Nee, niet echt maar door de arbeidkorting en algemene heffingskorting komt het daar wel op neer.quote:
Je zult dan ook in een huurhuis zitten, met huurtoeslag en uiteraard zorgtoeslag. 10.000 ¤ bruto betekent dan al snel 15.000 ¤ netto. In Nederland "verdienen" grote groepen minima netto méér dan bruto.quote:Op maandag 17 april 2023 19:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet echt maar door de arbeidkorting en algemene heffingskorting komt het daar wel op neer.
Als je een uitkering van¤ 10.000 bruto per jaar hebt hou je netto wel minder dan ¤ 10.000 over, doordat je dan geen aftrek hebt van de arbeidskorting.
Of je woont met je partner in een (koop)woning en krijgt helemaal niets van die toeslagen.quote:Op maandag 17 april 2023 19:58 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je zult dan ook in een huurhuis zitten, met huurtoeslag en uiteraard zorgtoeslag. 10.000 ¤ bruto betekent dan al snel 15.000 ¤ netto. In Nederland "verdienen" grote groepen minima netto méér dan bruto.
Nee hoor.quote:Op maandag 17 april 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:
Ja maar dat vind ik toch anders, als je een jaar lang niet kunt werken ben je dan niet gewoon arbeidsongeschikt voor onbekende termijn?
Kwam ik ook achter inderdaad.quote:Op maandag 17 april 2023 17:06 schreef laziness het volgende:
Je hoeft niet voor al je uren die 70% betaald te krijgen. Velen zijn alweer aan het reïntegreren en alleen de uren dat je nog niet werkt worden dan gekort.
Daar prikken ze toch wel snel door heen.quote:Op maandag 17 april 2023 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Acute gevallen van “geenzinomtewerken” zie je ook vaak. Heel slopende ziekte waar je soms jaren van moet herstellen. Vaak tot aan je pensioen.
Nou ja mijn ervaring met 3 gevallen van >1jr ziektewet waren een iemand met kanker en behandelingen, natuurlijk heel terecht ziek en kwam al na een paar maanden alweer zoveel mogelijk werken.quote:Op maandag 17 april 2023 20:40 schreef stropdaz het volgende:
Daar prikken ze toch wel snel door heen.
Tenzij je dit ook goed kan spelen in het medisch circuit (ziekenhuis).
Maar dat lijkt me niet makkelijk om dat voor elkaar te krijgen.
Je kan bv niet zeggen: "ik heb een burnout" en dan geen behandeling hebben.
Klopt. Net zoals veel ziektes van geestelijke aard.quote:
Nee niet dat ik weet.quote:Op maandag 17 april 2023 21:10 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Klopt. Net zoals veel ziektes van geestelijke aard.
Maar je moet denk ik wel kunnen aantonen dat je bezig bent met een behandeling? Een bedrijfsarts die info opvraagt bij een hulpverlener of arts?
Dan heeft de bedrijfsarts mooi achterover geleund.quote:
alles aantoonbaar op papierquote:
'Vaak' en dan kom je met n=2quote:Op maandag 17 april 2023 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Acute gevallen van “geenzinomtewerken” zie je ook vaak. Heel slopende ziekte waar je soms jaren van moet herstellen. Vaak tot aan je pensioen.
Dat noemen we vaak 'ziek'.quote:Op maandag 17 april 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:
arbeidsongeschikt voor onbekende termijn?
En dan ook niet eens aannemelijk kunnen maken dat het gaat om 'geenzinomtewerken'.quote:
quote:Op donderdag 20 april 2023 22:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Werken er hier nog mensen met ervaring in grote (HR) organisaties?
Ik begeleid zelf niet de mensen in dit traject maar ken de regels er omtrent, krijg zijdelings wel zaken mee van collega’s die wel de begeleiding doen en mijn team regelt de financiële kant van het tweede ziektejaar incl de sancties als men zich niet aan de regels houdt van de wet poortwachter.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb jij ervaringen met mensen in langdurige ziektetrajecten?
Nou? Wat denk je ervan, je spreekt die mensen toch ook?quote:Op donderdag 20 april 2023 23:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik begeleid zelf niet de mensen in dit traject maar ken de regels er omtrent, krijg zijdelings wel zaken mee van collega’s die wel de begeleiding doen en mijn team regelt de financiële kant van het tweede ziektejaar incl de sancties als men zich niet aan de regels houdt van de wet poortwachter.
De meeste mensen komen niet in de ziektewet, maar worden doorbetaald vanuit WULBZ. En stromen daaruit naar de WIA.quote:Op maandag 17 april 2023 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar je moet eerst 2 jaar in de ziektewet zitten voor je naar het UWV kunt voor een WIA-keuring.
Ziek en arbeidsongeschikt zijn niet hetzelfde.quote:
Vandaar dat ik ook aanhalingstekens gebruik om aan te geven hoe we dat doorgaans noemen en niet dat dat de definitie is.quote:Op vrijdag 21 april 2023 06:08 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ziek en arbeidsongeschikt zijn niet hetzelfde.
1. Je kan ziek zijn en niet arbeidsongeschikt.
2. Je kan ziek zijn EN arbeidsongeschikt.
Er zijn zat mensen die in behandeling voor een ziekte zijn, maar nog steeds fulltime werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |