ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ah, dezelfde die ik gisteren had, ik zat in 3222 van Amsterdam naar Rotterdam en in 3133 van Rotterdam naar Amsterdam, beide keren het voorste treinstel dus.
Waarbij in de 3133 de tussendeur van het allervoorste deel defect was, maar toen iemand hem met brute kracht openduwde ben ik snel meegeglipt door de deur
[..] Alsof iemand zich daar aan gaat houden, alsof je überhaupt een conducteur gaat zien.
Met überhaupt een zitplaats mag je volgens mij op sommige trajecten al blij zijn, of is de situatie flink verbeterd?
Ik mag toch hopen dat stilte gewoon gerespecteerd wordt.
En op een toeslagtraject als dit zal het denk ik wel meevallen, conducteurs moeten uiteraard sowieso controleren.
Anders dan een of andere domme doos die een week geleden met haar keffertje in de stiltecoupé ging zitten heb ik recent niet meegemaakt, qua herrie in de stiltecoupé
Van wie? Want de vakbond die hoegenaamd de ‘belangen’ van conducteurs behartigd denkt daar vast heel anders over. Althans, mijn beeld is dat NS bijvoorbeeld niet mag nagaan hoe vaak een individuele conducteur effectief controleert. Oftewel de gegevens van de scan apparatuur eens erbij houden. Niet dat ik wil beweren dat dit dé manier is om functioneren te beoordelen. Maar goed.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik verwacht dat de stiltecoupé in de ICNG echt geen enkel nut gaat dienen, heb er ook een rit in gezeten maar in de direct aangrenzende coupés mag gewoon gepraat worden en die tussendeurtjes houden nou niet echt geluid tegen.
Maakt mij persoonlijk ook niet echt wat uit verder sinds dat noise-cancelling oordopjes een ding zijn.
[..] Paars zit blijkbaar tussen Blauw en Oranje!? Ik zit nu dus in Blauw om de kwebbeltante in Oranje niet te hoeven horen.
Zolang niet enorm duidelijk wordt aangegeven wat van reizigers verwacht wordt, dus grote stickers met duidelijke taal en niet vage pictogrammen zonder tekst of kleuren die niemand weet buiten wat nerds, wordt het nooit wat met die zônes.
Verder vind ik, maar dat is ook maar een mening, dat het allemaal te rommelig wordt met dat soort ruimtetjes.
Voorbij paars zie ik weer oranje Je laat hier wel mooi zien hoe klein die zônes zijn. Maar drie rijen stoelen en daarna is het alweer anders... Zo'n zone is snel vol.
Op zaterdag 22 april 2023 00:44 schreef ReisT het volgende: Voorbij paars zie ik weer oranje Je laat hier wel mooi zien hoe klein die zônes zijn. Maar drie rijen stoelen en daarna is het alweer anders... Zo'n zone is snel vol.
Het oranje deel was wel groot, dat de blauwe werkzone niet groot is verbaast me niet.
Ik vermoed zomaar dat die kleuren ook nog kunnen veranderen. In de eerste klas waar ik zat was het blauwe deel juist veel groter dan de delen met andere kleuren.
Met de trein van Deventer-Enschede is wat gebeurt.Tegenover gestelde trein,Enschede-Deventer word geannueleerd.Maar de ic Berlijn mag er wel langs.Wat is hier de logica van?
Op zondag 23 april 2023 17:41 schreef pitboer het volgende: Met de trein van Deventer-Enschede is wat gebeurt.Tegenover gestelde trein,Enschede-Deventer word geannueleerd.Maar de ic Berlijn mag er wel langs.Wat is hier de logica van?
Over een half uurtje komt er wel een nieuwe IC Enschede-Deventer. De eerstvolgende Pimpel rijdt morgenochtend?
Op zondag 23 april 2023 18:45 schreef pitboer het volgende: Die van rond 1700.Laat we het er maar ophouden van slechte communicatie van de treindienstleider.
Vanwaar die conclusie?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Oh ja, want dat wordt een stuk goedkoper volgend jaar.
NS maakt al winst het is niet nodig om meer winst te maken op iets wat een publieke nutsvoorziening behoort te zijn.
Het is vergelijkbaar met rekeningrijden waarbij je in de spits meer aftikt. Als we dat gaan doen trek ik mijn keutel in; gelijke monniken gelijke kappen. Maar het is een maatregel die mensen de trein uitjaagt en ze het vele malen kostbaardere wegennet opjaagt.
Hoe dan ook; het is slecht voor de economie maar goed voor het kortetermijnautorijddenken.
[..] Ja en dan lekker rekeningrijden met spitstarief invoeren.
Gaaf land!
Als er zowel een spitstarief is in het OV als op de weg heb ik er geen problemen mee. Sterker nog, het lijkt mij een uitstekende maatregel om mensen van de weg te jagen die er niet horen. Moet je wél ergens zijn rond die tijd dan kan je dat merken aan een kortere reistijd want minder files.
Ik vind dat je met rekeningrijden mensen in landelijke gebieden dan weer niet eerlijk behandeld. Al zou ik 's avonds naar de bioscoop willen, kom ik niet meer terug 's avonds. Bovendien maak je hier ook meer kilometers om bij een ziekenhuis te komen.
En da's geen rechtse automobilist denken, GL in de provincie Groningen heeft hetzelfde standpunt.
Tzt maar zorgen dat de auto geen gele platen meer heeft
Op dinsdag 25 april 2023 19:21 schreef derLudolf het volgende: Ik vind dat je met rekeningrijden mensen in landelijke gebieden dan weer niet eerlijk behandeld. Al zou ik 's avonds naar de bioscoop willen, kom ik niet meer terug 's avonds. Bovendien maak je hier ook meer kilometers om bij een ziekenhuis te komen.
En da's geen rechtse automobilist denken, GL in de provincie Groningen heeft hetzelfde standpunt.
Tzt maar zorgen dat de auto geen gele platen meer heeft
Klopt, dat hele rekeningrijden denken is leuk voor mensen die op plekken wonen waar het OV idd een alternatief is, maar op plekken waar het OV vaak geen alternatief is, is het op z'n minst krom. Overigens gaat het dan ook vaak om tijden dat er sowieso geen file is.
[..] Klopt, dat hele rekeningrijden denken is leuk voor mensen die op plekken wonen waar het OV idd een alternatief is, maar op plekken waar het OV vaak geen alternatief is, is het op z'n minst krom. Overigens gaat het dan ook vaak om tijden dat er sowieso geen file is.
Ik rij wel in de spits en ja het is drukker. Maar file? Nee. En toen minuten eerder of later beginnen maakt ook al een verschil. Dus alles van 7 tot 8:30 als spits bestempelen is ook onzin.
[..] NS maakt al winst het is niet nodig om meer winst te maken op iets wat een publieke nutsvoorziening behoort te zijn.
Was het niet zo dat NS zwarte cijfers wist te schrijven door eenmalige meevallers (zoals de verkoop van Abellio UK) en die na-covid transitievergoeding?
[..] Was het niet zo dat NS zwarte cijfers wist te schrijven door eenmalige meevallers (zoals de verkoop van Abellio UK) en die na-covid transitievergoeding?
Ik heb de COVID-jaren ff niet meegerekend, het aantal reizigers ligt nog steeds 20% onder het niveau van voor de pandemie. Ik weet niet hoe lang deze effecten zullen doorkabbelen. De huidige subsidies zie ik niet als structureel maar incidenteel.
Het grootste voordeel van ATO zit vooral in rangeerklusjes. Dat kost heel veel personeel omdat er ook veel looptijd/taxitijd nodig is buiten het rijden zelf. Vaak zitten rangeerpieken op een knooppunt in verhouding tot gaten in de dienstregeling voor rangeren zo in elkaar dat je meerdere machinisten gelijktijdig nodig zijn. Verder zie ik ATO GOA 4 op de hoofdlijnen eigenlijk sowieso pas als reëel wanneer er geen overwegen zijn en perrons substantieel beter afgeschermd zijn van het spoor.
Overwegen heb je niet meer tussen Zwolle en Den Haag, Zaandam - Utrecht, volledige HSL Zuid, Woerden - Castellum. Allemaal plekken waar je de noodzakelijke perronmaatregelen zoals schermen prima kunt nemen.
Ik zie niet echt een meerwaarde voor ATO op hoofdspoor, behalve op zeer drukke corridors waar elke seconde telt om zo veel mogelijk capaciteit uit de lijn te persen. Daar kan voorspelbaarder rijden door ATO helpen. Verder inderdaad dingen zoals rangeerwerk.
Bij Crossrail doen ze dat bijvoorbeeld: een trein die eindigt in Paddington rijdt zelfstandig door naar het keerspoor terwijl de machinist naar de andere cabine loopt. Tegen de tijd dat de trein klaar is met keren zit de machinist alweer aan de andere kant, klaar voor de terugrit.
Terug naar Nederlandse context: het hele spoor aanpassen voor automatisch rijden zonder machinist zal schreeuwend duur zijn. Als er nu al geen politieke bereidheid is om te zorgen voor een neutraal exploitatieresultaat, waar gaat dat in hemelsnaam het geld vandaan komen om het spoor aan te passen voor ATO niveau 4?
Als het gaat om NS... NS komt meer conducteurs tekort dan machinisten en dat tekort gaat waarschijnlijk alleen maar oplopen (pensionering, doorstroom HC>machinist, minder instroom). Bouw sprinters om naar éénmansbediening (zeker op korte trajecten in bijvoorbeeld de Randstad) zoals al het geval is bij de regionale vervoerders.
Laat controle doen door vliegende ploegen die in teams van 2 of 3 opereren, en zet zulke teams ook in op de late treinen voor de sociale veiligheid. Behoud de HC op de langeafstandsverbindingen.
Ik wil niemand z'n baan ontzeggen en ik gun een machinist net zo goed een veilige werkplek, maar als de mensen het werk niet meer willen doen en de financiële situatie dermate penibel is dat NS het zelfstandig niet meer redt, zullen er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden.
Overigens kan daarbij ook de vraag worden gesteld in hoeverre de politiek hier een rol speelt: Nederlands OV is één van de duurste van Europa, wordt het niet eens tijd om de manier waarop we ons systeem financieren onder de loep te houden en er een bak met geld tegenaan te smijten?
In Oostenrijk bestaat het Klimaticket (vreselijke naam maar een goed initiatief) nu al een hele tijd en is een succes. In Luxemburg is al het OV gratis in 2e klas. Duitsland heeft vanaf volgende maand het Deutschlandticket. Waarom blijven wij achter, zo groot is Nederland helemaal niet?
Op woensdag 26 april 2023 13:56 schreef Mr_Klaasje het volgende: Het grootste voordeel van ATO zit vooral in rangeerklusjes. Dat kost heel veel personeel omdat er ook veel looptijd/taxitijd nodig is buiten het rijden zelf. Vaak zitten rangeerpieken op een knooppunt in verhouding tot gaten in de dienstregeling voor rangeren zo in elkaar dat je meerdere machinisten gelijktijdig nodig zijn. Verder zie ik ATO GOA 4 op de hoofdlijnen eigenlijk sowieso pas als reëel wanneer er geen overwegen zijn en perrons substantieel beter afgeschermd zijn van het spoor.
Dit en je kunt meer treinen in een kortere tijd afhandelen. Hoef je op het rangeerterrein alleen nog personeel te hebben dat de treinen controleert en in de juiste composities klaar zet.
"Als je alleen maar dat ene kleine mega-gigantische ding voor elkaar hebt dan heb je daarna alleen nog maar steeds bijna evenveel mensen nodig naast een peperduur automatiseringssysteem wat niemand begrijpt."
Op dinsdag 25 april 2023 19:21 schreef derLudolf het volgende: Ik vind dat je met rekeningrijden mensen in landelijke gebieden dan weer niet eerlijk behandeld.
Dat klopt; ze zouden vele malen meer moeten betalen omdat er veel minder gebruikers zijn van dezelfde meter asfalt.
Zullen we dat allemaal maar niet doen en gewoon gelijke monniken en gelijke kappen houden?
[..] Klopt, dat hele rekeningrijden denken is leuk voor mensen die op plekken wonen waar het OV idd een alternatief is, maar op plekken waar het OV vaak geen alternatief is, is het op z'n minst krom. Overigens gaat het dan ook vaak om tijden dat er sowieso geen file is.
Nee, rekeningrijden is een gebruiksbelasting. Iedereen die de infra gebruikt gaat 'm betalen.
Kom jongens we gaan niet de definitie van goed begrepen concepten veranderen omdat er een paar mensen zitten met een hersenscheet over dingen die mogelijk onterecht zijn terwijl je geen flauw idee hebt wat je eigenlijk zegt.
[..] Was het niet zo dat NS zwarte cijfers wist te schrijven door eenmalige meevallers (zoals de verkoop van Abellio UK) en die na-covid transitievergoeding?
Sinds het einde van de jaren '90; Nee. De inkomsten uit het HRN zijn dekkend voor de exploitatie. Wel met de opmerking dat dat nog mét de stationstak was destijds; daar was ook hier heel veel over te doen, iedereen vond dat NS geen broodjes mocht verkopen en zich bezig moest houden met treinen rijden.
Dit was in de tijd dat het allemaal onder NS Poort viel, toen is er een hele rits met meuk afgesplitst en als gevolg daarvan staan nu op bijna alle middelgrote stations heel veel units leeg (de HEMA in Zwolle is verdwenen bijvoorbeeld). Dát was de enige nevenactiviteit die bij die winst/inkomsten opgeteld mocht worden.
Dit zijn ook gewoon gesprekken/discussies die we met elkaar gevoerd hebben de afgelopen 20 jaar dus ik snap niet waar de verbazing vandaan komt
Maar wel bij dat ik het gedaan heb toch. Anders had ik op mijn balkon gezeten, 3-4 foto's uit de verte dwars door het gebladerte genomen, en me de haren uit het hoofd getrokken "WAAROM heb ik niet VIJF minuten geleden even de deur achter me dichtgetrokken en de straat overgestoken?" Volgens mij is me dat al vaker gebeurd namelijk.
Ik zit me net af te vragen of ik überhaupt wel treinenfoto's heb gemaakt dit jaar en ja volgens mij tot nu toe iedere maand nog. Of ze echter ook allemaal scherp zijn geen idee
[..] Løke film, maar dat Deens is niet te volgen, zelfs met ondertiteling is het nogal pittig...
Als je er een paar weken in onder bent gedompeld wordt het snel makkelijker weet ik uit ervaring maar het is inderdaad niet zo makkelijk als Spaans hehehe.
[..] Als je er een paar weken in onder bent gedompeld wordt het snel makkelijker weet ik uit ervaring maar het is inderdaad niet zo makkelijk als Spaans hehehe.
Ik ben al een hele tijd bezig met een cursus Welsh in Duolingo.
Vanaf vandaag is het Deutschlandticket te gebruiken, geldig in alle bussen, trams, metros, veerdiensten die onder een Verkehrsverbund vallen en regionale treinen.
Bovendien is het Deutschlandticket geldig in de volgende IC-treinen:
Op maandag 1 mei 2023 07:54 schreef Erno-BE het volgende: Heb een reis gepland naar Stuttgart over twee weken, maar ik wil eerst afwachten of er gestaakt wordt voordat ik een abonnement afsluit.
Houd er rekening mee dat een D-ticket altijd per kalendermaand loopt en dat je het uiterlijk de 10e van de maand moet opzeggen, anders loopt het nog een maand langer door.
[..] Houd er rekening mee dat een D-ticket altijd per kalendermaand loopt en dat je het uiterlijk de 10e van de maand moet opzeggen, anders loopt het nog een maand langer door.
Dat is kut... Voor een weekendje weg zo rond het eind van de maand dus niet bruikbaar als je pech hebt.
En als je dus de 13e een abonnement koopt, dit je er automatisch twee maand aan vast?
[..] Dat is kut... Voor een weekendje weg zo rond het eind van de maand dus niet bruikbaar als je pech hebt.
En als je dus de 13e een abonnement koopt, dit je er automatisch twee maand aan vast?
Ja, dat klopt.
Naar het schijnt heeft dit te maken met de manier waarop de subsidies verdeeld worden. Elke vervoerder en vervoersautoriteit heeft z'n eigen verkoopkanalen, de bondsregering heeft niet direct inzage in hoeveel klanten er zijn. Elke maand moet worden doorgegeven hoeveel abonnementshouders er zijn, zodat men op centraal niveau kan berekenen hoeveel subsidie er moet worden uitgekeerd aan elk koninkrijkje.
[..] Dat is kut... Voor een weekendje weg zo rond het eind van de maand dus niet bruikbaar als je pech hebt.
En als je dus de 13e een abonnement koopt, dit je er automatisch twee maand aan vast?
Ligt eraan hoe lang je gaat.
Bij een 4-daagse reis heb je 2 Ländertickets nodig en vaak 2 dagkaarten voor de stad. Afhankelijk van de bestemming kost dat 2x ¤ 25 + 2x ¤8 = ¤66. Dan loont twee maanden D-Ticket niet (¤98).
Bij een 3-daagse reis heb je 3 Ländertickets nodig en vaak 2 dagkaarten voor de stad. Dat kost, afhankelijk van de bestemming 3x ¤ 75 + 2x ¤8 = ¤ 91. Dan is het verschil met twee maanden D-Ticket niet groot meer.
Ik wil juist vanuit Stuttgart een dag richting Oberstdorf en Lindau en een Quer-Durch-Land-Ticket kost al ¤ 42. Dan zit je al heel dicht tegen de prijs van één maand D-Ticket.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 01-05-2023 21:03:36 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Bij een 4-daagse reis heb je 2 Ländertickets nodig en vaak 2 dagkaarten voor de stad. Afhankelijk van de bestemming kost dat 2x ¤ 25 + 2x ¤8 = ¤66. Dan loont twee maanden D-Ticket niet (¤98).
Bij een 3-daagse reis heb je 3 Ländertickets nodig en vaak 2 dagkaarten voor de stad. Dat kost, afhankelijk van de bestemming 3x ¤ 75 + 2x ¤8 = ¤ 91. Dan is het verschil met twee maanden D-Ticket niet groot meer.
Ik wil juist vanuit Stuttgart een dag richting Oberstdorf en Lindau en een Quar-Durch-Land-Ticket kost al ¤ 42. Dan zit je al heel dicht tegen de prijs van één maand D-Ticket.
Je kan het ticket toch gewoon een maand laten lopen vanaf de ingangsdatum (net als NS Flex zeg maar), dat is toch gewoon eerlijker en ook praktischer?
Als ik halverwege de maand een ticket koop moet ik wel de hele maand betalen maar kan ik het slechts de halve maand gebruiken.
[..] Je kan het ticket toch gewoon een maand laten lopen vanaf de ingangsdatum (net als NS Flex zeg maar), dat is toch gewoon eerlijker en ook praktischer?
Als ik halverwege de maand een ticket koop moet ik wel de hele maand betalen maar kan ik het slechts de halve maand gebruiken.
Dat kan dus niet. De geldigheid van een Deutschlandticket is per kalendermaand, net als vorig jaar het geval was bij het ¤ 9-ticket.
Ben benieuwd of Arnhem goederen al flink vol staat. Vandaag is er nog een ICR stam bijgeplaatst. Dit, in afwachting van verkoop of sloop. Het heeft wat nostalgische waarde. In 1989 werden 60 rijtuigen van type ICR ingezet voor 'de langste trein'. De loc was eentje van de serie 1600.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Dat kan dus niet. De geldigheid van een Deutschlandticket is per kalendermaand, net als vorig jaar het geval was bij het ¤ 9-ticket.
Nee dat begrijp ik, maar het zou logischer en eerlijker zijn als de Duitsers het gewoon met een looptijd van 30 dagen vanaf de (flexibele) ingangsdatum aanboden ipv dit gehannes.
[..] Nee dat begrijp ik, maar het zou logischer en eerlijker zijn als de Duitsers het gewoon met een looptijd van 30 dagen vanaf de (flexibele) ingangsdatum aanboden ipv dit gehannes.
Je hebt te hoge verwachtingen, wees blij dat je het niet per fax moet bestellen/opzeggen
Dat zal ook wel een gevolg zijn van de bijzondere structuur waarmee het Deutschlandticket wordt verkocht, waar ik al eerder over schreef.
Als er één autoriteit zou zijn die verantwoordelijk is voor de verkoop van zulke tickets zou het wellicht wel mogelijk zijn geweest, want minder administratieve rompslomp.
Wie zou er zin hebben in de volgende trips met het Deutschlandticket:
-Van Aachen (West) naar Görlitz -Van Westerland (Sylt) naar Oberstdorf -Van Norddeich Mole naar Berchtensgaden of Zittau -Van Niedaltoch of Weil am Rhein naar Ahlbeck
Oh ja, de Duitse grens mag niet gepasseerd worden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Reizigers naar België en Duitsland moeten wegens drukte zitplaats reserveren Treinreizigers die naar België of Duitsland moeten, zijn vanaf half juni verplicht om een zitplaats te reserveren. De NS wil daarmee de drukte inperken. https://www.nu.nl/binnenl(...)aats-reserveren.html
Slechte zaak. In plaats van meer aanbod te genereren, de tickets duurder maken.
Nou is die reserveerplicht voor de ICE nog wel te overzien en je weert er ook binnenlandse reizigers mee. Maar die goedkope tickets voor de Brusselaar waren ook treingebonden. Daar komen er dus ook minder van en de rest wordt duurder, terwijl die trein natuurlijk al een kutproduct is, je betaalt straks net zo veel als voor de Thalys maar bent een uur langer onderweg
[..] Slechte zaak. In plaats van meer aanbod te genereren, de tickets duurder maken.
Nou is die reserveerplicht voor de ICE nog wel te overzien en je weert er ook binnenlandse reizigers mee. Maar die goedkope tickets voor de Brusselaar waren ook treingebonden. Daar komen er dus ook minder van en de rest wordt duurder, terwijl die trein natuurlijk al een kutproduct is, je betaalt straks net zo veel als voor de Thalys maar bent een uur langer onderweg
Diesel zit al weer bijna onder de ¤1,40 gelukkig, flinke daling de laatste tijd
In april 3500km gereden, deel er van had OV kunnen zijn indien goedkoper/handiger/betrouwbaarder.
Nou ja, met die dure tickets en hoge vraag is het misschien wel interessant om ICRm geschikt te maken voor Duitsland. Rotterdam-Dortmund via Eindhoven, Venlo, Duisburg heeft vast potentie.
[..] Diesel zit al weer bijna onder de ¤1,40 gelukkig, flinke daling de laatste tijd
In april 3500km gereden, deel er van had OV kunnen zijn indien goedkoper/handiger/betrouwbaarder.
Ik snap hier echt niets van. Hoe maak je de internationale trein zo een alternatief dan?
Duitsland is nog tot zover, daar spelen ook allerlei infrastructurele issues. De Thalys en Eurostar zijn vaak stijf uitverkocht. Maar die verbinding naar Brussel is al 10 jaar een bende. Hadden ze niet ICR langer op de baan kunnen houden met een NMBS-loc ervoor ofzo? Voordat ICNG naar Brussel gaat rijden zijn we minimaal 1,5 jaar verder dus dit gaat zo nog wel even duren.
Sowieso ziet ICR er ondanks z’n leeftijd beter uit dan het gemiddelde intercityrijtuig van de NMBS
[..] Het was enigszins cynisch bedoeld, als in "we moeten meer met het OV, laten we het duurder en lastiger maken"
Eens. Mijn 2 centjes: We hebben finaal de boot gemist. De hoofdassen hadden allang meer capaciteit moeten hebben en geschikt worden gemaakt voor 200 km/h (met passend materieel, dus geen opgelapte meuk uit 1980).
We hebben niets gedaan omdat we dachten dat het niet meer nodig was vanwege de opkomst van de lowcostluchtvaart. Er is op het verkeerde paard gewed en daar plukken we nu de zure vruchten van.
[..] Ik snap hier echt niets van. Hoe maak je de internationale trein zo een alternatief dan?
Duitsland is nog tot zover, daar spelen ook allerlei infrastructurele issues. De Thalys en Eurostar zijn vaak stijf uitverkocht. Maar die verbinding naar Brussel is al 10 jaar een bende. Hadden ze niet ICR langer op de baan kunnen houden met een NMBS-loc ervoor ofzo? Voordat ICNG naar Brussel gaat rijden zijn we minimaal 1,5 jaar verder dus dit gaat zo nog wel even duren.
Sowieso ziet ICR er ondanks z’n leeftijd beter uit dan het gemiddelde intercityrijtuig van de NMBS
Die ICR'en rijden daar toch gewoon? Komende zomer worden de stammen zelfs iets verlengd, daarmee is de normale IC naar Brussel langer dan die ooit is geweest sinds de tijd van de start van de Beneluxtrein. Het is vooral heel veel drukker geworden sinds grofweg 2020 in het internationale vervoer. Dan merk je dat het best ingewikkeld is om snel meer geschikt materieel te vinden wat aan alle inzetvoorwaarden kan voldoen. Als reiziger koop je daar niets voor en het is een bende maar het is nu even behelpen.
Hiero! Maar had toch al een maandticket, met het D-ticket ga ik er alleen maar op vooruit: goedkoper dan mijn normale maandticket en in heel Duitsland geldig.
[..] Nee dat begrijp ik, maar het zou logischer en eerlijker zijn als de Duitsers het gewoon met een looptijd van 30 dagen vanaf de (flexibele) ingangsdatum aanboden ipv dit gehannes.
Dat zie ik nog wel gewijzigd worden. Maar wss moesten ze het zo doen zodat ze dit abo nog dit jaar konden lanceren. Soort van minimum viable product dat dan in de komende maanden nog verder wordt verbeterd.
Misschien is dat ijdele hoop.
quote:
Op maandag 1 mei 2023 22:07 schreef James1988 het volgende: Dat zal ook wel een gevolg zijn van de bijzondere structuur waarmee het Deutschlandticket wordt verkocht, waar ik al eerder over schreef.
Als er één autoriteit zou zijn die verantwoordelijk is voor de verkoop van zulke tickets zou het wellicht wel mogelijk zijn geweest, want minder administratieve rompslomp.
Zou kunnen dat dat nog komt. Echter is het lastige hieraan dat de verschillende Bundesländer ook verschillende andere producten aanbieden, die dus allemaal gecombineerd moeten kunnen worden. Was afgelopen weekend in Leipzig en daar hebben ze bijv. een maandticket voor het hele Bundesland, wat je van 1 naar 2 personen kan uitbreiden voor ¤5/maand extra. Zoiets kan dus niet met het D-ticket dus moeten ze zelf een alternatief regelen en bekostigen.
Eén centrale autoriteit verantwoordelijk maken zou ertoe leiden dat de rollout van het D-ticket alleen maar langer zou duren. Tenminste, dat is mijn redenering.
[ Bericht 33% gewijzigd door Hojdhopper op 02-05-2023 11:35:12 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Eens. Mijn 2 centjes: We hebben finaal de boot gemist. De hoofdassen hadden allang meer capaciteit moeten hebben en geschikt worden gemaakt voor 200 km/h (met passend materieel, dus geen opgelapte meuk uit 1980).
We hebben niets gedaan omdat we dachten dat het niet meer nodig was vanwege de opkomst van de lowcostluchtvaart. Er is op het verkeerde paard gewed en daar plukken we nu de zure vruchten van.
Wat wil je met de partij van de auto aan het roer én de hoge kosten die gemoeid zijn om het Nederlands spoor geschikt te maken voor hogere snelheden ivm de bodemgesteldheid.
[..] Wat wil je met de partij van de auto aan het roer én de hoge kosten die gemoeid zijn om het Nederlands spoor geschikt te maken voor hogere snelheden ivm de bodemgesteldheid.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Wat wil je met de partij van de auto aan het roer én de hoge kosten die gemoeid zijn om het Nederlands spoor geschikt te maken voor hogere snelheden ivm de bodemgesteldheid.
Is de bovenspanning van 1,5kv DC daar nog een beperking in eigenlijk?
[..] Wat wil je met de partij van de auto aan het roer én de hoge kosten die gemoeid zijn om het Nederlands spoor geschikt te maken voor hogere snelheden ivm de bodemgesteldheid.
Partij van de auto valt ook tegen, ze laten D66 gewoon hun gang gaan...
[..] Is de bovenspanning van 1,5kv DC daar nog een beperking in eigenlijk?
ja, het is zeker een beperking. Er is een reden dat er in Nederland zoveel onderstations zijn. Vanwege de lage bovenleidingspanning heb je een hogere stroomsterkte nodig om een hoog vermogen te bereiken. Ook daar zit een limiet op, omdat bij hogere stroomsterktes de efficiëntie afneemt en de warmte toeneemt. De meeste treinen zijn tegenwoordig beperkt in het vermogen op het Nederlandse spoor.
Bij een hogere bovenleidingspanning hoeft je stroomsterkte minder hoog te zijn en ook minder onderstations nodig. Ook de bovenleiding kan anders uitgevoerd worden, maar ombouw is duur, erg duur.
[..] ja, het is zeker een beperking. Er is een reden dat er in Nederland zoveel onderstations zijn. Vanwege de lage bovenleidingspanning heb je een hogere stroomsterkte nodig om een hoog vermogen te bereiken. Ook daar zit een limiet op, omdat bij hogere stroomsterktes de efficiëntie afneemt en de warmte toeneemt. De meeste treinen zijn tegenwoordig beperkt in het vermogen op het Nederlandse spoor.
Bij een hogere bovenleidingspanning hoeft je stroomsterkte minder hoog te zijn en ook minder onderstations nodig. Ook de bovenleiding kan anders uitgevoerd worden, maar ombouw is duur, erg duur.
Ja dat zal wel in de miljarden, zo niet tientallen miljarden lopen zeker? Ik las net dat ze er in Frankrijk max 220km/u uit kunnen persen maar dan met flinke pauzes ertussen dus dat helpt ook niet echt qua capaciteit
[..] ja, het is zeker een beperking. Er is een reden dat er in Nederland zoveel onderstations zijn. Vanwege de lage bovenleidingspanning heb je een hogere stroomsterkte nodig om een hoog vermogen te bereiken. Ook daar zit een limiet op, omdat bij hogere stroomsterktes de efficiëntie afneemt en de warmte toeneemt. De meeste treinen zijn tegenwoordig beperkt in het vermogen op het Nederlandse spoor.
Bij een hogere bovenleidingspanning hoeft je stroomsterkte minder hoog te zijn en ook minder onderstations nodig. Ook de bovenleiding kan anders uitgevoerd worden, maar ombouw is duur, erg duur.
Klopt, maar nieuwe trajecten zou je natuurlijk met een andere spanning kunnen aanleggen. Groningen-Bad Nieuweschans met 15kV 16⅔ Hz. Hoewel 1500V daar misschien wel toereikend is.
[..] Klopt, maar nieuwe trajecten zou je natuurlijk met een andere spanning kunnen aanleggen. Groningen-Bad Nieuweschans met 15kV 16⅔ Hz. Hoewel 1500V daar misschien wel toereikend is.
15 kV 16 2/3 Hz is zo ongeveer het slechtste dat je kunt hebben. Je moet daarvoor een volledig apart stroomnet aanleggen. Dan zijn 1800V, 3300V of 25 kV beter omdat deze onder 50 Hz werken.
[..] Ja dat zal wel in de miljarden, zo niet tientallen miljarden lopen zeker? Ik las net dat ze er in Frankrijk max 220km/u uit kunnen persen maar dan met flinke pauzes ertussen dus dat helpt ook niet echt qua capaciteit
ja, je kunt onder 1800V de 200 wel aantikken, maar dan heb je in Nederland een hele belangrijke beperking en dat is de bodemgesteldheid.
[..] ja, je kunt onder 1800V de 200 wel aantikken, maar dan heb je in Nederland een hele belangrijke beperking en dat is de bodemgesteldheid.
aha, ik had het van wiki geplukt
quote:
In Frankrijk worden 1500 V gelijkspanning en 25 kV wisselspanning gebruikt. De met 1500 V geëlektrificeerde spoorlijnen bevinden zich voornamelijk in het zuidelijk deel van het land. Recente elektrificaties overal in het land worden bijna allemaal met wisselspanning uitgevoerd. Alle hogesnelheidslijnen zijn met 25 kV geëlektrificeerd. Op sommige spoorlijnen kunnen hogesnelheidstreinen tot 220 km/h rijden onder 1500 V gelijkspanning. Dit is het uiterste van wat technisch mogelijk is. Deze treinen mogen pas na een lang interval na elkaar rijden zodat de rijdraad voldoende gelegenheid heeft af te koelen en de elektrische voeding is flink verstevigd.
Bodemgesteldheid omdat het spoor wegzakt ofzo en daardoor niet recht genoeg is?
[..] 15 kV 16 2/3 Hz is zo ongeveer het slechtste dat je kunt hebben. Je moet daarvoor een volledig apart stroomnet aanleggen. Dan zijn 1800V, 3300V of 25 kV beter omdat deze onder 50 Hz werken.
Ik weet dat Duitsland een apart netwerk heeft voor Bahnstrohm, maar allicht kun je een kabel uit D leggen.
[..] aha, ik had het van wiki geplukt [..] Bodemgesteldheid omdat het spoor wegzakt ofzo en daardoor niet recht genoeg is?
klopt. Warmte is een zeer groot probleem.
Een groot deel van Nederland is gebouwd op een relatief slappe bodem. Hierdoor moet je een stevig baanlichaam neerleggen, maar de baanlichamen zijn ontworpen voor treinen van x gewicht en x snelheid. Met hoge frequenties belast je nu al het baanlichaam veel meer dan waarvoor het ontworpen is met treinen die veel zwaarder zijn dan ten tijde van de aanleg van het spoor.
Wil je hogere snelheden kunnen bereiken dan moet je het baanlichaam opnieuw aanleggen. Daarnaast zijn er nog wat andere problemen om bijvoorbeeld de bovenleidingspanning te kunnen verhogen zoals het voorkomen van stoorstromen, de hoogte van kunstwerken, etc.
[..] Ik weet dat Duitsland een apart netwerk heeft voor Bahnstrohm, maar allicht kun je een kabel uit D leggen.
Nee. De reden dat de overgang bij Emmerich zo raar is, 1,5KV->25KV->15KV ipv veel logischer 1,5KV->15KV en 25KV->15KV, dus Duitse spanning doortrekken tot aan Zevenaar geloof ik, is dat er daarvoor al onderstations bij zouden moeten komen in NL.
Leuk voor de categorie Nattedromenvoortreinennerds maar niet voor de echte wereld.
[..] Nee. De reden dat de overgang bij Emmerich zo raar is, 1,5KV->25KV->15KV ipv veel logischer 1,5KV->15KV en 25KV->15KV, dus Duitse spanning doortrekken tot aan Zevenaar geloof ik, is dat er daarvoor al onderstations bij zouden moeten komen in NL.
Leuk voor de categorie Nattedromenvoortreinennerds maar niet voor de echte wereld.
Betuweroute speelt ook mee met de tunnel bij Zevenaar, waardoor je de spanningssluis een stukje Duitsland in wilt hebben om gestrande treinen zoveel mogelijk te voorkomen.
[..] Nee. De reden dat de overgang bij Emmerich zo raar is, 1,5KV->25KV->15KV ipv veel logischer 1,5KV->15KV en 25KV->15KV, dus Duitse spanning doortrekken tot aan Zevenaar geloof ik, is dat er daarvoor al onderstations bij zouden moeten komen in NL.
Leuk voor de categorie Nattedromenvoortreinennerds maar niet voor de echte wereld.
Is dat ook de reden waarom de aansluiting op de Betuwelijn er nog niet echt goed is (of is die er inmiddels wel?)
[..] Betuweroute speelt ook mee met de tunnel bij Zevenaar, waardoor je de spanningssluis een stukje Duitsland in wilt hebben om gestrande treinen zoveel mogelijk te voorkomen.
Ja dat was ook het probleem, dat zou dus niet kunnen zonder extra onderstations. Dat staat zeg maar in de post die ik maakte.
[..] Nee. De reden dat de overgang bij Emmerich zo raar is, 1,5KV->25KV->15KV ipv veel logischer 1,5KV->15KV en 25KV->15KV, dus Duitse spanning doortrekken tot aan Zevenaar geloof ik, is dat er daarvoor al onderstations bij zouden moeten komen in NL.
Leuk voor de categorie Nattedromenvoortreinennerds maar niet voor de echte wereld.
En daaruit voortvloeiend: gebrek aan kennis over 15 kV bij ProRail en haar aannemers.
1,5 kV en 25 kV is bekend terrein maar daarna houdt het snel op. Voor 15 kV is er wellicht een enkeling in de regio Venlo die dat kent, maar als dat allemaal vanuit Duitsland wordt gevoed zal de kennis aan de kant van ProRail niet heel groot zijn.
Sowieso is vandaag de dag voor 15 kV 16,7 Hz kiezen voor nieuwe elektrificatie gekkenwerk. Je hebt veel meer maatwerk nodig voor iets dat allang is opgelost. Dat was al het geval toen de Denen begonnen met elektrificeren: ondanks dat ze omringd zijn door 15 kV kozen zij voor 25 kV.
[..] Is dat ook de reden waarom de aansluiting op de Betuwelijn er nog niet echt goed is (of is die er inmiddels wel?)
Goeie vraag die ik op meerdere manieren kan interpreteren. Hoe ik hem het denk ik zou moeten interpreteren maar corrigeer me als ik dat niet goed doe is dat je bedoelt "de aansluiting met het Duitse achterland". Als dat zo is dan wordt daar op dit moment hard aan gewerkt. Je ziet nu ook echt fysiek sporen van werkzaamheden als je daar met de trein langs komt na Emmerich dus; daar wordt een derde spoor aangelegd. Tevens is er een planning voor ETCS naar ik begrepen heb.
Maar hoe dan ook, de Betuweroute heeft gezorgd voor een behoorlijke toename van het goederenverkeer per spoor in een tijd dat er verder een mega-afname waar te nemen was.
[..] En daaruit voortvloeiend: gebrek aan kennis over 15 kV bij ProRail en haar aannemers.
1,5 kV en 25 kV is bekend terrein maar daarna houdt het snel op. Voor 15 kV is er wellicht een enkeling in de regio Venlo die dat kent, maar als dat allemaal vanuit Duitsland wordt gevoed zal de kennis aan de kant van ProRail niet heel groot zijn.
Sowieso is vandaag de dag voor 15 kV 16,7 Hz kiezen voor nieuwe elektrificatie gekkenwerk. Je hebt veel meer maatwerk nodig voor iets dat allang is opgelost. Dat was al het geval toen de Denen begonnen met elektrificeren: ondanks dat ze omringd zijn door 15 kV kozen zij voor 25 kV.
Ja idd. Het is gewoon supermakkelijk van je grid af te klossen en het heeft nog net wat minder verlies plus dat je er theoretisch best nog wel veel hogere vermogens mee kan schakelen dan onder 15KV.
[..] Goeie vraag die ik op meerdere manieren kan interpreteren. Hoe ik hem het denk ik zou moeten interpreteren maar corrigeer me als ik dat niet goed doe is dat je bedoelt "de aansluiting met het Duitse achterland". Als dat zo is dan wordt daar op dit moment hard aan gewerkt. Je ziet nu ook echt fysiek sporen van werkzaamheden als je daar met de trein langs komt na Emmerich dus; daar wordt een derde spoor aangelegd. Tevens is er een planning voor ETCS naar ik begrepen heb.
Maar hoe dan ook, de Betuweroute heeft gezorgd voor een behoorlijke toename van het goederenverkeer per spoor in een tijd dat er verder een mega-afname waar te nemen was.
Dat inderdaad, ik weet nog wel dat het speelde omdat de lijn zelf best wat over budget was gegaan en dat de Duitsers 'hun' deel nog niet op orde had. En dat is denk ik al iets van 10 jaar geleden, ik heb het verder niet op de voet gevolgd dus was even nieuwsgierig. Goed om te zien dat er wel aan gewerkt wordt iig, duurt even maar ok.
Zeker in deze tijden, veel efficiënter wordt het denk ik niet dan elektrische vrachttreinen.
[..] Slechte zaak. In plaats van meer aanbod te genereren, de tickets duurder maken.
Nou is die reserveerplicht voor de ICE nog wel te overzien en je weert er ook binnenlandse reizigers mee. Maar die goedkope tickets voor de Brusselaar waren ook treingebonden. Daar komen er dus ook minder van en de rest wordt duurder, terwijl die trein natuurlijk al een kutproduct is, je betaalt straks net zo veel als voor de Thalys maar bent een uur langer onderweg
Het is toch hilarisch als het niet zo sneu zou zijn. We moeten en zullen per trein reizen en dat vieze vliegtuig laten staan, maar na de eerste de beste groei loopt het systeem vast... Volgens onderzoek in 2018 ging ongeveer 3% van de internationale vakantiegangers met de trein op vakantie, dat zal nu op z'n best verdubbeld zijn: https://www.kimnet.nl/pub(...)-naar-het-buitenland Al bij al loopt het spoor dus bij minimale groei al tegen de grenzen van zijn kunnen aan. Bepaald makkelijk oplosbaar is het ook niet, want treinen bijbestellen en sporen bijleggen is zo snel niet gedaan.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2023 06:00:44 ]
Tegelijkertijd mocht internationaal treinverkeer de belastingbetaler lange tijd geen enkele cent kosten. Alles moest dus draaien om winst om het concept überhaupt uit te laten kunnen. Laten marktpartijen nou juist in markten met een lange tijd tussen investeringen en opbrengsten nogal risicoarm opereren. Het is niet voor niets dat Flixtrain met opgeknapte afdankers rijdt in plaats van nieuwe treinen.
Op woensdag 3 mei 2023 13:26 schreef Mr_Klaasje het volgende: Tegelijkertijd mocht internationaal treinverkeer de belastingbetaler lange tijd geen enkele cent kosten. Alles moest dus draaien om winst om het concept überhaupt uit te laten kunnen. Laten marktpartijen nou juist in markten met een lange tijd tussen investeringen en opbrengsten nogal risicoarm opereren. Het is niet voor niets dat Flixtrain met opgeknapte afdankers rijdt in plaats van nieuwe treinen.
De concurrentie met het zwaar gesubsidieerde vliegtuig is dan ook flauw. Daar is tig keer op gewezen, maar net zoals we gewoon moeten kunnen bbq'en, moeten we blijkbaar ook allemaal per se goedkoop met het vliegtuig naar een all-inclusive resort kunnen vliegen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat inderdaad, ik weet nog wel dat het speelde omdat de lijn zelf best wat over budget was gegaan en dat de Duitsers 'hun' deel nog niet op orde had. En dat is denk ik al iets van 10 jaar geleden, ik heb het verder niet op de voet gevolgd dus was even nieuwsgierig. Goed om te zien dat er wel aan gewerkt wordt iig, duurt even maar ok.
Zeker in deze tijden, veel efficiënter wordt het denk ik niet dan elektrische vrachttreinen.
Zal ik je daar eens een leuk grapje over vertellen? De Betuwelijn is niet buiten budget gekomen en binnen budget opgeleverd. Het wordt (misschien ondertussen werd, want 't is alweer even geleden) internationaal gebruikt als schoolvoorbeeld van een goede planning en budgettering.
De reden waarom de kosten zo uit de pan rezen waren alle procedurele vertragingen/proceskosten/rechtszaken eromheen. De bestuurlijke kant dus. Maar de infra-kant dus totaal niet.
[..] De concurrentie met het zwaar gesubsidieerde vliegtuig is dan ook flauw. Daar is tig keer op gewezen, maar net zoals we gewoon moeten kunnen bbq'en, moeten we blijkbaar ook allemaal per se goedkoop met het vliegtuig naar een all-inclusive resort kunnen vliegen.
Hmm, geen idee of werkende middenklasse die eens per jaar op vakantie gaat nou het meeste vliegen of de progressieve yogamuts die met d'r vriendinnetjes wijn gaat drinken in Rome of Londen
Om 1000km te vliegen is maar 10km infrastructuur nodig. Wel je dezelfde afstand met de trein is er minimaal 1000km infrastructuur nodig.
[..] Zal ik je daar eens een leuk grapje over vertellen? De Betuwelijn is niet buiten budget gekomen en binnen budget opgeleverd. Het wordt (misschien ondertussen werd, want 't is alweer even geleden) internationaal gebruikt als schoolvoorbeeld van een goede planning en budgettering.
De reden waarom de kosten zo uit de pan rezen waren alle procedurele vertragingen/proceskosten/rechtszaken eromheen. De bestuurlijke kant dus. Maar de infra-kant dus totaal niet.
En omdat ieder dorp z'n eigen tunnel, omleiding of extra hoog geluidsscherm kreeg. Maar al die zaken zijn uiteindelijk inderdaad binnen budget uitgevoerd.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] De concurrentie met het zwaar gesubsidieerde vliegtuig is dan ook flauw. Daar is tig keer op gewezen, maar net zoals we gewoon moeten kunnen bbq'en, moeten we blijkbaar ook allemaal per se goedkoop met het vliegtuig naar een all-inclusive resort kunnen vliegen.
Maar als je het op prijs niet van het vliegtuig kunt winnen dan moet je het op een andere manier doen. Comfort, flexibiliteit, etc. Het helpt dan niet als je ook nog allerhande hobbels gaat neerleggen in de vorm van reserveringsplichten etc.
Op woensdag 3 mei 2023 16:17 schreef James1988 het volgende: SNCF heeft vandaag een preview gegeven van het interieur van de Ouigo-variant van de nieuwe TGV M-treinstellen, die vanaf 2025 zullen instromen.
[..] Hmm, geen idee of werkende middenklasse die eens per jaar op vakantie gaat nou het meeste vliegen of de progressieve yogamuts die met d'r vriendinnetjes wijn gaat drinken in Rome of Londen
Om 1000km te vliegen is maar 10km infrastructuur nodig. Wel je dezelfde afstand met de trein is er minimaal 1000km infrastructuur nodig.
In die zin logisch dat het duurder is.
Ja maar dan cherry pick je toch overduidelijk wat jij vindt dat zichtbaar is? En als je voor zoiets berekeningen maakt mag je eigenlijk geen enkele externaliteit vergeten; dus ook alle indirecte gezondheidsschade die het hebben van zoveel vluchten veroorzaakt. Luchtkwaliteit, geluidsoverlast, et cetera. In het totaalplaatje is Schiphol helemaal niet zo goed voor de economie en is vliegen zéker niet goedkoper.
Omdat niemand de daadwerkelijke prijs betaalt van een vliegticket, maar een zwaar gesubsidieerde versie daarvan.
Voor promotie van een album van Ed Sheeran was Plan V 904 vandaag te zien op Zandvoort aan Zee en Leiden Centraal. De trein was voor dit doel voorzien van stickers 'Ed Sheeran'. Er waren eerder al tickets voor de rit te winnen via Qmusic.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] 3+1 is ook al zo in een deel van de bestaande Ouigo-vloot. Dat is in de bakken waar eerder de 1e klas was (2+1).
De stoelen staan op een kleine verhoging t.o.v. het gangpad dus 2+2 plaatsen is niet te doen.
Het zal bevallen, of men heeft bij de nieuwe bakken ook voor 3+1 gekozen om indien gewenst later weer terug te kunnen verbouwen naar 2+1. [..] Dit interieur is specifiek bedoeld voor Ouigo, de "low cost"-TGV.
Voor TGV Inoui zijn ook TGV Ms besteld, maar daarvan is nog niets bekend gemaakt over het interieur.
Oh ja Inoui en Ouigo, die haal ik door de war Maar er zal idd wel over nagedacht zijn vwb 3+1 want bij een nieuwe ben je niet beperkt aan oude bevestigingspunten oid
[..] Oh ja Inoui en Ouigo, die haal ik door de war Maar er zal idd wel over nagedacht zijn vwb 3+1 want bij een nieuwe ben je niet beperkt aan oude bevestigingspunten oid
3 naast elkaar, of een zeszitter, is wel weer handig voor de wat grotere gezinnen/families of vriendengroepen. Dan kun je met z'n allen bij elkaar zitten zonder dat er een gangpad tussen je zit.
Handig voor een potje Rummikubben tijdens een nieuwjaarsrondje
Dit is wel iets typisch Frans, voor Ouigo España hebben ze de klassieke 2+1 opstelling behouden en zijn er geen 3-naast-elkaar rijen. Ook heeft men in Spanje wel een barrijtuig, terwijl dat er in Frankrijk niet is.
In de nieuwe bakken is het gangpad wat lager t.o.v. waar de stoelen staan, zoals te zien is in de video:
Mijn aanname is dat SNCF een uniforme TGV-vloot wil, zodat het in de toekomst mogelijk is om deze bakken om te bouwen naar 1e klas met een 2+1-opstelling.
Het lijnenspel van de powercars van de TGV M lijkt enigszins op dat van de oer-TGV, vanaf de zijkant gezien. Maar dan wat meer gestroomlijnd.
Het probleem met de TGV M is dat van het productiemodel er alleen nog maar foto's zijn met het hele ding in maagdelijk wit, en vaak genomen vanuit een niet-flatterende hoek, waardoor de vorm nog veel meer opvalt. Wanneer er straks een livrei op zit wordt het vast veel beter
Ik dacht dat die met één loc zouden gaan rijden, maar misschien zijn de plannen veranderd.
Mochten ze voor ES een BR101 gebruiken in Duitsland, dan vraag ik me wel af waarmee ze naar Amsterdam en Brussel willen gaan rijden. Een 1700/1800 zou nog wel kunnen voor Nederland, maar dan komen ze niet verder dan Roosendaal.
[..] Ik dacht dat die met één loc zouden gaan rijden, maar misschien zijn de plannen veranderd.
Mochten ze voor ES een BR101 gebruiken in Duitsland, dan vraag ik me wel af waarmee ze naar Amsterdam en Brussel willen gaan rijden. Een 1700/1800 zou nog wel kunnen voor Nederland, maar dan komen ze niet verder dan Roosendaal.
Misschien ergens een 25.5 of een 11.8 op de kop getikt?
In Roosendaal iig maar een stop van 2 minuten, dat is te kort voor een locwissel. Maar Bentheim wel 12 minuten.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik had het gezien ja, wou het delen maar bedacht me toen dat ze ook opleggers voor goederentransport en bussen en hebben. Dat het daadwerkelijk van Fernverkehr is, is wel bijzonder
Op donderdag 4 mei 2023 10:23 schreef derLudolf het volgende: En Harlesiel is niet eens per trein beschikbaar Vanaf Haren (Ems) ben ik drieënhalf uur bezig.
misschien is het wel bedoeld om eoa concurrent dwars te zitten, beetje net als met die SyltShuttlePlus
Op Somda lees ik dat de e-loc serie 1700 in december uit dienst gaat bij NS. Deze loc is alleen nog te zien bij de intercity Berlijn. Sporadisch komt het voor dat een 1700 e-loc een uitgevallen Intercity Direct sleept.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op donderdag 4 mei 2023 18:46 schreef James1988 het volgende: Er komen extra huur-Vectrons ter vervanging van de 1700, en ik meen me te herinneren dat die locs dan ook zullen doorrijden naar Berlijn.
Maar die mogen dan maar 100km/u rijden in NL? Eventueel tijdverlies maak je weer goed door korte stop in Bad Bentheim denk ik?
Op donderdag 4 mei 2023 23:32 schreef Maegrim het volgende: het zou handig zijn als de leasemaatschappij ook toelaat dat het rangeerpersoneel ermee mag rijden
Waarom rijden er tegenwoordig geen treinen meer bij een overwegstoring? Wat is er gebeurd met tot stilstand komen en stapvoets verder rijden? Wtf zeg. En als dit zo'n issue is waarom lossen ze het dan niet op? Ik kan een praktisch onfeilbare oplossing bedenken voor een paar honderd euro per overweg. Ik snap het gewoon niet.
Dat gaat over het enkelsporige Ommen - Mariënberg, op de luchtfoto tel ik 10 overwegen tussen de stations - en dan zijn er ook nog eens bewaakte overpaden in de stations zelf.
Als er één overweg in storing ligt is het waarschijnlijk nog wel te redden (aanwijzing geven, overweg aanrijden, klaar) maar als er meerdere overwegen in storing liggen zal het daar waarschijnlijk al snel einde verhaal zijn. Te veel tijdverlies op een enkelsporig baanvak.
Ik ken dat baanvak niet, maar ik weet van diverse baanvakken dat er nog een oud(?) systeem voor de overwegstoringen gebruikt wordt, waardoor de treindienstleider niet kan zien welke overweg zich in storing bevind en dus álle overwegen op het baanvak in storing moet melden. Voor die baanvakken wordt dus standaard het treinverkeer gestaakt omdat het inderdaad geen doen is. Bij de andere baanvakken krijg je gewoon nog steeds een aanwijzing. Hooguit dat ze bij extreem drukke baanvakken enkele treinseries eruit halen om zo wat lucht te krijgen.
Op zaterdag 6 mei 2023 02:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Waarom rijden er tegenwoordig geen treinen meer bij een overwegstoring? Wat is er gebeurd met tot stilstand komen en stapvoets verder rijden? Wtf zeg. En als dit zo'n issue is waarom lossen ze het dan niet op? Ik kan een praktisch onfeilbare oplossing bedenken voor een paar honderd euro per overweg. Ik snap het gewoon niet.
Omdat we graag willen dat dit land kreupel raakt van veiligheid
Dat gaat over het enkelsporige Ommen - Mariënberg, op de luchtfoto tel ik 10 overwegen tussen de stations - en dan zijn er ook nog eens bewaakte overpaden in de stations zelf.
Als er één overweg in storing ligt is het waarschijnlijk nog wel te redden (aanwijzing geven, overweg aanrijden, klaar) maar als er meerdere overwegen in storing liggen zal het daar waarschijnlijk al snel einde verhaal zijn. Te veel tijdverlies op een enkelsporig baanvak.
Ach kom nou er werd vroeger ook gewoon het hele traject doorgereden bij zoiets. Enkele weken geleden viel mijn trein uit tussen Heino en Zwolle vanwege hetzelfde euvel; en dan gewoon de reizigers zonder vervangend vervoer en zonder enig idee hoe lang 't duurt in Heino laten staan.
Op zaterdag 6 mei 2023 08:06 schreef MTL het volgende: Ik ken dat baanvak niet, maar ik weet van diverse baanvakken dat er nog een oud(?) systeem voor de overwegstoringen gebruikt wordt, waardoor de treindienstleider niet kan zien welke overweg zich in storing bevind en dus álle overwegen op het baanvak in storing moet melden. Voor die baanvakken wordt dus standaard het treinverkeer gestaakt omdat het inderdaad geen doen is. Bij de andere baanvakken krijg je gewoon nog steeds een aanwijzing. Hooguit dat ze bij extreem drukke baanvakken enkele treinseries eruit halen om zo wat lucht te krijgen.
In de jaren '90 werd er dan gereden op zicht. Waarom nu niet meer?
Op zaterdag 6 mei 2023 11:10 schreef DeaDLocK2K het volgende: En ik hoor alleen maar weer geneuzel vanuit NS, niemand van jullie drie heeft één seconde over de positie van de reiziger nagedacht. Triest.
Vraagje: binnenkort maak ik een reis van Breda naar Brussel met de IC Brussel, en vervolgens met de IC van Brussel naar Luxemburg.
In Nederland kan er vaak een groot verschil zijn qua drukte, afhankelijk van of je voor- of achteraan instapt. Zijn er hier ervaringsdeskundigen die toevallig tips hebben voor deze treinen? Alvast bedankt!
Op zaterdag 6 mei 2023 11:10 schreef DeaDLocK2K het volgende: En ik hoor alleen maar weer geneuzel vanuit NS, niemand van jullie drie heeft één seconde over de positie van de reiziger nagedacht. Triest.
Nu maak je een aanname die (voor mij in ieder geval) niet klopt. Ik snap heel goed dat dit heel vervelend is.
Als de treindienstleider niet meer kan zien welke overweg gestoord is* en dientengevolge voor alle overwegen tussen Ommen en Mariënberg een aanwijzing moet afgeven, dan gaat dat stukje Ommen - Mariënberg (11km, baanvaksnelheid 140 km/u) zo ontzettend lang duren dat je niet eens een uurdienst in stand kunt houden.
Voor elke overweg moet worden afgeremd en de overweg moet aan een slakkengang worden gepasseerd (onder de aanname: er kan wegverkeer zijn). Pas als de kop van de trein de overweg passeert kan de machinist weer versnellen.
Er zijn daar zo veel overwegen kort achter elkaar dat het in zo'n situatie voor reizigers waarschijnlijk sneller is om te fietsen van Ommen naar Mariënberg
* Bij het oude systeem, Dateq, kan een treindienstleider slechts zien dat er één overweg is gestoord. Bij 2 of meer gestoorde overwegen kan de trdl niet anders dan alle overwegen op een baanvak zien als gestoord. Er is een nieuw systeem, DOSS (Discrete Overweg Storings Signalering), waarmee storingen in meerdere afzonderlijke overwegen gesignaleerd kunnen worden. Maar ik weet niet of dat al landelijk is uitgerold.
Op zaterdag 6 mei 2023 22:46 schreef derLudolf het volgende: Vanavond al drie keer geprobeerd een Deutschland ticket te kopen, want had wel even zin een dagje met de trein er op uit te gaan.
Steeds een unexpected error
Probeer het via HVV Switch, even de app downloaden via Google Play of App Store en dan kun je Deutschland ticket aanschaffen. Je kunt betalen via creditcard en je betaald de eerste maand naar rato. Ik laat mijn Deutschlandticket pas 13 mei ingaan en betaal voor mei slechts ¤31.
Ja, dat abonnementssysteem is klote en als je een drie of vier dagen weg gaat naar een Duitse stad en je wil heen en terug met de IC/ICE dan zijn Ländertickets vaak praktischer. Ik ga medio september naar Freiburg, maar ik denk dat ik daar met Ländertickets ga reizen, omdat dat praktischer is.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Probeer het via HVV Switch, even de app downloaden via Google Play of App Store en dan kun je Deutschland ticket aanschaffen. Je kunt betalen via creditcard en je betaald de eerste maand naar rato. Ik laat mijn Deutschlandticket pas 13 mei ingaan en betaal voor mei slechts ¤31.
Ja, dat abonnementssysteem is klote en als je een drie of vier dagen weg gaat naar een Duitse stad en je wil heen en terug met de IC/ICE dan zijn Ländertickets vaak praktischer. Ik ga medio september naar Freiburg, maar ik denk dat ik daar met Ländertickets ga reizen, omdat dat praktischer is.
Hmm dit lees ik te laat. QdL gekocht en zo even bij het Reisezentrum klagen was het plan.
Ja, even op Beluxtrains de treinsamenstelling checken en als er een i10-rijtuig meerijdt, daar in gaan zitten. Zulke comfortabele stoelen zie je niet veel meer.
En zorg voor een powerbank of een goed boek, want stopcontacten daar doet de NMBS niet aan (uitgezonderd M7).
Op zondag 7 mei 2023 15:29 schreef derLudolf het volgende: Vandaag al meerdere 426's van DB gebrauchtzug zien rijden. Nu op de RB46, vanochtend zag ik er ook eentje in Münster.
Br426 op de RB46 (Bochum-Gelsenkirchen) is standaard trouwens, niets speciaals.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 7 mei 2023 12:59 schreef dennistd het volgende: Ook in Tsjechië nu een aanrijding tussen een trein en een graafmachine. Gelukkig minder hard gegaan dan in Voorschoten:
Op zondag 7 mei 2023 12:59 schreef dennistd het volgende: Ook in Tsjechië nu een aanrijding tussen een trein en een graafmachine. Gelukkig minder hard gegaan dan in Voorschoten:
Weet iemand wat er eind juni rondom Osnabrück aan de hand is? Op zaterdag rijdt de Pimpel na Rheine via Münster en Hamm. Op zondag Rijdt hij terug wel via Osnabrück maar daarna via Münster weer naar Rheine.
Het percentage spoorwegen per deelstaat dat in India nu geëlektrificeerd is.
Toen ik er 8 jaar geleden voor 't eerst heen ging waren er nog veel staten oranje tot wit. Zeer indrukwekkend. Als ze hun kunstje nou even hier komen vertonen om de laatste paar diesellijntjes op te rollen, hehehe.
Op maandag 8 mei 2023 19:17 schreef Dr_Flash het volgende: Weet iemand wat er eind juni rondom Osnabrück aan de hand is? Op zaterdag rijdt de Pimpel na Rheine via Münster en Hamm. Op zondag Rijdt hij terug wel via Osnabrück maar daarna via Münster weer naar Rheine.
Großbaustelle Rheine en Osnabrück. Zeitraum: 23. Juni bis 5. August 2023 Pimpel dus via Münster, meestal wel weer via Osnabrück naar Berlijn maar een enkele rit keert in Hamm.
Het is allemaal 25KV wat ze daar ophangen. Het enige wat hier iets anders is is de kabeldikte en de dubbele rijdraad maar de rest moet toch al zo ingericht worden!
[..] Großbaustelle Rheine en Osnabrück. Zeitraum: 23. Juni bis 5. August 2023 Pimpel dus via Münster, meestal wel weer via Osnabrück naar Berlijn maar een enkele rit keert in Hamm.
Op maandag 8 mei 2023 21:24 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wat bedoelen onze Duitse buren met "modernisiert", iemand enig idee? 'Gewoon' vervanging infra of gaan ze er ook nog 160 van maken ofzo?
Geen idee. Maar aangezien ze kennelijk 45 km in 6 weken gaan doen denk ik dat het bij een doekje glansmiddel blijft
Donderdag wordt bekend dat bij Deutsche Bahn opnieuw gestaakt wordt. Heb nu net een reisje van zaterdag 13 mei tot en met woensdag 17 mei op de planning staan en een SuperSparpreis geboekt, dus niet annuleerbaar.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik vraag mij af of je überhaupt de SuperSparpreis van zaterdag 13 mei kan annuleren als er maandag, dinsdag of woensdag gestaakt wordt en of je anders de annuleringsverzekering kan aanspreken. Een staking is toch een geldige reden om de annuleringsverzekering aan te spreken, anders dan bij gewapende conflicten, natuurrampen en pandemiëen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 9 mei 2023 20:40 schreef pitboer het volgende: Weet iemand hoeveel het kost om de fiets mee te nemen met de Vias stoptrein van Arnhem naar Duisburg?
Op dinsdag 9 mei 2023 20:34 schreef Erno-BE het volgende: Ik vraag mij af of je überhaupt de SuperSparpreis van zaterdag 13 mei kan annuleren als er maandag, dinsdag of woensdag gestaakt wordt en of je anders de annuleringsverzekering kan aanspreken. Een staking is toch een geldige reden om de annuleringsverzekering aan te spreken, anders dan bij gewapende conflicten, natuurrampen en pandemiëen.
Een annuleringsverzekering is meer voor als je ziek bent en niet kunt reizen of een sterfgeval in de familie hebt oid. Een staking is volgens mij gewoon overmacht. Je valt tussen wal en schip. Reisverzekering doet ook niks want die gaat pas lopen als de reis begonnen is.
Misschien eerst afwachten wat morgen bekend wordt qua stakingen. Ben benieuwd wanneer dat geouwehoer afgelopen is.
Helaas zijn de alternatieven beperkt. Met Pinksteren gaan kan wel qua hotelprijzen, maar treintickets zijn duur. Eind juni heb ik treintickets voor naar Vorarlberg in Oostenrijk. Hotel kan ik annuleren en vervolgens een hotel in Duitsland boeken wat op de route van mijn treintickets ligt. Andere optie is van woensdag 9 augustus tot en met zondag 13 augustus gaan, maar er zijn dan allerlei werkzaamheden waardoor er 4 trajecten geen treinen rijden of een aangepaste dienstregeling kennen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
FlixTrain heeft een aanvraag gedaan om een internationale treinverbinding te starten van en naar Duitsland via Arnhem, Utrecht, Amsterdam en Den Haag naar Rotterdam.
Tot nu toe heeft de ICNG alleen op werkdagen gereden, omdat men Alstom-personeel wilde hebben ter ondersteuning en zij niet beschikbaar waren tijdens het weekend. Daar lijkt verandering in te komen, voor a.s. zaterdag staat deze omloop gepland.
Garantie tot de deur, eigenlijk zou er afgelopen weekend al een ICNG hebben moeten rijden op Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.
Op woensdag 10 mei 2023 17:49 schreef James1988 het volgende: Tot nu toe heeft de ICNG alleen op werkdagen gereden, omdat men Alstom-personeel wilde hebben ter ondersteuning en zij niet beschikbaar waren tijdens het weekend. Daar lijkt verandering in te komen, voor a.s. zaterdag staat deze omloop gepland.
Garantie tot de deur, eigenlijk zou er afgelopen weekend al een ICNG hebben moeten rijden op Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.
Stond er gisteren 1 op sittard te nietsen.
stupidity has become as common as common sense was before
In de staat Californië start vandaag een 60 dagen durende openbare consultatie voor het California State Rail Plan; een langetermijnvisie op railtransport in de staat. Denk daarbij voornamelijk aan passagiersvervoer, aan badslippers geen gebrek daar.
Wat mij opvalt is dat er heel erg gefocust wordt op corridors. Interessant. De HSL naar Las Vegas wordt ook al genoemd. Er wordt gesproken over uurlijks een trein maar ik vermoed dat, als het ding daadwerkelijk gebouwd en in gebruik genomen wordt er vraag is voor 2 treinen per uur die in Vegas aankomende gedurende de dag en één per uur voor de nacht.
Kan niet wachten tot het ding naar Salt Lake wordt doorgetrokken.
Op woensdag 10 mei 2023 17:49 schreef James1988 het volgende: Garantie tot de deur, eigenlijk zou er afgelopen weekend al een ICNG hebben moeten rijden op Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan.
Ik weet dat de reisinfo het inderdaad liet zien, maar de inzet in de eerste weekenden was niet werkelijk gepland. Aankomend weekend zou inderdaad wel de allereerste inzet in het weekend moeten zijn. Volgende week zou volgens de planning ook een tweede ICNG compositie moeten gaan rijden (5+5 gekoppeld), maar of dat gaat lukken is afhankelijk van de acceptatie van het benodigde tweede vijfdelige treinstel. Als die niet op tijd is, dan wordt het natuurlijk lastig
Of FT gaat rijden wordt sowieso nog wel een dingetje, want in de periode november 2024 - mei 2026 (80 weken) is er sprake van langdurige werkzaamheden op het traject Emmerich - Oberhausen. Gedurende 60 weken is er 1 spoor beschikbaar, gedurende 20 weken is er een totale stremming.
Omdat de show toch moet doorgaan moeten er omleidingsroutes worden gevonden voor goederen- en internationale reizigerstreinen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor de RE Venlo - Düsseldorf.
Op woensdag 10 mei 2023 22:09 schreef James1988 het volgende: Of FT gaat rijden wordt sowieso nog wel een dingetje, want in de periode november 2024 - mei 2026 (80 weken) is er sprake van langdurige werkzaamheden op het traject Emmerich - Oberhausen. Gedurende 60 weken is er 1 spoor beschikbaar, gedurende 20 weken is er een totale stremming.
Omdat de show toch moet doorgaan moeten er omleidingsroutes worden gevonden voor goederen- en internationale reizigerstreinen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor de RE Venlo - Düsseldorf.
Omdat de show toch moet doorgaan moeten er omleidingsroutes worden gevonden voor goederen- en internationale reizigerstreinen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor de RE Venlo - Düsseldorf.
Ook tussen Breda - Tilburg zullen in ieder geval de IC's wat langzamer gaan rijden zodat er nog wat extra goederenpaden tussen passen..
Voor het opheffen van de RE13 is medewerking van de concessieverlener Verkehrsverbund Rhein Ruhr (verder: VRR) benodigd. De meest kansrijke aanpak om de VRR bereid te krijgen de RE13 op te heffen is via politieke beïnvloeding vanuit het ministerie.
Da's ook een mooie. Kan dus best zijn dat de VRR "nee, zoek maar een andere oplossing" zegt
Als ze een beetje opschieten kunnen ze in november 2024 de IJzeren Rijn en de Borkense baan heropend hebben en daarover een deel van het goederenvervoer afhandelen. En anders meer treinen via Coevorden of Haanrade sturen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er wordt van zondag 22 uur tot en met dinsdag 23:59 gestaakt bij Deutsche Bahn. Waarschijnlijk is er zondagavond, maandag en dinsdag geen treinverkeer in Duitsland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Er wordt van zondag 22 uur tot en met dinsdag 23:59 gestaakt bij Deutsche Bahn. Waarschijnlijk is er zondagavond, maandag en dinsdag geen treinverkeer in Duitsland.
Man man man, blijft maar gaan. Ik ga maar eens kijken naar een alternatief om naar de luchthaven te komen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Man man man, blijft maar gaan. Ik ga maar eens kijken naar een alternatief om naar de luchthaven te komen.
Ik ga mijn vakantie van zaterdag tot en met woensdag maar proberen te annuleren, maar zolang er nog niets op de site van Deutsche Bahn staat moet je even geduld hebben. Waarschijnlijk rijden er zondagavond, maandag en dinsdag geen treinen, maar dat is nog niet officieel bevestigd.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op donderdag 11 mei 2023 11:34 schreef derLudolf het volgende: Flixtrain zou, indien bovenleiding wel markt zien voor een trein Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg
Zonder Lelylijn en renovatie van Groningen-Leer lijkt me dit kansloos en nooit sneller dan de huidige busverbinding. Ik denk dat als hier iets te halen was, Arriva er al lang en breed bovenop gesprongen was.
Op donderdag 11 mei 2023 11:34 schreef derLudolf het volgende: Flixtrain zou, indien bovenleiding wel markt zien voor een trein Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg
[..] Ik denk dat teleportatie eerder commercieel aantrekkelijk zal worden dan dat de Friesenbrücke hebrouwd wordt.
Wat voor soort bier maken ze er van?
Maar goed, gisteren stond er toevallig een stuk in DvhN over de Wunderlinie, de verbinding Groningen-Bremen, de ooit beoogde reistijd tussen die steden én over de brug.
Die is in feite maar 20 minuten per uur bruikbaar per uur. 24 minuten voor de scheepvaart en de overige tijd is voor openen en sluiten van de brug
Maar goed, gisteren stond er toevallig een stuk in DvhN over de Wunderlinie, de verbinding Groningen-Bremen, de ooit beoogde reistijd tussen die steden én over de brug.
Die is in feite maar 20 minuten per uur bruikbaar per uur. 24 minuten voor de scheepvaart en de overige tijd is voor openen en sluiten van de brug
Op donderdag 11 mei 2023 11:34 schreef derLudolf het volgende: Flixtrain zou, indien bovenleiding wel markt zien voor een trein Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg
[..] Zonder Lelylijn en renovatie van Groningen-Leer lijkt me dit kansloos en nooit sneller dan de huidige busverbinding. Ik denk dat als hier iets te halen was, Arriva er al lang en breed bovenop gesprongen was.
Ik denk niet dat het kansloos is als je het betrouwbaar, laagdrempelig en betaalbaar houdt. Flixbus is een commerciëel bedrijf die zeggen dit soort dingen niet als het niet oprecht interessant is en daarnaast is het streven naar elektrificatie alleen al vanuit milieudoelen een goed idee.
Op donderdag 11 mei 2023 22:01 schreef DeaDLocK2K het volgende: Liefjes, weet iemand hier of je in de bussen van De Lijn met Nederlandse contactloze kaarten kan betalen?
[..] Ik denk niet dat het kansloos is als je het betrouwbaar, laagdrempelig en betaalbaar houdt. Flixbus is een commerciëel bedrijf die zeggen dit soort dingen niet als het niet oprecht interessant is en daarnaast is het streven naar elektrificatie alleen al vanuit milieudoelen een goed idee.
Nou ja vanuit milieuoogpunt zou je kunnen inzetten op waterstof. Maar echt ambitieus is dat niet, want dan kom je nooit verder dan regionale verbindingen
[..] Nou ja vanuit milieuoogpunt zou je kunnen inzetten op waterstof. Maar echt ambitieus is dat niet, want dan kom je nooit verder dan regionale verbindingen
Als je vanuit milieuoogpunt iets *niet* moet doen is het wel inzetten op waterstof op het moment
Op donderdag 11 mei 2023 22:01 schreef DeaDLocK2K het volgende: Liefjes, weet iemand hier of je in de bussen van De Lijn met Nederlandse contactloze kaarten kan betalen?
Afgelopen herfst nog met mijn ING-pas in de tram in Gent gezeten. Dus vast wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Ik heb hem eind maart tenminste live gezien in Milano. Dat is veel beter dan in het Spoorwegmuseum.
Heb er vorig jaar mee gereisd van Milaan naar Rimini, als Frecciargento. Wou het eens meegemaakt hebben. Als je de geschiedenis niet weet gewoon een prima trein. Maar wel begrijpelijk dat NS ermee is gekapt na alle gezeik.
Op zondag 14 mei 2023 19:33 schreef derLudolf het volgende: Waarom heeft een DB Baureihe 147.5 (IC2 dienst) eigenlijk vier stroomafnemers? BR146.5 heeft dit niet.
Kunnen die dingen niet ook naar Zwitserland of zo? Ik geloof dat ze daar namelijk een smallere stroomafnemer gebruiken, dus dan wellicht 2 voor DE en 2 voor CH. Maar dat is zomaar een gok
[..] Ja ik vind het ook altijd zo kut en onhandig als mensen mij ongerieven omdat ze aan het vechten zijn voor een normaal bestaan.
Eigenlijk zijn vakbonden criminele organisaties, want ze gijzelen bedrijven net zo lang totdat deze bedrijven ingaan op de eisen van de vakbonden. Daarmee verschillen ze vrijwel niet van overvallers en dus zijn vakbonden ook criminelen net als overvallers.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Eigenlijk zijn vakbonden criminele organisaties, want ze gijzelen bedrijven net zo lang totdat deze bedrijven ingaan op de eisen van de vakbonden. Daarmee verschillen ze vrijwel niet van overvallers en dus zijn vakbonden ook criminelen net als overvallers.
Neem aan dat je daarom als medeplichtige van zo'n overval ook elke maand keurig je loon terugstort aan je arme werkgever? Die heeft het natuurlijk elke maand al zo zwaar zo'n aderlating.
[..] Kunnen die dingen niet ook naar Zwitserland of zo? Ik geloof dat ze daar namelijk een smallere stroomafnemer gebruiken, dus dan wellicht 2 voor DE en 2 voor CH. Maar dat is zomaar een gok
Klinkt plausibel. Want het is verder geen multicourant spul.
Ja, het was de bedoeling dat de BR147 naar Zwitserland zou gaan (IC Gaubahn).
Maar omdat Bombardier z'n ETCS-spullenboel niet voor elkaar kreeg heeft DB uiteindelijk besloten om daar in z'n geheel vanaf te zien. In plaats daarvan rijdt DB nu met de KISS-treinstellen die ze hebben overgenomen van Westbahn.