De vakanties hebben niets te maken met het ambtenaar zijn. De rest van de voordelen snap ik ook niet.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:15 schreef Chandler het volgende:
Gatver, kom er net achter dat sinds 2020 medewerkers in het openbaar onderwijs geen ambtenaar meer zijn, gelukkig wel met de voordelen en extra vakanties...dat dan wel weer!
2020 is het moment geweest dat de WNRA van kracht ging. De arbeidsvoorwaarden zijn van de ARAR in een CAO Rijk gepropt. Maar ik dacht dat de arbeidsvoorwaarden voor werken in het onderwijs altijd al afweken?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:15 schreef Chandler het volgende:
Gatver, kom er net achter dat sinds 2020 medewerkers in het openbaar onderwijs geen ambtenaar meer zijn, gelukkig wel met de voordelen en extra vakanties...dat dan wel weer!
Correct, dat is al heel veel langer het geval. Maar een deel was op papier nog wel ambtenaar.quote:Op zondag 10 maart 2024 07:25 schreef Charmian het volgende:
[..]
2020 is het moment geweest dat de WNRA van kracht ging. De arbeidsvoorwaarden zijn van de ARAR in een CAO Rijk gepropt. Maar ik dacht dat de arbeidsvoorwaarden voor werken in het onderwijs altijd al afweken?
vast net genoeg om er maar een beetje op achteruit te gaan.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:09 schreef Lafoy het volgende:
https://ambtenarensalaris(...)j-in-cao-provincies/
Provincies 7,5% erbij. Benieuwd hoe het straks bij het Rijk gaat zijn…
Hij bedoelt misschien de extra IKB-dagen die je erbij krijgt als je een bepaalde leeftijd bereikt in plaats van de PAS.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 23:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De vakanties hebben niets te maken met het ambtenaar zijn. De rest van de voordelen snap ik ook niet.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 19:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit is ook een ambtenaar![]()
https://youtube.com/shorts/E9KhLZM1cG4?si=pe439wcsBRcvDsnR
Liever meerquote:Op dinsdag 19 maart 2024 19:04 schreef MM82 het volgende:
Mag toch hopen dat we minimaal hetzelfde krijgen als de provincies!
Ja lekker hè. Ben wel bijna aan het einde van m’n schaal dus dan zijn die % extra nodig.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 13:09 schreef Lafoy het volgende:
https://ambtenarensalaris(...)j-in-cao-provincies/
Provincies 7,5% erbij. Benieuwd hoe het straks bij het Rijk gaat zijn…
Wat is er allemaal besproken?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 20:50 schreef kaputwiehund het volgende:
Ben benieuwd, vandaag was de eerste dag van de inhoudelijke onderhandelingen voor Cao Rijk
Hopla, die laat er geen gras over groeien.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 19:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit is ook een ambtenaar![]()
https://youtube.com/shorts/E9KhLZM1cG4?si=pe439wcsBRcvDsnR
Vooral salaris, maar ik lees net in de nieuwsbrief van de vakbonden dat ook de declaraties bij dienstreizen ter discussie staan, lunch en dagvergoeding. Had niet in de gaten dat dat speelde.quote:
Wanneer heb jij de nieuwsbrief ontvangen?quote:Op donderdag 21 maart 2024 08:36 schreef MM82 het volgende:
[..]
Vooral salaris, maar ik lees net in de nieuwsbrief van de vakbonden dat ook de declaraties bij dienstreizen ter discussie staan, lunch en dagvergoeding. Had niet in de gaten dat dat speelde.
Gister aan het einde van de middag. Hij staat ook op de website van acrijksvakbonden.quote:Op donderdag 21 maart 2024 09:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Wanneer heb jij de nieuwsbrief ontvangen?
Bijzonder dat de bonden inzetten op 40 uur werken als je dat wil. Bedoelen ze dan betaald werken? Want bij ons heb je al fulltime werknemers die 40 uur werken en dan wekelijks vier uur tijd voor tijd opbouwen. Ren overblijfsel van de oude ADV dagen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 08:36 schreef MM82 het volgende:
[..]
Vooral salaris, maar ik lees net in de nieuwsbrief van de vakbonden dat ook de declaraties bij dienstreizen ter discussie staan, lunch en dagvergoeding. Had niet in de gaten dat dat speelde.
Lijkt me inderdaad dan de keuze tussen betaald 40 uur of de compensatie uren.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bijzonder dat de bonden inzetten op 40 uur werken als je dat wil. Bedoelen ze dan betaald werken? Want bij ons heb je al fulltime werknemers die 40 uur werken en dan wekelijks vier uur tijd voor tijd opbouwen. Ren overblijfsel van de oude ADV dagen.
ik heb hem net binnen. Het rijk wil inderdaad lunch- en dagvergoeding afschaffen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 09:50 schreef MM82 het volgende:
[..]
Gister aan het einde van de middag. Hij staat ook op de website van acrijksvakbonden.
Dat zou mooi kut zijn...quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:12 schreef HSG het volgende:
[..]
ik heb hem net binnen. Het rijk wil inderdaad lunch- en dagvergoeding afschaffen.
Oké, dan dus alle vergaderingen online en mensen niet meer naar de andere kant van het land sturen voor een overleg?quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:12 schreef HSG het volgende:
[..]
ik heb hem net binnen. Het rijk wil inderdaad lunch- en dagvergoeding afschaffen.
Persoonlijk mogen ze weg. Ik declareer ze nooit, ook al heb ik er recht op.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:04 schreef DrMarten het volgende:
Persoonlijk vind die twee vergoedingen volstrekt overbodig dus wat mij betreft mogen ze weg. Sterker nog, ook al heb ik er recht declareer ik ze niet eens.
[..]
Oké, dan dus alle vergaderingen online en mensen niet meer naar de andere kant van het land sturen voor een overleg?
Ik declareer altijd. Als de baas wil dat ik ruim anderhalf uur in een trein zit voor overleg of cursus of wat dan ook, dan kunnen ze op zijn minst voor een kop koffie in de trein zorgen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:10 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
Persoonlijk mogen ze weg. Ik declareer ze nooit, ook al heb ik er recht op.
Controleren kan absoluut niet uit. Het zou al schelen als het een invoerveld is, waar mensen gewoon een bedrag in kunnen vullen. Maar voor buitendienst werkers is dit wel absurd. Dagvergoeding weg. Kom opquote:Op donderdag 21 maart 2024 18:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik declareer altijd. Als de baas wil dat ik ruim anderhalf uur in een trein zit voor overleg of cursus of wat dan ook, dan kunnen ze op zijn minst voor een kop koffie in de trein zorgen.
Zelfde met de lunchvergoeding. Voor mensen in de buitendienst, die hele dagen bij een klant zitten, niet in de buurt zijn van een bedrijfsrestaurant, mogen niet meer declareren als ze even ergens een broodje halen?
Ik vind het idioot.
Wat mij betreft zou het wel zo mogen zijn dat er meer gecontroleerd wordt op lunchvergoeding, of dat je maximaal krijgt wat je besteed hebt. Maar dat zal wel zorgen voor teveel administratieve rompslomp.
Dan zijn we het niet eens. Ik vind dat je best je eigen lunch mee kunt nemen en zie niet in waarom je baas die koffie moet betalen, maar ieder zijn mening.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik declareer altijd. Als de baas wil dat ik ruim anderhalf uur in een trein zit voor overleg of cursus of wat dan ook, dan kunnen ze op zijn minst voor een kop koffie in de trein zorgen.
Zelfde met de lunchvergoeding. Voor mensen in de buitendienst, die hele dagen bij een klant zitten, niet in de buurt zijn van een bedrijfsrestaurant, mogen niet meer declareren als ze even ergens een broodje halen?
Ik vind het idioot.
Wat mij betreft zou het wel zo mogen zijn dat er meer gecontroleerd wordt op lunchvergoeding, of dat je maximaal krijgt wat je besteed hebt. Maar dat zal wel zorgen voor teveel administratieve rompslomp.
Nu is de goedkoopheid van het bedrijfsrestaurant ook wel op zijn retour, basisproducten als een gekookt ei en soep is nog wel relatief goedkoop, maar broodjes en snacks is gewoon bijna hetzelfde als commercieel.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik vind het idioot.
Eind maart moet het rond zijn. Kijk aan, ik kan straks mijn gangetje naar het station declareren.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:49 schreef zalkc het volgende:
CAO rijk onderhandelingen zijn gestart
[ afbeelding ]
bron
Als je alleen een boterham met kaas eet kun je je eigen lunch meenemen, maar het wordt al lastig als je iets.voorde lunch wil wat in een koeling moet. Of heb jij standaard een koelkast bij je?quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:44 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens. Ik vind dat je best je eigen lunch mee kunt nemen en zie niet in waarom je baas die koffie moet betalen, maar ieder zijn mening.
Omdat je in de buitendienst al niet uit komt. Ja, wel voor de benzine, maar als ik de afschrijving en het extra onderhoud mee ga tellen... Ik rij met mijn eigen auto naar ondernemers, net te weinig kilometers voor een dienstauto, dus ja, ik declareer altijd de dagvergoeding als extra. De lunch alleen als ik ook daadwerkelijk ergens heb geluncht.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:44 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens. Ik vind dat je best je eigen lunch mee kunt nemen en zie niet in waarom je baas die koffie moet betalen, maar ieder zijn mening.
Ook de aanvullende vanuit ikb? Da's een bak vervoer.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:49 schreef zalkc het volgende:
CAO rijk onderhandelingen zijn gestart
[ afbeelding ]
bron
Ik maak me meer zorgen over de woon werk vergoeding, dat gaat voor mij direct over duizenden euro's.
Nou ken ik genoeg mensen die ook wel eens lunchvergoeding claimen terwijl ze er geen kosten voor hebben gemaakt. Daar mag echt wel iets aan gedaan worden.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:59 schreef MM82 het volgende:
[..]
Omdat je in de buitendienst al niet uit komt. Ja, wel voor de benzine, maar als ik de afschrijving en het extra onderhoud mee ga tellen... Ik rij met mijn eigen auto naar ondernemers, net te weinig kilometers voor een dienstauto, dus ja, ik declareer altijd de dagvergoeding als extra. De lunch alleen als ik ook daadwerkelijk ergens heb geluncht.
Ga je bij de koffieautomaat op het werk ook pinnen? Thnx.quote:Op donderdag 21 maart 2024 18:44 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
Wat houdt dat in? #newbiequote:Op donderdag 21 maart 2024 19:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ook de aanvullende vanuit ikb? Da's een bak vervoer.
Het gaat juist om de aanvullende vergoeding.quote:
Iemand moet dat bonnetje bekijken. Dat bonnetje moet ingescanned worden. Geupload.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:07 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Nou ken ik genoeg mensen die ook wel eens lunchvergoeding claimen terwijl ze er geen kosten voor hebben gemaakt. Daar mag echt wel iets aan gedaan worden.
Die lunchvergoeding heb je alleen recht op als je er daadwerkelijk kosten voor hebt gemaakt. Kleine moeite om dan te verplichten een bonnetje mee te sturen. Denk dat je dan al een leuke besparing hebt.
Je bent je bewust van de rompslomp en administratieve lasten voor de werknemer én werkgever bij alle kleine bonnetjes moeten declareren en verwerken?quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:07 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Nou ken ik genoeg mensen die ook wel eens lunchvergoeding claimen terwijl ze er geen kosten voor hebben gemaakt. Daar mag echt wel iets aan gedaan worden.
Die lunchvergoeding heb je alleen recht op als je er daadwerkelijk kosten voor hebt gemaakt. Kleine moeite om dan te verplichten een bonnetje mee te sturen. Denk dat je dan al een leuke besparing hebt.
De werkgever betaald niet over het hele reistraject met eigen vervoer de maximale vergoeding, qua belasting is het toegestaan dat je dat deel wat niet betaald wordt als reiskostenvergoeding netto mag worden uitbetaald.quote:
Er zijn wel meer kosten waar je verplicht een bonnetje van moet uploaden. Dat levert ook geen problemen op. Bij lunch hoeft dat niet. Als je dat gewoon verplicht stelt heeft het al een afschrikkende werking om het te claimen als je de kosten niet hebt gemaakt.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Iemand moet dat bonnetje bekijken. Dat bonnetje moet ingescanned worden. Geupload.
Dag dag besparing.
De kosten van een bonnetje scannen en uploaden zijn serieus hoger dan die van de potentieel gefraudeerde lunch.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Er zijn wel meer kosten waar je verplicht een bonnetje van moet uploaden. Dat levert ook geen problemen op. Bij lunch hoeft dat niet. Als je dat gewoon verplicht stelt heeft het al een afschrikkende werking om het te claimen als je de kosten niet hebt gemaakt.
Ze zullen dan echt niet allemaal handmatig gecontroleerd worden.
Maar helemaal afschaffen vind ik echt idioot.
Een bonnetje toevoegen is voor een werknemer een erg kleine moetje.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:19 schreef Molo het volgende:
[..]
Je bent je bewust van de rompslomp en administratieve lasten voor de werknemer én werkgever bij alle kleine bonnetjes moeten declareren en verwerken?
Vind het een bijzondere eis, vraag me af of dit niet gewoon een bewuste rookgordijnen opwerpen tactiek is
Dat is een eenmalige kost. Ik heb door o.a. werkreizen een lunch of 5 per maand.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:25 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Een bonnetje toevoegen is voor een werknemer een erg kleine moetje.
Een werkelijk besteed bedrag invullen i.p,v. een standaarbedrag uitgekeerd krijgen lijkt me systeemtechnisch meer gedoe.
Ah, dank!quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:21 schreef zalkc het volgende:
[..]
De werkgever betaald niet over het hele reistraject met eigen vervoer de maximale vergoeding, qua belasting is het toegestaan dat je dat deel wat niet betaald wordt als reiskostenvergoeding netto mag worden uitbetaald.
Je reis met da auto is 100 km, je mag dan 21 euro als reiskostenvergoeding uitbetalen als werkgever, maar deze kiest ervoor om maar 10 euro uit te betalen. Die laatste 11 euro is dan een soort aftrekpost die je vanuit je eigen brutosalaris kan uitbetalen aan jezelf belastingvrij. Je mag namelijk van de belasting de volle 21 euro ontvangen. Wie die betaald, de werkgever of jijzelf zal de fiscus worst zijn.
Fiscaal gaat hiermee wel je toetsingsinkomen omlaag, dit kan in sommige situaties invloed hebben op je hypotheek en toeslagen
Het kost ze ook niks, dat is voor mij de verbazing. Misschien de administratiekosten?quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:31 schreef Molo het volgende:
[..]
Ah, dank!
Ik heb dat allemaal nog niet uitgezocht (3 weken in dienst) maar is voor mij ook aantrekkelijk. De versobering ervan snap ik ook niet zo, vreemde eisen vanuit werkgever
Scanapp op de telefoon en binnen 20 seconden heb je een pdf in je mailbox. Dat uploaden is peanuts.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is een eenmalige kost. Ik heb door o.a. werkreizen een lunch of 5 per maand.
Scanner pakken.
Scannen.
Uploaden.
En dan gaat er echt nog wel iemand naar kijken.
Dan heb je nog de momenten dat je onverhoopt geen bonnetje hebt.
Is al snel duurder.
Ik reisde in mijn vorige baan veel en werd werkelijk schijtziek van alle kleine bonnetjes invoeren en duiden. Maar steeds ¤2,-, ¤26,-, ¤4,50 etc telt ook echt flink op.quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:25 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Een bonnetje toevoegen is voor een werknemer een erg kleine moetje.
Een werkelijk besteed bedrag invullen i.p,v. een standaarbedrag uitgekeerd krijgen lijkt me systeemtechnisch meer gedoe.
Succes met de accountantquote:Op donderdag 21 maart 2024 19:32 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Scanapp op de telefoon en binnen 20 seconden heb je een pdf in je mailbox. Dat uploaden is peanuts.
Alle bonnetjes controleren gaat echt niet gebeuren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |