abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 maart 2020 @ 15:16:55 #1
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192144224
Heey, ik ben enorm geļnteresseerd in de kunst van het schaken. Helaas zie ik hier niet op FOK! een centraal topic die zich verdiept in de denksport. Mocht er toch een goed topic zijn, laat maar weten. :)

Deze post is bedoeld om in zijn algemeenheid kennis op te doen omtrent het schaken. Hierbij moet men denken aan bijvoorbeeld het leren, verdiepen, maar ook discussiėren over bepaalde strategieėn, van de hele simpele basis tot redelijk geavanceerd (ik hoop op jullie hulp, want ik ben ook nog maar een noobie :P ). Als er lurkers zijn die willen beginnen met schaken, en die via deze post inzicht willen verkrijgen tot de kunst van het schaken zijn uiteraard welkom om mee te lezen.

Ik zal beginnen met hoe ik het beste schaken heb leren spelen via YouTube (maken jullie je maar niet ongerust mijn ranking is maar 1600 poep :') ).

De eerste die echt goud is om te leren, is als volgt:


Het is zelfs een hele afspeellijst. Welgeteld 28 video's, zelfs. ^O^

Uiteraard ga ik niet iedere video quoten uit deze afspeellijst, behalve de eerste die een aanzet dient te zijn om de gehele afspeellijst te bekijken naar gelang.

Als volgt wil ik de volgende afspeellijst voordragen, maar voordat ik dat doe wil ik eerst uitleggen waarom ik juist deze uitkies. Deze schaker is een grandmaster die van hele goede tegenstanders heeft gewonnen en deze titel heeft gekregen op zijn twintigste. Hij heeft in de top 5 gestaan van de US. Daarbij legt hij goed uit, maar laat hij ook iedereen die meekijkt zelf nadenken. Uiteindelijk is dat ook een van de belangrijkste punten in schaken.


Een goede tip is deze site: https://lichess.org/



Het is echt een aanrader, omdat ze echt veelzijdig zijn in hun gebruik. Jullie kunnen tegen de computer spelen, tegen online tegenstanders, met jullie matties op afstand. _O_

Het geeft ook dagelijkse schaakpuzzel, wat ook echt handig is om beter te worden. Het niveau varieert van makkelijk tot moeilijk. Plus er is ook een gedeelte waar men kan leren schaken met gratis uitleg vanaf de basis tot geavanceerd.

Het is allemaal gratis, en het heeft zelfs een app voor op je tellie. :7

[ Bericht 3% gewijzigd door Grishenko_ op 21-03-2020 09:35:57 ]
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_192145579
Tip zoek iemand die boven je niveau is.
Lang niet gedaan.
  donderdag 19 maart 2020 @ 16:37:14 #3
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_192145585
Tvp, tof topic.
  Moderator donderdag 19 maart 2020 @ 17:10:23 #4
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192146183
Leuk spel, alleen te weinig geduld voor. En om beter te worden moet je veel theorie leren en daar heb ik een hekel aan
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Redactie Sport donderdag 19 maart 2020 @ 19:29:38 #5
274204 crew  Mexicanobakker
pi_192149607
Met 1600 ben je echt wel beter dan iemand die zelden speelt.

Ik kom zelf maar iets hoger uit. Maar ik was vroeger ook wel een beetje lui, leerde nooit openingen etc
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 20 maart 2020 @ 14:36:51 #6
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192164536
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 17:10 schreef Plompzakker het volgende:
Leuk spel, alleen te weinig geduld voor. En om beter te worden moet je veel theorie leren en daar heb ik een hekel aan
Absoluut is de theorie veel van waarde, en ik kan iedereen aanraden om zoveel mogelijk theorie te leren als die persoon daar behoefte aan heeft! Enkel denk ik toch dat theorie niet per se het aller belangrijkste is. Uiteindelijk draait het naar mijn inziens om ruimtelijk inzicht; hoe bepaalde vlakken en schaakstukken tot elkaar verhouden. Het gaat om het verbeteren van ruimtelijk inzicht, wat tegelijkertijd een aspect is van de logica.

Een goede tip is deze site: https://lichess.org/


Het is echt een aanrader, omdat ze echt veelzijdig zijn in hun gebruik. Jullie kunnen tegen de computer spelen, tegen online tegenstanders, met jullie matties op afstand. _O_

Het geeft ook dagelijkse schaakpuzzel, wat ook echt handig is om beter te worden. Het niveau varieert van makkelijk tot moeilijk. Plus er is ook een gedeelte waar men kan leren schaken met gratis uitleg vanaf de basis tot geavanceerd.

Het is allemaal gratis, en het heeft zelfs een app voor op je tellie. :7
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 14:39:11 #7
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192164583
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 19:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Met 1600 ben je echt wel beter dan iemand die zelden speelt.

Ik kom zelf maar iets hoger uit. Maar ik was vroeger ook wel een beetje lui, leerde nooit openingen etc
Mwah, ik maak genoeg domme fouten uiteindelijk. Laten we zeggen dat ik steeds minder domme fouten maak.

De enige openingen die ik ken zijn Queen Gambit Decline, en Old Indian Defense.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  Moderator vrijdag 20 maart 2020 @ 15:16:10 #8
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_192165462
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:36 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]

Absoluut is de theorie veel van waarde, en ik kan iedereen aanraden om zoveel mogelijk theorie te leren als die persoon daar behoefte aan heeft! Enkel denk ik toch dat theorie niet per se het aller belangrijkste is. Uiteindelijk draait het naar mijn inziens om ruimtelijk inzicht; hoe bepaalde vlakken en schaakstukken tot elkaar verhouden. Het gaat om het verbeteren van ruimtelijk inzicht, wat tegelijkertijd een aspect is van de logica.

Een goede tip is deze site: https://lichess.org/
[ afbeelding ]

Het is echt een aanrader, omdat ze echt veelzijdig zijn in hun gebruik. Jullie kunnen tegen de computer spelen, tegen online tegenstanders, met jullie matties op afstand. _O_

Het geeft ook dagelijkse schaakpuzzel, wat ook echt handig is om beter te worden. Het niveau varieert van makkelijk tot moeilijk. Plus er is ook een gedeelte waar men kan leren schaken met gratis uitleg vanaf de basis tot geavanceerd.

Het is allemaal gratis, en het heeft zelfs een app voor op je tellie. :7
Ja dat inzicht vind ik het leukere deel. Alleen voor het komen tot de situaties op een wat hoger niveau waarin je vooral daar op moet teren is het veel theoriekennis hebben
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 09:32:03 #9
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192180620
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 15:16 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ja dat inzicht vind ik het leukere deel. Alleen voor het komen tot de situaties op een wat hoger niveau waarin je vooral daar op moet teren is het veel theoriekennis hebben
Ik moet zeggen dat ik de theorie ook niet goed heb geleerd. Maar goed, de theorie dan ook vrijwel oneindig tegenwoordig. Mijn beperkte intelligentie kan niet alles sponzen helaas. :P

Wel heb ik een basiskennis over de theorie in posities. Hoe men het paard en de loper het beste kan gebruiken, en wanneer het beste is om stukken in te wisselen. Vaak genoeg maak ik daar ook fouten mee, trouwens.

Ik ga trouwens de waardevolle link van lichess in de OP gooien. :)
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_192244473
Hier is al een topic over: GC / Schaaktopic
  dinsdag 24 maart 2020 @ 16:07:07 #11
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_192249564
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 11:46 schreef thabit het volgende:
Hier is al een topic over: GC / Schaaktopic
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:01 schreef _--_ het volgende:
Mooi topic komt nog wel.
Nou, ik maak hier een mooi topic van :)
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  woensdag 30 december 2020 @ 16:47:46 #12
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_197098733
Heeft iemand een goed advies voor een beginnersboek?
Praat over de hel en je komt er.
pi_197657684
Even een oud topic kicken.

Speel nog weleens via chess.com. Vroeger een rating van tegen de 1600 gehad maar toen speelde ik veel, analyseerde ik meer, had ik meer inspiratie en was ik ook nog wel een fractie geconcentreerder bezig.

Ik zwabber tegenwoordig ergens tussen de 1100 en 1300. Maar dat is vooral omdat ik het nu soms tussendoor speel, er lang niet meer zo in kan opgaan en het risico neem dat ik weleens wat moet onderbreken want het gewone leven gaat voor :)

Ik weet dat het totaal tegen de leer ingaat en ook niet goed is voor de hoogste winkansen, maar vind de meest vermakelijke games ontstaan door de koning al vroeg mee te laten verdedigen.

Het is ook niet de allerzwakste opening gezien GM Hikaru de opening heeft omgedoopt tot de Bong Cloud (vroeger bekend als de Pork Chop / Fried Fox) en daarmee op niveau ook al flink wat mee heeft gewonnen.

Wat ik wel een nadeel van online spelen vind zijn die spelers die op de requestknop rammen om een zet terug te laten zetten en / of je steeds laten weten dat ze lopen te blunderen.
pi_197661702
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 20:23 schreef Beathoven het volgende:
Even een oud topic kicken.

Speel nog weleens via chess.com. Vroeger een rating van tegen de 1600 gehad maar toen speelde ik veel, analyseerde ik meer, had ik meer inspiratie en was ik ook nog wel een fractie geconcentreerder bezig.

Ik zwabber tegenwoordig ergens tussen de 1100 en 1300. Maar dat is vooral omdat ik het nu soms tussendoor speel, er lang niet meer zo in kan opgaan en het risico neem dat ik weleens wat moet onderbreken want het gewone leven gaat voor :)

Ik weet dat het totaal tegen de leer ingaat en ook niet goed is voor de hoogste winkansen, maar vind de meest vermakelijke games ontstaan door de koning al vroeg mee te laten verdedigen.

Het is ook niet de allerzwakste opening gezien GM Hikaru de opening heeft omgedoopt tot de Bong Cloud (vroeger bekend als de Pork Chop / Fried Fox) en daarmee op niveau ook al flink wat mee heeft gewonnen.

Wat ik wel een nadeel van online spelen vind zijn die spelers die op de requestknop rammen om een zet terug te laten zetten en / of je steeds laten weten dat ze lopen te blunderen.
Weet niet hoe dat op chess.com is, maar op lichess kun je takeback requests automatisch weigeren.
pi_197673453
Het is misschien een hele domme vraag, maar hieronder een link met de eindsituatie in de partij van Giri vandaag op de Tata Steel Masters.
https://www.chessbomb.com(...)h-Wojtaszek_Radoslaw
Waarom slaat zwart hier niet met zijn koning de toren op h7?
Er is ongetwijfeld een hele goede reden voor, maar ik zie hem niet :)
pi_197673542
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:51 schreef Kansenjongere het volgende:
Het is misschien een hele domme vraag, maar hieronder een link met de eindsituatie in de partij van Giri vandaag op de Tata Steel Masters.
https://www.chessbomb.com(...)h-Wojtaszek_Radoslaw
Waarom slaat zwart hier niet met zijn koning de toren op h7?
Er is ongetwijfeld een hele goede reden voor, maar ik zie hem niet :)
Td7+ en wat wou je dan doen met zwart?
  woensdag 27 januari 2021 @ 19:55:59 #17
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197673560
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:51 schreef Kansenjongere het volgende:
Het is misschien een hele domme vraag, maar hieronder een link met de eindsituatie in de partij van Giri vandaag op de Tata Steel Masters.
https://www.chessbomb.com(...)h-Wojtaszek_Radoslaw
Waarom slaat zwart hier niet met zijn koning de toren op h7?
Er is ongetwijfeld een hele goede reden voor, maar ik zie hem niet :)
Het is een schijnoffer. Je dreigt mat met Td7+, en om dan Pxg6+ en h7# (of andersom, afhankelijk of de zwarte koning naar g8 of h8 gaat) te voorkomen, moet je Tf7 spelen. In feite verlies je dus een pion en je staat positioneel ook nog eens dramatisch.
pi_197673758
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Td7+ en wat wou je dan doen met zwart?
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:55 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het is een schijnoffer. Je dreigt mat met Td7+, en om dan Pxg6+ en h7# (of andersom, afhankelijk of de zwarte koning naar g8 of h8 gaat) te voorkomen, moet je Tf7 spelen. In feite verlies je dus een pion en je staat positioneel ook nog eens dramatisch.
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik dacht dat er nog wel uit te komen was, maar ik vind het lastig om in mijn hoofd de situatie na een paar verdere zetten te zien. Misschien moet ik het een volgende keer toch maar even naspelen op een schaakbord om een duidelijker beeld te hebben.
  woensdag 27 januari 2021 @ 20:37:41 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197674536
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 20:04 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik dacht dat er nog wel uit te komen was, maar ik vind het lastig om in mijn hoofd de situatie na een paar verdere zetten te zien. Misschien moet ik het een volgende keer toch maar even naspelen op een schaakbord om een duidelijker beeld te hebben.
https://lichess.org/broad(...)21-round-10/NGZCXWOv

Je kunt hier de partij selecteren en de verschillende lijnen bekijken ;)
pi_197676003
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 20:37 schreef VoMy het volgende:

[..]

https://lichess.org/broad(...)21-round-10/NGZCXWOv

Je kunt hier de partij selecteren en de verschillende lijnen bekijken ;)
Wat handig, bedankt!
  zaterdag 30 januari 2021 @ 18:41:26 #21
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197728010
GiriGod op weg naar zijn derde zege in 4 partijen, wat hem een vol punt los zou brengen van concurrenten Van Foreest (!, @Mexicanobakker) en eventueel Caruana, met nog maar een ronde te gaan.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 20:30:18 #22
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197730478
Dramatische ontknoping waarin Firouzja toch nog net genoeg counterplay wist te genereren om Giri naar een, nog steeds gewonnen, eindspel te manouevreren (T+4 pionnen tegen T+P), waar een beslissende misser toch voor remise zorgt.
pi_197730501
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 18:41 schreef VoMy het volgende:
GiriGod op weg naar zijn derde zege in 4 partijen, wat hem een vol punt los zou brengen van concurrenten Van Foreest (!, @:Mexicanobakker) en eventueel Caruana, met nog maar een ronde te gaan.
Helaas pindakaas, hij heeft z'n reputatie in ere hersteld. :P
pi_197731563
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 20:30 schreef VoMy het volgende:
Dramatische ontknoping waarin Firouzja toch nog net genoeg counterplay wist te genereren om Giri naar een, nog steeds gewonnen, eindspel te manouevreren (T+4 pionnen tegen T+P), waar een beslissende misser toch voor remise zorgt.
Ai, als hij het nu nog verspeeld tegen Anton is dat wel bijzonder ongelukkig.
pi_197732305
Ja, dit kan toch wel een choke genoemd worden. Hopelijk wordt het hem morgen niet fataal. Al een paar keer dichtbij geweest, hopelijk haalt hij het nu wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')