Ik had zelf ook zo’n hoge studieschuld en kinderen. En gewoon alles netjes binnen de 15 jaar terugbetaald. Ik ging een lening aan om te kunnen studeren, ik betaal ‘m dus ook af. De kinderen zijn van mij en mijn man samen, dus samen hebben we naar oplossingen gezocht om voldoende te verdienen om de lening te kunnen betalen.quote:Op woensdag 5 april 2023 01:42 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Ik heb een 'simpele' baan en werk parttime. Dat is op dit moment het beste te combineren met kinderen, dus voorlopig wil ik dat zo houden, totdat ze wat ouder zijn en daarna iets op eigen niveau doen.
Ze willen dat ik 280 euro afdraag en dat is bijna een kwart van mijn inkomen op dit moment
Heck, zelfs je ouder kan je partner zijn:quote:Op woensdag 5 april 2023 08:27 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Probleem waarom het denk ik mis gaat is dat Duo niet kijkt naar getrouwd zijn of niet. Als je samenwoont en kinderen hebt ben je ook al 'partner'. Het maakt dus niet uit òf je getrouwd bent, laat staan onder welke voorwaarden. Zie https://duo.nl/particulier/getrouwd-of-samenwonend.jsp
Wat betreft jullie gezamenlijke inkomen, dit haalt Duo op bij de Belastingdienst en alimentatie kun je daarin opgeven als aftrekpost, als het goed is is dit dus al meegenomen. Klopt dit ook als je de rekenhulp invult?
Nu vind ik wel dat het lenen bij DUO te makkelijk gaat. Eventjes een krabbeltje en het is allemaal geregeld, zonder dat mensen nu eigenlijk helemaal weten wat het inhoudt. Er zijn heel wat mensen die later in de knoei komen door deze lening.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:27 schreef GS-Raw het volgende:
Ts heeft zowel de voorwaarden van het huwelijk als de voorwaarden van lenen bij DUO niet goed gelezen/gesnapt, tjah…
Aan de andere kant staat dit topic vol mensen die TS aanvallen op 'niet snappen' en tegelijk (de voorwaarden van) het huwelijk erbij halen. Het huwelijk, laat staan de voorwaarden ervan, zijn totaal niet relevant hier. Ook zonder huwelijk was de partner van TS mede verantwoordelijk.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:27 schreef GS-Raw het volgende:
Ts heeft zowel de voorwaarden van het huwelijk als de voorwaarden van lenen bij DUO niet goed gelezen/gesnapt, tjah…
Pech voor haar, dat had ze dan maar eerder moeten bedenken.quote:Op woensdag 5 april 2023 01:19 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Het probleem is dat ze een kwart van haar inkomen kwijt is aan aflossing bij duo wat natuurlijk belachelijk hoog is, dan houd je niks meer over.
Haar inkomen, niet een kwart van hun inkomen.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:09 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Pech voor haar, dat had ze dan maar eerder moeten bedenken.
Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar dat de maandelijkse aflossing een kwart(!) van het inkomen is?? Dan heb je óf heel lang niet afgelost en moet je nu binnen een hele korte termijn gaan aflossen, of je hebt onevenredig veel geleend.
Het "eerlijke" daaraan is dat wij dan de rest mogen betalen na 15 jaar.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:39 schreef CoolGuy het volgende:
Daarnaast klinkt het wel leuk en 'eerlijk' dat TS het 'oneerlijk' vindt dat haar man nu dus mee moet betalen (op papier), maar volgens mij is eigenlijk de reden gewoon omdat TS vooral wil dat dat inkomen van haar man niét wordt mee geteld omdat het bedrag dat ze moet terug betalen dan een stuk lager is dan een kwart van haar inkomen. Dus dit gaat in beginsel niet zo zeer om 'oneerlijk' ja of nee, maar om hoeveel geld ze kwijt is van haar inkomen elke maand.
Gewoon, een parttime baan met een beperkte omvang. De draagkrachtmeting gebeurt op basis van huishoudinkomen, maar TS neemt het bedrag daarna als deel van haar eigen inkomen waardoor het lijkt alsof DUO een heel onredelijk bedrag eist. Wat niet waar is, want er is ook nog een partnerinkomen.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:09 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Pech voor haar, dat had ze dan maar eerder moeten bedenken.
Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar dat de maandelijkse aflossing een kwart(!) van het inkomen is?? Dan heb je óf heel lang niet afgelost en moet je nu binnen een hele korte termijn gaan aflossen, of je hebt onevenredig veel geleend.
Ja, dat heb ik gelezen.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Haar inkomen, niet een kwart van hun inkomen.
Een huwelijk vanaf 2018 is ook even een krabbeltje en automatisch beperkte huwelijkse voorwaarden, die bonus krijg je tegenwoordig automatisch.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:00 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nu vind ik wel dat het lenen bij DUO te makkelijk gaat. Eventjes een krabbeltje en het is allemaal geregeld, zonder dat mensen nu eigenlijk helemaal weten wat het inhoudt. Er zijn heel wat mensen die later in de knoei komen door deze lening.
Mensen kunnen beter lezen, dat klopt. Maar ik vind dat er ook wel wat meer tegengas gegeven mag worden. Het gaat hier om kinderen/jong volwassenen. Die mogen wel wat beter beschermd worden.
Hoezo? Ze heeft het toch geleend? En nu kiest ze ervoor om een simpel parttime baantje te nemen naast het opvoeden van haar kind. Helemaal prima, maar dan moet je wel met de gevolgen van je keuzes dealen.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:15 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gelezen.
Dan nog is dat absurd.
Want? Als zij ¤ 1.250 per maand netto heeft en hij ¤ 4.500 netto dan is dat nog absurd?quote:Op woensdag 5 april 2023 10:15 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gelezen.
Dan nog is dat absurd.
Even wat beter lezen, ik geef ook juist aan dat het absurd is hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoezo? Ze heeft het toch geleend? En nu kiest ze ervoor om een simpel parttime baantje te nemen naast het opvoeden van haar kind. Helemaal prima, maar dan moet je wel met de gevolgen van je keuzes dealen.
Jij vindt het normaal dat je een schuld van >¤30.000 maakt, om vervolgens een inkomen te gaan genereren van ¤1.250?quote:Op woensdag 5 april 2023 10:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want? Als zij ¤ 1.250 per maand netto heeft en hij ¤ 4.500 netto dan is dat nog absurd?
Als zij ¤ 1.250 netto heeft en hij ¤ 2.000 dan ga ik er in mee dat het een fors deel is, maar als de hoogte van haar inkomen al niet meer uitmaakt en het toch ¤ 280 per maand is dan kun je er op rekenen dat zijn inkomen behoorlijk hoger is dan dat.
Precies. Het lijkt me dan ook hartstikke prima om naar het gezinsinkomen te kijken. Niks mis met studeren, maar het is wel een beetje raar om daar vervolgens niks mee te doen en verwachten dat de maatschappij opdraait voor de kosten daarvan terwijl je als gezin prima de boel kan aflossen. Ja, natuurlijk geef je het geld liever aan wat anders uit. Maar dat had de belastingbetaler ook gedaan.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoezo? Ze heeft het toch geleend? En nu kiest ze ervoor om een simpel parttime baantje te nemen naast het opvoeden van haar kind. Helemaal prima, maar dan moet je wel met de gevolgen van je keuzes dealen.
Nee, dat is de keuze van TS, het zou bizar zijn als vanwege die keuze het gezinsinkomen niet geteld zou worden, want er zijn er genoeg die dan denken "Oh, als ik ¤ 0 inkomen heb hoef ik helemaal niet af te lossen", en vervolgens helemaal niet meer werken, scheelt ook weer kosten kinderopvang.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:28 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Jij vindt het normaal dat je een schuld van >¤30.000 maakt, om vervolgens een inkomen te gaan genereren van ¤1.250?
Ze gaf al aan dat ze rond de 30.000 schuld heeft en in 15 jaar moet aflossen.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Naja en sterker nog
Als TS ~300 de mnd moet aflossen, met 0% rente en 30 jaar dan zit je dus op ~100k schuld. Minimaal want draagkracht ... das best veel collegegeld en boeken (of niet studie gerelateerde kosten) en ga je je toch afvragen of dat hele bedrag aan schuld dan wel ten eerste nodig was, en ten tweede dan ook een baan zou genereren die iets qua inkomen zou genereren waarbij die 300 de mnd ook peanuts zouden zijn.
TS profiteert ook van het inkomen van de man, ze vreet er ook brood van zeg maar. Iets met lusten en lasten.
Mocht de man er nog niet van weten dan wordt het wellicht een ongemakkelijk gesprek tijdens het avondeten straks ^^
Als je studieschuld iets meer dan de helft van het genoemde bedrag (70K) is en jij stelt dat je schuld iets meer dan de helft (35K) is, hoe hoog is dan in hemelsnaam de rente, want 15 jaar lang ¤ 276 per maand is ¤ 49.680,=quote:Op woensdag 5 april 2023 02:23 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
De studieschuld is iets meer dan de helft van het bedrag dat jij hebt gebruikt en aflossingstermijn in mijn geval (regels na 2012) is 15 jaar, oftewel 180 maanden..
Ik kom uit op een bedrag van 276 euro.
Je vindt oprecht dat DUO dáár rekening mee moet houden? Die kijkt naar inkomen, niet naar uitgaven.quote:Op woensdag 5 april 2023 01:27 schreef CaVaBien het volgende:
Er wordt echter verder totaal geen rekening gehouden met onze persoonlijke situatie, want mijn partner heeft ook nog een kind uit een eerder huwelijk en betaalt daarnaast ook partneralimentatie aan zijn ex
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |