abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209434909

24 Heures Du Mans 2023 - editie 91
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2022 en vooruitblik
In 2022 keken we stiekem al een beetje vooruit naar de race van 2023 wat betreft de Hypercar klasse, welke vorig jaar dunbezet was met Toyota als enige fabrieksteam. Zij gingen er dan net als voorgaande jaren zonder enige bijzonderheden met de overwinning vandoor waar deze keer de #8 de overwinning pakte voor de #7 toyota. In de LMP2 klasse ging Jota er met de overwinning vandoor. De GTE Pro klasse zagen we in 2022 voor het laatste en het was aan Porsche om meer de eer te strijken voor deze overwinning voor beide Ferrari's van AF CORSA. In GTE AM ging de overwinning naar de #33 TF Sport Aston Martin

Dit jaar hebben we in het honderjarig bestaan van de race een enorm sterk veld in de Hypercar klasse met onder andere deelname van Cadillac, Porsche, Ferrari, en Peugeot. De vraag hiermee is of Toyota eindelijk weer eens het vuur aan de schenen kan worden gelegd. Het veld is veelbelovend, maar in de eerste drie WEC races van dit jaar kwam Toyota toch weer als winnaar uit de bus. Het beloofd wel een veel spannendere editie te worden dan de afgelopen jaren. Ook dit jaar is het LMP2 veld weer behoorlijk groot met 24 auto's. Dit jaar dus geen GTE Pro meer aanwezig, maar wel 21 auto's in GTE AM. Dit jaar is er weer een garage 56 entry (meestal gereserveerd voor bijzondere en innovatie deelnemers), een Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR gebaseerde wagen (aangepast voor Le Mans).

Belangrijke wijziging dit jaar is de safety car procedure (hier uitgelegd).
Bij de nieuwe Safety Car procedure worden drie Safety Cars ingezet maar verlaten twee Safety Cars de baan en worden alle auto's gegroepeerd achter 1 Safety Car. Vervolgens mogen alle auto's met hun klasseleider achter hen de Safety Car inhalen en het hele circuit rondgaan om weer achteraan het veld aan te sluiten. Daarna worden de auto's per klasse opgesteld, waarbij LMP2's en LMGTE Ams plaatsmaken voor de andere klassen. Deze procedure geldt niet voor het laatste uur van de race, waar de oude procedure met drie Safety Cars wordt toegepast.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2023 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

De Hypercar klasse is voor het eerst sinds het bestaan goed bezet met meerdere fabrieksteams. Dit betekent hopelijk dat het aan de kop van de race wat spannender gaat worden dan in de afgelopen jaren, hoewel Toyota met hun jarenlange ervaringen en overwinningen eerder dit jaar alsnog de favoriet lijkt voor de overwinning.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:33
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:50
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Met het wegvallen van LM GTE Pro is dit de enig overgebleven GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Pro zagen zien we dit jaar terug in deze klasse.



Woensdag 7 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 8 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-23:00 Free practice session 4

Zaterdag 10 juni
• 12:00-12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL zendt de 24 uur volledig uit (grotendeels RTL7, tijdens Champions League RTL5)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤12,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2023, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


[ Bericht 10% gewijzigd door Nattekat op 09-06-2023 21:06:23 ]
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_209435042
Lijkt wel een Moto3 kwalificatie met al dat gewacht _O-
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  woensdag 7 juni 2023 @ 20:11:06 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209435438
quote:
99s.gif Op woensdag 7 juni 2023 15:57 schreef chufi het volgende:

[..]
Ging te snel volgens mij ...
Dat wordt met portos gecommuniceerd bij amateur races, zelfs trackdays. Bij de 24u van Le Mans weet de post voor het ongeluk binnen 10 sec dat hij geel moet zwaaien. De LMP die erin duikt had al lang geel moeten hebben. Dan moet je kunnen stoppen in het stuk baan dat je kunt overzien. Dat is niet het geval, dus of hij negeerde geel, of er was geen geel denk ik?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209435640
Ik dacht vanmiddag dat de Peugeots wat snelheid gevonden hadden maar valt nu toch weer tegen.
pi_209435644
Uitslag van deze rommelige kwali voor de Hypercar voor de Hyperpole:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_209435720
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:27 schreef Burner82 het volgende:
Uitslag van deze rommelige kwali voor de Hypercar voor de Hyperpole:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betreft snelheid heeft Ferrari het al het hele seizoen op orde.
pi_209438079
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  donderdag 8 juni 2023 @ 20:30:22 #8
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209445538
Slecht nieuws voor Renger. Zijn auto begeeft het in de Hyperpole sessie en stond even in brand. Hopelijk kan hij morgen nog wel van start.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  donderdag 8 juni 2023 @ 21:10:51 #9
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209446064
Ferrari #50 heeft de pole, voor de Ferrari #51 en de Toyota #7. Vierde is de Porsche #75 en vijfde de Toyota #8. Ds Cadillac #3 van Bourdais en Renger van der Zande eindigt als 8ste, ondag ze hun snelste tijd (goed voor P4) kwijt zijn door het veroorzaken van de rode vlag.

In de LMP2-klasse heeft de IDEC Sport de pole en in de LM GTE Am heeft de Corvette #33 met o.a. Nicky Catsburg de pole.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 10:11:08 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209450398
Ik zit nu even de hyperpole te kijken, maar wat is dat voor gekkigheid dat ze de balance of performance ná de kwalificatie nog aan gaan passen? :?

Dat nodigt toch enorm uit om vooral allemaal héél rustig te rijden en doen alsof je écht niet harder kunt? :{
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:38:10 #11
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209450683
De kalender voor volgend jaar

twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:41:06 #12
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209450707
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:11 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit nu even de hyperpole te kijken, maar wat is dat voor gekkigheid dat ze de balance of performance ná de kwalificatie nog aan gaan passen? :?

Dat nodigt toch enorm uit om vooral allemaal héél rustig te rijden en doen alsof je écht niet harder kunt? :{
Men is bang dat teams zich al voor de kwalificatie rustig hebben gehouden en in de kwalificatie de verhoudingen pas duidelijk worden, zoals nu Ferrari een flink gat heeft met de rest.
Of dat de bronzen rijder in de Corvette flink sneller is dan de rest in de GTE Am klasse :)
No Dyson Barrier is going to stop me!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:44:08 #13
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209450733
Flinke kans op regen morgen bij de start tot vroeg in de avond, lees ik. Daarna zou het beter worden met zondag nog kans op enkele buien.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 10:45:30 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209450747
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:38 schreef Starflyer het volgende:
De kalender voor volgend jaar

[ twitter ]
Ah top, weer een weekje later volgend jaar w/
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 10:46:35 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209450759
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:41 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Men is bang dat teams zich al voor de kwalificatie rustig hebben gehouden en in de kwalificatie de verhoudingen pas duidelijk worden, zoals nu Ferrari een flink gat heeft met de rest.
Of dat de bronzen rijder in de Corvette flink sneller is dan de rest in de GTE Am klasse :)
Dan ga je het nu toch ook rustig houden? Zo extreem belangrijk is die kwalificatie niet eens, dus waarom zou je jezelf voor de race al 1-0 achter zetten?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:47:52 #16
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209450775
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dan ga je het nu toch ook rustig houden? Zo extreem belangrijk is die kwalificatie niet eens, dus waarom zou je jezelf voor de race al 1-0 achter zetten?
Dat was de verwachting dus ook, maar niet iedereen hield zich daar aan.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 10:54:43 #17
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209450849
Sowieso had ik het BoP-gebeuren niet echt door, nu wel een stuk meer en dat vernaggeld mijn Le Mans-plezier wel voor een fors deel :@

Je moet dus vooral proberen om onder de radar te blijven in de maanden richting Le Mans en dan hopen dat je met de BoP voorbij de betere auto's geholpen wordt?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:58:05 #18
133321 Burner82
Speedo fan
pi_209450883
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:44 schreef Starflyer het volgende:
Flinke kans op regen morgen bij de start tot vroeg in de avond, lees ik. Daarna zou het beter worden met zondag nog kans op enkele buien.
https://www.buienradar.nl/weer/le%20mans/fr/3003603/5daagse

Toch wel wat lekkerder dan de bloedverziekend hete dag die het anders wordt lijkt me. 22 graden, buitjes, en als het donker wordt, is het weer droog. Spektakel gegarandeerd zo *O*

Edit: bedenk me net pas dat ze pas om 16:00 beginnen. Dus dan valt het sowieso wel mee, alleen de 1e paar uur wat regen....
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:57 #19
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209451514
Volgend jaar geen LMP2 meer in de WEC, alleen tijdens de 24 uur van Le Mans mogen er nog 15 LMP2 wagens uit de ELMS, ALMS en IMSA meedoen. En de GTE AM klasse wordt vervangen door de GT3 klasse.

https://www.dailysportsca(...)lasses-for-2024.html
No Dyson Barrier is going to stop me!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 12:27:20 #20
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_209451692
Als nepsupporter die alleen Le Mans een beetje volgt, baal ik wel dat Fritske niet van het zwarte geld af kon blijven. Een Nederlandse auto zorgde dat ik absoluut meer interesse had.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 12:29:06 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209451712
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:27 schreef Coelho het volgende:
Als nepsupporter die alleen Le Mans een beetje volgt, baal ik wel dat Fritske niet van het zwarte geld af kon blijven. Een Nederlandse auto zorgde dat ik absoluut meer interesse had.
De LMP1 (dit gaat echt jaren zo in mijn hoofd bestaan, ik weet het) is al jaren niet zo interessant geweest, als dat je niet aan trekt, trekt niets je aan :Y
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 12:34:32 #22
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_209451767
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De LMP1 (dit gaat echt jaren zo in mijn hoofd bestaan, ik weet het) is al jaren niet zo interessant geweest, als dat je niet aan trekt, trekt niets je aan :Y
Daarvoor zit ik er niet genoeg in. Misschien dat dat komt als ik morgen het verhaal erachter hoor. Ik neem aan dat het weer 24 uur lang op RTL7 is?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 12:35:09 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209451772
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:34 schreef Coelho het volgende:

[..]
Daarvoor zit ik er niet genoeg in. Misschien dat dat komt als ik morgen het verhaal erachter hoor. Ik neem aan dat het weer 24 uur lang op RTL7 is?
Ik wacht met smart op de prachtige OP die alles uitlegt :@
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 12:35:49 #24
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209451777
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:34 schreef Coelho het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het weer 24 uur lang op RTL7 is?
Nee, het wordt onderbroken voor voetbal. Geen grap :')

Oh, grapje, RTL5 neemt het over.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 9 juni 2023 @ 12:43:45 #25
39237 crew  H_T
2733
pi_209451846
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:34 schreef Coelho het volgende:

[..]
Daarvoor zit ik er niet genoeg in. Misschien dat dat komt als ik morgen het verhaal erachter hoor. Ik neem aan dat het weer 24 uur lang op RTL7 is?
In de avond is een deel op RTL 5 als er Champions League op RTL 7 is, maar de hele race is wel op RTL te zien
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 13:41:48 #26
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_209452458

  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 16:20:53 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209453986
Het is wel bijzonder interessant dat RTL niet dat balletje schoppen op RTL5 uitzendt, maar goed :P

Ik ga maar eens proberen om een manier te vinden om het te kunnen kijken op mijn telefoon, anders mis ik de eerste paar uur ;(
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 16:49:16 #28
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209454294
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:20 schreef Nattekat het volgende:
Het is wel bijzonder interessant dat RTL niet dat balletje schoppen op RTL5 uitzendt, maar goed :P

Ik ga maar eens proberen om een manier te vinden om het te kunnen kijken op mijn telefoon, anders mis ik de eerste paar uur ;(
Gewoon de Eurosport-app of de app van je TV-boer lijkt me?

Verder logisch dat voetbal zaterdagavond gewoon voorrang heeft natuurlijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 16:51:07 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209454313
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:49 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Gewoon de Eurosport-app of de app van je TV-boer lijkt me?

Verder logisch dat voetbal zaterdagavond gewoon voorrang heeft natuurlijk.
Die tv app deed het niet meer op m'n telefoon, dus dat was even zoeken. Maar heb inmiddels ontdekt dat er gewoon een alternatief bestaat tegenwoordig.

Ik zie de logica niet echt :o
Het voetbal kan ook gewoon op RTL 5.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 16:52:45 #30
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209454335
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Die tv app deed het niet meer op m'n telefoon, dus dat was even zoeken. Maar heb inmiddels ontdekt dat er gewoon een alternatief bestaat tegenwoordig.

Ik zie de logica niet echt :o
Het voetbal kan ook gewoon op RTL 5.
Le Mans kan toch ook gewoon op RTL5 dan? :+

Maar als dat verder qua programmering niet past en ze moeten kiezen, is de CL uiteraard de logische keuze.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 16:55:55 #31
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209454360
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Le Mans kan toch ook gewoon op RTL5 dan? :+

Maar als dat verder qua programmering niet past en ze moeten kiezen, is de CL uiteraard de logische keuze.
Maar Le Mans is al op RTL 7 voor en na het voetbal, dus dan moet dat tijdelijk ergens anders terwijl voetbal helemaal op RTL 5 had gekund :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 16:58:10 #32
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209454377
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Maar Le Mans is al op RTL 7 voor en na het voetbal, dus dan moet dat tijdelijk ergens anders terwijl voetbal helemaal op RTL 5 had gekund :P
Wellicht contractueel of iets dergelijks, RTL5 heeft natuurlijk ook gewoon haar programmering. Maar goed, RTL is niet de enige optie, dus verder maakt het ook niet zoveel uit allemaal :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 9 juni 2023 @ 17:28:48 #33
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_209454745
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:58 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Wellicht contractueel of iets dergelijks, RTL5 heeft natuurlijk ook gewoon haar programmering. Maar goed, RTL is niet de enige optie, dus verder maakt het ook niet zoveel uit allemaal :+
dus alleen RTL en geen eurosport?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 17:33:18 #34
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209454789
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 17:28 schreef THEFXR het volgende:

[..]
dus alleen RTL en geen eurosport?
Hoezo geen Eurosport? Daar was ook gewoon de kwalificatie en training enzo te zien, dus ik neem aan ook de race :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 9 juni 2023 @ 19:06:19 #35
39237 crew  H_T
2733
pi_209455714
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Maar Le Mans is al op RTL 7 voor en na het voetbal, dus dan moet dat tijdelijk ergens anders terwijl voetbal helemaal op RTL 5 had gekund :P
Voetbal is het hele seizoen al op 7, dan is het wel logisch om de finale ook op 7 te doen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_209456796
OP (veel te laat maargoed hij is er)


24 Heures Du Mans 2023 - editie 91
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2022 en vooruitblik
In 2022 keken we stiekem al een beetje vooruit naar de race van 2023 wat betreft de Hypercar klasse, welke vorig jaar dunbezet was met Toyota als enige fabrieksteam. Zij gingen er dan net als voorgaande jaren zonder enige bijzonderheden met de overwinning vandoor waar deze keer de #8 de overwinning pakte voor de #7 toyota. In de LMP2 klasse ging Jota er met de overwinning vandoor. De GTE Pro klasse zagen we in 2022 voor het laatste en het was aan Porsche om meer de eer te strijken voor deze overwinning voor beide Ferrari's van AF CORSA. In GTE AM ging de overwinning naar de #33 TF Sport Aston Martin

Dit jaar hebben we in het honderjarig bestaan van de race een enorm sterk veld in de Hypercar klasse met onder andere deelname van Cadillac, Porsche, Ferrari, en Peugeot. De vraag hiermee is of Toyota eindelijk weer eens het vuur aan de schenen kan worden gelegd. Het veld is veelbelovend, maar in de eerste drie WEC races van dit jaar kwam Toyota toch weer als winnaar uit de bus. Het beloofd wel een veel spannendere editie te worden dan de afgelopen jaren. Ook dit jaar is het LMP2 veld weer behoorlijk groot met 24 auto's. Dit jaar dus geen GTE Pro meer aanwezig, maar wel 21 auto's in GTE AM. Dit jaar is er weer een garage 56 entry (meestal gereserveerd voor bijzondere en innovatie deelnemers), een Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR gebaseerde wagen (aangepast voor Le Mans).

Belangrijke wijziging dit jaar is de safety car procedure (hier uitgelegd).
Bij de nieuwe Safety Car procedure worden drie Safety Cars ingezet maar verlaten twee Safety Cars de baan en worden alle auto's gegroepeerd achter 1 Safety Car. Vervolgens mogen alle auto's met hun klasseleider achter hen de Safety Car inhalen en het hele circuit rondgaan om weer achteraan het veld aan te sluiten. Daarna worden de auto's per klasse opgesteld, waarbij LMP2's en LMGTE Ams plaatsmaken voor de andere klassen. Deze procedure geldt niet voor het laatste uur van de race, waar de oude procedure met drie Safety Cars wordt toegepast.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2023 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.

De Hypercar klasse is voor het eerst sinds het bestaan goed bezet met meerdere fabrieksteams. Dit betekent hopelijk dat het aan de kop van de race wat spannender gaat worden dan in de afgelopen jaren, hoewel Toyota met hun jarenlange ervaringen en overwinningen eerder dit jaar alsnog de favoriet lijkt voor de overwinning.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:33
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:50
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Met het wegvallen van LM GTE Pro is dit de enig overgebleven GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Pro zagen zien we dit jaar terug in deze klasse.



Woensdag 7 juni
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 8 juni
• 15:00-18:00 Free practice session 3
• 20:00-20:30 Hyperpole
• 22:00-23:00 Free practice session 4

Zaterdag 10 juni
• 12:00-12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL zendt de 24 uur volledig uit (grotendeels RTL7, tijdens Champions League RTL5)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤12,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2023, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
[img=657,165]https://i.imgur.com/QomJtUb.png[/img]
[b]24 Heures Du Mans 2023[/b] - editie 91
[i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i]

[b]Race 2022 en vooruitblik[/b]
In 2022 keken we stiekem al een beetje vooruit naar de race van 2023 wat betreft de Hypercar klasse, welke vorig jaar dunbezet was met Toyota als enige fabrieksteam. Zij gingen er dan net als voorgaande jaren zonder enige bijzonderheden met de overwinning vandoor waar deze keer de #8 de overwinning pakte voor de #7 toyota. In de LMP2 klasse ging Jota er met de overwinning vandoor. De GTE Pro klasse zagen we in 2022 voor het laatste en het was aan Porsche om meer de eer te strijken voor deze overwinning voor beide Ferrari's van AF CORSA. In GTE AM ging de overwinning naar de #33 TF Sport Aston Martin

Dit jaar hebben we in het honderjarig bestaan van de race een enorm sterk veld in de Hypercar klasse met onder andere deelname van Cadillac, Porsche, Ferrari, en Peugeot. De vraag hiermee is of Toyota eindelijk weer eens het vuur aan de schenen kan worden gelegd. Het veld is veelbelovend, maar in de eerste drie WEC races van dit jaar kwam Toyota toch weer als winnaar uit de bus. Het beloofd wel een veel spannendere editie te worden dan de afgelopen jaren. Ook dit jaar is het LMP2 veld weer behoorlijk groot met 24 auto's. Dit jaar dus geen GTE Pro meer aanwezig, maar wel 21 auto's in GTE AM. Dit jaar is er weer een garage 56 entry (meestal gereserveerd voor bijzondere en innovatie deelnemers), een Chevrolet Camaro ZL1 NASCAR gebaseerde wagen (aangepast voor Le Mans).

Belangrijke wijziging dit jaar is de safety car procedure ([url=https://www.24h-lemans.com/en/news/2023-24-hours-of-le-mans-everything-you-need-to-know-about-the-new-safety-car-procedure-57595]hier[/url] uitgelegd).
Bij de nieuwe Safety Car procedure worden drie Safety Cars ingezet maar  verlaten twee Safety Cars de baan en worden alle auto's gegroepeerd achter 1 Safety Car. Vervolgens mogen alle auto's met hun klasseleider achter hen de Safety Car inhalen en het hele circuit rondgaan om weer achteraan het veld aan te sluiten. Daarna worden de auto's per klasse opgesteld, waarbij LMP2's en LMGTE Ams plaatsmaken voor de andere klassen. Deze procedure geldt niet voor het laatste uur van de race, waar de oude procedure met drie Safety Cars wordt toegepast.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00

[img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img]
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

[*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
[*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
[*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

[b]Afbeelding Circuit[/b]
[img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img]
[url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url]
[url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url]
[url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url]

[b]Onboard (Pole 2017):[/b]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube]

[img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img]

[url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2023/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2023.pdf]Entry list 2023 (pdf)[/url]

[img=662,51]https://i.imgur.com/gKLwPPS.png[/img]
[*]Rode nummers
[*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
[*]1030kg
[*]Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. 

De Hypercar klasse is voor het eerst sinds het bestaan goed bezet met meerdere fabrieksteams. Dit betekent hopelijk dat het aan de kop van de race wat spannender gaat worden dan in de afgelopen jaren, hoewel Toyota met hun jarenlange ervaringen en overwinningen eerder dit jaar alsnog de favoriet lijkt voor de overwinning.

[img=662,51]https://i.imgur.com/GDji5LA.png[/img]
[*]Blauwe nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:33
[*]950kg (+20kg)
[*]75L tank (benzine)
[*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon"  LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.

[img=662,51]https://i.imgur.com/hqWCDSQ.png[/img]
[*]Oranje nummers
[*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:50
[*]Minimaal 1245kg
[*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
[*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
[*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Met het wegvallen van LM GTE Pro is dit de enig overgebleven GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Pro zagen zien we dit jaar terug in deze klasse.

[img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img]

[b]Woensdag 7 juni[/b]
[*]14:00-17:00 Free practice session 1
[*]19:00-20:00 Qualifying session 1
[*]22:00-0:00 Free practice session 2

[b]Donderdag 8 juni[/b]
[*]15:00-18:00 Free practice session 3
[*]20:00-20:30 Hyperpole
[*]22:00-23:00 Free practice session 4

[b]Zaterdag 10 juni[/b]
[*]12:00-12:15 Warm-up
[*]16:00 Start 24 uren van Le Mans

[img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img]
[b]TV[/b]
[*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
[*]RTL zendt de 24 uur volledig uit (grotendeels RTL7, tijdens Champions League RTL5)
[*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2023/24-heures-du-mans/programme-distribution-tv-24-heures-du-mans-2023.pdf]hier te vinden[/url] 

[b]Streams[/b]
[*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (¤12,99 voor le Mans)
[*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i])
[*]Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

[b]Live Timing[/b]
[*][url=https://live.24h-lemans.com/en/live]Officiële live timing[/url] (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
[*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url]

[b]Spotter Guide[/b]
[*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2023/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2023.pdf]Spotter Guide 2023[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

[b]Overige informatie[/b]
[*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url]
[*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url]
[*][url=https://www.dailysportscar.com/2023/06/08/2023-le-mans-24-hours-resource-guide.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url]

[u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u]

[b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b]
[img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img]

[b]ELMS championship[/b]
[img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img]

[b]IMSA championship[/b]
[img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img]

[b]Blancpain Endurance series[/b]
[img=191,81]https://i.imgur.com/Ata7qk7.png[/img]
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 9 juni 2023 @ 21:04:01 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_209457014
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 13:41 schreef THEFXR het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van welk jaar is dit? De dagen komen niet uit met de data.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 21:06:41 #38
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209457047
_O_
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 21:08:34 #39
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209457063
Nu ik het overzicht zo zie, realiseer ik me pas echt hoe karig de GTs nu zijn. Hopelijk komt dat volgend jaar goed.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:58:21 #40
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_209457644
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Van welk jaar is dit? De dagen komen niet uit met de data.
Vorig jaar, zo te zien :)
No Dyson Barrier is going to stop me!
  vrijdag 9 juni 2023 @ 21:59:52 #41
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_209457677
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 21:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Van welk jaar is dit? De dagen komen niet uit met de data.
:@
  vrijdag 9 juni 2023 @ 23:06:50 #42
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_209458504
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:20 schreef Nattekat het volgende:
Het is wel bijzonder interessant dat RTL niet dat balletje schoppen op RTL5 uitzendt, maar goed :P

Ik ga maar eens proberen om een manier te vinden om het te kunnen kijken op mijn telefoon, anders mis ik de eerste paar uur ;(
Paar uur missen? Wou dat ik het kon zeggen, verplichtingen van morgen ~11.00 tot zondag ~20.00 :{ van pensioensfeest tot familiale- verenigings- en dorpsactiviteiten :'( komt allemaal enorm slecht uit dit weekend ;(
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 23:09:43 #43
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209458523
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:06 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]
Paar uur missen? Wou dat ik het kon zeggen, verplichtingen van morgen ~11.00 tot zondag ~20.00 :{ van pensioensfeest tot familiale- verenigings- en dorpsactiviteiten :'( komt allemaal enorm slecht uit dit weekend ;(
Ach, ik stap zondag rond 11u in de auto en ben pas ver na middernacht thuis :+

Wel maandag vrij genomen, dus nieuws negeren en maandag eens Eurosport aanslingeren voor de laatste uurtjes :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 9 juni 2023 @ 23:10:22 #44
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209458528
Dat betekent overigens ook dat @Nattekat dit jaar een bericht op de FP zal gooien over Le Mans. Weet hij nog niet, maar nu wel.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 23:34:29 #45
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209458756
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:06 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]
Paar uur missen? Wou dat ik het kon zeggen, verplichtingen van morgen ~11.00 tot zondag ~20.00 :{ van pensioensfeest tot familiale- verenigings- en dorpsactiviteiten :'( komt allemaal enorm slecht uit dit weekend ;(
;(

Dus je bent er in ieder geval in de nachtelijke uren even ;)
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 9 juni 2023 @ 23:34:40 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209458759
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:10 schreef heywoodu het volgende:
Dat betekent overigens ook dat @:Nattekat dit jaar een bericht op de FP zal gooien over Le Mans. Weet hij nog niet, maar nu wel.
:o
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 10 juni 2023 @ 00:18:36 #47
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_209459124
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]
;(

Dus je bent er in ieder geval in de nachtelijke uren even ;)
Hoop het, maar de nodige B:)B gaan me waarschijnlijk iets anders zeggen. En mocht het me lukken om niet te veel gekapt te hebben, dan zal ik om 06.00 paraat staan om een route af te bakenen voor de een lokaal gebeuren :O

Komt echt allemaal enorm slecht uit dit weekend :'(
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 10 juni 2023 @ 00:23:05 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209459154
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 00:18 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]
Hoop het, maar de nodige B:)B gaan me waarschijnlijk iets anders zeggen. En mocht het me lukken om niet te veel gekapt te hebben, dan zal ik om 06.00 paraat staan om een route af te bakenen voor de een lokaal gebeuren :O

Komt echt allemaal enorm slecht uit dit weekend :'(
Volgend jaar is het weer een week later.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_209461037
Normaal was toch altijd om 3 uur de start of ben ik nou gek? 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 10 juni 2023 @ 09:09:04 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209461062
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 09:06 schreef vosss het volgende:
Normaal was toch altijd om 3 uur de start of ben ik nou gek? 8)7
Al een paar jaar niet meer
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')