quote:Jaloersmakende loonsverhogingen, fors lagere energieprijzen en gratis reizen met de trein. Het is slechts een greep uit de beloftes die de Turken om de oren vliegen aan de vooravond van de presidentsverkiezingen. Het wordt een nek-aan-nek-race. En dus trekken Erdoğan en zijn uitdager alles uit de kast.
Volgens betrouwbare peilingen van het Turkse onderzoeksbureau Konda is ruim 43 procent van de Turken van plan om op de huidige president Recep Tayyip Erdoğan te stemmen. Hij ligt achter op zijn belangrijkste uitdager. 49 procent steunt Kemal Kılıçdaroğlu, die zes oppositiepartijen vertegenwoordigt. Zij ruiken een kans om Erdoğan eindelijk eens te verslaan. Hij is al twintig jaar president van Turkije.
Erdoğan
Maar dat laat Erdoğan niet zomaar gebeuren. In de laatste dagen voor de verkiezingen voert hij volop campagne en deelt hij allerlei cadeautjes uit. Letterlijk: "Erdoğan speelt in aanloop naar de verkiezingen altijd voor Sinterklaas. Hij rijdt in zijn bus door het land en deelt in dorpen en steden zakken rijst uit of speelgoed voor de kinderen", zegt correspondent Olaf Koens.
En daar blijft het niet bij. Erdoğan verlaagt de prijzen voor gas en energie en geeft ambtenaren een extra loonsverhoging van 45 procent. Ook belooft hij dat reizen met de trein gratis wordt. Koens: "Erdogan moet wel. Door zijn conservatieve beleid is de economie gecrasht en bereikt de inflatie recordniveaus. Het geld van de Turken wordt in rap tempo minder waard. En daarom is economie het belangrijkste thema."
Ook gaat de campagne van Erdoğan over het bouwen van huizen. Na de allesverwoestende aardbevingen zijn miljoenen mensen nog altijd dakloos. Ze wonen in tentjes. Erdoğan belooft hun huizen te herbouwen. Zijn aanhangers zijn optimistisch, zo is te zien in deze video:
Maar niet iedereen krijgt cadeautjes. De oppositie moet het vooral ontgelden. Zij strijden onder meer voor betere rechten voor lhbti’ers. Erdoğan herhaalt in zijn toespraken dat er voor die groep geen plek is in Turkije.
Ook schildert hij de oppositie af als alcoholiste, en verwijst hij naar valse video's waarin het lijkt of de oppositiepartijen aan tafel zitten met terreurgroepen.
Het is allemaal gewoon te zien op de Turkse tv; de overheid heeft namelijk 90 procent van de zenders in handen. "Van persvrijheid is geen sprake in Turkije. Bijna alle kritische media zijn monddood. Er zijn weinig landen waar zoveel journalisten in de gevangenis zitten als in Turkije. Dus kan Erdoğan op tv moeiteloos zijn eigen plannen ventileren."
Op verschillende manieren wordt de oppositie in Turkije gedwarsboomd. Zo zou de oppositie in de stad Erzurum een verkiezingsbijeenkomst houden op een plein. De burgemeester van de stad steunt Erdoğan en zette het plein vol met touringcars. Tot boosheid van de burgemeester van Istanbul, die de oppositie steunt.
Het houdt de oppositie niet tegen. Erdoğan’s grootste tegenstander Kılıçdaroğlu voert ook volop campagne met veel beloftes: reizen naar Europese landen zonder visum, een loonsverhoging van 100 procent voor ambtenaren en het terugsturen van Syriërs.
Kılıçdaroğlu
Deze plannen lijken deels haalbaar, zegt Koens: "Kılıçdaroğlu is van plan de economie te hervormen. Die staat er nu, onder Erdoğan, heel slecht voor. Als dat lukt, dan zal er weer meer geld zijn voor de Turken. Ook wil Kılıçdaroğlu de banden met het westen aanhalen en bijvoorbeeld zijn best doen om Turkije toe te laten treden tot de Europese Unie."
Kılıçdaroğlu scoort punten met zijn belofte om gevluchte Syriërs binnen twee jaar terug te sturen naar hun eigen land. Die belofte herhaalt hij de laatste dagen vaak. "Erdoğan ziet Syriërs als islamtische broeders en daarom zijn ze de afgelopen jaren welkom geweest. Kılıçdaroğlu wil ze wegsturen, want: 'eigen volk eerst'. Zeker met de economische malaise waarin veel Turken zitten."
Al is het maar de vraag of dat haalbaar is. "Het terugsturen van vluchtelingen, zoals Syriërs, mag niet. Dat is tegen alle mensenrechtenverdragen in. En ook Europa zal dat niet accepteren."
In deze wirwar van laatste verkiezingsbeloften hebben de Turken nog een dag om hun keuze te maken. Komende zondag mogen ze naar de stembus. Als tijdens deze ronde geen van de kandidaten een meerderheid van meer dan de helft van de stemmen haalt, dan volgt er een tweede ronde aan het einde van de maand.
Veel gevluchte slachtoffers van de aardbevingen moeten hun stem uitbrengen in het rampgebied, waar ze vandaan komen. Ze schrikken van de puinhoop die ze daar tegenkomen. Meer zie je in de video hieronder:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)erdogan-kilicdaroglu
quote:Oppositie in Turkije ziet 'onregelmatigheden' bij duizenden stembureaus
Het ging mis bij 2.269 stembussen voor de presidentsverkiezingen en 4.825 stembussen voor de parlementsverkiezingen die zondag ook werden gehouden. Dat zegt Muharrem Erkek, plaatsvervangend voorzitter van de belangrijkste oppositiepartij CHP. "We volgen elke stem, ook al verandert dat de algemene uitslag niet."
Dat laatste ligt inderdaad niet in de lijn der verwachting. Er waren zondag bij de verkiezingen in totaal 201.907 plekken om te stemmen in binnen- en buitenland. Waaronder ook in Nederland, waar ruim 200.000 Turkse Nederlanders hebben gestemd.
Geen onafhankelijke waarnemers
"Er zijn maar weinig onafhankelijke waarnemers in Turkije, de meeste waarnemers zijn lid van politieke partijen", zegt correspondent Olaf Koens vanuit Istanbul. Hij wijst daarbij op de OVSE, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, die maandag kritiek uitte op de gebrekkige transparantie van de Turkse verkiezingsraad bij het afhandelen van de stemmen.
Ook de 'bevooroordeelde berichtgeving' en 'gebrekkige vrijheid van meningsuiting' van de staatsmedia waren zorgwekkend volgens de OVSE, die regelmatig waarnemingsmissies houdt in landen waar verkiezingen worden gehouden en ditmaal 401 waarnemers naar Turkije had gestuurd. De berichtgeving in de staatsmedia zou zittend president Recep Tayyip Erdogan en zijn AK-partij een 'ongerechtvaardigd voordeel' hebben gegeven in de campagnestrijd. De AK-partij heeft niet gereageerd op die beschuldigingen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)tigheden-stembureaus
Ik onderdruk niets, maar moet al die vluchtelingen niet nee. Niet in NL en niet in TR.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:08 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jij omschrijft Turken als "onderdrukkers en racisten". Kennelijk is er geen verschil tussen jouw en turken.
Gast. Ken jij de geschiedenis van Turkije?quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Elke andere president dan Erdo is voor Turkije een verbetering.
Turkije heeft geen toekomst onder Erdo. Alleen al overleven gaat een hele opgave worden voor vele Turken.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:31 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Gast. Ken jij de geschiedenis van Turkije?
Jij vindt hate speech prima, dat maak je heel duidelijk. Als of hate speech helemaal geen gevolgen heeft. Kwam een tijdje terug een tweet tegen van een Spaanse journalist die al jaren in Istanbul woont. Hij is gewoon inelkaar geslagen omdat die Turken dacht dat hij een Suriyeli was, vanwege zij ln donkere huid. Of neem onderstaande voorbeeld. Of nee de pogroms die we hebben gehad op Syriërs. Als je hate speech tolereert kweek je de omstandigheden voor gewelddadig gedrag, wat jouw dus medeverantwoordelijkheid brengt. "ik onderdruk niks". Geloof je het zelf?quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:30 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Ik onderdruk niets, maar moet al die vluchtelingen niet nee. Niet in NL en niet in TR.
Ga je nu linkse praktijken vertonen met dat gejammer?
Turken zijn onderdrukkers. Nu is het niet zichtbaar, maar haal dat laagje maar weg en het doemt weer op.
Hhhmmm ja.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:37 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jij vindt hate speech prima, dat maak je heel duidelijk. Als of hate speech helemaal geen gevolgen heeft. Kwam een tijdje terug een tweet tegen van een Spaanse journalist die al jaren in Istanbul woont. Hij is gewoon inelkaar geslagen omdat die Turken dacht dat hij een Suriyeli was, vanwege zij ln donkere huid. Of neem onderstaande voorbeeld. Of nee de pogroms die we hebben gehad op Syriërs. Als je hate speech tolereert kweek je de omstandigheden voor gewelddadig gedrag, wat jouw dus medeverantwoordelijkheid brengt. "ik onderdruk niks". Geloof je het zelf?
[ twitter ]
Jij als ambipur zitten hate speech goed te praten omdat het jullie politiek uitkomt.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:44 schreef Evenstar het volgende:
Erdogan houdt iedere dag een hate speech, meestal met één enkel persoon of één enkel groepering als doelwit. Nu doet Kilicdaroglu het en is het "wat een toon".
Ik zeg niet dat ik het eens ben met A of B, maar dit is precies wat ik bedoel met selectief zijn en alles vanuit je eigen standpunt beredeneren.
Ondertussen zit AKP samen met MHP te regeren. Je weet wel, de MHP, de grootste en meest actieve racistische/nationalistische club van Turkije.
Nogmaals ik kies in dit geval niet voor A of B, maar je kan niet naar bed gaan met een racist en dan schreeuwen dat je buurman een racist is (behalve als je met die buurman in bed ligt dan).
Toon van Kilicdaroglu in dat filmpje is toch niks mis mee? Hij schreeuwt niet, hij roept niet en is gewoon rustig aan het praten. Ondertussen zit Erdogan bijna bij iedere toespraak te schreeuwen, delen van zijn bevolking te kleineren en af en toe als toetje een deepfake video te verspreiden. Dat kan blijkbaar wel allemaal zonder commentaar te krijgen.
Nee, dat doe ik niet. Waar heb ik een hate speech goed proberen te praten?quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:57 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jij als ambipur zitten hate speech goed te praten omdat het jullie politiek uitkomt.
Daar waar je haat tegenkomt moet je het benoemen als iets verwerpelijk als je dat niet doet ben je debet aan het probleem. Wie zwijgt stemt toe.
Mean while argentinie die zn rente heeft verhoogd tot 100% en nog steeds erger aan toe is dan turkijequote:
Ik snap niet helemaal wat de uitslag van de verkiezingen uitmaakt voor die mogelijke monetaire crisis. Is de CB plots gezond als hij weg is?quote:
Ik denk dat ze bedoelen als hij herkozen wordt en zijn ingezette koers niet verandert.quote:Op woensdag 17 mei 2023 21:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat de uitslag van de verkiezingen uitmaakt voor die mogelijke monetaire crisis. Is de CB plots gezond als hij weg is?
Ik snap niet helemaal wat de uitslag van de verkiezingen uitmaakt voor die mogelijke monetaire crisis. Is de CB plots gezond als hij weg is?quote:
Ik zat gisteren in een restaurant waar iemand het nodig vond om Arabische toeristen (schat ik in) toe te schreeuwen dat ze te luidruchtig waren. En dat homo's niet welkom waren want 'burasi Türkiye'.quote:Op woensdag 17 mei 2023 18:10 schreef Slayage het volgende:
Van de vorige reeks:
De strategie van de oppositie is duidelijk all-in op ultra nationalisme.
Zoals ik vaker heb gezegd, KK is al sinds 2011 ( start van de Syrische burgeroorlog) bezig met de vreemdelingenhaat kaart om stemmen te winnen. Het heeft KK en de nr3 van de president verkiezingen Ogan (5%) de nodige stemmen opgeleverd. Kennelijk heeft het team van KK de conclusie getrokken dat ze kans maken om de 5% rechts nationalistische stemmers dit keer op KK te laten stemmen als ze er nog een schep bovenop doen dan het extreemrechtse geluid van Ogan.
"Er zijn ondertussen 10 miljoen vluchtelingen geïmporteerd door Erdogan om op hem te laten stemmen. Dit zullen er binnenkort 30 miljoen zijn"
Binnenkort zal er wel een video met ondertitels komen, dan kan iedere racist/populist in Europa voorbeeld nemen aan deze "Ghandi van Turkije"![]()
Check die toon ook![]()
[ twitter ]
Dat de koers niet houdbaar is, staat vast. Maar voor de onvermijdelijke koerswijziging maakt het helemaal niet uit wie de president is.quote:Op woensdag 17 mei 2023 21:52 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelen als hij herkozen wordt en zijn ingezette koers niet verandert.
Mja, ik verbaas mij sowieso over iedereen die ergens blind in gelooft zonder zelf na te denken. Denk ook echt niet dat Kilicdaroglu de oplossing is.quote:Op woensdag 17 mei 2023 22:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat de koers niet houdbaar is, staat vast. Maar voor de onvermijdelijke koerswijziging maakt het helemaal niet uit wie de president is.
Het interessante volgens mij is dat veel mensen niet begrijpen dat Kılıçdaroğlu helemaal geen betere economische politiek te bieden heeft. Soms komen de cadeautjes van Erdoğan uit de ideeënbox van de CHP.
Het blinde geloof dat alles goed zal worden met Kılıçdaroğlu ontbreekt bij mij geheel.
Erdoğan is onorthodox, wat Kılıçdaroğlu wil heeft aantoonbaar ook niet gewerkt aan het begin van deze eeuw.
Leuke anekdote weer uit Istanbulquote:Op woensdag 17 mei 2023 21:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat de uitslag van de verkiezingen uitmaakt voor die mogelijke monetaire crisis. Is de CB plots gezond als hij weg is?
[..]
Ik zat gisteren in een restaurant waar iemand het nodig vond om Arabische toeristen (schat ik in) toe te schreeuwen dat ze te luidruchtig waren. En dat homo's niet welkom waren want 'burasi Türkiye'.
Gelet op het biertje dat hij voor zich had staan denk ik niet dat we met een typische AKP stemmer te maken hadden. Het deed me wel even afvragen of het door de campagne komt dat dit soort mensen zich zo durft te gedragen.
Voor het geval iemand het zich afvraagt; de toeristen waren niet luidruchtig en veroorzaakten geen overlast. De schreeuwer werd door het personeel verwijderd. De overige gasten werd verontschuldigingen aangeboden.
Dude, ik zit hier in Nederland discussies te voeren met Turken die het racisme van Wilders problematisch vinden maar het racisme van Kılıçdaroğlu niet eens zien als zijnde racistisch.quote:Op woensdag 17 mei 2023 22:14 schreef HiZ het volgende:
Ik heb die video nu eens bekeken. Het is een ordinaire vertaling van de 'replacement conspiracy'. Baudet c.s. staan links van deze meneer.
Schokkend is dat ik hoog opgeleide Turken dit zonder verblikken of verblozen hoor herhalen.
Kan iemand zich Wilder's 'minder, minder' herinneren? Dit is een paar graden erger en ik denk zelfs dat de regels van het strafrecht zijn overschreden.
Ik zit hier letterlijk verbijsterd vast te stellen dat ik denk dat het maar goed is dat de 'autocraat' heeft gewonnen.
Een heftige crisis staat vast met kk of erdo achter het stuur. Met kk zullen heel veel skeletons in the closet van erdo economische beleid openbaar worden en zullen er veel pijnlijke beslissingen genomen worden. Met erdo achter het stuur ben ik bang dat we meer van hetzelfde zullen zien of zoals Tim ash het verwoordt in zijn tweet vandaag , Erdoğan zal noodgedwongen bepaalde pijnlijke beslissingen nemen om het economische tij te keren. Ik ben niet zo hoopvol maar ik hoop dat hij gelijk heeft.quote:Op woensdag 17 mei 2023 22:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat de koers niet houdbaar is, staat vast. Maar voor de onvermijdelijke koerswijziging maakt het helemaal niet uit wie de president is.
Het interessante volgens mij is dat veel mensen niet begrijpen dat Kılıçdaroğlu helemaal geen betere economische politiek te bieden heeft. Soms komen de cadeautjes van Erdoğan uit de ideeënbox van de CHP.
Het blinde geloof dat alles goed zal worden met Kılıçdaroğlu ontbreekt bij mij geheel.
Erdoğan is onorthodox, wat Kılıçdaroğlu wil heeft aantoonbaar ook niet gewerkt aan het begin van deze eeuw.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |