Ja, en daarmee heb ik het dus altijd jarenlang weg geprobeerd te beredeneren. En met succes. Ik heb mij altijd afgezet tegen religie.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je, ik kom dus uit een evangelische club, en iedereen had daar een geweldig contact en een diepe relatie met het opperwezen en sprak over de godservaringen. Ik had - en heb - daar eigenlijk niks mee: in hun ogen vreemde gebeurtenissen die dus op hun relatie god te herleiden waren. Waarvan ik dacht: gebruik gewoon je gezonde verstand.
Zou je eens willen vertellen in wat voor God je gelooft? Of wordt dat te persoonlijk?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Idem, ik geloof in God, en accepteer de wetenschappelijke consensus omtrent evolutie. Ik zie geen enkel probleem.
Nee, niet "bij voorbaat", maar na het onderzoeken van de hypothese. De conclusie is inderdaad dat het niet wetenschappelijk is.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij weet net zo goed als ik dat 'god' of 'schepping' bij voorbaat wordt uitgesloten omdat dit geen acceptabele wetenschappelijke verklaring zou zijn. Want 'miraculeus'.
Met de nadruk op 'zou zijn'.
Maar je hebt dit zelf gezegd in het verleden, Haushofer. En nu leek het erop dat je het aan het ontkennen was. Dat vond ik erg raar.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, niet "bij voorbaat", maar na het onderzoeken van de hypothese. De conclusie is inderdaad dat het niet wetenschappelijk is.
Je gebruikt wéér "jij weet net zo goed" en "bij voorbaat". Dat eerste is een drogreden, dat tweede is zoals ik uitleg niet waar. Het lijkt bijna alsof je de term niet snapt.
Tja, dat hoorde ik ook van de voorganger: "het moet nog komen, zoekt en gij zult vinden, bidt en u zal opengedaan worden".quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:41 schreef Dusthor92 het volgende:
Om verder op je post in te gaan: waarom maakt de een wel zoiets mee en de ander niet? Ik heb geen idee. Dat voelt voor mij ook oneerlijk ofzo. Het liefst zou ik willen dat iedereen zo iets mee zou maken of dat ik een ander door mijn ogen kon laten kijken van toen dat moment.
Misschien moet het moment voor jou nog komen, of is het er geweest en heb je het niet herkent, of misschien is het je al overkomen, maar moet het nog een diepere betekenis krijgen door iets wat nog moet gebeuren in je leven? Ik heb echt geen idee.
Ik denk dus dat hoe skeptisch je ook bent, je altijd de deur op een kier moet laten staan voor mocht het op je pad komen. En wat heb je daar mee te verliezen? Helemaal niets toch? En misschien heb je er wel heel veel mee te winnen.
Volgens mij is het terug te voeren op de evangelische perceptie. Mensen die geloven in waanideeën, gaan gevolgen van die ideeën ook echt zien.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:41 schreef Dusthor92 het volgende:
Om verder op je post in te gaan: waarom maakt de een wel zoiets mee en de ander niet?
Zonder expliciete links kan ik hier niets mee. Maar om antwoord te geven op je vragen:quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar je hebt dit zelf gezegd in het verleden, Haushofer. En nu leek het erop dat je het aan het ontkennen was. Dat vond ik erg raar.
1 Ja, natuurlijk. Er zijn legio wetenschappelijke theorieën en hypothesen die onjuist bleken te zijn. Donkere materie is bijvoorbeeld een wetenschappelijke hypothese die (deels of volledig) overbodig blijkt te zijn als onze zwaartekrachtstheorie aangepast moet worden.quote:1 Kan volgens jou iets wetenschappelijk zijn, maar onwaar?
2 En kan iets onwetenschappelijk zijn, maar waar?
3 Kan dit door de tijd heen veranderen? Bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe observaties.
4 Waar baseer je je antwoorden op?.Heb je er voorbeelden van?
5 Hoe beïnvloedt dit de manier waarop je zelf de wereld benadert?
Maar is mijn geval een waan ook een waan als 2 anderen exact hetzelfde onmogelijke hebben waargenomen?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij is het terug te voeren op de evangelische perceptie. Mensen die geloven in waanideeën, gaan gevolgen van die ideeën ook echt zien.
Overigens valt er tegen de waan niet te vechten.
Bij dat soort verhalen (die ik overigens niet wil degraderen) moet ik altijd denken aan Derren Brown,quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:41 schreef Dusthor92 het volgende:
Jaren later, hetzij alleen, heb ik op een andere manier een soortgelijke ervaring gehad. Voor een ander zou het misschien betekenisloos zijn, maar voor mij op dat moment raakte het de kern van mijn ziel en bestaan. Sindsdien wil ik niet eens meer pogen om er een andere verklaring voor God in te zien. Ik ben simpelweg overtuigd. Niemand gaat mij ooit nog op andere gedachte brengen.
Zie mijn post hierboven.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bij dat soort verhalen (die ik overigens niet wil degraderen) moet ik altijd denken aan Derren Brown,
https://www.dailymotion.com/video/x2f9uw9
Dat je dit soort ervaringen kunstmatig kunt opwekken betekent niet automatisch dat ze altijd volledig rationeel zijn te verklaren, maar het maakt mij persoonlijk erg sceptisch
Deze verhalen zijn legio; bewegende beelden van Maria met talloze getuigen, verschijningen van maria in de lucht met talloze getuigen, het zonnewonder van Fatima waarbij de zon op en neer stuiterde, etc.etc.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:03 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Maar in mijn geval een waan ook een waan als 2 anderen exact hetzelfde onmogelijke hebben waargenomen?
Dat is dus de vraag, maar nogmaals, zonder details (die je ook niet hoeft te leveren; ik heb geen behoefte om je te overtuigen van wat anders) is dit niet te zeggenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:05 schreef Dusthor92 het volgende:
Het is niet anders te verklaren dan dat het “een wonder” (van God, in mijn ogen) was.
Dat bedoel ik met: "perceptie".quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:05 schreef Dusthor92 het volgende:
Het is niet anders te verklaren dan dat het “een wonder” (van God, in mijn ogen) was.
Haushofer, je stelt echt de goede vragen. Echt waarquote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Deze verhalen zijn legio; bewegende beelden van Maria met talloze getuigen, verschijningen van maria in de lucht met talloze getuigen, het zonnewonder van Fatima waarbij de zon op en neer stuiterde, etc.etc.
De vraag is allereerst hoe "exact hetzelfde" de ervaring was, en de tweede vraag is hoe zo'n meervoudige getuigenis de bewering daadwerkelijk betrouwbaar maakt. Dat laatste is overigens een vraagstuk uit de Bayesiaanse inferentie waar nogal wat controverse over is![]()
Maar goed, ik ken de context verder niet, en ik kan me voorstellen dat dergelijke ervaringen heel bijzonder zijn. Ik heb zelf ook wel eens het gevoel gehad "door God aangeraakt te zijn", wat een erg emotionele ervaring was.
[..]
Dat is dus de vraag, maar nogmaals, zonder details (die je ook niet hoeft te leveren; ik heb geen behoefte om je te overtuigen van wat anders) is dit niet te zeggenIk laat alleen zien hoe ik er persoonlijk in sta.
Ja, ik snap wat je bedoeld. Maar nee, die ondubbelzinnigheid van interpretatie is er niet meer voor mij.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met: "perceptie".
(Ik kan wel weer het ouwe liedje over Germanen, onweer e.d. ophoesten, maar je weet waar ik naar toe wil....)
Ik vind het fijn voor je.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:34 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik zou echt willen dat ik je kon laten zien en voelen wat wij voelden en zagen op dat moment, ook binnen de context van die periode. Het is namelijk niet uit te leggen. De beste beeldvorming die ik kan geven is letterlijk en figuurlijk het licht zien. Zien dat we allemaal onderdeel zijn van een groter geheel, en dat we na dit leven ergens anders heen gaan. En nee we waren niet aan de drugs ofzo 🤣 Ik was 16, 17 ofzo en ik was met 2 volwassen op pad.
Ik kan het niet uitleggen en ik merk ook dat ik er verdrietig van wordt om deze ervaring te willen verklaren aan iemand, terwijl ik dat nooit ga kunnen. Het is eigenlijk het meest kostbare bezit dat ik heb en ik probeer het in een discussie te gebruiken, terwijl ik weet dat het daarvoor niet bedoeld is.
Bedankt.quote:
Bedankt voor je antwoorden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zonder expliciete links kan ik hier niets mee. Maar om antwoord te geven op je vragen:
[..]
1 Ja, natuurlijk. Er zijn legio wetenschappelijke theorieën en hypothesen die onjuist bleken te zijn. Donkere materie is bijvoorbeeld een wetenschappelijke hypothese die (deels of volledig) overbodig blijkt te zijn als onze zwaartekrachtstheorie aangepast moet worden.
2 Ja, ook dat kan. Ik kan beweren dat kabouters mijn schoenen verstoppen. Dat is geen wetenschappelijke hypothese (ik neem aan dat je dat bedoeld), maar er is een geringe kans dat het waar is. Paranormale verschijnselen worden dikwijls pseudowetenschappelijk onderzocht en "verklaard", maar dat betekent niet bij voorbaat dat paranormale fenomenen allemaal wanen zijn. Misschien hebben we ook nog niet de juiste theoretische tools om deze fenomenen "wetenschappelijk" te verklaren.
3 Ja, want wat we nu bijvoorbeeld "bovennatuurlijk" noemen kan in verloop van tijd "natuurlijk" worden. Zo zouden elektromagnetische velden in de middeleeuwen bijvoorbeeld volslagen magie zijn en dus bovennatuurlijk, omdat er geen kader was om het in te verklaren.
4 Zie 1,2,3
5 Bovenstaande heeft mij vooral (1) het belang van Bayesiaanse inferentie laten inzien, en (2) laat me inzien dat de wetenschappelijke methode niet heilig is. Maar het is de meest betrouwbare methode om kennis te vergaren op natuurwetenschappelijk gebied. Kijk maar naar de successen uit het verleden. Die zouden volstrekt onverklaarbaar zijn als die methode niet zou deugen. Maar de methode is ook niet in steen gebeiteld; ze ontwikkelt zich met wetenschappelijke inzichten mee.
Dus wat betreft God: je zult überhaupt eerst het concept wetenschappelijk moeten definiëren. En bij al dat soort definities vind ik de argumenten ervoor zwak. Dus niet "bij voorbaat", zoals jij telkens foutief en gemakzuchtig veronderstelt.
"I wish for you my friend, this happiness that I've found"....."quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:47 schreef Dusthor92 het volgende:
Ik ben niet bijzonder ofzo omdat ik het gezien heb en een ander niet, en het dus “speciaal voor mij” was.
Het is speciaal voor iedereen. In mijn ogen ben jij daarin ook gezegend.
Wow.. wat weet je hier een toepasselijke post op te makenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:52 schreef blomke het volgende:
[..]
"I wish for you my friend, this happiness that I've found"....."
Mijn Joodse humor....quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:57 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Wow.. wat weet je hier een toepasselijke post op te maken
quote:
Ach kom. Je bent net zoals ik. Wanhopig zoekend naar houvast.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:01 schreef Dusthor92 het volgende:
Door jouw humor heb ik de afgelopen paar minuten achterover op de bank gezeten, naar het plafond starend, mezelf afgevraagd waarom ik me in godsnaam als zo’n klootzak gedraag.
Tuurlijk, maar dan nog.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ach kom. Je bent net zoals ik. Wanhopig zoekend naar houvast.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |