abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210551223
En dat doet er natuurlijk niet aan af dat er heus ècht hele slimme en hoogbegaafde kinderen zijn, dat weet ik. Maar we hebben het hier over 2/3-jarige peuters.
  woensdag 6 september 2023 @ 17:18:44 #252
149959 SQ
snelle trees
pi_210551250
Even iets anders, moet je nog iets doen als je peuter zo'n babybel kaasje met waslaag en al naar binnen heeft geschrokt?
disclaimer
pi_210551403
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:18 schreef SQ het volgende:
Even iets anders, moet je nog iets doen als je peuter zo'n babybel kaasje met waslaag en al naar binnen heeft geschrokt?
Je afvragen of het er in zijn geheel uit zal komen of dat het verteerd wordt. :+ En verder zit ik best hard te lachen hier. Hoe dan?!? Dat is toch gewoon niet lekker?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 6 september 2023 @ 17:42:26 #254
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_210551404
quote:
Wachten tot hij het uitpoept... :D
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_210551616
quote:
😄😅🥲
Ben benieuwd of je nog iets van die waslaag terug gaat vinden... :p
pi_210551644
quote:
10s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:16 schreef Smart_ass het volgende:
En dat doet er natuurlijk niet aan af dat er heus ècht hele slimme en hoogbegaafde kinderen zijn, dat weet ik. Maar we hebben het hier over 2/3-jarige peuters.
Je kunt vanaf een jaar of zes pas zeggen of ze daadwerkelijk HB zijn, dan kan het pas 'getest' worden. Maar het is natuurlijk ook meer dan alleen IQ en 'hoe slim een kind is'. Tot die tijd spreek je van een voorsprong. Ik zie dat mijn dochter ook voorloopt nu in vergelijking met wat ze zou 'moeten' kunnen en weten, maar geen idee hoe dat over twee jaar is. Ze is wel veel op zoek naar informatie en hoe dingen werken, dat leg ik dan gewoon uit. Wat ze er mee doet, is aan haar. Maar, het blijft een lastig onderwerp.
pi_210552372
Ik zou denken dat de was niet verteert en er gewoon weet uitkomt. Hou je ons op de hoogte.

Verder ik het jammer dat een interessant gesprek deze wending krijgt. Het begon over indicaties en kindjes die minder snel zijn op bepaalde vlakken.
pi_210552914
Eens. Ik wilde bijna iets gaan typen over mijn zoon met duidelijke achterstanden maar werd al weerhouden door opmerkingen als "achterlopen bestaat niet, met 4-6 zijn ze allemaal gelijk". Nu het ineens weer gaat over wie er waar in voorloopt (waar het echt al heel vaak over gaat) is die zin helemaal weg. Er is voor mij al zo weinig herkenning dat ik soms denk maar gewoon helemaal te stoppen met fok. Alleen maar confronterend.

PS mijn zoon zit met ambulante begeleiding op een gewoon kdv maar twee dagen per week is daarin echt de max. Als hij niet bijna vier werd, ging hij misschien toch naar een speciaal kdv alleen die kindjes zijn nog wel zichtbaar een graadje erger dus dat weerhoudt ons. Hij gaat dan naar een SBO en speciale bso. Overigens is hij qua spraak inderdaad helemaal bijgetrokken (behalve dat hij dan bijzondere dingen zegt) maar qua motoriek zal hij alle mijlpalen traag halen en nooit voldoendes halen voor gym.
pi_210553088
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 20:47 schreef B.ertha het volgende:
Eens. Ik wilde bijna iets gaan typen over mijn zoon met duidelijke achterstanden maar werd al weerhouden door opmerkingen als "achterlopen bestaat niet, met 4-6 zijn ze allemaal gelijk". Nu het ineens weer gaat over wie er waar in voorloopt (waar het echt al heel vaak over gaat) is die zin helemaal weg. Er is voor mij al zo weinig herkenning dat ik soms denk maar gewoon helemaal te stoppen met fok. Alleen maar confronterend.

PS mijn zoon zit met ambulante begeleiding op een gewoon kdv maar twee dagen per week is daarin echt de max. Als hij niet bijna vier werd, ging hij misschien toch naar een speciaal kdv alleen die kindjes zijn nog wel zichtbaar een graadje erger dus dat weerhoudt ons. Hij gaat dan naar een SBO en speciale bso. Overigens is hij qua spraak inderdaad helemaal bijgetrokken (behalve dat hij dan bijzondere dingen zegt) maar qua motoriek zal hij alle mijlpalen traag halen en nooit voldoendes halen voor gym.
Bedankt om het zo mooi te formuleren. Dit is ook mijn gevoel maar ik wilde het niet zo cru neerzetten omdat het misschien aan mij lag (hormonaal deze week).
:*
Klinkt misschien makkelijk gezegd maar er is zoveel meer dan woordjes en mijlpalen. Dat is niet wat een mens mens maakt. Echt hé, mijn hart barst pas echt van trots als ik zie hoe lief hij is. Wat voor persoon hij aan het worden is. Al de rest kan mij gestolen worden.
  woensdag 6 september 2023 @ 21:12:10 #260
35189 Troel
scherp en bot
pi_210553194
quote:

Voor als je straks naar zwemles en dergelijke gaat kijken: ga op zoek naar een goede juf die niet alleen naar motoriek kijkt, maar vooral helpt met het overleven in het water. Dat heeft hier twee keer heel goed gewerkt. Motorisch ziet het er niet uit, maar ze zijn veilig in het water en dat was het uitgangspunt. En het is zo ontzettend goed voor hun zelfvertrouwen als iemand zo met ze bezig gaat en het beste eruit weet te halen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210553268
quote:

Ik vind het rot dat je je zo voelt. Bij mij steekt het ook wel een beetje wanneer ik lees dat een 6 jarige haar C diploma heeft gehaald terwijl de mijne van 9 (nog) niet verder komt dan dan haar A diploma. Of dat kinderen van 3 al los kunnen fietsen terwijl we hier met 7 jaar nog naast haar moesten hollen. Haar juf zei in groep 2 al dat ze nooit een sportster zou gaan worden. Voor de rest geen achterstanden, dus misschien ligt het een beetje anders dan bij jou, maar ik snap je wel :*
  woensdag 6 september 2023 @ 21:24:21 #262
149959 SQ
snelle trees
pi_210553341
Ik hoop dat ik dat gevoel niet heb gegeven in elk geval, want ik denk geenszins dat elk kind gelijk is. Maar ik denk wel dat het met vrijwel elk kind uiteindelijk goed komt. Waarbij goed niet hetzelfde is als "net als de rest" maar "met basisvaardigheden onder de knie je plekje vinden in de maatschappij". Mits geen echte duidelijke zware handicap uiteraard, maar dat lijkt me evident.

En dat geldt dan zowel voor haabee kinderen als de wat minder snelle of slimmen onder ons, overigens.

Tevens is een snel of slim kind geen verdienste. Net als dat een traag of dom kind niet de schuld is van de ouders.

:7
disclaimer
  woensdag 6 september 2023 @ 21:29:18 #263
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210553392
quote:

Mocht je het wel willen delen: ik vind het net zo interessant om de updates te lezen over kinderen die een niet-standaard ontwikkeling doormaken. Ik ben wel benieuwd welke extra ondersteuning een SBO biedt.

En hopelijk vond je mijn mening over speciaal psz niet te ongezouten... Ik vergeet soms dat er ook mensen zijn die daar naar alle tevredenheid gebruik van maken.
Resistance is futile.
pi_210553401
quote:

Ik heb heel bewust de meeste gezegd omdat ik heus weet dat er kinderen zijn bij wie het wel anders gaat. Maar uiteindelijk komt het bij de meeste kinderen ook wel in orde. Helaas is dat inderdaad niet bij iedereen het geval. En ik vind dat je daar gewoon je ruimte voor mag nemen hier om het daar over te hebben, misschien komt er dan ook meer los vanuit anderen?
pi_210553926
Alle kanten mogen beschreven worden, toch? Ik ben nieuwsgierig naar zowel vlot als minder vlot ontwikkelende kindjes, ik vind dat alle kinderen er mogen zijn. Maar ik vind ook dat je gewoon mag vermelden hoe het is, zowel vlot ontwikkelend als minder snel.
Ik werk zelf met kinderen/tieners met een flinke TOS of die écht doof zijn en het daardoor lastiger zullen gaan hebben in onze maatschappij. Ik weet dus hoe het kan gaan als kinderen talig en sociaal-emotioneel nooit op leeftijdsadequaat niveau komen. Ik leer juist heel veel van deze lieve leerlingen, en het doet me ook beseffen dat niet alle kinderen vlot en sterk zijn, inderdaad. Voor een gemiddelde heb je zowel uitschieters naar boven als uitschieters naar beneden nodig. Maar hey, ik post hier net 3 weken mee, dus ik weet niet wat voor discussies hier eerder over gevoerd zijn.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 22:29:31 #266
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210553985
Ik vind ook dat iedereen moet kunnen posten zonder zich aangevallen te voelen, laten we elkaar sowieso allemaal in elkaars waarde laten :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210554395
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 23:44 schreef Aure het volgende:
Hier eentje die je de oren van je kop kletst in zowel het Nederlands als Engels, komisch vind ik dat laatste. Dat pikt ie vooral op van YouTube kids en z'n broer (die tweetalig onderwijs krijgt). Heb verder niet het idee dat ie voorloopt ofzo, gewoon lekker gemiddeld. Helemaal prima.

En deze wordt ook lekker vaak geknuffeld. Hoewel het tegenwoordig wel een beetje een papa's kindje is. Daar geef je dan 2 jaar borstvoeding voor }:| :P
Ik moest trouwens net aan deze post denken. Bubbles begint nu ook eindelijk een beetje Engels te praten maar met super Nederlandse tongval ofzo, echt hilarisch :D. Hond is “dak” bijvoorbeeld :') .
pi_210555221
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:38 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Ik moest trouwens net aan deze post denken. Bubbles begint nu ook eindelijk een beetje Engels te praten maar met super Nederlandse tongval ofzo, echt hilarisch :D. Hond is “dak” bijvoorbeeld :') .
:D _O-

Ik moet soms ook heel goed luisteren om te snappen wat ie nou zegt, omdat ie die talen door elkaar gooit :')
pi_210555614
Gek dat je je een beetje schuldig voelt als je vertelt dat je kind niet perfect is op sommige punten. Alsof je je kind publiekelijk af valt. Misschien is dat ook wel de reden waarom veel moeders met name de punten benoemen die goed gaan bij hun kind.

Overigens heb ik wel het idee dat het wat betreft motoriek wel een beetje is bij getrokken, want met gym heeft ze het laatste schooljaar een voldoende op haar rapport. Sommige kinderen hebben wat meer tijd nodig :)

[ Bericht 39% gewijzigd door Sunshine1982 op 07-09-2023 09:34:10 ]
pi_210555640
De meeste kinderen komen waarschijnlijk wel goed terecht, maar welke weg volgen ze soms? Ik ga mijn peuter met een bang hart naar school sturen. Mijn gevoelige jongen, met zijn favoriete kleur roze. Die zo moeilijk voor zichzelf opkomt. Die onderaan de groeicurve bungelt in een land waar lang zijn zo'n ding is.
Ik moet bekennen dat ik mij daar wel zorgen over maak. Niet over het eindpunt, dat komt wel goed. Maar waar moet hij eerst door? Misschien komt het omdat ik zelf niet het makkelijkste parcours heb gehad op dat vlak. Ik weet het niet.
En nee, je kan een kind natuurlijk niet voor alles beschermen. Maar het idee dat hij misschien door hetzelfde moet valt mij gewoon zwaar.
  donderdag 7 september 2023 @ 09:19:00 #271
319308 Tink89
To live is to dance
pi_210555843
Het was absoluut niet mijn bedoeling om het hier alweer over voorlopers op bepaalde vlakken te moeten laten gaan. Maar ik merk - net zo goed als ouders van kinderen die op bepaalde vlakken net iets minder of veel minder rap gaan - dat je 'iets uit te leggen hebt'.

Hoe dan ook: ik vind alle ontwikkelingen interessant en lees met net zo veel interesse en medeleven de verhalen en zorgen over andere kindjes. Welke andere kindjes dan ook. Of dat nou snelle aapie is of een kindje dat juist wat meer moeite heeft met sommige ontwikkelingsgebieden.

Edit: en omg die babybel. Hoe dan? Da's zo echt vies ook gewoon...

Maar: ik denk dat je vettigere poep krijgt, met gesmolten was erdoor ofzo?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 7 september 2023 @ 09:44:24 #272
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210555995
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:38 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_210556327
Prachtfilm O+
  donderdag 7 september 2023 @ 10:32:55 #274
149959 SQ
snelle trees
pi_210556354
Het zou gewoon überhaupt fijn zijn als het niet zo vaak over statistieken ging en "wat kan je kind al" denk ik. Maar goed, wellicht ligt die behoefte voor iedereen anders ;) ik lees liever over leuke/grappige ervaringen en belevingen, over opvoedkundige vraagstukken en over ons als ouders dan over "wat pietje allemaal al kan". Dat laatste is vooral leuk voor opa en oma maar hoeft wat mij betreft niet steeds maar weer hier. Maar dat ben ik.

Sidenote: ik weet dat ik ook wel veranderd ben daarin, toen ik nog 1 kind had vond ik dat ook stukken interessanter. Wat dat betreft is het maar goed dat mijn oudste meer in het gemiddelde spectrum viel, want als Goud mijn eerste was geweest had ik allang in een hoekje zitten krassen van onzekere ellende _O-
disclaimer
pi_210556914
Je bent niet alleen. Ik vind opsomlijstjes van kunstjes ook maar matig interessant. Binnen een bepaalde context is ontwikkeling nog wel interessant.

Vanaf welke leeftijd worden die peuters eigenlijk makkelijker? Ik neem mij elke vrije dag voor om een milde zenmoeder te zijn en nu is het nog voor 12 en heb ik al shit geroepen als "We plakken geen boterhammen op elkaars schouder!".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')