abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208662626
Ik heb een vraag die ik uiteraard ook een keer aan duo ga stellen, maar het lijkt mij ook verstandig om eerst even wat informatie op te doen.

Situatie: Partner en ik zijn ruim 4 jaar getrouwd, hebben 2 kinderen en wonen samen. Hij heeft een studieschuld die bijna is afbetaald. Hij betaalt maandelijks een bedrag van 90 euro en moet nog ongeveer een jaar.

Ik daarentegen heb nog een behoorlijke studieschuld. Ik heb ongeveer 6 maanden afgelost, daarna kwamen er kindjes en heb ik de betalingen tijdelijk stopgezet.

Binnenkort ga ik weet starten met afbetalen, maar ik schrok van het bedrag dat ik maandelijks dien af te dragen (kwart van mijn inkomen) en vraag me af wat nu de regelgeving is omtrent terugbetalen.

Het bedrag is namelijk zo hoog opgesteld, omdat mijn partner een goed inkomen heeft, maar ik wil hem niet laten opdraaien voor de kosten die ik heb gemaakt destijds.

Stel dat ik nog minder zou verdienen of in het uiterste geval geen inkomen meer zou hebben, wat gebeurd er dan met de aflossingen? Wordt dat verhaald op mijn partner of wordt dan alleen mijn aflossingstermijn verlengd, totdat ik weer een inkomen heb?
pi_208662643
Je bent getrouwd op huwelijkse voorwaarden?
Groot fan van User Wotte
pi_208662654
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:08 schreef Tjacka het volgende:
Je bent getrouwd op huwelijkse voorwaarden?
Ja, we zijn in 2018 getrouwd en vanaf dat jaar trouwde je automatisch op basis van huwelijkse voorwaarden (nieuwe wet).
pi_208662667
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 5 april 2023 @ 00:15:14 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208662670
Is dat niet het bedrag dat je volgens jullie draagkracht maandelijks zou kunnen aflossen? Het werkelijke maandbedrag kan lager liggen, omdat de terugbetaling wordt uitgesmeerd over langere tijd.

En het was idd ooit zo dat als je het inkomen van je partner niet liet mee tellen de aflosduur werd verlengd. Of je überhaupt de optie hebt, hangt af van onder welke regels je valt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208662685
quote:
Nee, ik vind het niet echt duidelijk.

Ik heb ook een proefberekening gemaakt, maar volgens mij klopt dat ook niet. Het af te lossen bedrag blijft namelijk gelijk, ook als ik geen inkomen zou hebben. Dan zou mijn partner dus het bedrag moeten voldoen?
pi_208662765
Weet je zeker dat het inkomen van je partner mee moeten worden genomen in de berekening? Er zijn zoals gezegd verschillende regelingen. Ik zit in een soortgelijke situatie maar ik kon (gelukkig) kiezen om het inkomen van mijn partner niet mee te laten tellen.
pi_208662805
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:37 schreef Smart_ass het volgende:
Weet je zeker dat het inkomen van je partner mee moeten worden genomen in de berekening? Er zijn zoals gezegd verschillende regelingen. Ik zit in een soortgelijke situatie maar ik kon (gelukkig) kiezen om het inkomen van mijn partner niet mee te laten tellen.
Ik zit helaas in de regeling die geldt na 2012. Het inkomen van partner telt standaard mee bij het bepalen van je draagkracht.

Ik heb hier destijds ook al een discussie over gehad met duo, want ondanks dat mijn partner geen verantwoordelijkheid mag dragen over mijn schulden van voor het huwelijk, dwingen ze hiermee toch dat hij (direct of indirect) bijdraagt.
pi_208662831
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:19 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Nee, ik vind het niet echt duidelijk.

Ik heb ook een proefberekening gemaakt, maar volgens mij klopt dat ook niet. Het af te lossen bedrag blijft namelijk gelijk, ook als ik geen inkomen zou hebben. Dan zou mijn partner dus het bedrag moeten voldoen?
Zo te lezen wel ja. Zou ik op zich ook wel logisch vinden overigens.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208662876
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Zo te lezen wel ja. Zou ik op zich ook wel logisch vinden overigens.
We zijn wel met huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus schulden en bezittingen van voor het huwelijk kunnen niet verhaald worden op de partner.

Staat duo daar boven? :P

Ik snap ergens wel dat je het logisch vind, maar is het eigenlijk ook weer niet helemaal. Waarom zou mijn partner mijn schuld moeten afbetalen?
pi_208662924
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:01 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
We zijn wel met huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus schulden en bezittingen van voor het huwelijk kunnen niet verhaald worden op de partner.

Ik snap ergens wel dat je het logisch vind, maar is het eigenlijk ook weer niet helemaal. Waarom zou mijn partner mijn schuld moeten afbetalen?
Je hebt toch inkomen? Ik snap eerlijk gezegd je probleem niet zo...
  woensdag 5 april 2023 @ 01:19:41 #12
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208662952
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Het probleem is dat ze een kwart van haar inkomen kwijt is aan aflossing bij duo wat natuurlijk belachelijk hoog is, dan houd je niks meer over.
pi_208662955
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:19 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Het probleem is dat ze een kwart van haar inkomen kwijt is aan aflossing bij duo wat natuurlijk belachelijk hoog is, dan houd je niks meer over.
De draagkracht is er toch binnen het gezin?
  woensdag 5 april 2023 @ 01:25:31 #14
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208662972
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]
De draagkracht is er toch binnen het gezin?
In welke tijd leef jij?

Het is toch van de zotte dat haar man mee moet betalen aan een schuld die zij alleen is aangegaan voordat ze getrouwd zijn?

Kom op dat kun je zelf toch ook wel bedenken? :?
pi_208662975
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Het probleem is dat het aflossingsbedrag enorm hoog is. Ik vind het absurd dat ze een kwart van mijn inkomen eisen, omdat mijn partner een hoog inkomen heeft. Er wordt echter verder totaal geen rekening gehouden met onze persoonlijke situatie, want mijn partner heeft ook nog een kind uit een eerder huwelijk en betaalt daarnaast ook partneralimentatie aan zijn ex, dus het is niet dat wij het enorm breed hebben. Hij verdient goed, maar een groot gedeelte vloeit dus ook weer weg :P

Maar goed, duo kijkt alleen naar ons verzamelinkomen en bepaald dat ik een kwart van mijn loon kan missen, want mijn man verdient goed :')
pi_208662979
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:25 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
In welke tijd leef jij?

Het is toch van de zotte dat haar man mee moet betalen aan een schuld die zij alleen is aangegaan voordat ze getrouwd zijn?

Kom op dat kun je zelf toch ook wel bedenken? :?
En dit ook inderdaad. Het is ieder voor zich.

Ik wil echt wel betalen, maar een kwart vind ik absurd.
pi_208662982
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:19 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Zij heeft het over een kwart van haar inkomen. Maar dat bestaat natuurlijk niet gezien ze getrouwd is volgens de standaard regeling. Er is alleen 'hun' inkomen. En de terugbetaling is geen kwart daarvan.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 5 april 2023 @ 01:33:16 #18
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208662990
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:28 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
En dit ook inderdaad. Het is ieder voor zich.

Ik wil echt wel betalen, maar een kwart vind ik absurd.
Ik heb even meegezocht en mijn eigen studieschuld ingevoerd.

Echter ik kom uit op 78 euro p/m

Ik weet dat het mij niks aangaat maar kom jij dan op een veel hoger bedrag uit en is je inkomen dan zeer onder het gemiddelde?
  woensdag 5 april 2023 @ 01:36:34 #19
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663001
@CaVaBien Ik heb hier de rekenhulp, weet niet of je deze al gezien had?
https://www.duo.nl/apps/r(...)erugbetalend/profiel
pi_208663009
quote:

[..]

Jouw partner hoort jouw schuld niet af te betalen. Jij bent een lening aangegaan wetende dat de inkomen van je partner meegenomen ging worden bij het berekenen van je maandbedrag. Dat jij dan beslist te trouwen en dat je partner accepteert dat je je eigen schuld terugbetaalt met zijn geld (gemeenschappelijk eigenlijk) is een andere. Je zou ook je bezittingen van voor je trouwde kunnen verkopen en zo met je eigen geld je schuld terugbetalen.

Je zou ook kunnen stellen dat de standaard regeling niet optimaal is als een van de partners schulden heeft. Maar dat had je eerder moeten zien.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_208663014

[ Bericht 100% gewijzigd door miro86 op 05-04-2023 01:40:55 ]
pi_208663019
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:33 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Ik heb even meegezocht en mijn eigen studieschuld ingevoerd.

Echter ik kom uit op 78 euro p/m

Ik weet dat het mij niks aangaat maar kom jij dan op een veel hoger bedrag uit en is je inkomen dan zeer onder het gemiddelde?
Ik heb een 'simpele' baan en werk parttime. Dat is op dit moment het beste te combineren met kinderen, dus voorlopig wil ik dat zo houden, totdat ze wat ouder zijn en daarna iets op eigen niveau doen.

Ze willen dat ik 280 euro afdraag en dat is bijna een kwart van mijn inkomen op dit moment :')
  woensdag 5 april 2023 @ 01:42:58 #23
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663020
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:39 schreef miro86 het volgende:

[..]
Jouw partner hoort jouw schuld niet af te betalen. Jij bent een lening aangegaan wetende dat de inkomen van je partner meegenomen ging worden bij het berekenen van je maandbedrag. Dat jij dan beslist te trouwen en dat je partner accepteert dat je je eigen schuld terugbetaalt met zijn geld (gemeenschappelijk eigenlijk) is een andere. Je zou ook je bezittingen van voor je trouwde kunnen verkopen en zo met je eigen geld je schuld terugbetalen.

Je zou ook kunnen stellen dat de standaard regeling niet optimaal is als een van de partners schulden heeft. Maar dat had je eerder moeten zien.
Ik heb de rekenhulp even erbij gepakt en als je een schuld hebt van 60.000 euro met het hoogste rentepercentage dan betaal je 260 euro per maand terug.

Dus ik vermoed nu dat TS partime werkt en daardoor dus een kwart van haar inkomen moet afdragen.
Maar dit is momenteel koffiedik kijken.
  woensdag 5 april 2023 @ 01:45:30 #24
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663030
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:42 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Ik heb een 'simpele' baan en werk parttime. Dat is op dit moment het beste te combineren met kinderen, dus voorlopig wil ik dat zo houden, totdat ze wat ouder zijn en daarna iets op eigen niveau doen.

Ze willen dat ik 280 euro afdraag en dat is bijna een kwart van mijn inkomen op dit moment :')
Ik denk dat je in dat geval het beste met je man kunt gaan bespreken of hij kan bijdragen aangezien jij ook zorg voor de kinderen draagt en dus niet fulltime kan werken en daardoor inkomen misloopt.

Ik vermoed door mijn gespeel met de rekenhulp dat het dus om een zeer forse studieschuld gaat. Hopelijk heb je de opleiding wel afgemaakt (bachelor? master?) dan zou je eventueel kunnen gaan zoeken naar een baan met dezelfde uren maar die minder 'simpel' is en dus beter betaald. (als dat mogelijk is)

Meer uren gaan werken is natuurlijk ook een optie maar je geeft zelf al aan dat er kinderen in het spel zijn dus ik weet niet of dit wenselijk is.
  woensdag 5 april 2023 @ 01:49:12 #25
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663036
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:42 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Overigens zegt de rekenhulp bij mij wat anders die komt bij de volgende gegevens uit op 83,-

jou inkomen 16.000 p/j
partner inkomen 40.000 p/j
studieschuld 70.000
aflosmaanden 420

Heb je de rekenhulp gebruikt?
  woensdag 5 april 2023 @ 02:10:28 #26
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_208663051
Hier had je aan moeten denken voor je ging trouwen en samen een kind kreeg. Heel leuk dat jij van mening bent dat je partner niet mee moet betalen aan jouw schuld, maar de samenleving vindt daar wat anders van en heeft aan jouw persoonlijke mening noch onderlinge contractuele afspraken geen enkele boodschap. Zodra je volgens de regels partners bent, en de terugbetalingsregels op dat punt relevant zijn, heb je het hiermee te doen. Het enige dat je kunt doen, is óf zelf op een houtje bijten of je partner lief aankijken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Andromache op 05-04-2023 16:35:11 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_208663078
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:49 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Overigens zegt de rekenhulp bij mij wat anders die komt bij de volgende gegevens uit op 83,-

jou inkomen 16.000 p/j
partner inkomen 40.000 p/j
studieschuld 70.000
aflosmaanden 420

Heb je de rekenhulp gebruikt?
De studieschuld is iets meer dan de helft van het bedrag dat jij hebt gebruikt en aflossingstermijn in mijn geval (regels na 2012) is 15 jaar, oftewel 180 maanden..

Ik kom uit op een bedrag van 276 euro.
pi_208663086
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:10 schreef Andromache het volgende:
Hier had je aan moeten denken voor je ging trouwen en samen een kind kreeg. Heel leuk dat jij van mening bent dat je partner niet mee moet betalen aan jouw schuld, maar de samenleving vindt daar wat anders van en heeft aan jouw persoonlijke mening geen enkele boodschap. Zodra je volgens de regels partners bent, en de terugbetalingsregels op dat punt relevant zijn, heb je het hiermee te doen. Het enige dat je kunt doen, is óf zelf op een houtje bijten of je partner lief aankijken.
Het is niet alleen mijn mening, maar dat zijn ook de voorwaarden van het huwelijk.

Schulden en bezit van voor het huwelijk is persoonsgebonden.
pi_208663089
Ik heb voor de grap 0 euro ingetikt als inkomen, dus als ik geen inkomen zou hebben. In dat geval zou ik alsnog 180 euro moeten betalen. Hoe dan als ik zelf geen inkomen heb? :P
  woensdag 5 april 2023 @ 02:32:24 #30
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:23 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
De studieschuld is iets meer dan de helft van het bedrag dat jij hebt gebruikt en aflossingstermijn in mijn geval (regels na 2012) is 15 jaar, oftewel 180 maanden..

Ik kom uit op een bedrag van 276 euro.
Hoe zit het met aflossingsvrije maanden?

Ik zit zelf in de na 2018 regeling en ik kan 5 jaar aflossingsvrij aanvragen.
Dit lost het probleem niet op en schuift het naar achteren maar ik weet niet hoe oud de kinderen zijn en vermoed nu dat ze nog niet schoolgaand zijn? tegen die tijd zijn ze dat wel en zou je eventueel meer uren op kunnen pakken terwijl de kinderen op school zijn.

Is dat een optie voor je TS?
pi_208663108
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:32 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Hoe zit het met aflossingsvrije maanden?

Ik zit zelf in de na 2018 regeling en ik kan 5 jaar aflossingsvrij aanvragen.
Dit lost het probleem niet op en schuift het naar achteren maar ik weet niet hoe oud de kinderen zijn en vermoed nu dat ze nog niet schoolgaand zijn? tegen die tijd zijn ze dat wel en zou je eventueel meer uren op kunnen pakken terwijl de kinderen op school zijn.

Is dat een optie voor je TS?
Ik zal eens informeren of dat voor mij ook geldt. Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn :)

Bedankt voor het meedenken trouwens!
  woensdag 5 april 2023 @ 03:08:43 #32
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663123
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:52 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Ik zal eens informeren of dat voor mij ook geldt. Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn :)

Bedankt voor het meedenken trouwens!
Laat maar horen wat daar uitkomt!

En geen dank, op dit forum is het ook mooi als we elkaar zo af en toe een beetje kunnen helpen door mee te denken :)
  woensdag 5 april 2023 @ 04:29:07 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208663195
https://duo.nl/particulie(...)gbetalingsregels.jsp

Het is jullie, gezamelijke inkomen, je bent getrouwd. Niet jouw inkomen. Daar gaat je berekening/aanname fout.
Dum de dum
pi_208663452
Duo is er vrij duidelijk in:

U betaalt altijd via automatische incasso.

Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.

Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.

Uw aflosfase is maximaal 15 jaar.

U hoeft nooit meer dan 12% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.

Het rentepercentage wordt vanaf de start van de aanloopfase telkens voor 5 jaar vastgezet.

Het percentage is gelijk aan de gemiddelde rente op de vijfjaarsobligaties in september. Het percentage kan daarom anders zijn dan onder de terugbetalingsregels vanaf 2018 Daarbij is het percentage namelijk gelijk aan de gemiddelde rente over oktober tot en met september.
pi_208663459
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:27 schreef CaVaBien het volgende:
Ik heb voor de grap 0 euro ingetikt als inkomen, dus als ik geen inkomen zou hebben. In dat geval zou ik alsnog 180 euro moeten betalen. Hoe dan als ik zelf geen inkomen heb? :P
Omdat je partner inkomen heeft. Dat is al tig keer gezegd en dat weet je ook. Dat jij ervoor kiest weinig en niet op niveau te werken terwijl jouw partner goed verdient is jullie keuze, en dit is de consequentie.
pi_208663486
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 04:29 schreef Fe2O3 het volgende:
https://duo.nl/particulie(...)gbetalingsregels.jsp

Het is jullie, gezamelijke inkomen, je bent getrouwd. Niet jouw inkomen. Daar gaat je berekening/aanname fout.
En als ik 0 euro verdien?
pi_208663488
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 07:08 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
En als ik 0 euro verdien?
En als je niet getrouwd bent? En als je tante een piemel heeft?
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208663548
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 07:10 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
En als je niet getrouwd bent? En als je tante een piemel heeft?
:')

Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre mijn partner mijn schuld dient af te betalen.
  Moderator woensdag 5 april 2023 @ 07:34:01 #39
446930 crew  ESF1Gamer
pi_208663576
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 07:26 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Ik ben gewoon benieuwd in hoeverre mijn partner mijn schuld dient af te betalen.
Die dient gewoon af te betalen. Zo zijn de regels toen je begon te lenen bij duo.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_208663608
quote:

[..]

Jij dient je schuld af te betalen zodra jullie gezinsinkomen voldoende hoog is. Dat jullie ervoor kiezen dat jij minder en onder jouw niveau werkt is jullie keuze als gezin.

En dit wist je toen je begon met lenen en toen je een partner kreeg. Trouwen is een bijkomstigheid.
pi_208663609
Ze kijken naar draagkracht op gezinsniveau en dat is helaas hoe het werkt, ook als je op basis ban huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.

DUO wil graag het geld terug dat jij hebt geleend, ik vind het zo vreemd niet dat ze dan dus het gezamenlijke inkomen pakken. Anders zou er op een hele groep mensen niets of te weinig verhaald kunnen worden omdat er op persoonsniveau onvoldoende draagkracht is, terwijl er binnen het gezin bewust is gekozen voor een bepaalde inkomstenverdeling. Waarom zou de DUO daar de 'dupe' van moeten zijn?
pi_208663612
Jouw echtgenoot wist (neem ik aan) dat jij een schuld had voor jullie trouwde dus wist hij ook dat dat op een gegeven moment afbetaald moet worden. Wou hij hier niet aan meewerken hadden jullie niet moeten trouwens.

Dus niet alleen de lusten maar ook de lasten :)
  Manager PR/Moderator woensdag 5 april 2023 @ 07:49:08 #43
269689 crew  Viv
pi_208663634
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 07:39 schreef Schanu het volgende:
Ze kijken naar draagkracht op gezinsniveau en dat is helaas hoe het werkt, ook als je op basis ban huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.
Dit. Wel of niet trouwen (onder welke voorwaarden dan ook) staat hier helemaal los van, het gaat erom wat het inkomen van jou en je partner is.
quote:
DUO wil graag het geld terug dat jij hebt geleend, ik vind het zo vreemd niet dat ze dan dus het gezamenlijke inkomen pakken. Anders zou er op een hele groep mensen niets of te weinig verhaald kunnen worden omdat er op persoonsniveau onvoldoende draagkracht is, terwijl er binnen het gezin bewust is gekozen voor een bepaalde inkomstenverdeling. Waarom zou de DUO daar de 'dupe' van moeten zijn?
En dit. Anders zouden mensen dit ook bewust als strategie kiezen: eerst studeren en daarna een gezin stichten, en dan gedurende de baby/peuter/basisschooltijd niet of nauwelijks werken (de partner wel) en de studieschuld minimaal aflossen tot aan de kwijtschelding. ^O^
  woensdag 5 april 2023 @ 07:52:36 #44
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208663647
quote:

[..]

De volle 100%.

Net als wanneer jouw partner jullie spaargeld vergokt en de hypotheek niet kan betalen jullie samen voor de volle 100% aansprakelijk zijn. Of wanneer je partner de loterij wint jullie rijk zijn.

Door te trouwen is er geen jouw inkomen en zijn spullen. Het zijn nu jullie spullen, en inkomen. Tenzij je dat specifiek in die voorwaarden hebt vastgelegd. Afspraken over inkomen zijn sowieso grijze lijst items, zo is afzien van alimentatie in huwelijkse voorwaarden niet mogelijk (kan wel bij scheiden trouwens).

Pas als je weer uit elkaar gaat komen deze huwelijkse voorwaarden weer om de hoek kijken.

Dan is het weer jouw schuld, en jouw inkomen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Fe2O3 op 05-04-2023 07:53:19 (Dikke vingers :)) ]
Dum de dum
  woensdag 5 april 2023 @ 08:27:22 #45
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208663857
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:25 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Het is niet alleen mijn mening, maar dat zijn ook de voorwaarden van het huwelijk.

Schulden en bezit van voor het huwelijk is persoonsgebonden.
Probleem waarom het denk ik mis gaat is dat Duo niet kijkt naar getrouwd zijn of niet. Als je samenwoont en kinderen hebt ben je ook al 'partner'. Het maakt dus niet uit òf je getrouwd bent, laat staan onder welke voorwaarden. Zie https://duo.nl/particulier/getrouwd-of-samenwonend.jsp

Wat betreft jullie gezamenlijke inkomen, dit haalt Duo op bij de Belastingdienst en alimentatie kun je daarin opgeven als aftrekpost, als het goed is is dit dus al meegenomen. Klopt dit ook als je de rekenhulp invult?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 5 april 2023 @ 08:34:43 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208663909
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 02:25 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Wat jullie onderling afspreken is voor Duo niet interessant.

Je bent een schuld aangegaan, je kende bij de start van dat traject de voorwaarden, daar ben je mee akkoord gegaan en nu word je daaraan gehouden. Moeilijker is het niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 5 april 2023 @ 08:44:46 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208663979
quote:

[..]

Het gaat om het verzamelinkomen.
Ik heb ook geen recht op zorgtoeslag, door het inkomen van mijn man.

De drempel voor mijn aftrekbare zorgkosten is enorm, door het inkomen van mijn man, terwijl ik het wel lastig vind om diezelfde zorgkosten ten laste van ons gezamenlijk inkomen te betalen.
Ergo: doordat naar het verzamelinkomen wordt gekeken heb ik al een aantal jaar geen zorgkosten kunnen aftrekken waar ik dat anders wel had kunnen doen.
En dan hebben we dit jaar nog... het jaar waarin ik in 1 jaar 7 operaties heb door die enorme drempel.
Ik had de operaties ook liever uitgesmeerd over 2 of 3 jaar, maar de drempel is door het verzamelinkomen hoger dan de prijs van 1 operatie, waar ik op alleen mijn inkomen vrijwel geen drempel zou hebben gehad.

Is kut? Is oneerlijk? Mwah.. een huwelijk betekent de verantwoordelijkheid nemen voor de ander te zorgen, ook op dit vlak, ook als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 april 2023 @ 08:48:41 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208663998
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:27 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Het probleem is dat het aflossingsbedrag enorm hoog is. Ik vind het absurd dat ze een kwart van mijn inkomen eisen, omdat mijn partner een hoog inkomen heeft. Er wordt echter verder totaal geen rekening gehouden met onze persoonlijke situatie, want mijn partner heeft ook nog een kind uit een eerder huwelijk en betaalt daarnaast ook partneralimentatie aan zijn ex, dus het is niet dat wij het enorm breed hebben. Hij verdient goed, maar een groot gedeelte vloeit dus ook weer weg :P

Maar goed, duo kijkt alleen naar ons verzamelinkomen en bepaald dat ik een kwart van mijn loon kan missen, want mijn man verdient goed :')
DUO hanteert het inkomen van 2 jaar geleden en partneralimentatie is aftrekbaar, het verzamelinkomen is dus al flink beperkt doordat de partneralimentatie er al van afgetrokken is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208664047
Kan/wil hij niet meebetalen?

Ik zou dat toch eens gaan bespreken met je partner, vooral nu je zo’n hoog maandbedrag moet betalen. Mijn vriend betaalt ook deels mijn studieschuld af om deze reden. (En zo ben ik er sneller vanaf).
pi_208664061
quote:

[..]

Ja dat moet en is ook heel logisch.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')