abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208787856
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:53 schreef nils_22 het volgende:
Verplichte euthanasie voor Aziaten? Ivm de overbevolking
Er is geen structurele overbevolking in Azië.
Nederland is ruim 4x zo dichtbevolkt als Azië.
pi_208787864
Ik denk niet dat je een leeftijd als grens moet opleggen, maar de fitheid en mentale gezondheid na de 70.
Je hebt genoeg mensen van 70 die fitter zijn dan mensen van 50.

Bijvoorbeeld vanaf 70 jaar een jaarlijkse conditietest die je moet zien te halen?
Dit motiveert mensen ook om gezonder te gaan leven.
  zondag 16 april 2023 @ 09:56:50 #28
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208787865
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even los van het belachelijke idee, net alsof mensen zich als makke lammetjes zouden laten omleggen.
Corona bewijst het tegendeel. Mensen zijn uiteindelijk toch kuddedieren.
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208787870
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is geen structurele overbevolking in Azië.
Nederland is ruim 4x zo dichtbevolkt als Azië.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_208787938
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Azië heeft maar een bevolkingsdichtheid van 89 mensen per km2.
Nederland zit op 425 mensen per km2.

Azië is best wel dunbevolkt vergeleken met Nederland.

Een vreemde vergelijking om opeens een land met een continent te vergelijken. Lokaal zijn er ook in Azië flink dichte populaties. In shanghai wonen bijvoorbeeld 26.000.000 miljoen mensen en is de populatiedichteheid 10.0000 mensen per km2
pi_208787976
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:56 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Corona bewijst het tegendeel. Mensen zijn uiteindelijk toch kuddedieren.
Hoe bewijst Corona het tegendeel? Zijn er toen mensen actief omgelegd?
pi_208787989
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:56 schreef Centenbak het volgende:

Bijvoorbeeld vanaf 70 jaar een jaarlijkse conditietest die je moet zien te halen?
Dat is lekker als je bijvoorbeeld sinds je 14e in een rolstoel zit.
pi_208788025
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is lekker als je bijvoorbeeld sinds je 14e in een rolstoel zit.
Die mogen een aangepaste test doen. Genoeg mensen in een rolstoel die aan één of andere sport doen en er daarmee toch iets van proberen te maken.
pi_208788027
Eens maar ik vind 80 een mooiere leeftijd.

Dat je nog eventjes verjaardag mag vieren en de dag erna is het afgelopen.

De dood, daar doen we veel te sentimenteel over maar het hoort bij het leven.
pi_208788033
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:56 schreef Centenbak het volgende:
Ik denk niet dat je een leeftijd als grens moet opleggen, maar de fitheid en mentale gezondheid na de 70.

Mentale gezondheid iedereen die actief Willem engel gesteund of koffie gedronken op het museumplein heeft 10 jaar van de beoogde leeftijd afhalen? _O- :')
pi_208788045
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 10:13 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Die mogen een aangepaste test doen. Genoeg mensen in een rolstoel die aan één of andere sport doen en er daarmee toch iets van proberen te maken.
Ik heb sowieso geen interesse in sport, dus ik zou falen voor iedere test.

Dan maar een wapen aanschaffen om de huisarts met z'n spuitje weg te jagen.
  Moderator zondag 16 april 2023 @ 10:18:14 #37
441859 crew  Lenny77
pi_208788051
70 is veel te jong. Mensen zijn niet meer versleten op die leeftijd zoals vroeger.
Wel vind ik dat mensen op leeftijd veel sneller mogen kiezen voor euthanasie, voltooid leven. Nu worden ze inderdaad vaak te lang doorbehandeld en zijn het arme sukkelaars die er eigenlijk niet meer willen zijn. Vaker durven ze dit ook niet te zeggen tegen familie.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_208788410
Je mag er van mij best een dialoog over voeren hoor. Ik vind het echter de grootste onzin die ik hier de afgelopen tijd gelezen heb, en ik gok dat meerdere mensen er zo over denken. Dus eh, succes met die dialoog.
"Pools are perfect for holding water"
pi_208788414
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:02 schreef nils_22 het volgende:
Children of the Corn dachten er ook zo over
Ik moest meteen aan Midsommar denken.

Bring out the hammer!
pi_208788462
Het is een discussie waard, de zorgkosten voor 75+ en alles wat erbij hoort zijn ontzettend hoog.

Door die kosten weg te nemen kun je idd enorm veel geld pompen in het eerder stoppen met werken en andere levensvreugde verhogende activiteiten.

Bejaarden brengen geen enkel nut meer voor de maatschappij.
Maar ja zelf wil ik ook graag 80 worden.

Zelfkeuze is een eerste plaats recht in onze maatschappij dus dat maakt het al gelijk onmogelijk deze discussie.
Vakman pur sang
pi_208788464
He ja, krijg je een paar dagen voor je 70e verjaardag een briefje dat ze je in laten slapen.
pi_208788467
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:07 schreef ems. het volgende:
Was ooit een Stark Trek aflevering over, voor de geïnteresseerden.

Oneens trouwens.
Ah. Ik dacht dat je die Voyager aflevering bedoelde.
Daarin worden ouderen, zieken en gehandicapte naar de 'volgende uitstraling' geholpen, zodat ze geen last meer zullen zijn voor hun familie en de samenleving.

Maar toch wel vreemd dat er blijkbaar wel gepraat kan worden over het actief beëindigen van een leven bij een bepaalde leeftijd, al is die persoon misschien nog gezond van lijf en leden, maar het is nog steeds een grote no-go voor jongere mensen, die om wat voor reden geen zin meer in het leven hebben.
Die worden voor gek verklaard en moeten eerst maar eens bewijzen dat ze er echt geen zin meer in hebben, terwijl ze therapieën moeten volgen om ze van die gedachten af te helpen.

Doe daar dan eerst iets mee, ipv mensen in leven proberen te houden, tegen hoge kosten voor de maatschappij en kijk meteen of er organen getransplanteerd kunnen worden.
Zo kan door hun dood, iemand die nog wel verder wil, een beter leven krijgen.
Sla je ook meerdere vliegen met één klap, want die kunnen dan weer productief worden en/of minder gaan kosten.
  Moderator zondag 16 april 2023 @ 11:19:09 #43
441859 crew  Lenny77
pi_208788515
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 11:13 schreef Lospedrosa het volgende:

Niet mee eens. Vaker helpen bejaarden met de (achter)kleinkinderen, houden ze een familie bij elkaar als spilfiguur en hebben ze veel wijsheden te delen. Ook helpen ze met kleine dingen in de buurt.
En definieer nut.. er hebben zoveel mensen geen nut in de maatschappij, of kosten veel geld. Die dan ook maar weg?
De bejaarden hebben keihard gewerkt en verdienen gewoon een mooie oude dag, maar zouden dus inderdaad meer rechten moeten hebben om inderdaad uit die oude dag te mogen stappen als ze er genoeg van hebben. Incl het recht op euthanasie bij dementie.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_208788518
Ik heb drie mensen zien sterven.

Mijn opa werd ernstig ziek, vond het wel best want hij had een mooi leven gehad, en ging dood.

Mijn oma werd ziek, had geen zin in de verdere aftakeling, en koos voor euthanasie.

Mijn vader werd ziek, en vocht voor elke seconde die hij nog kon krijgen om met zijn gezin door te brengen. Niet meer in staat te praten, aan de beademing, zijn laatste kracht opsparend om ons te kunnen omhelzen. Ik heb nog nooit zoveel liefde in iemands ogen gezien, terwijl hij op sterven na dood was.

Ik kan van geen van de drie zeggen dat het aan een ander had moeten zijn om te beslissen wanneer zij hadden moeten sterven. Dat was hun eigen proces. En imo heeft elk mens daar recht op.
pi_208788526
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 11:14 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Ah. Ik dacht dat je die Voyager aflevering bedoelde.
Daarin worden ouderen, zieken en gehandicapte naar de 'volgende uitstraling' geholpen, zodat ze geen last meer zullen zijn voor hun familie en de samenleving.

Maar toch wel vreemd dat er blijkbaar wel gepraat kan worden over het actief beëindigen van een leven bij een bepaalde leeftijd, al is die persoon misschien nog gezond van lijf en leden, maar het is nog steeds een grote no-go voor jongere mensen, die om wat voor reden geen zin meer in het leven hebben.
Die worden voor gek verklaard en moeten eerst maar eens bewijzen dat ze er echt geen zin meer in hebben, terwijl ze therapieën moeten volgen om ze van die gedachten af te helpen.

Doe daar dan eerst iets mee, ipv mensen in leven proberen te houden, tegen hoge kosten voor de maatschappij en kijk meteen of er organen getransplanteerd kunnen worden.
Zo kan door hun dood, iemand die nog wel verder wil, een beter leven krijgen.
Sla je ook meerdere vliegen met één klap, want die kunnen dan weer productief worden en/of minder gaan kosten.
En gehandicapten. Dat scheelt veel zorg.
Veel psychisch of zwaar gehandicapten zorgen voor een 2 op 1 behandeling, daar ben je dus 2 fulltimers pp op kwijt in de maatschappij.
Vakman pur sang
pi_208788527
Hoe sta je tegen het verplicht steriliseren van mannen en vrouwen na het krijgen van 1 kind?
pi_208788530
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 11:13 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is een discussie waard, de zorgkosten voor 75+ en alles wat erbij hoort zijn ontzettend hoog.

Door die kosten weg te nemen kun je idd enorm veel geld pompen in het eerder stoppen met werken en andere levensvreugde verhogende activiteiten.

Maar ja zelf wil ik ook graag 80 worden.

Zelfkeuze is een eerste plaats recht in onze maatschappij dus dat maakt het al gelijk onmogelijk deze discussie.
Als je menselijk leven een kosten/baten analyse maakt wel ja.

Moet je alleen niet raar opkijken als een ander je vervolgens door je hoofd komt knallen wanneer je, zelfs onder de 75, niet meer economisch rendabel bent.
pi_208788540
Als ik weet dat ik toch afgemaakt ga worden, ga ik alles dat verboden is doen in die laatste jaren. Wat ga je doen dan, ik ga toch dood.

Ik zou denk ik de allerrijksten goed lastigvallen. Of misschien toch... neh, ik houd de rest voor mezelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2023 11:22:32 ]
pi_208788542
Dergelijke ideeën komen steeds regelmatiger weer even voorbij op FOK!, Ik hoop dan altijd maar dat FOK! geen goede afspiegeling is van de maatschappij en we dergelijke gedachten straks daadwerkelijk als voorstellen gaan tegenkomen.

Ik vind de "voltooid leven" discussie al erg dubbel omdat zeer veel mensen tot die conclusie komen door maatschappelijke invloeden waar we wat aan zouden kunnen doen, zoals eenzaamheid of het gevoel tot last te zijn.

Mensen blijven veel langer in behoorlijk goede gezondheid waardoor zeker 70 nog veel te jong is.

Bovendien is het leven veel waardevoller dan een klinische kosten / baten analyse. Zo hebben opa en oma bijvoorbeeld ook een emotionele betekenis en voegen ze echt nog veel toe zonder dat ze meteen de samenleving tot last zijn.

Maar het blijkt wel dat mensen ouderen steeds meer als kostenpost gaan zien. Ik vind dat wel zorgwekkend. Het zegt iets over de geestelijke armoede van degenen die dit zo zien (en dat lijken er steeds meer te worden).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 16 april 2023 @ 11:23:23 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208788550
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 11:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En gehandicapten. Dat scheelt veel zorg.
Veel psychisch of zwaar gehandicapten zorgen voor een 2 op 1 behandeling, daar ben je dus 2 fulltimers pp op kwijt in de maatschappij.
Tot dat jij door ziekte of ongeluk een van die zwaar gehandicapten wordt, sta jij er dan ook nog zo in?

Er zullen vast ook zwaar gehandicapten die weg liggen te kwijnen in bed de hele dag, maar je hebt ook mensen die er nog wel wat van willen maken voor zichzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')