Onzin. Als jij evolutie tegenkomt die volgens de ons bekende mechanismes niet heeft kunnen plaatsvinden (bijvoorbeeld organen die te snel zijn geëvolueerd), dan heb je de theorie gefalsificeerd.quote:Op maandag 29 mei 2023 11:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De evolutietheorie is niet wetenschappelijk, omdat je hem niet kunt falsificeren. Men gaat er immers van uit dat 'over hele lange perioden', zo lang dat we het niet kunnen observeren, hebben plaatsgevonden.
- Ok. De hypothese is dat er een ontwerper is. Waarom? Op basis van "we hebben geen verklaring". Die goddelijke stoplap is al talloze malen eerder onnodig gebleken. Maar ok, ik ga erin mee. Wat zijn nieuwe falsificeerbare voorspellingen die deze hypothese doet?quote:Op maandag 29 mei 2023 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is geen argument. De hypothese is een ontwerper. Dat is geen religie. Het is wmb kortzichtigheid om bij voorbaat al te stellen dat de hypothese van een ontwerper niet mag worden verkend. Want stel dat er wel een ontwerper is? Dan ben je met zelfcensuur bezig. Dat kan toch niet het doel van wetenschap zijn, om een beperking op te leggen de mogelijke verklaringen van het bestaan van de wereld en al wat erin is.
Het is totaal niet weerlegd. Natuurlijke selectie werkt alleen op zaken die er al zijn en elimineert. Het produceert niets. Als jij twee schilderijen hebt en je selecteert er een, heb je er nog maar een over. Dan heb je nog steeds geen verklaring voor hoe die twee schilderijen uberhaupt zijn geproduceerd.
[..]
En wie ben je om te stellen dat het universum niet met een doel is gecreëerd als er een ontwerper aan ten grondslag ligt? Nu plak je een idee over evolutie op de hypothese van een ontwerper. Dat kan natuurlijk niet zomaar.
Waar het om gaat is dat iedereen zou moeten kunnen observeren dat het leven bepaalde karakteristieken heeft die erop wijzen dat er een ontwerper verantwoordelijk voor kan zijn. Zoals iedereen die een schilderij ziet kan zien dat dat schilderij niet uit zichzelf is ontstaan.
Net als bij een fiets. Een fiets werkt omdat hij is ontworpen zoals hij is ontworpen. Het leven werkt omdat het is ontworpen om te werken. Er is voor zover ik weet nog nooit geobservered dat iets lukraak en willekeurig zichzelf tot iets maakt dat werkt.
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, het is geen inhoudelijk argument. Ik hoef niet aan te tonen waarom de hyphese niet populair is om te beargumenten dat het geen pseudowetenschap is. Jouw argument is een beroep op autoriteit, een drogreden. Als je je niet kan voorstellen dat er enige andere reden voor de onpopulairiteit voor de hypothese kan zijn, dan is dat je eigen probleem waar je zelf een verklaring voor moet zoeken. Ik hoef dit niet-inhoudelijke argument niet te weerleggen.
[..]
Ik citeerde Richard Dawkins (uit mijn geheugen stelde hij dat de kans dat het leven op aarde is ontstaan extreem klein is, op basis van de zaken die we erover weten), toch niet de minste me dunkt. Men weet dat wel degelijk, Haushofer. Aangezien de benodigde elementen voor het ontstaan van het leven niet tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn omdat ze datzelfde leven tegelijkertijd zullen vernietigen. Daarom is de kans die wordt gegeven dat het leven hier op aarde is ontstaan, geschat op een 1 op 1.000.000.000.000. 0,000000000001 dus. De kans is dus waarschijnlijk groter dat het leven van buiten de aarde is gekomen.
[..]
Het gaat niet om de kansen op zich, Haushofer, maar om de fysieke onmogelijkheid van zaken. De kansen zijn slechts afgeleid op basis van het feit dat onder gegeven omstandigheden, de kans dat iets voorkomt, praktisch 0 is, of dat het voorkomen van de gegeven omstandigheden waaronder dergelijke zaken wel zouden kunnen gebeuren, ook praktisch 0 is. Omdat je tegen allerlei problemen aanloopt.
Het feit dat we niet weten hoe iets op naturalistische wijze tot stand is gekomen, is geen bewijs voor het feit dat iets naturalistisch tot stand zou zijn gekomen. Het feit dat we steeds geen enkele aanwijzing vinden voor de hypothese dat de zaken op naturalistische wijze tot stand zijn gekomen, is een indicatie dat ze waarschijnlijk niet op naturalistische wijze tot stand zijn gekomen. Je kunt best geloven dat ergens in alles wat we nog niet weten er bewijs zal worden gevonden voor een naturalistische verklaring, maar het feit dat dat steeds maar niet gebeurt, kan ook een indicatie zijn dat die verklaring niet klopt. Als jij nu als individu op basis van de data een keuze moet maken waarin je gelooft, is het verwerpen van de naturalistische verklaring op basis van de data de meest logische.
[..]
Nou nee, de wetenschappelijke methode is prima, maar als je met waarheidsvinding bezig bent kun je niet bij voorbaat uitsluiten dat een niet-naturalistische verklaring ook mogelijk is, en die hypothese automatisch verwerpen en pseudowetenschap noemen. Je kunt namelijk ook op basis van de observaties die je doet een idee krijgen van wie de ontwerper is, ook al staat die buiten de natuurlijke wereld. Als men voorstelt dat het leven op aarde door buitenaardse wezens is geplant, gaat men er logischerwijs vanuit dat die buitenaardse wezens intelligent zijn, omdat ze anders niet in staat waren geweest om naar de aarde te komen om hier het leven te kweken. Op basis van de karakteristieken van het ontwerp van het leven zelf kun je een hypothese vormen over de ontwerper.
[..]
Ik kan hetzefde zeggen: degene die overtuigd is van naturalistische verklaringen kan zeer moeilijk leven met het idee dat er een ontwerper verantwoordelijk is voor het universum en het leven. Daarom blijft hij zich maar vasthouden aan hiaten als excuus om zijn geloof in een naturalistische verklaring te rechtvaardigen, terwijl dit in het licht van de observaties die we doen, oftewel de hiaten die worden weggenomen, een steeds minder waarschijnlijke verklaring is.
Ja, ik moet de eerste christen nog tegenkomen die dermate grote problemen heeft met donkere materie of exotische supergeleiders dat ze hun god als troefkaart willen inzetten. Maar biogenese en evolutie betreft, heel toevallig, nu net die open wetenschappelijke vraagstukken die het idee aantast dat de gelovige in spé de kroon op Gods schepping zou zijn. En dan worden er ego's gekrenktquote:Op maandag 29 mei 2023 12:22 schreef Iblardi het volgende:
Het natuurhistorisch onderzoek werkt niet anders dan andere takken van wetenschap en is gebaseerd op dezelfde rationele principes die we in het dagelijks leven toepassen.
Mee eens. Ik denk zelf dat de theorie onderwezen en vurig verdedigd wordt omdat het een atheïstische, materialistische en seculiere levensvisie ondersteunt. Het is dus verweven met politiek, kom je aan de theorie dan kom je aan het fundament van de staat. Dus wordt het kunstmatig in leven gehouden en wordt iedereen die het bekritiseerd, net als bij een dogma, verketterd, uitgemaakt voor crackpotscientist, malloot, pseudoscientist, zoals Haushofer eerder deed.quote:Op maandag 29 mei 2023 11:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat mij betreft inderdaad een kaartenhuis. Het enige daadwerkelijke fysieke bewijs dat we hebben gevonden van de ontwikkeling van het leven, is dat het leven (organismen dus) altijd in volledige, complete, werkende vorm heeft bestaan. Er is geen enkele daadkwerlijke aanwijziging voor een geleidelijke ontwikkeling. Er is geen enkele aanwijziging dat het leven hier op aarde spontaan zou kunnen zijn ontstaan. Het antwoord? "We zijn er, dus het is gebeurd". Het is puur fantasie, inderdaad gestaafd met tekeningen, soms van dieren waarvan we niet eens bewijs hebben dat ze hebben bestaan. En dat noemt men dan wetenschappelijk. De evolutietheorie is niet wetenschappelijk, omdat je hem niet kunt falsificeren. Men gaat er immers van uit dat 'over hele lange perioden', zo lang dat we het niet kunnen observeren, hebben plaatsgevonden. Dit proces is niet observeerbaar, niet falsificeerbaar en dus niet wetenschappelijk. Hetzelfde geldt voor het ontstaan van het leven. Er is geen enkel bewijs voor het spontane ontstaan van het leven, of een buitenaardse afkomst.
Kijk, en daar is het aloude complotdenken weer. Ik heb diverse vrienden die gepromoveerd bioloog zijn (en bij wie één van hen ik paranimf was), en bij wie religie en politiek aan hun kont zal roesten. Zij aanvaarden de evolutietheorie op basis van rationele, natuurwetenschappelijke argumenten.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:01 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Mee eens. Ik denk zelf dat de theorie onderwezen en vurig verdedigd wordt omdat het een atheïstische, materialistische en seculiere levensvisie ondersteunt. Het is dus verweven met politiek, kom je aan de theorie dan kom je aan het fundament van de staat.
Ja, en die God, die is nog veel complexer, maar die was er altijd al. Logisch. Want die staat buiten ruimte en tijd. Ofzo.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:01 schreef 3Abbas het volgende:
...en dan moet ik geloven dat het allemaal door stom toeval ontstaan is.
Nee, op basis van het feit dat we overal ontwerpen zien. Systemen.quote:Op maandag 29 mei 2023 13:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
- Ok. De hypothese is dat er een ontwerper is. Waarom? Op basis van "we hebben geen verklaring". Die goddelijke stoplap is al talloze malen eerder onnodig gebleken. Maar ok, ik ga erin mee. Wat zijn nieuwe falsificeerbare voorspellingen die deze hypothese doet?
We hebben het in dit topic over beide.quote:- Dat klopt: evolutie is iets anders dan biogenese. Dat is een biochemisch vraagstuk. Van schilderijen weten we dat ze gemaakt worden door mensen, dieren of kunstmatige intelligenties. Van leven...hebben we geen enkel vergelijkbaar geval.
Natuurlijke selectie produceert niets. Waar jij het over hebt is mutaties waar natuurlijke selectie vervolgens op ageert wanneer die tot uitdrukking zijn gekomen. Maar die mutaties zijn meestal zeer nadelig voor het organisme en in andere gevallen een simpele herschikking van het genetische materiaal wat al bestaat. Dus ook dat is geen verklaring voor waar de genen (en de complete systemen die nodig zijn om die genen tot uitdrukking te brengen) uberhaupt vandaan zijn gekomen. Die hebben we simpelweg niet.quote:- Natuurlijke selectie is, voor zover we weten, doelloos. Het zou kunnen dat er stiekem toch een teleologisch algoritme achter zit, maar dat is nooit aangetoond en blijkt overbodig te zijn binnen de evolutietheorie, net zoals planeten niet met een doel rond de zon draaien of atomen niet met een doel radioactief vervallen.
Dit zijn niet de belangrijkste criteria om vast te stellen of iets is ontworpen is of niet. Anders konden we ook de conclusie trekken dat bijv. de piramides of andere archeologische vondsten uit het verleden uit zichzelf zijn ontstaan, immers daar hebben we geen blauwdrukken, fabrieken en dergelijke voor. Toch doen we dat niet. Waarom weten we dan toch dat het ontwerpen zijn en geen spontane samenstellingen van stenen?quote:- Nogmaals: van fietsen en schilderen weten we dat ze zijn ontworpen. Er zijn blauwdrukken, fabrieken, industrieel ontwerpers, etc.etc.
Ik geef ook niet zoveel om de kans, maar om het feit dat hoe meer data we hebben, hoe moeilijker de kwestie wordt, omdat de zaken toch niet zo simpel blijken te zijn als men in het verleden dacht. Mij maakt het dus niet uit dat je aan de hiaten vasthoudt, maar het rotsvaste vertrouwen in het idee dat we er op den duur wel uit zouden komen of dat er wel degelijk een naturalistische verklaring moet zijn, is wat mij betreft net zo goed religie.quote:- Nogmaals: over kansen spreken bij een proces dat nog niet goed wordt begrepen is zinloos. Wat is de kans dat een zwerfkei uit Zweden hier in Nederland ligt? Voor de 17e eeuw was die kans nagenoeg nul. Nu weten we dat middels ijstijden zwerfkeien duizenden kilometers kunnen afleggen. En dan wordt die kans opeens aanzienlijk groter en is er geen mysterie meer. Jij mag desondanks aannemen dat een trol die zwerfkeien daar heeft neergelegd, maar zodra er een natuurwetenschappelijke verklaring is gevonden lijkt mij die bovennatuurlijke toevoeging onnodig.
Je noemde hierboven de hypothese dat een onterwerper verantwoordelijk is voor het universum en het leven pseudowetenschap. Dan sluit je de hypothese toch bij voorbaat uit?quote:- In het methodisch naturalisme sluit je niet "van te voren" bovennatuurlijke verklaringen uit (nog zo'n misverstand dat onder creationisten heerst): je erkent slechts het enorme succes van het methodisch naturalisme, waardoor je aanvankelijk zoekt naar natuurlijke verklaringen. Exotisch supergeleiding wordt slecht begrepen. Je wint een Nobelprijs als je het kunt verklaren. Is de verklaring "engeltjes zorgen voor deze supergeleiding" vanwege de enorme complexiteit van het vraagstuk redelijk? Nee, natuurlijk niet. Zo ook met biogenese. Of de oerknal. Of wat dan ook.
Wellicht is die God simpelweg daadwerkelijk de ontwerper die verantwoordleijk is voor de geordende systemen in de wereld die het leven mogelijk maken, en is een naturalistische verklaring hiervoor zoeken simpelweg tijdverspilling omdat het de plank volledig misslaat.quote:Intelligent Design en creationisme zijn niks anders dan het aloude "we hebben een open vraagstuk in de wetenschap, en daar zien we een kans om te pretenderen dat we op rationele wijze onze god in het verhaal kunnen moffelen".
Dat had je misschien je opmerking over crackpots en flatearthers achterwege moeten laten en je constante drang om andersdenken te kleineren en ridiculiseren moeten beheersen.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb overigens geen zin om hier het zoveelste creationistentopic op Fok! van te maken; die discussies heb ik naar mijn smaak iets te vaak gevoerd en ze leveren net als al die complottopics in BNW bar weinig op. Dus als iemand zich geroepen voelt: veel plezier.
Wat we weten van het verleden suggereert een langzame ontwikkeling (onderschat de factor tijd niet - honderden miljoenen jaren is een tijdverloop waarvan je je als mens bijna geen voorstelling kunt maken) van meer eenvoudige naar meer complexe organische systemen. Het mechanisme van natuurlijke selectie boven het soortniveau is een extrapolatie op grote schaal van kleinere selectiemechanismen die je binnen een soort op kleinere schaal over kleinere perioden kunt waarnemen. Maar het maakt vermoedelijk weinig uit wat we hier allemaal zeggen, want weinig gelovigen zijn bereid een visie aan te nemen die (naar hun idee) het fundament onder hun geloof zo sterk ondermijnt, en er zal dus altijd naar manieren worden gezocht om gaten in de evolutietheorie te kunnen schieten. Zelfs al zagen ze het onder hun ogen gebeuren, dan nog denk ik dat ze het als een test van God zouden zien om hun onvoorwaardelijke geloof op de proef te stellen.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, op basis van het feit dat we overal ontwerpen zien. Systemen.
[..]
We hebben het in dit topic over beide.
Natuurlijke selectie verklaart het ontstaan van het leven niet, noch de ontwikkeling van het leven. Want natuurlijke selectie produceert niets. Het selecteert alleen. Als jij 20 kattensoorten hebt en natuurlijke selectie elimineert er 19, is dat geen verklaring waar die 20 kattensoorten vandaan zijn gekomen.
[..]
Natuurlijke selectie produceert niets.
[..]
Dit zijn niet de belangrijkste criteria om vast te stellen of iets is ontworpen is of niet. Anders konden we ook de conclusie trekken dat bijv. de piramides of andere archeologische vondsten uit het verleden uit zichzelf zijn ontstaan, immers daar hebben we geen blauwdrukken, fabrieken en dergelijke voor. Toch doen we dat niet. Waarom weten we dan toch dat het ontwerpen zijn en geen spontane samenstellingen van stenen?
Nee, op basis van observaties zijn we in staat om een verschil te maken in dingen die op een geordende manier zijn ontworpen, en dingen die op chaotische wijze tot stand zijn gekomen. Kijk naar een aardverschuiving: komen daar huizen en dergelijke uit voort? Of kerktorens? Zorgt een stromende rivier voor een kaarsrecht kanaal met gladde kanten? Nee, die dingen zorgen niet voor geordende systemen met de karakteristieken die we doorgaans tegenkomen bij zaken die zijn ontworpen. De natuur barst van de organismen, systemen en biotopen die alle karakteristieken hebben van zaken die zijn ontwerpen met bepaalde functies en doelen.
[..]
Ik geef ook niet zoveel om de kans, maar om het feit dat hoe meer data we hebben, hoe moeilijker de kwestie wordt, omdat de zaken toch niet zo simpel blijken te zijn als men in het verleden dacht. Mij maakt het dus niet uit dat je aan de hiaten vasthoudt, maar het rotsvaste vertrouwen in het idee dat we er op den duur wel uit zouden komen of dat er wel degelijk een naturalistische verklaring moet zijn, is wat mij betreft net zo goed religie.
[..]
Je noemde hierboven de hypothese dat een onterwerper verantwoordelijk is voor het universum en het leven pseudowetenschap. Dan sluit je de hypothese toch bij voorbaat uit?
De voorbeelden die je noemt hebben niets te maken met het ontstaan van het universum of het leven, maar over fenomenen binnen dat universum zelf die zowel een creationist als een naturalist prima wetenschappelijk kunnen onderzoeken.
Het universum wordt geregeerd door bepaalde wetten en een bepaalde orde. De naturalist gaat ervanuit dat die vanzelf zijn ontstaan. De creationist gaat ervanuit dat deze doelbewust zijn aangebracht.
Waarom is de een wetenschappelijk en de ander niet? Is er enige reden om aan te nemen dat deze zaken vanzelf zijn ontstaan? Hebben we dat ooit eerder geobserveerd?
Het antwoord is nee. We kijken dus allebei naar dezelfde fenomenen, alleen interpreteren we ze anders om wijzen een andere oorzaak aan. Ik zie in de natuur geen krachten die soortgelijke systemen produceren. In plaats daarvan zie ik chaos, tenzij er intelligentie achter die krachten zit om materie op een bepaalde manier te ordenen. Zo krijg je geen fiets als je een zak metaal leeggooit, en geen huis als je een berg stenen neerkiepert. Er moet iemand zijn die deze dingen op een bewuste, intelligente manier gebruikt om er een systeem van te maken dat enig nut voor het leven heeft.
[..]
Wellicht is die God simpelweg daadwerkelijk de ontwerper die verantwoordleijk is voor de geordende systemen in de wereld die het leven mogelijk maken, en is een naturalistische verklaring hiervoor zoeken simpelweg tijdverspilling omdat het de plank volledig misslaat.
Maar zie je nu niet dat dit een drogreden is?quote:Op maandag 29 mei 2023 14:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat we weten van het verleden suggereert een langzame ontwikkeling (onderschat de factor tijd niet - honderden miljoenen jaren is een tijdverloop waarvan je je als mens bijna geen voorstelling kunt maken) van meer eenvoudige naar meer complexe organische systemen. Het mechanisme van natuurlijke selectie boven het soortniveau is een extrapolatie op grote schaal van kleinere selectiemechanismen die je binnen een soort op kleinere schaal over kleinere perioden kunt waarnemen. Maar het maakt vermoedelijk weinig uit wat we hier allemaal zeggen, want weinig gelovigen zijn bereid een visie aan te nemen die (naar hun idee) het fundament onder hun geloof zo sterk ondermijnt, en er zal dus altijd naar manieren worden gezocht om gaten in de evolutietheorie te kunnen schieten. Zelfs al zagen ze het onder hun ogen gebeuren, dan nog denk ik dat ze het als een test van God zouden zien om hun onvoorwaardelijke geloof op de proef te stellen.
Dat is niet badinerend bedoeld. Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar. Voor sommigen staat of valt alles met dat geloof waaraan ze zich hebben gecommitteerd, het is voor hen letterlijk een kwestie van leven of dood.
Zijn argument over het feit dat DNA een blauwdruk voor een ontwerp is, is zeer zeker valide. Je wilde een blauwdruk, daar is hij.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kijk, en daar is het aloude complotdenken weer. Ik heb diverse vrienden die gepromoveerd bioloog zijn (en bij wie één van hen ik paranimf was), en bij wie religie en politiek aan hun kont zal roesten. Zij aanvaarden de evolutietheorie op basis van rationele, natuurwetenschappelijke argumenten.
Maar goed, ik heb niet de illusie dat ik je van dit soort waanbeelden kan afkrijgen. Want gelovigen daarentegen hebben hele goede redenen om dit soort complotten aan te houden. Ze kunnen anders immers niet het buitengewone succes van de evolutietheorie verklaren. Dan moet je wel over kaartenhuizen en ideologieën beginnen. Dit soort ideeën kom je dan ook veel tegen op creationistencongressen en in blaadjes zoals Logos.
[..]
Ja, en die God, die is nog veel complexer, maar die was er altijd al. Logisch. Want die staat buiten ruimte en tijd. Ofzo.
Omdat dit al talloze keren eerder is gepoogd. En onder het Discovery Institute is het zelfs als een uitgelekt pamflet vormgegeven obdee de naam "Wedge Strategy":quote:Op maandag 29 mei 2023 15:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zijn argument over het feit dat DNA een blauwdruk voor een ontwerp is, is zeer zeker valide. Je wilde een blauwdruk, daar is hij.
Ik zie niet in waarom jouw argument dat 'creationisten hun God in wetenschap willen moffelen' geen complottheorie zou zijn.
Mijn toon reflecteert ook een stuk frustratie inderdaad, dus ik kan het beter hierbij laten. Deze discussie heb ik iets te vaak gevoerd.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat had je misschien je opmerking over crackpots en flatearthers achterwege moeten laten en je constante drang om andersdenken te kleineren en ridiculiseren moeten beheersen.
Maar blijkbaar ben je gewoon écht niet in staat om op een fatsoenlijke manier aan dit topic deel te nemen.
Dat geldt ook voor atheisten. Een geboren atheist zal niet van mening veranderen, wat er ook gebeurd.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat we weten van het verleden suggereert een langzame ontwikkeling (onderschat de factor tijd niet - honderden miljoenen jaren is een tijdverloop waarvan je je als mens bijna geen voorstelling kunt maken) van meer eenvoudige naar meer complexe organische systemen. Het mechanisme van natuurlijke selectie boven het soortniveau is een extrapolatie op grote schaal van kleinere selectiemechanismen die je binnen een soort op kleinere schaal over kleinere perioden kunt waarnemen. Maar het maakt vermoedelijk weinig uit wat we hier allemaal zeggen, want weinig gelovigen zijn bereid een visie aan te nemen die (naar hun idee) het fundament onder hun geloof zo sterk ondermijnt, en er zal dus altijd naar manieren worden gezocht om gaten in de evolutietheorie te kunnen schieten. Zelfs al zagen ze het onder hun ogen gebeuren, dan nog denk ik dat ze het als een test van God zouden zien om hun onvoorwaardelijke geloof op de proef te stellen.
Dat is niet badinerend bedoeld. Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar. Voor sommigen staat of valt alles met dat geloof waaraan ze zich hebben gecommitteerd, het is voor hen letterlijk een kwestie van (geestelijk) leven of dood om daar koste wat het kost aan vast te blijven houden.
Nee, ik ken er een paar die zich bekeerd hebben.quote:Op maandag 29 mei 2023 17:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor atheisten. Een geboren atheist zal niet van mening veranderen, wat er ook gebeurd.
Dat terwijl de natuurkundige wetenschap staat op de schouders van bijbelgelovende reuzen, het is juist een groot deel van de moderne nat. wetenschap dat door atheisten is verzonnen waarbij ze het empirisme hebben laten varen.quote:Op maandag 29 mei 2023 15:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat dit al talloze keren eerder is gepoogd. En onder het Discovery Institute is het zelfs als een uitgelekt pamflet vormgegeven obdee de naam "Wedge Strategy":
https://en.wikipedia.org/wiki/Wedge_strategy
Is er ook een soortgelijke documentatie over hoe wetenschappers hun atheïstische ideologie willen uitdragen in hun onderzoek?
Dus ja, dit mag je een complot noemen. Maar de Wedge Strategy is een complot dat daadwerkelijk is gesmeed
En dat DNA een ontwerp zou impliceren is een sterk staaltje apofenie.
En religie is en was niet verweven met politiek? Ooit van de term theocratie gehoord, waarvan er thans nog genoeg te vinden zijn?quote:Op maandag 29 mei 2023 14:01 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Mee eens. Ik denk zelf dat de theorie onderwezen en vurig verdedigd wordt omdat het een atheïstische, materialistische en seculiere levensvisie ondersteunt. Het is dus verweven met politiek, kom je aan de theorie dan kom je aan het fundament van de staat. Dus wordt het kunstmatig in leven gehouden en wordt iedereen die het bekritiseerd, net als bij een dogma, verketterd, uitgemaakt voor crackpotscientist, malloot, pseudoscientist, zoals Haushofer eerder deed.
Wat wel observeerbaar is: Er zit in elke cel van je lichaam DNA, letterlijk een blauwdruk, een 'ONTWERP' van je hele lichaam, hoe duidelijk wil je het hebben? Als ik ergens in de jungle een IKEA bouwschema van een simpele meubel vind, dan weet ik dat er een intelligente ontwerper achter zit, DNA is miljoenen keer complexer en ingenieuzer, in die mate dat het intelligente wetenschappers inspireert om er futuristische computers op basis daarvan te ontwikkelen, en dan moet ik geloven dat het allemaal door stom toeval ontstaan is.
Dat impliceert het natuurlijk wel, omdat het duidelijk een intelligente code is voor de organisatie van de bouwblokken van het leven. Zodra er iets misgaat in die code, werkt dat leven niet meer goed. Net als een auto niet meer goed zou werken als de instructies niet meer kloppen en de onderdelen niet meer juist met elkaar werken. Ik weet dat het argument is dat er niet zoiets is als 'goed' en dat het allemaal zou afhangen van de omgeving en omstandigheden, maar wat mij betreft is dat simpelweg grote onzin, het ontkennen van het feit dat verschillende organismen een reeks karakteristieken hebben die eigen zijn aan die organismen en dat bepaalde wijzigingen daaraan afwijkingen zijn die het resultaat zijn van degeneratie. Ook stelt het creationisme niet dat dieren onveranderlijk zijn, op basis van moderne genetica weten we intussen dat er ontzettend veel variatie mogelijk is en dat dit niet het gevolg is van willekeur of natuurlijke selectie, maar van epigenetica, schakelgenen, enzovoorts. Die variatie binnen een genenpool kun je niet zomaar extrapoleren naar een langdurig proces, dat is empirisch niet te staven. En daarom de alternatieve verklaring: ontwerp.quote:Op maandag 29 mei 2023 15:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat dit al talloze keren eerder is gepoogd. En onder het Discovery Institute is het zelfs als een uitgelekt pamflet vormgegeven obdee de naam "Wedge Strategy":
https://en.wikipedia.org/wiki/Wedge_strategy
Is er ook een soortgelijke documentatie over hoe wetenschappers hun atheïstische ideologie willen uitdragen in hun onderzoek?
Dus ja, dit mag je een complot noemen. Maar de Wedge Strategy is een complot dat daadwerkelijk is gesmeed
En dat DNA een ontwerp zou impliceren is een sterk staaltje apofenie.
Tot ziens.quote:Op maandag 29 mei 2023 21:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik merk dat ik nogal chagrijnig wordt van de hoeveelheid bullshit die hier beweerd wordt en dit beter vind passen in BNW, dus ik ben voorlopig even weg.
Dit is inderdaad de clou.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:40 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vind het 'fine-tuning' argument misschien wel het sterkste argument voor het bestaan van God. Als je kijkt naar hoe het universum in elkaar zit, hoe het werkt, en hoe evolutie geleid heeft tot het bestaan van intelligent leven. Dan is het waarschijnlijker dat er een bedoeling en een hele hoge intelligentie achter het universum zit.
In plaats van dat het toevallig, zonder intelligentie, zonder ontwerp en ook nog eens uit niets ontstaan is. Het komt keer op keer neer op het verwerpen van de geest, of het bewustzijn, vanuit het wetenschappelijk oogpunt. Omdat dat juist het subjectieve element is. Bestaat het dan uberhaupt wel? Dan krijg je meningen zoals: het bewustzijn is een illusie (Dennett).
Iets dat zo vaag en onvindbaar is als het bewustzijn is of heel fragiel, als een brein, of onverwoestbaar, als God...
oh sorryquote:Op maandag 29 mei 2023 21:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik merk dat ik nogal chagrijnig wordt van de hoeveelheid bullshit die hier beweerd wordt en dit beter vind passen in BNW, dus ik ben voorlopig even weg.
net zoals geboren gelovigen (bestaan die?) zich afkeren.quote:Op maandag 29 mei 2023 17:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, ik ken er een paar die zich bekeerd hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |