Dit. Mijn oudste is 5.5 en kan pas sinds kort een beetje zonder zijwieltjes fietsen. In ieder geval nog niet goed genoeg om naast mij te fietsen (en ik heb geen fiets, dus dat wordt sowieso een probleem, ghehe). Ze durfde eerder gewoon niet, prima hoor. Het komt vanzelf.quote:Op woensdag 6 september 2023 09:18 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mijne was extreem laat, die fietste pas los met 7 jaar. Had haar wel eerder aangespoord, maar ze wilde gewoon niet. We hadden ook gewoon een fiets in de schuur staan. Wij wonen in Rotterdam, dus we hebben alles wel op loopafstand en anders hebben we ov in de buurt. Ik vond het geen noodzaak om te blijven pushen om het toch maar te leren.
Hahaha. Dat had mijn oudste ook en de peuter nu ook weer en dat in een peuterbed.quote:Op woensdag 6 september 2023 10:03 schreef MaJo het volgende:
Ik denk dat als een kind voorloopt met iets dat dat ook weer helemaal niks zegt over andere vlakken. Aapie is dus behoorlijk pienter maar slaapt nog steeds met slaapzak in zijn ledikant. Het idee dat je daar uit kunt klimmen komt totaal niet in hem opEn zindelijkheid is ook nog een ver van zijn bed show. Gisteren even het potje buiten gezet en toen deed hij zowaar een plas
Dus ook maar eens mee beginnen.
Fietsen: kan hij vast wel maar roept dan "doet het niet", oftewel: teveel moeite
Laten we dus inderdaad niet onzeker worden door elkaars verhalen, linksom of rechtsom komt het echt wel goed met onze kleintjes
Aapie zit momenteel heel erg in de mama fase. Het is zelfs zo erg dat als mijn man hem uit bed haalt dat hij roept "nee mama doen!" Ook naar buiten met alleen papa is op dit moment niet te doen, hij blijft huilen om mama en dat hij naar huis wilHopelijk duurt deze fase niet te lang. Hij is sowieso niet te genieten de laatste dagen, zit alleen maar te zeuren en te mopperen
Ik kan me voorstellen dat Aapie dat ook in een peuterbed zou doen, wat dat betreft is hij best een sukkelquote:Op woensdag 6 september 2023 10:14 schreef Donna het volgende:
[..]
Hahaha. Dat had mijn oudste ook en de peuter nu ook weer en dat in een peuterbed.![]()
Ik maak er nog maar even goed gebruik van.
Peuter is maandag flink gevallen op de opvang. Oudste had nooit zoiets, nooit een open knie gehad. Dit exemplaar is 'ietsje' ruiger. Dus eilandpleisters gehaald (hoefde helemaal niet zo groot, maar die wil deze graag) en nu is ze helemaal de bom met haar mega pleister.
Haha ik ook niet en ik waardeer je tegengeluidquote:Op woensdag 6 september 2023 07:08 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee hoor ik niet.
En ik vind het ook wel belangrijk om een beetje tegengeluid te laten horen want ik ben bij mijn oudste echt kapot gegaan van onzekerheid door het lezen over al die megabriljante wonderkinderen stuk voor stuk. Ik dacht ook dat er echt wel wat mis moest zijn met mijn kinderen als werkelijk alle peuters op fok met 3 jaar konden lezen en schrijven en fietsen en zindelijk waren en debatten konden voeren en met mes en vork eten.
De meeste kinderen zijn nou eenmaal niet zo maar op een of andere manier staat het internet er wel vol mee.
Overigens komt het écht goed. Die oudste is inmiddels bijna 9 en blijkt ook bovengemiddeld intelligent te zijn. Ze is alleen aartslui (van wie zou ze dat hebben) en daardoor komt het er niet altijd uit op het moment dat de wat meer ijverige kinderen het er uit gooien
Graafmachines zijn hier ook intens de bom, elke autorit worden ze wel gestopt. Schoolbussen ook overigens, ze kan echt niet wachten tot ze daarmee mee kanquote:Op woensdag 6 september 2023 08:47 schreef SQ het volgende:
Mijn peuter vond een nest babygraafmachines op een bouwplaats net, dus z'n dag kan al niet meer stuk.
Ik was best teleurgesteld toen mijn kinderen niet tellend tot 20 uit mijn vagijn kwamenquote:Op woensdag 6 september 2023 13:23 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Haha ik ook niet en ik waardeer je tegengeluid. Ik ben niet snel onzeker wanneer het op mijn kroost aankomt maar ik kan wel begrijpen dat anderen dat wel hebben als je inderdaad ziet wat de gemiddelde twee-jarige Fok-peuters blijkbaar allemaal al kunnen (wat zeg ik, sommige baby’s hier zijn al hoogbegaafd joh
).
Dat doet mijn zesjarige nog steeds.quote:Op woensdag 6 september 2023 08:04 schreef taxibabe het volgende:
Oh en hij fietst ook nog steeds met zijwieltjes.
Ik gooi deze tenenkrommende er maar even in dan: het is een sprongetje!quote:Op woensdag 6 september 2023 10:03 schreef MaJo het volgende:
Hij is sowieso niet te genieten de laatste dagen, zit alleen maar te zeuren en te mopperen
Ook al zo'n snelle! Al blijft baby J. natuurlijk wel de winnaar, praten met 6 wekenquote:Op woensdag 6 september 2023 12:07 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier ook een vluggerd. Net twee, praat veel in 4-, 5- en 6-woordzinnen en is ook al best goed verstaanbaar voor andere mensen. Ze heeft vanochtend voor het eerst op de wc geplast, ik moet altijd weg als ik haar erop zet (wil ze zelf graag) en dan roept ze na drie seconden klaar.Ik ging haar luier weggooien en toen ik terug kwam, zag ik druppeltjes aan haar onderkant hangen en ook wat druppeltjes op de brilverkleiner. Daarna poepte ze wel weer in haar luier.
Motorisch is ze ook vlot. Klimt als de beste, stept volop en een loopfiets is al niet meer zo interessant. Al hadden we gisteren inderdaad ook weer een geschaafde knie, ze wilde van ons hellinkje af rennen (terwijl ik al zei dat ze rustig moest lopen). Hier inderdaad ook veel blauwe plekken en wondjes, vooral door haar klimavonturen.
Ik hoop het oprecht! Want met zoveel chagrijn is hij echt niet de leukstequote:Op woensdag 6 september 2023 14:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik gooi deze tenenkrommende er maar even in dan: het is een sprongetje!
Mijn oudste heeft medisch kinderdagverblijf gehad in combinatie met speciaal onderwijs. In dat jaar is hij zo ongelooflijk gegroeid en heeft zoveel fijne dingen in zijn rugzakje meegekregen, dat ik het stiekem jammer vind dat jongste dat niet gehad heeft.quote:
Hahaquote:Op woensdag 6 september 2023 14:16 schreef MaJo het volgende:
Soms vind ik het ook lastig om precies te weten wat ze al zouden moeten kunnen, zeker als je er maar 1 hebt. Laatst kregen we als kritiek van het kdv dat hij zich nog helemaal niet aan/uit kan kleden. Wist ik veel dat dat zou moetenIk kleedde hem nog steeds helemaal aan op de verschoonmat
![]()
Ook goed om deze kant van het verhaal te lezen.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Mijn oudste heeft medisch kinderdagverblijf gehad in combinatie met speciaal onderwijs. In dat jaar is hij zo ongelooflijk gegroeid en heeft zoveel fijne dingen in zijn rugzakje meegekregen, dat ik het stiekem jammer vind dat jongste dat niet gehad heeft.
Ondanks dat het heel veel van hem vroeg, als eerste met het busje opgehaald worden, als laatste slapend thuisgebracht worden omdat het toch wel erg veel was voor een drie/vierjarige.
Maar ik ben nog steeds zijn juffen van toen zo dankbaar voor hun inzet!
Overigens moest hij naar het eerste jaar naar de gewone basisschool omdat hij te goed was voor speciaal onderwijs. Maar dat kwam dus enkel door de inzet van de mensen daar (en zijn eigen inzet natuurlijk).quote:Op woensdag 6 september 2023 14:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ook goed om deze kant van het verhaal te lezen.
Hoe oud is hij? Ik heb bij dit soort dingen vaak geen idee wat normaal is en nu ben ik wel benieuwd.quote:Op woensdag 6 september 2023 14:16 schreef MaJo het volgende:
Soms vind ik het ook lastig om precies te weten wat ze al zouden moeten kunnen, zeker als je er maar 1 hebt. Laatst kregen we als kritiek van het kdv dat hij zich nog helemaal niet aan/uit kan kleden. Wist ik veel dat dat zou moetenIk kleedde hem nog steeds helemaal aan op de verschoonmat
![]()
Hij wordt volgende maand 3quote:Op woensdag 6 september 2023 15:12 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Hoe oud is hij? Ik heb bij dit soort dingen vaak geen idee wat normaal is en nu ben ik wel benieuwd.
Snap je gevoel! J is ook een slimme spons en je voelt je toch beetje "aangevallen" soms. De gezichten die ik krijg als ouders in een park vragen hoe oud J is omdat hij in volledige zinnen praat en groot is en ik dan 2,5 jaar zeg.... Alsof ik sta te liegen!quote:Op woensdag 6 september 2023 15:17 schreef MaJo het volgende:
Ik merk dat ik toch een beetje zit met opmerkingen als "iedereen vindt zijn eigen kind toch slim" en "die van mij kon niet tot 20 tellen toen ie uit de baarmoeder kwam". Ik vertelde laatst ook aan vrienden over Aapie en hun reactie was "ik ken niemand die niet denkt dat zijn kind hoogbegaafd is". Hierdoor word je meteen in een hoek geplaatst als ouder die hoopt dat het kind hoogbegaafd is. Ik hoop het juist helemaal niet, het lijkt me ontzettend lastig in het schoolsysteem.
Maar goed, moest toch even van mijn hart
Ik moest ook aan jou denken, jij hebt dit eerder gezegd. Ik denk dat mensen al snel denken dat je opschept, maar waarom zou dat meteen zo zijn? Tuurlijk ben ik ook wel een beetje trots op mijn mannetje maar ik hoop echt dat het hem niet in de weg gaat zitten.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:47 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Snap je gevoel! J is ook een slimme spons en je voelt je toch beetje "aangevallen" soms. De gezichten die ik krijg als ouders in een park vragen hoe oud J is omdat hij in volledige zinnen praat en groot is en ik dan 2,5 jaar zeg.... Alsof ik sta te liegen!En dan zeg ik, ja echt hoor, hij is van februari. Alsof ik mijn antwoord moet verantwoorden!
En nu is hij ook actief bezig met letters en nummers, zelfs echt hogere huisnummer combinaties die hij herkent en uitspreekt (alles onder de 100)
En dan denk ik wel eens, stimuleer ik hem in zijn interesses of laat ik het een beetje los omdat hij zich anders op school gaat vervelen?!
Ik zat ook een beetje op m'n handen toen ik de opmerkingen hierboven las. Mijn oudste is snel, mijn jongste ook. Qua taal en rekenen en begrip en praten enzo dan. De oudste is met fietsen ook helemaal prima, fietste los met 3 en een beetje. Maar de jongste wil dus niet loopfietsen bijvoorbeeld. Maar ik vertel op een feestje niet meer hoe het op school gaat (ze verveelt zich, vindt het niet leuk, gaat misschien groep 3 overslaan), want ik krijg ook de opmerkingen dat ik niet zo mag pushen, dat ik haar kind moet laten zijn en dat ze echt echt echt niet klaar is op sociaal-emotioneel vlak. Maar een andere oplossing heeft ook niemand.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik moest ook aan jou denken, jij hebt dit eerder gezegd. Ik denk dat mensen al snel denken dat je opschept, maar waarom zou dat meteen zo zijn? Tuurlijk ben ik ook wel een beetje trots op mijn mannetje maar ik hoop echt dat het hem niet in de weg gaat zitten.
Wow die cijfers zijn wel knap! Aapie kon snel tot 10 tellen maar is daar een beetje blijven hangen. Ik heb hem daar verder ook niet echt in aangemoedigd, af en toe tot 20 tellen en dat kan hij wel redelijk. Met name letters is hij goed in. Ik weet niet of hij het ook echt snapt of gewoon een fotografisch geheugen heeft maar hij (her)kent zeker 8 letters. Ook daarin volg ik vooral hem, want ik zit met precies hetzelfde dilemma. Een vriendin heeft een hoogbegaafd kind en hij is echt ongelukkig op school, verveelt zich dood. Hij is van een heel vrolijk mannetje naar een chagrijnig en boos kind gegaan
Het is denk ik een beetje de Nederlandse mentaliteit van niet je kop boven het maaiveld uitsteken. Lastig wel dat ze zich zo verveelt op schoolquote:Op woensdag 6 september 2023 16:40 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik zat ook een beetje op m'n handen toen ik de opmerkingen hierboven las. Mijn oudste is snel, mijn jongste ook. Qua taal en rekenen en begrip en praten enzo dan. De oudste is met fietsen ook helemaal prima, fietste los met 3 en een beetje. Maar de jongste wil dus niet loopfietsen bijvoorbeeld. Maar ik vertel op een feestje niet meer hoe het op school gaat (ze verveelt zich, vindt het niet leuk, gaat misschien groep 3 overslaan), want ik krijg ook de opmerkingen dat ik nog zo mag pushen, dat ik haar kind moet laten zijn en dat ze echt echt echt niet klaar is op sociaal-emotioneel vlak. Maar een andere oplossing heeft ook niemand.
[/rant]
Dat je je in een hoek geplaatst voelt ligt misschien meer aan hoe jij het opvat dan aan hoe mensen het bedoelen. Als ik zeg dat ik het idee heb dat alle ouders hun eigen kinderen slim vinden dan bedoel ik dat ook gewoon precies zoquote:Op woensdag 6 september 2023 15:17 schreef MaJo het volgende:
Ik merk dat ik toch een beetje zit met opmerkingen als "iedereen vindt zijn eigen kind toch slim" en "die van mij kon niet tot 20 tellen toen ie uit de baarmoeder kwam". Ik vertelde laatst ook aan vrienden over Aapie en hun reactie was "ik ken niemand die niet denkt dat zijn kind hoogbegaafd is". Hierdoor word je meteen in een hoek geplaatst als ouder die hoopt dat het kind hoogbegaafd is. Ik hoop het juist helemaal niet, het lijkt me ontzettend lastig in het schoolsysteem.
Maar goed, moest toch even van mijn hart
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |