Peilingen presidentsverkiezingen.quote:Turkey’s Next Elections Could Be the Country’s Last Real Democratic Vote
In an apparent bid to stamp out the opposition — perhaps forever — Recep Tayyip Erdogan called elections a month early.
Die worden gewoon geteld kennelijkquote:Op donderdag 11 mei 2023 13:29 schreef Selenophilia het volgende:
Waar gaan de stemmen van niet in Turkije wonende stemmers van Muharrem nu naartoe?
Er komt inderdaad geen tweede ronde dan waarschijnlijk. Wat heeft fet ermee te maken? Ik denk gewoon dat İnce de druk niet meer kon handelen en zich daarom terugtrekt zodat hij in het geval van een Erdogan overwinning kan zeggen, "zie je nou wel kk bakt er niks van"quote:Op donderdag 11 mei 2023 14:07 schreef HiZ het volgende:
Is dit nu een slam dunk voor Kılıdaroğlu? Een vriend van mij beschuldigde FET meteen. Die is trouwens geen AKP stemmer.
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je puur vanuit directie belangen kijkt heb je wel een punt.quote:Op donderdag 11 mei 2023 17:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Is het trouwens wel helemaal in het voordeel van Europa als Kılıdaroğlu wint? Wat ik ervan zie en lees is het een coalitie die binnen no time weer uiteen zal vallen met alle politieke chaos van dien. Daarnaast lees ik al dat ze de Turkije-deal willen heroverwegen, terwijl we al een helzomer gaan krijgen.
Erdogan slechte man natuurlijk zeker ook voor Turkije en uitholling van democratie is nooit goed, maar als partner hebben we als Europa en ook NAVO zijnde eigenlijk vrij weinig te klagen met Erdogan aan de macht.
Op korte termijn kan je misschien gelijk hebben.quote:Op donderdag 11 mei 2023 17:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Is het trouwens wel helemaal in het voordeel van Europa als Kılıdaroğlu wint? Wat ik ervan zie en lees is het een coalitie die binnen no time weer uiteen zal vallen met alle politieke chaos van dien. Daarnaast lees ik al dat ze de Turkije-deal willen heroverwegen, terwijl we al een helzomer gaan krijgen.
Erdogan slechte man natuurlijk zeker ook voor Turkije en uitholling van democratie is nooit goed, maar als partner hebben we als Europa en ook NAVO zijnde eigenlijk vrij weinig te klagen met Erdogan aan de macht.
Geen verrassing.quote:
Dat zal moeten blijken. De Turkije deal is natuurlijk dood en begraven als de oppositie daadwerkelijk gaat doen wat hebben beloofd. "Binnen 2 jaar alle Syrirs deporteren". Er zal weinig veranderen mbt sommige punten, namelijk Cyprus kwestie, Grieks Turkse spanningen mbt de Egesche zee, terrorisme bestrijding , balanceer act mbt Rusland.quote:Op donderdag 11 mei 2023 17:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Hoe is dat "verval" zeer tegen het belang van het westen? Dealen met autocratieen is makkelijker. Je hoeft namelijk maar met 1 persoon afspraken te maken. Straks moet de Eu dealen met 7 partijen in ankara die hun eigen tegenstrijdige belangen vertegenwoordigt willen zien worden. Probeer daar maar mee te dealen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 18:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je puur vanuit directie belangen kijkt heb je wel een punt.
Maar als je wat verder kijkt, het verval van steeds meer landen naar (semi-)autocratien is natuurlijk zeer tegen het belang van het vrije westen in.
Bedreigt hij ja?quote:Op donderdag 11 mei 2023 19:58 schreef Slayage het volgende:
KK bedreigt Putin. Zullen de Amerikanen en Europeanen helemaal geweldig vinden![]()
[ twitter ]
Jup een duidelijke bedreiging. Dat jij er iets anders van wilt maken prima.quote:Op donderdag 11 mei 2023 20:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Bedreigt hij ja?
Ik zie hier geen bedreiging in. Meng je niet in de verkiezingen als je na 15 mei nog een band met ons wil hebben. Nou, wat een bedreiging. Stating the facts noem ik dat.
Dat is toch geen bedreiging? En dit is toch exact wat Evenstar zegt?quote:Op donderdag 11 mei 2023 20:22 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jup een duidelijke bedreiging. Dat jij er iets anders van wilt maken prima.
En de juiste vertaling aldus Twitter is het volgende : "Als je de voortzetting van onze vriendschap na 15 mei wilt, blijf dan van de Turkse staat af."
Ffsquote:Op donderdag 11 mei 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is toch geen bedreiging? En dit is toch exact wat Evenstar zegt?
Turks kan je in dit soort gevallen gewoon NIET letterlijk vertalen. Dat moet jij toch gewoon ook weten?quote:Op donderdag 11 mei 2023 20:22 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jup een duidelijke bedreiging. Dat jij er iets anders van wilt maken prima.
En de juiste vertaling aldus Twitter is het volgende : "Als je de voortzetting van onze vriendschap na 15 mei wilt, blijf dan van de Turkse staat af."
Ondertussen krijg ik dus tips over de Turkse taal, srsly? Dude, als je de comments op de tweet leest vinden ze het helemaal geweldig dat KK de Russen bedreigt. Zelfs Ragıp soylu benoemt het als "threat". Ik ga ervanuit dat een Turkse journalist wel degelijk onderlegd is in de Turkse taal.quote:Op donderdag 11 mei 2023 22:58 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Turks kan je in dit soort gevallen gewoon NIET letterlijk vertalen. Dat moet jij toch gewoon ook weten?
Als je dit een dreigement vindt dan ligt je lat wel erg laag en dan is ook iedere tweede zin van RTE een dreigement. Kom op zeg.
Zeggen dat je een vriendschap gaat beindigen als je vriend niet eerlijk is zien als dreigement is nieuw voor mij. Ja, misschien als je het heel heel heel letterlijk op wil vatten, maar niet in de zin waarop jij het nu doet.
Oekrane doet dus ook aan dreigementen als ze zeggen dat ze de Russische troepen zullen terugdringen als ze een stap in Oekrane durven te zetten? Daar komt dit namelijk op neer.
Ik denk dat de regering vormen opzich makkelijk zal zijn. Volgens mij benoemt de president alle ministers. Alleen het daadwerkelijk regeren en wetten door het parlement krijgen? Al helemaal als de AKP straks alsnog de meerderheid krijgt samen met MHPquote:Op donderdag 11 mei 2023 23:13 schreef HiZ het volgende:
Ik geloof dat een niet-AKP regering nog wel een tijdje op zich zal laten wachten. Die zogenaamde coalitie is een kruiwagen vol kikkers die er pardoes uit gaan springen als het anti-erdogan dekzeil eraf getrokken wordt.
quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:16 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ondertussen krijg ik dus tips over de Turkse taal, srsly? Dude, als je de comments op de tweet leest vinden ze het helemaal geweldig dat KK de Russen bedreigt. Zelfs Ragıp soylu benoemt het als "threat". Ik ga ervanuit dat een Turkse journalist wel degelijk onderlegd is in de Turkse taal.
[ twitter ]
Als jij hierin leest dat de uitspraak van KK een dreigement richting Rusland is dan moet ik je ook tips Engels geven denk ik. Is het een beetje loos wat KK zegt, yup tuurlijk, maar het is geen dreigement. Ragip noemt het een STATEMENT.quote:I understand all the excitement about Kilicdaroglu’s Russia statement but he also threatened Israel in a similar fashion just days ago for arresting a Turkish tourist.
Ben je dom of doe je dom? Ik begrijp het ff niet.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:24 schreef Evenstar het volgende:
[..]
[..]
Als jij hierin leest dat de uitspraak van KK een dreigement richting Rusland is dan moet ik je ook tips Engels geven denk ik. Is het een beetje loos wat KK zegt, yup tuurlijk, maar het is geen dreigement. Ragip noemt het een STATEMENT.
I stand corrected, sort of. Mijn punt blijft staan.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:23 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik denk dat de regering vormen opzich makkelijk zal zijn. Volgens mij benoemt de president alle ministers. Alleen het daadwerkelijk regeren en wetten door het parlement krijgen? Al helemaal als de AKP straks alsnog de meerderheid krijgt samen met MHP![]()
Als het enige wat de tafel van 7 bindt hun aversie voor Erdogan is, wat gebeurt er als hij er straks niet meer is? We gaan het zien.
Dat sowieso.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:13 schreef HiZ het volgende:
Ik geloof dat een niet-AKP regering nog wel een tijdje op zich zal laten wachten. Die zogenaamde coalitie is een kruiwagen vol kikkers die er pardoes uit gaan springen als het anti-erdogan dekzeil eraf getrokken wordt.
.what makes you say that?quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:29 schreef HiZ het volgende:
Voor de neven-discussie; ik durf de uitspraak aan dat Turkse politici denken dat alleen Turken Turks kunnen begrijpen.
Die chaos, daar kun je op wachten. Al was het alleen maar doordat de onorthodoxe geldpolitiek wordt gewijzigd.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:29 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Alleen zitten er ook bij AKP genoeg prima politici. Het zijn niet allemaal doorgeslagen mafkezen daar. Alleen niemand durft op te staan tegen RTE. Het is nu echt zo'n democraten vs. republikeinen gedoe zoals in de VS. Alles wat van de ene kant komt is per definitie slecht en kan/mag niet gesteund worden.
Ik vind het ook bizar om te lezen dat de enige oplossing van velen (ook hier) is dat je dan maar RTE moet laten zitten waar hij zit. Eerst zorgen voor totale chaos en dan roepen "hej, het is een chaos, en als je mij wegstemt zorg ik dat er een nog grotere chaos komt, dus beter stem je maar wel op mij".
Daar twijfel ik ook niet aan. Al eerder gezegd dat hoe dan ook Turkije, in eerste instantie, verder gaat afglijden.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die chaos, daar kun je op wachten. Al was het alleen maar doordat de onorthodoxe geldpolitiek wordt gewijzigd.
Geld lenen kost geld, zullen de Turken ervarenquote:Op donderdag 11 mei 2023 23:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die chaos, daar kun je op wachten. Al was het alleen maar doordat de onorthodoxe geldpolitiek wordt gewijzigd.
Er worden regelmatig dead cats op de tafel geflikkerd met een standpunt over `buitenlandse belangen`waarvan ik zeker weet dat die face to face met de betreffende buitenlanders nooit worden herhaald of verdedigd.quote:
Ik zeg inmiddels niks meer over wat beter of slechter is. Gewoon omdat ik geen beeld meer kan maken van de gevolgen voor gewone mensen en de gevolgen van die gevolgen.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:37 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Daar twijfel ik ook niet aan. Al eerder gezegd dat hoe dan ook Turkije, in eerste instantie, verder gaat afglijden.
Als RTE weer wint zie ik echt niet in hoe ze ooit van die gast gaan afkomen.
Als KK wint dan wordt het een flinke chaos. Van sowieso de overwinning claimen, tot terugdraaien van alle belachelijke wetgeving, tot het weer onafhankelijk maken van sleutelposities, tot alle economische schade herstellen. Alles gaat pijn doen, tijd kosten en misschien wel bloed kosten. Ik vind dat echter geen reden om te zeggen "ach ja, dan maar RTE aanhouden, want anders ...".
Dat is dezelfde beredenering als de mensen die nu durven te roepen "ach laten we Oekrane maar niet helpen, want dan is het sneller klaar".
Wijze woorden.quote:Op donderdag 11 mei 2023 23:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zeg inmiddels niks meer over wat beter of slechter is. Gewoon omdat ik geen beeld meer kan maken van gevolgen voor gewone mensen en de gevolgen van die gevolgen.
Ik denk dat een land als turkije ook best moeilijk te peilen is. Enorme demografische verschillen die gewoon niet kunnen passen in een sample van 2k mensenquote:Op vrijdag 12 mei 2023 12:03 schreef Hanca het volgende:
Dus het ene betrouwbare pollbureau zet Kılıdaroğlu boven de 50% en de andere Erdogan boven de 50%. Zo valt er dus helemaal niks over te zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |