😢quote:Op zondag 16 juli 2023 14:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)jna-200-procent.html
Belasting op benzine omhoog met bijna 200%.
Als de volledige oppositie was komen opdagen bij de stemming van deze verhoging, was die niet doorgegaanquote:Op zondag 16 juli 2023 14:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
En al die voordeeltjes voor de verkiezingen blijken een sigaar uit eigen doos. Hoe verrassaend.quote:Op zondag 16 juli 2023 14:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat klinkt bijna Nederlandsquote:Op maandag 17 juli 2023 16:22 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Als de volledige oppositie was komen opdagen bij de stemming van deze verhoging, was die niet doorgegaan
https://twitter.com/berkayinceoglu/status/1680901674980843521
Grappigste is dat iemand van de oppositie voor dit voorstel heeft gestemd en daarna op Twitter is gaan klagen over de verhogingen
Verbaas mij er soms wel over dat Turken zo tolerant blijven naar hun regering.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 01:36 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het vermoeden dat het op de weg in Istanbul wel eens heel veel rustiger zou kunnen worden. Het was me al opgevallen dat Taksim - Belgrad Ormanı in onder de 40 minuten te doen was. Waar zowel ik als de honden blij mee waren.
Iets meer dan de helft van de prijs hier, 90 eurocent ofzo.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel kost een liter benzine omgerekend naar euros daar nu?
Ow dus het is nog steeds erg goedkoop.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Iets meer dan de helft van de prijs hier, 90 eurocent ofzo.
Gemiddeld inkomen Turkije= ¤ 603.93quote:
Daarom shop ik ook zo graag ik een Turkse supermarktquote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gemiddeld inkomen Turkije= ¤ 603.93
Salaris van een accountant Turkije= ¤ 812.00
Salaris van een architect Turkije= ¤ 940.61
Prijzen in Supermarkten in Turkije
? Een brood (250g)= 0.42¤
?Een dozijn eieren= 1.44¤
Een kilo kippenvleugels= 4.09¤
? 1 kilo appels= 0.76¤
Een liter melk= 0.82¤
? Een kilo lokale kaas= 5.16¤
?Een kilo sla= 0.72¤
Een kilo uien= 0.36¤
? 1 Kilo aardappelen= 0.54¤
? 1 Kg tomaten= 1.14¤
? 1 Kg sinaasappels= 0.67¤
? Een kilo bananen= 1.34¤
https://kostenvanlevenson(...)sen-in-turkije-land/
Dat een accountant daar minder verdient als een architect verbaast me erg. In nl verdienen die omhoog gevallen mannetjes het 3 voudige van een architect.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ze mogen daar hun architecten idd wel wat beter opleiden en betalen, met die aardbevingen daarquote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat een accountant daar minder verdient als een architect verbaast me erg. In nl verdienen die omhoog gevallen mannetjes het 3 voudige van een architect.
Ik ook ja. In heel veel andere landen zou er echt grote stront aan de knikker zijn als ze toch al een aantal jaar zo diep door het putje gaan als dat Turkije dat doet. Turkije heeft niet echt een geschiedenis van flinke volksopstanden, meer politieke ellende binnen in het establishment. Een "milyoniya-demonstratie" kent men niet echt tegen de zittende heersers.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 01:40 schreef BMW1993 het volgende:
Verbaas mij er soms wel over dat Turken zo tolerant blijven naar hun regering.
Als je in Frankrijk de benzineprijzen met 20 cent verhoogd, dan ligt direct het hele land plat voor maanden.
In Frankrijk schiet de politie, en dan zijn er demonstratiesquote:Op dinsdag 18 juli 2023 01:40 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Als je in Frankrijk de benzineprijzen met 20 cent verhoogd, dan ligt direct het hele land plat voor maanden.
Die architecten doen hun werk naar wat ik begrepen heb goed de uitvoerders en toezichthouders zijn incompetent en corrupt.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze mogen daar hun architecten idd wel wat beter opleiden en betalen, met die aardbevingen daar
ja de helft cement gebruiken van wat voorgeschreven is en licht betonijzer en dat in eigen zak stekenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die architecten doen hun werk naar wat ik begrepen heb goed de uitvoerders en toezichthouders zijn incompetent en corrupt.
In 2005 was het minimumloon 350TL netto, vandaag is het minimumloon 11402TL nettoquote:Op dinsdag 18 juli 2023 01:40 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Van allemaal een beetje.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 10:12 schreef opgebaarde het volgende:
Hoe komt het dat dit onderwerp al een achtdelige reeks is? Zijn het vooral Turken die hier posten, is de Turkse Lira internationaal een belangrijke munt, is het ordinair verkneukelen of iets anders misschien?
Fok is een behoorlijk rechtse forum. Rechts Nederland haat Turkije. Dus als het slecht gaat met Turkije vinden deze mensen het prachtig. Dit topic moet je zien als een soort leedvermaak topic. "Haha hihi kijk hoe slecht het gaat met de TL." Check alleen al de TT. Check de posts van de usual suspects. Nee dit is geen topic dat zoveel delen waard is en ondertussen al ik weet niet hoeveel jaar gaande is.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 10:12 schreef opgebaarde het volgende:
Hoe komt het dat dit onderwerp al een achtdelige reeks is? Zijn het vooral Turken die hier posten, is de Turkse Lira internationaal een belangrijke munt, is het ordinair verkneukelen of iets anders misschien?
het is veel meer dan acht deligquote:Op dinsdag 18 juli 2023 10:12 schreef opgebaarde het volgende:
https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kursquote:Op maandag 21 mei 2018 19:50 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Turkish President Recep Tayyip Erdogan said he intends to tighten his grip on the economy and take more responsibility for monetary policy if he wins an election next month.
--------------
Alsof hij de buitenlandse markt kan besturen.![]()
--------------
With the Turkish lira at a record low against the dollar and down this year against all 17 major currencies tracked by Bloomberg, Erdogan told Bloomberg TV in London on Monday that after the vote transforms Turkey into a full presidential system, he expects the central bank will have to heed his calls for lower interest rates.
• https://www.bloomberg.com(...)-on-turkey-s-economy
========================================
In slechts 13 jr tijd heeft die munt 75 % aan waarde verloren.
Zie grafiek. https://finance.yahoo.com/quote/TRY%3DX?p=TRY%3DX&guccounter=1
----------------------------------
Het zal wel aan mij liggen, maar gaat Turkije niet heel erg stuk.
Griekenland, Italië, ik zet nu mijn geld op Turkije die klapt. Laatst genoemde is gelukkig geen EU-land.
Vorig is alweer drie jaar terugquote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is veel meer dan acht delig
ik heb vorig jaar een nieuwe reeks gestart en die is nu acht delig
quote:Op maandag 3 augustus 2020 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
Wat tekenen ze nu , dat ze elkaars geldprinter gaan lenen>??
========================================
Het is al weer even geleden dat er hier een discussie was omtrent de ineenstorting van het corrupte Erdogan rijk met zijn megalomane kasteel
Maar ondertussen gaat de ineenstorting van de Lira valuta gewoon door omdat hij net als zijn dikke vriend Maduro gewoon doorgaat met miljarden aan Lira printen en omruilen voor Euro
Vooral het laatste jaar is de val duidelijk
[ afbeelding ]ard%20Time
https://www.finanzen.net/devisen/euro-tuerkische_lira-kurs
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
Ja Erdogan heeft verkeerde vrienden zou min moeder gezegd hebbenquote:
Verstandig. Het IMF wil je ook liever buiten de deur houden.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:41 schreef Slayage het volgende:
Erdo heeft geld nodig. Wil niet aankloppen bij imf/Wereldbank dus probeert hij via handel geld te regelen [ twitter ]
Wat hebben veel landen tegen het IMF? Tunesië weigert het aanbod ook al.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verstandig. Het IMF wil je ook liever buiten de deur houden.
Omdat hun hulp niet bepaald gratis is. Als je het zelf kunt regelen, kun je het veel beter zelf doen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:01 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Wat hebben veel landen tegen het IMF? Tunesië weigert het aanbod ook al.
Ja je moet vaak flink snijden in de uitgaven en hervormen, maar dat kan best zijn vruchten af werpen.
Denk aan Griekenland, dat land krabbelt nu eindelijk op, en daar gaat het na jaren ellende nu relatief goed mee economisch gezien, het is soms de enige uitweg.
Als hij bij het IMF aanklopt, gaat het IMF eisen stellen. En dat wil Erdo niet.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Verstandig. Het IMF wil je ook liever buiten de deur houden.
Omdat IMF eisen gaat stellen. Die kijkt naar de situatie van de staatskas, de schulden, de balans, etc. En die gaat dan voor hun vervelende vragen stellen en voor hun vervelende eisen stellen. Dan komt er snel een einde aan het luxe leventje.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:01 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Wat hebben veel landen tegen het IMF? Tunesië weigert het aanbod ook al.
Ja je moet vaak flink snijden in de uitgaven en hervormen, maar dat kan best zijn vruchten af werpen.
Denk aan Griekenland, dat land krabbelt nu eindelijk op, en daar gaat het na jaren ellende nu relatief goed mee economisch gezien, het is soms de enige uitweg.
₺34,04 (euro 95) tegen de actuele koers dus ¤1,12.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel kost een liter benzine omgerekend naar euros daar nu?
Prijzen lijken me aan de lage kant.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Prijzen in Supermarkten in Turkije
Een brood (250g)= 0.42¤
Een dozijn eieren= 1.44¤
Een kilo kippenvleugels= 4.09¤
Een kilo appels= 0.76¤
Een liter melk= 0.82¤
Een kilo lokale kaas= 5.16¤
Een kilo sla= 0.72¤
Een kilo uien= 0.36¤
Een Kilo aardappelen= 0.54¤
Een Kilo tomaten= 1.14¤
Een Kilo sinaasappels= 0.67¤
Een kilo bananen= 1.34¤
https://kostenvanlevenson(...)sen-in-turkije-land/
Een turkse collega die vorig jaar terug was naar zijn geboortestad merkte op dat de infrastructuur ook minder goed onderhouden word, en zoals hij al opmerkte 'stilstand is achteruitgang'.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
₺34,04 (euro 95) tegen de actuele koers dus ¤1,12.
Ik ben het eerder eens met Perrin. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vooral met leedvermaak naar de problemen van Turkije kijken. Maar Turkije is ook geen verwaarloosbare grootheid en de economische toekomst van het land is zowel relevant als al een paar jaar onzeker. Het simpele feit dat je de vraag kunt stellen : `waarom nu pas?' is al een deelverklaring voor het bestaan van dit topic.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:14 schreef Slayage het volgende:
[..]
Fok is een behoorlijk rechtse forum. Rechts Nederland haat Turkije. Dus als het slecht gaat met Turkije vinden deze mensen het prachtig. Dit topic moet je zien als een soort leedvermaak topic. "Haha hihi kijk hoe slecht het gaat met de TL." Check alleen al de TT. Check de posts van de usual suspects. Nee dit is geen topic dat zoveel delen waard is en ondertussen al ik weet niet hoeveel jaar gaande is.
Michael Moore being de drijvende kracht achter dit topic zegt ook genoeg![]()
Turkse GDP is ongeveer 80% van het Nederlandse, met een 5 keer zo grote bevolking,quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben het eerder eens met Perrin. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vooral met leedvermaak naar de problemen van Turkije kijken. Maar Turkije is ook geen verwaarloosbare grootheid en de economische toekomst van het land is zowel relevant als al een paar jaar onzeker. Het simpele feit dat je de vraag kunt stellen : `waarom nu pas?' is al een deelverklaring voor het bestaan van dit topic.
Klopt, maar die stijgen zo snel mee met de daling van de Lira dat je ze eigenlijk dynamisch zou moeten hebbenquote:
Er zit een shit load aan Europees (en Nederlands) geld in de Turkse economie. En als Turkije valt is dat potentieel zeer riskant voor onszelf.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Turkse GDP is ongeveer 80% van het Nederlandse, met een 5 keer zo grote bevolking,
Bovendien speelt Turkije een erg belangrijke geopolitieke rol zo op de grens tussen EU, Rusland en Midden-Oosten.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zit een shit load aan Europees (en Nederlands) geld in de Turkse economie. En als Turkije valt is dat potentieel zeer riskant voor onszelf.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geostrategische ligging van het land of de rol in onze beheersing van het vluchtelingenvraagstuk.
Turkije heeft een gigantisch grote militaire krachtquote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben het eerder eens met Perrin. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vooral met leedvermaak naar de problemen van Turkije kijken. Maar Turkije is ook geen verwaarloosbare grootheid en de economische toekomst van het land is zowel relevant als al een paar jaar onzeker. Het simpele feit dat je de vraag kunt stellen : `waarom nu pas?' is al een deelverklaring voor het bestaan van dit topic.
Dit is echt next level cringe, wtf is die Turkse oppositie aan het doen.quote:Op maandag 17 juli 2023 16:22 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Als de volledige oppositie was komen opdagen bij de stemming van deze verhoging, was die niet doorgegaan
https://twitter.com/berkayinceoglu/status/1680901674980843521
Grappigste is dat iemand van de oppositie voor dit voorstel heeft gestemd en daarna op Twitter is gaan klagen over de verhogingen
Ik ben rechts, maar ook geïnteresseerd in monetair beleid / economie etc. Omdat Turkije toch wel een handelspartner is en niet onbelangrijk w.b. buitenlandbeleid is dit ook interessant om te volgen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 11:14 schreef Slayage het volgende:
[..]
Fok is een behoorlijk rechtse forum. Rechts Nederland haat Turkije. Dus als het slecht gaat met Turkije vinden deze mensen het prachtig. Dit topic moet je zien als een soort leedvermaak topic. "Haha hihi kijk hoe slecht het gaat met de TL." Check alleen al de TT. Check de posts van de usual suspects. Nee dit is geen topic dat zoveel delen waard is en ondertussen al ik weet niet hoeveel jaar gaande is.
Michael Moore being de drijvende kracht achter dit topic zegt ook genoeg![]()
Dat allemaal idd en ook nieuwsgierig zijn naar de eigen visie en aanpak van Erdogan mbt de hele economie en renteaanpak.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zit een shit load aan Europees (en Nederlands) geld in de Turkse economie. En als Turkije valt is dat potentieel zeer riskant voor onszelf.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geostrategische ligging van het land of de rol in onze beheersing van het vluchtelingenvraagstuk.
Even voor jouw beeldvormende, de leider van de grootste oppositie partij in Turkije heeft elke verkiezing verloren tegen Erdogan. Ondertussen staat het op 12 of 13 verkiezingen. En hij denkt er niet aan om op te stappen. Een deel van Erdogans succes is te verklaren door het falen van de oppositie. Een running gag in Turkije over Kemal Kılıçdaroğlu is, "yendide yendi, yendide yendi" wat zoiets betekent als "hij blijft continu verkiezingen winnen"quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:54 schreef Drxx het volgende:
[..]
Dit is echt next level cringe, wtf is die Turkse oppositie aan het doen.
De Turken zitten nu al in de top drie van landen die asielzoekers leveren. Valt me in den Haag op hoeveel "Istanbul Turks" talingen er zijn de laatste tijd. Zowel jonge mensen als families. Geloof er overigens niks van dat al die mensen echte vluchtelingen zijnquote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:33 schreef HiZ het volgende:
Tuurlijk is Turkije een belangrijk land. Op zoveel fronten. En velen reageren ook inhoudelijk, alleen de mensen die dit topic levend houden en keer op keer een nieuwe deel openen zijn mensen als Michael Moore, die het doen om te trollen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zijn ook veel jonge en hoog opgeleide Turken die het land verlaten op zoek naar een betere toekomst. Dat een deel van die mensen in Nederland terecht komen ligt natuurlijk voor de hand. Mijn directe vriendenkring is de laatste jaren sterk uitgedund doordat mensen konden gaan werken in Frankrijk, Ierland en Nederland.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:17 schreef Slayage het volgende:
[..]
De Turken zitten nu al in de top drie van landen die asielzoekers leveren. Valt me in den Haag op hoeveel "Istanbul Turks" talingen er zijn de laatste tijd. Zowel jonge mensen als families. Geloof er overigens niks van dat al die mensen echte vluchtelingen zijn
Ik gun de Turkse bevolking een opleving en gezond worden van hun economie. Maar of het onder Erdogan lukt is 2quote:
Het zou niet de eerste keer zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik gun de Turkse bevolking een opleving en gezond worden van hun economie. Maar of het onder Erdogan lukt is 2
Een soort intentie verklaring inderdaad. Echter begint alles met intenties.quote:Op woensdag 19 juli 2023 19:00 schreef HiZ het volgende:
Helaas is een MOU meestal nog niet het papier waard waarop hij geschreven is.
om dat men het vertrouwen nu volledig kwijt is, maar dat kon weleens een voorbode voor herstel zijn, iederen maandloner ruilt nu onmiddlijk zijn salaris om voor euroquote:Op woensdag 19 juli 2023 21:45 schreef Perrin het volgende:
10 jaar geleden kreeg je nog 1 euro voor 2.5 lira.. nu moet je er al 30 voor neertellen
Das ancient history dude. 10 jaar geleden was het jaar van gezi, Erdoğan was nog niet de autocraat zoals wij hem nu kennen, Erdogan was nog niet bezig met zijn onorthodoxe monetaire beleid, de vredesproces met de PKK was nog gaande, Turkije was nog een serieuze kandidaat lid van de Eu en Erdoğan was nog beste matties met gulenquote:Op woensdag 19 juli 2023 21:45 schreef Perrin het volgende:
10 jaar geleden kreeg je nog 1 euro voor 2.5 lira.. nu moet je er al 30 voor neertellen
Ik vond die tijd zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Das ancient history dude. 10 jaar geleden was het jaar van gezi, Erdoğan was nog niet de autocraat zoals wij hem nu kennen, Erdogan was nog niet bezig met zijn onorthodoxe monetaire beleid, de vredesproces met de PKK was nog gaande, Turkije was nog een serieuze kandidaat lid van de Eu en Erdoğan was nog beste matties met gulen
Same bro, samequote:
Ik herinner me nog heel goed hoe ik tijdens Gezi de wenkbrauwen optrok toen ik in de Zaman kritiek op het harde politieoptreden zag. Ik zag daarin een scheuring in de heersende partij. Ik had alleen niet gedacht dat het open warfare zou gaan worden.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
Das ancient history dude. 10 jaar geleden was het jaar van gezi, Erdoğan was nog niet de autocraat zoals wij hem nu kennen, Erdogan was nog niet bezig met zijn onorthodoxe monetaire beleid, de vredesproces met de PKK was nog gaande, Turkije was nog een serieuze kandidaat lid van de Eu en Erdoğan was nog beste matties met gulen
Het was een goede tijd. Gewoon mensen die elkaar niet kenden vrijelijk pratend over politiek in een simit sarayı. Ik had het nog nooit meegemaakt voor de AKP-regering.quote:
Maar alle Turken blijven op hem stemmen en noemen hem de Sultan terwijl hij gewoon een MP is net als Ruttequote:Op woensdag 19 juli 2023 22:20 schreef Slayage het volgende:
[..]
quote:Meer bevoegdheden
In 2003 won Erdogans AK-partij de verkiezingen. In 2014 werd hij voor het eerst rechtstreeks gekozen.
In 2017 gaven de Turken hem in een referendum meer bevoegdheden, waarna hij in 2018 werd herkozen.
In de jaren daarna werd het de oppositie in Turkije langzaam maar zeker steeds moeilijker gemaakt.
Verwacht wordt dat Erdogan deze ambtsperiode zal aangrijpen om de teugels nog strakker aan te trekken.
Wat ik mij eigenlijk al een decennia afvraag. Waarom ben jij naar Turkije gegaan om daar te wonen?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zijn ook veel jonge en hoog opgeleide Turken die het land verlaten op zoek naar een betere toekomst. Dat een deel van die mensen in Nederland terecht komen ligt natuurlijk voor de hand. Mijn directe vriendenkring is de laatste jaren sterk uitgedund doordat mensen konden gaan werken in Frankrijk, Ierland en Nederland.
Over Istanbul Turks;ik moet bekennen dat het het enige Turks is dat ik echt versta. Met Nederlandse Turken vermijd ik Turks omdat ik ze de helft van de tijd niet begrijp wat ze zeggen.
Ik woon part-time in Istanbul, door Covid tijdelijk wat minder, maar ik werk weer naar een 50-50 situatie. Ik weet niet of ik er fulltime zou willen wonen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 09:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat ik mij eigenlijk al een decennia afvraag. Waarom ben jij naar Turkije gegaan om daar te wonen?
Absoluut, maar in sommige delen van de wereld is het uiten van een intentie niet automatisch een uiting van intentie.quote:Op woensdag 19 juli 2023 19:21 schreef Slayage het volgende:
[..]
Een soort intentie verklaring inderdaad. Echter begint alles met intenties.
Donderdag gaat de rente in Europa ook weer omhoog. Ben benieuwd naar de situatie daarna. Het is een beetje een drain op emerging markets.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:15 schreef BMW1993 het volgende:
De renteverhogingen lijken enig effect te hebben, de lira zakt weer onder de 30 .
[ link | afbeelding ]
Dan kakt de TL uiteraard weer een beetje in. Euro gaat hoe dan ook omhoogquote:Op woensdag 26 juli 2023 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Donderdag gaat de rente in Europa ook weer omhoog. Ben benieuwd naar de situatie daarna. Het is een beetje een drain op emerging markets.
Dan moet je niet in toeristen oorden zijnquote:Op maandag 31 juli 2023 01:21 schreef einzeinz het volgende:
Ik wil iets in de lokale munt afrekenen.
Formeel zijn trouwens onroerend goed transacties in een andere munt dan de TL verboden. De laatste keer dat ik iets heb gedaan ging het hele proces in TL, maar toen was het iets rustiger met de ontwaarding.quote:Op maandag 31 juli 2023 01:21 schreef einzeinz het volgende:
Probleem is dat je niets in Lira kunt kopen. Webshops rekenen automatisch om in dollar/euro.
Vastgoed ter plaatse wordt in dollar/euro afgerekend waardoor je niets merkt van de devaluatie!
Ik wil iets in de lokale munt afrekenen.
Nu al enkele websites van vastgoed bekeken en werkelijk overal is het afrekenen in euro ofwel in Amerikaanse dollar. De appartementjes (vaak toeristischer gelegen) zaten vaak ook gewoon tussen 300.000 en 400.000 euro. Als je dat in TL kunt afrekenen zou het zomaar eventjes 40% of 50% goedkoper kunnen worden.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 09:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Formeel zijn trouwens onroerend goed transacties in een andere munt dan de TL verboden. De laatste keer dat ik iets heb gedaan ging het hele proces in TL, maar toen was het iets rustiger met de ontwaarding.
In Bulgarije gaat ook alles in Euroquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 09:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Formeel zijn trouwens onroerend goed transacties in een andere munt dan de TL verboden. De laatste keer dat ik iets heb gedaan ging het hele proces in TL, maar toen was het iets rustiger met de ontwaarding.
Dat kan ook een keer helemaal verkeerd uitpakkenquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 10:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik vermoed dat het bij de tussenpartij blijft hangen. Die koopt eerst aan in TL en verpatst daarna door in euro of dollar en strijkt die winst op.
Lewquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 10:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Bulgarije gaat ook alles in Euro
[..]
Vastgoed wordt in Bulgarije geadverteerd in euro, gehandeld in euro en verkocht in euroquote:
Een familielid van me heeft vorig jaar een vakantiehuis gekocht in Çeşme. Dat is nog wel in ₺ gegaan. Overigens een leuk huis voor een absurde prijs.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 10:17 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Nu al enkele websites van vastgoed bekeken en werkelijk overal is het afrekenen in euro ofwel in Amerikaanse dollar. De appartementjes (vaak toeristischer gelegen) zaten vaak ook gewoon tussen 300.000 en 400.000 euro. Als je dat in TL kunt afrekenen zou het zomaar eventjes 40% of 50% goedkoper kunnen worden.
Ik vermoed dat het bij de tussenpartij blijft hangen. Die koopt eerst aan in TL en verpatst daarna door in euro of dollar en strijkt die winst op.
absurd laag ?quote:Op donderdag 3 augustus 2023 00:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een familielid van me heeft vorig jaar een vakantiehuis gekocht in Çeşme. Dat is nog wel in ₺ gegaan. Overigens een leuk huis voor een absurde prijs.
kon besteens zijnquote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:57 schreef BMW1993 het volgende:
Het hoogtepunt was 30,2 nu naar 29,5
De eerste positieve tekenen van de renteverhoging?![]()
[ link | afbeelding ]
Denk eerder alle euro's en dollars die het land binnenstromen in verband met toerisme.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:57 schreef BMW1993 het volgende:
Het hoogtepunt was 30,2 nu naar 29,5
De eerste positieve tekenen van de renteverhoging?![]()
[ link | afbeelding ]
Bloomberg over hike https://archive.ph/2023.0(...)n-expected-rate-hikequote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:52 schreef koffiekoekjes het volgende:
[ twitter ]
Turkse Lira vandaag +7% na flinke rente stijging
Is het nog steeds de goedkoopste Netflix abbo in de wereld?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:38 schreef Inbox het volgende:
Zozo, de koers is van 0,034 naar 0,036 gegaan vandaag! Mn netflix wordt wel duur zo
dat zou best eens een goede greep kunnen zijnquote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als alle Turken in Europa die niet in Turkije wonen maar wel op Erdogan stemmen nu eens hun spaargeld zouden omwisselen in Lira.
Inmiddels na twee prijsstijgingen 130,99TL per maand voor 4k premium waar ook delen nog mogelijk is. Zo'n 4.50 euro.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:39 schreef Slayage het volgende:
[..]
Is het nog steeds de goedkoopste Netflix abbo in de wereld?
Waarom? Hij was gisteren overduidelijk te ver omhoog gegaan.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 13:40 schreef BMW1993 het volgende:
Lira nu weer in waarde gedaald, 28,6245 voor 1 euro.
Ik had gedacht dat de lira vandaag ook weer wat meer waard zou worden zoals gisteren.
Dat doen al heel veel mensen. Dikke rente.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als alle Turken in Europa die niet in Turkije wonen maar wel op Erdogan stemmen nu eens hun spaargeld zouden omwisselen in Lira.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |