Dank je voor die link. Ja, het hakt er ook emotioneel in. Lees er niet direct ervaring in met een huis leeghalen, terwijl een ouder nog leeft. Juist dat geeft voor mij een *piep*gevoel, alsof ik het nog bestaan van die ouder al aan het ontkennen ben.quote:Op zondag 4 juni 2023 10:55 schreef Bladergroen het volgende:
In dit kader is dit ook wel lezenswaardig misschien: "Wat doen we met de spullen"
Ik houd je op de hoogte.quote:Op zondag 4 juni 2023 00:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ach, dat ding is weg en iedereen is blij bij ons. Hoe is het bij jou met je sjieke piano?
Deens ontwerp is best in trek tegenwoordig. Heb je foto’s? Welke regio wonen je ouders?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 22:11 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar zie ik alleen maar eiken rommel, haha. Wil daar niet de eettafelset van mijn ouder (deens ontwerper, houtsoort mahonie) tussen zien staan.
Dan moet ik toch echt teveel privacy op een openbaar forum mikken, jouw vraag kan achterlangs via pm eventueel.quote:Op zondag 4 juni 2023 18:37 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Deens ontwerp is best in trek tegenwoordig. Heb je foto’s? Welke regio wonen je ouders?
Sterker nog, als jij eerst zelf een leeghaal ronde doet dan moet je over het algemeen behoorlijk bijbetalen. Ook niet onterecht, het is een dag werk voor een paar man, plus een vrachtwagentje en de kosten voor storten wat een bedrijf wel moet betalen in tegenstelling tot een particulier.quote:Op zondag 4 juni 2023 13:18 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er zijn ook opkopers, die halen het zelfs leeg voor je maar verwacht daar geen hoge bedragen van.
Hier soortgelijk ja. Tegelijkertijd overlijden & uit huis plaatsen van oma + opa (dus hele heftige en drukke tijd) en ook nog een huurwoning (dus moest snel leeg). Dus ontruimer gevraagd. Even een rondje door de woning met wat hij inschat aan waarde en kosten en binnen een paar dagen was het leeg, opgeruimd en schoon opgeleverd.quote:Op maandag 5 juni 2023 11:25 schreef Lienekien het volgende:
De waarde is vaak emotioneel. Dan weeg je af wat je ervan wilt houden en wat evt. andere belanghebbenden willen hebben. Wat overblijft, moet geen ballast worden, was mijn insteek. Zelf heb ik daarom bijv. niet gekozen voor opslag en/of zelf regelen van eventuele verkoop.
Ik heb al eerder de opkoper/ontruimer genoemd: die schatte m.i. terecht in dat de eventuele verkoop van spullen de kosten van het ontruimen niet zou dekken. We hebben hem dus betaald en dat vond ik volkomen terecht, gezien de beperkte waarde en de twee dagen werk met 4 man.
Mijn tijd en energie was vooral gaan zitten in het uitzoeken en sorteren van alle persoonlijke zaken. En dat was nogal wat, want mijn ouders hadden een enorm archief opgebouwd.quote:Op maandag 5 juni 2023 11:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Hier soortgelijk ja. Tegelijkertijd overlijden & uit huis plaatsen van oma + opa (dus hele heftige en drukke tijd) en ook nog een huurwoning (dus moest snel leeg). Dus ontruimer gevraagd. Even een rondje door de woning met wat hij inschat aan waarde en kosten en binnen een paar dagen was het leeg, opgeruimd en schoon opgeleverd.
Alles van (emotionele) waarde uiteraard wel zelf meegenomen. Maar een hele zorg minder dat iemand met wandmeubels en bankstellen mag slepen.
En kijk ook uit, vaak nemen ze de helft mee, en komen de volgende dag dan de rest ... niet ophalen. Wat er nog staat is de waardeloze troep, alles met enige waarde hebben ze wel ingeladen.quote:Op zondag 4 juni 2023 13:18 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er zijn ook opkopers, die halen het zelfs leeg voor je maar verwacht daar geen hoge bedragen van.
Exact dat precies! Waarom hebben mijn ouders werkelijk in meer dan dertig mappen zitten archiveren waar ze zelf ooit een bewijs van kregen, van bij wijze van spreke bewijs van aankoop tot een vloerkleed als bewijs van twee tegels vervangen in de badkamer door een aannemer. En in hoeverre moet ik die dertig mappen door worstelen? Aan de andere kant voelt het zo verkeerd al die papieren zonder lezen en overdenken zo door de shredder te mikken.quote:Op maandag 5 juni 2023 11:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn tijd en energie was vooral gaan zitten in het uitzoeken en sorteren van alle persoonlijke zaken. En dat was nogal wat, want mijn ouders hadden een enorm archief opgebouwd.
Daarbij zat ook de zoektocht naar allerlei papieren die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis.
De eerste map en die van rond jouw geboorte b.v. een beetje doorbladeren voor de leuk, daarna alles ouder dan vijf jaar ongezien weg doen. Die laatste vijf jaar zal wel wat minder zijn dus daar valt nog wel doorheen te komen. En eh, wat moet je met garantie van spullen die misschien al niet meer bestaan?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 20:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Exact dat precies! Waarom hebben mijn ouders werkelijk in meer dan dertig mappen zitten archiveren waar ze zelf ooit een bewijs van kregen, van bij wijze van spreke bewijs van aankoop tot een vloerkleed als bewijs van twee tegels vervangen in de badkamer door een aannemer. En in hoeverre moet ik die dertig mappen door worstelen? Aan de andere kant voelt het zo verkeerd al die papieren zonder lezen en overdenken zo door de shredder te mikken.
Tja, je weet pas wat er in die mappen zit als je ze hebt doorgebladerd. Ongezien wegdoen is dan niet echt een optie.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De eerste map en die van rond jouw geboorte b.v. een beetje doorbladeren voor de leuk, daarna alles ouder dan vijf jaar ongezien weg doen. Die laatste vijf jaar zal wel wat minder zijn dus daar valt nog wel doorheen te komen. En eh, wat moet je met garantie van spullen die misschien al niet meer bestaan?
Na het overlijden van mijn moeder vonden we twee schoenendozen vol met strippenkaarten. Tot vanaf de introductie (vijf gulden voor vijftien strippen). Die dozen durfden we niet weg te doen want: "er zal wel een reden voor het bewaren zijn". Na een dag of drie toch maar op de oud papier stapel, je kunt er niets mee.
Juist, zelfs voor bewaarde strippenkaarten zal er ooit een reden voor zijn geweest.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, je weet pas wat er in die mappen zit als je ze hebt doorgebladerd. Ongezien wegdoen is dan niet echt een optie.
Ik dacht dat werd vermeld dat het om bonnetjes van alles en nog wat ging, dat heeft na een paar jaar geen praktische reden meer.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, je weet pas wat er in die mappen zit als je ze hebt doorgebladerd. Ongezien wegdoen is dan niet echt een optie.
Wij zijn er van uitgegaan dat het per ongeluk ontstaan is om te bewaren en daarna een gewoonte werd waar ze domweg niet mee gestopt is. Een automatisme dus.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Juist, zelfs voor bewaarde strippenkaarten zal er ooit een reden voor zijn geweest.
Zou dan natuurlijk makkelijk zijn, als het alleen maar oude facturen/bonnen waren. Maar voor hetzelfde geld zitten er in elke ordner diverse papieren die op volgorde van binnenkomst zijn gearchiveerd.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:45 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik dacht dat werd vermeld dat het om bonnetjes van alles en nog wat ging, dat heeft na een paar jaar geen praktische reden meer.
[..]
Wij zijn er van uitgegaan dat het per ongeluk ontstaan is om te bewaren en daarna een gewoonte werd waar ze domweg niet mee gestopt is. Een automatisme dus.
