abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209706170
We zijn van start, de eerste rij is klaar. De eerste rij was een dag werk, omdat alles netjes gebeuren moest.

Een stapel metalen platen gekocht om kolom mee te storten, handig systeem. Je kan bepalen hoe groot je je kolom wilt maken.

De eerste kolom, dat is dus de ondersteuning voor de nokbalk en over de lengte van het huis komt tussen de twee kolommen in het huis een betonnen balk om onze vide te ondersteunen (eigenlijk hetzelfde als de fundering alleen dan op 3 meter hoogte).

De zwarte slang met ijzeren uiteinde op de foto is een trilapparaat (de vibrator) om het beton aan te trillen (duh!).

pi_209708577
Die bak kom je ook overal tegen, ook in Portugal

pi_209713491
Heel leuk om te volgen!!
  Moderator zaterdag 1 juli 2023 @ 09:55:34 #229
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209714378
Mooi om te zien hoe er elders gebouwd word ! :)
Die leidingen is dat allemaal flexibele buis ? Zit daar al bedrading in ?
pi_209716534
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 09:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Mooi om te zien hoe er elders gebouwd word ! :)
Die leidingen is dat allemaal flexibele buis ? Zit daar al bedrading in ?
Nog geen bedrading en het is harde buis, niet echt flexibel, die zou ik niet in beton stoppen zonder draden.

Het leuke kwam later, de trekveer er doorheen krijgen. Er zit heel leuk ijzerdraad in maar dat trekt de trekveer niet!
Gelukkig hadden we ook een plastic trekveer gekocht toen we met Covid hier waren en onze spullen nog in de opslag in Nederland stonden. Dus eerst met het ijzerdraadje de plastic trekveer, met de plastic trekveer de metalen trekveer er doorheen jensen. Makkelijker kunnen we het echt niet maken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Managarm op 01-07-2023 14:21:26 ]
pi_209716604
Ik had wat waterbuis ingegraven en het werd gelijk misbruikt door Ed.

Een ooievaar die denkt dat ie voorrang heeft

Ronya kan bomen klimmen, arme vogels

pi_209731123
De volgende lagen zijn klaar, links wordt een raam van onze slaapkamer en rechts het kattenluik (altijd handig als je kat je 's nachts iets te snacken komt brengen).

De tweede pilaar is gestort, ik had wat stenen klaargezet voor de volgende lagen. Die stenen zijn echt zwaar.

Het regende nogal in Maart 2022, tent gebouwd van het plastic wat over was van de kas. Het cement moet wel droog staan.

pi_209741575
Vroeg wakker, het is nu 20 graden. Het is hier nu 4:30, in Portugal is het altijd een uur vroeger dan in Nederland. We hebben een kleine hittegolf hier, gisteren liep de temperatuur op tot 45 graden. In de avond hoorden we onweer en hadden we mooie donkeren wolken maar helaas geen regen.

Je vraagt je misschien af waarom de stoelen in het zand staan? Omdat het zo hard waait dat zelfs die stoelen ervandoor gaan. We hebben bijna altijd wind, wat geweldig is in de zomer, het koelt toch iets af. Maar ja, soms is het zo warm dat het aanvoelt als een föhn.

Zara ziet er kapot uit, ze bleek nog wel te leven ;) .

pi_209754423
De foto's zijn uit April 2022.

De keuken

Onze computerruimte (nee niet op zolder)

Lateien plaatsen

De dubbele ramen is de computerruimte, rechts de logeerkamer.

Zoals je ziet zitten de lasdozen al in de muren. We hebben ervoor gekozen om alle elektriciteitsbuizen gelijk in de muren mee te nemen.
pi_209767004
Het uitzicht uit onze computerruimte

Het uitzicht uit de woonkamer/keuken

Ronya ligt heerlijk in de voortent. Ze vind het daar geweldig, allerlei beestjes om achteraan te rennen.

Om Zara wat beweging te laten krijgen is Liesbeth met haar gaan fietsen. Dat deed ze ook met onze vorige hond Yana, een zwarte labrador. Het was een bron van vermaak voor de dorpsbewoners, iemand die met de hond gaat fietsen. Zara vond het geweldig maar ze wilde ook constant naar schapen toe waardoor het voor Liesbeth te gevaarlijk werd om met haar te fietsen.

Stukje van fietsroute

We hadden ook behoorlijke buien in April 2022.

We hebben schildpadden in ons kleine meertje.

Deze hebben we ingezet om beter weer te krijgen. Hadden we niet moeten doen, dit was de laatste regenbui en we tikten in April al 40 graden aan. Het was echt droog de komende maanden.

Het meertje op het laagste gedeelte was ook vol

Nog een klein stukje bouw, de ramen zijn geleverd. Afgeleverd bij het bedrijf dat het zand, grind etc. komt brengen. Grote vrachtwagens kunnen niet over onze weg heen. Alles driedubbelglas en er zitten ook nog twee ramen voor het huurhuis tussen. Sebastião de eigenaar van het bedrijf is een toffe vent, een Portugees van 1.90.

Wat luchtfoto's

pi_209776285
Topic ontdekt, geweldig om te lezen! Leuk ook dat er dus nog een jaar (?) aan updates volgen voor hier. Erg tof!
pi_209780015
Tof ook al die amfibien en reptielen op je terrein! Ook al slangen aangetroffen?
pi_209782559
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 00:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Tof ook al die amfibien en reptielen op je terrein! Ook al slangen aangetroffen?
Deze komt in de richting, een rivierkreeftje. Wel grappig hoe snel leven er komt als je iets maakt, dit is in de greppel die we het jaar ervoor hadden gegraven.

