abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210081114
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 14:03 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
[..]
Daar wonen ook geen miljoenen mensen
En waarom niet? Omdat het klimaat daar de mensheid nou niet echt gunstig gezind is.
pi_210081385
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 14:05 schreef HeatWave het volgende:

[..]
There are about 2.5 million people who live in the Sahara Desert.
Touché, had ik niet verwacht
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210082728
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 13:58 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
Daar in Las Vegas en Phoenix moeten ze niet zo zeuren, deze steden zijn bewust gebouwd midden in de woestijn. Tja en als er dan een hittegolfje voorbij komt wordt het natuurlijk wat warmer dan elders, en maar klagen dat de hitte niet te harden is.

In de Sahara klaagt niemand over de hitte.
Uhm, laatst was het in een stad in het noorden van de Sahara bijna 40 graden 's nachts, daar werd echt wel geklaagd. En een temp record met een paar graden Celsius in een keer breken is ook echt wel opmerkelijk, waar het record ook gezet wordt.
pi_210082855
Er blijft wel erg veel media-aandacht voor. In Nederland verbaast het me niet zo, maar je ziet het ook in Frankrijk. Daar gaat het in Le Monde zelfs over hitte in Irak. Wat is daar het nut van? In Frankrijk bijvoorbeeld is het in grote delen van het land gewoon rotweer. Dan leeft die hitte in nota bene een land waar je niet eens normaal naar toe kan, toch niet?
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_210091376
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 16:51 schreef core2duo het volgende:
Er blijft wel erg veel media-aandacht voor. In Nederland verbaast het me niet zo, maar je ziet het ook in Frankrijk. Daar gaat het in Le Monde zelfs over hitte in Irak. Wat is daar het nut van? In Frankrijk bijvoorbeeld is het in grote delen van het land gewoon rotweer. Dan leeft die hitte in nota bene een land waar je niet eens normaal naar toe kan, toch niet?
Tja klimaatverandering door invloed van de mens kan niet meer ontkent worden dan maar er aandacht aan schenken en hopen dat we als mensheid wat meer gaan nadenken over de gevolgen van onze leefstijl.

Het is toch niet normaal dat we als mensheid zoveel van de fragiele natuur vernietigen en we denken hiermee door te kunnen gaan of niet?
pi_210099256
En toch blijven wappies ontkennen dat het klimaat verandert. Daar kan ik echt niet bij |:)
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  donderdag 3 augustus 2023 @ 09:48:57 #257
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210141452
Ondertussen in Zuid-Amerika, waar het nu winter is...
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210141528
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 16:51 schreef core2duo het volgende:
Waar denk je dat die mensen op een gegeven moment naartoe vertrekken? Alles komt richting Europa.
  Moderator dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:15:10 #259
8781 crew  Frutsel
pi_210258182
twitter
pi_210294091
twitter
  Moderator woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:04 #265
8781 crew  Frutsel
pi_210304894
https://www.gooieneemland(...)e&utm_medium=organic

quote:
Turkije heeft een nieuw landelijk hitterecord in handen. Het werd dinsdag maar liefst 49,5 graden Celsius in de provincie Eskisehir. Zo'n hoge temperatuur werd nog nooit eerder in het land gemeten.
pi_210485804
@ludovico
We hadden het een poosje geleden over carbon credits. Ik noemde dat er nogal wat gaten in het systeem zaten. Hier een paar recente items daarover, die de problemen blootleggen waar ik op doelde:

https://unearthed.greenpeace.org/2022/05/02/carbon-offsetting-market-climate/

quote:
Payments for carbon offsets routinely end up in the hands of middlemen instead of the conservationists they are designed to fund.

A joint investigation by Unearthed and SourceMaterial found brokers buying carbon credits from forestry projects in poorer countries and selling them on to consumers and companies, including airlines and oil firms, at inflated prices.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.ade3535

quote:
Reducing emissions from deforestation and forest degradation (REDD) projects are intended to decrease carbon emissions from forests to offset other carbon emissions and are often claimed as credits to be used in calculating carbon emission budgets. West et al. compared the actual effects of these projects with measurable baseline values and found that most of them have not reduced deforestation significantly, and those that did had benefits substantially lower than claimed (see the Perspective by Jones and Lewis). Thus, most REDD projects are less beneficial than is often claimed. —H. Jesse Smith
https://www.theguardian.com/environment/2023/aug/24/carbon-credit-speculators-could-lose-billions-as-offsets-deemed-worthless-aoe

quote:
The credits are often generated on the basis they are contributing to climate change mitigation such as stopping tropical deforestation, tree planting and creating renewable energy projects in developing countries. Proponents say they need to massively increase in size and scale to help meet the Paris agreement to limit global heating.

But repeated scandals about their true impact and a crackdown from regulators on claims of “carbon neutrality” have meant that demand and prices for offsetting have slumped, with signs that some carbon credit traders are writing off investments that would have been worth hundreds of millions of dollars as recently as last year.
pi_210552187
Inmiddels is El Niño klaar met warmlopen en is met het serieuze renwerk begonnen:

:{

* brokjespoes vindt het er niet echt fijn uitzien
* brokjespoes is geloof ik tevens een beetje vergeten hoe je hier ook alweer plaatjes doet
* brokjespoes doet maar of het plaatje te eng is om zichtbaar op het forum te zetten

:@

* brokjespoes schaamt zich eigenlijk dood hahaha
pi_210780819
pi_210818247
Er gaan ook weer vele hitterecords gebroken worden in oktober.

700 in Europa schijnbaar al:
twitter

twitter

twitter
pi_210818310
Ook wel te verwachten, vrijwel overal op de wereld is het op dit moment warmer dan normaal, er zijn niet of nauwelijks plekken op dit moment waar het koeler is dan normaal, en dat is op zichzelf ook niet normaal. Zowel de temp boven land, als de zeewater temperaturen, zitten boven de gemiddeldes, zeker de laatste zitten er flink boven. En dan moeten de effecten van El Nino nog beginnen. Komende 12-18 maanden worden maanden met vele hitte records, en ook droogtes, branden en overstromingen.

twitter
pi_210821125
twitter
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:03:52 #273
8781 crew  Frutsel
pi_210822394
quote:
Japan experiences hottest September on record

Japan experienced its warmest September on record in 2023, with a national monthly temperature that was 2.66 °C (4.79 °F) higher than the standard. The record-breaking temperatures were particularly pronounced in the eastern and western regions of the country.

In September 2023, Japan recorded its hottest September in history, as confirmed by the Japan Meteorological Agency (JMA). The national monthly average temperature for September was 2.66 °C (4.79 °F) above the norm, greatly surpassing the previous record for September of 1.51 °C (2.72 °F) set in 2012. Notably, eastern and western regions of Japan also experienced their warmest September since records began in 1946.

The JMA characterized the extreme September temperatures as “unbelievably very rare.” The unusual heat was distributed across the country, but it was particularly intense in the eastern and western regions. In eastern Japan, the monthly average temperature anomaly for September was +3.1 °C (+5.58 °F), while it was +2.3 °C (+4.14 °F) in western Japan.

The Pacific side of western Japan witnessed lower-than-usual levels of precipitation in September, as it was less influenced by fronts and cyclones. This dry condition also contributed to the elevated temperatures.

In addition to the atmospheric temperatures, sea surface temperatures near the Japanese coast reached record levels for September. The confluence of these factors resulted in an unusually high national monthly average temperature for the month.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:45:07 #274
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210823630
In veel landen warmste oktoberdag ooit in deze periode.

twitter
pi_210823648
Als september daadwerkelijk 1.9C boven pre-industrial temperatures was, is dat dan de eerste maand ooit dat het boven de 1.5C zat? Ben wel benieuwd of dat nog vaker gaat gebeuren dan komende 12-18 maanden, en of het doel temperatuur-doel van het Parijs-akkoord dan nog wel haalbaar is.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:51:53 #276
38496 Perrin
pi_210823673
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 16:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als september daadwerkelijk 1.9C boven pre-industrial temperatures was, is dat dan de eerste maand ooit dat het boven de 1.5C zat? Ben wel benieuwd of dat nog vaker gaat gebeuren dan komende 12-18 maanden, en of het doel temperatuur-doel van het Parijs-akkoord dan nog wel haalbaar is.
Ja dat moeten de komende maanden uitwijzen.
pi_210830993
September was bizar warm wereldwijd:
twitter
pi_210831011
Juni tot september was ~1.5C warmer dan pre-industrial levels. Maar in een 'normaal' jaar wat 1.5C warmer is dan pre-industrial, is het in de zomer (van het noordelijk halfrond) ~1.3C warmer, en in de winter 1.7C warmer. Denk niet dat er komende winter een elfstedentocht in zit.

twitter
pi_210840789
twitter
pi_210843577
En om even in perspectief te plaatsen hoe warm september wereldwijd was, dat is toch wel een bizarre jump:

twitter
  maandag 9 oktober 2023 @ 16:26:23 #281
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210893810
twitter
pi_211031810
pi_211034750
Deze grafiek gaan we nog veel zien de komende tijd.

twitter
pi_211036994
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 23:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Deze grafiek gaan we nog veel zien de komende tijd.

[ afbeelding ]

[ twitter ]
Ik vind het een flutgrafiek waarmee de mensen die graag door blijven vervuilen kunnen zeggen dat we nog een flinke weg te gaan hebben om op de oppervlakte van eerdere pieken uit te komen. ;)
pi_211037560
Kijk eens goed naar de laatste piek in de eerste afbeelding. De hoogste piek lag onder de 0.3. De laatste 3 jaar is het gestegen tot 1.4.
pi_211037702
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 10:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kijk eens goed naar de laatste piek in de eerste afbeelding. De hoogste piek lag onder de 0.3. De laatste 3 jaar is het gestegen tot 1.4.
Ik kijk goed maar vind het maar een vreemde afgeleide van de grafiek die hij daarboven plaatst. Waarbij het mijns inziens ook een vreemde vergelijking wordt, omdat bij het aflopen van de ijsttijd 20.000 jaar geleden natuurlijk het smeltpunt van ijs bepaalde dat het een hele tijd niet echt warmer werd, maar wel al deze warmte in het vele landijs is gaan zitten om dit te smelten is waardoor de zeespiegel 125 meter gestegen is.
pi_211038064
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik kijk goed maar vind het maar een vreemde afgeleide van de grafiek die hij daarboven plaatst. Waarbij het mijns inziens ook een vreemde vergelijking wordt, omdat bij het aflopen van de ijsttijd 20.000 jaar geleden natuurlijk het smeltpunt van ijs bepaalde dat het een hele tijd niet echt warmer werd, maar wel al deze warmte in het vele landijs is gaan zitten om dit te smelten is waardoor de zeespiegel 125 meter gestegen is.
Het gaat om de balans tussen energie die opgenomen wordt en uitgestraald/weerkaatst wordt, niet zozeer om de temperatuur (al is dat uiteindelijk wel waar die energie uiteindelijk ook naar toe gaat). Oftewel, er gaat nu ook veel meer energie in oa landijs zitten.
Zeeen waar normaliter zee-ijs is nemen ook meer energie op als er geen ijs is (donker water neemt veel meer energie op dan weerkaatstend wit ijs). Leon Simons beargumenteert dat sulfaat aerosolen in oa brandstof van schepen ook behoorlijk wat energie weerkaatsten, en dat dat nu dus ook opgenomen wordt sinds de hoeveelheid sulfaat in die brandstoffen flink is verlaagd sinds een paar jaar.
In een stabiel klimaat, is die energie flux redelijk in balans, maar de laatste 3 jaar is die enorm omhoog geschoten. Volgens mij is die toename niet te verklaren met alleen aerosolen, en ook niet met minder zee-ijs, ook El Nino speelde geen rol afgelopen jaren. En zo'n plotselinge grote toename is niet natuurlijk. Dus waar komt het vandaan?
En uiteindelijk moet die energie ergens naar toe, dus hogere temperaturen, en dan kan men vergeten om onder +1.5C te kunnen blijven.
pi_211038649
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 11:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

. Volgens mij is die toename niet te verklaren met alleen aerosolen, en ook niet met minder zee-ijs, ook El Nino speelde geen rol afgelopen jaren. En zo'n plotselinge grote toename is niet natuurlijk. Dus waar komt het vandaan?
En uiteindelijk moet die energie ergens naar toe, dus hogere temperaturen, en dan kan men vergeten om onder +1.5C te kunnen blijven.
De zwarte lijntjes in figuur 7.6 bij het ipcc zijn toch de fout marges, bij het cooling effect van de aerosolen is dit flink , het zou wel een flinke bijdrage kunnen zijn. Verder zie ik die 1.5 graden als niets meer dan een politiek symbolisch iets om aan te geven dat we wel iets aan onze leefomgeving moeten doen.
pi_211041167
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 12:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De zwarte lijntjes in figuur 7.6 bij het ipcc zijn toch de fout marges, bij het cooling effect van de aerosolen is dit flink , het zou wel een flinke bijdrage kunnen zijn. Verder zie ik die 1.5 graden als niets meer dan een politiek symbolisch iets om aan te geven dat we wel iets aan onze leefomgeving moeten doen.
Dat is het punt ook van Simons, dat het cooling effect van de aerosolen schijnbaar heel groot was. Maar ik wist niet dat dat inderdaad zo groot was. Al zijn die sulfiden die nu uit de brandstoffen van de zeevaart zijn, ook niet de enige aerosolen.
En die 1.5C is niet helemaal uit de lucht gegrepen natuurlijk, maar is inderdaad wel vooral een politiek getal.
Aardig wat hitterecords deze week in Zuid Amerika.
Ook onderweg naar de natste oktober ooit in het VK, het record is van 1903. Kwam een post tegen die er op wees dat warme lucht veel meer vocht kan bevatten, dus buien zijn zwaarder, oftewel niet verwonderlijk dat ook dergelijke records worden gebroken.
Ben benieuwd wat we komend jaar gaan zien, maar geen elfstedentocht ben ik bang.
pi_211043349
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Ben benieuwd wat we komend jaar gaan zien, maar geen elfstedentocht ben ik bang.
Als we dat wel krijgen hebben we waarschijnlijk een koude records topic. :P
pi_211043484
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is het punt ook van Simons, dat het cooling effect van de aerosolen schijnbaar heel groot was. Maar ik wist niet dat dat inderdaad zo groot was. Al zijn die sulfiden die nu uit de brandstoffen van de zeevaart zijn, ook niet de enige aerosolen.
En die 1.5C is niet helemaal uit de lucht gegrepen natuurlijk, maar is inderdaad wel vooral een politiek getal.
Aardig wat hitterecords deze week in Zuid Amerika.
Ook onderweg naar de natste oktober ooit in het VK, het record is van 1903. Kwam een post tegen die er op wees dat warme lucht veel meer vocht kan bevatten, dus buien zijn zwaarder, oftewel niet verwonderlijk dat ook dergelijke records worden gebroken.
Geen elfstedentocht is niet te voorspellen. Veel elfstedentochten zijn gereden in winters die echt waardeloos waren, maar dan uiteindelijk nog een week of drie winter brachten.

Maar goed, de kans neemt met de jaren wel af idd.
  zondag 22 oktober 2023 @ 20:42:05 #292
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_211044884
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2023 18:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als we dat wel krijgen hebben we waarschijnlijk een koude records topic. :P
Er zit vast nog wel ergens een dag bij waarop nog geen matige kou is waargenomen in de gemeten geschiedenis omdat koudegolven die dag hebben weten te ontwijken en dan is er niet veel nodig om op die dag nog een nieuw kouderecord te vestigen. :P
pi_211175222
En we zijn nog niet klaar hoor. Ik vloek of schreeuw zeer zelden tegen een beeldscherm, maar nu ontvlood mij toch even een "Jezus Christus!"

* brokjespoes heeft nog steeds moeite met sommige plaatjes posten, sorry. En nee, t is geen Rickroll, t is gewoon een El Niño-grafiekje
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 09:10:02 #294
8781 crew  Frutsel
  dinsdag 14 november 2023 @ 16:56:26 #295
38496 Perrin
pi_211294946
reiziger: Hé, waar is de 1.5°C-trein?
conducteur: Sorry, hij is 20 minuten geleden vertrokken.
reiziger: Wat? Ik dacht dat ik nog een snel kleiner wordende kans had..
conducteur: Dat is de 2.0°C-trein.
reiziger: Wanneer vertrekt die?
conducteur: Elk moment. Wilt u een kaartje?
reiziger: Hmm. Ik twijfel..
  dinsdag 14 november 2023 @ 21:06:43 #296
38496 Perrin
pi_211297697
twitter
  woensdag 15 november 2023 @ 10:20:14 #297
38496 Perrin
pi_211301505
Gevoelstemperatuur van 58.5 graden Celsius in Rio. Dan moet je maar hopen dat je airco hebt.

bron
  donderdag 16 november 2023 @ 14:35:38 #298
38496 Perrin
pi_211313543
twitter
  vrijdag 17 november 2023 @ 16:37:28 #299
213134 Momo