Je moet door een berg werk heen dus moet je wel eens de keus maken niet alles te willen controleren. Hoe groot is de schade als je een bonnetje van een prachtige TV van zes jaar oud kwijt bent?
Heel praktisch. Hoe erg is het als je een papiertje van vijftien jaar oud kwijt bent waar je het bestaan niet van wist?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zou dan natuurlijk makkelijk zijn, als het alleen maar oude facturen/bonnen waren. Maar voor hetzelfde geld zitten er in elke ordner diverse papieren die op volgorde van binnenkomst zijn gearchiveerd.
Zoals wat? Want wat voor papieren zijn er uiteindelijk belangrijk?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zou dan natuurlijk makkelijk zijn, als het alleen maar oude facturen/bonnen waren. Maar voor hetzelfde geld zitten er in elke ordner diverse papieren die op volgorde van binnenkomst zijn gearchiveerd.
Aardig dat je met praktische tips komt. Maar het ging er mij vooral om om ervaringen te delen waardoor dat gedeelte van het leeghalen van een ouderlijk huis emotioneel kan zijn.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:51 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Heel praktisch. Hoe erg is het als je een papiertje van vijftien jaar oud kwijt bent waar je het bestaan niet van wist?
Een vlotte scan voor alles wat niet een bonnetje is kan je ook nog doen, dus door de vingen laten gaan en zo nu en dan iets wel lezen als het iets lijkt. Maar dan ben je wel meer dan een paar uur aan kwijt. Taken verdelen over broers en zussen?
Denk aan persoonlijke brieven. En wat ik al eerder noemde: zaken die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis. Was fijn geweest als er ergens een of twee ordners hadden gestaan met ‘huis’ erop, maar dat was helaas niet zo.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zoals wat? Want wat voor papieren zijn er uiteindelijk belangrijk?
Afgezien van de eigendomspapieren zijn er toch maar weinig papieren echt belangrijk? Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aardig dat je met praktische tips komt. Maar het ging er mij vooral om om ervaringen te delen waardoor dat gedeelte van het leeghalen van een ouderlijk huis emotioneel kan zijn.
Kijk, als het je niks doet en je je verder ook niet kunt voorstellen wat er mogelijk nog aan belangwekkende papieren in ordners zouden kunnen zitten, dan is de klus snel geklaard. Maar zo is het duidelijk niet voor iedereen.
[..]
Denk aan persoonlijke brieven. En wat ik al eerder noemde: zaken die van belang konden zijn voor de verkoop van het huis. Was fijn geweest als er ergens een of twee ordners hadden gestaan met ‘huis’ erop, maar dat was helaas niet zo.
Het is dus duidelijk niet jouw ervaring. Dat doet niks af aan dat mijn ervaring anders was. Zullen we het daar maar bij houden?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Afgezien van de eigendomspapieren zijn er toch maar weinig papieren echt belangrijk? Of zie ik iets over het hoofd?
En ik weet dat er wat persoonlijke brieven zijn bij mijn ouders, maar die zijn persoonlijk. Ik heb geen behoefte om die te lezen.
Jouw ouders leven nog? Dan zou ik ook geen enkele behoefte hebben om hun persoonlijke brieven te lezen. Nu helaas bijna gedwongen om ze toch te lezen nadat mijn inmiddels ouder met dementie ze achtergelaten heeft in het huis tussen alle eigendomspapieren in. In de eerste ronde in het huis nam ik alleen mee waarvan ik vond, dit is van waarde omdat er zoveel eigenwaarde ooit aan gegeven is. Creativiteit, moeite en passie er in gestoken, geen hoogwaardige kunst, wel een enorm stuk energie.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Afgezien van de eigendomspapieren zijn er toch maar weinig papieren echt belangrijk? Of zie ik iets over het hoofd?
En ik weet dat er wat persoonlijke brieven zijn bij mijn ouders, maar die zijn persoonlijk. Ik heb geen behoefte om die te lezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |