Maar Ding zag 'm.quote:
Klopt, had ik ook bekeken.quote:Op zondag 16 april 2023 18:00 schreef Ericr het volgende:
Er is een tweede checkmate lijn.
44...Bxg6 45. hxg6+ Kh8 46. Qxg8+ Kxg8 47. Ra8#
Paard en koningin geofferd maar alsnog onontkoombaar volgens mij
SPT / Het grote SCHAAK-topic (ook om te leren)quote:Op maandag 29 mei 2023 13:19 schreef manny het volgende:
Wellicht laat de zoekfunctie me in de steek, maar is er een topic of FOK! voor schaakliefhebbers / mensen met een chess.com account om af en toe een potje te spelen ?
quote:Indiase tiener Gukesh kan legende Kasparov naar de kroon steken op WK schaken
Vanaf maandag verdedigt de Chinees Ding Liren in Singapore zijn wereldtitel schaken tegen het Indiase toptalent Dommaraju Gukesh. Die laatste is de grote favoriet om op zijn 18de de jongste wereldkampioen ooit te worden.
In 1985 kroonde Garri Kasparov zich tegen Anatoli Karpov op amper 22-jarige leeftijd tot wereldkampioen schaken. De Russische schaaklegende is daarmee tot vandaag de jongste wereldkampioen ooit. Maar de kans dat hij straks van de troon gestoten wordt door Dommaraju Gukesh is reëel. Het 18-jarige Indiase toptalent is in korte tijd naar de top 5 van de wereldranking geklommen. Gukesh behoort samen met Rameshbabu ‘R. Pragg’ Praggnanandhaaen en Arjun Erigaisi tot de reeks jonge Indiase talenten die in de slipstream van de Indiase ex-wereldkampioen Vishy Anand de wereldtop bestormen. Op de Landenolympiade deze zomer behaalde hij goud voor de beste individuele prestatie op het eerste bord. Gukesh kijkt dus met vertrouwen de komende WK-match tegemoet.
Gukesh gelooft volop in zijn kansen. “Het is dan wel mijn eerste WK-match, ik heb al vaak onder grote druk gespeeld.” De maandenlange voorbereiding met de computer neemt hij er graag bij en zijn jeugdigheid ziet hij als een troef. “Ik heb zeker meer energie dan mijn tegenstander, en kan makkelijker gefocust blijven in lange toernooien.”
Depressie
Die tegenstander is wereldkampioen Ding Liren (32). De Chinees gold vóór de coronapandemie als een van de sterkste schakers ter wereld. Hij genoot toen een zeer solide reputatie en was haast onklopbaar. In 2017-2018 bleef hij zelfs honderd partijen op rij ongeslagen. Maar de strenge lockdownmaatregelen in China tijdens de coronaperiode bleken een grote handicap voor zijn schaakcarrière: in 2023-2024 boerden zijn resultaten fors achteruit. Het leidde bij Ding, die kampt met psychische problemen, zelfs tot een depressie. Sinds januari 2024 wist hij geen enkele partij meer te winnen en hij is weggezakt naar de 22ste plek op de wereldranglijst.
Toch pompt Ding zichzelf moed in voor de tweekamp met Gukesh: “Mijn carrière mag dan in een neerwaartse spiraal zijn terechtgekomen, ik geloof echt dat er heel snel een positief keerpunt komt.” Hij ziet licht aan het einde van de tunnel: “Het ergste heb ik nu achter de rug. Ik weet gewoon dat ik recent geweldig schaak heb gespeeld, alleen kon ik sommige stellingen niet tot winst brengen. Ik geloof nog altijd dat ik dat kan veranderen, misschien al in de match tegen Gukesh.”
Misschien kan Ding zich ook optrekken aan de onderlinge score: hij won al twee keer van Gukesh en speelde een keer gelijk.
Onverstoorbaar
Van de schaakkenners geeft bijna niemand een cent om Dings kansen. De Amerikaanse grootmeester Maurice Ashley bewondert de cool van Gukesh. “Hij is amper 18, maar hij lijkt wel 28 of 38. Zo ervaren en kalm lijkt hij aan het bord. Niets kan hem storen.” De beste schaker ter wereld, de Noor Magnus Carlsen, houdt zijn hart vast voor Ding. “Gukesh is veruit favoriet, en als hij eerst een klap uitdeelt, zal hij moeiteloos de match winnen. Het kan een bloedbad worden!”
Maar oud-wereldkampioen Kasparov ziet Ding-Gukesh niet als een match om het wereldkampioenschap. “Een WK-match duidt voor mij de beste speler op de planeet aan, en dat is nog steeds Magnus Carlsen.” Zoals bekend, wil Carlsen al enkele jaren geen WK-matches meer spelen, omdat die een maandenlange voorbereiding vergen. Klassiek schaak lijkt de Noor ook nog weinig te boeien. In januari 2025 bedankt hij voor de tweede keer op rij voor een deelname aan het Tata Steel Toernooi, het Wimbledon van het schaken.
De match Ding-Gukesh loopt over maximum veertien partijen. De prijzenpot bedraagt 2,5 miljoen euro.
Hij spendeerde ook iets van 40 minuten al vrij vroeg in de partij voor hij die paardzet vond (die wel de beste was in die positie). Maar Gukesh was duidelijk goed voorbereid en dat uur tijdsvoordeel dat hij pakte maakte het verschil.quote:Op woensdag 27 november 2024 22:54 schreef Arcee het volgende:
Ding dacht veel te lang na. Tegen het eind dacht hij een half uur na over een zet en hij dacht 5 minuten na over een zet toen hij nog 6 minuten had. Op het laatst had hij nog negen seconden voor vijf zetten.
quote:'Gouden' schaakpartij op komst, nadat Ding aanval Gukesh overleeft in WK-duel
Schaakspektakel werd verlangd in de voorlaatste partij in de strijd om de wereldtitel en een spektakel werd het. De dertiende partij tussen titelverdediger Ding Liren (32) en uitdager Dommaraju Gukesh (18) werd een spannende remise.
Met nog een partij te spelen is de stand tussen de Chinees en de Indiër 6,5-6,5.
Gukesh, die op de persconferentie na afloop zei dat hij kwam om "te vechten", ging met de witte stukken vol voor de winst. Wereldkampioen Ding sloeg de jonge Indiër van zich af en overleefde ternauwernood.
Donderdag laatste partij
Donderdag is partij veertien, de laatste wedstrijd na bijna drie slopende weken schaken in Singapore om de prestigieuze wereldtitel. De winnaar van de partij morgen is wereldkampioen, bij remise spelen Ding en Gukesh zaterdag een tiebreak.
Het initiatief in de slotpartij ligt bij wereldkampioen Ding, die met wit speelt. In partij dertien was het puffen en steunen voor Ding met de zwarte stukken.
Bij winst vandaag had Gukesh in de laatste partij genoeg gehad aan een remise. En dus ging de onbevreesde jongeling met wit vanaf zet één met een uitgekiende opening vol voor het hoofd van Dings koning.
Gukesh stuurde lopers, paarden en zijn dame naar het front, dreigend dicht bij de zwarte koning. Maar Ding, die achteraf zei dat hij een aantal keer verrast werd, hield het fort gesloten met koele, verdedigende pionzetten.
Gukesh verspeelde zijn eerder verkregen voorsprong op de klok, maar trok plots een briljante zet met zijn loper tevoorschijn. "Die had ik compleet gemist", zei de vermoeide Ding na afloop.
Toch trapte Ding niet in de val die was gezet, maar de positie van de Chinees was als bij toverslag penibel. De Chinees begon te schudden met het hoofd, keek zo nu en dan nerveus op richting Gukesh die stoïcijns naar de stukken staarde.
Met nog slechts vier minuten op de klok vond Ding toch een cruciale zet met een toren, waarmee hij een allesvernietigende truc van Gukesh ontmantelde.
Daardoor leek Gukesh juist een beetje van slag. De hele partij had hij een (licht) voordeel gehad, maar op zet 40, toen een half uur extra bedenktijd op de klok kwam, waren de kansen weer volledig gelijk.
In die verlenging had Gukesh de partij richting een remise kunnen sturen, maar wetende dat Ding vrijdag in de laatste partij met wit speelt, probeerde Gukesh nog van alles.
'Gouden partij'
Het leidde tot een dans van torens rond een paar overgebleven pionnen, waarin de dames sneuvelden, waarna Ding en Gukesh elkaar met de hand schudden: remise, na ruim vijf uur spelen.
Morgen verder dus, met volgens Ding "een gouden partij".
Ding is ook zo'n enorme droogkloot.quote:Op maandag 9 december 2024 17:55 schreef thabit het volgende:
Briljant gespeeld! Het live commentaar van Giri en Leko vond ik ook heel goed. En het antwoord van Ding hoe hij zijn verlies van gisteren te boven was gekomen: "Ik heb voor het begin van de partij een kopje koffie gedronken".
Giri en Leko, of met Polgar erbij en/of een andere combo is voor de meer casual kijkers wellicht al iets te diep.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:54 schreef maxi-mus het volgende:
Ik moet zeggen dat ik er veel minder van volg dan bijvoorbeeld toen Carlsen meedeed maar toch een flink aantal vermakelijke partijen. En de 'coverage' is erg goed.
Hoe kan Ding dit nog omdraaien?quote:Op donderdag 12 december 2024 14:02 schreef maxi-mus het volgende:
En de blunder, de blunder van Ding.
[ x ]
Ja, wel een heel plotseling einde zo. Ik had wel zin een paar rondes snelschaken. Leuk om te volgen altijd.quote:Op donderdag 12 december 2024 16:03 schreef thabit het volgende:
Dit was toch wel een fout die je vanaf 1800 niet meer hoort te maken.
tidquote:Op donderdag 12 december 2024 14:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe kan Ding dit nog omdraaien?
quote:Op donderdag 12 december 2024 19:11 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, wel een heel plotseling einde zo. Ik had wel zin een paar rondes snelschaken. Leuk om te volgen altijd.
Wel bizar hoor, op je 18e al zo goed dat je wereldkampioen wordt.
Bekijk deze YouTube-video
Zie hier de beelden van de ontknoping vanuit diverse landen, te beginnen vanuit een laaiend enthousiast Indiaas kamp.
Nogal veel boosheid.quote:Is de jongste wereldkampioen ooit wel de allerbeste schaker...? “Het einde van het schaken zoals we het tot nu kenden”
Op 18 jaar is de Indiër Dommaraju Gukesh de eerste tiener die wereldkampioen schaken wordt. Is hij ook de beste schaker ter wereld? “Dit is het einde van het schaken zoals we het tot nu kenden.”
Donderdagmiddag kroonde Gukesh zich tot de jongste wereldkampioen schaken ooit door de regerende Chinese wereldkampioen Ding Liren (32) in Singapore te verslaan met 7,5-6,5 in een match over 14 partijen. Vooraf gold Gukesh als de grote favoriet, omdat Ding al een poos in een diep schaakdal leek te zitten. Maar tegen de verwachtingen groeide de match uit tot een thriller, waarin Ding pas helemaal op het eind de duimen legde.
Ding won erg verrassend de eerste partij, zijn eerste winst in een jaar. Gukesh trok de stand weer gelijk in de derde partij. Daarna volgden zeven allesbehalve saaie remises op rij, tot Gukesh de 11de partij won, en zijn hand al naar de wereldtitel leek uit te steken. Ding toonde weerbaarheid door de 12de partij te winnen. Een blunder van de Chinees in de laatste, eigenlijk gelijk opgaande 14de partij, leverde Gukesh de wereldtitel op.
Planeet
Gukesh kon zijn tranen niet inhouden en omschreef het “als wellicht het beste moment van mijn leven”. De schaakwereld begroette de wereldtitel van de Indiase wonderboy ook met sympathie. Een andere kwestie is of we Gukesh ook als de beste schaker ter wereld moeten beschouwen.
De Rus Garri Kasparov (61), de vorige jongste wereldkampioen op 22 jaar, gaf daarover al voor de match zijn ondubbelzinnige mening: “Een WK-match duidt voor mij de beste speler op de planeet aan, en dat is nog steeds de Noor Magnus Carlsen.” Feiten zijn feiten: Carlsen staat al meer dan tien jaar eerste met zijn rating, Gukesh staat pas vijfde met haast 60 elopunten minder, wat in het topschaak min of meer op een klasseverschil wijst.
Carlsen haalde tijdens de match Gukesh-Ding ongemeen zwaar uit: “In de eerste partij deed Gukesh werkelijk niet één goede zet.” Tegen het einde van de tweekamp was Carlsen vernietigend over het gebrek aan kwaliteit van Gukesh: “Dit heeft niets van een match tussen twee kandidaten om de wereldtitel. Het lijkt meer op een tweede of derde ronde in een open toernooi (waaraan ook veel minder sterke schakers deelnemen, red.). Zo’n toernooi waarin je zwakkere tegenstander nog door de opening weet te spartelen, maar je hem daarna puur op klasse verslaat.”
Het mag niet verrassen dat een andere oudgediende, de Rus Vladimir Kramnik (49), die in 2000 faam verwierf door wereldkampioen Kasparov na 15 jaar alleenheerschappij te onttronen, er onbeschroomd nog een schepje bovenop deed. De altijd kritische Kramnik staat, sinds zijn afscheid van het professionele schaak, bekend om zijn rotsvaste overtuiging dat in het online topschaak veel meer wordt valsgespeeld door topspelers dan velen denken. De Rus ventileerde zijn ontzetting over het spelniveau in Singapore op sociale media. “Deze WK-match is zonder meer het einde van het schaken zoals we het tot nu kenden.” De blunder van Ding in de laatste partij noemde hij “kinderlijk”. “Nooit eerder werd een strijd om de wereldtitel beslecht door zo’n groteske blunder, in slechts één enkele zet.”
”Op jullie donder”
Die kritiek van Kramnik en Carlsen op Gukesh lijkt wat buiten proportie. Gukesh is amper 18, schoot in een jaar tijd 60 ratingpunten omhoog, en heeft op zijn leeftijd normaliter nog veel groeimarge. Hij toonde zich alvast in de voorronde van dit WK sterker dan de nummer twee van de wereld Fabiano Caruana en de nummer drie Hikaru Nakamura (beiden VS). Neen, Gukesh heeft zijn wereldtitel niet gestolen.
Carlsen is aan de zijlijn niet mals voor Gukesh, maar dat hij al enkele jaren geen matches voor de wereldtitel meer wil spelen, is zijn eigen keuze. En wanneer doet de Noor nog eens mee aan een toptoernooi in klassiek schaak? In januari 2024 bedankte hij al voor deelname aan het Tata Steel Toernooi in Wijk aan Zee, met de belofte “jullie allemaal op jullie donder te geven in 2025”, maar ook in januari 2025 is Carlsen niet van de partij in Wijk aan Zee. Hij speelt haast alleen nog rapid- en blitzschaak en toont zich daarin haast onklopbaar.
Doe dan zelf weer mee, Magnus.quote:Op vrijdag 13 december 2024 18:30 schreef wimderon het volgende:
Carlsen haalde tijdens de match Gukesh-Ding ongemeen zwaar uit: “In de eerste partij deed Gukesh werkelijk niet één goede zet.” Tegen het einde van de tweekamp was Carlsen vernietigend over het gebrek aan kwaliteit van Gukesh: “Dit heeft niets van een match tussen twee kandidaten om de wereldtitel. Het lijkt meer op een tweede of derde ronde in een open toernooi (waaraan ook veel minder sterke schakers deelnemen, red.). Zo’n toernooi waarin je zwakkere tegenstander nog door de opening weet te spartelen, maar je hem daarna puur op klasse verslaat.”
Er was nog 1 ronde te spelen en ze vroegen hem zich om te kleden. Hij wilde dat de volgende dag pas doen en deze laatste ronde nog in jeans spelen. Hij had ook deze ronde kunnen skippen en de volgende dag in een nette broek verschijnen. Hij heeft er dus eigenlijk zelf voor gekozen om te stoppen. Maar flauw is het wel. FIDE had ook kunnen zeggen: okee, morgen is prima.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:22 schreef Perrin het volgende:
Magnus gebanned omdat ie jeans draagt.
MagnusGod @Wereldgozer @maxi-musquote:Op zaterdag 28 december 2024 07:59 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er was nog 1 ronde te spelen en ze vroegen hem zich om te kleden. Hij wilde dat de volgende dag pas doen en deze laatste ronde nog in jeans spelen. Hij had ook deze ronde kunnen skippen en de volgende dag in een nette broek verschijnen. Hij heeft er dus eigenlijk zelf voor gekozen om te stoppen. Maar flauw is het wel. FIDE had ook kunnen zeggen: okee, morgen is prima.
Overigens stond hij er al slecht voor. 58ste, of zo.
Disrespect naar één van de grootste schakers te wereld.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:22 schreef Perrin het volgende:
Magnus gebanned omdat ie jeans draagt.
Magnus komt altijd te laatquote:Op dinsdag 31 december 2024 11:01 schreef Wereldgozer het volgende:
https://indianexpress.com(...)ir-of-jeans-9752903/
MagnusGod @:monkyyy
Nu bezig!quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:11 schreef Wereldgozer het volgende:
Carlsen - Niemann in de playoffs voor het Blitz WK @:maxi-mus
Dat wordt trillen mensen!
We've all been there.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:10 schreef Perrin het volgende:
Ivanchuk - Naroditsky was intens gister..
[ x ]
Raar dat dat zomaar kan, wat zullen wedkantoren hiermee doen?quote:Op woensdag 1 januari 2025 09:47 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Finale was Carlsen - Nepomniachtchi. Die ik net gekeken heb zonder het resultaat te weten. Beiden wonnen 2 keer en 3 keer remise waardoor het 3,5 - 3,5 was en het wachten was op partij 8. Die kwam er niet. Ze hebben besloten gedeeld 1e te worden en de organisatie ging er in mee.
Vreemd. Beiden durfden niet te verliezen blijkbaar.
Anti-climax wel.
Ze waren moe. Tsja.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:11 schreef Perrin het volgende:
Dan wil je als sport serieus genomen worden en dan doe je dit.
quote:Carlsen,Nepomnjasjtsji winnen WK
Magnus Carlsen en Jan Nepomnjasjtsji
hebben in New York samen de WK blitz op
hun naam gebracht.Bij een 3,5-3,5 stand
in de finale besloten de Noor en de Rus
de titel te delen.
Beide schakers wonnen twee partijen en
drie eindigden in remise en toen vonden
de twee het wel mooi geweest."We zijn
moe",stelde de nu achtvoudig kampioen
na afloop."Sommige mensen zullen vrede
hebben met dit besluit,anderen niet."
De Noor trad aan in een spijkerbroek.
Eerder in de week leverde hem dat op de
WK rapid een uitsluiting op vanwege het
overtreden van de kledingvoorschriften,
maar inmiddels had hij daar met de FIDE
een akkoord over bereikt.
Hersens gebruiken ook energie.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:27 schreef raptorix het volgende:
Moet om nog een potje Blitz te schaken? Tsss.
Voortaan alle sprintwedstrijden bij atletiek ook maar op 1 dag doen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 13:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, maar het zijn maar korte potjes he.
De 100 meter sprint halve en hele finale is idd op dezelfde dag.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:15 schreef thabit het volgende:
[..]
Voortaan alle sprintwedstrijden bij atletiek ook maar op 1 dag doen.
Dat zijn twee wedstrijden die bij elkaar nog korter duren dan één blitzpotje.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
De 100 meter sprint halve en hele finale is idd op dezelfde dag.
Het is gewoon een kutsmoes, en ze zouden gewoon allebei gediskwalificeerd moeten worden, dit gaat ver tegen elke vorm van sportiviteit in.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:36 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat zijn twee wedstrijden die bij elkaar nog korter duren dan één blitzpotje.
En hij had nog een spijkerbroek aan ook.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is gewoon een kutsmoes, en ze zouden gewoon allebei gediskwalificeerd moeten worden, dit gaat ver tegen elke vorm van sportiviteit in.
ERG MOOI.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 22:30 schreef Wereldgozer het volgende:
[ x ]
Hans zat verkeerd op z'n dildo @:maxi-mus @:wimderon
Lekker maat. Lijkt me ook wel een keer geinig maar is me net te ver uit de richting als part time hobbyist.quote:Op woensdag 8 januari 2025 11:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
Net even aangemeld voor een bezoekje aan Tata Steel. Altijd leuk om even een middagje rond te lopen en onder het genot van een biertje naar de analyses te luisteren in Cafe De Zon
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |