abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 16:50:03 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208838837


Livestreams en video's:
SpaceX Youtubekanaal (+/- 15 minuten voor lancering start de livestream)
NASASpaceflight (dagelijkse update Boca Chica/Starship, livestreams: tests, lanceringen, Q&A's)
LabPadre (24/7 livebeelden van 3 webcams in Boca Chica)
Everyday Astronaut (docu's over space gerelateerde ondewerpen en livestreams lanceringen)

Handige linkjes
Launch schedule: SpaceXNow
Boca Chica road closures: Cameron County
Boca Chica NOTAMS (Selecteer de staat Texas): FAA

Actieve voertuigen:
quote:
Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs geüpgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:
Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commerciële draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commerciële raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:
Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commerciële ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commerciële ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er één verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon

quote:
Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commerciële klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2

In ontwikkeling:

quote:
Starship
Starship is een tweetraps, al dan niet bemand, zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling bij SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De naam Starship slaat op zowel de tweede trap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel. Het project heeft, tot het eind 2018 zijn huidige naam kreeg, meerdere namen gehad zoals de Mars Colonial Transporter of MCT (voor september 2016), het Interplanetary Transport System of ITS (sept. 2016 - juni 2017) en Big Falcon Rocket (BFR) (juni 2017 - november 2018). Intern bij SpaceX werd de raket rond 2015-2016 (mogelijk al in 2010) enige tijd aangeduid met de onofficiële werknaam Big Fucking Rocket.

Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op Mars of op de Maan landen.

Met een ontwerp voor een aangepast Starship won SpaceX de aanbesteding voor de bemande maanlander van NASA's Artemisprogramma.

Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX-oprichter en CEO Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetary Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In de daaropvolgende jaren werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waarvan de keuze om de raket van roestvast staal in plaats van koolstofvezel te bouwen de grootste was. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.

Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. In de twee jaar daarop werden in hoog tempo prototypes gebouwd, waarvan een aantal tijdens grondtests of testvluchten explodeerde. De informatie over het punt van falen maakte het snel verbeteren van het ontwerp mogelijk. Via een proces van hoppervluchten tot 150 meter en atmosferische vluchten tot 10 kilometer kreeg SpaceX het vliegen en het zeer complexe landingsproces van een Starship tussen augustus 2020 mei 2021 onder de knie. Sindsdien wordt de eerste ruimtevlucht met toevoeging van een Super Heavy-booster voorbereid. Op 14 april 2023 ontving SpaceX een FAA-lanceerlicentie voor de eerste ruimtevlucht die bijna de orbitale snelheid moet halen. SpaceX hoopt die vlucht op 20 april 2023 uit te voeren. Beide trappen zullen tijdens deze testvlucht volgens plan in zee landen.

Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er werd vanaf 2018 gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023 hoewel die vlucht waarschijnlijk later zal plaatsvinden. Hij wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)



Starbase


Starhopper:


Starship Mk1:


Starship:


Starship Moon:

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 16:50:18 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208838844
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:24 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat ligt echt helemaal aan 'is het 't waard'. Probleem met dit soort dingen is dat het enorm veel infrastructuur kost; en dat willen ze vermijden.
Daar zijn ook geen plannen voor volgens mij. Wel komt er een sound suppression water system. Dat scheelt al enorm volgens mij.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 20 april 2023 @ 16:53:36 #3
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208838875
quote:
84s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Daar zijn ook geen plannen voor volgens mij. Wel komt er een sound suppression water system. Dat scheelt al enorm volgens mij.
Het lijkt me geen overbodige luxe. De pad heeft het overleefd maar met nog een paar lanceringen blijft dat niet zo op deze manier.
pi_208838938
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:53 schreef beantherio het volgende:

[..]
Het lijkt me geen overbodige luxe. De pad heeft het overleefd maar met nog een paar lanceringen blijft dat niet zo op deze manier.
Voordeel is dat ze voor aanleggen van het deluge systeem waarschijnlijk weinig beton meer hoeven weg te drilboren. :P

@Starhopper
Nog even over de reacties in het vorige topic:
- Het waren al wel degelijk Raptor 2's die onder B7 zaten.
- De FAA-licentie is ook geldig voor de volgende lanceringen, die hoeven ze dus niet opnieuw aan te vragen
pi_208839013
Er zit inderdaad een fraai gat nu onder de OLM. _O-



bron: https://twitter.com/LabPadre/status/1649062784167030785
  donderdag 20 april 2023 @ 17:13:46 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_208839037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:31 schreef isieweertraag het volgende:

[..]
In geval van James Webb had je wel een probleem als die kapot zou gaan, die bouwen ze niet in serie en volgens mij is het fabriceren van al die optica ook enorm duur.
Ja maar die kans is er altijd natuurlijk. Je gaat ook pas dat soort dingen in starship stoppen als die 50 keer zonder problemen gevlogen heeft.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 17:13:53 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839039
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:00 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Voordeel is dat ze voor aanleggen van het deluge systeem waarschijnlijk weinig beton meer hoeven weg te drilboren. :P

@:Starhopper
Nog even over de reacties in het vorige topic:
- Het waren al wel degelijk Raptor 2's die onder B7 zaten.
- De FAA-licentie is ook geldig voor de volgende lanceringen, die hoeven ze dus niet opnieuw aan te vragen
Je hebt gelijk! Ik was in de war door lage nummers. :@

Per voertuig moeten ze toch een nieuwe aanvraag doen omdat ze bij SpaceX continu aanpassingen/verbeteringen doorvoeren? FAA ziet dat als een ander voertuig begreep ik. Bij de hoppers was dit ook het geval.
Al staat dit los van de algemene lanceerlicentie die ze voor 5 jaar hebben.

Of zit ik helemaal fout?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 17:16:58 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839063
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:11 schreef Tourniquet het volgende:
Er zit inderdaad een fraai gat nu onder de OLM. _O-

[ afbeelding ]

bron: https://twitter.com/LabPadre/status/1649062784167030785
Daar lag een dikke laag beton :X
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208839064
Het lijkt erop dat HPU's (Hydrolic Power Unit) het hebben begeven. Dat probleem hebben ze op latere boosters sowieso niet meer omdat ze over gaan op elektrische pompen.

twitter

twitter
pi_208839092
quote:
99s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Je zag tijdens het tollen het reaction control system ook vol corrigeren maar er waren te veel motoren aan één kant uitgevallen. Anders had de engine gimble het wel gecorrigeerd.
Maar als de uitgevallen motoren gelijkmatiger verspreid waren zou het geen probleem geweest zijn? Is het daarom dat men 33 motoren voorzien heeft: ingebouwde redundantie om het uitvallen van enkele ervan op te vangen?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_208839095
quote:
84s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Je hebt gelijk! Ik was in de war door lage nummers. :@

Per voertuig moeten ze toch een nieuwe aanvraag doen omdat ze bij SpaceX continu aanpassingen/verbeteringen doorvoeren? FAA ziet dat als een ander voertuig begreep ik. Bij de hoppers was dit ook het geval.
Al staat dit los van de algemene lanceerlicentie die ze voor 5 jaar hebben.

Of zit ik helemaal fout?
Nu ga ik ook twijfelen, maar in het FAA-goedkeuringsdocument staan iig ook de tweede en derde lancering beschreven.
pi_208839187
De self-destruct kwam wel erg laat, houdt die software rekening met de hoogte misschien?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 20 april 2023 @ 17:35:38 #13
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208839214
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:32 schreef crystal_meth het volgende:
De self-destruct kwam wel erg laat, houdt die software rekening met de hoogte misschien?
Inderdaad. Ik wil de baan wel eens zien :D
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 17:35:54 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839219
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:21 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Nu ga ik ook twijfelen, maar in het FAA-goedkeuringsdocument staan iig ook de tweede en derde lancering beschreven.
Ik zal het eens nazoeken als ik thuis ben ^O^
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 17:47:36 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839300
Voor de liefhebbers, de Starship shirts en mission patch staan nu in de shop :D Ik heb direct een bestelling geplaatst _O_

https://shop.spacex.com/collections/starship



Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 20 april 2023 @ 17:55:10 #16
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_208839348
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:32 schreef crystal_meth het volgende:
De self-destruct kwam wel erg laat, houdt die software rekening met de hoogte misschien?
Elon zat zelf aan de knop en hoopte het tot 4 minuut 20 te kunnen rekken
  donderdag 20 april 2023 @ 17:55:39 #17
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208839354
quote:
84s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:16 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Daar lag een dikke laag beton :X
Dan mogen ze op zoek naar wat sterkere soorten beton. Of een behoorlijk diepe flame trench gaan uitgraven.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 17:58:04 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839382
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:55 schreef Coelho het volgende:

[..]
Elon zat zelf aan de knop en hoopte het tot 4 minuut 20 te kunnen rekken
Die was gewoon de miljardairsversie van KSP aan het spelen :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 20 april 2023 @ 18:02:16 #19
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_208839413
quote:
84s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:16 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Daar lag een dikke laag beton :X
De vraag is hoe dik. Als ze hun betonnen platen net zo degelijk maken als hun huizen in tornado-alley, dan is het niet gek dat daar nu een zwembad ligt.
  donderdag 20 april 2023 @ 18:02:37 #20
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208839419
De schade onder de mount is echt wel een dingetje voor de volgende lanceringen. Ik vraag me af hoeveel van de schade aan de motoren het gevolg is van alle troep die omhoog kwam toen het beton onder de mount uitgegraven werd door 33 blazende raptors.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 18:08:30 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839471
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:21 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Nu ga ik ook twijfelen, maar in het FAA-goedkeuringsdocument staan iig ook de tweede en derde lancering beschreven.
Even zitten lezen op het forum van NSF en het lijkt idd om meerdere lanceringen te gaan. Mogelijk zijn de aanpassingen niet dusdanig groot dat er een nieuwe licentie nodig is?

Van de eerdere hop tests ben ik iig 100% zeker dat ze nieuwe licenties nodig hadden. Elon heeft daar nog eens boos over getweet. Ze kregen namelijk geen ruimte om aanpassingen te doen aan het voertuig, in dit geval ging het om het wisselen van een motor als ik het goed heb.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208839478
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 18:02 schreef beantherio het volgende:
De schade onder de mount is echt wel een dingetje voor de volgende lanceringen. Ik vraag me af hoeveel van de schade aan de motoren het gevolg is van alle troep die omhoog kwam toen het beton onder de mount uitgegraven werd door 33 blazende raptors.
Ik vind het sowieso een beetje een vage lanceerinrichting, die tanks ook zo dichtbij en niet afgeschermd, meestal zie je wel van die kanalen wat het allemaal afvoert. En dat bij zo'n grote raket :D

Maar ach, wel weer een mooie knal :9
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 18:14:56 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839532
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 18:09 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ik vind het sowieso een beetje een vage lanceerinrichting, die tanks ook zo dichtbij en niet afgeschermd, meestal zie je wel van die kanalen wat het allemaal afvoert. En dat bij zo'n grote raket :D

Maar ach, wel weer een mooie knal :9
In de tanks zitten nu dikke butsen zag ik. Ik hoop voor ze dat de isolatie de klappen heeft opgevangen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 20 april 2023 @ 18:15:59 #24
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208839544
Ik bekeek de lancering vanmiddag op mijn telefoon maar nu ik het net opnieuw heb kunnen bekijken op een groot scherm valt wel echt op dat er vlak na lancering al een paar flinke explosies plaatsvonden rondom de motoren waarbij duidelijk allerlei stukken in de rondte vliegen. Het is misschien wel een wonder dat ie nog zo hoog gekomen is. :o

En het valt me nu ook wel op dat er op het moment van lancering ook een aantal flinke brokstukken van (blijkbaar) de ondergrond van de mount door de lucht vliegen. En geen kleine stukken ook. :{
pi_208839556
CSI Starbase heeft een interessante video over het beton (en de verschillende betonsoorten) onder de mount en het deluge systeem.


Vergeet ook niet dat Boca Chica vooral een test-site is.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:55 schreef beantherio het volgende:

[..]
Dan mogen ze op zoek naar wat sterkere soorten beton. Of een behoorlijk diepe flame trench gaan uitgraven.
Ze gebruiken (waarschijnlijk, maar niet zeker, zie video) al het zo'n beetje sterkste beton (Fondag RS). :P

https://www.imerys.com/product-ranges/fondag

[ Bericht 7% gewijzigd door Tourniquet op 20-04-2023 18:25:44 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 20 april 2023 @ 18:18:13 #26
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208839566
Hier is goed te zien dat het beton regende:
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208839582
quote:
84s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:47 schreef Starhopper het volgende:
Voor de liefhebbers, de Starship shirts en mission patch staan nu in de shop :D Ik heb direct een bestelling geplaatst _O_

https://shop.spacex.com/collections/starship

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ruim 20¤ verzendkosten |:(
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 20 april 2023 @ 18:25:00 #28
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_208839632
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_208839751
Ik heb alles op de mobiel gezien (zonder geluid helaas)..
En nu net weer thuis weer teruggekeken op groot scherm.

Prachtige lancering... En dan die Kerbal Space Program 2 scenario _O- _O- _O-
Zeker de struts vergeten 8)7 8)7 8)7
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_208839753
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 17:20 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar als de uitgevallen motoren gelijkmatiger verspreid waren zou het geen probleem geweest zijn? Is het daarom dat men 33 motoren voorzien heeft: ingebouwde redundantie om het uitvallen van enkele ervan op te vangen?
Dat is een van de redenen. En omdat het een nieuwe techniek is is het goedkoper om ze minder groot te maken. Dan kun je makkelijker updaten.
Wie dit leest is gek
pi_208839831
quote:
Vanaf 40:45 bedoel je denk ik. Interessant verhaal over die rotatie. Dit stukje 'complex space ballet' verklaart mogelijk waarom de raket zo pitchte tegen het einde. Maar ik denk nog steeds niet dat dit stukje ballet de bron van de fout is.
gr gr
  donderdag 20 april 2023 @ 18:45:50 #32
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_208839872
50 jaar geleden vlogen de Apollo raketten (niet eens zo heel veel kleiner dan die spaceX) probleemloos naar de maan.

En nu zegt Musk , na de plof van zijn raket, dat ie veel van deze lancering heeft geleerd . _O-
  donderdag 20 april 2023 @ 18:52:11 #33
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_208839969
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 18:42 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Vanaf 40:45 bedoel je denk ik. Interessant verhaal over die rotatie. Dit stukje 'complex space ballet' verklaart mogelijk waarom de raket zo pitchte tegen het einde. Maar ik denk nog steeds niet dat dit stukje ballet de bron van de fout is.
Oeps! Ja, 40m20s. :@
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 20 april 2023 @ 19:15:36 #34
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208840449
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 18:45 schreef kibo het volgende:
50 jaar geleden vlogen de Apollo raketten (niet eens zo heel veel kleiner dan die spaceX) probleemloos naar de maan.

En nu zegt Musk , na de plof van zijn raket, dat ie veel van deze lancering heeft geleerd . _O-
Ze vlogen "probleemloos naar de maan" nadat er eerst 3 doden vielen. En toen vlogen ze ook lang niet altijd "probleemloos naar de maan". Lang voordat er een man aan boord van een Apollo-capsule stapte doorliep de ontwikkeling van de Saturnus-raket trouwens ook een lang testprogramma.

En wat ik niet helemaal snap aan je opmerking: SpaceX bestaat inmiddels 21 jaar en heeft al sinds het begin op deze manier hun raketten ontwikkeld. Iets wat ze geen windeieren gelegd heeft. De Falcon 9 en Falcon Heavy breken records als het gaat om aantallen succesvolle lanceringen: van de 218 (!) tot nu toe waren er 216 succesvol. Waarom maak je, met die wetenschap, nog opmerkingen zoals die van jou? Of had je je niet in in het onderwerp verdiept?

[ Bericht 3% gewijzigd door beantherio op 20-04-2023 19:21:58 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 19:24:36 #35
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_208840578
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 19:15 schreef beantherio het volgende:

[..]
Ze vlogen "probleemloos naar de maan" nadat er eerst 3 doden vielen. En lang voordat er een man aan boord van een Apollo-capsule stapte doorliep de ontwikkeling van de Saturnus-raket trouwens ook een lang testprogramma.

En wat ik niet helemaal snap aan je opmerking: SpaceX bestaat inmiddels 21 jaar en heeft al sinds het begin op deze manier hun raketten ontwikkeld. Iets wat ze geen windeieren gelegd heeft. De Falcon 9 en Falcon Heavy breken records als het gaat om aantallen succesvolle lanceringen: van de 218 (!) tot nu toe waren er 216 succesvol. Waarom maak je, met die wetenschap, nog opmerkingen zoals die van jou? Of had je je niet in in het onderwerp verdiept?
Niet echt verdiept nee, als noob ruimtevaart deskundige hier.
En jouw antwoord overtuigt mij ook niet.
pi_208841040
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 19:15 schreef beantherio het volgende:

[..]
Ze vlogen "probleemloos naar de maan" nadat er eerst 3 doden vielen. En toen vlogen ze ook lang niet altijd "probleemloos naar de maan". Lang voordat er een man aan boord van een Apollo-capsule stapte doorliep de ontwikkeling van de Saturnus-raket trouwens ook een lang testprogramma.

En wat ik niet helemaal snap aan je opmerking: SpaceX bestaat inmiddels 21 jaar en heeft al sinds het begin op deze manier hun raketten ontwikkeld. Iets wat ze geen windeieren gelegd heeft. De Falcon 9 en Falcon Heavy breken records als het gaat om aantallen succesvolle lanceringen: van de 218 (!) tot nu toe waren er 216 succesvol. Waarom maak je, met die wetenschap, nog opmerkingen zoals die van jou? Of had je je niet in in het onderwerp verdiept?
SpaceX is gewoon een andere MO dan 'traditionele' raketbouwers. In plaats van oeverloos simuleren gewoon snel in het echt testen en zien waar het schip strandt. Verschil is ook wel dat SpaceX het groots etaleert, met best of filmpjes van de grootste ontploffingen enzo :D
  donderdag 20 april 2023 @ 20:47:48 #37
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_208842077
Wat een teringbende, dit had met een klein beetje pech een stuk slechter af kunnen lopen. Het puin vliegt alle kanten op. Dat de Amerikaanse autoriteiten hier toestemming voor hebben gegeven. Als je ziet hoe de lanceerinrichtingen er bij NASA en ESA uitzien dan voel je toch op je klompen aan dat men hier heel veel risico's loopt?
twitter

twitter

twitter

twitter
  donderdag 20 april 2023 @ 21:01:53 #38
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208842382
Mwoah het is niet de eerste keer dat dit soort schade ontstaat. De FAA wist dat ook.

Op Reddit zie ik iemand trouwens net verwijzen naar een tweet van Elon Musk van 2,5 jaar geleden dat het misschien een verkeerde keuze zou kunnen blijken te zijn om geen flame diverter aan te leggen:

twitter
pi_208842662
Het blijft een test-site, en de omgeving was zeer ruim afgezet. Dit wordt allemaal nog wel opgelost naarmate Starship verder richting productie-fase gaat. Dat eerste filmpje van Labpadre though… :o
  donderdag 20 april 2023 @ 21:24:27 #41
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208842865
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 21:16 schreef Tourniquet het volgende:
Het blijft een test-site, en de omgeving was zeer ruim afgezet. Dit wordt allemaal nog wel opgelost naarmate Starship verder richting productie-fase gaat. Dat eerste filmpje van Labpadre though… :o
Het is een test-site maar de gevoeligheid voor schade daarvan begint wel een probleem te worden. Het zou gekkigheid zijn om met een ongewijzigde pad een nieuwe poging te wagen: de kans op nieuwe problemen lijkt dan wel zeker. Van de tankfarm kun je dan nog stellen dat die zouden kunnen blijven staan als er niet weer een hoop beton de lucht in gaat. Maar als er een serieuze flame trench moet komen dan zullen ze daar toch ook mee moeten gaan schuiven.
pi_208843830
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_208843860
Weten we al wat er misliep? Ik heb in dit topic wel enkele (mogelijke) verklaringen gelezen, maar is er al iets officieels gezegd?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_208844332
Let op de omgeving, je ziet ook veel brokstukken in zee komen, op 15 seconden ongeveer.
twitter
  Leukste jonkie 2022 donderdag 20 april 2023 @ 22:30:30 #45
213457 engine
pi_208844457
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:04 schreef crystal_meth het volgende:
Weten we al wat er misliep? Ik heb in dit topic wel enkele (mogelijke) verklaringen gelezen, maar is er al iets officieels gezegd?
twitter
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 20 april 2023 @ 22:41:42 #46
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_208844802
SpaceX's Texas Rocket is Going To Cause A Lot More Damage Than Anyone Thinks

Paragraaf over het ontwerp van het lanceercomplex is interessant, de vergelijking met o.a. Cape Canaveral en Baikonoer geeft het contrast goed weer.

twitter
pi_208845720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 19:54 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
SpaceX is gewoon een andere MO dan 'traditionele' raketbouwers. In plaats van oeverloos simuleren gewoon snel in het echt testen en zien waar het schip strandt. Verschil is ook wel dat SpaceX het groots etaleert, met best of filmpjes van de grootste ontploffingen enzo :D
Hoho. Toen Kennedy in 1961 zei dat ze naar de Maan gingen was er nog helemaal niets. Computers die kleiner waren dan een pakhuis bestonden niet.
Maar toch lukte het om binnen 10 jaar op de Maan te komen. En ook dat gebeurde door heel veel dingen tegelijk in de praktijk te testen. En de allereerste Saturnus 5 draaide wel gewoon 2 orbits zoals gepland.
Het enige heel grote probleem waar ze totaal onverwacht tegenaan liepen wat het "Pogo-effect" waarbij de hele raket in z'n lengterichting begon te schudden.
Wie dit leest is gek
pi_208846004
quote:
99s.gif Op donderdag 20 april 2023 23:10 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Hoho. Toen Kennedy in 1961 zei dat ze naar de Maan gingen was er nog helemaal niets. Computers die kleiner waren dan een pakhuis bestonden niet.
Maar toch lukte het om binnen 10 jaar op de Maan te komen. En ook dat gebeurde door heel veel dingen tegelijk in de praktijk te testen. En de allereerste Saturnus 5 draaide wel gewoon 2 orbits zoals gepland.
Het enige heel grote probleem waar ze totaal onverwacht tegenaan liepen wat het "Pogo-effect" waarbij de hele raket in z'n lengterichting begon te schudden.
[ afbeelding ]
Groot verschil is dat veiligheid toen zowat geen rol had.
pi_208846124
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 23:19 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Groot verschil is dat veiligheid toen zowat geen rol had.
Er werd geen enkele stap in het vluchtplan genomen als er ook geen weg terug was.
En er was een ontsnappingssysteem ontwikkeld dat tijdens de lancering de bemanning uit een explosie weg lanceerde.
Wie dit leest is gek
  donderdag 20 april 2023 @ 23:28:48 #50
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_208846213
quote:
99s.gif Op donderdag 20 april 2023 23:10 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Hoho. Toen Kennedy in 1961 zei dat ze naar de Maan gingen was er nog helemaal niets. Computers die kleiner waren dan een pakhuis bestonden niet.
Maar toch lukte het om binnen 10 jaar op de Maan te komen. En ook dat gebeurde door heel veel dingen tegelijk in de praktijk te testen. En de allereerste Saturnus 5 draaide wel gewoon 2 orbits zoals gepland.
Het enige heel grote probleem waar ze totaal onverwacht tegenaan liepen wat het "Pogo-effect" waarbij de hele raket in z'n lengterichting begon te schudden.
[ afbeelding ]
Dit blijft toch één van de meest opmerkelijke Nazi monumenten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')