abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208662626
Ik heb een vraag die ik uiteraard ook een keer aan duo ga stellen, maar het lijkt mij ook verstandig om eerst even wat informatie op te doen.

Situatie: Partner en ik zijn ruim 4 jaar getrouwd, hebben 2 kinderen en wonen samen. Hij heeft een studieschuld die bijna is afbetaald. Hij betaalt maandelijks een bedrag van 90 euro en moet nog ongeveer een jaar.

Ik daarentegen heb nog een behoorlijke studieschuld. Ik heb ongeveer 6 maanden afgelost, daarna kwamen er kindjes en heb ik de betalingen tijdelijk stopgezet.

Binnenkort ga ik weet starten met afbetalen, maar ik schrok van het bedrag dat ik maandelijks dien af te dragen (kwart van mijn inkomen) en vraag me af wat nu de regelgeving is omtrent terugbetalen.

Het bedrag is namelijk zo hoog opgesteld, omdat mijn partner een goed inkomen heeft, maar ik wil hem niet laten opdraaien voor de kosten die ik heb gemaakt destijds.

Stel dat ik nog minder zou verdienen of in het uiterste geval geen inkomen meer zou hebben, wat gebeurd er dan met de aflossingen? Wordt dat verhaald op mijn partner of wordt dan alleen mijn aflossingstermijn verlengd, totdat ik weer een inkomen heb?
pi_208662643
Je bent getrouwd op huwelijkse voorwaarden?
Groot fan van User Wotte
pi_208662654
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:08 schreef Tjacka het volgende:
Je bent getrouwd op huwelijkse voorwaarden?
Ja, we zijn in 2018 getrouwd en vanaf dat jaar trouwde je automatisch op basis van huwelijkse voorwaarden (nieuwe wet).
pi_208662667
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 5 april 2023 @ 00:15:14 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208662670
Is dat niet het bedrag dat je volgens jullie draagkracht maandelijks zou kunnen aflossen? Het werkelijke maandbedrag kan lager liggen, omdat de terugbetaling wordt uitgesmeerd over langere tijd.

En het was idd ooit zo dat als je het inkomen van je partner niet liet mee tellen de aflosduur werd verlengd. Of je überhaupt de optie hebt, hangt af van onder welke regels je valt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208662685
quote:
Nee, ik vind het niet echt duidelijk.

Ik heb ook een proefberekening gemaakt, maar volgens mij klopt dat ook niet. Het af te lossen bedrag blijft namelijk gelijk, ook als ik geen inkomen zou hebben. Dan zou mijn partner dus het bedrag moeten voldoen?
pi_208662765
Weet je zeker dat het inkomen van je partner mee moeten worden genomen in de berekening? Er zijn zoals gezegd verschillende regelingen. Ik zit in een soortgelijke situatie maar ik kon (gelukkig) kiezen om het inkomen van mijn partner niet mee te laten tellen.
pi_208662805
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:37 schreef Smart_ass het volgende:
Weet je zeker dat het inkomen van je partner mee moeten worden genomen in de berekening? Er zijn zoals gezegd verschillende regelingen. Ik zit in een soortgelijke situatie maar ik kon (gelukkig) kiezen om het inkomen van mijn partner niet mee te laten tellen.
Ik zit helaas in de regeling die geldt na 2012. Het inkomen van partner telt standaard mee bij het bepalen van je draagkracht.

Ik heb hier destijds ook al een discussie over gehad met duo, want ondanks dat mijn partner geen verantwoordelijkheid mag dragen over mijn schulden van voor het huwelijk, dwingen ze hiermee toch dat hij (direct of indirect) bijdraagt.
pi_208662831
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:19 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Nee, ik vind het niet echt duidelijk.

Ik heb ook een proefberekening gemaakt, maar volgens mij klopt dat ook niet. Het af te lossen bedrag blijft namelijk gelijk, ook als ik geen inkomen zou hebben. Dan zou mijn partner dus het bedrag moeten voldoen?
Zo te lezen wel ja. Zou ik op zich ook wel logisch vinden overigens.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208662876
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Zo te lezen wel ja. Zou ik op zich ook wel logisch vinden overigens.
We zijn wel met huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus schulden en bezittingen van voor het huwelijk kunnen niet verhaald worden op de partner.

