Een vriend van mij is pas verhuisd van een tussenwoning van 116m² (uit 2015) naar een vrijstaande woning. Zijn eerste woning had energielabel A, die vrijstaande woning energielabel C, bouwjaar '89 (maar was op de keuken na redelijk af). Voor die tussenwoning had ie 14 biedingen, uiteindelijk voor 50k boven de vraagprijs verkocht (382k) en van die vrijstaande woning 40k af kunnen pingelen. Het gaat hier om een klein dorp in Noord-Limburg, tegen Gelderland aan. Hij had verwacht zijn woning voor 350k te verkopen, die 30k extra ziet ie als pure winst en gaat ie alleen maar gebruiken om het energiezuinig te maken (warmtepomp, zonnepanelen, beneden kunststofkozijnen en rolluiken). Op zich best goed bekeken, de rente is gestegen maar daardoor stevig kunnen onderbieden en zijn eerste, energiezuinige huis is behoorlijk waardevast gebleken. Makelaar betwijfelde of hij er een jaar geleden meer voor gevangen zou hebbe.quote:Op zondag 28 mei 2023 23:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is altijd zo: die dalen het hardst en stijgen het langzaamst.
Ook niet vreemd: als je nu de maandlast voor 750K hypotheek moet ophoesten is dat een heel ander verhaal dan anderhalf jaar geleden.
Als je nu de maandlast voor 400K moet ophoesten ook, maar het is voor een hoop stellen nog wel haalbaar, het aantal stellen waarvoor die 750K nog haalbaar is met de huidige rente is een stuk lager.
Met andere woorden: het aantal kopers voor vrijstaande woningen daalt hard, en daardoor daalt de waarde van die vrijstaande woningen harder: kwestie van vraag en aanbod.
Dat zal niet alleen in Almere zo zijn.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:41 schreef Homey het volgende:
In Almere dreigen alle sociale huurwoningen alleen naar statushouders te gaan:
https://twitter.com/demo_demo_nl/status/1663112215770157056
Nederlanders met kinderen die anders dakloos raken kunnen barsten. Voor hen geen woning.
Het tragische is dat die wereldvreemde politici op deze manier 'de achterstand' even snel willen halen en teruggaan naar de normale verdeling.quote:Op maandag 29 mei 2023 14:41 schreef Homey het volgende:
In Almere dreigen alle sociale huurwoningen alleen naar statushouders te gaan:
https://twitter.com/demo_demo_nl/status/1663112215770157056
Nederlanders met kinderen die anders dakloos raken kunnen barsten. Voor hen geen woning.
Je wilt niet weten hoe inventief mensen (en vooral ouderen) i.s.m. de gemeente toch zijn. Traplift, thuiszorg en eten van Apetito. Kan tot hoogbejaard thuis blijven wonen.quote:Op maandag 29 mei 2023 10:37 schreef laziness het volgende:
Mijn nieuwe buren van 70 gaan van vrijstaand naar 2/1 kap in een totaal nieuwe plaats.
Als ik naar mijn eigen en schoonouders kijk van 75 dan vraag ik me af hoe lang ze het prettig vinden met twee trappen in huis maar dat is hun keuze.
Dat vind ik op zich een discutabele uitspraak, maar afgezien daarvan, hoe kom je dan in die "bevoorrechte" klasse??quote:Op maandag 29 mei 2023 17:48 schreef Confetti het volgende:
Als je niet in de hogere regionen van de middenklasse zit heb je echt een groot probleem de komende jaren. Iedereen daarboven kan rustig verder leven in hun enclaves zonder asielmigranten.
Vooral geluk en een beetje inzet.quote:Op maandag 29 mei 2023 19:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat vind ik op zich een discutabele uitspraak, maar afgezien daarvan, hoe kom je dan in die "bevoorrechte" klasse??
Ja dan moet je betalen. Maar goed, het is niet zo zeer dat het je geld kóst, want het was gewoon geld dat je onterecht teveel had gekregen, dus dan doet het wellicht iets minder pijn.quote:Op maandag 29 mei 2023 19:51 schreef Elan het volgende:
Poeh stevig terug moeten betalen aan de vrienden van De Belastingdienst, eigen schuld had vorig jaar de hypotheek overgezet (rentevaste deel) en onterecht HRA ontvangen
Idd eigen schuld en kan het lijden, wat me wel enigszins bevreemd is dat ze je niet wat tijdiger informeren en je er pas bij de aangifte een jaar later achter komt.quote:Op maandag 29 mei 2023 19:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dan moet je betalen. Maar goed, het is niet zo zeer dat het je geld kóst, want het was gewoon geld dat je onterecht teveel had gekregen, dus dan doet het wellicht iets minder pijn.
Ze kennen niet al je omstandigheden altijd, dus ze kunnen er niet perse iets zinnigs van zeggen. Plus je hebt een eigen verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 29 mei 2023 19:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Idd eigen schuld en kan het lijden, wat me wel enigszins bevreemd is dat ze je niet wat tijdiger informeren en je er pas bij de aangifte een jaar later achter komt.
Want de BD moet jou informeren dat als je minder rente betaalt dat je dan ook minder recht op HRA hebt?quote:Op maandag 29 mei 2023 19:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Idd eigen schuld en kan het lijden, wat me wel enigszins bevreemd is dat ze je niet wat tijdiger informeren en je er pas bij de aangifte een jaar later achter komt.
Graag.quote:Op maandag 29 mei 2023 20:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want de BD moet jou informeren dat als je minder rente betaalt dat je dan ook minder recht op HRA hebt?
Ze kunnen nog niet eens fatsoenlijk met volledig annuïtaire hypotheken omgaan waarvan ze het wel weten, ik moest ieder jaar de voorlopige teruggaaf naar beneden bijstellen omdat ze simpelweg het bedrag van 2 jaar geleden hanteerden.quote:Op maandag 29 mei 2023 20:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ze kennen niet al je omstandigheden altijd, dus ze kunnen er niet perse iets zinnigs van zeggen. Plus je hebt een eigen verantwoordelijkheid.
Wellicht dan niet een briefje of bericht van de BD maar van de bank.quote:Op maandag 29 mei 2023 20:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
En de BD moet maar even weten dat jij je hypotheek aangepast hebt?
Nee, ik weet niet veel van de informatievoorziening rond de kinderopvangtoeslag, maar jij kennelijk wel...quote:Op maandag 29 mei 2023 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Wellicht dan niet een briefje of bericht van de BD maar van de bank.
En ja het is je eigen verantwoordelijkheid maar als je ziet wat er in de kinderopvang aan maatregelen qua informatievoorziening zijn genomen om een toeslagenaffaire 2.0 te voorkomen laten ze hier nog wel wat liggen.
Ik ben gewoon gewend dat ik moet betalen en zij het terug krijgt.quote:Op maandag 29 mei 2023 20:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze kunnen nog niet eens fatsoenlijk met volledig annuïtaire hypotheken omgaan waarvan ze het wel weten, ik moest ieder jaar de voorlopige teruggaaf naar beneden bijstellen omdat ze simpelweg het bedrag van 2 jaar geleden hanteerden.
Tenminste, ik weet niet of ze het nu inmiddels wel kunnen, maar in 2020 konden ze het nog niet.
Nu (vanaf 2020) de VT maar helemaal stop laten zetten, ik zie bij de aangifte wel hoeveel er terugkomt en voor wie het het voordeligst is de HRA op te voeren (dit jaar voor het eerst voor mij).
Dat doet je bank niet.quote:Op maandag 29 mei 2023 20:36 schreef Elan het volgende:
Oh maar dat is gewoon in het nieuws geweest. KdV levert verplicht maandelijks gegevens over het afgenomen aantal uren aan de BD zodat als er onterecht toeslagen worden gecasht men veel eerder aan de bel kan trekken.
Mwah, ik ben er vrij zeker van dat ik in het verleden wel iets heb gelezen over mogelijk minder recht op HRA toen ik voor de vorige hypotheek rentemiddeling liet toepassen.quote:
Maandelijks doorgeven aan de Belastingdienst he ;-)quote:Op maandag 29 mei 2023 20:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, ik ben er vrij zeker van dat ik in het verleden wel iets heb gelezen over mogelijk minder recht op HRA toen ik voor de vorige hypotheek rentemiddeling liet toepassen.
Volgens mij zelfs nog iets toen ik bij de huidige hypotheek een deel van de rente-opslag liet vervallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |