Voor de auteur en zijn publiek een fundamentele realiteit, geschreven in een taal vol symbolen en verwijzingen naar eerder genoemde geschriften, die voor de toehoorder duidelijk maakte wat de auteur bedoelde. Uiteraard zit er een goed versus kwaad element in, echter één gebonden aan die specifieke tijd: de Romeinse keizerscultus, met bijkomende onderdrukking jegens degenen die dat weigerden te volgen, versus de prille joods-christelijke gemeente in dat Rijk.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:22 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Maar acht jij de beschrijving van de Apocalypse een fundamentele realiteit, dat het echt is gebeurd, of dat het symboliek is die de machtsstrijd tussen goed en kwaad weergeeft of hecht je weinig waarde aan het geschrift? Dat is mij namelijk niet duidelijk.
Maar toch wel toekomstverwachtingen?quote:Op zondag 11 juni 2023 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor de auteur en zijn publiek een fundamentele realiteit, geschreven in een taal vol symbolen en verwijzingen naar eerder genoemde geschriften, die voor de toehoorder duidelijk maakte wat de auteur bedoelde. Uiteraard zit er een goed versus kwaad element in, echter één gebonden aan die specifieke tijd: de Romeinse keizerscultus, met bijkomende onderdrukking jegens degenen die dat weigerden te volgen, versus de prille joods-christelijke gemeente in dat Rijk.
Als historisch en literair document vind ik het buitengewoon interessant; dat het 'toekomstvoorspellingen' zou bevatten werp ik verre van mij.
Maar toekomstverwachtingen zijn dan ook iets anders dan voorspellingen.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:40 schreef Ripples het volgende:
[..]
Maar toch wel toekomstverwachtingen?
Als het boek geschreven is om hoop te geven dan moet het toch ook iets zeggen over de toekomst die verwacht werd?
Ik denk dan vooral aan de laatste hoofdstukken van Openbaringen.
Ja even ter verduidelijking. Dank!quote:Op zondag 11 juni 2023 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar toekomstverwachtingen zijn dan ook iets anders dan voorspellingen.
Deuteronomium heeft he-le-maal niets te maken met Openbaring.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er wordt ontzettend veel gespeculeerd over wat het merteken van het beest is, maar meestal betreft dat simpelweg giswerk, dingen die niet door de bijbel zelf worden uitgelegd.
Om te weten waar een 'teken aan de hand of aan het voorhoofd' naar verwijst, moeten we eerst kijken naar wat de bijbel daar zelf over te zeggen heeft.
Zo lezen we in Deuteronomium 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!
5Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.
6Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.
7U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.
8U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.
En in Deuteronomium 11:
18 Daarom moet u deze woorden van mij in uw hart en in uw ziel prenten. Bind ze als een teken op uw hand, en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.
19En leer ze aan uw kinderen door erover te spreken als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat;
20en schrijf ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten,
21opdat uw dagen en de dagen van uw kinderen in het land waarvan de HEERE uw vaderen gezworen heeft het hun te geven, zo talrijk worden als de dagen dat de hemel boven de aarde staat.
Dus God heeft een teken dat aan onze hand en in ons voorhoofd moet staan, en dat is Zijn woord, Zijn geboden, Zijn wetten.
Ook een 'beest' moet aan de hand van de bijbel worden gedefinieerd. We komen vergelijkbare beesten in Openbaringen en Daniel tegen. In Daniel 7 lezen we:
17Die grote dieren, die vier in getal zijn, zijn vier koningen, die uit de aarde zullen opstaan.
Later in Daniel lezen we dat deze koningen ook gehele koninkrijken, wereldrijden vertegenwoorden, zoals de Meden en Perzen en de Grieken:
Daniel 8:
20De ram met de twee hoorns die u gezien hebt, dat zijn de koningen van Medië en Perzië.
21En de harige geitenbok is de koning van Griekenland, en de grote hoorn die tussen zijn ogen zat, dat is de eerste koning.
Een dier of beest in bijbelprofetie is dus een symbool voor een koning of koninkrijk.
Het 'teken van het beest' (dat dezelfde karakteristieken heeft als de 4 beesten in Daniel 7) is dus het geheel aan 'woorden' oftewel wetten en geboden van een bepaald koninkrijk op de aarde.
Dat koninkrijk wordt pas vernietigd bij de terugkeer van Christus.
Het 'binden aan de handen en het voorhoofd' moet dus niet letterlijk worden gezien, maar als een symbool voor gehoorzaamheid aan die wetten.
De tekst zegt dus dat er een koninkrijk op zal staan dat wetten en geboden zal introduceren die indruisen tegen Gods wetten en geboden, en dat er sancties zullen staan op het overtreden van deze wetten, specifiek economische.
Let op dat de wet van God aan de hand EN in het voorhoofd moet staan. Dus in je denken en je handelen.
Het beest is echter al tevreden als je het alleen aan je hand hebt (aan de hand OF het voorhoofd), dus ook al ben je het er niet mee eens maar je gehoorzaamt toch, is die macht al tevreden.
Een uitleg die geen rekening houdt met dit soort parallelle teksten, is pure speculatie en eisegese.
Dit gedeelte is dan toch pure speculatie? Hoe kom je daarop? Het ligt toch voor de hand dat de tekst betrekking heeft op het Romeinse rijk.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat koninkrijk wordt pas vernietigd bij de terugkeer van Christus.
Daar gaat de tekst inderdaad ook over.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:45 schreef Ripples het volgende:
[..]
Dit gedeelte is dan toch pure speculatie? Hoe kom je daarop? Het ligt toch voor de hand dat de tekst betrekking heeft op het Romeinse rijk.
Nee, dat ligt niet voor de hand.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:45 schreef Ripples het volgende:
[..]
Dit gedeelte is dan toch pure speculatie? Hoe kom je daarop? Het ligt toch voor de hand dat de tekst betrekking heeft op het Romeinse rijk.
Ja ik weet het. Ik moest vroeger met bijbelstudie naar deze films kijken. https://en.wikipedia.org/wiki/A_Thief_in_the_Night_(film_series)quote:Op zondag 11 juni 2023 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar gaat de tekst inderdaad ook over.
Dat het zou reppen over een rijk duizenden jaren in de toekomst is zo'n fijne erfenis van Augustinus en z'n maatjes.
Gretig opgeslokt, overigens, door een keur aan protestanten. Met als bijzondere uitzondering Luther.
Ja, het herleefde keizerrijk van Nero Redivisius.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dat ligt niet voor de hand.
Er zijn een heleboel teksten die aangeven dat God persoonlijk een einde zal maken aan deze macht.
Zo lees je bijv. in Openbaringen 20:
11En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.
12En Zijn ogen warenals een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele diademen. Hij had een Naam, die opgeschreven was, en die niemand kent dan Hijzelf.
13En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God.
14En de legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos.
15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.
16Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze Naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren.
17En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.
19En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.
Openbaringen 17 en 18 geven er meer details over. Maar ook het boek Daniel.
Openbaringen en Daniel vertellen beide over deze macht. Je kunt hem identificeren aan de hand van zijn karakteristieken en de tijdsperioden die ermee worden geassocieerd. Dat zijn 1260 dagen, 42 maanden, en 'een tijd, tijden en een halve tijd' (te lezen als 1 jaar, 2 jaar en een half jaar, dus 3,5 jaar). Dit is een tijdsperiode waarin deze macht een sterke vervolgende rol heeft.
Daniel beschrijft dat er na Rome nog een rijk zal opstaan, dat 'anders is' dan de vorige rijken.
25Woorden tegen de Allerhoogste zal hij spreken,
de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten.
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,
en zij zullen in zijn hand worden overgegeven
voor een tijd, tijden en een halve tijd.
26Daarna zal het gerechtshof zitting houden: men zal hem zijn heerschappij ontnemen,
hem verdelgen en volledig vernietigen.
Dus we hebben in Daniel de tijdsperiode en zoals ik hierboven al aangaf, het feit dat deze de macht erop uit is de 'wetten en tijden' te veranderen. Dat is dus een verwijzing naar het merkteken.
Deze macht zal blijven 'tot het gerechtshof zitting houdt'.
Dit is natuurlijk geen menselijk gerechtshof, maar het goddelijke gerecht.
Zo lezen we in hetzelfde hoofdstuk dat dit koninkrijk zal worden vervangen door het koninkrijk van God, gesymboliseerd door een rots die op de aarde inslaat en de hele aarde overneemt.
Wat mij betreft is er geen twijfel over mogelijk dat deze macht zal blijven tot de terugkomst van Christus en de dag des oordeels. Het staat er letterlijk.
Tja. Blijkbaar gaf het boek vooral valse hoop en is er helemaal niets van de verwachting uitgekomen. Jammer. Net als Jezus faalde ook de messias die later kwam Simon Bar Kochba.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel teksten die aangeven dat God persoonlijk een einde zal maken aan deze macht.
Zo lees je bijv. in Openbaringen 19:
11En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.
12En Zijn ogen warenals een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele diademen. Hij had een Naam, die opgeschreven was, en die niemand kent dan Hijzelf.
13En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God.
14En de legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos.
15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.
16Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze Naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren.
17En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.
19En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.
Openbaringen en Daniel vertellen beide over deze macht. Je kunt hem identificeren aan de hand van zijn karakteristieken en de tijdsperioden die ermee worden geassocieerd. Dat zijn 1260 dagen, 42 maanden, en 'een tijd, tijden en een halve tijd' (te lezen als 1 jaar, 2 jaar en een half jaar, dus 3,5 jaar). Dit is een tijdsperiode waarin deze macht een sterke vervolgende rol heeft.
Daniel beschrijft dat er na Rome nog een rijk zal opstaan, dat 'anders is' dan de vorige rijken.
Hij zal erop uit zijn
26Daarna zal het gerechtshof zitting houden: men zal hem zijn heerschappij ontnemen,
Dus we hebben in Daniel de tijdsperiode en zoals ik hierboven al aangaf, het feit dat deze de macht erop uit is de 'wetten en tijden' te veranderen. Dat is dus een verwijzing naar het merkteken.
Zo lezen we in hetzelfde hoofdstuk dat dit koninkrijk zal worden vervangen door het koninkrijk van God, gesymboliseerd door een rots die op de aarde inslaat en de hele aarde overneemt.
Wat mij betreft is er geen twijfel over mogelijk dat deze macht zal blijven tot de terugkomst van Christus en de dag des oordeels. Het staat er letterlijk.
Dat bedoel ik dan ook.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben geen adventist maar een Zevendedagsadventist.
Is Christus al teruggekomen dan? Of komt hij niet meer?quote:Op zondag 11 juni 2023 23:08 schreef Ripples het volgende:
[..]
Tja. Blijkbaar gaf het boek vooral valse hoop en is er helemaal niets van de verwachting uitgekomen. Jammer. Net als Jezus faalden ook de messias die later kwam Simon Bar Kochba.
Waar lees jij overigens 'letterlijk' dat Jezus terugkomt in Openbaringen?
Dat is wel wat de oorspronkelijke auteur verwachtte.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is Christus al teruggekomen dan? Of komt hij niet meer?
Ik lees dat in bijv. Openbaringen 19 wat ik hierboven al citeerde.
Ik denk dat Jezus nooit is terugkomen en ook nooit terug gaat komen. Dood is dood. Wel is het zo dat er anderen zijn gekomen met de titel 'Christus' 'Gezalfde' 'Messias' zoals Simon Bar Kochba.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is Christus al teruggekomen dan? Of komt hij niet meer?
'quote:Ik lees dat in bijv. Openbaringen 19 wat ik hierboven al citeerde. Daar wordt dat toch vrij uitvoerig in beschreven.
De ruiter heet het Woord van God, wie kan dat anders zijn? Zie Johannes 1.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:28 schreef Ripples het volgende:
[..]
Ik denk dat Jezus nooit is terugkomen en ook nooit terug gaat komen. Dood is dood. Wel is het zo dat er anderen zijn gekomen met de titel 'Christus' 'Gezalfde' 'Messias' zoals Simon Bar Kochba.
[..]
'
Dat je de ruiter op het witte paard als Jezus ziet vind ik allemaal prima en ik vind het mooi dat je dat gelooft. Maar je had het over letterlijk. En het staat gewoon niet letterlijk in Openbaringen. Je zit dan ook nog met het probleem dat de schrijver van het boek Jezus 2x tegelijkertijd ziet. Als het lam dat de zegelt opent en als de ruiter op het witte paard.
Theologie is al een tijdje niet enkel meer een kerkelijke opleiding.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De ruiter heet het Woord van God, wie kan dat anders zijn? Zie Johannes 1.
Er zijn inderdaad meerdere manieren waarop Jezus wordt beschreven. Waarom is dat een probleem?
Ik lees dat die ruiter de heidenen komt slaan. Dat het hemelse leger Hem volgt. Dat de vogels het vlees zullen eten. Dit zijn dingen die op de aarde plaatsvinden.
Ik vind dat letterlijk. Het hoeft er niet in Jip an Janneke taal te staan voor mij om dat letterlijk te noemen.
Maar goed, als je niet in de wederopstanding gelooft, dan ook niet in een terugkeer.
Had jij geen theologie gestudeerd? Heb je daar geleerd dat er geen wederopstanding was of is dat simpelweg je persoonlijke overtuiging?
Teksten als deze lezende en het andere kan me niet aan de indruk onttrekken dat het echt raakvlakken heeft met de voorchristelijke natuur religie.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zo lees je bijv. in Openbaringen 19:
Hij zal erop uit zijn
Dus we hebben in Daniel de tijdsperiode en zoals ik hierboven al aangaf, het feit dat deze de macht erop uit is de 'wetten en tijden' te veranderen. Dat is dus een verwijzing naar het merkteken. De issue is Gods geboden.
Het probleem is niet dat Jezus twee keer wordt omschreven. Het probleem is dat Johannes het lam en de ruiter tegelijkertijd ziet. Als het Lam Jezus is en de ruiter is ook Jezus dan ziet Johannes op hetzelfde moment twee Jezussen. Dat lijkt mij een probleem. Jezus verbreekt de zegels. Jezus geeft opdracht aan de ruiters uit te rijden. De ruiter is dus duidelijk Jezus niet.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik lees dat die ruiter de heidenen komt slaan. Dat het hemelse leger Hem volgt. Dat de vogels het vlees zullen eten. Dit zijn dingen die op de aarde plaatsvinden.
Ik vind dat letterlijk. Het hoeft er niet in Jip an Janneke taal te staan voor mij om dat letterlijk te noemen.
Maar goed, als je niet in de wederopstanding gelooft, dan ook niet in een terugkeer.
Had jij geen theologie gestudeerd? Heb je daar geleerd dat er geen wederopstanding was of is dat simpelweg je persoonlijke overtuiging?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |