abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208778298
quote:
CDA en VVD willen huurders uitzetten bij verkoop woningen
13 april 2023
De VVD en het CDA willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. Vreemd genoeg doen ze dit in een wijzigingsvoorstel op de Wet Vaste Huurcontracten, een wetsvoorstel waarmee de PvdA en de ChristenUnie ervoor willen zorgen dat huurders meer woonzekerheid hebben door het gebruik van tijdelijke contracten terug te dringen.

15.000 mensen liepen in een stoet van het Westerpark naar de Dam voor het recht op betaalbaar wonen. Joke Schot
Als er een meerderheid is voor het wijzigingsvoorstel kunnen alle kleine verhuurders (een fors deel van de particuliere huurmarkt) straks een clausule opnemen in het huurcontract waardoor het ontbonden kan worden wegens verkoop van de woning. Omdat een woning in onbewoonde staat voor een hogere prijs wordt verkocht, zal elke kleine particuliere verhuurder zo'n clausule opnemen. 'Zo dreigt een wet die bedoeld is om huurders meer zekerheid te geven, straks het tegendeel te doen voor veel particuliere huurders. Om de verkoopwinst bij verkoop voor kleine beleggers te vergroten, wordt hun woonzekerheid opgeofferd,' aldus belangenbehartiger bij de Woonbond Marcel Trip.

Koop breekt (nog) geen huur
Nu breekt koop geen huur. Een woning kan nu wel al in verhuurde staat worden verkocht. De huurder kan er dan blijven wonen en behoudt zijn rechten en huurbescherming. Ook kan een te koop staande woning onder de leegstandwet tijdelijk worden verhuurd. Maar met het voorstel van de VVD en het CDA wordt huren zonder huurbescherming tegen verkoopplannen straks de norm in de particuliere huurmarkt. De Woonbond is hier fel tegen en roept Kamerleden op tegen dit wijzigingsvoorstel te stemmen.

Ook ontbinding contract bij verhuur familielid
Daarnaast willen VVD en CDA het ook mogelijk maken om de huur te ontbinden als de verhuurder een eerstegraads familielid wil laten wonen in de woning. Ook dit gaat via het oprekken van de diplomatenclausule. Voor beide varianten geldt dat er geen belangenafweging wordt gemaakt door de rechter en dat er geen vervangende woonruimte vereist is.

Zwakke onderbouwing en onzorgvuldig over woonrecht
In het wijzigingsvoorstel claimen VVD en CDA dat hierdoor veel meer woningen worden verhuurd. Maar dit wordt op geen enkele manier gestaafd. Het voorstel is ook ingediend na behandeling van de Wet Vaste Huurcontracten in de Kamer. Trip: 'Erg zorgvuldig gaan deze partijen niet om met woonzekerheid. De lessen van de invoer van tijdelijke contracten via de wet doorstroming huurmarkt in 2015 lijken door hun niet te zijn geleerd. Bovendien zijn er veel effectievere manieren om leegstand tegen te gaan dan het opofferen van huurbescherming.'

Stemming op dinsdag
Komende dinsdag wordt er gestemd over de wijzigingsvoorstellen en de Wet Vaste Huurcontracten. Trip: 'We roepen de Kamer op voor de Wet Vaste Huurcontracten te stemmen, maar zonder hierbij de rechten van particuliere huurders in de uitverkoop te doen.'
https://www.woonbond.nl/n(...)ten-verkoop-woningen

Hoe cynisch wil je het hebben om bij een Wet Vaste huurcontracten een amandement (ná het debat) in te dienen om de huurbescherming te vernietigen.

Dit heeft de VVD, CDA en waarschijnlijk ook de PVV maanden van tevoren afgestemd met hun vastgoedvriendjes natuurlijk.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:49:02 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208778349
Van Haga was hier ook voor gok ik?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208778351
Prima plan, kan ik mijn huurders eruit zetten zonder te hoeven schuiven :9~
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:51:42 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208778370
Je moet jezelf doodschamen als je op die partijen stemt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208778373
Niet langer dan twee jaar’, je hebt het vast weleens in een huuradvertentie zien staan. Maar aan tijdelijke huurcontracten komt een eind. De Tweede Kamer wil af van de flexibele huurcontracten, want verhuurders maken te vaak misbruik hiervan.

En dat is gunstig voor huurders. Want tijdelijke huurcontracten maken de positie van huurders wankel. Stel je te hoge eisen? Of heb je klachten? Dan kan een huurbaas ervoor kiezen om het contract niet te verlengen. Eerder werd bekend dat de prijzen van koopwoningen stevig zakken.

Tweede Kamer wil af van tijdelijke huurcontracten
Matthijs ten Broeke van de woonbond sprak tegen AT5 uit dat huurders minder snel voor hun rechten opkomen, doordat een tijdelijk contract in de weg staat. Daarnaast is de overheid niet blij met de grote wisseling van huurders. Dit zou namelijk ten koste gaan van de leefbaarheid van straten of wijken die bestaan uit huurwoningen.

https://www.metronieuws.n(...)erhuurders-huurders/

Dus alleen als je verkoopt kom je van de huurders af?
pi_208778381
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin. Tja, voor beide kanten, zowel huurder als eigenaar, is een casus te maken.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_208778386
Dit kan toch nauwelijks een verrassing zijn. De achterban van de VVD bestaat voor een relatief groot deel uit particuliere verhuurders. Met publiek belang heeft het inderdaad niks te maken, en in wat mij betreft ook niet met goed bestuur. Ik vind dit een vorm van schaamteloos egoïsme.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:54:26 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778404
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:52 schreef laforest het volgende:
Aan de andere kant moet je ook aan de rechten van de nieuwe eigenaar denken. Je koopt een huis, niet een huis met mensen erin. Tja, voor beide kanten, zowel huurder als eigenaar, is een casus te maken.
Dat koop je dat huis niet, simpel zat.
pi_208778415
quote:
Daarom wordt een huis in verhuurde staat in het algemeen ook lager gewaardeerd dan een huis in onverhuurde staat. VVD is toch altijd voor een vrije markt? Nou dat is marktwerking:als je een huis in onverhuurde staat wil ben je gewoon duurder uit, dat is nu al zo.
pi_208778428
quote:
80s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:54 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Dat koop je dat huis niet, simpel zat.
Kijk en voor dit soort reacties wordt er nu een oplossing geboden.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:56:25 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208778432
quote:
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop. En dat koop geen huur breekt is ook al even..

Dus bullshitargument.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_208778448
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je koopt een pand met huurders erin. Dat weet je voor de koop.
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wil wonen. :)
pi_208778461
Het extra risico van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:58:20 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_208778463
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wilt wonen. :)
Als je er zelf wil wonen dan koop je een pand zónder huurders.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_208778472
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Als je er zelf wil wonen dan koop je een pand zónder huurders.
Nee, ik koop het pand dat ik wil hebben.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:09 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778473
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:57 schreef laforest het volgende:

[..]
Straks dus niet meer, want dat is vervelend als je er zelf in wilt wonen. :)
Of je koopt gewoon een huis waar niet iemand in woont. Zo moeilijk is het niet.
Als je een huis koopt waar huurders in zitten doe je dat om geld te verdienen, niet om in te wonen.
  zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:46 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208778485
Tja VVD... maak de rijken nog rijker, en geef de grote groep in samenleving de middelvinger geen verrassing. Wel jammer dat CDA erin mee gaat. Maar goed daar blijft geen zetel meer over als straks de laatste CDA bejaarden de pijp uit gaan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:00:17 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208778496
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef laforest het volgende:

[..]
Nee, ik koop het pand dat ik wil hebben.
Eigenlijk moeten ze gewoon gedwongen verkoop toestaan. Als laforest een huis wil kopen, dan mag hij dat. Of het nou te koop staat of niet _O_
pi_208778507
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:56 schreef laforest het volgende:

[..]
Kijk en voor dit soort reacties wordt er nu een oplossing geboden.
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logisch om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat vaak tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 15-04-2023 12:07:38 ]
pi_208778513
quote:
80s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:59 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Of je koopt gewoon een huis waar niet iemand in woont. Zo moeilijk is het niet.
Als je een huis koopt waar huurders in zitten doe je dat om geld te verdienen, niet om in te wonen.
Dat mag toch? Vrije economie.
pi_208778523
Ik verhuur ook een woning maar ik vind het een slechte zaak dat koop straks huur kan verbreken.

Huurbescherming is belangrijk, dit gaat gewoon misbruikt worden om huurders eruit te trappen.

En wanneer moet je er uit? Als de woning te koop staat? Als de woning verkocht is? Voor de overdracht? Na de overdracht? Wat is de termijn?

Over zoiets moet je echt heel goed nadenken.
pi_208778531
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:01 schreef recursief het volgende:

[..]
Als je moet kiezen wie je als maatschappij beschermt dan vind ik het niet zo logische om particuliere verhuurders te gaan beschermen. Die kunnen hun eigen broek prima ophouden. Een dak boven je hoofd is echter wel een primaire levensbehoefte, en veel mensen die in de particuliere sector huren doen dat tegen wil en dank, tegen relatief hoge huren. Huurbescherming is een van de weinige beschermingen die ze hebben.
Waarom kopen ze zelf dan niet?
pi_208778534
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het extra risico van zo'n wet is dat 2 bevriende huisjesmelkers een woning aan elkaar verkopen en op die manier altijd huurders eruit kunnen krijgen.
Ook een prima manier om de maximaal toegestane huurverhoging te omzeilen. Die geldt alleen voor de bestaande huurder, maar voor een nieuwe huurder kan je de huurprijs veel meer opschroeven. Dit is aan alle kanten een slecht doordacht plan.
  zaterdag 15 april 2023 @ 11:03:24 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_208778538
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 april 2023 10:44 schreef Confetti het volgende:
De VVD en het CDA willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. Vreemd genoeg doen ze dit in een wijzigingsvoorstel op de Wet Vaste Huurcontracten, een wetsvoorstel waarmee de PvdA en de ChristenUnie ervoor willen zorgen dat huurders meer woonzekerheid hebben door het gebruik van tijdelijke contracten terug te dringen.
quote:
Een amendement is ontoelaatbaar, indien het een strekking heeft tegengesteld aan die van het wetsvoorstel, of indien er tussen de materie van het amendement en die van het wetsvoorstel geen rechtstreeks verband bestaat. Het is de Tweede Kamer die beslist of een amendement wel of niet toelaatbaar is.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvuo/recht_van_amendement
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_208778545
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 11:03 schreef laforest het volgende:

[..]
Waarom kopen ze zelf dan niet?
Wat denk je?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties