quote:• Waarom werken de meeste diëten niet?
• Waarom komt de een aan van een bepaald soort eten, en een ander niet?
• Waarom worden we steeds dikker, ondanks alle voedingsadviezen?
De antwoorden zijn veel verrassender – en fascinerender – dan je zou denken. De sleutel tot een goede gezondheid en gewichtsverlies ligt niet in de nieuwste dieetrage of in de eenvoudige mantra ‘minder eten, meer bewegen’, maar in de microben in ons lichaam. Alleen door te begrijpen wat ons eigen persoonlijke microbioom nodig heeft, kunnen we de verwarring rond moderne voeding wegnemen en onze darmen en lichaam gezond krijgen – en houden.
Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten ontrafelt Tim Spector veelvoorkomende misvattingen over vet, calorieën, vitaminen en voedingsstoffen. Gaandeweg leert hij ons bovendien de zin en onzin op voedingsetiketten te doorzien.
Tim Spector is hoogleraar genetische epidemiologie aan King’s College in London en is als arts verbonden aan Guy’s Hospital en St. Thomas’ Hospital. Hij is de hoofdonderzoeker van British Gut, het grote open-source wetenschapsproject over de diversiteit van het microbioom van de menselijke darmen.
Lijkt me wel een beetje gevalletje beroepsdeformatie. Ja je persoonlijke microbioom heeft effect, maar nee het is zeker niet allesbepalend. Of de synopsis is gewoon wat sensationalistisch.quote:Op woensdag 24 mei 2023 07:31 schreef Akathisia het volgende:
Ik doe al vijf maanden over De dieetmythe van Tim Spector (omdat ik het net niet interessant genoeg vind) maar het geeft, ondanks de tenenkrommende ondertitel, een heel degelijk onderbouwde inkijk in voeding en lichaam:
[..]
Dan kan ik deze presentatie aanraden, die gaat over hetzelfde onderwerp:quote:Op woensdag 24 mei 2023 07:31 schreef Akathisia het volgende:
Ik doe al vijf maanden over De dieetmythe van Tim Spector (omdat ik het net niet interessant genoeg vind) maar het geeft, ondanks de tenenkrommende ondertitel, een heel degelijk onderbouwde inkijk in voeding en lichaam:
[..]
Nee dat klopt wel, er ligt veel nadruk op zijn eigen onderzoeksgebied, maar hij betrekt er ook andere fysiologische aspecten bij, alhoewel dan vaak wel weer in relatie tot het bioom. Tegelijkertijd is dit een heel lange tijd een ondergeschoven kind geweest, dus ter correctie is het an sich niet verkeerd om er juist wat meer nadruk op te leggen voor het algemene publiek.quote:Op woensdag 24 mei 2023 08:12 schreef Monolith het volgende:
Lijkt me wel een beetje gevalletje beroepsdeformatie. Ja je persoonlijke microbioom heeft effect, maar nee het is zeker niet allesbepalend. Of de synopsis is gewoon wat sensationalistisch.
Leuk, ga 'm even kijken. Toevallig was ik zelf al de hoogte van het belang van vezels als colitis ulcerosa-lijer.quote:Op woensdag 24 mei 2023 10:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dan kan ik deze presentatie aanraden, die gaat over hetzelfde onderwerp:
Hij zegt dat het advies van de gepersonaliseerde apps toch altijd weer is eet groente en volkorenproducten. Een interessant gedeelte gaat over het verschil tussen westerse landen en traditionele jager/verzamelaars qua darmbacteriën. Jager/verzamelaarstammen krijgen ongeveer 150 gram vezels binnen. Het advies van het Voedingscentrum is minimaal 40 gram, veel mensen halen dat niet. Het hele idee dat jager/verzamelaars dus grote vleeseters (waar het in het vorige topic over ging) zijn klopt niet (je haalt geen 150 gram vezels in een vleesrijk dieet). Tenzij de huidige stammen een stuk slechter in het jagen zijn dan onze voorouders. De nadruk ligt meer op verzamelen van zetmeelrijke groenten (yams) dan jagen.
De stammen die nu nog zo leven zitten juist vaak in vlees rijke gebieden.quote:Op woensdag 24 mei 2023 12:43 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Leuk, ga 'm even kijken. Toevallig was ik zelf al de hoogte van het belang van vezels als colitis ulcerosa-lijer.
Ik vraag me wel of of de vergelijking tussen de huidige en historische jagers niet op meerdere vlakken mank gaat, met name wegens geografische verschillen, maar vooral vraag ik me af of deze jagers het toonbeeld van gezondheid zijn. Wellicht waren jager- verzamelaars in meer vleesrijke-gebieden wel beter af.
Dat van de jagers/verzamelaars was mijn conclusie, dus daar kan ik zeker naast zitten. Je hebt zeker gelijk dat het sterk verschilt per locatie (de mens eet wat beschikbaar is). Ik denk dat het niet zo zeer vleesrijk is (al deze regio's hebben voldoende dieren als je ze weet te vangen) maar meer (eetbare) plantarm. In de koude regio's waar weinig groeit moest je wel vlees eten.quote:Op woensdag 24 mei 2023 12:43 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Leuk, ga 'm even kijken. Toevallig was ik zelf al de hoogte van het belang van vezels als colitis ulcerosa-lijer.
Ik vraag me wel of of de vergelijking tussen de huidige en historische jagers niet op meerdere vlakken mank gaat, met name wegens geografische verschillen, maar vooral vraag ik me af of deze jagers het toonbeeld van gezondheid zijn. Wellicht waren jager- verzamelaars in meer vleesrijke-gebieden wel beter af.
Nou ja goed, dan heb je nog een voorwaarde: middelen om de diertjes te kunnen vangen, hetgeen (net als het soort dier) evenmin gelijk verdeeld was over tijd en locatie.quote:Op woensdag 24 mei 2023 13:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
De stammen die nu nog zo leven zitten juist vaak in vlees rijke gebieden.
Jagen zonder Moderne middelen is simpelweg niet zo makkelijk. Roofdieren hebben ook lang niet altijd succes. Die zijn niet voor niets gebouwd op zichzelf vol stouwen wanneer het maar Kan, dat is niet omdat het normaal is elke dag wat te vangen.
Nu gedurende de dag inspanning verrichten?quote:Op woensdag 24 mei 2023 13:35 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Nou ja goed, dan heb je nog een voorwaarde: middelen om de diertjes te kunnen vangen, hetgeen (net als het soort dier) evenmin gelijk verdeeld was over tijd en locatie.
Je haakt hier onbedoeld in op een anders aspect mbt eten en gezondheid: de tijdsspanne tussen elk maal. In de longevity-hoek benadrukken ze tegenwoordig steeds luider dat we minder vaak moeten eten omdat het verteringsproces zèlf een aanslag is op ons gestel, incl. cellen.
Probleem wat ik daarmee zie: we hebben meer maaltijden nodig dan ons lichaam gewend was, omdat we tegenwoordig gedurende de hele dag inspanning verrichten, hetgeen ook weer meegenomen moet worden met het advies qua hoeveelheden van elke voedingsstof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |