Maar even met boerenverstand denken: dan gaat er toch ook 30 procent van je netto salaris af?quote:De eerste 2 jaar van uw ziekte is uw werkgever verplicht om uw loon door te betalen. Hij moet per jaar minstens 70% van uw brutoloon betalen
Yep, maar daar gaan dan toch nog de kosten af die nu tussen bruto en netto eraf gaan?quote:
Dus dan verminderd dat ook met 30 procent?quote:Op zondag 16 april 2023 20:52 schreef realnice11 het volgende:
Deze worden ws dus van je netto loon betaald
Facepalmquote:Op zondag 16 april 2023 20:52 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ja.quote:Op zondag 16 april 2023 20:54 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Yep, maar daar gaan dan toch nog de kosten af die nu tussen bruto en netto eraf gaan?
Denk aan pensioen etc.
[..]
Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat ook exact met 30% verminderd.quote:Dus dan verminderd dat ook met 30 procent?
quote:Op zondag 16 april 2023 20:52 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Oh ik snap hem denk ik.quote:Op zondag 16 april 2023 21:05 schreef opgebaarde het volgende:
Nettoloon zal iets minder hard dalen. Eerder rond de 20%
Het gaat dan ook meestal niet om griep bij langdurig zieken.quote:Op zondag 16 april 2023 20:57 schreef Centenbak het volgende:
Ik kan me eerlijk gezegd geen situatie bedenken dat je een jaar lang ziek bent.
Als ik 2 dagen griep heb gehad ik voel ik al hondsberoerd, laat staan 365 achter elkaar of langer.
Wat dan wel?quote:Op zondag 16 april 2023 21:07 schreef Malavita het volgende:
[..]
Het gaat dan ook meestal niet om griep bij langdurig zieken.
Over de eerste 10.000 betaal je nauwelijks belasting. Als je elke maand 1.200 aan salaris ontvangt houd je daarvan 1.178 over.quote:Op zondag 16 april 2023 21:07 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Oh ik snap hem denk ik.
Loonheffing en mogelijk ook OP premie is mogelijk naar rato van je bruto inkomen?
https://www.vzinfo.nl/chr(...)20volledig%20herstel.quote:
Nééquote:Op zondag 16 april 2023 20:52 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Als je ¤ 10.000 per jaar verdient, woonachtig in Nederland bent, dan wordt je ¤ 3.707 belast. Dat betekent dat jouw netto-salaris ¤ 6.293 per jaar zal zijn, of ¤ 524 per maand.quote:Op zondag 16 april 2023 21:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Over de eerste 10.000 betaal je nauwelijks belasting. Als je elke maand 1.200 aan salaris ontvangt houd je daarvan 1.178 over.
Klopt, gaat van brutoloon af.quote:
Kanker, hersenbloeding, overspannen, depressie, psychose, long/post-covidsyndroom, revalidatie na ongeluk, etc, etc. Genoeg te bedenken hoor.quote:
Bedankt, ik ga me even inlezen in deze opmerkelijke materie.quote:Op zondag 16 april 2023 21:12 schreef Malavita het volgende:
[..]
https://www.vzinfo.nl/chr(...)20volledig%20herstel.
Zal vast wat tussen staan.
Daarnaast krijgen mensen te maken met ziektewet door een ongeluk, denk aan beroertes en psychische aandoeningen
Eens. Elk groot bedrijf heeft wel mensen met (fatale) chronische of spontaan opgekomen ziektes..quote:Op zondag 16 april 2023 21:15 schreef Viv het volgende:
[..]
Kanker, hersenbloeding, overspannen, depressie, psychose, long/post-covidsyndroom, revalidatie na ongeluk, etc, etc. Genoeg te bedenken hoor.
Mits de juiste pensioenbedragen en dergelijke zijn ingevuld.quote:Op zondag 16 april 2023 21:14 schreef Rene het volgende:
https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/
Hier 70% van je loon invullen (CAO die van toepassing is eventjes aanklikken) en dan poept hij zo je nieuwe netto loon uit.
Die worden dan ook lager.quote:Op zondag 16 april 2023 21:15 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Klopt, gaat van brutoloon af.
Maar als je 30 procent van bruto zal er ook riant bedrag op netto gemist worden ivm vaste lasten die altijd van bruto a gaan
Maar je krijgtquote:Op zondag 16 april 2023 21:14 schreef Malavita het volgende:
[..]
Als je ¤ 10.000 per jaar verdient, woonachtig in Nederland bent, dan wordt je ¤ 3.707 belast. Dat betekent dat jouw netto-salaris ¤ 6.293 per jaar zal zijn, of ¤ 524 per maand.
Als je 10.000 bruto per jaar verdient heb je ook 10.000 netto.quote:Op zondag 16 april 2023 21:14 schreef Malavita het volgende:
[..]
Als je ¤ 10.000 per jaar verdient, woonachtig in Nederland bent, dan wordt je ¤ 3.707 belast. Dat betekent dat jouw netto-salaris ¤ 6.293 per jaar zal zijn, of ¤ 524 per maand.
Google jokt danquote:Op zondag 16 april 2023 21:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je 10.000 bruto per jaar verdient heb je ook 10.000 netto.
In 2022 was het nog ¤ 9.639 netto.
Je moet Google dan ook niet als basis voor een salarisberekening nemen, daarvoor gebruik je de link die @Rene gepost heeftquote:
Al die link gebruikt?quote:Op zondag 16 april 2023 21:30 schreef stropdaz het volgende:
Ik betaal bijna 450 euro aan pensioen per maand.
Kon je dat maar even stop zetten ten tijde van nood.
ik zou HR een berekening laten doen. Kan geen kwaad.quote:Op zondag 16 april 2023 21:38 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Yep, dan zie ik dat loonheffing minder wordt maar pensioen verminderd niet.
Of ik doe het fout
In de praktijk zijn de langdurig zieken heel vaak mensen met een 'burn-out' of vergelijkbare kwaaltjes. Dat is in elk geval mijn ervaring van toen ik nog in de ambtenarij werkte.quote:Op zondag 16 april 2023 21:12 schreef Malavita het volgende:
[..]
Daarnaast krijgen mensen te maken met ziektewet door een ongeluk, denk aan beroertes en psychische aandoeningen
Dat sowieso.quote:Op zondag 16 april 2023 21:44 schreef Rene het volgende:
ik zou HR een berekening laten doen. Kan geen kwaad.
Je brutoloon wordt lager dus ja de loonheffing wordt minder.quote:Op zondag 16 april 2023 21:38 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Yep, dan zie ik dat loonheffing minder wordt maar pensioen verminderd niet.
Of ik doe het fout
Omdat je pensioen gebaseerd blijft op volledig loon en niet meebeweegt naar 70% uitbetaling van het loon?quote:Op zondag 16 april 2023 22:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Je brutoloon wordt lager dus ja de loonheffing wordt minder.
Pensioen blijft hetzelfde. Pensioengrondslag houdt geen rekening met het korten van salaris ivm ziekte.
quote:De eerste 2 ziektejaren
U krijgt uw volledige loon doorbetaald en bouwt daarom ook volledig pensioen op. Het 2e jaar waarin u ziek en (voor een deel) arbeidsongeschikt bent verandert er wel iets aan de opbouw van uw pensioen. U krijgt vanaf dan 70% van uw laatstverdiende loon doorbetaald.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ioenopbouw%20meestal.quote:Of de opbouw van uw pensioen doorloopt als u arbeidsongeschikt wordt, hangt af van de pensioenregeling. Voor het deel dat u eventueel werkt, betaalt u zelf de pensioenpremie. Voor het andere deel hoeft u geen premie te betalen. Als u werkloos wordt, stopt uw pensioenopbouw meestal.
Algemene quote.quote:Op zondag 16 april 2023 22:12 schreef Rene het volgende:
[..]
Omdat je pensioen gebaseerd blijft op volledig loon en niet meebeweegt naar 70% uitbetaling van het loon?
Ik google zojuist dit:
[..]
Dat zal dan wel CAO/bedrijfsafhankelijk zijn kennelijk.quote:Op zondag 16 april 2023 22:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Algemene quote.
De meeste pensioenregelingen blijf je gewoon 100% opbouwen en dus ook voor 100% premie betalen.
Klopt.quote:Op zondag 16 april 2023 22:20 schreef Rene het volgende:
[..]
Dat zal dan wel CAO/bedrijfsafhankelijk zijn kennelijk.
Ik probeerde echt te helpen door te antwoorden, maar ok ik zal minder proberen te gokken kwa antwoorden, wie heeft volgens jou het juiste antwoord gegeven? Nu wil ik het weten ook!quote:
Niet om vervelend te zijn, maar dit is WGR, daar kun je beter geen "antwoord" op een vraag geven dan maar wat roepen terwijl je helemaal geen kennis van de materie hebt, want dat soort bizarre antwoorden tussendoor die echt heel erg fout zijn helpen het topic niet.quote:Op zondag 16 april 2023 23:05 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ik probeerde echt te helpen door te antwoorden, maar ok ik zal minder proberen te gokken kwa antwoorden, wie heeft volgens jou het juiste antwoord gegeven? Nu wil ik het weten ook!
Hoi zelfs het beste paard van de stal maakt we eens een foutje ik deed het niet expresquote:Op zondag 16 april 2023 23:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet om vervelend te zijn, maar dit is WGR, daar kun je beter geen "antwoord" op een vraag geven dan maar wat roepen terwijl je helemaal geen kennis van de materie hebt, want dat soort bizarre antwoorden tussendoor die echt heel erg fout zijn helpen het topic niet.
We waarderen bijdrages maar wel die op waarheid berust zijn. De topicstarter zoekt oprechte hulp met duidelijke antwoorden. Dit is een wat serieuzer subforum. Wil je mensen helpen dan graag met informatie die je niet hoeft te gokken maar écht weetquote:Op zondag 16 april 2023 23:05 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ik probeerde echt te helpen door te antwoorden, maar ok ik zal minder proberen te gokken kwa antwoorden, wie heeft volgens jou het juiste antwoord gegeven? Nu wil ik het weten ook!
Als het om geld zaken gaat heb ik vaak een goede intuitie alleen scoor ik vaak geen 10 omdat ik soms iets te impulsief reageer, dus blijf dan steken op een 7,5quote:Op zondag 16 april 2023 23:11 schreef Rene het volgende:
[..]
We waarderen bijdrages maar wel die op waarheid berust zijn. De topicstarter zoekt oprechte hulp met duidelijke antwoorden. Dit is een wat serieuzer subforum. Wil je mensen helpen dan graag met informatie die je niet hoeft te gokken maar écht weet
Niet altijd. Bij een ABP werkgever blijf je 100% opbouwen, maar ga je maar 70% premie betalen. De rest vult werkgever extra bij.quote:Op zondag 16 april 2023 22:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Algemene quote.
De meeste pensioenregelingen blijf je gewoon 100% opbouwen en dus ook voor 100% premie betalen.
Neem het mee. Maar weet dat gokken ook fout kan lopen. Daar laten we hrt ff bij in dit topicquote:Op zondag 16 april 2023 23:14 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Als het om geld zaken gaat heb ik vaak een goede intuitie alleen scoor ik vaak geen 10 omdat ik soms iets te impulsief reageer, dus blijf dan steken op een 7,5
@stropdaz deed me al een DM. Zei hem daar al dat hij het beste even met HR contact kan opnemen.quote:Op zondag 16 april 2023 23:14 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Niet altijd. Bij een ABP werkgever blijf je 100% opbouwen, maar ga je maar 70% premie betalen. De rest vult werkgever extra bij.
quote:Op zondag 16 april 2023 23:14 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Als het om geld zaken gaat heb ik vaak een goede intuitie alleen scoor ik vaak geen 10 omdat ik soms iets te impulsief reageer, dus blijf dan steken op een 7,5
Ik kreeg er ook eentje maar stropdaz zit niet bij het ABP al deed zijn premie dat wel vermoedenquote:Op zondag 16 april 2023 23:16 schreef Rene het volgende:
[..]
@:stropdaz deed me al een DM. Zei hem daar al dat hij het beste even met HR contact kan opnemen.
Ben wel benieuwd welke studies en onderzoeken jij hebt gedaan naar burn-outs en soortgelijke aandoeningen.. En op ook naar de conclusies uit die onderzoeken, waar jij je neem ik aan op baseert, waaruit zou blijken dat burn-outs en soortgelijke aandoeningen slechts 'kwaaltjes' zijn.quote:Op zondag 16 april 2023 21:45 schreef Edensnator het volgende:
[..]
In de praktijk zijn de langdurig zieken heel vaak mensen met een 'burn-out' of vergelijkbare kwaaltjes. Dat is in elk geval mijn ervaring van toen ik nog in de ambtenarij werkte.
Uhhh, even denken want dit is een moeilijke hoor... Kanker misschien?!quote:Op zondag 16 april 2023 20:57 schreef Centenbak het volgende:
Als ik 2 dagen griep heb gehad ik voel ik al hondsberoerd, laat staan 365 achter elkaar of langer.
Ziek is niet alleen griep of een snotneus he, zijn genoeg mensen die door een ongeluk of terminale ziekte moeten revalideren en dus een niet kunnen werken en dus “ziek” zijnquote:Op zondag 16 april 2023 20:57 schreef Centenbak het volgende:
Ja maar dat vind ik toch anders, als je een jaar lang niet kunt werken ben je dan niet gewoon arbeidsongeschikt voor onbekende termijn?quote:Op maandag 17 april 2023 08:06 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ziek is niet alleen griep of een snotneus he, zijn genoeg mensen die door een ongeluk of terminale ziekte moeten revalideren en dus een niet kunnen werken en dus “ziek” zijn
Ja, maar je moet eerst 2 jaar in de ziektewet zitten voor je naar het UWV kunt voor een WIA-keuring.quote:Op maandag 17 april 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja maar dat vind ik toch anders, als je een jaar lang niet kunt werken ben je dan niet gewoon arbeidsongeschikt voor onbekende termijn?
Gelukkig herstellen velen voor het einde van dat tweede ziektejaar en kunnen volledig of gedeeltelijk hun werk weer hervatten.quote:Op maandag 17 april 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ja maar dat vind ik toch anders, als je een jaar lang niet kunt werken ben je dan niet gewoon arbeidsongeschikt voor onbekende termijn?
Het is je vergeven.quote:Op zondag 16 april 2023 23:05 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Acute gevallen van “geenzinomtewerken” zie je ook vaak. Heel slopende ziekte waar je soms jaren van moet herstellen. Vaak tot aan je pensioen.quote:Op zondag 16 april 2023 21:12 schreef Malavita het volgende:
[..]
quote:Op maandag 17 april 2023 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Acute gevallen van “geenzinomtewerken” zie je ook vaak. Heel slopende ziekte waar je soms jaren van moet herstellen. Vaak tot aan je pensioen.
Oh, dus er is dus een 0-tarief.quote:Op zondag 16 april 2023 21:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je 10.000 bruto per jaar verdient heb je ook 10.000 netto.
In 2022 was het nog ¤ 9.639 netto.
Nee, niet echt maar door de arbeidkorting en algemene heffingskorting komt het daar wel op neer.quote:
Je zult dan ook in een huurhuis zitten, met huurtoeslag en uiteraard zorgtoeslag. 10.000 ¤ bruto betekent dan al snel 15.000 ¤ netto. In Nederland "verdienen" grote groepen minima netto méér dan bruto.quote:Op maandag 17 april 2023 19:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet echt maar door de arbeidkorting en algemene heffingskorting komt het daar wel op neer.
Als je een uitkering van¤ 10.000 bruto per jaar hebt hou je netto wel minder dan ¤ 10.000 over, doordat je dan geen aftrek hebt van de arbeidskorting.
Of je woont met je partner in een (koop)woning en krijgt helemaal niets van die toeslagen.quote:Op maandag 17 april 2023 19:58 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je zult dan ook in een huurhuis zitten, met huurtoeslag en uiteraard zorgtoeslag. 10.000 ¤ bruto betekent dan al snel 15.000 ¤ netto. In Nederland "verdienen" grote groepen minima netto méér dan bruto.
Nee hoor.quote:Op maandag 17 april 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:
Kwam ik ook achter inderdaad.quote:Op maandag 17 april 2023 17:06 schreef laziness het volgende:
Je hoeft niet voor al je uren die 70% betaald te krijgen. Velen zijn alweer aan het reïntegreren en alleen de uren dat je nog niet werkt worden dan gekort.
Daar prikken ze toch wel snel door heen.quote:Op maandag 17 april 2023 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Acute gevallen van “geenzinomtewerken” zie je ook vaak. Heel slopende ziekte waar je soms jaren van moet herstellen. Vaak tot aan je pensioen.
Nou ja mijn ervaring met 3 gevallen van >1jr ziektewet waren een iemand met kanker en behandelingen, natuurlijk heel terecht ziek en kwam al na een paar maanden alweer zoveel mogelijk werken.quote:Op maandag 17 april 2023 20:40 schreef stropdaz het volgende:
Daar prikken ze toch wel snel door heen.
Tenzij je dit ook goed kan spelen in het medisch circuit (ziekenhuis).
Maar dat lijkt me niet makkelijk om dat voor elkaar te krijgen.
Je kan bv niet zeggen: "ik heb een burnout" en dan geen behandeling hebben.
Klopt. Net zoals veel ziektes van geestelijke aard.quote:
Nee niet dat ik weet.quote:Op maandag 17 april 2023 21:10 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Klopt. Net zoals veel ziektes van geestelijke aard.
Maar je moet denk ik wel kunnen aantonen dat je bezig bent met een behandeling? Een bedrijfsarts die info opvraagt bij een hulpverlener of arts?
Dan heeft de bedrijfsarts mooi achterover geleund.quote:
alles aantoonbaar op papierquote:
'Vaak' en dan kom je met n=2quote:Op maandag 17 april 2023 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat noemen we vaak 'ziek'.quote:Op maandag 17 april 2023 16:39 schreef Centenbak het volgende:
arbeidsongeschikt voor onbekende termijn?
En dan ook niet eens aannemelijk kunnen maken dat het gaat om 'geenzinomtewerken'.quote:
quote:Op donderdag 20 april 2023 22:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Werken er hier nog mensen met ervaring in grote (HR) organisaties?
Ik begeleid zelf niet de mensen in dit traject maar ken de regels er omtrent, krijg zijdelings wel zaken mee van collega’s die wel de begeleiding doen en mijn team regelt de financiële kant van het tweede ziektejaar incl de sancties als men zich niet aan de regels houdt van de wet poortwachter.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb jij ervaringen met mensen in langdurige ziektetrajecten?
Nou? Wat denk je ervan, je spreekt die mensen toch ook?quote:Op donderdag 20 april 2023 23:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik begeleid zelf niet de mensen in dit traject maar ken de regels er omtrent, krijg zijdelings wel zaken mee van collega’s die wel de begeleiding doen en mijn team regelt de financiële kant van het tweede ziektejaar incl de sancties als men zich niet aan de regels houdt van de wet poortwachter.
De meeste mensen komen niet in de ziektewet, maar worden doorbetaald vanuit WULBZ. En stromen daaruit naar de WIA.quote:Op maandag 17 april 2023 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar je moet eerst 2 jaar in de ziektewet zitten voor je naar het UWV kunt voor een WIA-keuring.
Ziek en arbeidsongeschikt zijn niet hetzelfde.quote:
Vandaar dat ik ook aanhalingstekens gebruik om aan te geven hoe we dat doorgaans noemen en niet dat dat de definitie is.quote:Op vrijdag 21 april 2023 06:08 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ziek en arbeidsongeschikt zijn niet hetzelfde.
1. Je kan ziek zijn en niet arbeidsongeschikt.
2. Je kan ziek zijn EN arbeidsongeschikt.
Er zijn zat mensen die in behandeling voor een ziekte zijn, maar nog steeds fulltime werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |