quote:Passenger train slams into crane and derails in the Netherlands, killing 1 and injuring 19
Anwar is playing Superman in traincrash Voorschoten.
https://www.cbsnews.com/n(...)rane-death-injuries/
Het is volgens mij nog niet genoemd, maar ik denk dat het ook iets met zijn reputatie te maken heeft. De populariteit van het koningshuis is met de corona en nog een paar dingetjes nogal een tikkie beschadigd. Daar is zelfs een meting op uitgevoerd en de uitslag daarvan was best wel beroerd. De conclusie was dat het koningshuis te weinig betrokken was met wat er in de samenleving gebeurt; de afstand was te groot. Denk aan hun vakantie in Griekenland terwijl het hele land hier op slot ging.quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:59 schreef Sjoerd102 het volgende:
Pure vraag uit interesse: waarom komt iemand van het koningshuis dit (helaas) dodelijke treinongeval bezoeken.
Terwijl dit bij bv het treinongeluk in Roermond (20 maart 2003) of het treinongeval bij Dalfsen (23 februari 2016) niet het geval was?
Dat is een railinzetplaats, waar bijvoorbeeld voertuigen ten behoeve van werkzaamheden in en uit het spoor kunnen worden geplaatst.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Een goede chronologische analyse:
https://www.volkskrant.nl(...)vol-vragen~b33d3162/
Het viel me op de luchtfoto's ook op dat er een dienstoversteekplaats is op de plek waar het ongeluk gebeurd is. Misschien stak de kraan gewoon over en heeft daarbij de goederentrein niet zien aankomen.
Dan is het dus mogelijk dat die Krol op dat moment bezig was om op het spoor te komen of het spoor te verlaten. Maar ik zou dan toch verwachten dat het baanvak daarvoor afgesloten wordt?quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat is een railinzetplaats, waar bijvoorbeeld voertuigen ten behoeve van werkzaamheden in en uit het spoor kunnen worden geplaatst.
Bovendien is het bijna in zijn oude achtertuin. Kleine moeite om even te kijken, zeker met zo’n ravage en toch zo veel gewonden.quote:Op dinsdag 4 april 2023 22:16 schreef ems. het volgende:
Ja of het komt gewoon zo uit. Het is niet alsof hij verplicht aanwezig moet zijn bij elke 'ramp'. Zeker niet als er, met alle respect, maar 1 dode valt.
Dat zou je zeggen, maar ik denk dat het nog een behoorlijke operatie is om even zo'n ongepland tripje te maken in verband met beveiliging. Ik vind het best knap dat ze dat dezelfde dag nog, gewoon even in kunnen plannen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Bovendien is het bijna in zijn oude achtertuin. Kleine moeite om even te kijken, zeker met zo’n ravage en toch zo veel gewonden.
Ik heb ooit van een oud-persoonsbeveiliger geleerd dat juist onvoorziene dingen qua veiligheid relatief makkelijk zijn. Je tegenstander weet het immers ook niet en heeft zich er ook niet op kunnen voorbereiden.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat zou je zeggen, maar ik denk dat het nog een behoorlijke operatie is om even zo'n ongepland tripje te maken in verband met beveiliging. Ik vind het best knap dat ze dat dezelfde dag nog, gewoon even in kunnen plannen.
Op de fotos is te zien dat de linker voorkant van de goederentrein meer schade heeft. Lijkt er op dat de kraan net overstak, geraakt is, en op het spoor ernaast is geduwd voor de intercity.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:14 schreef ACT-F het volgende:
Een goede chronologische analyse:
https://www.volkskrant.nl(...)vol-vragen~b33d3162/
Het viel me op de luchtfoto's ook op dat er een dienstoversteekplaats is op de plek waar het ongeluk gebeurd is. Misschien stak de kraan gewoon over en heeft daarbij de goederentrein niet zien aankomen.
Dat weet ik niet. Ik heb geen ervaring met werkzaamheden waarbij niet alle sporen tegelijk buiten dienst zijn.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is het dus mogelijk dat die Krol op dat moment bezig was om op het spoor te komen of het spoor te verlaten. Maar ik zou dan toch verwachten dat het baanvak daarvoor afgesloten wordt?
Terug op de rails takelen en afvoeren lijkt mij. Hou het maar zo 'simpel' mogelijk zou ik zeggen.quote:Op woensdag 5 april 2023 00:32 schreef ACT-F het volgende:
Ik vraag me af hoe ze die trein gaan bergen, want dat zet je ook niet even achterop een vrachtwagen. Misschien ter plekke in stukken snijden?
Die trein kan denk ik niet meer rijden met al dat verwrongen staal.quote:Op woensdag 5 april 2023 00:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Terug op de rails takelen en afvoeren lijkt mij. Hou het maar zo 'simpel' mogelijk zou ik zeggen.
Hij lijkt wat te krom om veilig per spoor te vervoeren. Er mist ook een draaistel trouwens. Hij zal wel op diepladers gaan, dat hebben ze in Dalfsen en Winsum ook gedaan.quote:Op woensdag 5 april 2023 08:14 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die trein kan denk ik niet meer rijden met al dat verwrongen staal.
Heb je daar ergens (op internet) een foto van hoe zo'n compleet treinstel op diepladers ligt?quote:Op woensdag 5 april 2023 08:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hij lijkt wat te krom om veilig per spoor te vervoeren. Er mist ook een draaistel trouwens. Hij zal wel op diepladers gaan, dat hebben ze in Dalfsen en Winsum ook gedaan.
https://nos.nl/collectie/(...)-onderzoek-gaat-doorquote:De wagons van de passagierstrein die na het ongeluk bij Voorschoten op het spoor en in een weiland liggen, worden vandaag nog niet weggehaald. Spoorbeheerder ProRail zegt dat op de plek van het ongeluk nog onderzoek wordt gedaan. Ook voor de berging moet een plan komen.
Dat weiland is ook van iemand dus zo wenselijk is dat allemaal niet.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:05 schreef Hexagon het volgende:
Ze kunnen die wagons na het onderzoek gewoon van het spoor in het weiland duwen en dan hebben ze alle rust om ze weg te halen.
Daar geef je die eigenaar dan een vergoeding voor.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat weiland is ook van iemand dus zo wenselijk is dat allemaal niet.
Ja oke dat kan, maar het is gewoon zaak dat die treinstellen daar z.s.m. weg zijn; al is het maar om vandalen geen kans te geven de boel leeg te roven.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar geef je die eigenaar dan een vergoeding voor.
Dat kan denk ik nog wel wat tijd duren. In mijn kinderjaren woonde ik in Noord-Limburg en in 1991 is er toen een treinongeluk geweest in de buurt van Melderslo waarbij een bestelbus tegen een trein reed. Die hele trein was volledig in de vernieling en een deel is uitgebrand. Die hebben ze toen langs het spoor geduwd om dat weer te kunnen repareren. En die trein heeft er daarna nog weken langs de kant gelegen voor die was opgeruimd.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja oke dat kan, maar het is gewoon zaak dat die treinstellen daar z.s.m. weg zijn; al is het maar om vandalen geen kans te geven de boel leeg te roven.
Als ik dat artikel lees, ga ik me wel afvragen wat voor een wonderbaarlijke stoptrein dat was. Vijf treinstellen met een locomotiefquote:Op woensdag 5 april 2023 10:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat kan denk ik nog wel wat tijd duren. In mijn kinderjaren woonde ik in Noord-Limburg en in 1991 is er toen een treinongeluk geweest in de buurt van Melderslo waarbij een bestelbus tegen een trein reed. Die hele trein was volledig in de vernieling en een deel is uitgebrand. Die hebben ze toen langs het spoor geduwd om dat weer te kunnen repareren. En die trein heeft er daarna nog weken langs de kant gelegen voor die was opgeruimd.
Ging om deze
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1991-04-13/edition/0/page/1
Haha ja die journalist had er duidelijk geen verstand vanquote:Op woensdag 5 april 2023 10:57 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als ik dat artikel lees, ga ik me wel afvragen wat voor een wonderbaarlijke stoptrein dat was. Vijf treinstellen met een locomotief
Ja? Met kromme wielen en een treinstel dat mogelijk zelf ook niet recht meer is?quote:Op woensdag 5 april 2023 00:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Terug op de rails takelen en afvoeren lijkt mij. Hou het maar zo 'simpel' mogelijk zou ik zeggen.
Zo rollen ze bij de NS.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja? Met kromme wielen en een treinstel dat mogelijk zelf ook niet recht meer is?
Met diepladers is hier boven al aangegeven. Kijk maar even in die post van zigigyziggy volgens mij.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:08 schreef Leandra het volgende:
Ja? Met kromme wielen en een treinstel dat mogelijk zelf ook niet recht meer is?
Je hebt het over terug op de rails takelen en afvoeren, dat impliceert afvoeren via het spoor.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Met diepladers is hier boven al aangegeven. Kijk maar even in die post van zigigyziggy volgens mij.
quote:Onzeker of 11 april gehaald wordt
Honderd meter bovenleiding en deel van rails kapot: ProRail staat voor immense herstelklus
VOORSCHOTEN - Het wordt nog een „immense klus” om het herstel van het spoor in Voorschoten in een week voor elkaar te krijgen. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail is er „heel veel” werk te doen. Eerder meldde de NS dat het treinverkeer tussen Leiden en Den Haag er minimaal tot dinsdag 11 april uit ligt, maar volgens de woordvoerder moet er veel gebeuren om die datum te halen.
Als de treinen zijn geborgen, wat in het geval van de ontspoorde intercity nog wel een paar dagen kan duren, kunnen de werkzaamheden beginnen. Door het ongeval, waarbij een goederen- en reizigerstrein op een bouwkraan botsten, sneuvelde onder meer een paar honderd meter aan bovenleiding en een deel van de rails.
Verloven ingetrokken![]()
De komende dagen gaan aannemers aan de slag om het spoor weer begaanbaar te maken. Veel van het werk moet bij daglicht worden gedaan, zegt de woordvoerder. ,,We doen zoveel we kunnen op een veilige manier." Met het paasweekend voor de deur verwacht hij dat er ook wel wat verloven worden ingetrokken.
Op dit moment kijkt hijs- en transportbedrijf Mammoet naar hoe het de zwaar beschadigde intercity kan weghalen. Een deel van de trein belandde in een naastgelegen weiland.
Het ongeval gebeurde dinsdagochtend vroeg door nog onbekende oorzaak. Een medewerker van bouwbedrijf BAM kwam hierbij om het leven en zo'n dertig mensen raakten gewond.
https://www.telegraaf.nl/(...)-immense-herstelklus
Nog meer herstelwerkzaamheden inzake het imago van onze hoofdinpecteur van afgelopen dinsdag. Zie bijgaand filmpje.quote:Op dinsdag 4 april 2023 22:04 schreef Tengano het volgende:
Het is volgens mij nog niet genoemd, maar ik denk dat het ook iets met zijn reputatie te maken heeft. De populariteit van het koningshuis is met de corona en nog een paar dingetjes nogal een tikkie beschadigd. Daar is zelfs een meting op uitgevoerd en de uitslag daarvan was best wel beroerd. De conclusie was dat het koningshuis te weinig betrokken was met wat er in de samenleving gebeurt; de afstand was te groot. Denk aan hun vakantie in Griekenland terwijl het hele land hier op slot ging.
Dus met die kennis wil je als verantwoordelijke dat natuurlijk wel serieus nemen en daar iets aan doen. Ik denk dat je in dat licht moet zien dat hij zijn betrokkenheid hier in Voorschoten daarom wel laat zien terwijl in Dalfsen of Roermond dat in principe minder noodzakelijk was.
Op zich begrijpelijk wat mij betreft en ik heb er ook geen moeite mee. Ik mag ze allebei erg graag en het zijn ook maar mensen, toch? Iedereen kan fouten en inschattingsfouten maken.
En je kunt het ook zo zien dat hij die feedback uit de samenleving tenminste serieus neemt. Ook wel positief dus eigenlijk.
Dat schijnt wel zo te zijn. Ook met simpelweg oversteken moet het spoor tijdelijk buiten gebruik gesteld worden door de ProRail dienstleider. Dat gaat dan weer via de werkplekbeveiliger van BAM.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is het dus mogelijk dat die Krol op dat moment bezig was om op het spoor te komen of het spoor te verlaten. Maar ik zou dan toch verwachten dat het baanvak daarvoor afgesloten wordt?
"Tis 03.30 komt toch niks aan"quote:Op woensdag 5 april 2023 20:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat schijnt wel zo te zijn. Ook met simpelweg oversteken moet het spoor tijdelijk buiten gebruik gesteld worden door de ProRail dienstleider. Dat gaat dan weer via de werkplekbeveiliger van BAM.
Zou me niets verbazen als voor simpel oversteken dat soms ook "even snel" gedaan wordt als het toch rustig is en even heen en weer gekeken is. Of er is een tijdvak afsproken maar vergeten. Ergens is er daar iets fout gegaan in ieder geval.
Voor een buitendienststelling wordt er niet afgesproken "over een half uur kun je er vanuit gaan dat het buiten dienst is". Op het moment dat het buiten dienst gaat, hebben de treindienstleider en de LWB (Leider Werkplekbeveiliging) telefonisch contact en bespreken ze samen dat de buitendienststelling op dat moment begint. Vóór dat moment kan je buiten er altijd vanuit gaan dat er zomaar een trein kan komen.quote:Op woensdag 5 april 2023 20:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat schijnt wel zo te zijn. Ook met simpelweg oversteken moet het spoor tijdelijk buiten gebruik gesteld worden door de ProRail dienstleider. Dat gaat dan weer via de werkplekbeveiliger van BAM.
Zou me niets verbazen als voor simpel oversteken dat soms ook "even snel" gedaan wordt als het toch rustig is en even heen en weer gekeken is. Of er is een tijdvak afsproken maar vergeten. Ergens is er daar iets fout gegaan in ieder geval.
Thanks, duidelijk!quote:Op woensdag 5 april 2023 22:39 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Voor een buitendienststelling wordt er niet afgesproken "over een half uur kun je er vanuit gaan dat het buiten dienst is". Op het moment dat het buiten dienst gaat, hebben de treindienstleider en de LWB (Leider Werkplekbeveiliging) telefonisch contact en bespreken ze samen dat de buitendienststelling op dat moment begint. Vóór dat moment kan je buiten er altijd vanuit gaan dat er zomaar een trein kan komen.
Alles wordt vooraf gepland, inclusief de tijdstippen. Meestal is er een gewone buitendienststelling voor de werkzaamheden en nog een of twee extra periodes voor het in- en uitzetten van materieel.quote:Op woensdag 5 april 2023 22:45 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Thanks, duidelijk!
Las namelijk ergens dat er soms ook een tijdvak vooraf wordt afgesproken, op een geplande eindtijd van de werkzaamheden. Maar dat als je dan eerder klaar bent, je dat dus even kort moet sluiten.
Maar dat zal dan niet kloppen
Waarop zijn Friese collega zeiquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Tengano op 05-04-2023 23:32:32 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
TIS staat voor TreinIncidentScenario ... komt wel erg dichtbij zo.quote:Op woensdag 5 april 2023 22:35 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
"Tis 03.30 komt toch niks aan"
Het ligt in de lijn der verwachting dat de medewerkers zich aan de voorschriften hebben gehouden, maar kennelijk is er toch miscommunicatie geweest bij de kraanmachinist waardoor hij dacht dat het treinverkeer stil is gezet. Dit kun je nooit helemaal voorkomen.quote:
Volgens het voorlopige verslag vroeg een veiligheidsmedewerker van bouwbedrijf BAM om 03.23 uur aan de treindienstleider van ProRail of het treinverkeer kort stilgelegd kon worden, zodat de bouwkraan het spoor kon oversteken.quote:Op vrijdag 7 april 2023 18:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het ligt in de lijn der verwachting dat de medewerkers zich aan de voorschriften hebben gehouden, maar kennelijk is er toch miscommunicatie geweest bij de kraanmachinist waardoor hij dacht dat het treinverkeer stil is gezet. Dit kun je nooit helemaal voorkomen.
Is het dan verkeerd of niet doorgegeven aan de kraan bediende.quote:De verkeersleider zou hebben geantwoord dat dat tien minuten later mogelijk was. Daarop zei de veiligheidsmedewerker een telefoontje van de treindienstleider af te wachten.
quote:Op vrijdag 7 april 2023 18:45 schreef Yurithemaster het volgende:
Is het dan verkeerd of niet doorgegeven aan de kraan bediende.
Is er gezegd dat er nog tenminste 2 treinen langs komen?
Als het woord 'later' wegvalt bij de ontvanger van de boodschap dan krijgt het een heel andere betekenis...quote:De verkeersleider zou hebben geantwoord dat dat tien minuten later mogelijk was.
Er is geen reden om aan de kraanmachinist door te geven 'over tien minuten'. De veiligheidsmedewerker zou namelijk nog terugbellen naar de verkeersleider voor bevestiging. Het enige dat hij tegen de kraanmachinist hoeft te zeggen 'Het spoor is nog in gebruik. Ik laat je weten wanneer het kan'. Daarmee is de kans op miscommunicatie vrijwel nihil.quote:Op vrijdag 7 april 2023 19:35 schreef ACT-F het volgende:
Als het woord 'later' wegvalt bij de ontvanger van de boodschap dan krijgt het een heel andere betekenis...
Als treindienstleider word je juist geleerd geen ontkenningen te gebruiken in je communicatie, precies voor dit soort scenario's. En een kraanmachinist is vast niet zo goed getraind in communicatietechnieken als een LWB.quote:Op zaterdag 8 april 2023 00:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er is geen reden om aan de kraanmachinist door te geven 'over tien minuten'. De veiligheidsmedewerker zou namelijk nog terugbellen naar de verkeersleider voor bevestiging. Het enige dat hij tegen de kraanmachinist hoeft te zeggen 'Het spoor is nog in gebruik. Ik laat je weten wanneer het kan'. Daarmee is de kans op miscommunicatie vrijwel nihil.
Je kan beter dalen ja.quote:Op maandag 10 april 2023 00:25 schreef bijstandboy678 het volgende:
Wie rijst er dan ook met het OV? Vragen om problemen…
ja met OV rijsten is niet zo bestquote:Op maandag 10 april 2023 00:25 schreef bijstandboy678 het volgende:
Wie rijst er dan ook met het OV? Vragen om problemen…
quote:Op maandag 10 april 2023 15:56 schreef Aether het volgende:
Bergingsoperatie treindelen Voorschoten van start
https://nos.nl/l/2470906
[ afbeelding ]
Dat moet ook wel een bijzonder gezicht zijn als je dat voorbij ziet rijdenquote:Vanaf nu worden de twee treindelen die in het weiland liggen, als eerste weggehaald met een grote kraan. Vervolgens worden ze afgevoerd over de weg.
Dat is wel coolquote:Op maandag 10 april 2023 17:11 schreef Tourniquet het volgende:
Livestream van de berging bij Omroep West:
https://omroepwest.bbvms.(...)428577614585459.html
Wow, wat een actie!!quote:Op woensdag 12 april 2023 11:57 schreef Modus het volgende:
https://regio15.nl/nieuws(...)vage-in-voorschoten/
Bergingsoperatie - veel pics en bewegend beeld.
quote:Nog dagen langer geen treinen bij Voorschoten
https://nos.nl/artikel/24(...)inen-bij-voorschoten
Het treinverkeer bij Voorschoten ligt nog zeker drie dagen langer stil dan gedacht. Het herstellen van het spoor na het ongeluk van vorige week vergt extra tijd, meldt ProRail. Gehoopt wordt dat het treinverkeer tussen Leiden en Den Haag volgende week vrijdag weer kan worden opgestart.
[…]
Eergisteren is ProRail begonnen met het herstel van het spoor en inmiddels is de schade volledig in kaart gebracht. Gebleken is onder meer dat drie kilometer aan bovenleiding opnieuw moet worden bevestigd. Er is ook schade aan spoorstaven, dwarsliggers en veiligheidssystemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |