abonnement Unibet Coolblue
pi_209283261
Hallo allen,

Ter voorbereiding van de zomer dacht ik m'n Weber barbecue eens wat onderhoud te geven, daaronder is het vervangen van de brander na een kleine 10 jaar trouwe dienst wel nodig.

Het probleem is nu echter: de beide bouten van de brander zijn compleet vastgeroest. Ik heb aan een van beide al wat zitten rommelen, onder andere infrezen met een dremel om een schroevendraaier erin te krijgen, maar ook dat biedt tot dusver geen soelaas.

Inmiddels overweeg ik om het ding maar naar een metaalbedrijf te brengen om er een moer op te kunnen lassen en de bouten op die manier eruit te krijgen. Ik ben er nog niet over uit, maar mocht iemand andere tips hebben hoor ik die graag. De situatie is als volgt:

pi_209283590
Kun je niet beter een nieuwe kopen?
pi_209283679
Gewoon afslijpen en doorboren is soms de makkelijkste optie.

Eventueel nieuw gat tappen en anders een moertje aan de achterkant. En dan met torx want platkop kan echt niet meer lol
  vrijdag 26 mei 2023 @ 00:38:10 #4
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_209283730
WD40
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 05:28:22 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209284324
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 05:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Bout plaatselijk verwarmen?
Precies, even de gasbrander er op! En als het mee zit is'tie zo weer los! :)
Just say hi!
pi_209284540
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 05:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Bout plaatselijk verwarmen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 06:21 schreef Chandler het volgende:

[..]
Precies, even de gasbrander er op! En als het mee zit is'tie zo weer los! :)
De bout of het omliggende deel? Bout is staal (neem ik aan) de bak is aluminium. Aluminium zet meer uit, toch?
  Moderator vrijdag 26 mei 2023 @ 08:23:08 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209284698
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 07:50 schreef J.B. het volgende:

[..]
[..]
De bout of het omliggende deel? Bout is staal (neem ik aan) de bak is aluminium. Aluminium zet meer uit, toch?
De bout is natuurlijk een veel kleiner oppervlak om te verwarmen.
pi_209284751
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
De bout is natuurlijk een veel kleiner oppervlak om te verwarmen.
Als je een moer en een bout los wil krijgen, verhit je specifiek de moer. Je wil dat de moer een beetje uitzet.

In het geval van de TS, zou ik inderdaad de bout verwarmen, maar deze komt dan pas los als hij weer is afgekoeld.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_209285680
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 08:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Als je een moer en een bout los wil krijgen, verhit je specifiek de moer. Je wil dat de moer een beetje uitzet.

In het geval van de TS, zou ik inderdaad de bout verwarmen, maar deze komt dan pas los als hij weer is afgekoeld.
Dank u, dat is een heldere uitleg. Ik ga er eens mee aan de slag dit weekend, eerst de gasbrander maar eens op zien te diepen.
pi_209288914
Of even kopje eraf boren, dat staal is sowieso boterzacht. Wat is dat M6, dan dus 6mm ijzerboortje... Zit je niet 100% in het midden, maar wel door het kopje heen dan stoppen en tik je met een ouwe schroevendraaier of als je hebt koudbeitel de rest van het kopje zo eraf.

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 26-05-2023 13:46:27 ]
pi_209297444
Een beetje doppenset krijgt wel grip op de boutkop, dan komt het los of het breekt af.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_209309632
Update: gasbrander en een uitdraaiset hebben geen soelaas geboden, het blijft muurvast zitten. Ik ga de bouten moeten uitboren, hoe en wat moet ik even bekijken want ik heb het nooit eerder gedaan.
pi_209324100
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 00:26 schreef J.B. het volgende:
Update: gasbrander en een uitdraaiset hebben geen soelaas geboden, het blijft muurvast zitten. Ik ga de bouten moeten uitboren, hoe en wat moet ik even bekijken want ik heb het nooit eerder gedaan.
Koop een centerpunt bij de gamma
https://www.gamma.nl/asso(...)vels/type-centerpunt

Dat je nu een sleufje geslepen hebt zal het beetje lastiger maken maar nog wel gaan. Zet die centerpunt zo goed mogelijk in het midden van de boutkop en tik met de hamer op de centerpunt. Daarmee sla je een putje in de boutkop. Dat is dan je centerpunt waar je de punt van de boor in kunt zetten en boren zonder dat de boor wegloopt.

Lukt dit niet in verband met het sleufje omdat de boor te dik is neem dan even eerst een kleine boor die past en niet wegloopt. Bv. 4mm en meer als een halve mm hoef je die niet in te boren. Is dit bv. een M6 boutje dan is de schagt van de bout 6mm en de kop 10mm. Neem dan een 8mm boor zet die in het 4mm gaatje en boor door de boutkop heen tot op de 6mm schagt van de bout. Dat is ook maar 5mm of 6mm diep. Omdat de boor 2mm groter is dan de 6mm schagt zal die met de moer aan de andere kant er vanzelf uitvallen wanneer je door de boutkop heen bent.

Krijg je dit vanwege het sleufje niet goed gecentreert, dan zul je iets naast de schagt boren dat kun jezien wanneer ja na ongeveer 5mm diep geboord hebt in het gat kijkt. dus red je dit niet verder met die 2mm extra van de 8mm boor, dan stop je met boren en zet een ouwe schroevendraaier of beiteltje onder de boutkop en tik hem eraf. Dat kleine stukje ijzer waar de kop dan nog mee aan de schagt zit breekt wel af. En zal de moer met stukje draad er uitvallen.

En dit alles met beleid niet met een mokerhamer.

Dan plaats je nieuwe boutjes en moertjes met de nieuwe brander.

De les die je nu hebt geleerd is dat je de volgende keer aar beter meteen kunt boren. Sleufjes er in slijpen en proberen lukt vaak niet maar maakt het boren daarna alleen maar lastiger. Dus je maakt het jezelf moeilijker met al dat extra gedoe wat toch meestal niet werkt. ^O^ In het egste geval moet je gaan slijpen en de BBQ onnodig beschadigen. Dat is met onnodig geklooi van de regen in de drup vallen...

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 29-05-2023 07:18:30 ]
pi_209324227
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 07:00 schreef Watuntrik het volgende:
Omdat de boor 2mm groter is dan de 6mm schagt zal die met de moer aan de andere kant er vanzelf uitvallen wanneer je door de boutkop heen bent.
Denk je dat er een moer aan zit? Ik zou eerder verwachten dat de metalen plaat eronder van schroefdraad voorzien is, en de bout daarin vast gedraaid is. Als er een moer was zou hij geprobeerd hebben die los te draaien.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_209324282
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Denk je dat er een moer aan zit? Ik zou eerder verwachten dat de metalen plaat eronder van schroefdraad voorzien is, en de bout daarin vast gedraaid is. Als er een moer was zou hij geprobeerd hebben die los te draaien.
Goed punt! Maar dat dacht ik wel maar wordt inderdaad niet vermeld, zit die moer er niet.dan ligt het voor de hand dat die er niet uit kan vallen en dat uitboren dan misschien niet de beste optie is. Leek mij een logische aanname dat wanneer je aan uitboren denkt dat je dan niet met een stuk bout in een boutgat achter blijft.

Een plaat wordt anders niet snel van schroefdraad voorzien anders is het wel behoorlijke dikke plaat. In een plaat of een dunwandige buis van een BBQ onderstel zitten meestal blindklinkmoeren. Die zou je ook nog kunnen uitboren en nieuwe plaatsen. Maar dan heb je wel weer extra gereedschap nodig.

Maargoed dit is dan weer luchtkastelen bouwen op incomplete informatie.
pi_209324949
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Denk je dat er een moer aan zit? Ik zou eerder verwachten dat de metalen plaat eronder van schroefdraad voorzien is, en de bout daarin vast gedraaid is. Als er een moer was zou hij geprobeerd hebben die los te draaien.
Er zit inderdaad geen moer aan, in de aluminium kuip zit schroefdraad. Vandaar dat ik eraan dacht naar een metaalbedrijf te gaan en een moer op het restant van de bouten te laten lassen, zodat ik dan grip heb en de bout eruit zou kunnen draaien. De bout steekt overigens wel onder uit de kuip, ik zal er straks even een foto van maken.

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Goed punt! Maar dat dacht ik wel maar wordt inderdaad niet vermeld, zit die moer er niet.dan ligt het voor de hand dat die er niet uit kan vallen en dat uitboren dan misschien niet de beste optie is. Leek mij een logische aanname dat wanneer je aan uitboren denkt dat je dan niet met een stuk bout in een boutgat achter blijft.

Een plaat wordt anders niet snel van schroefdraad voorzien anders is het wel behoorlijke dikke plaat. In een plaat of een dunwandige buis van een BBQ onderstel zitten meestal blindklinkmoeren. Die zou je ook nog kunnen uitboren en nieuwe plaatsen. Maar dan heb je wel weer extra gereedschap nodig.

Maargoed dit is dan weer luchtkastelen bouwen op incomplete informatie.
Volgens mij zitten er geen blindklinkmoeren in en zit de schroefdraad gewoon in het aluminium.
pi_209325203
Het is al een paar keer gezegd maar waarom zo moeilijk doen?

Boor hem gewoon uit
pi_209328180
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 08:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Goed punt! Maar dat dacht ik wel maar wordt inderdaad niet vermeld, zit die moer er niet.dan ligt het voor de hand dat die er niet uit kan vallen en dat uitboren dan misschien niet de beste optie is. Leek mij een logische aanname dat wanneer je aan uitboren denkt dat je dan niet met een stuk bout in een boutgat achter blijft.

Een plaat wordt anders niet snel van schroefdraad voorzien anders is het wel behoorlijke dikke plaat. In een plaat of een dunwandige buis van een BBQ onderstel zitten meestal blindklinkmoeren. Die zou je ook nog kunnen uitboren en nieuwe plaatsen. Maar dan heb je wel weer extra gereedschap nodig.

Maargoed dit is dan weer luchtkastelen bouwen op incomplete informatie.
Zo, ik ben erin geslaagd een foto te maken. De bouten zitten dus vast met schroefdraad in de aluminium bak, niet met een moer.



quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 10:18 schreef Dusthor92 het volgende:
Het is al een paar keer gezegd maar waarom zo moeilijk doen?

Boor hem gewoon uit
Omdat ik graag wil vermijden dat ik de bak waar de bout in zit sloop :P
pi_209328488
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2023 15:55 schreef J.B. het volgende:

[..]
Zo, ik ben erin geslaagd een foto te maken. De bouten zitten dus vast met schroefdraad in de aluminium bak, niet met een moer.

[ afbeelding ]
[..]
Omdat ik graag wil vermijden dat ik de bak waar de bout in zit sloop :P
Ja je moet t zelf weten natuurlijk, maar dat valt reuze mee hoor. Klein beginnen en steeds groter boren.

Wat je eventueel ook nog kan proberen is er vanaf de achterkant met een moordenaar op. Als je die ruimte hebt dan krijg je hem sowieso los.
pi_209328503
Maar als je die dan geheel uitboort dan is er alsnog niets gesloopt, zet je er daarna een nieuw boutje met een moertje er in en klaar.
pi_209329156
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 16:23 schreef Watuntrik het volgende:
Maar als je die dan geheel uitboort dan is er alsnog niets gesloopt, zet je er daarna een nieuw boutje met een moertje er in en klaar.
Precies
pi_209329199
Dat heb het net even geprobeerd, maar ik ga eerst een fatsoenlijke set metaalboren moeten kopen want er gebeurde niet veel. Wordt vervolgd, wel pas over twee weken :P
pi_209329250
Flikker dat ding bij het oud ijzer en koop een weber kogel bbq of een kamado/pellet grill.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_209329649
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:46 schreef J.B. het volgende:
Dat heb het net even geprobeerd, maar ik ga eerst een fatsoenlijke set metaalboren moeten kopen want er gebeurde niet veel. Wordt vervolgd, wel pas over twee weken :P
Tip: koop HSS-S boren. Dan heb je er later nog wat aan. Gaan iets langer mee dan de HSS-R.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')