ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ah, dezelfde die ik gisteren had, ik zat in 3222 van Amsterdam naar Rotterdam en in 3133 van Rotterdam naar Amsterdam, beide keren het voorste treinstel dus.
Waarbij in de 3133 de tussendeur van het allervoorste deel defect was, maar toen iemand hem met brute kracht openduwde ben ik snel meegeglipt door de deur
[..] Alsof iemand zich daar aan gaat houden, alsof je überhaupt een conducteur gaat zien.
Met überhaupt een zitplaats mag je volgens mij op sommige trajecten al blij zijn, of is de situatie flink verbeterd?
Ik mag toch hopen dat stilte gewoon gerespecteerd wordt.
En op een toeslagtraject als dit zal het denk ik wel meevallen, conducteurs moeten uiteraard sowieso controleren.
Anders dan een of andere domme doos die een week geleden met haar keffertje in de stiltecoupé ging zitten heb ik recent niet meegemaakt, qua herrie in de stiltecoupé
Van wie? Want de vakbond die hoegenaamd de ‘belangen’ van conducteurs behartigd denkt daar vast heel anders over. Althans, mijn beeld is dat NS bijvoorbeeld niet mag nagaan hoe vaak een individuele conducteur effectief controleert. Oftewel de gegevens van de scan apparatuur eens erbij houden. Niet dat ik wil beweren dat dit dé manier is om functioneren te beoordelen. Maar goed.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik verwacht dat de stiltecoupé in de ICNG echt geen enkel nut gaat dienen, heb er ook een rit in gezeten maar in de direct aangrenzende coupés mag gewoon gepraat worden en die tussendeurtjes houden nou niet echt geluid tegen.
Maakt mij persoonlijk ook niet echt wat uit verder sinds dat noise-cancelling oordopjes een ding zijn.
[..] Paars zit blijkbaar tussen Blauw en Oranje!? Ik zit nu dus in Blauw om de kwebbeltante in Oranje niet te hoeven horen.
Zolang niet enorm duidelijk wordt aangegeven wat van reizigers verwacht wordt, dus grote stickers met duidelijke taal en niet vage pictogrammen zonder tekst of kleuren die niemand weet buiten wat nerds, wordt het nooit wat met die zônes.
Verder vind ik, maar dat is ook maar een mening, dat het allemaal te rommelig wordt met dat soort ruimtetjes.
Voorbij paars zie ik weer oranje Je laat hier wel mooi zien hoe klein die zônes zijn. Maar drie rijen stoelen en daarna is het alweer anders... Zo'n zone is snel vol.
Op zaterdag 22 april 2023 00:44 schreef ReisT het volgende: Voorbij paars zie ik weer oranje Je laat hier wel mooi zien hoe klein die zônes zijn. Maar drie rijen stoelen en daarna is het alweer anders... Zo'n zone is snel vol.
Het oranje deel was wel groot, dat de blauwe werkzone niet groot is verbaast me niet.
Ik vermoed zomaar dat die kleuren ook nog kunnen veranderen. In de eerste klas waar ik zat was het blauwe deel juist veel groter dan de delen met andere kleuren.
Met de trein van Deventer-Enschede is wat gebeurt.Tegenover gestelde trein,Enschede-Deventer word geannueleerd.Maar de ic Berlijn mag er wel langs.Wat is hier de logica van?
Op zondag 23 april 2023 17:41 schreef pitboer het volgende: Met de trein van Deventer-Enschede is wat gebeurt.Tegenover gestelde trein,Enschede-Deventer word geannueleerd.Maar de ic Berlijn mag er wel langs.Wat is hier de logica van?
Over een half uurtje komt er wel een nieuwe IC Enschede-Deventer. De eerstvolgende Pimpel rijdt morgenochtend?
Op zondag 23 april 2023 18:45 schreef pitboer het volgende: Die van rond 1700.Laat we het er maar ophouden van slechte communicatie van de treindienstleider.
Vanwaar die conclusie?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Oh ja, want dat wordt een stuk goedkoper volgend jaar.
NS maakt al winst het is niet nodig om meer winst te maken op iets wat een publieke nutsvoorziening behoort te zijn.
Het is vergelijkbaar met rekeningrijden waarbij je in de spits meer aftikt. Als we dat gaan doen trek ik mijn keutel in; gelijke monniken gelijke kappen. Maar het is een maatregel die mensen de trein uitjaagt en ze het vele malen kostbaardere wegennet opjaagt.
Hoe dan ook; het is slecht voor de economie maar goed voor het kortetermijnautorijddenken.
[..] Ja en dan lekker rekeningrijden met spitstarief invoeren.
Gaaf land!
Als er zowel een spitstarief is in het OV als op de weg heb ik er geen problemen mee. Sterker nog, het lijkt mij een uitstekende maatregel om mensen van de weg te jagen die er niet horen. Moet je wél ergens zijn rond die tijd dan kan je dat merken aan een kortere reistijd want minder files.
Ik vind dat je met rekeningrijden mensen in landelijke gebieden dan weer niet eerlijk behandeld. Al zou ik 's avonds naar de bioscoop willen, kom ik niet meer terug 's avonds. Bovendien maak je hier ook meer kilometers om bij een ziekenhuis te komen.
En da's geen rechtse automobilist denken, GL in de provincie Groningen heeft hetzelfde standpunt.
Tzt maar zorgen dat de auto geen gele platen meer heeft
Op dinsdag 25 april 2023 19:21 schreef derLudolf het volgende: Ik vind dat je met rekeningrijden mensen in landelijke gebieden dan weer niet eerlijk behandeld. Al zou ik 's avonds naar de bioscoop willen, kom ik niet meer terug 's avonds. Bovendien maak je hier ook meer kilometers om bij een ziekenhuis te komen.
En da's geen rechtse automobilist denken, GL in de provincie Groningen heeft hetzelfde standpunt.
Tzt maar zorgen dat de auto geen gele platen meer heeft
Klopt, dat hele rekeningrijden denken is leuk voor mensen die op plekken wonen waar het OV idd een alternatief is, maar op plekken waar het OV vaak geen alternatief is, is het op z'n minst krom. Overigens gaat het dan ook vaak om tijden dat er sowieso geen file is.
[..] Klopt, dat hele rekeningrijden denken is leuk voor mensen die op plekken wonen waar het OV idd een alternatief is, maar op plekken waar het OV vaak geen alternatief is, is het op z'n minst krom. Overigens gaat het dan ook vaak om tijden dat er sowieso geen file is.
Ik rij wel in de spits en ja het is drukker. Maar file? Nee. En toen minuten eerder of later beginnen maakt ook al een verschil. Dus alles van 7 tot 8:30 als spits bestempelen is ook onzin.
[..] NS maakt al winst het is niet nodig om meer winst te maken op iets wat een publieke nutsvoorziening behoort te zijn.
Was het niet zo dat NS zwarte cijfers wist te schrijven door eenmalige meevallers (zoals de verkoop van Abellio UK) en die na-covid transitievergoeding?
[..] Was het niet zo dat NS zwarte cijfers wist te schrijven door eenmalige meevallers (zoals de verkoop van Abellio UK) en die na-covid transitievergoeding?
Ik heb de COVID-jaren ff niet meegerekend, het aantal reizigers ligt nog steeds 20% onder het niveau van voor de pandemie. Ik weet niet hoe lang deze effecten zullen doorkabbelen. De huidige subsidies zie ik niet als structureel maar incidenteel.
Het grootste voordeel van ATO zit vooral in rangeerklusjes. Dat kost heel veel personeel omdat er ook veel looptijd/taxitijd nodig is buiten het rijden zelf. Vaak zitten rangeerpieken op een knooppunt in verhouding tot gaten in de dienstregeling voor rangeren zo in elkaar dat je meerdere machinisten gelijktijdig nodig zijn. Verder zie ik ATO GOA 4 op de hoofdlijnen eigenlijk sowieso pas als reëel wanneer er geen overwegen zijn en perrons substantieel beter afgeschermd zijn van het spoor.
Overwegen heb je niet meer tussen Zwolle en Den Haag, Zaandam - Utrecht, volledige HSL Zuid, Woerden - Castellum. Allemaal plekken waar je de noodzakelijke perronmaatregelen zoals schermen prima kunt nemen.
Ik zie niet echt een meerwaarde voor ATO op hoofdspoor, behalve op zeer drukke corridors waar elke seconde telt om zo veel mogelijk capaciteit uit de lijn te persen. Daar kan voorspelbaarder rijden door ATO helpen. Verder inderdaad dingen zoals rangeerwerk.
Bij Crossrail doen ze dat bijvoorbeeld: een trein die eindigt in Paddington rijdt zelfstandig door naar het keerspoor terwijl de machinist naar de andere cabine loopt. Tegen de tijd dat de trein klaar is met keren zit de machinist alweer aan de andere kant, klaar voor de terugrit.
Terug naar Nederlandse context: het hele spoor aanpassen voor automatisch rijden zonder machinist zal schreeuwend duur zijn. Als er nu al geen politieke bereidheid is om te zorgen voor een neutraal exploitatieresultaat, waar gaat dat in hemelsnaam het geld vandaan komen om het spoor aan te passen voor ATO niveau 4?
Als het gaat om NS... NS komt meer conducteurs tekort dan machinisten en dat tekort gaat waarschijnlijk alleen maar oplopen (pensionering, doorstroom HC>machinist, minder instroom). Bouw sprinters om naar éénmansbediening (zeker op korte trajecten in bijvoorbeeld de Randstad) zoals al het geval is bij de regionale vervoerders.
Laat controle doen door vliegende ploegen die in teams van 2 of 3 opereren, en zet zulke teams ook in op de late treinen voor de sociale veiligheid. Behoud de HC op de langeafstandsverbindingen.
Ik wil niemand z'n baan ontzeggen en ik gun een machinist net zo goed een veilige werkplek, maar als de mensen het werk niet meer willen doen en de financiële situatie dermate penibel is dat NS het zelfstandig niet meer redt, zullen er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden.
Overigens kan daarbij ook de vraag worden gesteld in hoeverre de politiek hier een rol speelt: Nederlands OV is één van de duurste van Europa, wordt het niet eens tijd om de manier waarop we ons systeem financieren onder de loep te houden en er een bak met geld tegenaan te smijten?
In Oostenrijk bestaat het Klimaticket (vreselijke naam maar een goed initiatief) nu al een hele tijd en is een succes. In Luxemburg is al het OV gratis in 2e klas. Duitsland heeft vanaf volgende maand het Deutschlandticket. Waarom blijven wij achter, zo groot is Nederland helemaal niet?
Op woensdag 26 april 2023 13:56 schreef Mr_Klaasje het volgende: Het grootste voordeel van ATO zit vooral in rangeerklusjes. Dat kost heel veel personeel omdat er ook veel looptijd/taxitijd nodig is buiten het rijden zelf. Vaak zitten rangeerpieken op een knooppunt in verhouding tot gaten in de dienstregeling voor rangeren zo in elkaar dat je meerdere machinisten gelijktijdig nodig zijn. Verder zie ik ATO GOA 4 op de hoofdlijnen eigenlijk sowieso pas als reëel wanneer er geen overwegen zijn en perrons substantieel beter afgeschermd zijn van het spoor.
Dit en je kunt meer treinen in een kortere tijd afhandelen. Hoef je op het rangeerterrein alleen nog personeel te hebben dat de treinen controleert en in de juiste composities klaar zet.
"Als je alleen maar dat ene kleine mega-gigantische ding voor elkaar hebt dan heb je daarna alleen nog maar steeds bijna evenveel mensen nodig naast een peperduur automatiseringssysteem wat niemand begrijpt."
Op dinsdag 25 april 2023 19:21 schreef derLudolf het volgende: Ik vind dat je met rekeningrijden mensen in landelijke gebieden dan weer niet eerlijk behandeld.
Dat klopt; ze zouden vele malen meer moeten betalen omdat er veel minder gebruikers zijn van dezelfde meter asfalt.
Zullen we dat allemaal maar niet doen en gewoon gelijke monniken en gelijke kappen houden?
[..] Klopt, dat hele rekeningrijden denken is leuk voor mensen die op plekken wonen waar het OV idd een alternatief is, maar op plekken waar het OV vaak geen alternatief is, is het op z'n minst krom. Overigens gaat het dan ook vaak om tijden dat er sowieso geen file is.
Nee, rekeningrijden is een gebruiksbelasting. Iedereen die de infra gebruikt gaat 'm betalen.
Kom jongens we gaan niet de definitie van goed begrepen concepten veranderen omdat er een paar mensen zitten met een hersenscheet over dingen die mogelijk onterecht zijn terwijl je geen flauw idee hebt wat je eigenlijk zegt.
[..] Was het niet zo dat NS zwarte cijfers wist te schrijven door eenmalige meevallers (zoals de verkoop van Abellio UK) en die na-covid transitievergoeding?
Sinds het einde van de jaren '90; Nee. De inkomsten uit het HRN zijn dekkend voor de exploitatie. Wel met de opmerking dat dat nog mét de stationstak was destijds; daar was ook hier heel veel over te doen, iedereen vond dat NS geen broodjes mocht verkopen en zich bezig moest houden met treinen rijden.
Dit was in de tijd dat het allemaal onder NS Poort viel, toen is er een hele rits met meuk afgesplitst en als gevolg daarvan staan nu op bijna alle middelgrote stations heel veel units leeg (de HEMA in Zwolle is verdwenen bijvoorbeeld). Dát was de enige nevenactiviteit die bij die winst/inkomsten opgeteld mocht worden.
Dit zijn ook gewoon gesprekken/discussies die we met elkaar gevoerd hebben de afgelopen 20 jaar dus ik snap niet waar de verbazing vandaan komt