Jij hoeft niets.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:33 schreef embedguy het volgende:
Riverty stuurt aanmaningen voor een bestelling bij een webshop die ik nooit gedaan heb. Ik heb de webshop gebeld en die gaven aan dat het om fraude gaat, dat de fraudeur mijn adres gebruikt heeft en vervolgens het pakketje bij een pick-up point heeft laten bezorgen.
Ze gaven aan dat ik hiervoor Riverty moet bellen. Dat heb ik gedaan. Die vertelde me dat ik bij de politie aangifte moet doen vanwege identiteitsfraude. Echter kwam ik er achter dat dit niet online kan en dus op het politie-bureau op momenten dat ik werk.
Ik heb het gevoel dat ik het 'mijn probleem' maak terwijl het het probleem is van Riverty. Kan ik het helpen dat Riverty iedereen op hun blauwe ip-adres gelooft. Waarom zou ik een dag vrij moeten nemen om naar het politiebureau te gaan terwijl Riverty -schijnbaar- na heeft gelaten om te checken of dat die oplichter wel werkelijk op mijn adres woont en of de gegevens die die in heeft gevoerd wel kloppen.
Vraag is: wat moet ik hier mee?
Dat wil ik dus liever niet.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan aangifte doen maar dat is het dan ook.
Dan doe je dat niet.quote:
Nee, allemaal niet. Ik had nog nooit gehoord van die webshop. Er was ook een andere email adres geregistreerd daar en ook een andere voornaam (alleen achternaam) en ander geslacht.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb je sowieso ooit een bestelling bij die webshop gedaan in het verleden? Heb je er een account? Is er iets gehackt? Heb je een phishing mail gehad misschien? Evengoed wel zaak om even te kijken of al je wachtwoorden nog safe zijn.
Ik was nog aan het typen :pquote:Op vrijdag 21 april 2023 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
En nogmaals, heb je zelf wel eerder bij die webshop besteld? Heb je daar een account? Is die bestelling onder jouw account gedaan?
Gewoon aangeven dat jij niet besteld hebt (heb je al gedaan) en verzoeken om je niet meer lastig te vallen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:43 schreef embedguy het volgende:
[..]
Nee, allemaal niet. Ik had nog nooit gehoord van die webshop. Er was ook een andere email adres geregistreerd daar en ook een andere voornaam (alleen achternaam) en ander geslacht.
Zelf ook nooit gebruik gemaakt van Riverty/AfterPay. Zou ik ook nooit doen, leuk die dienst maar niet voor mij.
Makes sense. Dankjewel.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gewoon aangeven dat jij niet besteld hebt (heb je al gedaan) en verzoeken om je niet meer lastig te vallen.
In feite zijn zij slachtoffer van fraude, niet jij. Als er iemand aangifte moet doen, is het de webshop.
Als ze bij nieuwe klanten, zonder bestelhistorie, direct Afterpay accepteren is dat hun eigen probleem.
Owke. Dankje voor de tip.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:35 schreef RoW_0 het volgende:
Mocht je aanmaningen krjgen, deze schriftelijk betwisten.
Dan heb je sowieso geen probleem.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:43 schreef embedguy het volgende:
[..]
Nee, allemaal niet. Ik had nog nooit gehoord van die webshop. Er was ook een andere email adres geregistreerd daar en ook een andere voornaam (alleen achternaam) en ander geslacht.
Zelf ook nooit gebruik gemaakt van Riverty/AfterPay. Zou ik ook nooit doen, leuk die dienst maar niet voor mij.
En vanwege AVG zal een pakketpunt geen informatie mogen geven, dus dat lijkt me ook vrij zinloosquote:Op vrijdag 21 april 2023 22:50 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Dan heb je sowieso geen probleem.
Zij moeten aantonen dat jij het besteld hebt,
Jij hebt het niet afgehaald op het ophaalpunt, jij bent niet de geadresseerde.
Je kan het ophaalpunt waar het naar toe gegaan is vragen of ze op ID bewijs geven gecheckt, maar zelfs dat zou ik te veel moeite vinden.
Volgens mij wordt je ID altijd gecheckt bij ophalen vanaf een PostNL pakketpunt. Alleen of je ook moet tekenen verschilt per pakket.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:52 schreef Mickytjuh het volgende:
Waar heb ik gezegd dat je moet vragen om zijn id?
Als.je weet dat ze op ID checken heb je een mooi feitje te vertellen als ze aan je deur zouden komen.
Doen ze dit niet, is dit nalatigheid van de verzender.
Dat is waar. TS weet dan wss niet eens hoe het verzonden is en bij welk pakketpunt het is aangekomen, of de webshop moet al die details gedeeld hebben.quote:
@embedguy -> geen aangifte doen dus, geen gegevens delen, ze lossen het zelf maar opquote:Aangifte
Omwille van de veiligheid, geeft de Consumentenbond niet volledig prijs hoe de fraude in zijn werk gaat. Die details kreeg Afterpay wel. Maar het bedrijf reageert alleen in algemene zin, met dat het zijn fraudebestrijding op orde heeft. Afterpay vraagt consumenten die een onterechte rekening kregen aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.
Autoriteit Persoonsgegevens
Dat is de wereld op zijn kop, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het slachtoffer moet zijn onschuld bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. Ook vragen een aangifte aan te leveren is niet in de haak. Afterpay vraagt zo persoonsgegevens af te staan, die notabene al een keer zijn misbruikt. We hebben de Autoriteit Persoonsgegevens hierover geïnformeerd, want we betwijfelen of dit volgens de regels is.'
DHL zei de webshop. Maar verder weet ik er inderdaad niets van.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is waar. TS weet dan wss niet eens hoe het verzonden is en bij welk pakketpunt het is aangekomen, of de webshop moet al die details gedeeld hebben
Toen ik de eerste aanmaning kreeg van Riverty en er in stond 'Riverty is het nieuwe AfterPay' dacht ik ook: yeahh, right en ik ben Sinterklaas. Heb de brief weggegooid met de aanname dat het bull-shit was en een oplichter dit gewoon even probeert.quote:Op vrijdag 21 april 2023 22:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
edit: blijkbaar is Riverty "Afterpay" maar dan onder een nieuwe naam, dat wist ik niet. Dacht dat het een incassobureau was.
Oh thanks! Ik zal ze maandag even vertellen dat het niet mijn probleem is dat ze een lek hebben. Dankjequote:Op vrijdag 21 april 2023 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2021/bestelfraude-via-afterpay-kinderlijk-eenvoudig
[..]
@:embedguy -> geen aangifte doen dus, geen gegevens delen, ze lossen het zelf maar op
Vraag ook aan de webshop en Riverty om al je gegevens uit hun systeem te halen, je bent er namelijk geen klant.
Ja, naja, ze kunnen je heel erg overrompelen maar dat is het werk van dat soort (incasso)bedrijven.quote:Op vrijdag 21 april 2023 23:05 schreef embedguy het volgende:
[..]
DHL zei de webshop. Maar verder weet ik er inderdaad niets van.
[..]
Toen ik de eerste aanmaning kreeg van Riverty en er in stond 'Riverty is het nieuwe AfterPay' dacht ik ook: yeahh, right en ik ben Sinterklaas. Heb de brief weggegooid met de aanname dat het bull-shit was en een oplichter dit gewoon even probeert.
Pas bij de tweede aanmaning keek ik verder, haha.
ze hebben je e-mail niet eens, stelletje amateurs zijn het. kan iedereen gaan bestellen op 'n vreemde zijn naam, wat een rare toestandquote:Op vrijdag 21 april 2023 23:05 schreef embedguy het volgende:
[..]
DHL zei de webshop. Maar verder weet ik er inderdaad niets van.
[..]
Toen ik de eerste aanmaning kreeg van Riverty en er in stond 'Riverty is het nieuwe AfterPay' dacht ik ook: yeahh, right en ik ben Sinterklaas. Heb de brief weggegooid met de aanname dat het bull-shit was en een oplichter dit gewoon even probeert.
Pas bij de tweede aanmaning keek ik verder, haha.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |