quote:
Je legt enkel je eigen façade bloot met dit domme getrol.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Van trollen is geen sprake. Er wordt slechts benoemd waarom dit soort keuzes. Dit is ook waar BNW voor bedoelt is, de façade van alledag bloot te leggen. Dat 'white' zonder hoofdletter wordt geschreven heeft er simpelweg mee te maken hoe er binnen zulke journalistieke kringen tegen blanke mensen aan wordt gekeken, en dat is niet op een positieve manier.
Yup, maar dat doe je dus niet. Je legt een interpretatie op die façade, maar kijkt er niet achter..quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Van trollen is geen sprake. Er wordt slechts benoemd waarom dit soort keuzes. Dit is ook waar BNW voor bedoelt is, de façade van alledag bloot te leggen. Dat 'white' zonder hoofdletter wordt geschreven heeft er simpelweg mee te maken hoe er binnen zulke journalistieke kringen tegen blanke mensen aan wordt gekeken, en dat is niet op een positieve manier.
Wat de AP doet en de interpretatie daarvan legt een bredere trend binnen (links-progressieve) media bloot. Dus het ook toepasbaar op media zoals de NYT. Het oorspronkelijke artikel waardoor deze discussie begon kwam ook uit die krant.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Je legt enkel je eigen façade bloot met dit domme getrol.
Nogmaals, je hoeft het niet met de verklaring eens te zijn, maar je hoeft ook niet voor ze te gaan verzinnen waarom ze dit zouden doen, daarmee ze je enkel jezelf voor schut.
Dat NY Times er bijvoorbeeld ook voor kiest brown met kleine letters te schrijven negeer je vakkundig, dat past immers niet bij het beeld dat je over hen probeert te schetsen.
Daar geven ze een verklaring voor, waar je, zoals ik al meermaals heb aangegeven, het mee eens of oneens mag zijn.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kortom, je lijkt er zelf niet veel van te begrijpen en bent enkel op mij aan het afgeven met allerlei aantijgingen over 'trollen'. Maar kom eens een met gedegen tegenargument? Dat is denk ik zinvoller dan wat getriggerd te gaan fulmineren ad hominem. Wat zou bijvoorbeeld volgens jou een verklaring kunnen zijn dat de media zulk beleid hanteren mbt tot etnische termen?
Het schijnt voor sommige mensen maar moeilijk te zijn om te begrijpen dat toegeven dat er in het verleden fouten zijn gemaakt met verregaande gevolgen (die we nu moreel verwerpelijk vinden) niet gelijk is aan blank is exclusief slecht en onderdrukkend. Hoewel die generalisatie en ongenuanceerdheid (een typische stroman) natuurlijk juist bedoeld is om het domvolk voor te schotelen die dat allemaal als zoete koek slikt en zich daar vervolgens vreselijk over kan opwinden.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daar geven ze een verklaring voor, waar je, zoals ik al meermaals heb aangegeven, het mee eens of oneens mag zijn.
Maar dat doe jij niet, jij negeert die verklaring en vervangt die door "Al die etniciteiten worden gezien als iets goeds, maar blank zijn is slecht en onderdrukkend", dat is blijkbaar het narratief dat jij hen probeert op te plakken, de façade die je niet blootlegt, maar zelf verzint.
Dat domme getrol benoem ik.
Oh, maar dat is ook gewoon zo. Dat heeft niets te maken met dom getroll. De connotatie die men heeft met 'blank' ('white') is geen positieve connotatie. Dit in tegenstelling tot de connotaties die er zijn met andere etniciteiten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:29 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daar geven ze een verklaring voor, waar je, zoals ik al meermaals heb aangegeven, het mee eens of oneens mag zijn.
Maar dat doe jij niet, jij negeert die verklaring en vervangt die door "Al die etniciteiten worden gezien als iets goeds, maar blank zijn is slecht en onderdrukkend", dat is blijkbaar het narratief dat jij hen probeert op te plakken, de façade die je niet blootlegt, maar zelf verzint.
Dat domme getrol benoem ik.
Het domvolk? Naar wie verwijs je nu eigenlijk? En welke fouten uit het verleden zouden nu het beleid kunnen rechtvaardigen wat we in journalistieke kringen zien rondom etnische terminologie?quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het schijnt voor sommige mensen maar moeilijk te zijn om te begrijpen dat toegeven dat er in het verleden fouten zijn gemaakt met verregaande gevolgen (die we nu moreel verwerpelijk vinden) niet gelijk is aan blank is exclusief slecht en onderdrukkend. Hoewel die generalisatie en ongenuanceerdheid (een typische stroman) natuurlijk juist bedoeld is om het domvolk voor te schotelen die dat allemaal als zoete koek slikt en zich daar vervolgens vreselijk over kan opwinden.
Nee, dat is niet zo, dat zijn of jouw gigantische oogkleppen (als je je eigen bullshit echt gelooft wat ik me niet kan voorstellen), of je domme getrol.quote:
Jawel, dat is zeker wel zo. En daar zijn ook gewoon meerdere bewijzen van te leveren. Denk bijvoorbeeld aan de hetze die er in de VS gaande is jegens blanke mensen rondom alle vermeende privileges die zij zouden hebben. Dit komt ook tot uiting in het taalgebruik. Anders zou men ook wel gewoon 'white' met een hoofdletter schrijven of er misschien juist voor opteren om alle etnische termen zonder hoofdletter te schrijven. Dat dit schijnbaar niet kan is erg veelzeggend.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:19 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo, dat zijn of jouw gigantische oogkleppen (als je je eigen bullshit echt gelooft wat ik me niet kan voorstellen), of je domme getrol.
Ook in BNW willen we echt bewijs en niet het geborrel uit je onderbuik.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, dat is zeker wel zo. En daar zijn ook gewoon meerdere bewijzen van te leveren. Denk bijvoorbeeld aan de hetze die er in de VS gaande is jegens blanke mensen rondom alle vermeende privileges die zij zouden hebben. Dit komt ook tot uiting in het taalgebruik. Anders zou men ook wel gewoon 'white' met een hoofdletter schrijven of er misschien juist voor opteren om alle etnische termen zonder hoofdletter te schrijven. Dat dit schijnbaar niet kan is erg veelzeggend.
Maar hoezo is er een hetze gaande tegen blanke Amerikanen?quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jawel, dat is zeker wel zo. En daar zijn ook gewoon meerdere bewijzen van te leveren. Denk bijvoorbeeld aan de hetze die er in de VS gaande is jegens blanke mensen rondom alle vermeende privileges die zij zouden hebben. Dit komt ook tot uiting in het taalgebruik. Anders zou men ook wel gewoon 'white' met een hoofdletter schrijven of er misschien juist voor opteren om alle etnische termen zonder hoofdletter te schrijven. Dat dit schijnbaar niet kan is erg veelzeggend.
Het verschil is dat 'white' in de geschiedenis van de VS nooit een negatieve connotatie heeft gehad en 'black' wel. Maar ik begrijp dus dat jij je helemaal gediscrimineerd voelt omdat je geen hoofdletter krijgt?quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar wat doet dit soort beleid met betrekking tot het gebruik van etnische termen veranderen aan de geschiedenis? Dat vergeet je uit te leggen. Gedane zaken nemen immers geen keer.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het verschil is dat 'white' in de geschiedenis van de VS nooit een negatieve connotatie heeft gehad en 'black' wel. Maar ik begrijp dus dat jij je helemaal gediscrimineerd voelt omdat je geen hoofdletter krijgt?
Omdat Asian, Hispanic en African-American ook met hoofdletters geschreven wordt als er specifiek een etnische groep aangeduid wordt. Waarom zouden ze dat dan niet met black doenquote:Op donderdag 8 juni 2023 22:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar wat doet dit soort beleid met betrekking tot het gebruik van etnische termen veranderen aan de geschiedenis? Dat vergeet je uit te leggen. Gedane zaken nemen immers geen keer.
En het laatste is een vreemde conclusie die je vooral zelf trekt. Ik identificeer mij persoonlijk helemaal niet met het raciaal essentialistische gedachtegoed dat in de VS leeft, tegenwoordig natuurlijk vooral binnen progressieve kringen. Met mijn posts benoem ik slechts een waarneembare trend, die geen lezer van bepaalde outlets zal zijn ontgaan.
Geschiedenis kun je niet veranderen hequote:Op donderdag 8 juni 2023 22:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar wat doet dit soort beleid met betrekking tot het gebruik van etnische termen veranderen aan de geschiedenis?
Toch maak je je ongelooflijk druk over zoiets simpels als hoofdlettergebruik.quote:Dat vergeet je uit te leggen. Gedane zaken nemen immers geen keer.
En het laatste is een vreemde conclusie die je vooral zelf trekt. Ik identificeer mij persoonlijk helemaal niet met het raciaal essentialistische gedachtegoed dat in de VS leeft, tegenwoordig natuurlijk vooral binnen progressieve kringen. Met mijn posts benoem ik slechts een waarneembare trend, die geen lezer van bepaalde outlets zal zijn ontgaan.
Dat.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:50 schreef Kansenjongere het volgende:
Waarom hoor ik de Calimero's niet over brown dat de NY Times ook met een kleine letter schrijft? Is dat enkel omdat dat niet bij het door hun gewenste narratief past?
Het is een beetje hetzelfde als allerlei quota's instellen als het gaat om een personeelsbestand. Eigenlijk zeg je gewoon dat niet-blanken het zonder hulp of speciale behandelingen niet kunnen. Schrikbarend dat men zo naar deze groepen kijkt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:47 schreef QuidProJoe het volgende:
De terechte conclusie is dus dat een hoofdletter voor "black", "latino/latina" en "asian" een klassiek gevalletje tokenism is. Hoe sympathiek van de verheven Linkse blankpersoon om zo met anderskleurigen (mensen van andere kleur?) om te gaan.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een "coloured person" en een "person of colour"? Ik heb die #LinkseLogica nooit begrepen.
Dit beantwoord de vraag niet echt. Er is één groep die specifiek niet met een hoofdletter wordt geschreven. Waarom niet?quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:49 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Omdat Asian, Hispanic en African-American ook met hoofdletters geschreven wordt als er specifiek een etnische groep aangeduid wordt. Waarom zouden ze dat dan niet met black doen
Dit dus. Alsof er geen belangrijkere zaken zijn die aandacht nodig hebbenquote:Op donderdag 8 juni 2023 22:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geschiedenis kun je niet veranderen he
[..]
Toch maak je je ongelooflijk druk over zoiets simpels als hoofdlettergebruik.
Daar worden dan allerlei kwalificaties bij verzonnen die er niets mee te maken hebben.
Je kunt dit niet zeggen terwijl zowel jijzelf als twee van jouw ideologisch gelijken op compulsieve wijze de racistische AP en NYT menen te moeten beschermen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:54 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dit dus. Alsof er geen belangrijkere zaken zijn die aandacht nodig hebben
Nee, dat is niet zo en daar ben je inmiddels al meerdere malen op gewezen, maar daar blijf je oostindisch blind voor.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:53 schreef HowardRoark het volgende:
Dit beantwoord de vraag niet echt. Er is één groep die specifiek niet met een hoofdletter wordt geschreven. Waarom niet?
Die is al beantwoord.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is een beetje hetzelfde als allerlei quota's instellen als het gaat om een personeelsbestand. Eigenlijk zeg je gewoon dat niet-blanken het zonder hulp of speciale behandelingen niet kunnen. Schrikbarend dat men zo naar deze groepen kijkt.
[..]
Dit beantwoord de vraag niet echt. Er is één groep die specifiek niet met een hoofdletter wordt geschreven. Waarom niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |