abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209485481
Zo na het festival gaan we geleidelijk in onze ESF-zomerslaap. Om die periode wat levendig te houden, is dit een reeks met potentile discussiepunten voor het ESF komend jaar en de periode erna. Het ESF gaat in 2024 naar Zweden. Dat is een land dat graag invloed uitoefent op de gang van zaken op het festival. De grote baas van het Songfestival is ook een Zweed, genaamd Martin sterdahl (en zijn naam had een minimale invloed op de TT). Dat telt natuurlijk mooi op naar een festival met veel potentile verbeteringen om de show in de ogen van de organisatie nog mooier te maken. Maar wat de organisatie mooi vindt, is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als wat wij als liefhebbers op prijs stellen, dus dat kan voer zijn voor discussie. We hebben vandaag weer een voorbeeld daarvan.

N.B. de introductietekst hieronder bevat niet noodzakelijkerwijs mijn persoonlijke mening. Het is ook geen officieel standpunt van de EBU. En het is al helemaal geen afgewogen betoog. Het is vooral bedoeld als een prikkeling om de discussie op gang te brengen.

Deel 5: De (lengte van de) intervalact

De opzet van het ESF is al jaren redelijk hetzelfde. Eerst zingen de landen hun liedjes, en daarna krijgen al die liedjes hun punten, waarna de winnaar nog een keer mag zingen. Tussen de liedjes en de punten zit traditioneel een pauze-momentje. Vroeger was dat even een gelegenheid voor een sanitaire onderbreking en om de hapjes en drankjes bij te vullen. Meestal mocht het orkest even los of in een nog gunstiger geval kwamen de Wombles ons vermaken. Met het introduceren van de televoting was dit het moment dat de lijnen open gingen, en er een recap kwam van alle liedjes. Omdat de stemmen nog even geteld moesten worden, werd de intervalact als geheel wel iets langer.

Het is nu moeilijk voor te stellen, maar in die eerste jaren kregen de televoters slechts vijf minuten om op hun favorieten te stemmen. Voordat je op de telefoon met draaischijf het telefoonnummer had gedraaid of je de Hi Swing 200 uit de oplader had gehaald, waren ze alweer aan het aftellen. Daar wilde de EBU natuurlijk wel iets aan doen. De organisator was in de jaren ’00, toen Svante Stockselius (een Zweed, h verrassend) nog de grote baas was, ook al niet vies van geld. En hoe de wiskundige vergelijking er precies uitziet, weet ik ook niet, maar dat zodra in die formule de T van tijd groter wordt, de E van euro’s ook groeit, zit er wel redelijk in. En dat gegeven heeft ertoe geleid dat ook onder Jon Ola Sand en Martin sterdahl de stemperiode geleidelijk steeds langer is geworden. Bij het ESF in Liverpool mocht de kijker al zowat een uur stemmen.

En dat heeft voor de kijker vervelende consequenties. Enerzijds duurt de show steeds langer. Het familie-programma dat het ESF ooit was, is nu pas klaar rond middernacht op de Britse Eilanden en om 2 uur ’s nachts in Oost-Europa. Anderzijds is de intervalact richting de kijker toch vooral een HZB-momentje (Hou Ze Bezig). Er zijn door de jaren heen genoeg mooie intervalacts geweest, maar de goede bedoelingen van de makers ten spijt, kan de gemiddelde kijker thuis de intervalact gestolen worden. Net als bij de Andr van Duin-revue het publiek niet kwam voor de balletstukjes tussendoor of dat mensen niet naar een voetbalwedstrijd kijken voor de bijzonder boeiende analyse van Jan van Halst in de rust. Zo heeft de ESF-kijker geen behoefte aan de zoveelste recap, de plaatselijke dansmarietjes, promotie voor de officile CD, iets onbenulligs met Mans/Conchita/Verka/Netta, of de poepsaaie nieuwe single van de winnaar van het jaar ervoor. Mensen willen gewoon de uitslag, en dat duurt nu veel te lang, ongeacht hoe de intervalacts er precies uitzien.

Niet geheel verrassend heeft men in gidsland Zweden iets bedacht om die lange wachttijd te breken. Waar op het ESF er eerst gestemd wordt door het publiek, waarna de lijnen sluiten en achtereenvolgens de jury- en publiekspunten bekend worden gemaakt, worden in de Zweedse voorronde Melodifestivalen de jurypunten al bekendgemaakt op het moment dat de stemlijnen nog open zijn. Puur technisch gezien gaan de lijnen tijdelijk dicht tijdens die puntentelling, maar het idee is hetzelfde. In plaats van te kijken naar allerlei bezigheidstherapie tijdens het stemmen, krijgt de kijker iets voorgeschoteld dat er inhoudelijk toedoet. Daarmee los je het probleem van een uur onzin op elegante wijze op.

De voor de hand liggende reactie is natuurlijk dat mensen benvloed gaan worden door die jury-resultaten. De vraag is of dat gegeven erg is. Sinds het opbreken van de resultaten in een jury- en een televotinggedeelte in 2016, is de ESF-winnaar bij de jury’s nooit lager geindigd dan 4e, dus het is niet waarschijnlijk dat een potentile winnaar uiteindelijk misgrijpt, omdat de jury’s dat nummer ergens in de achterhoede hadden gezet. Het is alleen wel waarschijnlijk dat mensen op een later moment bovengemiddeld gaan stemmen op de hoogst scorende landen in de tussenstand. Of een land dat bij de jury 19e is geworden uiteindelijk door een leuke publieksscore nou 13e of 14e wordt, maakt immers niet uit. Ook kan je je als kijker enigszins bekocht voelen als je bij het openen van de stemlijnen enthousiast hebt gestemd op een land, dat vervolgens wordt weggehoond door de jury’s, waarmee je stem dus voor niets was. Die twee problemen heeft men in Zweden gedeeltelijk opgelost door de 10 stemmen die het publiek kan geven op te delen in vijf die alleen kunnen worden gebruikt vr de jury-uitslag en vijf stemmen die alleen kunnen worden gebruikt n de jury-uitslag (zie ook Deel 3: Stemmen via de app).

Dit Zweedse systeem is wellicht niet de ultieme oplossing voor alle problemen, maar het zorgt er wel voor dat Melodifestivalen een leuk gezinsprogramma is gebleven, dat nog altijd netjes om 22 uur klaar is. Dat tijdstip is voor het ESF met meer dan twee keer zo veel deelnemers natuurlijk wat te ambitieus, maar we kunnen er niet omheen dat de lengte van de show enorm uit de hand is gescaleerd. En met de eeuwige zucht naar inkomsten van de EBU, is verbetering niet echt te verwachten, en zo komen we geleidelijk op een punt dat het ESF in Sydney, waar de show om 9 uur ’s ochtends eindigt, relaxter is om te kijken dan in Athene, waar de show om 2 uur ’s nachts klaar is. Op welke wijze dat moet gebeuren, is misschien nog de vraag, maar een minder langdradige show zou voor de toekomst zeer wenselijk zijn.

De stelling is dus: De intervalact duurt veel te lang. Hier moet dringend iets aan gedaan worden, bijvoorbeeld door de jury-uitslag tijdens de televoting window te doen.

Laat hieronder vooral weten wat jouw mening is! :)
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209486131
De songfestivalavond gaat altijd veel en veel te snel voorbij, die hoeft wat mij betreft niet korter hoor.
pi_209493306
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 11:18 schreef BillDauterive het volgende:
De songfestivalavond gaat altijd veel en veel te snel voorbij, die hoeft wat mij betreft niet korter hoor.
Op zich mee eens, maar de intervalact is in dat verhaal toch vooral tijdvulling wat mij betreft.
pi_209501597
Goede OP. En eens met dat het te lang duurt. Dit jaar had ik voor het eerst het gevoel van “man wat een lange zit”. Ik keek laatst het ESF 2009 terug (n.a.v. het eerdere topic over de startvolgorde). In die jaren hadden we gewoon iets na middernacht een winnaar. Het ESF duurt tegenwoordig langer dan een live-uitvoering van Bach’s Matthus Passion :P

Wellicht de lijnen gewoon openen vanaf het moment dat de eerste inzending los gaat, dan kan je ze ook eerder sluiten.
pi_209501627
ESF 2009 trouwens nog altijd een mooie editie, ik ging dat jaar voor het eerst zonder ouders op pad (naar Rome, met de middelbare school) en had die hele cd van Kazaa getrokken en op m’n mp3-spelertje geladen. Eindeloos geluisterd :Y
  Moderator dinsdag 13 juni 2023 @ 19:54:01 #6
375570 crew  Cyan9
pi_209501790
Ik ben persoonlijk altijd best wel geboeid door interval acts, dus wat mij betreft hoeft er niks te veranderen. Ik heb ook geen moeite met de lengte van de show. Sterker nog, ik mis de tijd dat de spokesperson de 8-10-12 punten doorgaf. :P
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209501848
Als je een intervalact doet doe het dan goed. Een Love love peace peace of een Liverpool songbook is leuk, maar niemand zat te wachten op Madonna of Rita Ora.
  Moderator dinsdag 13 juni 2023 @ 20:00:56 #8
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_209501850
Mja ik zou het liever hebben over de inhoud van de intervalacts. Ik vind dingen die echt Songfestivalgerelateerd zijn heel leuk, zoals op de daken in Rotterdam en het concept ( :P ) van de Switch Song, dingen die cultuurgerelateerd zijn ook. Vond bijv nu het Liverpool Songbook daar een leuke combi van.

Artiesten die niks met het ESF hebben en wel komen optreden (Madonna, Justin Timberlake, Rita Ora), dat soort dingen hoeft voor mij dan weer niet per s.

Ik ben nog aan het nadenken wat ik vind van het bekendmaken van de punten terwijl de lijnen nog open zijn. Ik vrees dat je daarmee biased wordt, dat zou best jammer zijn. Wat vinden jullie het voordeel van kunnen stemmen terwijl de optredens bezig zijn? Mij lijkt dat juist best een nadeel eigenlijk.

Van mij zouden de lijnen wel veeel korter open mogen, maar ik snap de commercile redenen daarachter dan wel weer :P
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  Moderator dinsdag 13 juni 2023 @ 20:01:51 #9
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_209501866
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:00 schreef NailQueen het volgende:
Als je een intervalact doet doe het dan goed. Een Love love peace peace of een Liverpool songbook is leuk, maar niemand zat te wachten op Madonna of Rita Ora.
Wij zitten duidelijk op n lijn met precies dezelfde voorbeelden
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
pi_209501902
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:01 schreef Meke het volgende:

[..]
Wij zitten duidelijk op n lijn met precies dezelfde voorbeelden
Dit is toeval. Echt _O-
  Moderator dinsdag 13 juni 2023 @ 20:05:54 #11
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_209501908
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:05 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Dit is toeval. Echt _O-
Geen toeval, gewoon de waarheid :7
pi_209501951
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:00 schreef Meke het volgende:
Wat vinden jullie het voordeel van kunnen stemmen terwijl de optredens bezig zijn? Mij lijkt dat juist best een nadeel eigenlijk.
Dat je, als je bij de eerste 6-7 optredens zit, niet bij voorbaat kansloos bent voor een goede klassering. Zeker als je een rustiger nummer hebt, al dan niet met ingetogen staging.
pi_209502356
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:00 schreef Meke het volgende:
Ik ben nog aan het nadenken wat ik vind van het bekendmaken van de punten terwijl de lijnen nog open zijn. Ik vrees dat je daarmee biased wordt, dat zou best jammer zijn.
Uiteraard heeft dat invloed. Je krijgt dan meer in winner(s) take(s) it all-stemming. Al zijn liedjes die buiten de Jury Top 5 eindigen (zonder Kalush Orchestra-score) sowieso kansloos voor de overwinning, dus het effect is beperkt. Je krijgt vooral dat de Cesar Sampsons wat beter gaan scoren in de televoting en de KEiiNO’s wat minder.
pi_209502391
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat je, als je bij de eerste 6-7 optredens zit, niet bij voorbaat kansloos bent voor een goede klassering. Zeker als je een rustiger nummer hebt, al dan niet met ingetogen staging.
Ze hebben ook eens de lijnen vanaf het begin geopend. Maar dat is volgens mij bij n editie gebleven.

Ik denk, voorzover ik dat kan inschatten, dat het urenlang openen van de stemlijnen vanaf het begin van de show, in plaats van een korte periode na alle liedjes, juist minder stemmen oplevert. De urgentie om te stemmen gaat er immers vanaf, als er ogenschijnlijk geen deadline is waarvoor je de knoop moet hebben doorgehakt. En als dan bijvoorbeeld vijf minuten na het 26e liedje de lijnen ‘opeens’ sluiten, heb je je keuze uiteindelijk niet gemaakt.
pi_209502427
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Uiteraard heeft dat invloed. Je krijgt dan meer in winner(s) take(s) it all-stemming. Al zijn liedjes die buiten de Jury Top 5 eindigen (zonder Kalush Orchestra-score) sowieso kansloos voor de overwinning, dus het effect is beperkt. Je krijgt vooral dat de Cesar Sampsons wat beter gaan scoren in de televoting en de KEiiNO’s wat minder.
Zo’n KEiiNO-achtige inzending is voor z’n klassering natuurlijk ook wel deels afhankelijk van hoeveel andere landen er in de gaystamper/hysteria-vijver vissen. Er is ook een flinke lijst van dit soort compleet geflopte fanfavorieten.

(Hoi Senhit, hoi Hera Bjrk)
pi_209502465
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:52 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ze hebben ook eens de lijnen vanaf het begin geopend. Maar dat is volgens mij bij n editie gebleven.

Ik denk, voorzover ik dat kan inschatten, dat het urenlang openen van de stemlijnen vanaf het begin van de show, in plaats van een korte periode na alle liedjes, juist minder stemmen oplevert. De urgentie om te stemmen gaat er immers vanaf, als er ogenschijnlijk geen deadline is waarvoor je de knoop moet hebben doorgehakt. En als dan bijvoorbeeld vijf minuten na het 26e liedje de lijnen ‘opeens’ sluiten, heb je je keuze uiteindelijk niet gemaakt.
Klopt, 2008. Tegelijk met de introductie van 2 semi’s.
pi_209502521
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Zo’n KEiiNO-achtige inzending is voor z’n klassering natuurlijk ook wel deels afhankelijk van hoeveel andere landen er in de gaystamper/hysteria-vijver vissen. Er is ook een flinke lijst van dit soort compleet geflopte fanfavorieten.

(Hoi Senhit, hoi Hera Bjrk)
Uiteraard, maar als er op zo’n liedje vrijuit gestemd wordt door het publiek, pakt het toch makkelijker zijn punten dan wanneer het net 18e is geworden bij de jury.
pi_209502570
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:04 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Uiteraard, maar als er op zo’n liedje vrijuit gestemd wordt door het publiek, pakt het toch makkelijker zijn punten dan wanneer het net 18e is geworden bij de jury.
Ja, daarom denk ik dat we het maar bij het huidige systeem moeten laten. Sowieso is de Zwedificatie al veel te ver doorgeslagen imo maar ik denk onderaan de streep toch niet dat dit wenselijk is.
pi_209503508
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja, daarom denk ik dat we het maar bij het huidige systeem moeten laten. Sowieso is de Zwedificatie al veel te ver doorgeslagen imo maar ik denk onderaan de streep toch niet dat dit wenselijk is.
Ja, ik zou dit ook alleen toejuichen als het betekent dat de show als geheel wat vlotter zou gaan. Want het lijkt me voor de doorsnee kijker toch wel wenselijk dat er meer vaart komt tussen het 26e liedje en het volgende moment dat weer van belang is in de show.
pi_209503819
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:07 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, ik zou dit ook alleen toejuichen als het betekent dat de show als geheel wat vlotter zou gaan. Want het lijkt me voor de doorsnee kijker toch wel wenselijk dat er meer vaart komt tussen het 26e liedje en het volgende moment dat weer van belang is in de show.
Idealiter zou er gewoon niet meer dan 1,5 uur moeten zitten tussen het laatste optreden en het uitroepen van de winnaar, denk ik.

De uitslag zelf is ook een tijdrovende expeditie. De manier waarop de juryvote bekend wordt gemaakt is natuurlijk cult en een stuk ESF-traditie, maar kost erg veel tijd terwijl alles daarna door elkaar wordt gegooid als ze de publieksstemmen bekend maken.
  Moderator woensdag 14 juni 2023 @ 11:54:42 #21
375570 crew  Cyan9
pi_209507943
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:00 schreef NailQueen het volgende:
Rita Ora was prima wat mij betreft, heb me er goed mee vermaakt.
pi_209546382
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als de Keino's minder gaan scoren in de televoting, zou dat enorm zonde zijn, en een groot risico voor de kwaliteit van het festival op de langere termijn. Net zoals we in de jaren 00 op een gegeven moment veel te veel meme entries kregen (Scooch, Dustin), loop je dan het risico dat je eindigt met veel te veel op zijn Zweeds overgeproduceerde nummers.
pi_209551670

Dit is een overzicht van de lengte van de show, en hoe lang de verschillende elementen duurden. FVS staat hier voor Final Voting Sequence, wat de televotinguitslag is. Daar zie je dat het vanaf de belabberde show in Oostenrijk zo lang is gaan duren. Maar ook dat de stemperiode steeds verder is opgerekt. Met de nog relatief efficinte show in Rotterdam als uitgangspunt, moet je wel redelijk kunnen snijden in de lengte ten opzichte van Liverpool.

Zie hieronder voor meer toelichting:
twitter
  Moderator zondag 18 juni 2023 @ 16:38:35 #24
375570 crew  Cyan9
pi_209556140
Vier uur kwaliteitstelevisie. Was het er maar vaker, dan ging de tv ook vaker aan.
  maandag 19 juni 2023 @ 01:35:52 #25
436222 Japepk
Padvinder
pi_209562633
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:30 schreef Spablauw214 het volgende:
De uitslag zelf is ook een tijdrovende expeditie. De manier waarop de juryvote bekend wordt gemaakt is natuurlijk cult en een stuk ESF-traditie, maar kost erg veel tijd terwijl alles daarna door elkaar wordt gegooid als ze de publieksstemmen bekend maken.
Dit inderdaad. Het voegt weinig toe en duurt zo eindeloos lang. Of laat de juryvoorzitter dan de jurystemmen bekend maken. Doe het lekker oldscool tijdens de semi's en tijdens de finale gewoon een totale uitslag. Zorg er dan wel voor dat dat op een spannende manier gebeurt, je wil ook een mooie show maken natuurlijk.
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')