quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs geüpgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commerciële draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commerciële raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commerciële ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commerciële ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er één verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commerciële klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetraps, al dan niet bemand, zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling bij SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De naam Starship slaat op zowel de tweede trap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel. Het project heeft, tot het eind 2018 zijn huidige naam kreeg, meerdere namen gehad zoals de Mars Colonial Transporter of MCT (voor september 2016), het Interplanetary Transport System of ITS (sept. 2016 - juni 2017) en Big Falcon Rocket (BFR) (juni 2017 - november 2018). Intern bij SpaceX werd de raket rond 2015-2016 (mogelijk al in 2010) enige tijd aangeduid met de onofficiële werknaam Big Fucking Rocket.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op Mars of op de Maan landen.
Met een ontwerp voor een aangepast Starship won SpaceX de aanbesteding voor de bemande maanlander van NASA's Artemisprogramma.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX-oprichter en CEO Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetary Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In de daaropvolgende jaren werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waarvan de keuze om de raket van roestvast staal in plaats van koolstofvezel te bouwen de grootste was. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. In de twee jaar daarop werden in hoog tempo prototypes gebouwd, waarvan een aantal tijdens grondtests of testvluchten explodeerde. De informatie over het punt van falen maakte het snel verbeteren van het ontwerp mogelijk. Via een proces van hoppervluchten tot 150 meter en atmosferische vluchten tot 10 kilometer kreeg SpaceX het vliegen en het zeer complexe landingsproces van een Starship tussen augustus 2020 mei 2021 onder de knie. Sindsdien wordt de eerste ruimtevlucht met toevoeging van een Super Heavy-booster voorbereid. Op 14 april 2023 ontving SpaceX een FAA-lanceerlicentie voor de eerste ruimtevlucht die bijna de orbitale snelheid moet halen. SpaceX hoopt die vlucht op 20 april 2023 uit te voeren. Beide trappen zullen tijdens deze testvlucht volgens plan in zee landen.
Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er werd vanaf 2018 gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023 hoewel die vlucht waarschijnlijk later zal plaatsvinden. Hij wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starbase
Starhopper:
Starship Mk1:
Starship:
Starship Moon:
Daar zijn ook geen plannen voor volgens mij. Wel komt er een sound suppression water system. Dat scheelt al enorm volgens mij.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:24 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat ligt echt helemaal aan 'is het 't waard'. Probleem met dit soort dingen is dat het enorm veel infrastructuur kost; en dat willen ze vermijden.
Het lijkt me geen overbodige luxe. De pad heeft het overleefd maar met nog een paar lanceringen blijft dat niet zo op deze manier.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daar zijn ook geen plannen voor volgens mij. Wel komt er een sound suppression water system. Dat scheelt al enorm volgens mij.
Voordeel is dat ze voor aanleggen van het deluge systeem waarschijnlijk weinig beton meer hoeven weg te drilboren.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:53 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het lijkt me geen overbodige luxe. De pad heeft het overleefd maar met nog een paar lanceringen blijft dat niet zo op deze manier.
Ja maar die kans is er altijd natuurlijk. Je gaat ook pas dat soort dingen in starship stoppen als die 50 keer zonder problemen gevlogen heeft.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:31 schreef isieweertraag het volgende:
[..]
In geval van James Webb had je wel een probleem als die kapot zou gaan, die bouwen ze niet in serie en volgens mij is het fabriceren van al die optica ook enorm duur.
Je hebt gelijk! Ik was in de war door lage nummers.quote:Op donderdag 20 april 2023 17:00 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Voordeel is dat ze voor aanleggen van het deluge systeem waarschijnlijk weinig beton meer hoeven weg te drilboren.
@:Starhopper
Nog even over de reacties in het vorige topic:
- Het waren al wel degelijk Raptor 2's die onder B7 zaten.
- De FAA-licentie is ook geldig voor de volgende lanceringen, die hoeven ze dus niet opnieuw aan te vragen
Daar lag een dikke laag betonquote:Op donderdag 20 april 2023 17:11 schreef Tourniquet het volgende:
Er zit inderdaad een fraai gat nu onder de OLM.
[ afbeelding ]
bron: https://twitter.com/LabPadre/status/1649062784167030785
Maar als de uitgevallen motoren gelijkmatiger verspreid waren zou het geen probleem geweest zijn? Is het daarom dat men 33 motoren voorzien heeft: ingebouwde redundantie om het uitvallen van enkele ervan op te vangen?quote:Op donderdag 20 april 2023 16:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Je zag tijdens het tollen het reaction control system ook vol corrigeren maar er waren te veel motoren aan één kant uitgevallen. Anders had de engine gimble het wel gecorrigeerd.
Nu ga ik ook twijfelen, maar in het FAA-goedkeuringsdocument staan iig ook de tweede en derde lancering beschreven.quote:Op donderdag 20 april 2023 17:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je hebt gelijk! Ik was in de war door lage nummers.
Per voertuig moeten ze toch een nieuwe aanvraag doen omdat ze bij SpaceX continu aanpassingen/verbeteringen doorvoeren? FAA ziet dat als een ander voertuig begreep ik. Bij de hoppers was dit ook het geval.
Al staat dit los van de algemene lanceerlicentie die ze voor 5 jaar hebben.
Of zit ik helemaal fout?
Inderdaad. Ik wil de baan wel eens zienquote:Op donderdag 20 april 2023 17:32 schreef crystal_meth het volgende:
De self-destruct kwam wel erg laat, houdt die software rekening met de hoogte misschien?
Ik zal het eens nazoeken als ik thuis benquote:Op donderdag 20 april 2023 17:21 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nu ga ik ook twijfelen, maar in het FAA-goedkeuringsdocument staan iig ook de tweede en derde lancering beschreven.
Elon zat zelf aan de knop en hoopte het tot 4 minuut 20 te kunnen rekkenquote:Op donderdag 20 april 2023 17:32 schreef crystal_meth het volgende:
De self-destruct kwam wel erg laat, houdt die software rekening met de hoogte misschien?
Dan mogen ze op zoek naar wat sterkere soorten beton. Of een behoorlijk diepe flame trench gaan uitgraven.quote:
Die was gewoon de miljardairsversie van KSP aan het spelenquote:Op donderdag 20 april 2023 17:55 schreef Coelho het volgende:
[..]
Elon zat zelf aan de knop en hoopte het tot 4 minuut 20 te kunnen rekken
De vraag is hoe dik. Als ze hun betonnen platen net zo degelijk maken als hun huizen in tornado-alley, dan is het niet gek dat daar nu een zwembad ligt.quote:
Even zitten lezen op het forum van NSF en het lijkt idd om meerdere lanceringen te gaan. Mogelijk zijn de aanpassingen niet dusdanig groot dat er een nieuwe licentie nodig is?quote:Op donderdag 20 april 2023 17:21 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Nu ga ik ook twijfelen, maar in het FAA-goedkeuringsdocument staan iig ook de tweede en derde lancering beschreven.
Ik vind het sowieso een beetje een vage lanceerinrichting, die tanks ook zo dichtbij en niet afgeschermd, meestal zie je wel van die kanalen wat het allemaal afvoert. En dat bij zo'n grote raketquote:Op donderdag 20 april 2023 18:02 schreef beantherio het volgende:
De schade onder de mount is echt wel een dingetje voor de volgende lanceringen. Ik vraag me af hoeveel van de schade aan de motoren het gevolg is van alle troep die omhoog kwam toen het beton onder de mount uitgegraven werd door 33 blazende raptors.
In de tanks zitten nu dikke butsen zag ik. Ik hoop voor ze dat de isolatie de klappen heeft opgevangen.quote:Op donderdag 20 april 2023 18:09 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso een beetje een vage lanceerinrichting, die tanks ook zo dichtbij en niet afgeschermd, meestal zie je wel van die kanalen wat het allemaal afvoert. En dat bij zo'n grote raket
Maar ach, wel weer een mooie knal
Ze gebruiken (waarschijnlijk, maar niet zeker, zie video) al het zo'n beetje sterkste beton (Fondag RS).quote:Op donderdag 20 april 2023 17:55 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dan mogen ze op zoek naar wat sterkere soorten beton. Of een behoorlijk diepe flame trench gaan uitgraven.
Ruim 20¤ verzendkostenquote:Op donderdag 20 april 2023 17:47 schreef Starhopper het volgende:
Voor de liefhebbers, de Starship shirts en mission patch staan nu in de shop Ik heb direct een bestelling geplaatst
https://shop.spacex.com/collections/starship
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is een van de redenen. En omdat het een nieuwe techniek is is het goedkoper om ze minder groot te maken. Dan kun je makkelijker updaten.quote:Op donderdag 20 april 2023 17:20 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar als de uitgevallen motoren gelijkmatiger verspreid waren zou het geen probleem geweest zijn? Is het daarom dat men 33 motoren voorzien heeft: ingebouwde redundantie om het uitvallen van enkele ervan op te vangen?
Vanaf 40:45 bedoel je denk ik. Interessant verhaal over die rotatie. Dit stukje 'complex space ballet' verklaart mogelijk waarom de raket zo pitchte tegen het einde. Maar ik denk nog steeds niet dat dit stukje ballet de bron van de fout is.quote:Op donderdag 20 april 2023 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Vanaf 4m20s, stage separation.
Oeps! Ja, 40m20s.quote:Op donderdag 20 april 2023 18:42 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Vanaf 40:45 bedoel je denk ik. Interessant verhaal over die rotatie. Dit stukje 'complex space ballet' verklaart mogelijk waarom de raket zo pitchte tegen het einde. Maar ik denk nog steeds niet dat dit stukje ballet de bron van de fout is.
Ze vlogen "probleemloos naar de maan" nadat er eerst 3 doden vielen. En toen vlogen ze ook lang niet altijd "probleemloos naar de maan". Lang voordat er een man aan boord van een Apollo-capsule stapte doorliep de ontwikkeling van de Saturnus-raket trouwens ook een lang testprogramma.quote:Op donderdag 20 april 2023 18:45 schreef kibo het volgende:
50 jaar geleden vlogen de Apollo raketten (niet eens zo heel veel kleiner dan die spaceX) probleemloos naar de maan.
En nu zegt Musk , na de plof van zijn raket, dat ie veel van deze lancering heeft geleerd .
Niet echt verdiept nee, als noob ruimtevaart deskundige hier.quote:Op donderdag 20 april 2023 19:15 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ze vlogen "probleemloos naar de maan" nadat er eerst 3 doden vielen. En lang voordat er een man aan boord van een Apollo-capsule stapte doorliep de ontwikkeling van de Saturnus-raket trouwens ook een lang testprogramma.
En wat ik niet helemaal snap aan je opmerking: SpaceX bestaat inmiddels 21 jaar en heeft al sinds het begin op deze manier hun raketten ontwikkeld. Iets wat ze geen windeieren gelegd heeft. De Falcon 9 en Falcon Heavy breken records als het gaat om aantallen succesvolle lanceringen: van de 218 (!) tot nu toe waren er 216 succesvol. Waarom maak je, met die wetenschap, nog opmerkingen zoals die van jou? Of had je je niet in in het onderwerp verdiept?
SpaceX is gewoon een andere MO dan 'traditionele' raketbouwers. In plaats van oeverloos simuleren gewoon snel in het echt testen en zien waar het schip strandt. Verschil is ook wel dat SpaceX het groots etaleert, met best of filmpjes van de grootste ontploffingen enzoquote:Op donderdag 20 april 2023 19:15 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ze vlogen "probleemloos naar de maan" nadat er eerst 3 doden vielen. En toen vlogen ze ook lang niet altijd "probleemloos naar de maan". Lang voordat er een man aan boord van een Apollo-capsule stapte doorliep de ontwikkeling van de Saturnus-raket trouwens ook een lang testprogramma.
En wat ik niet helemaal snap aan je opmerking: SpaceX bestaat inmiddels 21 jaar en heeft al sinds het begin op deze manier hun raketten ontwikkeld. Iets wat ze geen windeieren gelegd heeft. De Falcon 9 en Falcon Heavy breken records als het gaat om aantallen succesvolle lanceringen: van de 218 (!) tot nu toe waren er 216 succesvol. Waarom maak je, met die wetenschap, nog opmerkingen zoals die van jou? Of had je je niet in in het onderwerp verdiept?
Het is een test-site maar de gevoeligheid voor schade daarvan begint wel een probleem te worden. Het zou gekkigheid zijn om met een ongewijzigde pad een nieuwe poging te wagen: de kans op nieuwe problemen lijkt dan wel zeker. Van de tankfarm kun je dan nog stellen dat die zouden kunnen blijven staan als er niet weer een hoop beton de lucht in gaat. Maar als er een serieuze flame trench moet komen dan zullen ze daar toch ook mee moeten gaan schuiven.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:16 schreef Tourniquet het volgende:
Het blijft een test-site, en de omgeving was zeer ruim afgezet. Dit wordt allemaal nog wel opgelost naarmate Starship verder richting productie-fase gaat. Dat eerste filmpje van Labpadre though…
quote:Op donderdag 20 april 2023 22:04 schreef crystal_meth het volgende:
Weten we al wat er misliep? Ik heb in dit topic wel enkele (mogelijke) verklaringen gelezen, maar is er al iets officieels gezegd?
Hoho. Toen Kennedy in 1961 zei dat ze naar de Maan gingen was er nog helemaal niets. Computers die kleiner waren dan een pakhuis bestonden niet.quote:Op donderdag 20 april 2023 19:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
SpaceX is gewoon een andere MO dan 'traditionele' raketbouwers. In plaats van oeverloos simuleren gewoon snel in het echt testen en zien waar het schip strandt. Verschil is ook wel dat SpaceX het groots etaleert, met best of filmpjes van de grootste ontploffingen enzo
Groot verschil is dat veiligheid toen zowat geen rol had.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:10 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hoho. Toen Kennedy in 1961 zei dat ze naar de Maan gingen was er nog helemaal niets. Computers die kleiner waren dan een pakhuis bestonden niet.
Maar toch lukte het om binnen 10 jaar op de Maan te komen. En ook dat gebeurde door heel veel dingen tegelijk in de praktijk te testen. En de allereerste Saturnus 5 draaide wel gewoon 2 orbits zoals gepland.
Het enige heel grote probleem waar ze totaal onverwacht tegenaan liepen wat het "Pogo-effect" waarbij de hele raket in z'n lengterichting begon te schudden.
[ afbeelding ]
Er werd geen enkele stap in het vluchtplan genomen als er ook geen weg terug was.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:19 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Groot verschil is dat veiligheid toen zowat geen rol had.
Dit blijft toch één van de meest opmerkelijke Nazi monumenten.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:10 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hoho. Toen Kennedy in 1961 zei dat ze naar de Maan gingen was er nog helemaal niets. Computers die kleiner waren dan een pakhuis bestonden niet.
Maar toch lukte het om binnen 10 jaar op de Maan te komen. En ook dat gebeurde door heel veel dingen tegelijk in de praktijk te testen. En de allereerste Saturnus 5 draaide wel gewoon 2 orbits zoals gepland.
Het enige heel grote probleem waar ze totaal onverwacht tegenaan liepen wat het "Pogo-effect" waarbij de hele raket in z'n lengterichting begon te schudden.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |