abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209225817
https://wibnet.nl/gezondh(...)voor-onze-gezondheid

Mensen eten al meer dan drie miljoen jaar vlees, maar de laatste jaren gaan er steeds meer stemmen op om vlees geleidelijk af te schalen en te streven naar een vegetarisch of veganistisch dieet. Er zijn namelijk studies die een verband leggen tussen vleesconsumptie en sommige gezondheidsproblemen.

Een groep onderzoekers beweert nu daarentegen dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat vlees de gezondheid schaadt. Integendeel, zeggen ze, vlees is een bron van hoogwaardige eiwitten, en van belangrijke voedingsstoffen als vitamine B12, ijzer en zink. Je krijgt daar volgens hen moeilijk genoeg van binnen als je helemaal geen vlees eet.

Vlees wordt ervan beschuldigd het risico op onder meer urineweginfecties, hart- en vaatziekten en kanker te verhogen. In 2019 publiceerden onderzoekers een Global Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factor Study, waarin ze schreven dat een dieet met veel vlees wereldwijd zorgde voor bijna 900.000 sterfgevallen per jaar.

Bijna 1000 wetenschappers van vooraanstaande universiteiten hebben deze studie nu een duim omlaag gegeven door het ondertekenen van The Dublin Declaration of Scientists. In deze verklaring worden negen wetenschappelijke studies gebruikt als bewijs voor het belang van vlees voor zowel de menselijke gezondheid als het maatschappelijk welzijn.

De onderzoekers achter de verklaring waarschuwen voor de wetenschappelijke argumenten achter de kritiek op vlees, en zeggen dat het onderzoek gebrekkig is. Ze zeggen zelfs dat een vegetarisch en veganistisch dieet slecht kan zijn voor de gezondheid.

Ze hebben onder andere kritisch gekeken naar het onderzoek waarin wordt gesteld dat rood vlees de vijfde plaats inneemt op de lijst van schadelijkste voedingsmiddelen.

Na analyse van het onderzoek concluderen de onderzoekers achter de Dublin Declaration dat het verband tussen vleesinname en ziekte bijna niet bestaat wanneer je verder gezond en gevarieerd eet. Het is niet het vlees op zich dat ongezond is, maar de samenstelling van de rest van de voeding.

In dit verband benadrukken de onderzoekers dat wanneer de dagelijkse inname van vlees minder dan 75 gram is, er geen aanwijzingen zijn dat dit ongezond is.

Helaas is de wetenschappelijke discussie over het mogelijke verband tussen vleesconsumptie en ziekte niet langer een transparante beoordeling van het wetenschappelijke bewijs, maar wordt deze beïnvloed door verborgen agenda’s, speciale interesses en ideologieën,’ schrijven de onderzoekers in de Dublin Declaration.

Zij stellen dat er wetenschappelijk bewijs is dat regelmatige consumptie van vlees, zuivel en ei binnen een gezond dieet gunstig is voor mensen. Ook vinden ze dat de vee- en pluimveeindustrie essentieel is voor het welzijn van onze samenleving en dat ze niet op de knieën moeten worden gedwongen door reductionisme of fanatieke onderwerping aan bepaalde overtuigingen.

Eindelijk de vlees discussie is over.
De bbq gaat aan .
pi_209225833
TL:DR JOH!

Oplossing: Kannibalisme verplicht invoeren. D66'ers eerst. :7
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_209225886
Overdaad is dan weer niet goed, maar een stuk vlees gaat er wel in :9
De mens is tenslotte een alleseter.
  zondag 21 mei 2023 @ 09:39:16 #4
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209225893
De waarheid komt altijd boven water zo blijkt. Vlees is dan natuurlijk ook hartstikke gezond. Het is uiteraard wel belangrijk selectief te zijn in wat je kiest qua vlees, maar het idee dat je beter geen vlees (en/of zuivel) kunt eten is een leugen, voortkomende uit een ideologie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209225912
Van het Voedingscentrum, dus minder dan 75 gram per dag is gewoon het advies maar TS probeert het te verpakken als een advies om meer vlees te eten.

https://www.voedingscentr(...)tarisch%20te%20eten.

quote:
Wat is het voedingsadvies voor vlees?
Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees. Dit is inclusief vleeswaren. Onbewerkt mager vlees staat in de Schijf van Vijf. Het advies is om een keer per week vis te eten en een of meerdere dagen per week vegetarisch te eten. Als vleesvervanger kun je peulvruchten, tofu, tempé of ei nemen of ongezouten noten.
pi_209225920
quote:
In dit verband benadrukken de onderzoekers dat wanneer de dagelijkse inname van vlees minder dan 75 gram is, er geen aanwijzingen zijn dat dit ongezond is
Denk dat er weinig mensen zijn die wel vlees eten maar niet boven deze hoeveelheid komen. Ik ga daar zelf vaak flink overheen in ieder geval..
pi_209225929
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:41 schreef Hatseflats22 het volgende:
Van het Voedingscentrum, dus minder dan 75 gram per dag is gewoon het advies maar TS probeert het te verpakken als een advies meer vlees te eten.

[..]

Dat. Weinig nieuws dus...
Overigens verwijt men anderen politieke agenda's etc., maar dit vind ik toch ook wel een statement:
quote:
Ook vinden ze dat de vee- en pluimveeindustrie essentieel is voor het welzijn van onze samenleving
Krijg ik toch een beetje het gevoel bij dat de vleesindustrie dit onderzoek mogelijk gemaakt heeft...
pi_209225937
Gewoon afwisselen, is beter en gezonder.
Ik eet graag vlees, maar eet ook vaak vegetarisch.

Als je goed kan koken, dan mis je het vlees of vis niet eens.
  zondag 21 mei 2023 @ 09:45:48 #9
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209225949
quote:
In dit verband benadrukken de onderzoekers dat wanneer de dagelijkse inname van vlees minder dan 75 gram is, er geen aanwijzingen zijn dat dit ongezond is.
Hoeveel van de mensen die hier nu ijverig naar gaan verwijzen zitten hieronder?

Dit is 2 a 3 keer in de week vlees bij het avondeten en verder helemaal niks. Daar ga ik ruimschoots overheen.

Die "onderzoekers" zeggen letterlijk hetzelfde als de studie die ze bekritiseren, alleen dan zo verwoord dat het de veehouderslobby beter bevalt. Maar ondertussen willen ze zogenaamd niet de discussie vertroebelen met bepaalde belangen. :')
pi_209225954
quote:
14s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:39 schreef HowardRoark het volgende:
De waarheid komt altijd boven water zo blijkt. Vlees is dan natuurlijk ook hartstikke gezond. Het is uiteraard wel belangrijk selectief te zijn in wat je kiest qua vlees, maar het idee dat je beter geen vlees (en/of zuivel) kunt eten is een leugen, voortkomende uit een ideologie.
Toch weer buitengewoon opmerkelijk dat jij direct over ideologieën begint maar de overduidelijke ideologie uit de OP van deze TS onbesproken laat
  zondag 21 mei 2023 @ 09:46:29 #11
307622 Perox
(niet de echte)
pi_209225957
Ik heb niet het idee dat TS de BBQ in de schuur had laten staan in afwachting van de Dublin Declaration. :+

Van mij mag iedereen het zelf weten hoor. Gooi maar lekker veel vlees op dat rooster. Zelf heb ik wel vlees geminderd over de jaren heen, maar volledig vegetarisch ben ik niet en zal ik ook nooit worden. En het lijkt me ook niet per se gezond. Als je de mogelijkheid hebt kun je beter letten op de kwaliteit van het vlees dat je eet. Biologisch/gras gevoerd etc. Bovendien denk ik dat vis een grote rol kan spelen in een goed dieet.
pi_209225978
We moeten nou eenmaal het klimaat redden en daar mag alles voor wijken. Doe dus maar cancellen deze nepwetenschappers.
pi_209225991
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:41 schreef Hatseflats22 het volgende:
Van het Voedingscentrum, dus minder dan 75 gram per dag is gewoon het advies maar TS probeert het te verpakken als een advies om meer vlees te eten.

[..]

Een advies hè ik eet graag een flink stuk vlees, wat een ander daar van vindt zal mij worst wezen
pi_209226017
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:50 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Een advies hè ik eet graag een flink stuk vlees, wat een ander daar van vindt zal mij worst wezen
Ondanks dat je reactie inhoudelijk vlees noch vis was, heb je met een flauwe woordspeling alsnog gehakt gemaakt van dit topic
pi_209226018
Goed nieuws!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_209226026
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:50 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Daarom zal vlees toegevoegd worden aan je CO2 budget.
pi_209226135
B12 is een issue, maar die kun je gewoon bijslikken. Verder is er qua gezondheid geen reden om vlees te eten ipv veganistisch.
pi_209226152
quote:

[..]

Waar ik moeite mee heb, is de toon: je moet niet meer dan 75 gram. Alsof vlees eten wel kan, maar toch een risico heeft.

Wat natuurlijk onzin is, omdat je gelijk vlees vervangende producten moet toevoegen. Vlees is veel efficienter qua voedingsstoffen dan alle noten, pitten bij elkaar.

Er zit duidelijk een ideologie (geen vlees eten) achter de manier van verwoorden, dat is prima , maar niet zuiver.

Net als de andere groep, helemaal doorslaat dat alles dan gelijk onzin is.... Voordelen van minder vlees eten is niet voor de persoon zelf maar voor een dier (wat dan mogelijk niet zal leiden (alsof dieren in de vrije natuur vredigleven leiden)), voor de natuur (minder afval stoffen, maar wie zegt dat als je geen veetilt hebt er minder afval stoffen in de grond komen, het uit dunnen van de grote kuddes komt door menselijk jagen en niet door roofdieren, aangezien de meeste kuddes zelf op roofdieren jagen). etc.
pi_209226207
quote:
Gewoon goed vlees is zeker gezond… maar tegenwoordig zit er genoeg rommel aan toegevoegd of spuiten ze die beesten vol met medicatie… tja dan is je vlees ook verrot.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 21 mei 2023 @ 10:24:01 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209226283
quote:
Heb je het stuk gelezen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 21 mei 2023 @ 10:25:02 #21
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209226293
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:09 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Waar ik moeite mee heb, is de toon: je moet niet meer dan 75 gram. Alsof vlees eten wel kan, maar toch een risico heeft.

Wat natuurlijk onzin is, omdat je gelijk vlees vervangende producten moet toevoegen. Vlees is veel efficienter qua voedingsstoffen dan alle noten, pitten bij elkaar.

Er zit duidelijk een ideologie (geen vlees eten) achter de manier van verwoorden, dat is prima , maar niet zuiver.

Net als de andere groep, helemaal doorslaat dat alles dan gelijk onzin is.... Voordelen van minder vlees eten is niet voor de persoon zelf maar voor een dier (wat dan mogelijk niet zal leiden (alsof dieren in de vrije natuur vredigleven leiden)), voor de natuur (minder afval stoffen, maar wie zegt dat als je geen veetilt hebt er minder afval stoffen in de grond komen, het uit dunnen van de grote kuddes komt door menselijk jagen en niet door roofdieren, aangezien de meeste kuddes zelf op roofdieren jagen). etc.
Zelfs deze kritische onderzoekers zeggen dit ook. Is dat dan een ideologie, of wijst al het onderzoek daar gewoon op?
pi_209226316
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ook vinden ze dat de vee- en pluimveeindustrie essentieel is voor het welzijn van onze samenleving en dat ze niet op de knieën moeten worden gedwongen door reductionisme of fanatieke onderwerping aan bepaalde overtuigingen.
De vee- en pluimveeindustrie essentieel is voor het welzijn in onze samenleving? Die mega-uitstoot van ammoniak uit varkensstallen is essentieel? En die slachthuizen vol laagbetaalde arbeidsimmigranten bevorderen het wel welzijn in de samenleving?
  zondag 21 mei 2023 @ 10:28:53 #23
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209226331
quote:

[..]

Voedingscentrum vertrouwen :')
Vol met unilever netwerk, paarse broeken en maakbaarheidstantes.

Niet te veel van alles en veelzijdig. Thats it.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209226332
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:25 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
Zelfs deze kritische onderzoekers zeggen dit ook. Is dat dan een ideologie, of wijst al het onderzoek daar gewoon op?
Het punt is dat 75 mg een erg arbitraire getal is en dat dit voortkomt uit een ideologie van minderen (want alles moet minder en kleiner in Nederland) of eigen helemaal geen vlees eten. Vraagje: waarom 75mg voor een volwassen man van 1,50m maar ook voor een van 2,10m? Waarom het zelfde voor een man die zeer zwaar fysiek werk levert als voor een administratief medewerker bij een gemeente? Waarom 75 mg voor iemand die ook dagelijks noten eet, en als iemand 150 mg wil eten, wat kan hij dan het beste laten staan? etc..... Waarom wordt er geen minimum geformuleerd? (omdat maatschappelijke consensus is, dat je zonder zou moeten kunnen, mits voldoende alternatieven).

Wat langer relaas; over mijn gedachten omtrent dit onderwerp.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 27% gewijzigd door Korenfok op 21-05-2023 11:03:33 ]
  zondag 21 mei 2023 @ 10:30:05 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209226346
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 10:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De vee- en pluimveeindustrie essentieel is voor het welzijn in onze samenleving? Die mega-uitstoot van ammoniak uit varkensstallen is essentieel? En die slachthuizen vol laagbetaalde arbeidsimmigranten bevorderen het wel welzijn in de samenleving?
Ga lekker klankkasten tussen je vegagekkies in de vegakerk. Hou je religie voor je.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')