abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209395921
Om de zolder af te koelen wil ik een bestaande schoorsteen gebruiken om buitenlucht naar binnen te zuigen met een ventilator. Deze schoorsteen (Al ∅90mm) is nu niet in gebruik en is schoon aan de binnenzijde.
Voordat ik ga knutselen heb ik wat vragen:

Hoe zit het met de temperatuur op 9 meter hoogte?
Is dat over het algemeen kouder dan op grondniveau, of boeit dat totaal niet?
Is het een haalbaar plan?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_209395981
Je kan beter afzuigen maar heel veel zal het niet uithalen
pi_209396035
Dakpannen wit schilderen waardoor de zolder niet zo warm wordt en je niet hoeft te koelen. ^O^
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 10:42:14 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209396059
Ik zou er geen wonderen van verwachten, isoleren kan helpen om het langer redelijke goede temperatuur te houden.
Maar als het éénmaal warm is op een zolder dan zou ik van een 80mm ventilator waarmee je lucht verplaatst door de schoorsteen geen wonderen verwachten.
pi_209396081
Ik verwacht ook niet veel van een 90mm fan. Zeker niet als het buiten ook al 30+ is.

Denk dat je eerder aan 300mm ofzo moet denken. En dan alleen vroeg in de ochtend als het buiten nog koel is.
.
pi_209396910
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik zou er geen wonderen van verwachten, isoleren kan helpen om het langer redelijke goede temperatuur te houden.
Maar als het éénmaal warm is op een zolder dan zou ik van een 80mm ventilator waarmee je lucht verplaatst door de schoorsteen geen wonderen verwachten.
Klopt. Ik heb 20cm isolatie maar als de warmte eenmaal in het huis zit dan werkt de isolatie net ff te goed.
Wel een aanzienlijke vertraging weten te realiseren door zonnepanelen te installeren dus de zon schijnt niet meer rechtstreeks op de pannen
pi_209397039
Op west heb ik zonnepanelen en op oost komt een dakkapel, Het dak is al geisoleerd (25 cm). Nu heb ik op oost een velux-venster en je merkt dat daar veel warmte doorkomt itt de rest van het dak.

Zou het misschien schelen als de warme lucht wordt afgezogen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_209397656
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:52 schreef Ridocar het volgende:
Op west heb ik zonnepanelen en op oost komt een dakkapel, Het dak is al geisoleerd (25 cm). Nu heb ik op oost een velux-venster en je merkt dat daar veel warmte doorkomt itt de rest van het dak.

Zou het misschien schelen als de warme lucht wordt afgezogen?
Het zal iets schelen, maar denk dat het verwaarloosbaar is. Afdekken van je dakraam aan de buitenkant gaat denk ik meer helpen.

Waarom neem je niet gewoon een airco?
pi_209400041
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:52 schreef Ridocar het volgende:
Op west heb ik zonnepanelen en op oost komt een dakkapel, Het dak is al geisoleerd (25 cm). Nu heb ik op oost een velux-venster en je merkt dat daar veel warmte doorkomt itt de rest van het dak.

Zou het misschien schelen als de warme lucht wordt afgezogen?
Heb je al een screen geplaatst?

Je hebt van die dingen voor de binnenkant (verduisterd en houd warmte buiten) maar ook een screen voor aan de buitenkant die mee rolt als je het raam open/dicht doet

Soms worden die dingen in sets verkocht, krijg je wat voordeel mee



pi_209401088
Screen binnen zit er al, evenals een warmtewerende folie aan de buitenkant.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')