Nergens.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar stel ik dat het vermelden van de huidskleur racistisch is?
Maar dat moeten we vooral niet benoemen, want dan zijn we racistquote:Op zaterdag 20 mei 2023 17:32 schreef matthijst het volgende:
[..]
Omdat 't bijna standaard "getint" is (moraalridders: zie opsporing verzocht)? Scheelt inkt. Bezuinigingen.
"Personen met een Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond zijn zes keer vaker verdacht dan personen met een Nederlandse achtergrond."
Jaja, verdacht is nog niet schuldig. Maar waar rook is, is vaak vuur.
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben hè?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 17:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Ze vertellen het er niet bij omdat ze dan zelf van racisme worden beticht. Wat natuurlijk nergens op slaat. Als het de bedoeling is dat we on the lookout blijven voor bepaalde criminelen dan helpt ELK deel van het signalement.
Het is het verschil tussen 'een man van 1m80 met een spijkerbroek en t-shirt' of 'een zwarte/blanke/lichtgetinte man van 1m80 met een spijkerbroek en t-shirt'. Daarmee kan het volk gerichter zoeken, worden minder onnodige meldingen gedaan (want als er een kleurtje bij vermeld wordt zullen er geen meldingen komen van mensen met een andere huidskleur) enzovoort.
Waarom zou het NIET relevant zijn denk je?
profileren is wat anders dan een signalement doorgeven. Als de dader van een bankoverval zwart is mag de politie echt wel doelgericht op zoek gaan naar de dader en daarbij rekening houden met het feit dat de dader zwart is. Zou helemaal mooi wordenquote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:21 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben hè?TS vroeg (naar de bekende weg) waarom zulke informatie wordt weggelaten in de media, en die vraag beantwoordde ik.
Natuurlijk is de huidskleur een relevant kenmerk als je op zoek bent naar een voortvluchtige. En het is een feit dat sommige etniciteiten oververtegenwoordigd zijn in bepaalde criminaliteit ten opzichte van hun aandeel in de bevolkingssamenstelling. Maar daarmee begeeft men zich in het huidige tijdsgewricht al snel op glad ijs, want etnisch profileren mocht de politie (en de Belastingdienst) toch ook niet meer? Wat mij betreft mogen ze dat wél, zolang het maar op feiten en statistieken berust.
Ik hoop het (en dat het zo blijftquote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:23 schreef Danny het volgende:
[..]
profileren is wat anders dan een signalement doorgeven. Als de dader van een bankoverval zwart is mag de politie echt wel doelgericht op zoek gaan naar de dader en daarbij rekening houden met het feit dat de dader zwart is. Zou helemaal mooi worden
Nou, tegenwoordig komen ze vaak niet verder dan 'een zwarte hoodie, zwarte broek en zwarte/witte sneakers', succes daarmee!quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:23 schreef Danny het volgende:
[..]
profileren is wat anders dan een signalement doorgeven. Als de dader van een bankoverval zwart is mag de politie echt wel doelgericht op zoek gaan naar de dader en daarbij rekening houden met het feit dat de dader zwart is. Zou helemaal mooi worden
Maar huidskleur is nog veel algemener dan kleding en nog ambigu ook. Je hebt een oneindig pallet aan tinten.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:34 schreef ems. het volgende:
Valt mij ook op dat ze regelmatig ontzettend veel aandacht besteden aan de kleding van de dader terwijl hij/zij die zonder problemen kan verwisselen. Ook is die kleding (zwarte northface jas etc) vaak dermate algemeen dat het vermelden ervan voor mijn gevoel sowieso niets gaat oplossen.
Huidskleur lijkt me dan wel weer handig om te weten. Dat is toch een stuk lastiger af te schudden.
Maar het zegt wel in directe zin iets over een eigenschap van de dader, net als taal/accent en geschatte leeftijd enzo.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:35 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Maar huidskleur is nog veel algemener dan kleding.
Maar zonder verder signalement kun je er echt helemaal niks mee. Dan is kleding ten minste nog iets. Kun je ook nog vinden als iemand zich heeft verkleed en achter gelaten. Liefst heb je natuurlijk een volledig signalement, daar niet van.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:36 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar het zegt wel in directe zin iets over een eigenschap van de dader, net als taal/accent en geschatte leeftijd enzo.
Het signalement is een donkere leren jas, spijkerbroek met witte gympies, kort verzorgd kapsel, leeftijd is tussen de 25 en 40, licht getinte huidskleur en praat met een accent. Succes met de heksenjacht Welt, geef iedereen die je ziet maar aanquote:Op zaterdag 20 mei 2023 17:46 schreef Weltschmerz het volgende:
De verdachte is nog zoek. Een signalement dient ter opsporing dat verspreidt je zodat mensen de politie kunnen bellen als diegene gezien hebben of kennen. De huidskleur van een in de kraag gevatte verdachte is niet relevant want dan geef je geen signalement meer.
Blijkbaar willen de media en vaak ook de politie niet dat de dader gevonden wordt.
Je geeft een signalement ter opsporing of niet. Ik hoor niet bij de mensen die een signalement wil horen als de verdachte bekend is bij de politie, maar een kenmerk weglaten en zo de opsporing frustreren omdat het niet past in de agenda van DPG, SDM etc slaat ook nergens op.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het signalement is een donkere leren jas, spijkerbroek met witte gympies, kort verzorgd kapsel, leeftijd is tussen de 25 en 40, licht getinte huidskleur en praat met een accent. Succes met de heksenjacht Welt, geef iedereen die je ziet maar aan
Volgens mij is dit geen signalement ter opsporing. Hier kan echt niemand iets mee. Hebben we toch wel een plaatje, schets of videobeelden bij nodig toch? En voor een simpel overval gaan ze toch nooit direct over tot het inzetten van de burger?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je geeft een signalement ter opsporing of niet. Ik hoor niet bij de mensen die een signalement wil horen als de verdachte bekend is bij de politie, maar een kenmerk weglaten en zo de opsporing frustreren omdat het niet past in de agenda van DPG, SDM etc slaat ook nergens op.
Zoals dat voetballers er voor moeten uitkomen homoseksueel te zijnquote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:50 schreef Aero het volgende:
Waarom ziet ik steeds vaker dat er bij daderbeschrijvingen in nieuwsberichten, de huidskleur gemakshalve maar vergeten wordt?
Vandaag weer op het AD bij het volgende bericht:
https://www.ad.nl/gouda/g(...)buitmaakte~a390c3f7/
Blijkbaar hebben de getuigen heel goed gezien wat hij aan had en hoe oud hij ongeveer was, alleen de huidskleur hebben ze niet gezien?
Oh toch wel als je gewoon de politieomschrijving erbij pakt:
https://www.politie.nl/ni(...)eloverval-gouda.html
De huidskleur is een behoorlijk belangrijk kenmerk van iemand. Door het niet te benoemen, maak je probleem juist erger naar mijn idee.
quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij is dit geen signalement ter opsporing. Hier kan echt niemand iets mee. Hebben we toch wel een plaatje, schets of videobeelden bij nodig toch? En voor een simpel overval gaan ze toch nooit direct over tot het inzetten van de burger?
quote:De politie zoekt naar een man van ongeveer 1.75 meter lang en een licht getinte huidskleur. Hij was gekleed in een zwarte jas met capuchon, donkere broek en zwarte schoenen. Ook droeg hij tijdens de overval witte handschoenen. Hij vluchtte te voet richting Ruigenburg.
Meerdere eenheden zochten in de omgeving naar de verdachte. Die werd niet meer aangetroffen. De politie is een onderzoek gestart en wil graag met u in contact komen als u meer informatie heeft over deze overval. Heeft u de verdachte bijvoorbeeld voorafgaand of na de overval gezien? Of woont u in de omgeving van de Ruigenburg en bent u in het bezit van camerabeelden of Ring deurbel waar mogelijk iets op te zien is, dan vragen we u contact met ons op te nemen door te bellen met 0900-8844.
Nee. TS herkent terecht een patroon. Een mede-eigenaar van het AD heeft zich de centen van stichting Het Parool toegeeigend om via Stichting Democratie en Media islamofobie te bestrijden. Dat is niet het werk van een domme stagiare maar redactioneel beleid.quote:Begrijp me niet verkeerd. Dat signalement in dat artikel slaat zonder het vermelden van de huidskleur helemaal nergens op en het is wel het AD dus een domme stagiair?
Blank is in de ban bij de media, maar dan blijkt 'wit' als beschrijving opeens toch niet zo lekker te werkenquote:Op zaterdag 20 mei 2023 22:24 schreef ReplaR het volgende:
Wat ook vreemd is dat tegenwoordig bij sommige opsporingsberichten de huidskleur ineens lichte huidskleur is ipv blank.
En gesponsord door Sorosquote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee. TS herkent terecht een patroon. Een mede-eigenaar van het AD heeft zich de centen van stichting Het Parool toegeeigend om via Stichting Democratie en Media islamofobie te bestrijden. Dat is niet het werk van een domme stagiare maar redactioneel beleid.
quote:Op zondag 21 mei 2023 05:57 schreef Purrito het volgende:
Als de dader 9/10 keer bruin of zwart is, dan is daar vanuitgaan geen racisme maar pure statistiek.
quote:De oververtegenwoordiging wordt nog duidelijker als je kijkt naar het aantal verdachten per 10.000 inwoners. Autochtonen zijn goed voor 88 verdachten op elke 10.000 mensen, allochtonen voor 232. Terwijl alle allochtonen samen slechts 21 procent van onze bevolking vormen.
Maar ‘de’ allochtoon bestaat natuurlijk niet. Kijk je alleen naar niet-westerse allochtonen, dan ligt het aantal verdachten al een stuk hoger: 333 op elke 10.000 inwoners. En binnen die grote groep niet-westerse verdachten is ook niet elke groep hetzelfde. Marokkanen en Antillianen springen er bovenuit, met respectievelijk 458 en 566 verdachten op elke 10.000 inwoners.
Gewoon 'witte man', komt ook voor in opsporingsberichten. 'Blank' mag, schijnbaar, niet meer.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 22:24 schreef ReplaR het volgende:
Wat ook vreemd is dat tegenwoordig bij sommige opsporingsberichten de huidskleur ineens lichte huidskleur is ipv blank.
Ja laten we beter niks zeggen en hopen dat de persoon zichzelf aangeeft. Je wilt natuurlijk niemand beledigen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het signalement is een donkere leren jas, spijkerbroek met witte gympies, kort verzorgd kapsel, leeftijd is tussen de 25 en 40, licht getinte huidskleur en praat met een accent. Succes met de heksenjacht Welt, geef iedereen die je ziet maar aan
In het donker lijkt iedereen een getint persoon, dan ga je dus generaliseren. Op een zonnige dag lijkt iedereen wit. Kleur van de lamp of witbalans van de camera manipuleert (kleurtquote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:37 schreef Aero het volgende:
[..]
Het feit dat in het bericht alles wat bekend is over de dader genoemd wordt (kleding, lengte, leeftijd), maar niet de kleur van de huid is gewoonweg vreemd.
Kleur van de ogen of een moedervlek op een teenvan jou, slaat natuurlijk nergens op. Als de dader een enorme tattoo in zijn gezicht heeft, dan is dat wel weer relevant en zal waarschijnlijk wel genoemd worden in het daderprofiel.
En wat jij wel of niet wilt lezen/horen doet er helemaal niet toe. Waarom niet? Omdat dit een algemeen bericht is, wat niet toegespitst is naar jouw voorkeuren.
Dank je voor het durven schrijven van feiten. Dat mag nanelijk steeds minder.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nee. TS herkent terecht een patroon. Een mede-eigenaar van het AD heeft zich de centen van stichting Het Parool toegeeigend om via Stichting Democratie en Media islamofobie te bestrijden. Dat is niet het werk van een domme stagiare maar redactioneel beleid.
Zo verslaat het AD dat stuk tuig dat met een groep een automobilist aanviel voor het zwaaien van de Franse vlag in Frankrijk en daarbij omver werd gereden.
https://www.ad.nl/buitenl(...)%2Fduckduckgo.com%2F
Hoe stompzinnig ook, het is gewoon een achterbaks omvolkingspropagandakrantje.
Kun je dat aan de buitenkant van een persoon zien tenzij hij hoge hakken draagt?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:18 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zoals dat voetballers er voor moeten uitkomen homoseksueel te zijn
Exactquote:Op woensdag 31 mei 2023 14:40 schreef Sorella het volgende:
Als er geen huidskleur bij staat ga ik er al van uit dat het zeer vervelende jongetjes/meisjes) met een tintje zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |