abonnement Unibet Coolblue
pi_209117884


Nederland w/
Deelnemers: Mia Nicolai en Dion Cooper
Bandleden en Leeftijd: Mia (27 jaar) en Dion (29 jaar)
Social media Mia: Instagram Twitter YouTube TikTok
Social media Dion: Instagram Twitter YouTube TikTok
Titel inzending: Burning Daylight
Taal inzending: Engels
Genre inzending: Pop
Schrijvers muziek: Dion Cuiper / Duncan de Moor / Jordan Garfield / Loek van der Grinten / Mia Nicolai
Schrijvers tekst: Dion Cuiper / Duncan de Moor / Jordan Garfield / Loek van der Grinten / Mia Nicolai
Loting: Tweede helft, eerste halve finale
Selectie methode: Interne Selectie
Odds ranking na bekend maken alle nummers: 19
Bijzonder: Mia is de dochter van eerste kamer lid Peter Nicolaï (PvdD). Songfestivalwinnaar Duncan Laurence heeft meegeschreven aan het nummer. Dion deed eerder mee aan The Voice.

Aankondiging met meer uitleg en verhaal van Mia en Dion:

quote:
Mia Nicolai & Dion Cooper vertegenwoordigen Nederland op het Eurovisie Songfestival!
Eurovisie Songfestival / 1 nov 2022

The word is out! Mia Nicolai & Dion Cooper gaan in mei 2023 naar Eurovisie Songfestival in Liverpool om Nederland te vertegenwoordigen! De twee jonge artiesten zijn door Songfestival-winnaar Duncan Laurence en songwriter Jordan Garfield bij elkaar gebracht en met z’n vieren schreven ze een song die grote indruk maakte op de hele selectiecommissie, waarna ze unaniem werden aangewezen als de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival in 2023. Duncan en Jordan maken onderdeel uit van het creatieve team.
Wie is Mia Nicolai?

Mia, 26 jaar, is echt opgegroeid met muziek. Vanaf haar derde volgt ze al viool- en pianolessen en vanuit huis heeft ze een hele creatieve opvoeding meegekregen, met toneel, ballet, muziek en verhalen vertellen.

In haar debuutsingle ‘Set Me Free’ komt het reizen en haar behoefte aan ultieme vrijheid naar voren. In november 2020 bracht ze haar tweede single ‘Mutual Needs’ uit dat meteen internationaal werd opgepakt door een première in Amerika op de befaamde Zane Lowe Radio show. Mia vindt haar inspiratie in artiesten zoals David Bowie. Maar vooral in het vrij uiten van creativiteit en het samenvoegen van kunstvormen.

Als kind werd Mia gepest en dit heeft een grote deuk achtergelaten, maar tegelijkertijd ook een vuur in haar ontstoken met een doorzettingsvermogen om al haar dromen uit te laten komen, niets haar te laten stoppen en te genieten van het leven met wie zij kiest te zijn. De boodschap die ze wil overdragen is dat je verleden niks zegt over de toekomst en dat je dat helemaal zelf in de hand hebt. Je kunt jezelf creëren tot de persoon die je droomt te zijn.
Wie is Dion Cooper?

Dion, 28 jaar, droomde ervan om artiest te worden en muziek te maken. Op zijn vijftiende pakte hij voor het eerst zijn gitaar op en liet deze niet meer los. In de jaren die volgen begint hij met het zingen en schrijven van zijn eigen muziek en in 2021 brengt hij zijn eerste EP ‘Too Young Too Dumb’ uit, gevolgd door de single ‘Fire’ die hij samen met Maxine uitbrengt en binnen een aantal maanden al bijna een miljoen streams haalt.

Hij omschrijft het zelf als classic rock meets singer songwriter, oftewel Bryan Adams meets Harry Styles.

'Bring the joy' is het mantra waarmee Dion zijn muziek en leven inspireert. Hij is op een reis om de beste versie van zichzelf te worden en wil al het geluk, de kennis en de vreugde die hij onderweg verzamelt delen met de wereld. Dat is dan ook zijn boodschap: geluk ligt in je eigen handen en je handen gebruik je om te delen.
Hoe kennen Mia en Dion elkaar?

Mia en Dion zijn tot 2 jaar geleden onbekenden van elkaar totdat ze door Duncan en Jordan aan elkaar worden gekoppeld. Er is meteen een muzikale klik, zowel hun stemmen passen mooi bij elkaar als de boodschap die ze willen uitdragen is hetzelfde. In hun muziek is ruimte voor kwetsbaarheid en emotie. Ze willen allebei mensen raken en muziek is een mooie taal om deze emoties uit te spreken en te delen.

Mia en Dion: “Het Songfestival is hét podium waar mensen kunnen zien wat je als artiest te brengen hebt. Na al die jaren hard werken aan het vertalen van ons gevoel in muziek is dit een geweldige kans om op zo’n grote schaal ons verhaal te vertellen. Het voelt fantastisch en nog een beetje onwerkelijk dat de selectiecommissie van AVROTROS voor onze song heeft gekozen, maar we zijn er klaar voor om Europa iets positiefs te brengen.”
Songfestival Liverpool

Dit jaar wordt het Eurovisie Songfestival in Liverpool gehouden. Gezien het Songfestival niet in het winnende land Oekraïne gehouden kan worden, is er in samenspraak met Oekraïne en de EBU gekozen voor het Verenigd Koninkrijk. Op dinsdag 9 mei en donderdag 11 mei vinden de halve finales plaats en op zaterdag 13 mei de finale. De komende maanden gaan Mia en Dion werken aan hun act en zich voorbereiden op hun deelname samen met hun creatieve team Duncan en Jordan. Het creatieve team wordt binnenkort aangevuld tot het complete team.

Over Burning Daylight:
quote:
Mia, Dion, Duncan en Jordan over ontstaan Songfestivalnummer Burning Daylight

In de mini-documentaire 'This is Burning Daylight' vertellen Mia Nicolai, Dion Cooper, Duncan Laurence en Jordan Garfield over het ontstaan van het songfestivalnummer ‘Burning Daylight’.

Burning Daylight is geschreven door Mia Nicolai, Dion Cooper, Duncan Laurence, Jordan Garfield en Loek van der Grinten. Het nummer is ‘een ode aan vallen en opstaan’.

“Burning Daylight gaat over vallen, fouten maken en dan weer opstaan. Dat je leert van die fouten, van je verleden, dat je dingen achter je kunt laten zodat je een betere versie van jezelf kan worden. Maar het gaat ook over accepteren dat we allemaal menselijk zijn, pijn ervaren en dat we daar doorheen moeten.”
Ontstaan van Burning Daylight

Mia ontmoet Jordan voor het eerste wanneer ze beiden een studiosessie in Nederland bijwonen. Jordan: “Ik kwam de studio in en daar was een grote bubbel vol met energie. Ze liep met me mee naar binnen en ik dacht meteen: wie is dit?” Mia, Jordan en Duncan spreken daarna regelmatig af tijdens de coronapandemie. Op een bepaalde avond kijken ze samen een documentaire over Shawn Mendes en raken enorm geïnspireerd. Die inspiratie heeft uiteindelijk geleid tot het nummer ‘Burning Daylight’.

Duncan zingt de demo in samen met Mia maar voor de verdere uitwerking bedenkt hij om Dion Cooper te vragen. Dion: “Ik had meteen zoiets van ‘Hell Yeah’, dat klinkt leuk. Zodra ik de kamer inliep, hadden Mia en ik meteen een klik en we voelden allebei: ik ken jou, dit gaat leuk worden!”

Burning Daylight werd die dag herschreven tot een duet met Dion’s verhaal erin verwerkt en de demo werd door Mia en Dion ingezongen.

Indienen voor het Eurovisie Songfestival

Een paar maanden later, toen Duncan en Jordan samen op vakantie waren, kregen ze op een avond het idee om ‘Burning Daylight’ in te sturen naar de Nederlandse selectiecommissie voor het Eurovisie Songfestival. Een idee dat door Mia en Dion goed werd ontvangen. De demo werd daarna verder afgemaakt samen met producer Sean Myer en opgestuurd naar de selectiecommissie van AVROTROS.

Weken later kregen we eindelijk een ja! We waren echt dolblij!
Duncan Laurence

Jordan en Duncan bellen meteen Mia en Dion op om het goede nieuws met ze te delen. Dion: “Ik belde daarna meteen mijn ouders en we begonnen alle drie meteen te huilen. We spraken over hoe groot dit is. Het is zo’n mooie ervaring en geweldig om deel van uit te maken.”

Mia: “Het is geweldig om je eigen land te mogen vertegenwoordigen. Het land waar ik vandaan kom, waar ik ben opgegroeid en me heeft gemaakt tot de persoon die ik nu ben. Dat voelt echt onwerkelijk en geweldig.“

https://www.npostart.nl/m(...)oC2uqw6Ss4on-GviLDEo
45 minuten docu
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209118380
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:59 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Dat hebben ze te veel gedaan bij Trijntje, Og3ne en Waylon, en Jeangu de tweede keer. Dat heeft ook niet gewerkt. Ze moeten er bovenop zitten, en in samenwerking zoeken naar en werken aan een goede song. En het niet alleen aan de voorkeur van de zanger of zangeres overlaten.

Eigenlijk moet de commissie meer de vorm krijgen van een creative team. Met een muzikant, producer, vormgever etc. die gedurende het hele proces een vinger in de pap houden. Dat de commissie dit jaar na de keuze te veel achterover heeft geleund en het aan de artiesten en hun cirkeltje hebben overgelaten is juist waardoor het op alle fronten is misgegaan.
In die zin zou ik het er wel volledig mee eens zijn. Enkel heb je dan weer dat het een commissie wordt die hun eigen vlees moet gaan keuren en ik weet nu niet of dat zo geweldig is.
pi_209118411
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:54 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
In die zin zou ik het er wel volledig mee eens zijn. Enkel heb je dan weer dat het een commissie wordt die hun eigen vlees moet gaan keuren en ik weet nu niet of dat zo geweldig is.
Dat is simpel op te lossen. De commissie selecteert het beste liedje. Dat laten ze intern horen aan een internationale en onafhankelijke vakjury. Als die het een goede score geven, kunnen ze er verder mee aan de slag, en als ze dat niet doen, dan moet er nog even verder gezocht worden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209118430
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:54 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
In die zin zou ik het er wel volledig mee eens zijn. Enkel heb je dan weer dat het een commissie wordt die hun eigen vlees moet gaan keuren en ik weet nu niet of dat zo geweldig is.
Ik heb het in het geval van Davina Michelle over één jaar; 2024. Om alle zeilen bij te zetten na het afgelopen rampjaar. En ondertussen moet er na worden gedacht over de toekomstige aanpak 😊
pi_209118471
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:59 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat is simpel op te lossen. De commissie selecteert het beste liedje. Dat laten ze intern horen aan een internationale en onafhankelijke vakjury. Als die het een goede score geven, kunnen ze er verder mee aan de slag, en als ze dat niet doen, dan moet er nog even verder gezocht worden.
Yup ik zou echt die aanpak van Oostenrijk en Zwitserland wel willen zien hier :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_209118703
Echt jammer dat we zaterdag niet meedoen.
Was niet verdiend geweest, maar jammer dat het zo mis is gegaan.
Ik dacht dat we op de goede weg waren :{
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_209118912
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:31 schreef GeorgeM het volgende:
Echt jammer dat we zaterdag niet meedoen.
Was niet verdiend geweest, maar jammer dat het zo mis is gegaan.
Ik dacht dat we op de goede weg waren :{
Ik ook. Het liedje vind ik nog steeds niet slecht, zeker niet in vergelijking wat er dit jaar allemaal voorbij komt imo. Maar de uitvoering en staging waren zó nietszeggend dat het gewoon niet bleef hangen.
pi_209118926
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:31 schreef GeorgeM het volgende:
Echt jammer dat we zaterdag niet meedoen.
Was niet verdiend geweest, maar jammer dat het zo mis is gegaan.
Ik dacht dat we op de goede weg waren :{
Ja jammer -O-
Ik ben al die tijd positief gebleven, ja misschien tegen beter weten in :X , maar dinsdagavond schrok ik echt.
Het liedje kwam totaal niet overeen met het orginele nummer,gewoon een slap aftreksel. En vooral Mia was de zwakste schakel. Dit liedje was te hoog gegrepen voor hun.
Ook de in eerste instantie veelbelovende staging was bedroevend.
Toen het liedje was afgelopen had ik echt zo'n kater en was het voor mij totaal geen verrassing dat NL niet doorging.

Nu maar hopen dat het volgend jaar beter gaat!

[ Bericht 3% gewijzigd door summer52 op 12-05-2023 13:53:22 ]
pi_209118954
Stel dat ze wel door waren gegaan, dan zouden ze morgen vast ergens onderaan zijn geëindigd. Dan kun je wat mij betreft gewoon beter gelijk ten onder gaan.
pi_209119037
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:46 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik ook. Het liedje vind ik nog steeds niet slecht, zeker niet in vergelijking wat er dit jaar allemaal voorbij komt imo. Maar de uitvoering en staging waren zó nietszeggend dat het gewoon niet bleef hangen.
Het blijft gedeeltelijk smaakgevoelig, maar zo veel liedjes die echt minder waren dan Nederland zijn er nou toch ook weer niet door naar de finale? Natuurlijk gaat er weleens wat drek door als Kroatië (lachen, gieren, brullen) of Polen (lekker wijf), maar wat wellicht de nummers 9/10 waren in de semi's, liedjes als Portugal, Zwitserland, Estland, Albanië, enzo zijn naar mijn mening toch niet uitgesproken minder dan Nederland.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209119083



Mad
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_209119213
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:46 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik ook. Het liedje vind ik nog steeds niet slecht, zeker niet in vergelijking wat er dit jaar allemaal voorbij komt imo. Maar de uitvoering en staging waren zó nietszeggend dat het gewoon niet bleef hangen.
Het is geen slecht liedje maar to be fair, dat is geheel naar smaak. Je zou kunnen zeggen dat slechte liedjes niet bestaan want dat is gebaseerd op smaak en persoonlijke voorkeur. Wél kun je concluderen dat het lied gewoon een kopie is en het totaal geen (eigen) smoel heeft waardoor het niet blijft hangen. Je kunt van kroatie zeggen wat je wil, het lied behoort niet tot de besten van deze editie maar hun act maakt echt alles goed.
pi_209119271
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het is geen slecht liedje maar to be fair, dat is geheel naar smaak. Je zou kunnen zeggen dat slechte liedjes niet bestaan want dat is gebaseerd op smaak en persoonlijke voorkeur. Wél kun je concluderen dat het lied gewoon een kopie is en het totaal geen (eigen) smoel heeft waardoor het niet blijft hangen. Je kunt van kroatie zeggen wat je wil, het lied behoort niet tot de besten van deze editie maar hun act maakt echt alles goed.
Dat laatste is precies wat ik ook had gezegd hier tegen iemand die totaal niet snapte waarom Kroatië wel door was. De act van Nederland was gewoon helemaal niks. Ik snap ook gewoon niet dat niemand dat gezien heeft van 'de kenners' daar. Zelfs de landen die het financieel heel wat minder hebben dan Nederland maken er nog wat meer werk van.
pi_209119300
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:11 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dat laatste is precies wat ik ook had gezegd hier tegen iemand die totaal niet snapte waarom Kroatië wel door was. De act van Nederland was gewoon helemaal niks. Ik snap ook gewoon niet dat niemand dat gezien heeft van 'de kenners' daar. Zelfs de landen die het financieel heel wat minder hebben dan Nederland maken er nog wat meer van.
Nou ik weet niet of dat niet gezien is. Ze hebben het volledig aan mr Laurence over gelaten en op het moment dat hij met een uitgewerkt idee komt, een nummer en wat b-zangers dan kun je enkel nog bijsturen maar is het eigenlijk al te laat.
pi_209119326
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nou ik weet niet of dat niet gezien is. Ze hebben het volledig aan mr Laurence over gelaten en op het moment dat hij met een uitgewerkt idee komt, een nummer en wat b-zangers dan kun je enkel nog bijsturen maar is het eigenlijk al te laat.
Ik wist wel dat Duncan erbij betrokken was, maar ik wist niet wat zijn aandeel precies was. Nouja, ik kan me niet voorstellen dat je bij zo'n act denkt dat het iets fantastisch gaat worden. Maargoed, ik ben dan ook geen kenner :+
pi_209119351
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:16 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik wist wel dat Duncan erbij betrokken was, maar ik wist niet wat zijn aandeel precies was. Nouja, ik kan me niet voorstellen dat je bij zo'n act denkt dat het iets fantastisch gaat worden. Maargoed, ik ben dan ook geen kenner :+
Ik ben ook geen kenner hoor maar volgens mijn informatie heeft hij het nummer geschreven, kwam hij met de draaischijf en heeft hij de zangers (vriendjes) binnen gebracht. Dan is zijn aandeel in dit geheel gewoon veel te groot voor iemand die per toeval eens een leuk liedje heeft geschreven. En dat mag de commissie zichzelf ook behoorlijk aanrekenen.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 15:46:25 #17
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209120236
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:58 schreef RipCity het volgende:
[ link | afbeelding ]


Mad
Ook hier mis ik weer enige vorm van zelfreflectie. Net als die Eric Dekker. Waarom zien zij niet wat de rest van Nederland wel ziet?

Kunnen we het ESF niet bij de AvroTros weghalen? Kamervragen aub!
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_209120400
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 15:46 schreef Gerard-Joling het volgende:

[..]
Ook hier mis ik weer enige vorm van zelfreflectie. Net als die Eric Dekker. Waarom zien zij niet wat de rest van Nederland wel ziet?

Kunnen we het ESF niet bij de AvroTros weghalen? Kamervragen aub!
Omdat dat soort mensen zich alleen omringen met ja-knikkers. En de gezamelijke vijand is dan 'de buitenwereld' die er toch niets van weten...
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  vrijdag 12 mei 2023 @ 16:55:51 #19
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209121183
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 16:01 schreef RipCity het volgende:

[..]
Omdat dat soort mensen zich alleen omringen met ja-knikkers. En de gezamelijke vijand is dan 'de buitenwereld' die er toch niets van weten...
Ja verschrikkelijk. Elk weldenkend mens zag en hoorde dat het allemaal niet goed was. Van voorbereiding tot daadwerkelijke uitvoering. Raar wereldje daar in medialand...
Zing met me mee tot morgenvroeg....
  vrijdag 12 mei 2023 @ 17:05:46 #20
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_209121371
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:18 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik ben ook geen kenner hoor maar volgens mijn informatie heeft hij het nummer geschreven, kwam hij met de draaischijf en heeft hij de zangers (vriendjes) binnen gebracht. Dan is zijn aandeel in dit geheel gewoon veel te groot voor iemand die per toeval eens een leuk liedje heeft geschreven. En dat mag de commissie zichzelf ook behoorlijk aanrekenen.
Ik vraag me weleens af hoeveel van zijn nummers hij nu eigenlijk zelf schrijft. We hebben Duncan hoog zitten om zijn winst met Arcade, en dat heeft hij als uitvoerende natuurlijk goed gedaan, maar volgens mij werd Arcade als nummer pas echt een winnende song toen Wouter Hardy zich ermee ging bemoeien. Idem voor een aantal andere nummers van hem.
Is het dan stiekem 20% Duncan en 80% Hardy?

Ik denk dat we meer aan Wouter Hardy hebben dan aan Duncan, dus ik zei al, strik hem voor volgend jaar (mits hij nog zin heeft om voor Nederland iets te doen).
Koel en donker bewaren
  vrijdag 12 mei 2023 @ 17:08:24 #21
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209121419
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 17:05 schreef Guanabana het volgende:

Ik denk dat we meer aan Wouter Hardy hebben dan aan Duncan, dus ik zei al, strik hem voor volgend jaar (mits hij nog zin heeft om voor Nederland iets te doen).
Dat wespennest dat de AvroTros/onze Songfestival-commissie is?

Droom rustig verder.
pi_209121573
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 17:05 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Ik vraag me weleens af hoeveel van zijn nummers hij nu eigenlijk zelf schrijft. We hebben Duncan hoog zitten om zijn winst met Arcade, en dat heeft hij als uitvoerende natuurlijk goed gedaan, maar volgens mij werd Arcade als nummer pas echt een winnende song toen Wouter Hardy zich ermee ging bemoeien. Idem voor een aantal andere nummers van hem.
Is het dan stiekem 20% Duncan en 80% Hardy?

Ik denk dat we meer aan Wouter Hardy hebben dan aan Duncan, dus ik zei al, strik hem voor volgend jaar (mits hij nog zin heeft om voor Nederland iets te doen).
Wouter heeft onlangs in een interview aangegeven dat bangers en uptempo songs niet echt zijn ding zijn. Dus ik zou hem in ieder geval volgend jaar nog niet benaderen.
pi_209122370
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 17:05 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Ik vraag me weleens af hoeveel van zijn nummers hij nu eigenlijk zelf schrijft. We hebben Duncan hoog zitten om zijn winst met Arcade, en dat heeft hij als uitvoerende natuurlijk goed gedaan, maar volgens mij werd Arcade als nummer pas echt een winnende song toen Wouter Hardy zich ermee ging bemoeien. Idem voor een aantal andere nummers van hem.
Is het dan stiekem 20% Duncan en 80% Hardy?

Ik denk dat we meer aan Wouter Hardy hebben dan aan Duncan, dus ik zei al, strik hem voor volgend jaar (mits hij nog zin heeft om voor Nederland iets te doen).
Dat mag je afvragen maar dat is geen vaststaand feit. Het schrijven van een nummer is een heel proces en dat proces stopt pas als het echt is opgenomen. In het geval van Dion en Mia was dat proces zelfs pas voltooid na het kiezen van een hogere toonsoort.
Duncan kan een heel nummer hebben geschreven en pas bij het opnemen er achter komen dat het niet helemaal werkt totdat iemand (Wouter bv) het nummer door een kleine aanpassing in een andere richting zet. Een producer kan door een hele kleine aanpassing de credits krijgen. Vaak is dat meer vanuit financieel oogpunt dan vanuit creatief oogpunt.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 18:48:05 #24
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_209122753
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 17:05 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Ik vraag me weleens af hoeveel van zijn nummers hij nu eigenlijk zelf schrijft. We hebben Duncan hoog zitten om zijn winst met Arcade, en dat heeft hij als uitvoerende natuurlijk goed gedaan, maar volgens mij werd Arcade als nummer pas echt een winnende song toen Wouter Hardy zich ermee ging bemoeien. Idem voor een aantal andere nummers van hem.
Is het dan stiekem 20% Duncan en 80% Hardy?

Ik denk dat we meer aan Wouter Hardy hebben dan aan Duncan, dus ik zei al, strik hem voor volgend jaar (mits hij nog zin heeft om voor Nederland iets te doen).
Je kan nog zo`n mooi/leuk/goed nummer hebben geschreven zonder een goede producer kan je er vrij weinig mee.

Een mooi voorbeeld is Take on me van A-ha. Als het niet door een producer flink was aangepast was het nooit zo`n hit geweest.

Dit jaar hebben heeft team Mia&Dion Gordon Groothedde erbij gehaald als producer om het toch maar op de rails te krijgen.

Maar Wouter heeft aangeven heel filmisch te werken en of dat bij Davina past weet ik niet. Maar ik zou het graag horen.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_209126653
Ik heb het gevoel dat de reacties hier veel te negatief zijn. Ja, er zijn zaken misgegaan, en daar zijn zeker schuldigen voor aan te wijzen. Tegelijkertijd is het volgens mij ook niet zo dat we mijlenver van kwalificatie af waren. Uiteraard wordt de uitslag pas na de finale bekend gemaakt, maar ik ben er van overtuigd dat we in ieder geval Letland, Ierland en Azerbeidzjan achter ons hebben gehouden, en ik verwacht eerlijk gezegd dat we niet vreselijk ver achter Zwitserland en Servie zaten. Gegeven de verschillen in kwaliteit tussen beide halve finales, valt er een prima argument te maken dat als wij de loting van Polen gehad hadden, we de finale wel gehaald hadden.

Natuurlijk wil je uberhaubt niet dat het zo close is, dus is het zeker nuttig om te evalueren wat er mis is gegaan, zodat het volgende jaren beter gaat. En ja, ik had ook veel liever gezien dat we de finale wel gehaald hadden. Maar dit is geen situatie van "alles ging slecht, alles moet anders", maar eerder "er zijn een aantal specifieke, grote fouten gemaakt".

Mia en Dion verwijt ik iets, maar niet veel. Ja, ze hadden zichzelf moeten afvragen of ze, gegeven hun ervaring, klaar waren voor zo'n groot podium, zeker met een nummer dat misschien hun krachten te boven ging. Tegelijkertijd is het een grote kans voor ze, terwijl ze proberen het in de muziekwereld te maken. Ik kan begrijpen waarom ze ja gezegd hebben.

Duncan en zijn team verwijt ik meer. Ik weet niet precies hoe de afspraken gemaakt zijn, maar de indruk is bij mij gewekt dat dat team ook een manager rol ten opzichte van Mia en Dion had. En waar zij als relatief onervaren artiesten goede begeleiding nodig hadden, werden ze in het diepe gegooid en aan hun lot over gelaten. Bij de presentatie werd Duncan neergezet als het grote gezicht, de liedschrijver die de staging ging regelen, hen zou begeleiden en er voor ging zorgen dat het allemaal fantastisch zou worden. Toen de negatieve aandacht kwam, verdween hij grotendeels uit beeld. Het geheel wekt behoorlijk de indruk dat voor dat team zelfgewin (royalties?) belangrijker was dan het uiteindelijke lot van Mia en Dion, of het uiteindelijke Eurovisie resultaat. Het kan zijn dat Duncan simpelweg niet de ervaring had om die rol goed te vervullen, en op basis van zijn eigen ervaringen (hij had een fantastische inzending waardoor de problemen relatief minder waren, en waarschijnlijk kreeg hij in 2019 veel van wat door zijn begeleiding opgepakt werd niet mee) het festival, en dan met name de begeleidersrol, enorm onderschatte.

Het grootste probleem zit in de selectieprocedure. De keuze voor het lied an sich was zo slecht nog niet. Als het lied goed gebracht werd, zou het namelijk zonder problemen kwalificeren, zeker als er in de halve finales ook nog juryvotes zijn, zoals destijds nog werd verwacht. Tijdens de selectieprocedure had echter naar boven moeten komen dat Mia en Dion niet in staat waren om het nummer in de oorspronkelijke versie voor een live publiek goed te brengen, zodat er geen sprake van zou zijn dat het lied goed gebracht werd. We weten niet wat er achter de schermen is gebeurd, en er zijn vast excuses te vinden. Maar de commissie had veel kritischer moeten zijn, en ofwel een andere keuze moeten maken, ofwel veel zwaardere eisen aan de begeleiding moeten stellen. Het zegt volgens mij veel dat waarschijnlijk Jan Smit, de enige professionele performer in de commissie tegen deze selectie was, en nu uit de comissie is gestapt. Het is essentieel dat de commissie een grondige zelfevaluatie doet om te bepalen wat er hier precies is misgegaan. Ik verwacht persoonlijk dat het probleem ligt in een combinatie van oogkleppen bij de commissie voor een specifiek soort muziek, in combinatie met het feit dat wat er bij een open oproep binnen komt, gewoon niet goed genoeg is, waardoor de connecties van de commissie essentieel zijn voor het binnenhalen van een artiest.

Het tweede grote probleem was de PR in de aanloop naar het festival. Er werd oorspronkelijk gekozen voor een mysterieuze opbouw, waarbij Mia en Dion volledig uit de schijnwerpers werden gehouden. De opluchting hier op het forum toen werd aangekondigd dat ze in Spanje zouden optreden, omdat we dan eindelijk iets te horen kregen, was enorm. Een dergelijke mediastrategie kan werken, als je heel erg zeker weet dat je de verwachtingen die je op die manier opbouwt, waar kan maken. Je probeert de media hongerig naar informatie te maken, in de verwachting dat het uiteindelijke nieuws positief is, en de media uitbundig over je act gaan berichten. Als het nieuws echter negatief was, zoals in dit geval, breekt de hel los. De klachten van Eric Dekker over de media zijn in zekere zin terecht, het nieuws was enorm negatief, maar het is de taak van je PR afdeling om dat in goede banen te leiden, waarbij voorkomen beter is dan genezen.

Ik krijg de indruk dat de AvroTros de begeleiding in de richting van het festival volledig loslaat. Dat kan als je professionele artiesten hebt die daar mee om kunnen gaan, of als die artiesten begeleiding hebben die dat kan oppakken. Zelfs dan is het echter niet ideaal, omdat het er voor zorgt dat er op het gebied van festivalspecifieke zaken jaar op jaar beginnersfouten gemaakt worden. Op het moment dat je echter een onervaren artiest hebt, waarbij de begeleiding niet goed op orde is, wordt het gelijk een rampscenario. Ook op dit punt is een grote verbeterslag nodig.

Nadat het mis is gegaan, is er door iemand ingegrepen, en zijn alle zeilen bijgezet om alsnog een goed optreden neer te zetten. De verandering in toonhoogte was nodig, al was het alleen maar om het duo het zelfvertrouwen terug te geven, maar betekende wel dat het nummer een stuk zwakker werd. De contacten met de Nederlandse media werden voor mijn gevoel relatief teruggeschroefd, omdat "ze zijn niet bereikbaar" als nieuws in de voorbereiding veel beter is dan voortdurende vragen over hoe slecht alles wel niet gaat. Er werd een degelijke staging neergezet, goed gerepeteerd, en uiteindelijk een performance neergezet die een stuk beter was dan we op basis van het nieuws een week eerder mochten verwachten. Daar verdiend men wat mij betreft complimenten voor. Dit is goed gegaan. Als men er in het vervolg voor kan zorgen dat de problemen in een veel eerder stadium gesignaleerd worden, zodat het grote publiek die koerscorrecties nooit te zien krijgt, is dit een punt wat absoluut behouden moet blijven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')