Maar ja, slangen meerdere malen. Ik heb deze in November 2019 gemaakt toen we op vakantie waren en op ons terrein aan het werk waren.

Deze heeft een tijdje in mijn kas gewoond, ik had veel kikkers in mijn kas.

Deze heb ik voorbij zien gaan in een razend tempo, maakt veel geluid. Helaas geen foto van.

We hebben wel giftige slangen maar die mensen bijten niet echt. De tanden staan daarvoor te ver naar achteren. Niets dodelijks dus.

Waar ik wel goed oplet is bij stenen verplaatsen, de schuilplaats voor slangen, centipides en schorpioenen. Dat doe ik dus altijd met een hark. Ik keer eerst de steen om en als de kust veilig is til ik deze op.

[ Bericht 10% gewijzigd door Managarm op 06-07-2023 11:22:34 ]
pi_209782699
Dit vind ik de engste, ik noem ze kamikaze beesten, een centipide. Verplaats je een steen met de hark komt dat kreng recht op je afrennen, en je moet ze echt hard meppen voordat ze stoppen met naar je toe rennen.

pi_209782701
Tof! Laatste is een hoefijzerslang, mooi beestje O+ . Die andere twee is lastiger te zien, maar in ieder geval geen latasti's adder, Baskische adder (alleen in extreme noorden van Portugal) of hagedisslang, de enige gifslangen (volgens mij) in Portugal. Die laatste is een achtertandgiftige, en je zult heel veel moeite moeten doen om daar een probleem mee te krijgen (zijn enorm snel, alert en schuw, en als ze bijten moeten ze de tijd hebben om te kauwen om wat gif in je te krijgen).
pi_209814900
Als volgende kwam het spannende gedeelte van het huis, de balk die de vide ondersteund. Daar hadden we (lees ik) best wel tegenop gezien want het is op hoogte (ik heb hoogtevrees, dus Liesbeth moest dit doen).

pi_209820818
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2023 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Tof! Laatste is een hoefijzerslang, mooi beestje O+ . Die andere twee is lastiger te zien, maar in ieder geval geen latasti's adder, Baskische adder (alleen in extreme noorden van Portugal) of hagedisslang, de enige gifslangen (volgens mij) in Portugal. Die laatste is een achtertandgiftige, en je zult heel veel moeite moeten doen om daar een probleem mee te krijgen (zijn enorm snel, alert en schuw, en als ze bijten moeten ze de tijd hebben om te kauwen om wat gif in je te krijgen).
Foto gevonden

pi_209820864
Kijk zo wordt je hek dus vernaggeld

De oude deuren van de schuur zijn nu een houthok. Het houthok staat tussen de kas en de caravan.

Hout van een stuk land achter ons, daar was een dennebos gekapt en ze hadden best erg veel bruikbaar hout laten liggen. Wij hebben er een winter van gestookt (als we alles op zouden halen meerdere winters maar tijd is ook een dingetje).

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 09-07-2023 11:23:07 ]
pi_209834228
Hoe werkte dat ook alweer?

Vanmorgen genomen tijdens het uitlaten, Zara stond te snuffelen. Ronya zit rustig te wachten tot ze klaar is.

Ronya tussen de schoonmaakspullen

pi_209834288
We zitten nu in Juli 2022 en zijn bezig met de vide

Kennis van ons had een frame om een tackel aan op te hangen, al ratelend gingen de balken omhoog.

De balken komen door het raam naar binnen, anders moesten we omlopen en die krengen zijn zwaar.

Het beton ging met emmers omhoog, dat vertraagde het werk nogal.

Je pakt je telefoon om een foto te nemen wil Doro weten wat dat ding is en of het eetbaar is

pi_209834334
Hebben jullie die hele bouw helemaal zelf gedaan? Of kwamen er ook nog betaalde arbeidskrachten bij helpen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209834354
quote:
5s.gif Op maandag 10 juli 2023 07:59 schreef sigme het volgende:
Hebben jullie die hele bouw helemaal zelf gedaan? Of kwamen er ook nog betaalde arbeidskrachten bij helpen?
Je kan het op de foto zien van het takelen van de balken, we hadden hulp van iemand met meer ervaring.
pi_209834365
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 08:01 schreef Managarm het volgende:

[..]
Je kan het op de foto zien van het takelen van de balken, we hadden hulp van iemand met meer ervaring.
Ja, daarom vroeg ik het ook ;).
Maar afgezien van zo'n kleine hulp her & der hebben jullie het leeuwendeel met z'n tweeën gedaan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209834376
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2023 08:03 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, daarom vroeg ik het ook ;).
Maar afgezien van zo'n kleine hulp her & der hebben jullie het leeuwendeel met z'n tweeën gedaan?
Hij heeft tot aan het dak meegeholpen. Was ook nodig want ik heb bijna twee maanden niets kunnen doen omdat ik een spier in mijn onderbeen gescheurd had.
pi_209834405
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 19:29 schreef NicolasJoy het volgende:
Topic ontdekt, geweldig om te lezen! Leuk ook dat er dus nog een jaar (?) aan updates volgen voor hier. Erg tof!
Ja, we zijn nog bezig. En als het huis klaar is hebben we al een ander project klaar staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')