abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209400590
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:55 schreef Bladergroen het volgende:
In dit kader is dit ook wel lezenswaardig misschien: "Wat doen we met de spullen"
Dank je voor die link. Ja, het hakt er ook emotioneel in. Lees er niet direct ervaring in met een huis leeghalen, terwijl een ouder nog leeft. Juist dat geeft voor mij een *piep*gevoel, alsof ik het nog bestaan van die ouder al aan het ontkennen ben.
pi_209400634
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ach, dat ding is weg en iedereen is blij bij ons. Hoe is het bij jou met je sjieke piano?
Ik houd je op de hoogte.
pi_209400895
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 22:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Daar zie ik alleen maar eiken rommel, haha. Wil daar niet de eettafelset van mijn ouder (deens ontwerper, houtsoort mahonie) tussen zien staan.
Deens ontwerp is best in trek tegenwoordig. Heb je foto’s? Welke regio wonen je ouders?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_209400981
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:37 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Deens ontwerp is best in trek tegenwoordig. Heb je foto’s? Welke regio wonen je ouders?
Dan moet ik toch echt teveel privacy op een openbaar forum mikken, jouw vraag kan achterlangs via pm eventueel.
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 05:36:04 #80
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209405541
Wat is dat toch, dat dit topic allerlei ongepaste reacties opleverd.
Een leuker FOK! begint bij jezelf ! :)
pi_209406782
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 13:18 schreef nils7 het volgende:

[..]
Er zijn ook opkopers, die halen het zelfs leeg voor je maar verwacht daar geen hoge bedragen van.
Sterker nog, als jij eerst zelf een leeghaal ronde doet dan moet je over het algemeen behoorlijk bijbetalen. Ook niet onterecht, het is een dag werk voor een paar man, plus een vrachtwagentje en de kosten voor storten wat een bedrijf wel moet betalen in tegenstelling tot een particulier.

@TS Voor je gemoedsrust een opslagbox huren lijkt me in jouw geval gewoon een must. Misschien zelfs met de ouder samen een selectie maken van wat bewaard moet blijven. Verder inderdaad pogen zoveel mogelijk te verkopen of schenken.

Voor die piano en evt andere top items een handelaar bellen voor een prijsje. Maar zoals ik al vertelde kreeg ik voor design meubilair (Sonja Wasseur) geen cent, zelfs gratis halen deed alleen de kringloop. Terwijl die items dus voor de hoofdprijs wel werden aangeboden.

Maar goed, het kost even tijd om dat te realiseren. Dus huur een opslagbox.
pi_209407245
We hebben geprobeerd de spullen van de overledene moeder te verkopen.
Zij had vele mooie antieke spullen, schilderijen, etc.
Maar niemand was geinteresseerd in de spullen via Marktplaats.
Dan maar via Kringloop laten ophalen.
De schilderijen en tinnen beelden hield ik bij mij, ze konden best wel wat waard kunnen zijn.
pi_209407337
Veel van dat spul is inderdaad compleet waardeloos, spijtig genoeg. Ik probeer bij m'n ouders de boel wat op te ruimen door veel via marktplaats te verkopen. Elektronica in allerlei soorten en maten krijg je wel makkelijk verkocht, maar de rest...
  maandag 5 juni 2023 @ 11:25:46 #84
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209407454
De waarde is vaak emotioneel. Dan weeg je af wat je ervan wilt houden en wat evt. andere belanghebbenden willen hebben. Wat overblijft, moet geen ballast worden, was mijn insteek. Zelf heb ik daarom bijv. niet gekozen voor opslag en/of zelf regelen van eventuele verkoop.

Ik heb al eerder de opkoper/ontruimer genoemd: die schatte m.i. terecht in dat de eventuele verkoop van spullen de kosten van het ontruimen niet zou dekken. We hebben hem dus betaald en dat vond ik volkomen terecht, gezien de beperkte waarde en de twee dagen werk met 4 man.
The love you take is equal to the love you make.
pi_209407488
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:25 schreef Lienekien het volgende:
De waarde is vaak emotioneel. Dan weeg je af wat je ervan wilt houden en wat evt. andere belanghebbenden willen hebben. Wat overblijft, moet geen ballast worden, was mijn insteek. Zelf heb ik daarom bijv. niet gekozen voor opslag en/of zelf regelen van eventuele verkoop.

Ik heb al eerder de opkoper/ontruimer genoemd: die schatte m.i. terecht in dat de eventuele verkoop van spullen de kosten van het ontruimen niet zou dekken. We hebben hem dus betaald en dat vond ik volkomen terecht, gezien de beperkte waarde en de twee dagen werk met 4 man.
Hier soortgelijk ja. Tegelijkertijd overlijden & uit huis plaatsen van oma + opa (dus hele heftige en drukke tijd) en ook nog een huurwoning (dus moest snel leeg). Dus ontruimer gevraagd. Even een rondje door de woning met wat hij inschat aan waarde en kosten en binnen een paar dagen was het leeg, opgeruimd en schoon opgeleverd.
Alles van (emotionele) waarde uiteraard wel zelf meegenomen. Maar een hele zorg minder dat iemand met wandmeubels en bankstellen mag slepen.
  maandag 5 juni 2023 @ 11:39:48 #86
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209407545
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:30 schreef Piles het volgende:

[..]
Hier soortgelijk ja. Tegelijkertijd overlijden & uit huis plaatsen van oma + opa (dus hele heftige en drukke tijd) en ook nog een huurwoning (dus moest snel leeg). Dus ontruimer gevraagd. Even een rondje door de woning met wat hij inschat aan waarde en kosten en binnen een paar dagen was het leeg, opgeruimd en schoon opgeleverd.
Alles van (emotionele) waarde uiteraard wel zelf meegenomen. Maar een hele zorg minder dat iemand met wandmeubels en bankstellen mag slepen.
Mijn tijd en energie was vooral gaan zitten in het uitzoeken en sorteren van alle persoonlijke zaken. En dat was nogal wat, want mijn ouders hadden een enorm archief opgebouwd.

Daarbij zat ook de zoektocht naar allerlei papieren die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis.
  maandag 5 juni 2023 @ 23:08:04 #87
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_209416019
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 13:18 schreef nils7 het volgende:

[..]
Er zijn ook opkopers, die halen het zelfs leeg voor je maar verwacht daar geen hoge bedragen van.
En kijk ook uit, vaak nemen ze de helft mee, en komen de volgende dag dan de rest ... niet ophalen. Wat er nog staat is de waardeloze troep, alles met enige waarde hebben ze wel ingeladen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_209423804
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Mijn tijd en energie was vooral gaan zitten in het uitzoeken en sorteren van alle persoonlijke zaken. En dat was nogal wat, want mijn ouders hadden een enorm archief opgebouwd.

Daarbij zat ook de zoektocht naar allerlei papieren die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis.
Exact dat precies! Waarom hebben mijn ouders werkelijk in meer dan dertig mappen zitten archiveren waar ze zelf ooit een bewijs van kregen, van bij wijze van spreke bewijs van aankoop tot een vloerkleed als bewijs van twee tegels vervangen in de badkamer door een aannemer. En in hoeverre moet ik die dertig mappen door worstelen? Aan de andere kant voelt het zo verkeerd al die papieren zonder lezen en overdenken zo door de shredder te mikken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Firuze60 op 06-06-2023 20:25:50 ]
pi_209424739
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 20:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Exact dat precies! Waarom hebben mijn ouders werkelijk in meer dan dertig mappen zitten archiveren waar ze zelf ooit een bewijs van kregen, van bij wijze van spreke bewijs van aankoop tot een vloerkleed als bewijs van twee tegels vervangen in de badkamer door een aannemer. En in hoeverre moet ik die dertig mappen door worstelen? Aan de andere kant voelt het zo verkeerd al die papieren zonder lezen en overdenken zo door de shredder te mikken.
De eerste map en die van rond jouw geboorte b.v. een beetje doorbladeren voor de leuk, daarna alles ouder dan vijf jaar ongezien weg doen. Die laatste vijf jaar zal wel wat minder zijn dus daar valt nog wel doorheen te komen. En eh, wat moet je met garantie van spullen die misschien al niet meer bestaan?

Na het overlijden van mijn moeder vonden we twee schoenendozen vol met strippenkaarten. Tot vanaf de introductie (vijf gulden voor vijftien strippen). Die dozen durfden we niet weg te doen want: "er zal wel een reden voor het bewaren zijn". Na een dag of drie toch maar op de oud papier stapel, je kunt er niets mee.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:34:15 #90
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209424865
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De eerste map en die van rond jouw geboorte b.v. een beetje doorbladeren voor de leuk, daarna alles ouder dan vijf jaar ongezien weg doen. Die laatste vijf jaar zal wel wat minder zijn dus daar valt nog wel doorheen te komen. En eh, wat moet je met garantie van spullen die misschien al niet meer bestaan?

Na het overlijden van mijn moeder vonden we twee schoenendozen vol met strippenkaarten. Tot vanaf de introductie (vijf gulden voor vijftien strippen). Die dozen durfden we niet weg te doen want: "er zal wel een reden voor het bewaren zijn". Na een dag of drie toch maar op de oud papier stapel, je kunt er niets mee.
Tja, je weet pas wat er in die mappen zit als je ze hebt doorgebladerd. Ongezien wegdoen is dan niet echt een optie.
pi_209424909
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Tja, je weet pas wat er in die mappen zit als je ze hebt doorgebladerd. Ongezien wegdoen is dan niet echt een optie.
Juist, zelfs voor bewaarde strippenkaarten zal er ooit een reden voor zijn geweest.
pi_209425081
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik dacht dat werd vermeld dat het om bonnetjes van alles en nog wat ging, dat heeft na een paar jaar geen praktische reden meer.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Juist, zelfs voor bewaarde strippenkaarten zal er ooit een reden voor zijn geweest.
Wij zijn er van uitgegaan dat het per ongeluk ontstaan is om te bewaren en daarna een gewoonte werd waar ze domweg niet mee gestopt is. Een automatisme dus.

Je moet door een berg werk heen dus moet je wel eens de keus maken niet alles te willen controleren. Hoe groot is de schade als je een bonnetje van een prachtige TV van zes jaar oud kwijt bent?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:47:23 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209425110
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik dacht dat werd vermeld dat het om bonnetjes van alles en nog wat ging, dat heeft na een paar jaar geen praktische reden meer.
[..]
Wij zijn er van uitgegaan dat het per ongeluk ontstaan is om te bewaren en daarna een gewoonte werd waar ze domweg niet mee gestopt is. Een automatisme dus.

Je moet door een berg werk heen dus moet je wel eens de keus maken niet alles te willen controleren. Hoe groot is de schade als je een bonnetje van een prachtige TV van zes jaar oud kwijt bent?
Zou dan natuurlijk makkelijk zijn, als het alleen maar oude facturen/bonnen waren. Maar voor hetzelfde geld zitten er in elke ordner diverse papieren die op volgorde van binnenkomst zijn gearchiveerd.
pi_209425163
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zou dan natuurlijk makkelijk zijn, als het alleen maar oude facturen/bonnen waren. Maar voor hetzelfde geld zitten er in elke ordner diverse papieren die op volgorde van binnenkomst zijn gearchiveerd.
Heel praktisch. Hoe erg is het als je een papiertje van vijftien jaar oud kwijt bent waar je het bestaan niet van wist?

Een vlotte scan voor alles wat niet een bonnetje is kan je ook nog doen, dus door de vingen laten gaan en zo nu en dan iets wel lezen als het iets lijkt. Maar dan ben je wel meer dan een paar uur aan kwijt. Taken verdelen over broers en zussen?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:57:08 #95
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209425242
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zoals wat? Want wat voor papieren zijn er uiteindelijk belangrijk?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 22:26:07 #96
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209425707
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Heel praktisch. Hoe erg is het als je een papiertje van vijftien jaar oud kwijt bent waar je het bestaan niet van wist?

Een vlotte scan voor alles wat niet een bonnetje is kan je ook nog doen, dus door de vingen laten gaan en zo nu en dan iets wel lezen als het iets lijkt. Maar dan ben je wel meer dan een paar uur aan kwijt. Taken verdelen over broers en zussen?
Aardig dat je met praktische tips komt. Maar het ging er mij vooral om om ervaringen te delen waardoor dat gedeelte van het leeghalen van een ouderlijk huis emotioneel kan zijn.

Kijk, als het je niks doet en je je verder ook niet kunt voorstellen wat er mogelijk nog aan belangwekkende papieren in ordners zouden kunnen zitten, dan is de klus snel geklaard. Maar zo is het duidelijk niet voor iedereen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:57 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Zoals wat? Want wat voor papieren zijn er uiteindelijk belangrijk?
Denk aan persoonlijke brieven. En wat ik al eerder noemde: zaken die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis. Was fijn geweest als er ergens een of twee ordners hadden gestaan met ‘huis’ erop, maar dat was helaas niet zo. :')
  dinsdag 6 juni 2023 @ 22:35:35 #97
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209425821
Wij hebben de Emmaus stichting opdracht gegeven om alles leeg te halen. Vooraf hadden we alle spullen die we wilden houden uit het huis gehaald en het bedrijf de sleutel gegeven en die hebben het hele huis leeggehaald voor 300 euro en ze mochten alles verkopen wat bruikbaar was.

Mijn schoonmoeder was ook aan het dementeren en moest daarom naar een verpleegtehuis. Ze had overal geld in huis verstopt. Wij hebben nog best wat gevonden, maar ik vermoed dat de stichting ook nog wel wat heeft gevonden. Maar ja, dat is part of the deal. Ze ontruimen het huis volledig in ieder geval.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 22:35:55 #98
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209425828
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Aardig dat je met praktische tips komt. Maar het ging er mij vooral om om ervaringen te delen waardoor dat gedeelte van het leeghalen van een ouderlijk huis emotioneel kan zijn.

Kijk, als het je niks doet en je je verder ook niet kunt voorstellen wat er mogelijk nog aan belangwekkende papieren in ordners zouden kunnen zitten, dan is de klus snel geklaard. Maar zo is het duidelijk niet voor iedereen.
[..]
Denk aan persoonlijke brieven. En wat ik al eerder noemde: zaken die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis. Was fijn geweest als er ergens een of twee ordners hadden gestaan met ‘huis’ erop, maar dat was helaas niet zo. :')
Afgezien van de eigendomspapieren zijn er toch maar weinig papieren echt belangrijk? Of zie ik iets over het hoofd?

En ik weet dat er wat persoonlijke brieven zijn bij mijn ouders, maar die zijn persoonlijk. Ik heb geen behoefte om die te lezen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 22:48:07 #99
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209425972
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Afgezien van de eigendomspapieren zijn er toch maar weinig papieren echt belangrijk? Of zie ik iets over het hoofd?

En ik weet dat er wat persoonlijke brieven zijn bij mijn ouders, maar die zijn persoonlijk. Ik heb geen behoefte om die te lezen.
Het is dus duidelijk niet jouw ervaring. Dat doet niks af aan dat mijn ervaring anders was. Zullen we het daar maar bij houden?
pi_209426130
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Jouw ouders leven nog? Dan zou ik ook geen enkele behoefte hebben om hun persoonlijke brieven te lezen. Nu helaas bijna gedwongen om ze toch te lezen nadat mijn inmiddels ouder met dementie ze achtergelaten heeft in het huis tussen alle eigendomspapieren in. In de eerste ronde in het huis nam ik alleen mee waarvan ik vond, dit is van waarde omdat er zoveel eigenwaarde ooit aan gegeven is. Creativiteit, moeite en passie er in gestoken, geen hoogwaardige kunst, wel een enorm stuk energie.

De meubels zou ik zo weg kunnen gooien, maar ik bedenk wel dat ik herinner mij dat mijn ouders stad en land hebben afgelopen om nou net dat ene mooie kastje te vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')