abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 juni 2023 @ 13:17:01 #1
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_209475380

24 Heures Du Mans 2023 - editie 91
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2022 en vooruitblik
In 2022 keken we stiekem al een beetje vooruit naar de race van 2023 wat betreft de Hypercar klasse, welke vorig jaar dunbezet was met Toyota als enige fabrieksteam. Zij gingen er dan net als voorgaande jaren zonder enige bijzonderheden met de overwinning vandoor waar deze keer de #8 de overwinning pakte voor de #7 toyota. In de LMP2 klasse ging Jota er met de overwinning vandoor. De GTE Pro klasse zagen we in 2022 voor het laatste en het was aan Porsche om meer de eer te strijken voor deze overwinning voor beide Ferrari's van AF CORSA. In GTE AM ging de overwinning naar de #33 TF Sport Aston Martin

Dit jaar hebben we in het honderjarig bestaan van de race een enorm sterk veld in de Hypercar klasse met onder andere deelname van Cadillac, Porsche, Ferrari, en Peugeot. De vraag hiermee is of Toyota eindelijk weer eens het vuur aan de schenen kan worden gelegd. Het veld is veelbelovend, maar in de eerste drie WEC races van dit jaar kwam Toyota toch weer als winnaar uit de bus. Het beloofd wel een veel spannendere editie te worden dan de afgelopen jaren. Ook dit jaar is het LMP2 veld weer behoorlijk groot met 24 auto's. Dit jaar dus geen GTE Pro meer aanwezig, maar wel 21 auto's in GTE AM. Dit jaar is er weer een garage 56 entry (meestal gereserveerd voor bijzondere en innovatie deelnemers), een Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR gebaseerde wagen (aangepast voor Le Mans).

Belangrijke wijziging dit jaar is de safety car procedure (hier uitgelegd).
Bij de nieuwe Safety Car procedure worden drie Safety Cars ingezet maar verlaten twee Safety Cars de baan en worden alle auto's gegroepeerd achter 1 Safety Car. Vervolgens mogen alle auto's met hun klasseleider achter hen de Safety Car inhalen en het hele circuit rondgaan om weer achteraan het veld aan te sluiten. Daarna worden de auto's per klasse opgesteld, waarbij LMP2's en LMGTE Ams plaatsmaken voor de andere klassen. Deze procedure geldt niet voor het laatste uur van de race, waar de oude procedure met drie Safety Cars wordt toegepast.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2023 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

De Hypercar klasse is voor het eerst sinds het bestaan goed bezet met meerdere fabrieksteams. Dit betekent hopelijk dat het aan de kop van de race wat spannender gaat worden dan in de afgelopen jaren, hoewel Toyota met hun jarenlange ervaringen en overwinningen eerder dit jaar alsnog de favoriet lijkt voor de overwinning.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:33
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:50
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Met het wegvallen van LM GTE Pro is dit de enig overgebleven GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Pro zagen zien we dit jaar terug in deze klasse.



Woensdag 7 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 8 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-23:00 Free practice session 4

Zaterdag 10 juni
• 12:00-12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL zendt de 24 uur volledig uit (grotendeels RTL7, tijdens Champions League RTL5)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤12,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2023, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 11 juni 2023 @ 13:17:18 #2
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209475385
Met nog bijna 3 uur te gaan een tussenstand van de Nederlanders

P4 (P4) #3 Renger van der Zande
P14 (P5) #31 Robin Frijns
P15 (P6) #65 Tijmen van der Helm/Job van Uitert
P27 (P1) #33 Nicky Catsburg
P36 (P16) #39 Giedo van der Garde
P37 (P17) #9 Bent Viscaal
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Redactie Frontpage / Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:22:46 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_209475447
Volgens mij staat de Nascar al langere tijd binnen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:24:22 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209475459
quote:
11s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Peterselieman het volgende:
Volgens mij staat de Nascar al langere tijd binnen ...
Volgens mij heb je gelijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 11 juni 2023 @ 13:25:32 #5
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209475473
quote:
11s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Peterselieman het volgende:
Volgens mij staat de Nascar al langere tijd binnen ...
“We have a drive line issue and the team is working to repair it now. The goal remains to finish the race.” – Chad Knaus
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_209475482
quote:
11s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Peterselieman het volgende:
Volgens mij staat de Nascar al langere tijd binnen ...
We schakelen naar Rick Winkelman
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:26:38 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209475491
Gat is onveranderd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209475496
quote:
11s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:22 schreef Peterselieman het volgende:
Volgens mij staat de Nascar al langere tijd binnen ...
Die gaan de laatste paar uur van probleem naar probleem daarstraks al de remmen die vervangen moesten worden.
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:27:40 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209475507
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Die gaan de laatste paar uur van probleem naar probleem daarstraks al de remmen die vervangen moesten worden.
Remmen vervangen is niet zo raar. Was vroegah standaard.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 11 juni 2023 @ 13:27:45 #10
194695 franklop
Fran knock
pi_209475508
2 seconden vanaf
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 11 juni 2023 @ 13:27:54 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209475512
Hoe zouden die cockpits ruiken na 21+ uur racen?
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:28:12 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209475517
quote:
5s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Tijn het volgende:
Hoe zouden die cockpits ruiken na 21+ uur racen?
Naar warme auto.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209475522
:lijstje:
  zondag 11 juni 2023 @ 13:29:43 #14
194695 franklop
Fran knock
pi_209475538
15 seconden. Ze komen dichter
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 11 juni 2023 @ 13:29:47 #15
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_209475540
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:13 schreef jogy het volgende:

[..]
Vies festival bier voor 9 euro per halve liter. Nu hebben we frontaal, hertog Jan en heineken perfect gekoeld en genoeg voor 10 man.
9euro :'(
Hoe lastig was dat smokkelen? Je heb veel mee begrijp ik. Ik vraag het voor volgend jaar, wellicht die kant op.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:34:05 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_209475615
quote:
5s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Tijn het volgende:
Hoe zouden die cockpits ruiken na 21+ uur racen?
knijper op de neus
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 11 juni 2023 @ 13:34:47 #17
133321 Burner82
Speedo fan
pi_209475627
Rob Steltman spreekt luisterboeken in. Waarom ben ik niet verbaasd _O-
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  zondag 11 juni 2023 @ 13:41:06 #18
147172 THEFXR
Alpha Bear
  zondag 11 juni 2023 @ 13:43:09 #19
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_209475730
quote:
5s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Tijn het volgende:
Hoe zouden die cockpits ruiken na 21+ uur racen?
naar warme pis
  zondag 11 juni 2023 @ 13:57:02 #20
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209475865
De NASCAR is weer op de baan.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 juni 2023 @ 13:57:21 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209475869
Ferrari tactics :D
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 11 juni 2023 @ 13:59:16 #22
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209475888
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:57 schreef Nattekat het volgende:
Ferrari tactics :D
Heeft gelukkig niet geholpen. Gat is zelfs kleiner geworden
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zondag 11 juni 2023 @ 14:00:00 #23
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_209475895
het gat is een knipoogje
  zondag 11 juni 2023 @ 14:00:11 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_209475898
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:29 schreef YourCaptor het volgende:

[..]
9euro :'(
Hoe lastig was dat smokkelen? Je heb veel mee begrijp ik. Ik vraag het voor volgend jaar, wellicht die kant op.
Sowieso kan je bij de hoofdingang van het circuit met een beetje geniepigheid dus bier over de muur smijten. En als je alle pretentie laat vallen rij je gewoon een bolderkar naar binnen met stoelen en andere zooi er bovenop en hoopt gewoon op iemand met een 'dit ziet er uit als een teringlange vertraging :{.' instelling die je dan gewoon doorlaat. Wat wij nu doen :').

Maar bier over een muur heen smijten werkt prima :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_209475926
Ga hem interviewen Allard :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')