Staat duo daar boven? :P

Ik snap ergens wel dat je het logisch vind, maar is het eigenlijk ook weer niet helemaal. Waarom zou mijn partner mijn schuld moeten afbetalen?
pi_208662924
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:01 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
We zijn wel met huwelijkse voorwaarden getrouwd, dus schulden en bezittingen van voor het huwelijk kunnen niet verhaald worden op de partner.

Ik snap ergens wel dat je het logisch vind, maar is het eigenlijk ook weer niet helemaal. Waarom zou mijn partner mijn schuld moeten afbetalen?
Je hebt toch inkomen? Ik snap eerlijk gezegd je probleem niet zo...
  woensdag 5 april 2023 @ 01:19:41 #12
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208662952
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Het probleem is dat ze een kwart van haar inkomen kwijt is aan aflossing bij duo wat natuurlijk belachelijk hoog is, dan houd je niks meer over.
pi_208662955
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:19 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Het probleem is dat ze een kwart van haar inkomen kwijt is aan aflossing bij duo wat natuurlijk belachelijk hoog is, dan houd je niks meer over.
De draagkracht is er toch binnen het gezin?
  woensdag 5 april 2023 @ 01:25:31 #14
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208662972
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]
De draagkracht is er toch binnen het gezin?
In welke tijd leef jij?

Het is toch van de zotte dat haar man mee moet betalen aan een schuld die zij alleen is aangegaan voordat ze getrouwd zijn?

Kom op dat kun je zelf toch ook wel bedenken? :?
pi_208662975
quote:
99s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Het probleem is dat het aflossingsbedrag enorm hoog is. Ik vind het absurd dat ze een kwart van mijn inkomen eisen, omdat mijn partner een hoog inkomen heeft. Er wordt echter verder totaal geen rekening gehouden met onze persoonlijke situatie, want mijn partner heeft ook nog een kind uit een eerder huwelijk en betaalt daarnaast ook partneralimentatie aan zijn ex, dus het is niet dat wij het enorm breed hebben. Hij verdient goed, maar een groot gedeelte vloeit dus ook weer weg :P

Maar goed, duo kijkt alleen naar ons verzamelinkomen en bepaald dat ik een kwart van mijn loon kan missen, want mijn man verdient goed :')
pi_208662979
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:25 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
In welke tijd leef jij?

Het is toch van de zotte dat haar man mee moet betalen aan een schuld die zij alleen is aangegaan voordat ze getrouwd zijn?

Kom op dat kun je zelf toch ook wel bedenken? :?
En dit ook inderdaad. Het is ieder voor zich.

Ik wil echt wel betalen, maar een kwart vind ik absurd.
pi_208662982
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:19 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Zij heeft het over een kwart van haar inkomen. Maar dat bestaat natuurlijk niet gezien ze getrouwd is volgens de standaard regeling. Er is alleen 'hun' inkomen. En de terugbetaling is geen kwart daarvan.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 5 april 2023 @ 01:33:16 #18
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208662990
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:28 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
En dit ook inderdaad. Het is ieder voor zich.

Ik wil echt wel betalen, maar een kwart vind ik absurd.
Ik heb even meegezocht en mijn eigen studieschuld ingevoerd.

Echter ik kom uit op 78 euro p/m

Ik weet dat het mij niks aangaat maar kom jij dan op een veel hoger bedrag uit en is je inkomen dan zeer onder het gemiddelde?
  woensdag 5 april 2023 @ 01:36:34 #19
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663001
@CaVaBien Ik heb hier de rekenhulp, weet niet of je deze al gezien had?
https://www.duo.nl/apps/r(...)erugbetalend/profiel
pi_208663009
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:01 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Jouw partner hoort jouw schuld niet af te betalen. Jij bent een lening aangegaan wetende dat de inkomen van je partner meegenomen ging worden bij het berekenen van je maandbedrag. Dat jij dan beslist te trouwen en dat je partner accepteert dat je je eigen schuld terugbetaalt met zijn geld (gemeenschappelijk eigenlijk) is een andere. Je zou ook je bezittingen van voor je trouwde kunnen verkopen en zo met je eigen geld je schuld terugbetalen.

Je zou ook kunnen stellen dat de standaard regeling niet optimaal is als een van de partners schulden heeft. Maar dat had je eerder moeten zien.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_208663014

[ Bericht 100% gewijzigd door miro86 op 05-04-2023 01:40:55 ]
pi_208663019
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:33 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Ik heb even meegezocht en mijn eigen studieschuld ingevoerd.

Echter ik kom uit op 78 euro p/m

Ik weet dat het mij niks aangaat maar kom jij dan op een veel hoger bedrag uit en is je inkomen dan zeer onder het gemiddelde?
Ik heb een 'simpele' baan en werk parttime. Dat is op dit moment het beste te combineren met kinderen, dus voorlopig wil ik dat zo houden, totdat ze wat ouder zijn en daarna iets op eigen niveau doen.

Ze willen dat ik 280 euro afdraag en dat is bijna een kwart van mijn inkomen op dit moment :')
  woensdag 5 april 2023 @ 01:42:58 #23
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663020
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:39 schreef miro86 het volgende:

[..]
Jouw partner hoort jouw schuld niet af te betalen. Jij bent een lening aangegaan wetende dat de inkomen van je partner meegenomen ging worden bij het berekenen van je maandbedrag. Dat jij dan beslist te trouwen en dat je partner accepteert dat je je eigen schuld terugbetaalt met zijn geld (gemeenschappelijk eigenlijk) is een andere. Je zou ook je bezittingen van voor je trouwde kunnen verkopen en zo met je eigen geld je schuld terugbetalen.

Je zou ook kunnen stellen dat de standaard regeling niet optimaal is als een van de partners schulden heeft. Maar dat had je eerder moeten zien.
Ik heb de rekenhulp even erbij gepakt en als je een schuld hebt van 60.000 euro met het hoogste rentepercentage dan betaal je 260 euro per maand terug.

Dus ik vermoed nu dat TS partime werkt en daardoor dus een kwart van haar inkomen moet afdragen.
Maar dit is momenteel koffiedik kijken.
  woensdag 5 april 2023 @ 01:45:30 #24
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663030
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:42 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Ik heb een 'simpele' baan en werk parttime. Dat is op dit moment het beste te combineren met kinderen, dus voorlopig wil ik dat zo houden, totdat ze wat ouder zijn en daarna iets op eigen niveau doen.

Ze willen dat ik 280 euro afdraag en dat is bijna een kwart van mijn inkomen op dit moment :')
Ik denk dat je in dat geval het beste met je man kunt gaan bespreken of hij kan bijdragen aangezien jij ook zorg voor de kinderen draagt en dus niet fulltime kan werken en daardoor inkomen misloopt.

Ik vermoed door mijn gespeel met de rekenhulp dat het dus om een zeer forse studieschuld gaat. Hopelijk heb je de opleiding wel afgemaakt (bachelor? master?) dan zou je eventueel kunnen gaan zoeken naar een baan met dezelfde uren maar die minder 'simpel' is en dus beter betaald. (als dat mogelijk is)

Meer uren gaan werken is natuurlijk ook een optie maar je geeft zelf al aan dat er kinderen in het spel zijn dus ik weet niet of dit wenselijk is.
  woensdag 5 april 2023 @ 01:49:12 #25
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208663036
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 01:42 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Overigens zegt de rekenhulp bij mij wat anders die komt bij de volgende gegevens uit op 83,-

jou inkomen 16.000 p/j
partner inkomen 40.000 p/j
studieschuld 70.000
aflosmaanden 420

Heb je de rekenhulp gebruikt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')