koop ik hem ook wel, gewoon voor bij de rest van de verzameling.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:30 schreef Spaulding het volgende:
[..]
Zeker! Ben geen groot fan van de laatste twee albums, alhoewel ze zeker niet slecht zijn, maar ze hebben genoeg topnummers om een geweldige show neer te zetten. En QOTSA is altijd goed live
quote:
quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:22 schreef Felixa het volgende:
102 rij 7. Nu eerst in de rij voor drankjes.
Dat is allemaal te ver weg om jullie te zoeken en of te herkennenquote:
Ze begonnen ook een kwartier later dus ik denk dat ze hem daarom geskipt hebben. Vond dat wel erg jammer, maar voor de rest weer erg genotenquote:Op zaterdag 4 november 2023 23:52 schreef Felixa het volgende:
Krijgen we nou? Geen SFTD als afsluiter?![]()
Die moest toch niet wijken voor Paper Machete hoop ik?![]()
![]()
Op setlist.fm staat dat ie wel op de setlist stond.
Verder wel een superstrak concert weer.
Ah. Better living through chemistry. Die zocht ik, was inderdaad het hoogtepunt voor mij.quote:Op zondag 5 november 2023 00:26 schreef Berkery het volgende:
Beginnen met Regular John en Better living through chemistry spelen, dan ben ik al snel tevreden.![]()
Oh, en The Chats
quote:Op zaterdag 4 november 2023 23:52 schreef Felixa het volgende:
Krijgen we nou? Geen SFTD als afsluiter?![]()
Die moest toch niet wijken voor Paper Machete hoop ik?![]()
![]()
Op setlist.fm staat dat ie wel op de setlist stond.
Verder wel een superstrak concert weer.
Dat nummer is inderdaad geskipt voor Paper Machete. Op de setlist stonden als laatste twee nummers Go With the Flow & A Song for the Dead. Vind ik op zich niet zo erg, Paper Machete had ik (uiteraard) nog niet live gehoord, SFTD heb ik wel vaker gehoord live, en zo vet als in Tivoli Oudegracht wordt die toch niet meer.quote:Op zondag 5 november 2023 00:26 schreef Spaulding het volgende:
[..]
Ze begonnen ook een kwartier later dus ik denk dat ze hem daarom geskipt hebben. Vond dat wel erg jammer, maar voor de rest weer erg genoten
Iemand is zo aardig geweest om het op te nemen. Beetje minder geluid, maar hij staat wel.quote:Op zondag 5 november 2023 00:50 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ah. Better living through chemistry. Die zocht ik, was inderdaad het hoogtepunt voor mij.
quote:Op maandag 6 november 2023 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Iemand is zo aardig geweest om het op te nemen. Beetje minder geluid, maar hij staat wel.
Voor mij het hoogtepunt als ik terugkijk.
Er staat een liveversie van 9 minuten op YouTube, Denemarken volgens mij. Die luister ik nog wel eens.quote:Op maandag 6 november 2023 11:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Iemand is zo aardig geweest om het op te nemen. Beetje minder geluid, maar hij staat wel.
Voor mij het hoogtepunt als ik terugkijk.
Rock am ring. Met goed geluid ja.quote:Op maandag 6 november 2023 13:08 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Er staat een liveversie van 9 minuten op YouTube, Denemarken volgens mij. Die luister ik nog wel eens.
Ja, deze inderdaad.quote:
Begon er net een beetje in te komen toen waren ze alweer klaar.quote:Op maandag 6 november 2023 13:09 schreef Bronson het volgende:
Maar dat 1e voorprogramma hè, wat voor vage meuk was dat zeg.
Stond ergens midden/midden dus kon het niet goed zien, maar was die linker nog wat?quote:Op maandag 6 november 2023 14:59 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Begon er net een beetje in te komen toen waren ze alweer klaar.
Meh.quote:Op maandag 6 november 2023 15:26 schreef Bronson het volgende:
[..]
Stond ergens midden/midden dus kon het niet goed zien, maar was die linker nog wat?
Hmm, blijkbaar dus het nichtje van Osama bin Ladenquote:Op maandag 6 november 2023 15:26 schreef Bronson het volgende:
[..]
Stond ergens midden/midden dus kon het niet goed zien, maar was die linker nog wat?
Lol que.quote:Op donderdag 9 november 2023 21:54 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Hmm, blijkbaar dus het nichtje van Osama bin Laden
Oh dan stond ik in de buurtquote:Op zaterdag 4 november 2023 19:11 schreef Dagoduck het volgende:
Sta 10e rij in het midden. Veel plezier!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |