quote:De reden voor de huidige onvrede over de leiding in Londen is een onthulling in The New York Times van 28 april. Daaruit blijkt dat het bestuur een kritisch onderzoek over een omstreden publicatie van Amnesty geheim wilde houden. Voor een organisatie die regeringen oproept tot transparantie en bestuurlijke integriteit is de kwestie extra pijnlijk.
De zaak begon met een uitgebreid persbericht van 4 augustus 2022. In vijf pagina's claimde Amnesty dat het Oekraïense leger de eigen burgers onnodig in gevaar brengt door scholen en ziekenhuizen te gebruiken als militaire bases, en door aanvallen op het Russische leger te lanceren vanuit locaties waar veel burgers wonen. Civiele gebouwen worden daardoor militaire doelen.
Het onderzoek van vijf experts op het gebied van humanitair oorlogsrecht laat weinig heel van Amnesty's beschuldigingen. In negentien pagina’s maken ze duidelijk dat het persbericht van Amnesty in diverse opzichten tekortschiet. De werkwijze is onduidelijk, de juridische termen zijn vaag, de formuleringen zijn te stellig. De (onbedoelde) suggestie dat het Oekraïense leger verantwoordelijk is voor burgerdoden in Oekraïne komt voort uit slordig taalgebruik.
Blijft de vraag hoe een organisatie die al decennia lang moreel gezag ontleent aan betrouwbare en onpartijdige informatie over mensenrechtenschendingen zo uit de bocht kan vliegen. Kan het te maken hebben met het aantreden van Agnès Callamard, die wellicht meer dan haar voorgangers voor geruchtmakend nieuws wil zorgen?
Dat vind ik niet.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:12 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat Zelensky mede schuld zou hebben aan de oorlog zijn jouw woorden. Onderbouw dat maar eens.
Het woord feitelijk lijkt mij hier... niet objectief.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:12 schreef Homey het volgende:
En hij is feitelijk dictator, dat mag je gewoon benoemen. Ja, in een context van oorlog, maar hij is het wel.
... hij heeft een land te verdedigen. Een hufterige president van een zichzelf overschattend buurland heeft besloten een oorlog met zijn land te beginnen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:12 schreef Homey het volgende:
En zeker, hij doet het absoluut goed PR technisch. Hij krijgt veel geld en wapens. En hij had de ballen om gewoon in Kiev te blijven. Rutte zou allang op de vlucht zijn geslagen.
quote:. En dat op de dag dat wij onze gevallenen herdenken. Komt meneer smeken om meer wapens. Hij had geen slechtere dag kunnen uitkiezen. Het draait vandaag om ons en onze slachtoffers. Niet om meer wapens etc.
61
remove
Nimwegenaar
1 uur geleden
reply
Als antwoord op ikwil_graagreageren
Hij had geen betere dag kunnen uitkiezen. Zonder de wapens en soldaten van onze bondgenoten zouden wij nooit bevrijd zijn.
Erg egocentrisch en wereldvreemd.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Moet jij weten.
Er zitten nog 364 andere dagen in een jaar.
dit als antwoord geven:quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Reacties op NU zijn zelfde verdeeld als hier
[..]
Tijdens oorlogstijd heeft de minister-president van Nederland als regeringsleider en voorzitter van de ministerraad een aantal bijzondere bevoegdheden. Hieronder staan enkele voorbeelden:quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:59 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
In oorlogssituaties wordt elke (minister)-president de facto een dictator omdat oorlogswetten in gaan. Het volk moet dan gewoon even niet miepen en luisteren en zullen gemobiliseerd worden. Als dit ooit in NL plaatsvindt dan denk ik dat het volk zoiets niet meer gewend is omdat ze zichzelf al zo lang in relatieve luxe en vrijheid wentelen.
Stel je voor dat er in NL voedselbonnen e.d. moeten worden ingevoerd en vervoersmiddelen in beslag genomen moeten worden bij tekorten.
AI is dan ook al jaren heel twijfelachtig.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:02 schreef J.B. het volgende:
Ander nieuws dezer dagen. Amnesty blijkt met het persbericht over de Oekraïense oorlogsmisdaden in augustus behoorlijk uit de bocht gevlogen, maar nu probeerden ze het interne kritische rapport daarover ook nog eens onder het tapijt te vegen:
De reputatie van Amnesty International staat op het spel door Oekraïne-fout
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aine-misser-a4163718
[..]
De relevantie.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:54 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan nationaal?
Misschien moeten we een dag ter herdenking ‘aan de wapens van de oorlog’ bedenken.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:04 schreef over_hedge het volgende:
[..]
dit als antwoord geven:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
Het gaat helemaal niet alleen om de Nederlandse slachtoffers op 4 mei.
Je zou #wdm Weapons do matter kunnen starten. Wie weet kan je dan over paar maanden ook paar huizen van paar miljoen in een rijke buurt kopenquote:Op donderdag 4 mei 2023 14:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien moeten we een dag ter herdenking ‘aan de wapens van de oorlog’ bedenken.
Ik vind het wel degelijk relevant.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De relevantie.
Daarnaast: als Zelensky op een willekeurige andere dag was gekomen dan had je wel iets anders gevonden om selectief-verontwaardigd over te zijn.
We make peace but first we need a shitload of weaponsquote:Op donderdag 4 mei 2023 14:12 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je zou #wdm Weapons do matter kunnen starten. Wie weet kan je dan over paar maanden ook paar huizen van paar miljoen in een rijke buurt kopen
Dodenherdenking is egocentrisch? Lolwut.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:03 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Erg egocentrisch en wereldvreemd.
De beste man is bezig om zijn land te redden, en komt hier niet naartoe om op onze traditie te pissen. Het is noodzaak dat hem hier brengt, en je gaat in een oorlog niet wachten omdat er gevoelige zieltjes zijn die het niet kunnen verkroppen dat de leiders van het land gewoon doorgaan met hun werk.
Blijkbaar moet je dat wel uitleggen aan Rechts Nederland die zo voor vrijheid zijn. Van hunzelf, uiteraard, niet die van anderen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, die suggestie zag ik op Twitter voorbijkomen. Wierd Duk deed overkomen alsof Zelensky naar Nederland is gekomen om het kwakkelende kabinet een hart onder de riem te steken.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen hoe achterlijk dat idee is.
Dat heb ik al gezegd nitwit. Geen oppositiekandidaten, geen verkiezingen en geen vrije pers. De Abbas van Oekraïne. En onderbouw jij eens waarom Zelensky schuld zou hebben aan de oorlog.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Neem je nog de moeite om te onderbouwen waarom Zelensky dictator zou zijn?
Dat is geen achterlijk idee, Zalensky kwam ook naar de VS om Biden te ondersteunen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 13:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, die suggestie zag ik op Twitter voorbijkomen. Wierd Duk deed overkomen alsof Zelensky naar Nederland is gekomen om het kwakkelende kabinet een hart onder de riem te steken.
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen hoe achterlijk dat idee is.
Jij vind dat het vandaag niet kan.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dodenherdenking is egocentrisch? Lolwut.
Dat doet een bepaald clubje in Nederland al sinds het begin van de oorlog, volgens mij.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:05 schreef Barbusse het volgende:
Wat lopen mensen nu ineens te haten op het bezoek van Zelensky?
I mean....c'mon man2
Die club is zo fout geworden. Ook giert het antisemitisme door het dak bij die organisatie. Geen geld aan geven dus.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:02 schreef J.B. het volgende:
Ander nieuws dezer dagen. Amnesty blijkt met het persbericht over de Oekraïense oorlogsmisdaden in augustus behoorlijk uit de bocht te zijn gevlogen. Niet alleen was het onderzoek slecht maar ze probeerden het interne kritische rapport daarover ook nog eens onder het tapijt te vegen:
De reputatie van Amnesty International staat op het spel door Oekraïne-fout
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aine-misser-a4163718
[..]
Is dat niet hoe oorlog werkt?quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We make peace but first we need a shitload of weapons
"volgens mij". Maar vervolgens geen onderbouwing van je boude claim.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat doet een bepaald clubje in Nederland al sinds het begin van de oorlog, volgens mij.
Een simpele blik op Wikipedia ontkracht die onzin van je. Dat had ik al gezegd.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:15 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd nitwit. Geen oppositiekandidaten, geen verkiezingen en geen vrije pers. De Abbas van Oekraïne. En onderbouw jij eens waarom Zelensky schuld zou hebben aan de oorlog.
Omwille de dodenherdenking.quote:
En wat leverde dat Biden op want ik heb volgens mij wat gemist dan. Ik zag vooral dat vrijwel de hele Senaat en Congress hem uitgebreid toejuichden, zowel Democraten als Republikeinen (op een paar MAGA wappies na) en dat het een uitgebreide steunbetuiging aan Oekraine was.quote:Op donderdag 4 mei 2023 14:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is geen achterlijk idee, Zalensky kwam ook naar de VS om Biden te ondersteunen.
Reken maar dat er gekeken wordt naar populariteitsontwikkelingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |