abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209261299
quote:
Doorbraak in coldcase Peter R. de Vries Foundation: Maria van der Zanden gevonden
24 mei 2023 09:58
Aangepast 24 mei 2023 10:00


Een doorbraak in de coldcase van Maria van der Zanden. Het lichaam van de jonge vrouw uit Putten die sinds 1994 vermist was, is in het jaar van haar verdwijning gevonden in een meer bij het Duitse Soest. Tot die conclusie komt het coldcaseteam van Oost-Nederland aan de hand van binnengekomen informatie, die de afgelopen weken grondig is onderzocht. De Peter R. de Vries Foundation vroeg afgelopen maart opnieuw aandacht voor de zaak.

"Na bijna 30 jaar weet ik eindelijk waar mijn dochter is"

Maria van der Zanden verdwijnt op 6 augustus 1994, nadat ze op haar fiets vanaf haar ouderlijk huis is vertrokken. Ze zou op tijd terug zijn om te eten, maar Maria komt nooit meer thuis. Eind augustus van dat jaar vindt de Duitse politie het levenloze lichaam van een vrouw in de Möhnesee in de buurt van Soest (Nordrijn-Westfalen). Na onderzoek concludeert de Duitse politie dat de vrouw waarschijnlijk door zelfdoding om het leven is gekomen. Omdat Duits onderzoek niet leidt tot identificatie van de vrouw, kan de Duitse politie haar achtergrond en omstandigheden van vertrek niet meewegen in de conclusie. De vrouw wordt begraven in een naamloos graf.

Eind maart dit jaar heeft de Duitse politie zich gemeld naar aanleiding van een verzoek dat het coldcaseteam daar tijdens het voorbereidend onderzoek had neergelegd: er zou een mogelijke match zijn tussen Maria en een onbekende dode vrouw uit Duitsland. Na een aantal weken uitvoerig onderzoek is vastgesteld dat de onbekende dode vrouw uit het Duitse Soest inderdaad Maria van der Zanden is.

250.000


De Peter R. de Vries Foundation neemt begin 2022 contact op met het coldcaseteam van Oost-Nederland om de zaak weer onder de aandacht te brengen. Na een intensief traject van bijna een jaar, wordt medio maart 2023 bekendgemaakt dat nog één keer alles op alles gezet zal worden om Maria te vinden. De Peter R. de Vries Foundation kondigt die maand aan een beloning van 250.000 euro uit te loven voor de tip die leidt tot haar vondst.

Maria's vader Ab is 'overdonderd' door het nieuws, laat hij nu weten. "Na bijna 30 jaar weet ik eindelijk waar mijn dochter is. Er zijn nog heel veel vragen die wij hopelijk de komende tijd met het coldcaseteam en de Foundation beantwoord gaan krijgen. Voor nu willen wij dit nieuws even laten bezinken."

Hoewel de Duitse politie dus niet uitgaat van een misdrijf, is dat toch niet helemaal uit te sluiten. Het coldcaseteam zal het onderzoek naar de gebeurtenissen rondom de verdwijning daarom voortzetten. Zo wordt onderzocht hoe zij in Duitsland terecht is gekomen. Ook loopt er een onderzoek naar de vraag waarom niet eerder de link tussen de onbekende dode vrouw in Duitsland en de vermiste Maria van der Zanden is gelegd.

Maria

De Peter R. de Vries Foundation is dankbaar dat Maria na bijna 30 jaar eindelijk is gevonden. "Het is een dubbel gevoel", zegt directeur Kelly de Vries. "Aan de ene kant zijn wij ontzettend blij dat Maria is gevonden en dat haar vader nu eindelijk weet waar zijn dochter is, tegelijkertijd besef je ook dat er een enorm groot verdriet is."

"Het coldcaseteam van Oost-Nederland heeft fantastisch werk geleverd", vervolgt zij. "Ook laat het zien hoe belangrijk het is dat we vanuit de Peter R. de Vries Foundation aandacht blijven vragen voor dit soort coldcasezaken. Het toont weer eens aan dat het werkt om aan de boom te blijven schudden."
Mooi dat familie na bijna 30 jaar duidelijkheid heeft over haar lot, ben benieuwd of ze ook nog kunnen achterhalen of het idd om zelfdoding gaat of toch moord.

[ Bericht 0% gewijzigd door MatthijsDJ op 24-05-2023 10:35:03 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 24 mei 2023 @ 10:33:40 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209261382
Het openen van graven en afnemen van DNA van niet geïdentificeerde mensen is dus heel nuttig! :Y ^O^

Fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid is!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209261406
quote:
Eind augustus van dat jaar vindt de Duitse politie het levenloze lichaam
Man man man.
pi_209261429
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:36 schreef Nober het volgende:

[..]
Man man man.
Nee, het was een vrouw |:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  roze woensdag 24 mei 2023 @ 10:40:03 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209261430
Dit geeft toch nog een beetje hoop voor oude onopgeloste zaken.
Your beauty never ever scared me.
pi_209261451
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:36 schreef Nober het volgende:

[..]
Man man man.
Nou, inderdaad, wat een Duitse kutpolitie zeg! Pas na een maand een vermiste NL-er vinden die dood blijkt zijn. :N :(
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 24 mei 2023 @ 10:52:19 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209261512
Dus Maria fietste vanaf Putten 235 kilometer naar het Duitse Soest om daar zelfmoord te plegen.

https://www.google.nl/map(...)291!2d51.5714188!3e1

Na een korte google lees ik dat ze op de racefiets was, maar dan vind ik het nog een teringeind.
  woensdag 24 mei 2023 @ 10:58:35 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209261566
Ronduit triest dat men haar vermissing en de gevonden jonge vrouw in Duitsland destijds niet heeft kunnen koppelen.
Overigens vind ik die Duitse zelfmoordtheorie niet heel vanzelfsprekend, maar wat er werkelijk gebeurd is zal waarschijnlijk nooit meer duidelijk worden.

Vooral fijn voor haar vader dat er nu duidelijkheid is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 mei 2023 @ 11:02:50 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209261628
Wat een verdriet dit.

Ik vermoed dat Maria dus wordt opgegraven en ergens een plekje in Putten krijgt met een echte begrafenis zodat haar vader nu echt afscheid kan nemen en haar van tijd tot tijd nog even kan bezoeken met al zijn vragen en zijn gebroken hart.
pi_209262066
Vermoedelijke zelfmoord?
Dat is ook wat.

Misschien is ze eerst door het water mee gedreven tot aan de stuwdam in Duitsland.

We zullen de werkelijke oorzaak nooit weten en of er nog iemand bij betrokken was of niet.

Gelukkig is in ieder geval het lichaam gevonden.

Dat gun je alle ouders broers en zussen van vermiste kinderen.
  woensdag 24 mei 2023 @ 11:47:53 #11
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209262223
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:35 schreef ZanneG het volgende:
Vermoedelijke zelfmoord?
Dat is ook wat.

Misschien is ze eerst door het water mee gedreven tot aan de stuwdam in Duitsland.

We zullen de werkelijke oorzaak nooit weten en of er nog iemand bij betrokken was of niet.

Gelukkig is in ieder geval het lichaam gevonden.

Dat gun je alle ouders broers en zussen van vermiste kinderen.
Nou ja, er zit een cold case team op. En die hebben nu na lange tijd eindelijk flink beet. Haar lichaam is immers gevonden. Dus die gaan dan nog wel even dieper graven in het dossier van de duitse poltie die het lichaam van Maria destijds gevonden heeft.

En de duitse politie kennende hebben die weldegelijk het nodige gerapporteerd aan vindbare details wat het coldcase team weer onder een heel groot vergrootglas gaat leggen. Dus wie weet waar ze nog mee gaan komen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze die racefiets daar destijds ook hebben gevonden. Daar had de Duitse politie destijds geen enkele weet van dat die bij Maria hoorde, maar het coldcase team heeft daar wel grote interesse in.

Anyway, ik denk niet dat het coldcase team het hier nu bij laat, integendeel.

En trouwens al dat water wat in het oosten ligt, stroomt naar het westen en niet andersom. De kans dat ze vanaf ergens bij Putten richting Soest is gedreven lijkt mij daarom niet zo groot.

-nee!-

[ Bericht 1% gewijzigd door mascara-klodder op 24-05-2023 12:52:32 ]
pi_209262330
Misschien komen er nog wat details over of de racefiets er was, haar rugzak en of het kan zijn dat ze is afgedreven in het water.

Maar het lichaam zal niet meer onderzocht kunnen worden lijkt mij, dus ze moeten het doen met de gegevens van bijna 30 jaar geleden.

Ik denk niet dat het coldcase team achter de oorzaak kan komen en misschien was het inderdaad wel zelfmoord.

Ze kwam uit een benauwend dorpje midden in de Biblebelt, ze zou die maandag met EO busreizen naar Frankrijk gaan
  woensdag 24 mei 2023 @ 12:09:58 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209262489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:56 schreef ZanneG het volgende:
Misschien komen er nog wat details over of de racefiets er was, haar rugzak en of het kan zijn dat ze is afgedreven in het water.

Maar het lichaam zal niet meer onderzocht kunnen worden lijkt mij, dus ze moeten het doen met de gegevens van bijna 30 jaar geleden.

Ik denk niet dat het coldcase team achter de oorzaak kan komen en misschien was het inderdaad wel zelfmoord.

Ze kwam uit een benauwend dorpje midden in de Biblebelt, ze zou die maandag met EO busreizen naar Frankrijk gaan
Alle familiefoto's die je van haar en haar ouders ziet zijn het allemaal foto's waarop zowel zij als haar moeder een broek dragen.
Ik weet niet hoe bekend je werkelijk met "benauwende dorpjes in de Biblebelt" bent, maar in de streng religieuze kringen in de Biblebelt dragen vrouwen geen broeken, en 30+ jaar geleden al helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209262602
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:47 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nou ja, er zit een cold case team op. En die hebben nu na lange tijd eindelijk flink beet. Haar lichaam is immers gevonden. Dus die gaan dan nog wel even dieper graven in het dossier van de duitse poltie die het lichaam van Maria destijds gevonden heeft.

En de duitse politie kennende hebben die weldegelijk het nodige gerapporteerd aan vindbare details wat het coldcase team weer onder een heel groot vergrootglas gaat leggen. Dus wie weet waar ze nog mee gaan komen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze die racefiets daar destijds ook hebben gevonden. Daar had de Duitse politie destijds geen enkele weet van dat die bij Maria hoorde, maar het coldcase team heeft daar wel grote interesse in.

Anyway, ik denk niet dat het coldcase team het hier nu bij laat, integendeel.

En trouwens al dat water wat in het oosten ligt, stroomt naar het westen en niet andersom. De kans dat ze vanaf ergens bij Putten richting Soest is gedreven lijkt mij daarom niet zo groot.
-nee-

#keihardeSpeculatie
Zit er wel een coldcase team op? Ik bedoel deze doorbraak komt door onderzoek van de Peter R de Vries stichting.

Anyway grote kans dat als er nu nog geen team opzat; dat nu vast opgetuigd gaat worden.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:40 schreef Ama het volgende:
Dit geeft toch nog een beetje hoop voor oude onopgeloste zaken.
Jup, en ook wij hebben nog genoeg ongeïdentificeerde personen:
https://www.politie.nl/ge(...)erde-personen?page=1

Blijf me altijd verbazen over die lijst en vraag me dan of hoe goed de internationale samenwerking op dit gebied is..

[ Bericht 11% gewijzigd door mascara-klodder op 24-05-2023 12:53:08 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 24 mei 2023 @ 12:22:24 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209262620
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:58 schreef Leandra het volgende:
Ronduit triest dat men haar vermissing en de gevonden jonge vrouw in Duitsland destijds niet heeft kunnen koppelen.
Overigens vind ik die Duitse zelfmoordtheorie niet heel vanzelfsprekend, maar wat er werkelijk gebeurd is zal waarschijnlijk nooit meer duidelijk worden.

Vooral fijn voor haar vader dat er nu duidelijkheid is.
Nou dat, die arme man ;(
https://www.gld.nl/video/(...)delijk-op-antwoorden
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209262642
Wat doet het er toe of ze een broek draagt.
Ook met een broek aan kun je zelfmoord plegen.

Alsof iedereen in de biblebelt in rok loopt.
De biblebelt is een heel uitgestrekt gebied en lang niet iedereen is vd pinkstergemeente of loopt in een rok.

Met of zonder broek het blijft een benauwende omgeving om in op te groeien en iemand kán zelfmoord plegen, ipv vermoord te worden.

OoK in een Christelijk gezin kunnen die dingen gebeuren.
  Spellchecker woensdag 24 mei 2023 @ 12:26:40 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209262662
Ach die vader .... ben blij voor hem dat ze haar gevonden hebben.
  woensdag 24 mei 2023 @ 12:30:18 #18
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209262710
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:20 schreef MatthijsDJ het volgende:
Zit er wel een coldcase team op? Ik bedoel deze doorbraak komt door onderzoek van de Peter R de Vries stichting.
Als ik het artikel lees, is dat wel wat ik er uit opmaak:
quote:
Het coldcaseteam liep nogmaals alle aanwijzingen na en verspreidde opnieuw informatie over Maria naar politiekorpsen in andere Europese landen
quote:
Ab van der Zanden, de vader van Maria, is ‘overdonderd‘ door het nieuws. ,,Na bijna 30 jaar weet ik eindelijk waar mijn dochter is. Er zijn nog heel veel vragen die wij hopelijk de komende tijd met het coldcaseteam en de Foundation beantwoord gaan krijgen. Voor nu willen wij dit nieuws even laten bezinken.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)-duitsland~a1f584aa/
pi_209262755
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:30 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als ik het artikel lees, is dat wel wat ik er uit opmaak:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-duitsland~a1f584aa/
Ah idd, ik had dit gelezen als het cold case team van de stichting zelf :).
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 24 mei 2023 @ 12:38:09 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209262806
Wat een mooie foto trouwens..... :{ Kelly en de vader van Maria

  woensdag 24 mei 2023 @ 12:39:17 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209262823
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:24 schreef ZanneG het volgende:
Wat doet het er toe of ze een broek draagt.
Ook met een broek aan kun je zelfmoord plegen.

Alsof iedereen in de biblebelt in rok loopt.
De biblebelt is een heel uitgestrekt gebied en lang niet iedereen is vd pinkstergemeente of loopt in een rok.

Met of zonder broek het blijft een benauwende omgeving om in op te groeien en iemand kán zelfmoord plegen, ipv vermoord te worden.

OoK in een Christelijk gezin kunnen die dingen gebeuren.
Ja, zo benauwend dat ze toen ze tijdens haar studie aan de VU Amsterdam de ziekte van Pfeiffer kreeg besloot weer thuis te gaan wonen en dat haar ouders vervolgens zorgden dat ze niet in het huis hoefde te wonen maar dat ze in de tuin in een huisje kon gaan zitten.

Zo vreselijk benauwend dat je daar dan op die manier aan moet ontsnappen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209262862
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:36 schreef Nober het volgende:

[..]
Man man man.
Door het woordje vindt begreep ik de tekst na de eerste keer lezen ook niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 24 mei 2023 @ 12:51:48 #23
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_209262978
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:24 schreef ZanneG het volgende:
Wat doet het er toe of ze een broek draagt.
Ook met een broek aan kun je zelfmoord plegen.

Alsof iedereen in de biblebelt in rok loopt.
De biblebelt is een heel uitgestrekt gebied en lang niet iedereen is vd pinkstergemeente of loopt in een rok.

Met of zonder broek het blijft een benauwende omgeving om in op te groeien en iemand kán zelfmoord plegen, ipv vermoord te worden.

OoK in een Christelijk gezin kunnen die dingen gebeuren.
Putten is gewoon een gemiddeld vrij kerkelijk middelgroot dorp joh, niet zo'n soort sekte-achtig gehucht met 200 mensen. Heb er meerdere familieleden wonen die allemaal seculier als de pest zijn. Waarom denken buitenstaanders altijd dat de hele strook van Zeeland t/m Overijssel een soort Staphorst is? :')

Oh nee, ze woont in Putten en is lid van de EO, wat een benauwende omgeving! Zelfmoord zou best kunnen!
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_209263025
[quote]0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:51 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Putten is gewoon een gemiddeld vrij kerkelijk middelgroot dorp joh, niet zo'n soort sekte-achtig gehucht met 200 mensen. Heb er meerdere familieleden wonen die allemaal seculier als de pest zijn. Waarom denken buitenstaanders altijd dat de hele strook van Zeeland t/m Overijssel een soort Staphorst is? :')

Oh nee, ze woont in Putten en is lid van de EO, wat een benauwende omgeving! Zelfmoord zou best kunnen!
[/quote]


Klopt ja, het is naief gedacht dat er overal zelfmoord voor komt maar niet in christelijke gemeenten.

Dit is wat de conclusie vd Duitse politie is, maar hier denken we dat zelfmoord is uitgesloten want dat gebeurt hier niet of zo.
pi_209263029
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 11:56 schreef ZanneG het volgende:
Misschien komen er nog wat details over of de racefiets er was, haar rugzak en of het kan zijn dat ze is afgedreven in het water.

Maar het lichaam zal niet meer onderzocht kunnen worden lijkt mij, dus ze moeten het doen met de gegevens van bijna 30 jaar geleden.

Ik denk niet dat het coldcase team achter de oorzaak kan komen en misschien was het inderdaad wel zelfmoord.

Ze kwam uit een benauwend dorpje midden in de Biblebelt, ze zou die maandag met EO busreizen naar Frankrijk gaan
Spanje
pi_209263050
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:51 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Putten is gewoon een gemiddeld vrij kerkelijk middelgroot dorp joh, niet zo'n soort sekte-achtig gehucht met 200 mensen. Heb er meerdere familieleden wonen die allemaal seculier als de pest zijn. Waarom denken buitenstaanders altijd dat de hele strook van Zeeland t/m Overijssel een soort Staphorst is? :')

Oh nee, ze woont in Putten en is lid van de EO, wat een benauwende omgeving! Zelfmoord zou best kunnen!
Mensen hebben inderdaad echt geen idee waar ze het over hebben. Bible Belt-dorpen scoren hoger dan gemiddeld op geluk, en het is totale crap om hier ook maar enige relatie tussen te leggen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209263051
Ben benieuwd of haar fiets er stond, als dat zo was snap ik de conclusie zelfmoord ook wel.
pi_209263125
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:52 schreef Tengano het volgende:
Dus Maria fietste vanaf Putten 235 kilometer naar het Duitse Soest om daar zelfmoord te plegen.

https://www.google.nl/map(...)291!2d51.5714188!3e1

Na een korte google lees ik dat ze op de racefiets was, maar dan vind ik het nog een teringeind.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat ze 235 km naar een random plek gefietst is om er eind eind aan te maken. Misschien had ze een soort band met die plek, vakantieherinneringen of zo.

Nou zie ik mij zelf niet zo snel zelfmoord plegen maar als ik dat van plan was, zou ik wel even over de plek nadenken .
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209263159
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Mensen hebben inderdaad echt geen idee waar ze het over hebben. Bible Belt-dorpen scoren hoger dan gemiddeld op geluk, en het is totale crap om hier ook maar enige relatie tussen te leggen.
Klopt zulke dingen gebeuren overal maar niet in Gristelijke gemeentes, want dan kom je in de hel dus hoe dan ook; het kan van alles zijn maar het was geen zelfmoord :')
pi_209263176
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:04 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Klopt zulke dingen gebeuren overal maar niet in Gristelijke gemeentes, want dan kom je in de hel dus hoe dan ook; het kan van alles zijn maar het was geen zelfmoord :')
Jij snapt er bar weinig van zo te lezen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209263196
Weinig aanwijzingen voor zelfmoord als je het zo leest. Wel ziekte van Pfeiffer.

quote:
WIE WAS MARIA VAN DER ZANDEN?

Maria van der Zanden wordt geboren op 9 november 1971 en groeit samen met haar ouders en pleegbroer op in Putten. Haar omgeving omschrijft haar als een intelligente, gelovige jonge vrouw, introvert, maar ook sociaal en attent.

Na de lagere school volgt ze het atheneum in Ermelo. Daarna gaat ze studeren aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Ze haalt haar propedeuse Frans en gaat taalwetenschappen studeren.
Als ze een blessure krijgt en vervolgens ook nog de ziekte van Pfeiffer, besluit ze tijdelijk naar huis terug te keren. Ze gaat wonen in de garage op het erf bij haar ouders, die voor haar verbouwd wordt, zodat ze zelfstandig kan wonen en haar privacy heeft. Ze gaat een beroepsopleiding volgen bij het SBBO in Leusden en loopt stage bij kinderdagverblijf De Veldmuis van het psychiatrisch ziekenhuis in Ermelo.
Enkele dagen na haar verdwijning stond een groepsreis naar Spanje gepland. Ze had er zin in en trof voorbereidingen voor deze vakantie. Alles voor de reis lag al netjes bij elkaar op haar kamer.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:13:14 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209263227
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:52 schreef Tengano het volgende:
Dus Maria fietste vanaf Putten 235 kilometer naar het Duitse Soest om daar zelfmoord te plegen.

https://www.google.nl/map(...)291!2d51.5714188!3e1

Na een korte google lees ik dat ze op de racefiets was, maar dan vind ik het nog een teringeind.
6 augustus verdween ze, eind augustus is ze pas gevonden. Ik vind het helemaal niet zo verwonderlijk dat ze 250km verderop beland is in ongeveer 3 weken tijd. En je kunt je afvragen of ze al die tijd op de fiets reisde.
Resistance is futile.
pi_209263230
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Mensen hebben inderdaad echt geen idee waar ze het over hebben. Bible Belt-dorpen scoren hoger dan gemiddeld op geluk, en het is totale crap om hier ook maar enige relatie tussen te leggen.
Kuch:
https://www.bol.com/nl/nl(...)ig/9300000082462387/

En uit uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het ware Refo denken NIET gelukkig maakt. Kan je zeggen N=1 maar uit dat boek blijkt dus al meer en je wilt niet weten hoeveel Depri Refo's heb gesproken, die er gewoon niet uitkomen; dankzij de paradox beschreven in het boek. Waardoor depressies alleen maar erger worden en in psychoses veranderen..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Moderator woensdag 24 mei 2023 @ 13:13:56 #34
225562 crew  Speedfight
pi_209263236
Pfoe... dit roept toch ook maar alleen maar meer vragen op voor de familie?
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_209263241
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weinig aanwijzingen voor zelfmoord als je het zo leest.

Dit zegt helemaal niks he. Van de buitenkant zie je het vaak niet eens
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_209263265
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:13 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Kuch:
https://www.bol.com/nl/nl(...)ig/9300000082462387/

En uit uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het ware Refo denken NIET gelukkig maakt. Kan je zeggen N=1 maar uit dat boek blijkt dus al meer en je wilt niet weten hoeveel Depri Refo's heb gesproken, die er gewoon niet uitkomen; dankzij de paradox beschreven in het boek. Waardoor depressies alleen maar erger worden en in psychoses veranderen..
Maria was geen refo. Dus even stoppen met dat verband graag.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209263269
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:58 schreef Leandra het volgende:
Ronduit triest dat men haar vermissing en de gevonden jonge vrouw in Duitsland destijds niet heeft kunnen koppelen.
Overigens vind ik die Duitse zelfmoordtheorie niet heel vanzelfsprekend, maar wat er werkelijk gebeurd is zal waarschijnlijk nooit meer duidelijk worden.

Vooral fijn voor haar vader dat er nu duidelijkheid is.
Met de techniek van 1994 misschien niet zo gek, volgens mij was toen informatie delen tussen de korpsen hier al een uitdaging.

Zou kunnen, dat ze toen de aangifte nog moesten faxen naar de centrale databank en toen daar handmatig in de computer werd ingeklopt.
.
pi_209263304
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 10:52 schreef Tengano het volgende:
Dus Maria fietste vanaf Putten 235 kilometer naar het Duitse Soest om daar zelfmoord te plegen.

https://www.google.nl/map(...)291!2d51.5714188!3e1

Na een korte google lees ik dat ze op de racefiets was, maar dan vind ik het nog een teringeind.
In geval van zelfmoord hoefde ze zich niet druk te maken om zadel en spierpijnen.
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:19:40 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209263306
Paspoort lag nog thuis. En ze had een goede band met haar vader.
Resistance is futile.
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:21:58 #40
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209263327
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:57 schreef ootjekatootje het volgende:
Ben benieuwd of haar fiets er stond, als dat zo was snap ik de conclusie zelfmoord ook wel.
De duitse politie kon toch niet weten dat die fiets van haar was toch?
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:02 schreef stavromulabeta het volgende:
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat ze 235 km naar een random plek gefietst is om er eind eind aan te maken. Misschien had ze een soort band met die plek, vakantieherinneringen of zo.

Nou zie ik mij zelf niet zo snel zelfmoord plegen maar als ik dat van plan was, zou ik wel even over de plek nadenken .
Als je zelfmoord wilt plegen zul je niet zo gauw naar een plek gaan waar je goede herinneringen aan hebt (lijkt mij). Zelfmoord is ook een soort vlucht. Een vlucht uit je lijden en uit je wanhoop. Om dat te combineren met goede herinneringen uit je verleden ligt daarom niet zo voor de hand. Het brengt je bovendien met wat feel good herinneringen een beetje uit je stemming om er een eind aan te maken.

Maar goed, ik ben ook wat bevooroordeeld want ik geloof zelf niet zo in een zelfmoordscenario in deze zaak.
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:13 schreef Seven. het volgende:
6 augustus verdween ze, eind augustus is ze pas gevonden. Ik vind het helemaal niet zo verwonderlijk dat ze 250km verderop beland is in ongeveer 3 weken tijd. En je kunt je afvragen of ze al die tijd op de fiets reisde.
Ik weet niet hoe lang ze er toen al lag, en al helemaal niet wat er in die drie tussenliggende weken is gebeurd. Dat is iets wat haar vader en het coldcase team zich nu ook wel zullen afvragen.
quote:
17s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:13 schreef Speedfight het volgende:
Pfoe... dit roept toch ook maar alleen maar meer vragen op voor de familie?
Behoorlijk ja.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 24-05-2023 13:29:30 ]
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:27:46 #41
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209263413
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:19 schreef Seven. het volgende:
Paspoort lag nog thuis. En ze had een goede band met haar vader.
Het lijkt me gewoon afschuwelijk als je na dertig jaar straks nog steeds niet weet wat er nou echt gebeurd is -O-
pi_209263446
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Maria was geen refo. Dus even stoppen met dat verband graag.
Refo denken komt ook gewoon binnen de evangelische kerken voor. Het gaat erom dat het adagio dat je hoe dan ook schuldig bent. En ja bij de evangelische gaan ze ervan uit dat je goede werken kan doen wat je dichter bij Jezus brengt.. Maar je blijft schuldig en eigenlijk kan je daar geen fuck aan doen.

Maar on-topic, discussie over welke dogma's binnen welke christelijke stroming gelden en hoe; heeft hier niet veel zin.

Feit is dat geloof niet per definitie gelukkig of ongelukkig maakt. Feit is gewoon dat beide kunnen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209263515
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:19 schreef Seven. het volgende:
Paspoort lag nog thuis. En ze had een goede band met haar vader.
Wat is je conclusie hier uit?
  woensdag 24 mei 2023 @ 13:49:00 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209263684
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 12:51 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Putten is gewoon een gemiddeld vrij kerkelijk middelgroot dorp joh, niet zo'n soort sekte-achtig gehucht met 200 mensen. Heb er meerdere familieleden wonen die allemaal seculier als de pest zijn. Waarom denken buitenstaanders altijd dat de hele strook van Zeeland t/m Overijssel een soort Staphorst is? :')

Oh nee, ze woont in Putten en is lid van de EO, wat een benauwende omgeving! Zelfmoord zou best kunnen!
Amen.

Echt, de nonsens die ik hier over Putten lees...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 mei 2023 @ 14:00:49 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209263820
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 13:13 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Kuch:
https://www.bol.com/nl/nl(...)ig/9300000082462387/

En uit uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het ware Refo denken NIET gelukkig maakt. Kan je zeggen N=1 maar uit dat boek blijkt dus al meer en je wilt niet weten hoeveel Depri Refo's heb gesproken, die er gewoon niet uitkomen; dankzij de paradox beschreven in het boek. Waardoor depressies alleen maar erger worden en in psychoses veranderen..
En dan komen we weer terug op de familiefoto's waar zowel zij als haar moeder broeken dragen, refo's dragen geen broeken, nu niet en 30+ jaar geleden ook niet.

En voor de duidelijkheid, hier in de Biblebelt wordt met "Refo's" de mensen uit de reformatorische kerken bedoeld, niet de "gewone gereformeerden".

De Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeente Nederland zijn reformatorisch --> Refo's.
Gereformeerde Kerk is gereformeerd, dat noem je in de Biblebelt geen Refo's.

Daarmee zeg ik niets over het wel of niet gelukkig zijn, maar ik ben er redelijk allergisch voor dat mensen die Putten nog niet zonder TomTom kunnen vinden over iemand gaan roepen dat het "benauwende Biblebelt dorp" ze waarschijnlijk teveel werd.
Dan ben je niet eens ingelezen en blaat je maar wat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209263870
Afgezien van godsdiensttwisten hier blijft het wonderlijk dat ze twee dagen voor een geplande reis nog zo ver van huis komt met de fiets. Voor een zelfmoord ga je niet eerst een volle dag fietsen lijkt mij.
pi_209263877
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 14:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dan komen we weer terug op de familiefoto's waar zowel zij als haar moeder broeken dragen, refo's dragen geen broeken, nu niet en 30+ jaar geleden ook niet.

En voor de duidelijkheid, hier in de Biblebelt wordt met "Refo's" de mensen uit de reformatorische kerken bedoeld, niet de "gewone gereformeerden".

De Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeente Nederland zijn reformatorisch --> Refo's.
Gereformeerde Kerk is gereformeerd, dat noem je in de Biblebelt geen Refo's.
I know, woon ook in de Bible Belt en heb diensten van allerijl soorten Reformatorische stromingen bijgewoond... Maar daarom had ik het ook over het "Refo denken", mss had ik beter Reformatorisch denken kunnen gebruiken.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 14:04 schreef qajariaq het volgende:
Afgezien van godsdiensttwisten hier blijft het wonderlijk dat ze twee dagen voor een geplande reis nog zo ver van huis komt met de fiets. Voor een zelfmoord ga je niet eerst een volle dag fietsen lijkt mij.
Tenzij die plek bijvoorbeeld iets voor haar betekende zoals eerder genoemd in het topic.

Maar ze kan ook de fiets gestapt zijn om een paar dagen ruimte in haar hoofd te krijgen; en dan alsnog besluiten er een eind aan te maken..

Speculeren dus.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 24 mei 2023 @ 14:08:12 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209263903
Als ze nog herstellende was van de ziekte van Pfeiffer dan is 239 km wel een heel eind, dus of ze was alweer helemaal hersteld, of ze heeft er langer over gedaan om er te komen en dan moet ze op plekken overnacht hebben, of ze was niet alleen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 mei 2023 @ 14:10:05 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209263919
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 14:04 schreef qajariaq het volgende:
Afgezien van godsdiensttwisten hier blijft het wonderlijk dat ze twee dagen voor een geplande reis nog zo ver van huis komt met de fiets. Voor een zelfmoord ga je niet eerst een volle dag fietsen lijkt mij.
Plus dat het dan veel eenvoudiger was geweest om in Spanje te verdwijnen, had ze haar paspoort ook al mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209263993
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 14:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat het dan veel eenvoudiger was geweest om in Spanje te verdwijnen, had ze haar paspoort ook al mee.
Als ze gepland had naar DE te gaan had ze haar paspoort ook wel meegenomen.

Zelfmoord is over het algemeen als je depri bent. Als je 230 km gaat fietsen als je depri bent voel je daarna meestal beter. Hoewel ik van het idee zo ver te fietsen behoorlijk depri wordt.

De aanloop van Maria wijst naar mijn idee op geen enkele manier naar zelfmoord. Interessant zou zijn hoe en waarom de DE politie die conclusie heeft getrokken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')