24 Heures Du Mans 2023 - editie 91
Onderdeel van het FIA World Endurace ChampionshipRace 2022 en vooruitblikIn 2022 keken we stiekem al een beetje vooruit naar de race van 2023 wat betreft de Hypercar klasse, welke vorig jaar dunbezet was met Toyota als enige fabrieksteam. Zij gingen er dan net als voorgaande jaren zonder enige bijzonderheden met de overwinning vandoor waar deze keer de #8 de overwinning pakte voor de #7 toyota. In de LMP2 klasse ging Jota er met de overwinning vandoor. De GTE Pro klasse zagen we in 2022 voor het laatste en het was aan Porsche om meer de eer te strijken voor deze overwinning voor beide Ferrari's van AF CORSA. In GTE AM ging de overwinning naar de #33 TF Sport Aston Martin
Dit jaar hebben we in het honderjarig bestaan van de race een enorm sterk veld in de Hypercar klasse met onder andere deelname van Cadillac, Porsche, Ferrari, en Peugeot. De vraag hiermee is of Toyota eindelijk weer eens het vuur aan de schenen kan worden gelegd. Het veld is veelbelovend, maar in de eerste drie WEC races van dit jaar kwam Toyota toch weer als winnaar uit de bus. Het beloofd wel een veel spannendere editie te worden dan de afgelopen jaren. Ook dit jaar is het LMP2 veld weer behoorlijk groot met 24 auto's. Dit jaar dus geen GTE Pro meer aanwezig, maar wel 21 auto's in GTE AM. Dit jaar is er weer een garage 56 entry (meestal gereserveerd voor bijzondere en innovatie deelnemers), een Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR gebaseerde wagen (aangepast voor Le Mans).
Belangrijke wijziging dit jaar is de safety car procedure (
hier uitgelegd).
Bij de nieuwe Safety Car procedure worden drie Safety Cars ingezet maar verlaten twee Safety Cars de baan en worden alle auto's gegroepeerd achter 1 Safety Car. Vervolgens mogen alle auto's met hun klasseleider achter hen de Safety Car inhalen en het hele circuit rondgaan om weer achteraan het veld aan te sluiten. Daarna worden de auto's per klasse opgesteld, waarbij LMP2's en LMGTE Ams plaatsmaken voor de andere klassen. Deze procedure geldt niet voor het laatste uur van de race, waar de oude procedure met drie Safety Cars wordt toegepast.
In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je
hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:
• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding CircuitCircruit info inclusief marshall postsDetail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)Circuit informatie 2021Onboard (Pole 2017):Entry list 2023 (pdf)• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw
De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.
De Hypercar klasse is voor het eerst sinds het bestaan goed bezet met meerdere fabrieksteams. Dit betekent hopelijk dat het aan de kop van de race wat spannender gaat worden dan in de afgelopen jaren, hoewel Toyota met hun jarenlange ervaringen en overwinningen eerder dit jaar alsnog de favoriet lijkt voor de overwinning.
• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:33
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.
• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:50
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
Met het wegvallen van LM GTE Pro is dit de enig overgebleven GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Pro zagen zien we dit jaar terug in deze klasse.
Woensdag 7 juni• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2
Donderdag 8 juni• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-23:00 Free practice session 4
Zaterdag 10 juni• 12:00-12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL zendt de 24 uur volledig uit (grotendeels RTL7, tijdens Champions League RTL5)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is
hier te vinden Streams•
Officiële WEC stream (¤12,99 voor le Mans)
•
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws -
tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)
Live Timing•
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
•
ResultatenSpotter Guide•
Spotter Guide 2023, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)
Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
Weer•
Le Mans resource guide (Dailysportscar)Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance ChampionshipELMS championshipIMSA championshipBlancpain Endurance series