abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209221308
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 19:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Waar stel ik dat het vermelden van de huidskleur racistisch is?
Nergens.

Ik vroeg me gewoon af wat de reden zou moeten zijn om de huidskleur weg te laten.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209221470
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 17:32 schreef matthijst het volgende:

[..]
Omdat 't bijna standaard "getint" is (moraalridders: zie opsporing verzocht)? Scheelt inkt. Bezuinigingen.

"Personen met een Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond zijn zes keer vaker verdacht dan personen met een Nederlandse achtergrond."

Jaja, verdacht is nog niet schuldig. Maar waar rook is, is vaak vuur.
Maar dat moeten we vooral niet benoemen, want dan zijn we racist
  Manager PR/Moderator zaterdag 20 mei 2023 @ 20:21:22 #63
269689 crew  Viv
pi_209221633
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 17:32 schreef Danny het volgende:

[..]
Ze vertellen het er niet bij omdat ze dan zelf van racisme worden beticht. Wat natuurlijk nergens op slaat. Als het de bedoeling is dat we on the lookout blijven voor bepaalde criminelen dan helpt ELK deel van het signalement.

Het is het verschil tussen 'een man van 1m80 met een spijkerbroek en t-shirt' of 'een zwarte/blanke/lichtgetinte man van 1m80 met een spijkerbroek en t-shirt'. Daarmee kan het volk gerichter zoeken, worden minder onnodige meldingen gedaan (want als er een kleurtje bij vermeld wordt zullen er geen meldingen komen van mensen met een andere huidskleur) enzovoort.
Waarom zou het NIET relevant zijn denk je?
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben hè? :) TS vroeg (naar de bekende weg) waarom zulke informatie wordt weggelaten in de media, en die vraag beantwoordde ik.

Natuurlijk is de huidskleur een relevant kenmerk als je op zoek bent naar een voortvluchtige. En het is een feit dat sommige etniciteiten oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteit ten opzichte van hun aandeel in de bevolkingssamenstelling. Maar daarmee begeeft men zich in het huidige tijdsgewricht al snel op glad ijs, want etnisch profileren mocht de politie (en de Belastingdienst) toch ook niet meer? Wat mij betreft mogen ze dat wél, zolang het maar op feiten en statistieken berust. :Y)
  Admin zaterdag 20 mei 2023 @ 20:23:40 #64
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_209221668
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:21 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben hè? :) TS vroeg (naar de bekende weg) waarom zulke informatie wordt weggelaten in de media, en die vraag beantwoordde ik.

Natuurlijk is de huidskleur een relevant kenmerk als je op zoek bent naar een voortvluchtige. En het is een feit dat sommige etniciteiten oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteit ten opzichte van hun aandeel in de bevolkingssamenstelling. Maar daarmee begeeft men zich in het huidige tijdsgewricht al snel op glad ijs, want etnisch profileren mocht de politie (en de Belastingdienst) toch ook niet meer? Wat mij betreft mogen ze dat wél, zolang het maar op feiten en statistieken berust. :Y)
profileren is wat anders dan een signalement doorgeven. Als de dader van een bankoverval zwart is mag de politie echt wel doelgericht op zoek gaan naar de dader en daarbij rekening houden met het feit dat de dader zwart is. Zou helemaal mooi worden :')
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Manager PR/Moderator zaterdag 20 mei 2023 @ 20:29:25 #65
269689 crew  Viv
pi_209221734
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:23 schreef Danny het volgende:

[..]
profileren is wat anders dan een signalement doorgeven. Als de dader van een bankoverval zwart is mag de politie echt wel doelgericht op zoek gaan naar de dader en daarbij rekening houden met het feit dat de dader zwart is. Zou helemaal mooi worden :')
Ik hoop het (en dat het zo blijft :@ ).
pi_209221766
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:23 schreef Danny het volgende:

[..]
Nou, tegenwoordig komen ze vaak niet verder dan 'een zwarte hoodie, zwarte broek en zwarte/witte sneakers', succes daarmee! :D

Denk niet wit, denk niet zwart :muziek: , denk in de kleur van de veiligheid van je portemonnee/smartphone. :7 :Y)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_209221804
Valt mij ook op dat ze regelmatig ontzettend veel aandacht besteden aan de kleding van de dader terwijl hij/zij die zonder problemen kan verwisselen. Ook is die kleding (zwarte northface jas etc) vaak dermate algemeen dat het vermelden ervan voor mijn gevoel sowieso niets gaat oplossen.

Huidskleur lijkt me dan wel weer handig om te weten. Dat is toch een stuk lastiger af te schudden.
Conscience do cost.
pi_209221813
quote:
8s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:34 schreef ems. het volgende:
Valt mij ook op dat ze regelmatig ontzettend veel aandacht besteden aan de kleding van de dader terwijl hij/zij die zonder problemen kan verwisselen. Ook is die kleding (zwarte northface jas etc) vaak dermate algemeen dat het vermelden ervan voor mijn gevoel sowieso niets gaat oplossen.

Huidskleur lijkt me dan wel weer handig om te weten. Dat is toch een stuk lastiger af te schudden.
Maar huidskleur is nog veel algemener dan kleding en nog ambigu ook. Je hebt een oneindig pallet aan tinten.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_209221829
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:35 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Maar huidskleur is nog veel algemener dan kleding.
Maar het zegt wel in directe zin iets over een eigenschap van de dader, net als taal/accent en geschatte leeftijd enzo.
Conscience do cost.
pi_209221871
quote:
8s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:36 schreef ems. het volgende:

[..]
Maar het zegt wel in directe zin iets over een eigenschap van de dader, net als taal/accent en geschatte leeftijd enzo.
Maar zonder verder signalement kun je er echt helemaal niks mee. Dan is kleding ten minste nog iets. Kun je ook nog vinden als iemand zich heeft verkleed en achter gelaten. Liefst heb je natuurlijk een volledig signalement, daar niet van.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  zaterdag 20 mei 2023 @ 20:44:47 #71
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_209221926
Gewoon beide vermelden: kleding én huidskleur.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_209221969
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 17:46 schreef Weltschmerz het volgende:

De verdachte is nog zoek. Een signalement dient ter opsporing dat verspreidt je zodat mensen de politie kunnen bellen als diegene gezien hebben of kennen. De huidskleur van een in de kraag gevatte verdachte is niet relevant want dan geef je geen signalement meer.

Blijkbaar willen de media en vaak ook de politie niet dat de dader gevonden wordt.
Het signalement is een donkere leren jas, spijkerbroek met witte gympies, kort verzorgd kapsel, leeftijd is tussen de 25 en 40, licht getinte huidskleur en praat met een accent. Succes met de heksenjacht Welt, geef iedereen die je ziet maar aan
pi_209222110
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het signalement is een donkere leren jas, spijkerbroek met witte gympies, kort verzorgd kapsel, leeftijd is tussen de 25 en 40, licht getinte huidskleur en praat met een accent. Succes met de heksenjacht Welt, geef iedereen die je ziet maar aan
Je geeft een signalement ter opsporing of niet. Ik hoor niet bij de mensen die een signalement wil horen als de verdachte bekend is bij de politie, maar een kenmerk weglaten en zo de opsporing frustreren omdat het niet past in de agenda van DPG, SDM etc slaat ook nergens op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209222305
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Je geeft een signalement ter opsporing of niet. Ik hoor niet bij de mensen die een signalement wil horen als de verdachte bekend is bij de politie, maar een kenmerk weglaten en zo de opsporing frustreren omdat het niet past in de agenda van DPG, SDM etc slaat ook nergens op.
Volgens mij is dit geen signalement ter opsporing. Hier kan echt niemand iets mee. Hebben we toch wel een plaatje, schets of videobeelden bij nodig toch? En voor een simpel overval gaan ze toch nooit direct over tot het inzetten van de burger?

Begrijp me niet verkeerd. Dat signalement in dat artikel slaat zonder het vermelden van de huidskleur helemaal nergens op en het is wel het AD dus een domme stagiair?
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 mei 2023 @ 21:18:22 #75
7889 tong80
Spleenheup
pi_209222392
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 15:50 schreef Aero het volgende:
Waarom ziet ik steeds vaker dat er bij daderbeschrijvingen in nieuwsberichten, de huidskleur gemakshalve maar vergeten wordt?

Vandaag weer op het AD bij het volgende bericht:
https://www.ad.nl/gouda/g(...)buitmaakte~a390c3f7/

Blijkbaar hebben de getuigen heel goed gezien wat hij aan had en hoe oud hij ongeveer was, alleen de huidskleur hebben ze niet gezien?

Oh toch wel als je gewoon de politieomschrijving erbij pakt:
https://www.politie.nl/ni(...)eloverval-gouda.html

De huidskleur is een behoorlijk belangrijk kenmerk van iemand. Door het niet te benoemen, maak je probleem juist erger naar mijn idee.
Zoals dat voetballers er voor moeten uitkomen homoseksueel te zijn :?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_209222498
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 21:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Volgens mij is dit geen signalement ter opsporing. Hier kan echt niemand iets mee. Hebben we toch wel een plaatje, schets of videobeelden bij nodig toch? En voor een simpel overval gaan ze toch nooit direct over tot het inzetten van de burger?
quote:
De politie zoekt naar een man van ongeveer 1.75 meter lang en een licht getinte huidskleur. Hij was gekleed in een zwarte jas met capuchon, donkere broek en zwarte schoenen. Ook droeg hij tijdens de overval witte handschoenen. Hij vluchtte te voet richting Ruigenburg.

Meerdere eenheden zochten in de omgeving naar de verdachte. Die werd niet meer aangetroffen. De politie is een onderzoek gestart en wil graag met u in contact komen als u meer informatie heeft over deze overval. Heeft u de verdachte bijvoorbeeld voorafgaand of na de overval gezien? Of woont u in de omgeving van de Ruigenburg en bent u in het bezit van camerabeelden of Ring deurbel waar mogelijk iets op te zien is, dan vragen we u contact met ons op te nemen door te bellen met 0900-8844.
quote:
Begrijp me niet verkeerd. Dat signalement in dat artikel slaat zonder het vermelden van de huidskleur helemaal nergens op en het is wel het AD dus een domme stagiair?
Nee. TS herkent terecht een patroon. Een mede-eigenaar van het AD heeft zich de centen van stichting Het Parool toegeeigend om via Stichting Democratie en Media islamofobie te bestrijden. Dat is niet het werk van een domme stagiare maar redactioneel beleid.

Zo verslaat het AD dat stuk tuig dat met een groep een automobilist aanviel voor het zwaaien van de Franse vlag in Frankrijk en daarbij omver werd gereden.
https://www.ad.nl/buitenl(...)%2Fduckduckgo.com%2F
Hoe stompzinnig ook, het is gewoon een achterbaks omvolkingspropagandakrantje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209223405
Wat ook vreemd is dat tegenwoordig bij sommige opsporingsberichten de huidskleur ineens lichte huidskleur is ipv blank.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 22:59:31 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209223966
mag je ook niet zeggen ligtelijk getint en goed kunnende praten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209225014
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 22:24 schreef ReplaR het volgende:
Wat ook vreemd is dat tegenwoordig bij sommige opsporingsberichten de huidskleur ineens lichte huidskleur is ipv blank.
Blank is in de ban bij de media, maar dan blijkt 'wit' als beschrijving opeens toch niet zo lekker te werken :')

[ Bericht 1% gewijzigd door tjoptjop op 21-05-2023 03:09:49 ]
pi_209225022
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee. TS herkent terecht een patroon. Een mede-eigenaar van het AD heeft zich de centen van stichting Het Parool toegeeigend om via Stichting Democratie en Media islamofobie te bestrijden. Dat is niet het werk van een domme stagiare maar redactioneel beleid.

En gesponsord door Soros :')
pi_209225159
Als de dader 9/10 keer bruin of zwart is, dan is daar vanuitgaan geen racisme maar pure statistiek.
Purr.
  zondag 21 mei 2023 @ 07:03:02 #82
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_209225201
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 05:57 schreef Purrito het volgende:
Als de dader 9/10 keer bruin of zwart is, dan is daar vanuitgaan geen racisme maar pure statistiek.
quote:
De oververtegenwoordiging wordt nog duidelijker als je kijkt naar het aantal verdachten per 10.000 inwoners. Autochtonen zijn goed voor 88 verdachten op elke 10.000 mensen, allochtonen voor 232. Terwijl alle allochtonen samen slechts 21 procent van onze bevolking vormen.

Maar ‘de’ allochtoon bestaat natuurlijk niet. Kijk je alleen naar niet-westerse allochtonen, dan ligt het aantal verdachten al een stuk hoger: 333 op elke 10.000 inwoners. En binnen die grote groep niet-westerse verdachten is ook niet elke groep hetzelfde. Marokkanen en Antillianen springen er bovenuit, met respectievelijk 458 en 566 verdachten op elke 10.000 inwoners.
pi_209230297
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 22:24 schreef ReplaR het volgende:
Gewoon 'witte man', komt ook voor in opsporingsberichten. 'Blank' mag, schijnbaar, niet meer.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_209230325
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 20:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ja laten we beter niks zeggen en hopen dat de persoon zichzelf aangeeft. Je wilt natuurlijk niemand beledigen.
pi_209348587
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 18:37 schreef Aero het volgende:

[..]
Het feit dat in het bericht alles wat bekend is over de dader genoemd wordt (kleding, lengte, leeftijd), maar niet de kleur van de huid is gewoonweg vreemd.

Kleur van de ogen of een moedervlek op een teen :? van jou, slaat natuurlijk nergens op. Als de dader een enorme tattoo in zijn gezicht heeft, dan is dat wel weer relevant en zal waarschijnlijk wel genoemd worden in het daderprofiel.

En wat jij wel of niet wilt lezen/horen doet er helemaal niet toe. Waarom niet? Omdat dit een algemeen bericht is, wat niet toegespitst is naar jouw voorkeuren.
In het donker lijkt iedereen een getint persoon, dan ga je dus generaliseren. Op een zonnige dag lijkt iedereen wit. Kleur van de lamp of witbalans van de camera manipuleert (kleurt :o ) zo een daderprofiel!
pi_209348787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
[..]
[..]

Zo verslaat het AD dat stuk tuig dat met een groep een automobilist aanviel voor het zwaaien van de Franse vlag in Frankrijk en daarbij omver werd gereden.
https://www.ad.nl/buitenl(...)%2Fduckduckgo.com%2F
Hoe stompzinnig ook, het is gewoon een achterbaks omvolkingspropagandakrantje.
Dank je voor het durven schrijven van feiten. Dat mag nanelijk steeds minder.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 21:18 schreef tong80 het volgende:

[..]
Zoals dat voetballers er voor moeten uitkomen homoseksueel te zijn :?

:T
Kun je dat aan de buitenkant van een persoon zien tenzij hij hoge hakken draagt?

Een zwarte jongen met hoodie is toch weer een extra kenmerk. Want blanke jongens dragen ook hoodies. Even ter voorbeeld.
pi_209349563
Als er geen huidskleur bij staat ga ik er al van uit dat het zeer vervelende jongetjes/meisjes) met een tintje zijn.
  woensdag 31 mei 2023 @ 14:50:07 #88
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209349667
Simpel: als specifieke kenmerken niet direct worden benoemd is het geen blanke. Want potentieel racisme. Kan natuurlijk niet in het woke klimaat van de politiek en pers.
Wanneer het wel een blanke is hoor je het wel direct, want dan weten ze niet hoe snel ze er bij moeten zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 31 mei 2023 @ 14:50:40 #89
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209349672
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:40 schreef Sorella het volgende:
Als er geen huidskleur bij staat ga ik er al van uit dat het zeer vervelende jongetjes/meisjes) met een tintje zijn.
Exact
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209522254
Het is zover hoor, lichtgetinte huidskleur is nu lichte huidskleur geworden:

https://www.politie.nl/ni(...)ren-in-het-gooi.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: